Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4316
Hei, det har seg sånn at jeg var sykemeldt en liten periode på jobben, og årsaken fortalte jeg til sjefen på jobben. Greit nok, men jeg er ikke så åpen så jeg fortalte det ikke til andre enn sjefen og min mor. Men det som er litt dritt er at faren min får vite dette gjennom mora til sjefen, med alle detaljer, noe jeg ikke syns er greit, siden da har sjefen snakket om meg privat. Det er absolutt ingen grunn til å tro at min mor har fortalt dette til min far. Jeg sluttet deretter i denne jobben etter at jeg konfronterte sjefen med dette, men han snakket seg unna dette.

Hva kan jeg få ut av dette? Er det noe jeg kan gjøre?
Ja. Det er straffbart å bryte taushetsplikten.
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Ja. Det er straffbart å bryte taushetsplikten.
Vis hele sitatet...
Men det fins ingen spesifikke lover på denne typen brudd? Ikke som jeg kan finne.
Det er svært uprofesjonelt av ledere å opptre på denne måten. Det samme skjedde med meg, da jeg ble sykemeldt. Fortalte alt til legen min og nå kjører jeg på med sykemelding frem til jeg finner noe annet.
Når sjefen snakker om min situasjon og ikke tror på sykdomsbildet, og samtidig forteller alle hvor usannsynlig det er at sykemeldingen er reell, da er det noe riv ruskende galt!
Det finnes virkelig nok ubrukelige ledere rundt omkring. Sånne arbeidsplassen får ikke min lojalitet, iallefall.

Skal nevnes at grunnen til at jeg ble syk var fordi jeg overarbeidet meg fullstendig. Jobbet dobbelt av normal arbeidsuke, i 1,5 år. Sjefen var glad mens det pågikk, ja… Men når det gikk galt var det ingen støtte å få.
Arbeidsmiljøloven sier noe om at intigriteten til arbeidstakere skal ivaretas. Dersom du føler arbeidsgiver har tråkket på din intigritet, er dette noe du bør ta opp med tillitsvalgt og/eller verneombud.
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Arbeidsmiljøloven sier noe om at intigriteten til arbeidstakere skal ivaretas. Dersom du føler arbeidsgiver har tråkket på din intigritet, er dette noe du bør ta opp med tillitsvalgt og/eller verneombud.
Vis hele sitatet...
Problemet da er at jeg var verneombudet. Og har hatt møte mellom sjefen min og sjefen hans, men han klarte fortsatt å prate seg ut av det :/
Sist endret av overwatch; 23. juni 2014 kl. 20:29.
Sitat av overwatch Vis innlegg
Problemet da er at jeg var verneombudet. Og har hatt møte mellom sjefen min og sjefen hans, men han klarte fortsatt å prate seg ut av det :/
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer han å prate seg bort hvis du sier det rett ut at du har sagt det til to personer, din mor og han. Noen har jo snakket med moren til sjefen hans og det er jo neppe din mor?
Såpekoker av rang
For en kødd.

Jeg var borte fra jobb en måneds tid pga. depresjon, var ikke i stand til en dritt
etter en spesielt tøff hendelse. Nevte ikke spesifikt årsaken til sjefen, men sa
hvorfor jeg var borte.

Plutselig kommer dattera til sjefen, som er på min egen alder (ble kjent med henne på arbeidsplassen, hun var innom av og til og hjalp til når det var mye å gjøre), på Facebook-chat og begynner å grave om hvorfor jeg er deprimert og hvorfor det gjør at jeg ikke kan dra på jobb.

3 dager senere får jeg mail fra sjefen om at jeg er jo på facebook (jeg snakket jo med datterra hans), så hvor ille kan det være? Jeg så visstnok helt frisk ut på profilbildet mitt.

Hvem faen legger opp bilder av seg selv der man ser syk og jævlig ut?

Anyways, jeg gjorde ikke noe spesielt ut av det annet enn å si ifra at
jeg ikke likte at han var så løsmunnet hjemme i stua si når dagen var over.
Sa også til dattera at jeg ikke likte at hun gikk og pratet med farsin om ting jeg tok for gitt at
var på privaten.
Var uansett yngre og dummere og visste ikke om noe spesielt annet jeg kunne gjøre.
Sist endret av monoid; 23. juni 2014 kl. 23:38.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du skulle jo bare ha sjekket om dattera og gått til sengs med henne og fortalt alle de andre på jobben om det som hevn mot sjefen.
Vis hele sitatet...
Utrolig nok er ikke dét det letteste hvis man er deprimert.
Såpekoker av rang
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du skulle jo bare ha sjekket om dattera og gått til sengs med henne og fortalt alle de andre på jobben om det som hevn mot sjefen.
Vis hele sitatet...
For det å sitte hjemme og være deppa er sjukt turn-on på damene.
Google:arbeidsmiljøloven. Står masse om det der. Skal du få noe ut av det så må du gå til sak. Noe som kan være veldig tidkrevende og slitsomt.
Sitat av monoid Vis innlegg
Jeg var borte fra jobb en måneds tid pga. depresjon, var ikke i stand til en dritt etter en spesielt tøff hendelse. Nevte ikke spesifikt årsaken til sjefen, men sa hvorfor jeg var borte.
Vis hele sitatet...
Legg merke til hvordan hele problemet ditt kunne blitt unngått dersom du ikke ga din arbeidsgiver opplysninger han ikke har lov til å be om.
Trådstarter
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Legg merke til hvordan hele problemet ditt kunne blitt unngått dersom du ikke ga din arbeidsgiver opplysninger han ikke har lov til å be om.
Vis hele sitatet...
Det er det som kan være vanskelig av og til. Det føles bedre og faktisk få sjefen til å forstå seg på din situasjon, så det eventuelt blir enklere for deg selv å faktisk vite at sjefen forstår og ikke tror du er sykemeldt på "dårlig" grunnlag.
En uskreven regel:

* Sjefer bør ALLTID blokkeres på Facbook
* Evnt andre som kan lage problemer for deg.
Sitat av overwatch Vis innlegg
Det er det som kan være vanskelig av og til. Det føles bedre og faktisk få sjefen til å forstå seg på din situasjon, så det eventuelt blir enklere for deg selv å faktisk vite at sjefen forstår og ikke tror du er sykemeldt på "dårlig" grunnlag.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er en usikker jævel som trenger alles konstante anerkjennelse så vil du ikke føle et behov for å redegjøre irrelevante aspekter angående din sykemelding, og selv om du føler behovet vil enhver person som ikke er feiljustert forstå at en ikke trenger å følge sine behov for å søke andres anerkjennelse når det klart ikke er fordelaktig eller passende.

Hvis jeg er ansatt av en person som ikke klarer å forstå gjeldene anvendelse av lover og regler som regulerer arbeidsforhold er det vitterlig ikke min plikt, eller hensiktsmessig å legge tilrette for at de skal kunne utføre sin jobb på en inadekvat måte. Hvorfor i allverden skal jeg opplyse om aspekter relatert til min helse som arbeidsgiver hverken har kompetanse eller grunnlag for å forstå? Hvordan mener du det er enklere for deg selv å legge ut om private anliggende til din arbeidsgiver? Hvis arbeidsgiver ikke stoler på deg, samfunnet og/eller legen som sykemeldte deg, hvorfor skal du la deres arbitrære avgjørelser diktere hvordan din sykdom bør håndteres? Hvis arbeidsgiver ikke stoler på deg, og legen spiller det jo ingen rolle om du opplyser om dine problemer, vedkomne vil jo ikke tro på deg eller legen din.

Det er en tid og plass til alt, men å være en oppmerksomhetsøkende usikker nisse passer seg ikke på en arbeidsplass, det skal man finne tid til på fritiden.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Hvis du ikke er en usikker jævel som trenger alles konstante anerkjennelse så vil du ikke føle et behov for å redegjøre irrelevante aspekter angående din sykemelding, og selv om du føler behovet vil enhver person som ikke er feiljustert forstå at en ikke trenger å følge sine behov for å søke andres anerkjennelse når det klart ikke er fordelaktig eller passende.

Hvis jeg er ansatt av en person som ikke klarer å forstå gjeldene anvendelse av lover og regler som regulerer arbeidsforhold er det vitterlig ikke min plikt, eller hensiktsmessig å legge tilrette for at de skal kunne utføre sin jobb på en inadekvat måte. Hvorfor i allverden skal jeg opplyse om aspekter relatert til min helse som arbeidsgiver hverken har kompetanse eller grunnlag for å forstå? Hvordan mener du det er enklere for deg selv å legge ut om private anliggende til din arbeidsgiver? Hvis arbeidsgiver ikke stoler på deg, samfunnet og/eller legen som sykemeldte deg, hvorfor skal du la deres arbitrære avgjørelser diktere hvordan din sykdom bør håndteres? Hvis arbeidsgiver ikke stoler på deg, og legen spiller det jo ingen rolle om du opplyser om dine problemer, vedkomne vil jo ikke tro på deg eller legen din.

Det er en tid og plass til alt, men å være en oppmerksomhetsøkende usikker nisse passer seg ikke på en arbeidsplass, det skal man finne tid til på fritiden.
Vis hele sitatet...

Nå er det en stund siden jeg postet dette, men uansett. Hvem er du til å dømme meg og mine valg? Du vet ingenting om mitt ansettelsesforhold i denne jobben jeg hadde. Jeg trenger ikke "alles konstante anerkjennelse". Det er ganske drøyt å skrive sånt. Å kalle meg "en oppmerksomhetsøkende usikker nisse" sier mer om deg, enn om meg. Jeg skal la det gå med det, men merk deg at slike fordommer er rimelig i grenseland til personangrep.