Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 10578
Kjøpte for litt over 2 år siden en iPhone XS i en telenorbutikk med SWAP avtale og nylig så fikk jeg en fuktskade som gjorde at Touchskjermen ikke fungerte lengere. Selve telefonen så nesten helt ny ut når jeg leverte den inn og det var ingen skader på den.

Selgeren som jeg snakket med i butikken var veldig bastant på garantien til Apple og utelukket at jeg ville vinne en sak mot de ettersom det står at de ikke er ansvarlig for fuktskader, men samtidig så reklamerer telenor for at telefonen er IP68-sertifisert. I mitt syn så er garantien til Apple ganske irrelevant i denne saken.

Så spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal orke å ta det videre eller sende den inn til forsikringen. Føler samtidig at dette kanskje er litt prinsippsak for min del ettersom en vanntett telefon uten skader har fått fukt-skade.

Kan legge til at verkstedet har sendt bilder over viser til fuktskadene
Sist endret av Vod0; 10. mai 2021 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vod0 Vis innlegg
Kjøpte for litt over 2 år siden en iPhone XS i en telenorbutikk med SWAP avtale og nylig så fikk jeg en fuktskade som gjorde at Touchskjermen ikke fungerte lengere. Selve telefonen så nesten helt ny ut når jeg leverte den inn og det var ingen skader på den.

Selgeren som jeg snakket med i butikken var veldig bastant på garantien til Apple og utelukket at jeg ville vinne en sak mot de ettersom det står at de ikke er ansvarlig for fuktskader, men samtidig så reklamerer telenor for at telefonen er IP68-sertifisert. I mitt syn så er garantien til Apple ganske irrelevant i denne saken.

Så spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal orke å ta det videre eller sende den inn til forsikringen. Føler samtidig at dette kanskje er litt prinsippsak for min del ettersom en vanntett telefon uten skader har fått fukt-skade.

Kan legge til at verkstedet har sendt bilder over viser til fuktskadene
Vis hele sitatet...
Hvordan oppstod fuktskaden?

IP68 er vel bare vanntett ned til 1m dyp i X antall minutter.
Trådstarter
Den har vært med på en del turer så er nok utsatt for fukt derifra, men den har aldri vært under vann.
Sitat av Vod0 Vis innlegg
Den har vært med på en del turer så er nok utsatt for fukt derifra, men den har aldri vært under vann.
Vis hele sitatet...
Da ber du butikken/verkstedet om å komme med en forklaring på hva som har skjedd.

Det holder ikke at de bare viser til fuktskaden, de må også kunne forklare hvordan fuktskaden har oppstått. Det kan være designfeil eller produksjonsfeil.
Apple har fått en del pes for fuktindikatorene før, de var plassert på steder som gjorde at de ble aktivert bare du oppholdt deg i et rom med høy luftfuktighet.

Når det er sagt så er det enkelt for verksteder å avvise garantisaker om det er hakk eller andre merker på telefonen.

Så det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å ikke godta konklusjonen til verkstedet.
Trådstarter
Sendte nettopp en mail og ba om dokumentasjon på at det evt. var min feil at det har kommet fukt inn, og ikke en produksjon/fabrikkfeil.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Vist jeg har forstått det riktig så er Alle iPhones fra 8 og oppover «Vannavstøtende» men de har testet hvor lenge under vann de kan være, men har jeg forstått riktig så kan du ikke få det på garantien visst du har fått vannskader visst du f.eks har dykket med telefonen ogsånn. Men har du vært ute i regnet og den har fått fukt skader eller om den har vært i et fuktig rom med telefonen og den har fått fuktskader så skal man få det på garantien.
Man må skille mellom garantisak og reklamasjon her. Det kan fint være at garantien ikke gjelder - da det er et ekstra tilbud fra butikken. Men man har fortsatt reklamasjonsrett som kan gjelde. Om det er en produksjonsfeil eller svakhet på produktet som gjør at det får fultskade ved normal bruk kan det være du kan vinne frem med en reklamasjonssak. Da må butikken enten utbedre feilen eller gi deg nytt tilsvarende produkt.

Så om de sier at det ikke dekkes av garantien ville jeg forsøkt meg på å si at man reklamerer på produktet.
Trådstarter
La inn denne i mailen til butikken ang. garanti:
«Hvis selgeren sier at feilen ikke går på garantien, kan du fremdeles ha rett til å klage takket være forbrukerkjøpsloven.»
https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Ja fikk blank avvisning av selgeren på at de kom til å bruke mer energi på dette. De kunne ikke vite hva som gjorde at det kom fukt inn og skyldte igjen på garantien til Apple
Sist endret av Vod0; 10. mai 2021 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvordan oppstod fuktskaden?

IP68 er vel bare vanntett ned til 1m dyp i X antall minutter.
Vis hele sitatet...
IP68 er ikke spesifisert dybde.

6 betyr støvtett
8 er varig nedsenking i vann

IP68 er et helvette å bevise og motbevise

Jobbet i en tidligere tid for nordens største serviceverksted og væskeskader blir altfor ofte ord mot ord. Og et sertifisert verksted reparerer veeeldig sjelden væskeskader og slag/klem skade pga garantien som verkstedet må gi ut. Og med timer og deler blir det å reparere en slik skade ofte dyrere enn tlf koster ny.

HTC godtok rep av væskeskader men da måtte vi kjøre full swap build som HTC kalte det. Da måtte alt byttes. Ned til volumflex og housing. Det betyr tross alt at med timene medgått til rep og samtidig krevde de 1 full time til testing. Aner ikke hvordan policyen deres er nå, men kan ikke tro det har blitt en oppmykning
Sist endret av 420master; 10. mai 2021 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
IP68 er ikke spesifisert dybde.

6 betyr støvtett
8 er varig nedsenking i vann

IP68 er et helvette å bevise og motbevise
Vis hele sitatet...
Er nå da rimelig sikker på at IP68 er en spesifert dybde(spesifert tidsrom også da), gjerne etter produsentens egne spesifikasjoner, men fortsatt. Litt av poenget med å gi det en grad.

Ser man på både wikipedia om IP-klassifisering, og Apples egne nettsider så spesiferes det jo dybde.

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Cod...ess_protection

https://support.apple.com/no-no/HT207043
Sitat av Brekker Vis innlegg
Er nå da rimelig sikker på at IP68 er en spesifert dybde(spesifert tidsrom også da), gjerne etter produsentens egne spesifikasjoner, men fortsatt. Litt av poenget med å gi det en grad.

Ser man på både wikipedia om IP-klassifisering, og Apples egne nettsider så spesiferes det jo dybde.

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Cod...ess_protection

https://support.apple.com/no-no/HT207043
Vis hele sitatet...

Støtter det du sier her. Slik jeg forstår det så er det nedsenkning i vann, 1 meter eller dypere i 30 minutter. Da jeg sier dypere så er det litt forskjellig fra produsent til produsent.
Sitat av 420master Vis innlegg
IP68 er ikke spesifisert dybde.

6 betyr støvtett
8 er varig nedsenking i vann

IP68 er et helvette å bevise og motbevise

Jobbet i en tidligere tid for nordens største serviceverksted og væskeskader blir altfor ofte ord mot ord. Og et sertifisert verksted reparerer veeeldig sjelden væskeskader og slag/klem skade pga garantien som verkstedet må gi ut. Og med timer og deler blir det å reparere en slik skade ofte dyrere enn tlf koster ny.

HTC godtok rep av væskeskader men da måtte vi kjøre full swap build som HTC kalte det. Da måtte alt byttes. Ned til volumflex og housing. Det betyr tross alt at med timene medgått til rep og samtidig krevde de 1 full time til testing. Aner ikke hvordan policyen deres er nå, men kan ikke tro det har blitt en oppmykning
Vis hele sitatet...
Ser jeg skrev 1 meter i stede for "X meter", IP68 sier ikke at den skal tåle varig nedsenking så dypt du vil. Produsenten oppgir hvor mange meter og hvor lenge ved denne klassifiseringen.

Her fra Wikipedia:
"Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale mellom kunde og produsent av utstyret".

https://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ser jeg skrev 1 meter i stede for "X meter", IP68 sier ikke at den skal tåle varig nedsenking så dypt du vil. Produsenten oppgir hvor mange meter og hvor lenge ved denne klassifiseringen.

Her fra Wikipedia:
"Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale mellom kunde og produsent av utstyret".

https://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
Vis hele sitatet...
Ok then, I stand corrected

https://www.batmagasinet.no/dette-be...eringen/142867

Var den jeg HAR gått etter, men var er et nøkkelord her altså!
Dette er standard prosedyre for mobiler, selv om norsk lov sier noe annet. Be de stappe den garantien der sola ikke skinner, her er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder. Om det ikke hjelper går du til forliksrådet, det koster deg ingenting.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er ofte en fordel å gå på den engelske versjonen:

x7 - Immersion, up to 1 meter (3 ft 3 in) depth. Test duration: 30 minutes.

x8 - Immersion, 1 meter (3 ft 3 in) or more. The test depth and duration is expected to be greater than the requirements for IPx7
Sist endret av Fulmen; 10. mai 2021 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kommer deg nok ikke veldig langt med det.

https://www.apple.com/no/iphone/compare/

"har blitt testet under kontrollerte laboratorieforhold og er sprut-, vann- og støvbestandige."
De bruker en telefon som er splitter ny, null rammeskeiv eller noe, destilert vann og under labratorieforhold, at du går tur å fukter telefonen din er ikke på ett labratorie.

for det andre du sier telefonen er nesten to år gammel, da har den blitt brukt.

"Sprut-, vann- og støvbestandighet er ikke en permanent tilstand og kan bli svekket, også ved normal bruk"

Jeg sier som jeg sa som teknikker en gang tilbake når de skulle ha garanti for vannskade.

"Garantien dekker det jeg har gjort, har jeg vært hjemme hos deg å putta den i vann?"
Trådstarter
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Du kommer deg nok ikke veldig langt med det.

......
Vis hele sitatet...
Det er litt derfor jeg føler dette er et prinsippsak. Ingenting av det som du nevner står på Telenor sine sider og jeg "føler" ikke helt de kan lage egne regler for hva som kvalifiserer som IP68 og jeg kjøpte jo telefonen fra Telenor, ikke Apple. Telenor nevner at telefonen er IP68 sertifisert og da bør den jo tåle normalt bruk. Savner også et offesielt svar fra Forbrukerrådet på disse punktene ettersom flertallet av telefoner som selges i dag er IP-sertifisert og reklameres for å være "vanntette". Blir litt dumt å skylde på alt det du nevner når det er solgts om vanntett. Om bilen min begynner å ta inn vann ettter 3 år så går jo det på reklamasjon uten tvil (selv om de tilbyr 5-års garanti).

Kan godt være jeg får et blankt avslag gjennom forbrukertilsynet også i denne saken men da har jeg iværtfall fått et svar fra en tredjepart som jobber tett mot forbrukerloven. Virket ikke som selger brydde seg så mye om de punktene jeg nevnte ang. reklamasjon vs garanti, og at det var selger som skulle stå for dokumentasjon på at det ikke var en fabrikkfeil, fikk bare det gjentagende svaret at garantien til apple ikke dekte fuktskader. Sendte iværtfall inn saken til forbrukerrådet/tilsynet og får se hva de sier om saken. Om de mener at jeg ikke har en sak så vet jeg iværtfall det til senere, og jeg er forberedt på at det kan bli avslag fra de også.

Og som du også nevner i svaret ditt så går det kun på "Garantien" til Apple, men jeg driter egentlig litt i garantien ettersom forbrukerloven kommer øverst i denne saken. Men blir spennende å se på hva resultatet blir, kan være jeg som blander litt for mange følelser inn i saken og tar helt feil. Men en telefon til 14,000 bør være vanntett lengre enn 2 år er min mening i saken.
Sist endret av Vod0; 11. mai 2021 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tenker som så at det er en kloss elektronikk til 14k og den er og aldri blir bestevenn med vann så lurt å holde den borte.

Vann og garanti er så vidt jeg vet alltid nazi på det. Det går an å prøve.
Sitat av Vod0 Vis innlegg
Det er litt derfor jeg føler dette er et prinsippsak. Ingenting av det som du nevner står på Telenor sine sider og jeg "føler" ikke helt de kan lage egne regler for hva som kvalifiserer som IP68 og jeg kjøpte jo telefonen fra Telenor, ikke Apple. Telenor nevner at telefonen er IP68 sertifisert og da bør den jo tåle normalt bruk. Savner også et offesielt svar fra Forbrukerrådet på disse punktene ettersom flertallet av telefoner som selges i dag er IP-sertifisert og reklameres for å være "vanntette". Blir litt dumt å skylde på alt det du nevner når det er solgts om vanntett. Om bilen min begynner å ta inn vann ettter 3 år så går jo det på reklamasjon uten tvil (selv om de tilbyr 5-års garanti).

Kan godt være jeg får et blankt avslag gjennom forbrukertilsynet også i denne saken men da har jeg iværtfall fått et svar fra en tredjepart som jobber tett mot forbrukerloven. Virket ikke som selger brydde seg så mye om de punktene jeg nevnte ang. reklamasjon vs garanti, og at det var selger som skulle stå for dokumentasjon på at det ikke var en fabrikkfeil, fikk bare det gjentagende svaret at garantien til apple ikke dekte fuktskader. Sendte iværtfall inn saken til forbrukerrådet/tilsynet og får se hva de sier om saken. Om de mener at jeg ikke har en sak så vet jeg iværtfall det til senere, og jeg er forberedt på at det kan bli avslag fra de også.

Og som du også nevner i svaret ditt så går det kun på "Garantien" til Apple, men jeg driter egentlig litt i garantien ettersom forbrukerloven kommer øverst i denne saken. Men blir spennende å se på hva resultatet blir, kan være jeg som blander litt for mange følelser inn i saken og tar helt feil. Men en telefon til 14,000 bør være vanntett lengre enn 2 år er min mening i saken.
Vis hele sitatet...
Du kan evt prøve å gå rettens vei mot den spesifikke butikken. Men det du sier at du forventer lenger levetid enn to år.... det blir feil å si, la meg prøve på nytt. Garanti tiden på telefoner er to år men du har 5 års reklamasjon.

Garanti betyr ikke at produsent garanterer deg reparasjon. Men hva produsenter skal kunne garantere for. Hvis telefonen din er over to år så vil det i utgangspunktet si at den IP klassifiseringen kan du tørke i rævva og dra ned i dass.

Evt hør med andre verksteder som ikke er sertifiserte. Hvis man vet hva man gjør kan man fint reparere et hovedkort med en mindre væskeskade.

Men mtp hvordan et PCB er satt sammen vil aldri et sertifisert verksted reparere en slik skade... når jeg sier sertifisert mener jeg fra den aktuelle produsenten!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Garanti betyr ikke at produsent garanterer deg reparasjon. Men hva produsenter skal kunne garantere for. Hvis telefonen din er over to år så vil det i utgangspunktet si at den IP klassifiseringen kan du tørke i rævva og dra ned i dass.
Vis hele sitatet...
Niks. Markedsfører dei med at den er vasstett er det ein mangel at den ikkje er det. Garanti har ingenting med det å gjere.

Om grunnen til at den ikkje er vasstett er ytre årsak, t.d. at du har knust displayet e.l. så har du åpenbart ikkje reklamasjonsrett på fuktskaden, men om det ikkje føreligg ei sånn ytre årsak er det ein mangel ved produktet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Niks. Markedsfører dei med at den er vasstett er det ein mangel at den ikkje er det. Garanti har ingenting med det å gjere.

Om grunnen til at den ikkje er vasstett er ytre årsak, t.d. at du har knust displayet e.l. så har du åpenbart ikkje reklamasjonsrett på fuktskaden, men om det ikkje føreligg ei sånn ytre årsak er det ein mangel ved produktet.
Vis hele sitatet...
Garantien har alt med det å gjøre, men du får gjerne vise noe som viser til noe annet, de garanterer to år. Kan som sagt prøve reklamasjonen men noe garanti rep får du ikke
420: Du rører. Garanti er noe produsent kan velge å gi, reklamasjonsrett er noe Forbrukerkjøpsloven sikrer deg. I utgangspunktet er den på 2 år, men for varer som er ment til å holde vesentlig lenger (som feks en mobiltelefon) er den 5 år.

Reklamasjonsretten gir deg rett på reparasjon, erstatning eller prisavslag ved feil og mangler som ikke skyldes feil bruk. Den gjelder ikke for normal slitasje (feks batterikapasitet), men å si at vanntetthet er et slikt punkt finner jeg søkt. Da må det i så tilfelle opplyses om dette eller være mulig å oppdatere denne underveis.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
for det andre du sier telefonen er nesten to år gammel, da har den blitt brukt.
Vis hele sitatet...
Andre har allerede nevnt det, men jeg tar likevel å gjentar det. Hvis bruker ikke har utsatt mobilen for vannsøl, eller på noen annen måte forårsaket dette, så er det helt klart en reklamasjonssak. Punktum finale.

Min forrige TV sluttet forresten å fungere etter at jeg hadde brukt den i 4,5 år. Det endte opp med at jeg fikk tilbakebetalt hele kjøpesummen.
Sitat av 420master Vis innlegg
Garantien har alt med det å gjøre, men du får gjerne vise noe som viser til noe annet, de garanterer to år. Kan som sagt prøve reklamasjonen men noe garanti rep får du ikke
Vis hele sitatet...
Norsk forbrukerlov gir 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. At produsent har en garanti under det spiller ingen trille.
Har du ikke forsikring via SWAP-avtalen?
Trådstarter
Sitat av WhiteCollar Vis innlegg
Har du ikke forsikring via SWAP-avtalen?
Vis hele sitatet...
Ja og nei, SWAP-avatalen gikk ut i februar og byttet vekk da. Men har fått tilbake pengene fra innboforsikringen min gjennom LO, men taper ingenting på å krangle med Telenor om dette. Jeg er litt sta og vil se hva forbrukertilsynet sier.

Sitat av 420master Vis innlegg
Garantien har alt med det å gjøre, men du får gjerne vise noe som viser til noe annet, de garanterer to år. Kan som sagt prøve reklamasjonen men noe garanti rep får du ikke
Vis hele sitatet...
Har aldri nevnt at jeg kjører det som en garantisak, jeg sendte den inn som reklamasjons-sak. Det er selger som er opphengt i garantien til Apple samt flere her i tråden, jeg mener at en vanntett telefon skal være vanntett selv etter 2 år med normalt bruk, og finner ingenting fra forbrukerrådet/tilsynet om dette temaet.
Sist endret av Vod0; 12. mai 2021 kl. 12:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Andre har allerede nevnt det, men jeg tar likevel å gjentar det. Hvis bruker ikke har utsatt mobilen for vannsøl, eller på noen annen måte forårsaket dette, så er det helt klart en reklamasjonssak. Punktum finale.

Min forrige TV sluttet forresten å fungere etter at jeg hadde brukt den i 4,5 år. Det endte opp med at jeg fikk tilbakebetalt hele kjøpesummen.
Vis hele sitatet...
Korrekt, men en TV går du ikke med i lomma, dunker på bordet, gulvet, you name it.

den er ikke i lommen din med masse grus, sand og lo.
Den er heller ikke med når du drar på stranda hvor det kommer fukt, salt, sand og andre ting. Når man har en telefon i 2 år så har man brukt den hver dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
den er ikke i lommen din med masse grus, sand og lo.
Den er heller ikke med når du drar på stranda hvor det kommer fukt, salt, sand og andre ting. Når man har en telefon i 2 år så har man brukt den hver dag.
Vis hele sitatet...
Vel, enten må produsenten ta tydelege forbehold om korleis produktet skal brukast, eller så må du forvente at det tåler normal bruk. For ein telefon som er markedsført som IP68, dvs. støv og vasstett så er det du nevner normal bruk.
Men hva er normal bruk da Vidarlo?

for olga så er det stua 14 timer hver dag, men for per så er det 8 timer i skauen med motorsag.

ja satt veldig på spissen men hvem definerer normal bruk, oss, Apple, Telenor eller Telia?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Men hva er normal bruk da Vidarlo?

for olga så er det stua 14 timer hver dag, men for per så er det 8 timer i skauen med motorsag.

ja satt veldig på spissen men hvem definerer normal bruk, oss, Apple, Telenor eller Telia?
Vis hele sitatet...
Nå har du vist til ytterpunktene, så om du legger deg ca midt i mellom så lander du på ganske normal bruk.

Folk som jobber i skogen har egne telefoner som er beregnet for den type bruk.

En mobiltelefon er pr definisjon en mobil telefon som du skal kunne ta med deg når du går ut døra.
Apple/Tjenenor vet jo alt det der, med mindre de setter begrensinger på bruken må de jo bare tåle det. Eller la være å hevde at den er vanntett.

Normal bruk blir til syvende og sist avgjort av Norsk lov. Og den sier at selger må kunne bevise (sannsynliggjøre?) at feilen skyldes feil bruk. Å bare si at vannintrengning må skyldes feil bruk holder ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Men hva er normal bruk da Vidarlo?

for olga så er det stua 14 timer hver dag, men for per så er det 8 timer i skauen med motorsag.

ja satt veldig på spissen men hvem definerer normal bruk, oss, Apple, Telenor eller Telia?
Vis hele sitatet...
Begge!

Elementer er forventningene i samtida til eit produkt - og produsenten sine anvisninger og markedsføring.

Markedsfører produsenten mobiltelefonen med t.d. bilete av folk på stranda med mobilen i handa så impliserer dei at det er normal bruk. Er det jobber? Då impliserer dei at det er normal bruk - og at telefonen må tåle kroppsnær kontakt og svette.

I tillegg kan dei ta forbehold mot gitte scenario, t.d. fall, i manualen. Merk at forbrukerlovgivinga krev at markedsføring er sånn nogenlunde sannferdig, så lita skrift i manualen etter at du har kjøpt produktet kan utgjere ein mangel om det strir mot markedsføringa.

Kjøper du ein doro-telefon som er markedsført med at den har store taster for svaksynte, og det i manualen står at den ikkje må utsettjast for fukt og regn har du ei dårleg sak om du tar den med på stranda.

Har du kjøpt ein iphone som er markedsført med at den er vasstett og laga for ein aktiv livsstil så har du ei god sak.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Men hva er normal bruk da Vidarlo?

for olga så er det stua 14 timer hver dag, men for per så er det 8 timer i skauen med motorsag.

ja satt veldig på spissen men hvem definerer normal bruk, oss, Apple, Telenor eller Telia?
Vis hele sitatet...
Har du slik tankegang med alle andre produktet også? Da taper du i så fall mange penger og kan bare glemme å benytte deg av både garanti og reklamasjon på alt som finnes. Men jeg tviler sterkt på at du har slik tankegang når det kommer til andre produkter.

Jeg har i alle fall benyttet meg av reklamasjonsretten ved flere anledninger og fått igjen hele kjøpsbeløpet. Med tankegangen du viser til hadde disse pengene da bare vært tapt fordi at ingen kan jo oppriktig vite at jeg har brukt varen slik den er ment for å brukes.

En kan ikke la produsenter få lov til å ha en slik standard. Da kan en like så greit bare la vær å ha noen garanti eller hva som helst. Hvis da noe går i stykker blir det heller slik at en må bare tenke slik at ting kan jo gå i stykker, og ta hele tapet med ett smil.

Da er det bare å starte å selge egne produkter, med 10 års garanti og bare avfeie alt som kommer inn pga. feil bruk. Vil en virkelig at det skal være slik?
Han her hadde altså en IP67-sertifisert (mens TS har IP68) iphone som han først mistet i do før han skylte den under springen. Ble først nektet garanti, så nektet reklamasjon før han til slutt fikk fult medhold i Forbrukerklageutvalget.

- Kjøper du en vanntett mobiltelefon og blir avvist med garanti i reklamasjonsperioden, så klag. Butikken må vise til en feil som skyldes deg, og de har plikt til å undersøke den.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi...jelpe/69845393
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Har du slik tankegang med alle andre produktet også? Da taper du i så fall mange penger og kan bare glemme å benytte deg av både garanti og reklamasjon på alt som finnes. Men jeg tviler sterkt på at du har slik tankegang når det kommer til andre produkter.


Da er det bare å starte å selge egne produkter, med 10 års garanti og bare avfeie alt som kommer inn pga. feil bruk. Vil en virkelig at det skal være slik?
Vis hele sitatet...
Produkter man selv ikke har gjort noe galt med blir som regel byttet inn uten noe problemer.

"10 års garanti og bare avfeie alt som kommer inn pga. feil bruk."

Ja. Produktet hadde vart i 10 år om du hadde brukt det riktig. feil bruk gjør at produktet ikke kan leve til forventninger.


Jeg har og driver butikk som omhandler rep av elektronikk. utrolig mange historier om garanti og reklamasjon... fuktskade treffer vell en liten nerve muligens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Ja. Produktet hadde vart i 10 år om du hadde brukt det riktig. feil bruk gjør at produktet ikke kan leve til forventninger.

Jeg har og driver butikk som omhandler rep av elektronikk. utrolig mange historier om garanti og reklamasjon... fuktskade treffer vell en liten nerve muligens.
Vis hele sitatet...
For det første er markedsføringa av eit produkt del av kva forventninger du kan ha til produktet. Når eit produkt vert markedsført med at det tåler vatn så er det ei forventning til produktet.

For det andre har eg aldri møtt folk som jobber i bransjen og har ei tilnærma normal eller korrekt oppfatning av reklamasjonsrett. Dei har meir eller mindre utan unntak ei skrudd oppfatning av kunden sine plikter og produkta sine eigenskapar.

For det tredje svarer du i svært liten grad på svaret du fekk, utover å påberope deg autoritet gjennom fagkunnskap, utan å forklare kvifor det er spesielt relevant...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
... har eg aldri møtt folk som jobber i bransjen og har ei tilnærma normal eller korrekt oppfatning av reklamasjonsrett...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ordet du leter etter er "bransjekødd" ;-)
For å svare litt ordentlig da.

Du kan prøve deg på reklamasjon eller garanti hos Telenor. Normalt sett skriver telia eller telenor sprutsikker eller noe i den forstand men her skriver telenor at den er vanntett til 6 meter, thats it.
Apple sier IP68 på sine sider, da spiller det liten rolle hva Telenor sier.
Apple sin har også en * noe telenor ikke har.

men, OT ta å kjør saken opp til forliksrådet, en bedrift ønsker som regel ikke å betale for slikt å etterkommer heller ønskene dine

Det er ikke billig å møtes i forliksrådet.
Ser ingen stjerne her: https://www.apple.com/no/iphone/comp...vice1=iphoneXS
Og uansett har vi rettspraksis på punktet (ref caperno) som trumfer det meste av meninger.

En tur i forliksrådet koster kr 1378 om en ikke får motpart til å dekke det. I tilfeller med klar rettspraksis å vise til bør det la seg gjøre.


Det kan bli dyrt i form av PR og KR.
Fortsett å kjøp svindyrt elektronikk å dypp det i vann, jeg lar vær.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg


Det kan bli dyrt i form av PR og KR.
Fortsett å kjøp svindyrt elektronikk å dypp det i vann, jeg lar vær.
Vis hele sitatet...
Det der kan dei stortsett drite i i Europa.

Sitat av Markedsføringslova
illedende handlinger
En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,
b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,
Vis hele sitatet...
Det der er veldig fort inne i det territoriet, og når dei markedsfører den såpass aktivt som vasstett så må dei bære reklamasjonsansvaret om den viser seg å ikkje vere det.



Dei har altså valgt å klistre det der opp som *stort* bilde som dekker heile viewport i nettlesaren, høgt oppe, mens forbeholdet står med lita skrift nederst. Det er ikkje ok iht. norsk lovverk om misvisande reklame - og det er rimeleg åpenbart at dei må ta ansvar for væskeskader - noko caperno si lenke til rettspraksis og viser.

Du må gjerne fortsette å misjonere budskapet til elektronikkbransjen, men reint faktisk er det så jævla enkelt som at fotnoter i relativt stor grad er uvesentleg om hovudbodskapet i reklamen motseier fotnoter.
på det bildet der så står det ingenting om at den er vanntett ei heller en telefon neddunket i vann.
Her står det enda bedre beskyttelse mot "VANNSPRUT". bildet viser iphones som får vann sprutet på de.

Skriker ikke vanntetthet av det bildet der, uansett.
Dette var "gøy" da har jeg lært noe nytt i dag.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
på det bildet der så står det ingenting om at den er vanntett ei heller en telefon neddunket i vann.
Her står det enda bedre beskyttelse mot "VANNSPRUT". bildet viser iphones som får vann sprutet på de.

Skriker ikke vanntetthet av det bildet der, uansett.
Dette var "gøy" da har jeg lært noe nytt i dag.
Vis hele sitatet...
Ja, og kva forsøker den markedsføringa å formidle, trur du...?

Sånn seriøst så er dette fossroing frå di side, all den tid du har fått forelagt alt frå rettspraksis til rimelig koherent argumentasjon, og alt du har svart med er stortsett whataboutism og at du "ikkje ser" ting. Den einaste du lurer her er deg sjølv.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg har og driver butikk som omhandler rep av elektronikk. utrolig mange historier om garanti og reklamasjon... fuktskade treffer vell en liten nerve muligens.
Vis hele sitatet...
Korrekt!
Oppførselen din i denne tråden er identisk med den adferden jeg (og tydeligvis også vidarlo og enkelte andre!) alltid uten noe jævla unntak opplever fra dere elktrosjappeinnehavere. Moralen er å aldri gi seg, aldri tro på det dere sier, etterprøve alt og forfølge dere fra skanse til skanse til skanse. Dere pleier å baile, for dere veit innerst inne at dere tar feil. Dere bruker da å vri det til den klassiske "OK, du lager så mye bråk at vi ikker orker mer og fikser det fordi vi er greie, ikke fordi du har en sak", for dere er omtrent like kapable til å innrømme feil som det kinesiske kommunistpartiet. Det er ganske forunderlig hvordan den oppførselen har lagt sin klamme hånd på en hel bransje.
Jeg sa til Vidarlo at jeg var ferdig på PM men må bare adressere at har jeg gjort noe feil under bytte av deler etc så er jeg veldig kjapp på å bytte eller erstatte dette men vannskade, der har jeg aldri egentlig gitt meg.

Dog ja, Myxocephalus det er mye slikt i den bransjen, så har du en sak så bør du stå på den. OT har ingenting å tape på å stå på saken sin, det er bare det at Telenor er, ja Telenor.

Hadde det vært en annen sjappe hadde det kanskje vært lettere men Telenor ass.
For å følge opp det Myoxocephalus nevner så må du ALDRI slå deg til ro med det første svaret du får fra butikker og verksteder.
https://www.pressfire.no/artikkel/St...illkontrollere

Når halvparten av butikkene i denne "testen" oppgir feil rettigheter til kunden så skaper bransjen selv dette problemet.

At mobilreparasjon sjappa til VitoScaletta automatisk avviser fuktskader er enda et tegn på at man som kunde aldri skal gi seg. Jeg har selv drevet et av byens største mobilverksteder og jeg har hatt hundrevis av kunder som har blitt avvist av selgeren med den type argumenter, jeg har også skrevet et titalls rapporter som har vært brukt i forbrukerrådklager og forliksråd.