Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1865
Hei Freaks!

Skal nå bli lærling til høsten i IKT-Servicefag, men har selvfølgelig lagt en plan for fremtiden. (Lærlingtiden varer i 2 år.)

Etter jeg har tatt fagprøven så er planen å ta et år på påbygg for å få generell studiekompetanse, og så ta Matte S1 og S2 for å komme meg inn på "Drift av Datasystemer" på HiST.

Noen som har erfart noe lignende? Har dere noen tips? Hvordan er det å gå påbygg og å ta matten? Er det vanskelig?

Hadde vært morsomt å skapt litt diskusjon rundt dette!

(Vist dette er en tråd under feil kategori, eller noe annet så beklager jeg det).
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Hva syns du om matte? Hvordan hang du med i matten i 10. klasse? Grunnlaget fra ungdomskolen er viktig i S-matten, da du trenger det til blant annet derivasjon. Jeg vet også at det er noe statistikk i S-matte.
Det ser ut til at du ikke har noen rett på å ta påbygg (eller andre linjer for den del) etter at du har fullført fagbrevet ditt. http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

Jeg vil egentlig råde deg til å ta påbygg med en gang, og heller utsette lærlingtiden ett år. På påbygg får du vel også bare tatt P-matte. S1 og S2 må du eventuelt ta som privatist. Jeg vil uansett råde deg til å like godt ta opp R1, da S1 og S2 tilsvarer dette. Da får du en mindre eksamen å forholde deg til.

Har selv S-matte og synes ikke det er kjempevanskelig, men jeg kan sverge på at det ikke er gjort kvelden før eksamen. Du må jobbe jevnt og ta ting gradvis. Du trenger uansett ikke S-matte eller vanskeligere for å få generell studiekompetanse. Det får du ved å fullføre påbygg med praktisk matte.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med rådgiver på skolen du går på, eventuelt opplæringskontoret. Der får du bunnsolide svar fra folk som vet hva de holder på med - ikke synsing fra folk som ikke kan regelverket og praksisen.


Lykke til med valgene!
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Hva syns du om matte? Hvordan hang du med i matten i 10. klasse? Grunnlaget fra ungdomskolen er viktig i S-matten, da du trenger det til blant annet derivasjon. Jeg vet også at det er noe statistikk i S-matte.
Vis hele sitatet...
Har alltid slitt med motivasjon og forståelse når det kommer til matte, men vist jeg først setter meg ned å går inn for å lære meg noe så går det nok fint, hevet meg i fra en 2er til en 4er siste termin i 10. klasse

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Det ser ut til at du ikke har noen rett på å ta påbygg (eller andre linjer for den del) etter at du har fullført fagbrevet ditt. http://www.ung.no/oss/utdanning/vidutd/61449.html

Jeg vil egentlig råde deg til å ta påbygg med en gang, og heller utsette lærlingtiden ett år. På påbygg får du vel også bare tatt P-matte. S1 og S2 må du eventuelt ta som privatist. Jeg vil uansett råde deg til å like godt ta opp R1, da S1 og S2 tilsvarer dette. Da får du en mindre eksamen å forholde deg til.

Har selv S-matte og synes ikke det er kjempevanskelig, men jeg kan sverge på at det ikke er gjort kvelden før eksamen. Du må jobbe jevnt og ta ting gradvis. Du trenger uansett ikke S-matte eller vanskeligere for å få generell studiekompetanse. Det får du ved å fullføre påbygg med praktisk matte.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med rådgiver på skolen du går på, eventuelt opplæringskontoret. Der får du bunnsolide svar fra folk som vet hva de holder på med - ikke synsing fra folk som ikke kan regelverket og praksisen.


Lykke til med valgene!
Vis hele sitatet...
Hmm jeg ble anbefalt av rådgiveren min å ta lærlingtiden først fordi da slipper jeg gym og programfag på påbygg, og han sa også at jeg har rett til å gå hva jeg vil så lenge jeg gjør det før jeg er 21 år gammel.

Linjen på HiST krever både generell studiekompetanse OG Matte R1 eller S1+S1 så ja, en av matte delene må jeg nok ta
Sist endret av Siilverpants; 4. juni 2014 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du finnes ikke linjer med yrkesvei for IKT fag?

Gikk selv Elektro/autmasjon, så rett inn på ingeniør etter læretiden.

Hadde selv 3 i yrkesfag matte på VG1, men fikk C i R1.

Hvis det ikke finnes yrkesvei så er vel 1 årig forkurs det greieste.
Sist endret av SJefen; 4. juni 2014 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.