Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4633
Hei

Jeg er 21 år nå og er fast ansatt i securitas. Tar meg et friår etter militæret, så tenker jeg å søke på politihøgskolen. Regner ikke med å komme inn på første da.
Så kommer jo spørsmålet. Jeg skal flytte ut nå og ser etter en leilighet/hybel, men så kom jeg til å tenke på om det kanskje kunne lønne seg å ta opp lån og kjøpe noe, for så å leie ut når jeg drar på skole.

Noen som har noen innspill?
Altså du vil jo selvsagt tjene på å eie ifht. å leie, det sier vel egentlig seg selv. Dersom du har valget er det jo klart du bør kjøpe så lenge du har råe til det.
Stort sett så vil det vel lønne seg og eie, se litt på denne for og få en pekepinn.
Nei, det er ikke ensbetydende med å tjene penger når du kjøper deg inn i boligmarkedet.
Egentlig nesten umulig å svare på med så lite info som du gir. Mye avhengig av hvor lenge du skal bo der og hva du evt kan bidra med for å øke verdien. Husk at det fort er noen som skal tjene penger på deg når du kjøper...
Kan fort gå i tap på å leie ut til "feil folk".
Dessuten er du til enhver tid ansvarlig for at alt er i skjønneste orden. Hva gjør du hvis DLE kommer på besøk og avdekker en rekke feil, for deretter å kreve utbedring umiddelbart? Vil du ha økonomi til å dekke kostnadene mens du er student ?

Dessuten går man stort sett i null ved utleie om man er heldig. Det som er pluss er verdistigning og noe nedbetaling av gjeld. Men dette er "fryst kapital" frem til et eventuelt salg, så det er ikke noe du merker stort til.
Sist endret av Life Goes On; 29. juni 2014 kl. 23:43.
Eie er jo selvfølgelig best om man har mulighet til det.
Jeg leier (fordi jeg ikke har mulighet til lån) ,å jeg føler jeg bare kaster pengene ut av viduet. Er begrenset hvor "fin" leilighet man kan leie for en billig penge her i Norge, om du ikke er ekstremt heldig.
Det å føle man kaster penger ut av vinduet fordi man leier er vel en litt særnorsk ting? Jeg ser virkelig ingen problemer med å leie. Pengene du tjener på å kjøpe er som oftest låst i 20+ år uansett - og innen da har de fleste klart å ordne seg stabil og god øknomi at de pengene egentlig ikke er så viktige. Mine obserbasjoner er at pengene man "tjener" på å kjøpe, rett og slett ikke blir realisert før folk blir pensjonister.
Sitat av etse Vis innlegg
Mine obserbasjoner er at pengene man "tjener" på å kjøpe, rett og slett ikke blir realisert før folk blir pensjonister.
Vis hele sitatet...
Du observerer skammelig feil. Folk flytter hele tiden.
Personlig tjente jeg 100.000 kjappe på en leilighet jeg bodde i nøyaktig 1 år. Huset jeg bor i nå vil jeg tjene nærmere 800-1.000.000 når jeg selger.
Deretter vil jeg antagelig kjøpe noe større, ordne og fikse, her vil jeg kanskje tjene ytterligere.

Men å leie ut, det tror jeg ikke er noen investering på kort sikt..
Sist endret av Life Goes On; 30. juni 2014 kl. 00:58.
Sitat av etse Vis innlegg
Det å føle man kaster penger ut av vinduet fordi man leier er vel en litt særnorsk ting? Jeg ser virkelig ingen problemer med å leie. Pengene du tjener på å kjøpe er som oftest låst i 20+ år uansett - og innen da har de fleste klart å ordne seg stabil og god øknomi at de pengene egentlig ikke er så viktige. Mine obserbasjoner er at pengene man "tjener" på å kjøpe, rett og slett ikke blir realisert før folk blir pensjonister.
Vis hele sitatet...
Din mening.
Jeg vill mye heller brukt pengene mine på å nedbetale et hus eller en leilighet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Men å leie ut, det tror jeg ikke er noen investering på kort sikt..
Vis hele sitatet...
Generelt enig med deg - - men å leie er da absolutt en investering på kort sikt. Man har jo ikke penger i lærling, eller student-tiden sin (mens man er under utdannelse generelt), og de fleste kan da stort sett ikke gjøre annet enn å leie. Også, å eie noe medfører langt større ansvar for enkeltpersonen som eier.

Men i det lange løp lønner leie seg overhodet ikke. Og det er i det lange lønn ting som regel gir avkastning..

..Dessuten; leie (særlig dårlig leieavtaler) er dagens slaveri i manges øyne. Men sjølsagt, en god og rimelig langtids leieavtale er å foretrekke, - for en periode. Dessverre er det kun fåtall av leietakere i dagens leiemarked som har spesielt "lukrative" leieavtaler.
Nede på kontinentet og Sverige foretrekker mange å leie (pga gode regler), her og i England er eierskap satt høyt.

Sitat av Zerico Vis innlegg
Hei

Jeg er 21 år nå og er fast ansatt i securitas. Tar meg et friår etter militæret, så tenker jeg å søke på politihøgskolen. Regner ikke med å komme inn på første da.
Så kommer jo spørsmålet. [COLOR="RoyalBlue"]Jeg skal flytte ut nå og ser etter en leilighet/hybel, men så kom jeg til å tenke på om det kanskje kunne lønne seg å ta opp lån og kjøpe noe, for så å leie ut når jeg drar på skole.[/COLOR]

Noen som har noen innspill?
Vis hele sitatet...

Det er jo utleiers marked nå midt om sommeren, spesielt i storbyene, da ekstremt mange studenter flytter på seg. Dette burde du ha gjort innen slutten av mai, imho..

Ellers er vel kjøp av leiligheter noe lettere, siden markedet der er mindre brennhet. Jeg anbefaler deg sånn helt generelt å ta å chille han nå i sommer og på høsten, - finn deg og lei et greit sted med kort oppsigelsestid. Lei gjerne til juletider, og deretter ser du om du kan kjøpe noe, ..evt leie noe bedre, da det er kjøpers marked og mye mindre stress i det hele tatt.

Dessuten, du er jo 21 år. Hvorfor stresse?
Sist endret av aeon_illuminate; 30. juni 2014 kl. 03:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men i det lange løp lønner leie seg overhodet ikke. Og det er i det lange lønn ting som regel gir avkastning..
Vis hele sitatet...
Bombastisk uttalelse. Det lønner seg om boligprisene er lavere på salgstidspunkt enn kjøpstidspunkt, eller om ikke forskjellen etter avgifter og utgifter er betalt akkumulert sett utgjør like mye eller mer som inflasjonen.

Et annet aspekt for de som mener de "tjener" så mye på å eie:
Når du selger med gevinst, etter at avgifter og utgifter er betalt, så betyr det altså at boligmarkedet har steget i pris (eventuelt at du har investert tid/penger - men her kommer en alternativkostnad, så det skal jeg ikke gå inn på). Det betyr at din neste bolig, også er blitt dyrere. Og siden alle må ha et sted å bo, så er det stort sett ingen "gevinst". Grunnen til at man kan kjøpe dyrere bolig, er ene og alene fordi man har spart penger gjennom å betale ned på lånet og dermed har høyere EK og kan få mer lån. Man trenger ikke eie bolig for å spare penger.

Leier man kan man spare mer penger enn om man eier. Hvorfor? Fordi når man eier så låser man seg til å spare i egen bolig. Er dette dumt? Ja, det er i vertfall veldig risikofylt og ikke særlig profitabelt. Plasserer du 100% av pengene dine eller 80% av pengene dine i aksjer, så er du veldig eksponert for svingningene i aksjemarkedet. Om du gjør det samme med bolig, så er du det samme. Forskjellen mellom bolig og aksjer, er dog at aksjer potensielt sett kan vokse mye mer og mye raskere og er mye mer likvid (lettere å omsette raskt til penger).

En annen grunn til at det er mer profitabelt å eie enn å leie, er at det er utgifter med å eie. Huset skal males, taket skal skiftes. Det er forsikringer, det er eiendomsskatt, det er offentlige avgifter - mfl. Dette er jo utgifter som utleier "lemper" over på deg som leier, men ikke fullt. Det er nemlig grenser for hvor høye priser man kan ta i leiemarkedet i Norge, så ofte så får man som leietaker en solid rabatt.

Så hvorfor er det så mange som eier i Norge? Hemmeligheten ligger i rentefradraget som gjør det svært gunstig å ha lån i Norge. Rentefradraget lar deg trekke fra kostnader på lån på din skattbare inntekt. Det betyr at om du betaler 100 000 kroner i renter og tjener 300 000 kroner, så betaler du skatt av 200 000 kroner. Ganske solid med andre ord. Rentefradraget er dog ikke et boliglånsfradrag slik mange ser ut til å tro. Om du låner 2 millioner kroner og setter de inn på en høyrentekonto kan du få samme rente som med et boliglån av banken din. Forskjellen er at mens du med en høyrentekonto vil kunne realisere kapitalen mye rimeligere (noen ganger gratis), så vil du med en bolig måtte betale veldig mye penger (100 000+) i avgifter til staten og utgifter til megler osv.

Eneste grunnen til å eie, er om du har funnet deg en plass du vil bo og kjøper stort nok til at du kan bo der med en annen (om du nå bor alene). Om du ikke kan planlegge å bo i boligen i minst 10 år, og gjerne holde på den etter det, så kan du like godt leie. Bolig uten lang tidshorisont er høyrisiko og totalt meningsløst. Unntaket må være eksempelvis Stavanger hvor trykket er høyt på leiemarkedet på grunn av oljeselskaper som leier bolig for 2 - 5 år for sine utenlandske arbeidere, men festen der varer heller ikke evig. Kutt kommer nå. Så litt is i magen vil lønne seg.
Har bare skumlest tråden.

Siden dette er en bolig du selv ikke vil ha adresse ved så må du vel betale inntektsskatt av utleie?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ nikita;

joda, uttalelsen er nok en endel bombastisk, men jeg skriver ut ifra kontekst av den norske økonomien - slik den er , og slik den antageligvis vil være en fin stund framover.
Boligprisene vil være stigende, folk har massiv kjøpekraft fortiden og det ser ikke ut til å avta med det første, men det er samtidig også blitt advart om en 'boligboble' i hertillands, ..særlig fra utenlandsk hold.

Ellers har du skrevet et godt tilsvar.

( Nevner jo til trådstarter at h*n bør finne noe kjapt midertidig, deretter leie noe bra, evt kjøpe noe bra hvis lysten er der, ..når markedet er mye roligere rundt tidlig vinter. Og h*n er jo ung, 21, så det er overhodet ikke noe stress. )
Sist endret av aeon_illuminate; 30. juni 2014 kl. 07:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Du observerer skammelig feil. Folk flytter hele tiden.
Personlig tjente jeg 100.000 kjappe på en leilighet jeg bodde i nøyaktig 1 år. Huset jeg bor i nå vil jeg tjene nærmere 800-1.000.000 når jeg selger.
Deretter vil jeg antagelig kjøpe noe større, ordne og fikse, her vil jeg kanskje tjene ytterligere.

Men å leie ut, det tror jeg ikke er noen investering på kort sikt..
Vis hele sitatet...
Men huset du kjøpte er også dyrere. Pengene er låst, du får ikke brukt dem med mindre du velger å bo mye billigere. Når du leier har man som oftest råd til litt større og finere for samme sum i måneden - spesielt i begynnelsen.

Å kjøpe eget kan være en grei ting, om ikke annet enn at du da kan bestemme helt over boenheten å ikke forholde seg til utleier. Men dette med at å leie er å kaste penger ut av vinduet er en særnorsk ting. Man trenger ikke ha hastverk med å få kjøpt eget.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ nikita;

joda, uttalelsen er nok en endel bombastisk, men jeg skriver ut ifra kontekst av den norske økonomien - slik den er , og slik den antageligvis vil være en fin stund framover.
Boligprisene vil være stigende, folk har massiv kjøpekraft fortiden og det ser ikke ut til å avta med det første, men det er samtidig også blitt advart om en 'boligboble' i hertillands, ..særlig fra utenlandsk hold.
Vis hele sitatet...
Det folk "utenfra" ikke ser så lett, er lokale forskjeller. Stavanger, Ålesund, Tromsø mfl. har nok uten tvil oppblåste priser som vil falle nå de neste årene, eller i vertfall flate helt ut (og flate priser er i praksis et fall i prisene pga alternativkostnaden).

Oslo derimot kan man krangle seg grønn og blå om. Oslo er komplisert fordi tilflytningen er stor, og fortsatt formodentlig vil være stor. Dog er det også lokale forskjeller der. Kjøper man dog en sentral og 3 roms i Oslo, så skal det nok være en rimelig trygg plassering, men for de fleste av oss vil det bety at man bruker all EK + tar opp maks lån, noe som igjen vil føre til høyere låneutgifter (enn hva man ville betalt i leiekostnader om man skulle leid noe som var "godt nok") og full eksponering mot boligmarkedet - noe som aldri er bra. Mitt råd er derfor også til østlendinger: ikke kjøp før du vet du skal bo der _lenge_.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Det å føle man kaster penger ut av vinduet fordi man leier er vel en litt særnorsk ting?
Vis hele sitatet...
Reknestykket for min del vart ca. følgande:
Leige: 10000,- mnd ut vinduet.
Eige: 10000,- per mnd:
5000,- avdrag
5000,- renter
av rentene får eg redusert skatt, så får utbetalt 1400,- meir i måneden på lønnsslippen.

I tillegg er formuen redusert fra 1.3 millioner til -750000 eller så, så sparer ein tusenlapp til i året.

Så ja, leige er dyrt - men mest fordi Noreg har skatteordninger som er lagt opp for å eige.
Det koster penger, ja. Men føler fortsatt utrykket å kaste penger ut av vinduet blir for negativt ladet. I hvertfall i Oslo vil størrelsen på leiligheten være betydelig mindre hvis du kjøper i stede for leier.

Tar meg og mine venner som eksempel. Flytter til Oslo nå i høst og 2 av oss valgte å leie. 2 roms på 40m^2 for 12000 inklusive alt. 2 andre valgye å kjøpe å må betale underkant av 14000 + kommunale utgifter, strøm og internett. Dette for leilighet som var en del mindre.

Her kan jeg som valgte å leie leve i en større leilighet av samme standard og fortsatt spare noen tusen per måned som f.eks. kan brukes som egenkapital senere.

Og uansett vil jeg aldri kalle det å betale for et greit sted å bo for bortkastede penger.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Reknestykket for min del vart ca. følgande:
Leige: 10000,- mnd ut vinduet.
Eige: 10000,- per mnd:
5000,- avdrag
5000,- renter
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut som et rart regnestykke. 5000 i måneden i renteutgifter tilsvarer med 4% rente 1.5 millioner i lån. Jeg betaler 10.000 kroner i leie for en 50 kvadratmeter leilighet i Oslo. Hvis jeg hadde fått kjøpt den til 1.5 millioner hadde jeg selvfølgelig slått til, problemet er at den koster 2.5 millioner og det i tillegg må betales fellesutgifter på 3.000 kroner i måneden.

For en leilighet i Oslo blir dermed regnestykket slik:
Rente: 8333,33
Fellesutgifter: 3000,-
Nedbetaling: 5000,-

Etter skatt blir det fortsatt marginalt billigere å eie, men det er før du har brukt en krone på vedlikehold.
Sitat av etse Vis innlegg
Men huset du kjøpte er også dyrere. Pengene er låst, du får ikke brukt dem med mindre du velger å bo mye billigere. Når du leier har man som oftest råd til litt større og finere for samme sum i måneden - spesielt i begynnelsen.

Å kjøpe eget kan være en grei ting, om ikke annet enn at du da kan bestemme helt over boenheten å ikke forholde seg til utleier. Men dette med at å leie er å kaste penger ut av vinduet er en særnorsk ting. Man trenger ikke ha hastverk med å få kjøpt eget.
Vis hele sitatet...
Huset jeg kjøpte er dyrere på papiret, men mine reelle kostnader er så og si fullstendig uforandret. Dette fordi de fleste leiligheter har fellesutgifter.

Selvfølgelig er pengene låst. Det kalles å investere. Når vi snakker om formuene til diverse styrtrike personer i det ganske land, så er dette også penger som er låst i enten eiendom eller aksjekapital og er ubrukelige frem til eventuelt salg, eller når leieinntekter kommer inn. Eventuelt kan man låne opp på huset om man trenger noen kroner, men det er jo dumt på sikt.

Når jeg kjøper et objekt, kjøper jeg ikke noe som står ferdigstilt til fem millioner. Jeg kjøper et onjekt jeg vet jeg kan tjene penger på. Måtte starte med en leilighet, og her tjente jeg noen kjappe penger. Når jeg da kjøpte dette huser, brukte jeg pengene på oppussing her. Når ting er ferdig, kan jeg regne med å sitte igjen med en netto fortjeneste på minst en halv million etter utgifter er trukket fra.

Neste hus jeg kjøper kan jeg da kjøpe 100% belånt, og totalrenovere. Da er sjansene store for at man kanskje kan sitte igjen med så mye som en million ved et eventuelt salg.

Alternativ kan jeg gjøre dette kun for å få et ekstremt strøkent hus, uten å ha noen større månedlige utgifter enn om jeg hadde eid en blokkleilighet.

Dette er ikke noe synsing. Har erfart det selv, og vet veldig godt hva jeg driver på med. Eiendom er eneste som virkelig er trygt å investere i, om du ikke tar til takke med 3,1% rente på sparekonti.
Sist endret av Life Goes On; 30. juni 2014 kl. 09:48.
"Eiendom er eneste som virkelig er trygt å investere i". Snakk med de som måtte selge på begynnelsen av 90-tallet, mulig de har en litt annen mening...
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Selvfølgelig er pengene låst. Det kalles å investere. Når vi snakker om formuene til diverse styrtrike personer i det ganske land, så er dette også penger som er låst i enten eiendom eller aksjekapital og er ubrukelige frem til eventuelt salg, eller når leieinntekter kommer inn. Eventuelt kan man låne opp på huset om man trenger noen kroner, men det er jo dumt på sikt.
Vis hele sitatet...
akkurat. Hjelper lite å være rik på papiret. Det gir deg ikke mer penger å rutte med hver måned. Selvfølgelig kan man over lengre tid tjene på å kjøpe fordi man betaler ned lånet - som kan brukes som en grei egenkapital ved neste boligkjøp. Men å leie noen år er ikke så forferdelig dumt som mange sier det er.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Når jeg kjøper et objekt, kjøper jeg ikke noe som står ferdigstilt til fem millioner. Jeg kjøper et onjekt jeg vet jeg kan tjene penger på. Måtte starte med en leilighet, og her tjente jeg noen kjappe penger. Når jeg da kjøpte dette huser, brukte jeg pengene på oppussing her. Når ting er ferdig, kan jeg regne med å sitte igjen med en netto fortjeneste på minst en halv million etter utgifter er trukket fra.
Vis hele sitatet...
Men det er jo noe helt annet. Da kjøper du ikke bare en leilighet å bo i. Du driver med investering, akkurat som man kunne gjort i aksjemarkedet. I tillegg er det jo slik at for mange som driver med dette blir det egentlig en deltidsjobb - fordi de ofte må pusse opp. Den tiden du bruker på dette må da setter opp i mot noen som brukte samme mengde tid på f.eks. overtidsjobbing i stede for å pusse opp og selge.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Neste hus jeg kjøper kan jeg da kjøpe 100% belånt, og totalrenovere. Da er sjansene store for at man kanskje kan sitte igjen med så mye som en million ved et eventuelt salg.
Vis hele sitatet...
Mye penger å tjene på å jobbe. Dette har ingenting med det å kjøpe en leilighet for å bo i den i stede for å leie en leilighet. Du kan ikke forvente den samme verdistigningen på en leilighet som var nyoppusset når du kjøpte den.

Alternativ kan jeg gjøre dette kun for å få et ekstremt strøkent hus, uten å ha noen større månedlige utgifter enn om jeg hadde eid en blokkleilighet.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Dette er ikke noe synsing. Har erfart det selv, og vet veldig godt hva jeg driver på med. Eiendom er eneste som virkelig er trygt å investere i, om du ikke tar til takke med 3,1% rente på sparekonti.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig kan du kjøpe en strøkent hus når du har lagt så mye arbeid i å tjene penger. Men det kunne du også om du bare jobbet ekstra overtid og puttet alle pengene du tjente der på sparekonto - og så bare leie frem til du har nok egenkapital til å kjøpe dette huset man ønsket.
Sist endret av etse; 30. juni 2014 kl. 19:13.