Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 15107
Har gått på 2-3mg Rivotril i flere måneder nå, men da jeg var til legen på Torsdag forrige uke fikk jeg endelig utskrevet Sobril.
Så da sluttet jeg med Rivotril umuddelbart for å få ned toleransen, men igår fikk jeg kraftige abstinenser.

Abstinensene var som følge:

- Voldsom angst
- Tungpustet omtrent hele tiden
- Magen vrengte seg hele tiden (men kastet aldri opp/brakk meg aldri)
- Kvalme
- Så fæle hjertebank at det føltes som hjertet satt i brystet
- Muskelsmerter på ryggen, i magen og helt opp til brystet
- Skjelvinger
- Skvatt som faen hver gang telefonen ringte, eller jeg hørte en høylytt lyd

På kvelden orket jeg ikke mer av smertene, og tok en ny dose Rivotril (4mg), og plagene/smertene forsvant fullstendig.

Jeg har skaffet meg en time hos min fastlege på Mandag for å få en nedtrappingsplan og eventuelle medisiner som kan dempe abstinensene til en viss grad.

Er det noen spesielle medisiner jeg burde spørre om som kan hjelpe mot abstinsene? Også evt. effektive sovemedisiner så jeg får sove.

Takker for svar
Rivotril er noe skikkelig møkk.... har vert avhengig av dem selv...

bra du har fått time hos fastlege til nedtrappingsplan og at du sa ifra til lege

nå vet jeg ikke hvorfor du fikk rivotril i første omgang (bare fordi du ikke fikk sove? for om det er eneste grunn så blir jeg litt paff av legen din )
er det soving som er problemet så kan du jo prøve quetiapin... de funker på de fleste.
Trådstarter
42 5
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
nå vet jeg ikke hvorfor du fikk rivotril i første omgang (bare fordi du ikke fikk sove? for om det er eneste grunn så blir jeg litt paff av legen din )
er det soving som er problemet så kan du jo prøve quetiapin... de funker på de fleste.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke på grunn av soveproblemer jeg fikk de.
Jeg fikk/får de heller ikke av lege, men av noen venner og tok/tar de mot angst.

Har vanligvis ingen soveproblemer, men som du sikkert vet så er det nesten umulig å få sove når man har benzodiazepin abstinenser.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Rivotril er noe skikkelig møkk.... har vert avhengig av dem selv...

bra du har fått time hos fastlege til nedtrappingsplan og at du sa ifra til lege

nå vet jeg ikke hvorfor du fikk rivotril i første omgang (bare fordi du ikke fikk sove? for om det er eneste grunn så blir jeg litt paff av legen din )
er det soving som er problemet så kan du jo prøve quetiapin... de funker på de fleste.
Vis hele sitatet...
Øhhh Quetiapin som sovemedikament er like blåst som å foreskrive nozinan for innsovning. Dette er legemiddler som er ment å bruke på pasienter med kraftig psykoser tildels i doseringer fra 200mg og oppover. Quetiapin bla brukes spesielt mot mennesker med bi-polar 1 lidelse.
Eneste grunnen til at leger foreskriver dette mot søvn, er fordi dette er c-klassifiserte medikamenter, og legen slipper fare for ettersyn av kommune eller fylkeslegen.
Sitat av exxon81 Vis innlegg
Øhhh Quetiapin som sovemedikament er like blåst som å foreskrive nozinan for innsovning. Dette er legemiddler som er ment å bruke på pasienter med kraftig psykoser tildels i doseringer fra 200mg og oppover. Quetiapin bla brukes spesielt mot mennesker med bi-polar 1 lidelse.
Eneste grunnen til at leger foreskriver dette mot søvn, er fordi dette er c-klassifiserte medikamenter, og legen slipper fare for ettersyn av kommune eller fylkeslegen.
Vis hele sitatet...
Er du klar over hvor mange som bruker det for søvn? Å har fått det utskrevet av legen nettopp mot dette.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er du klar over hvor mange som bruker det for søvn? Å har fått det utskrevet av legen nettopp mot dette.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet det, har selv stått på begge deler mot søvnproblemer, men da jeg fikk lest pakningsvedlegget skikkelig, og spurte legen om dette, gikk det ikke mer en 1 min før han gav meg stilnoct...
Problemet nå, er at leger har adgang til å behandle folk med anti-spykotiske medikamenter. Noe som var forbeholdt psykiatrien før.

Jeg sier ikke at det ikke har effekt, jeg sier bare at det egentlig er feilmedisinering
Sitat av exxon81 Vis innlegg
Ja, jeg vet det, har selv stått på begge deler mot søvnproblemer, men da jeg fikk lest pakningsvedlegget skikkelig, og spurte legen om dette, gikk det ikke mer en 1 min før han gav meg stilnoct...
Problemet nå, er at leger har adgang til å behandle folk med anti-spykotiske medikamenter. Noe som var forbeholdt psykiatrien før.

Jeg sier ikke at det ikke har effekt, jeg sier bare at det egentlig er feilmedisinering
Vis hele sitatet...
At det er feilmedisinering kunne jeg ikke sagt meg mer enig i. Har fått utskrevet X anntall antipsykotiske åantidepresiva. Blei ikke annet enn ødlagt i hue av det. Leger burde ta seg litt bedre tid til pasienter å ikke bare skrive ut det som er den "letteste utveien" hele tiden!
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
At det er feilmedisinering kunne jeg ikke sagt meg mer enig i. Har fått utskrevet X anntall antipsykotiske åantidepresiva. Blei ikke annet enn ødlagt i hue av det. Leger burde ta seg litt bedre tid til pasienter å ikke bare skrive ut det som er den "letteste utveien" hele tiden!
Vis hele sitatet...

Sant, sant.. Men når en "fastlege" har et snitt på 1500 pasienter, sier det seg selv.. Vi får leve i håpet om noe bedre...
quetiapin er en av de vanligste medikamentene å gi til pasienter med søvnproblemer!! man får som regel 25mg. de fleste leger er VELDIG skeptiske til å skrive ut benzo preparater. fks valium osv er LANG MYE FARLIGERE og VANEDANNENDE enn quetiapin er. der snakker men virkelig om medisiner som gjør hodet ditt til grøt....

Medisiner blir ikke alltis skrevet ut for det hovedmålet de har

fks er det VELDIG vanlig å skrive ut antidepressiva eller allergi medisiner til folk med søvn problemer fordi de ofte har bivirkninger som gir trøtthet

å gi quetipin til en pasient med søvnproblemer er overhode ikke feilmedisinering, jeg kjenner mange mennesker som får 25mg quetiapin av lege pgs søvnp. og de fleste av de er helt normale vanlige mennesker som ikke missbruker noen ting som helst..

sovepiller slår deg ut slik at du sovner. quetiapin er mere søvndyssende, altså det gjør deg litt trøtt og lettere å sovne, men du kan fint våkne igjen etter en time... litt tung i hodet kanskje, men ikke på langt nær i samme tilstand som om du hadde tatt en liten smurf

ellers kan man jo prøve Circadin da helt naturlig.... Melatonin som er kroppens eget søvnmiddel... funker som bare det på noen....

hadde liten funk på meg desverre, så jeg sitter her ennå uten å få sove hahahaha
Sist endret av Rusketulla; 11. januar 2012 kl. 21:00.
Sitat av peisen Vis innlegg
Har gått på 2-3mg Rivotril i flere måneder nå, men da jeg var til legen på Torsdag forrige uke fikk jeg endelig utskrevet Sobril.
Så da sluttet jeg med Rivotril umuddelbart for å få ned toleransen, men igår fikk jeg kraftige abstinenser.

Abstinensene var som følge:

- Voldsom angst
- Tungpustet omtrent hele tiden
- Magen vrengte seg hele tiden (men kastet aldri opp/brakk meg aldri)
- Kvalme
- Så fæle hjertebank at det føltes som hjertet satt i brystet
- Muskelsmerter på ryggen, i magen og helt opp til brystet
- Skjelvinger
- Skvatt som faen hver gang telefonen ringte, eller jeg hørte en høylytt lyd

På kvelden orket jeg ikke mer av smertene, og tok en ny dose Rivotril (4mg), og plagene/smertene forsvant fullstendig.

Jeg har skaffet meg en time hos min fastlege på Mandag for å få en nedtrappingsplan og eventuelle medisiner som kan dempe abstinensene til en viss grad.

Er det noen spesielle medisiner jeg burde spørre om som kan hjelpe mot abstinsene? Også evt. effektive sovemedisiner så jeg får sove.

Takker for svar
Vis hele sitatet...
ja det er det MAGNESIUM kjøp 300 mgs boks på apoteket og ta 600MG litt før sengs(maks grense),brukt mot søvnplaget ved absti..bruk også MYE cvitamin..1000mg morgen og kveld brusetab,KALSIUM er også bra sies det

personlig brukte jeg også TOLVON sovemedisin de to-tre verste første døgna,det var ikke krysstolerant med benzo for MEG iallefall..fikk ikke mer anfall av det,som du får ved nesten alt mulig annet

off fy faen det kjøret der er ille ass,for første gang på 6 mnd nå er det ikke jævlig i brystkassa mi når jeg legger meg ned på sofaen..ENDELIG slipper faenskapet,et halvt fuckings år ass

jævelskapen blir ALLTID verre når du legger deg ned(blodet strømmer til lungene)drepen når du skal sove

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
fks er det VELDIG vanlig å skrive ut antidepressiva eller allergi medisiner til folk med søvn problemer fordi de ofte har bivirkninger som gir trøtthet
Vis hele sitatet...
du må ta i betraktning av at nervesystemet til ts er krakilsk tilstand og du kan få anfall av alt,jeg har snakka med folk som ikke kunne ta vitaminer engang uten å bli dårlig...kaffe og alt sånt må du bare legge vekk,og nesten alt av medisiner,SELV Om det ikke er benzo eller alkohol
jeg har fått abstinenser av bråslutt på andidep jeg,fluoxetine..fikk pusteanfall,læreren min sendte meg til legen

Sitat av KjellFresh Vis innlegg
At det er feilmedisinering kunne jeg ikke sagt meg mer enig i. Har fått utskrevet X anntall antipsykotiske åantidepresiva. Blei ikke annet enn ødlagt i hue av det. Leger burde ta seg litt bedre tid til pasienter å ikke bare skrive ut det som er den "letteste utveien" hele tiden!
Vis hele sitatet...
det er jo beste fall,legen min visste INGENTING om abstinenser whatsoever,han sa det ville gått over etter et par dager så abstinenser var det IKKE

han oppfordret meg også til å bråslutte fordi jeg ikke kom til å dø av det,bare å kutte brått ut!!
Sist endret av alanapoli; 11. januar 2012 kl. 21:16.
de siste 3 årene har jeg trøkket i meg over 7000rivotril.... altså jeg tygget meg gjennom 2 glass med 2mg i mnd... har vert benzo fri i 29 uker nå
så jeg er fullstendig klar over farene rundt det å stoppe med benzoer. jeg var ikke til å kjenne igjen og stod midt i veien å håpet på å bli påkjørt, så vondt hadde jeg i kroppen og så dårlig var jeg at jeg var 100% sikker på at jeg ville dø i løpet av et par dager.
man skal alldrig bråstoppe med medisiner... og hvertfall ikke benzo preparater! men ettersom Peisen vil få oppfølging av lege så regner jeg med legen gjør jobben sin å sjekker de vitale tegnene han har, og også følger grundig opp og gir Peisen gode rettningslinjer og ting han skal være spesielt obs på

ofte så er det pulsen som løper sprellsk på benzo nedtur og det kjennes som om hjertet klatrer sakte oppover halsen din. quetiapin senker blodtrykket og får hjertet til å slappe av litt...

Men Peisen, jeg synes du skal la legen din gjør jobben sin og høre på hva legen har å si.. og for all del ikke lur deg selv med å fikse på problemene dine med selvmedisinering en gang til.... Jeg startet også med rivotril for angst og søvnproblemer.... lite visste jeg hvor bra det faktisk funket, hvor fort jeg ble avhengig og hvor mye jeg måtte legge på hver eneste uke for at det skulle ha noe funk, og lite visste jeg om den grusomme nedturen den dagen jeg måtte slutte.

Ønsker deg lykke til !
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
man skal alldrig bråstoppe med medisiner... og hvertfall ikke benzo preparater! men ettersom Peisen vil få oppfølging av lege så regner jeg med legen gjør jobben sin å sjekker de vitale tegnene han har, og også følger grundig opp og gir Peisen gode rettningslinjer og ting han skal være spesielt obs på .
Vis hele sitatet...
Nei,det er synd man ikke får opplyst og PRESISERT dette bedre,ikke av noen leger har jeg blitt innprentet at dette kan være farlig å gjøre..stoppe fort

Nei det kan du IKKE regne med,jeg var hos flere fastleger,en endokrinolog,3 nevrologer,derav en overlege som ikke kunne fortelle meg hva det var for noe,enda de hadde fasiten forran seg,dette måtte jeg finne ut av selv

Først når jeg tok kontakt med en ikke-lege fikk jeg fasiten http://www.medisinmotpiller.no/

Han sa også at jeg bare måtte glemme helsevesenet i dette fordi ingen kunne en dritt om det...alt han sa meg,stemte..han gav meg riktig diagnose over 1 stk MAIL

ja enda denne dyre privat lege i oslo klarte faktisk ikke å skjønne dette,var der flere ganger..det er faen meg utrolig,han trodde jeg hadde hormonproblemer,PHsyreverdi problemer o.l,eller ville sende meg til nevrolog,han også
http://hannesideblogg.com/2011/12/04...v-jan-gunther/
enda dette var en jeg anså som en jævlig bra lege

Det er som hu svenske dama på skavland sa,de lærer ikke noe om dette på legeskolen,hun ble alkoholiker,og var lege..
Sist endret av alanapoli; 12. januar 2012 kl. 07:23.
For noen crappy leger du har vert borti!

Jeg bråstoppet en dag... Dummeste jeg kunne gjort, men jeg fikk pluttselig en sinnsyk skrekk for piller. Russykologen til en kompis tilbød seg å hjelpe og sa at man måtte på nedtrappingsplan men det var før jeg sluttet og jeg ville ikke ha hjelp eller rote meg inn i et system som rusmissbruker. Jeg er livredd for å få noe slikt på meg. Så dum som jeg var. Men jeg overlevde så vidt, jeg fikk et angstannfall som endte på sykehuset. Ødela fleere vennskap, mistet eksen min og mere til... Men endelig er jeg i mål og det kjennes godt

Legge til at da jeg spurte legen min om å få rivotril mot muskelkramper og søvnproblemer ( noe flere ME pasienter får) så reiste hun seg i stolen og sa -nei på de blir du ut å kjøre, stygge piller som burde blitt forbudt sa hun! Så slettes ikke alle leger som er uvitende
Ikke for å stjele tråden til TS, men det er noe jeg lurer litt på. Hvor gamle var dere når dere fikk utskrevet benzo? Er dere i 20, 30 eller 40 åra?

Selv sliter jeg en del med generell og akutt angst, hvor sistnevnte gjerne er knyttet opp spesifikke ting/steder/etc. og har snakket med legen om dette. Legen har vel sagt flere ganger at hun ikke vil skrive ut benzo pga. avhengighetsfaren som dere beskriver og lignende. I tillegg til at det er styggedom.
Jeg snakket tilfeldigvis med en som studerer kjemi ved NTNU, og han hadde da vært borti et benzoderivat kalt buspiron. Legen min var ikke akkurat kjent med det stoffet, men i går kom det brev i posten fra legen sammen med en resept på buspiron. Så lurte litt på om noen kjenner til det benzoderivatet?

Er buspiron også styggedom?
Sitat av swey Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden til TS, men det er noe jeg lurer litt på. Hvor gamle var dere når dere fikk utskrevet benzo? Er dere i 20, 30 eller 40 åra?

Selv sliter jeg en del med generell og akutt angst, hvor sistnevnte gjerne er knyttet opp spesifikke ting/steder/etc. og har snakket med legen om dette. Legen har vel sagt flere ganger at hun ikke vil skrive ut benzo pga. avhengighetsfaren som dere beskriver og lignende. I tillegg til at det er styggedom.
Jeg snakket tilfeldigvis med en som studerer kjemi ved NTNU, og han hadde da vært borti et benzoderivat kalt buspiron. Legen min var ikke akkurat kjent med det stoffet, men i går kom det brev i posten fra legen sammen med en resept på buspiron. Så lurte litt på om noen kjenner til det benzoderivatet?

Er buspiron også styggedom?
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
Comparison to benzodiazepines

Buspirone's chemical structure and mechanism of action are completely unrelated to those of the benzodiazepines, and its efficacy is not comparable to that of members of the benzodiazepine family in treating GAD.[7][8]
Buspirone shows no potential for addiction or dependence, and the development of tolerance has not been observed. Furthermore, cross-tolerance to benzodiazepines, barbiturates, and alcohol, as well as other GABAergics, is not present either. It may take several weeks before its anxiolytic effects become noticeable. Many patients may also require a higher dosage to adequately respond to treatment.[1]
In a study of diazepam and buspirone in GAD patients both drugs were effective, but buspirone took longer to take effect. Abrupt discontinuation after 6 weeks resulted in withdrawal symptoms in diazepam, which were not present with buspirone. This indicated a risk of physical dependence with diazepam, which is not present with buspirone.[9]
Buspirone is ineffective for benzodiazepine withdrawal, does not improve discontinuation rates and does not decrease the severity of withdrawal symptoms.
Vis hele sitatet...
there you go http://en.wikipedia.org/wiki/Buspirone
Sitat av Ole2005 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nå var det vel strengt talt litt mer personlige erfaringer jeg var ute etter. Har googlet dette selv.
jeg har alldrig fått det utskrevet av lege... jeg har kjøpt hele glass av kjente... selvmedisinering funker som regel dårlig
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Legge til at da jeg spurte legen min om å få rivotril mot muskelkramper og søvnproblemer ( noe flere ME pasienter får) så reiste hun seg i stolen og sa -nei på de blir du ut å kjøre, stygge piller som burde blitt forbudt sa hun! Så slettes ikke alle leger som er uvitende
Vis hele sitatet...
Nei det er en stor forskjell på at de har fått beskjed om at ingen får en dritt av benzo(fordi folk misbruker dem),og til at de forstår hva som skjer rundt en fysisk avhengihet skjønner du,ALLE har forstått at de ikke skal gi en jævel disse medisinene,for det har de fått beskjed om..så det er ingen nyhet for noen her,det er heller et problem at heller ingen får dem,inkl de som virkelig trenger dem,smertepasienter ect

men nesten ingen forstår noe om absti,det er poenget

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
jeg har alldrig fått det utskrevet av lege... jeg har kjøpt hele glass av kjente... selvmedisinering funker som regel dårlig
Vis hele sitatet...
jeg vil si det funker best,for det er deg som vet hva som funker

legen min sa rett ut at han hadde jo aldri prøvd medisinen så jeg visste bedre enn han hvordan det funket og hvor mye jeg skulle/kunne ta

Sitat av swey Vis innlegg
Ikke for å stjele tråden til TS, men det er noe jeg lurer litt på. Hvor gamle var dere når dere fikk utskrevet benzo? Er dere i 20, 30 eller 40 åra?

Selv sliter jeg en del med generell og akutt angst, hvor sistnevnte gjerne er knyttet opp spesifikke ting/steder/etc. og har snakket med legen om dette. Legen har vel sagt flere ganger at hun ikke vil skrive ut benzo pga. avhengighetsfaren som dere beskriver og lignende. I tillegg til at det er styggedom.

Er buspiron også styggedom?
Vis hele sitatet...
20 åra

styggedom..det er relativt ufarlig for kroppen som sådan..det ENESTE som er the problem er selvsagt avhengiheten,kroppen din får anfall i mnds vis når du slutter..det er problemet,ellers er det relativt lite ille for lever,nyrer ect..
Sist endret av alanapoli; 12. januar 2012 kl. 19:04.
Fikk benzo foreskrevet for første gang i en alder av 23. Ønsket i utgangspunktet ikke denne medisineringen, men fikk panikkangst anfall som resulterte i 2 Akutt turer til legevakta. Og fikk til slutt stesolid. Den gang viste jeg ikke hva det var jeg hadde fått, og resultatet er avhengihet, og en dårliger tilværelse. Så annbefaler alle og holde seg unna benzo så langt det lar seg gjøre.
enig,med mindre man ikke klarer å gå ut døra/fungere i det heletatt så ville jeg brukt dette fast..
jeg ble sparket ut et par ganger fra legevakten selv under abstinensene,fordi de trodde jeg var et angst tilfellet..de skjønte det naturligvis heller ikke

hater legevakten

hvoran føles det å få så angsproblemer som dette?hva er det som skjer?vet du selv at det ikke har rot i virkeligheten eller hvrodan er det?er det mest fysisk?
Sist endret av alanapoli; 12. januar 2012 kl. 21:41.
[quote=alanapoli;2416399]

jeg vil si det funker best,for det er deg som vet hva som funker

legen min sa rett ut at han hadde jo aldri prøvd medisinen så jeg visste bedre enn han hvordan det funket og hvor mye jeg skulle/kunne ta
QUOTE]
der er jeg uenig med deg....Ja veldig ofte vet man selv bedre hva som funker.... og ja rivotril funket som bare faen det... men greia er at selvmedisinering som oftest sklir ut av hånd, jeg sier ikke at det gjør det for alle men jeg vil tørre å påstå at de som driver med selvmedisinering trår i salaten 90% av gangene....

fastlegen min fortalte også at Rivotril antagelig ville bli skrevet bort snart. Legemiddeltilsynet i Norge vil ikke ha det mere. og mener at det er andre alternativer som er bedre for de som virkelig trenger det. så om noen år skal du ikke se bort ifra at roche dropper rivotril. alt går fremover....
røyking var jo sunnt for 40 år siden men heldigvis våknet man opp og så skadevirkningene av det...
[quote=Rusketulla;2416753]
Sitat av alanapoli Vis innlegg

der er jeg uenig med deg....Ja veldig ofte vet man selv bedre hva som funker.... og ja rivotril funket som bare faen det... men greia er at selvmedisinering som oftest sklir ut av hånd, jeg sier ikke at det gjør det for alle men jeg vil tørre å påstå at de som driver med selvmedisinering trår i salaten 90% av gangene....

fastlegen min fortalte også at Rivotril antagelig ville bli skrevet bort snart. Legemiddeltilsynet i Norge vil ikke ha det mere. og mener at det er andre alternativer som er bedre for de som virkelig trenger det. så om noen år skal du ikke se bort ifra at roche dropper rivotril. alt går fremover....
røyking var jo sunnt for 40 år siden men heldigvis våknet man opp og så skadevirkningene av det...
Vis hele sitatet...
den legen som gav meg benzoer hadde ingen forslag på hvor mye jeg kunne ta..så det hjalp ikke meg iallafall

du blir like fysisk avhengi fra alle benzoene tom zopiclone har gaba i seg,det er dette som gjør at du får problemer ved slutt,det har også wellbutrin retard,(nytt cprepp antidep)står advarsler om kramper og sånn der..alle disse kan du få anfall om du bruker det feil

det jeg etterlyser er at de hadde VISST dette og sagt at,JA ok du kan få det..bruker du det mer enn 2 uker så står du i fare for å få et fysisk HELVETE som kan vare et år"

hadde de sagt det istedenfor tomme ord som "styggedom"ikke bra og alt annet folk ikke kjøper ville jeg hvertfall tatt de seriøst...
Sist endret av alanapoli; 13. januar 2012 kl. 08:22.
Jeg mener det er på tide for oss pasienter og begynne og pushe på kvaliteten på legene våres. Jeg ønsker å kunne svarteliste leger, legevakter og sykehuss avdelinger basert på enkeltes erfaringer.
Noen som har lys til å starte en webside med meg, for å få bedre belysning rundt det "statlige" monopolet på helsenorge?
Z
jeg var på 3 legevakter i løpet av mine verste abstinenser når jeg ikke visste hva jeg led av,den ene så fikk jeg beskjed om at det tok FLERE ÅR å utvikle abstinens så det var det IKKE

den andre fikk jeg beskjed om at jeg hadde angst,og ble kastet ut

men på den tredje,i bærum, ble jeg sendt til en nevrolog,de norske som jobber frem til kl 1600 skift der er faktisk relativt bra,det skal de ha!

man må faen ikke gi seg med disse jævlene..skjønner du at de tar feil må du tenke selv!
Det er heøt bak mål... Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen din.
Er livredd for å dra til ødgevakt
Det har blitt så ille at når jeg i fjor hadde blindtarmbetennelse, valgte å holde meg hjemme med smertene, fremfor å dra på legevakta av frykt for å bli avist.. :/ så det tok meg 5 ekstra unødvendige timer.
Og eg er et mildt eksempel. Vet at folk har kolapset med hjerneblødning, fordi de har måtte vente på legevakta.
En jeg vet om, måtte få nye nyrer, fordi legen fucka opp prøvesvarene på legevakta!!!!!
Sitat av exxon81 Vis innlegg
Det er heøt bak mål... Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen din.
Er livredd for å dra til ødgevakt
Det har blitt så ille at når jeg i fjor hadde blindtarmbetennelse, valgte å holde meg hjemme med smertene, fremfor å dra på legevakta av frykt for å bli avist.. :/ så det tok meg 5 ekstra unødvendige timer.
Og eg er et mildt eksempel. Vet at folk har kolapset med hjerneblødning, fordi de har måtte vente på legevakta.
En jeg vet om, måtte få nye nyrer, fordi legen fucka opp prøvesvarene på legevakta!!!!!
Vis hele sitatet...
da har vell jævlene oppnådd noe av målet sitt,å holde flest mulig folk VEKK fra legevakta,man MÅ gå til privat legevakt(med mindre du har noe enkelt som benbrudd) hvis du ikke vil spille rullett med livet..pokker så syke greier vi har skapt oss

jeg drar faen ikke ned dit igjen,er det noe ille så drar jeg på oslo city legekontor istedet..det er rett og slett ikke verdt det,jeg satt ved siden av noen som hadde ventet 5 timer med et lite barn sist gang på legevakten..

hater det der ass

det verste var dog når jeg ringte til ambulansen når naboen min mistet følelsen i beina,og fikk beskjed av en kald jævel av dette var GJENOPPLIVINGS TLF

ser man på cops på tv så ringer de ambulanse så fort noen har vondt i ankelen,de INSISTERER og prakker på folk ambulanse der borte,noe som gir trygghet for folk
Sist endret av alanapoli; 14. januar 2012 kl. 18:50.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt off topic, men føler at dette passer inn i tråden:

Hvordan ser leger sånn generelt på at pasienter misbruker benzo de har skrevet ut? Jeg har sagt til legen min at jeg har et moderat forbruk og er forsiktig fordi jeg vet hvor ille det kan gå, men hver gang jeg får en ny resept spiser jeg 7-8x dosering sammenhengende til det er tomt... Dilemmaet her er jo at jeg er redd for å ikke få noe som helst hvis jeg innrømmer et slikt bruk, men jeg trenger den "pausen" fra de vanlige dagene mine.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Litt off topic, men føler at dette passer inn i tråden:

Hvordan ser leger sånn generelt på at pasienter misbruker benzo de har skrevet ut? Jeg har sagt til legen min at jeg har et moderat forbruk og er forsiktig fordi jeg vet hvor ille det kan gå, men hver gang jeg får en ny resept spiser jeg 7-8x dosering sammenhengende til det er tomt... Dilemmaet her er jo at jeg er redd for å ikke få noe som helst hvis jeg innrømmer et slikt bruk, men jeg trenger den "pausen" fra de vanlige dagene mine.
Vis hele sitatet...
Det som betyr mest for dem er at de ikke må skrive ut mer enn hva som fylkeslegen måtte "godta"og se som ok...det er første prioritet,de har ensjef de også
Noen bryr seg kanskje om at du spiser mange på en gang..jeg hadde en som brydde seg VELDIG om hva jeg spiste,men når jeg sa jeg kjøpte morfin tabletter å brukte i sosiale sammenhenger iblandt og at jeg hadde kontroll sa han at han syntes det var ok,og at det virket som jeg hadde god kontroll på dette.............helt ok,sålenge HAN slapp å skrive dem ut selvsagt,da haddet det ikke vært ok

Trenger du litt mer burde du heller prøve å spe på litt fra andre steder...ect kjøp fra nettet ect,finnes en del halv-benzoer fra europa som er ganske ok,noen av dem står ikke på dop listen vår heller
Jeg er ikke helt komfortabel med å kjøpe medisinene mine på nett eller på gata, så skal prøve å finne en løsning på dette på den tradisjonelle måten først. Jeg føler jo at sterkere benzo, eller en type med lengre halveringstid, ville redusert forbruket, men ingen vet jo hva legen min tenker.
Skal tenke på hvordan jeg skal formulere meg angående dette frem til neste time, ja.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Jeg er ikke helt komfortabel med å kjøpe medisinene mine på nett eller på gata, så skal prøve å finne en løsning på dette på den tradisjonelle måten først. Jeg føler jo at sterkere benzo, eller en type med lengre halveringstid, ville redusert forbruket, men ingen vet jo hva legen min tenker.
Skal tenke på hvordan jeg skal formulere meg angående dette frem til neste time, ja.
Vis hele sitatet...
hva er det du får da?

rivotril 2mg og sobril 25mg er flott..
tenkte jeg skulle dele et "ekspert"svar fra overlege Egil nordlie ekspert på seponering ved borgestad klinikken,jeg prøvde å få et svar...men det virker som om også ekspertene ikke klarer å gi seg på de mest krevende svarene..jeg blir alltid skuffet over leger innenfor dette området,ingen veit en dritt,det er liksom bare samme tullet du får servert overalt,folk her inne vet mer enn de aller fleste leger om dette,uten tvil!

Til: Egil Nordlie
Emne: RE: SV: spm om kindling



Til: Egil Nordlie
Emne: spm om kindling

Hei

Jeg lurte på om jeg kunne spørre om et generelt spm angående benzo abstinens-kindling situasjon

Hvis man først har vært utsatt for kindling fenomenet,fått et par smeller..hvor lang tid sies det at hjernen må bruke for å bli helt normal igjen og ikke lenger sårbar?ca hvor mange år?

bare si hva du tror om du ikke vet...hvor lang tid tar det ca før hjernen blir helt som før?


håper på svar

mvh

From:
Subject: SV: SV: spm om kindling
Date: Fri, 3 Feb

Hei!

Jeg liker best å snakke med de som spør om slike ting slik at vi er sikre på at vi mener det samme.

Men jeg kan jo kort svare deg at ut fra den erfaringen jeg har er dette veldig individuelt, alt etter varigheten og mengden av forbruket og avhengighetens styrke. Gener spiller faktisk også en rolle og sannsynlig også om forbruket er blandet med langvarig misbruk av andre midler. Men erfaringen vår her er at det sterke ”suget” etter mer tabletter kan vare 2 – 3 år. Suget som kan bli utløst i spesielle situasjoner kan dessverre i noen tilfelle vare livet ut. Noen kan også bli helt normalisert etter få måneder.



Hilsen Egil Nordlie

Til

Hei Egil

Jeg forstår,jeg snakker KUN om de fysiologiske reaksjonene fra hjernen og ikke om noe avhengihet eller sug,...kindling fenomenet:

"Kindling er fenomenet der gjentatte avrusninger fører til økt grad av abstinenssymptomer. For eksempel vil kanskje stordrikkere i utgangspunktet ikke oppleve noen abstinenssymptomer, men for hver periode med gjenopptagelse av drikking, etterfulgt av avholdenhet, vil abstinenssymptomer intensiveres, og de kan til slutt føre til delirium tremens med krampeanfall."

Hvor lang tid tar det før et menneske er helt normal stilt etter at hjernen har blitt "skadet"utsatt for kindling på denne måten,NÅR kan man si seg HELT trygg på at du tåler det samme som alle andre/man gjorde FØR man ble utsatt for kindling,uten å få et anfall av å ta seg en øl feks

Når blir nervesystemet og hjernen fri for kindling skaden det har vært påført?jeg forstår at det kan være et vanskelig spm..men dette er jo kjempeviktig for folk å vite,det må finnes et ekspert svar i boken din et sted

håper på svar

mvh

da håper vi på et nytt "ekspert"svar...ender vell med at han må ringe usa..

hadde håpet på et annet svar enn det du får på rustelefonen av en sjefslege på området....husker jeg ble skuffa når jeg ringte å snakket med han også...du får ikke noe seriøst konkret svar,de veit ikke..også serverer de heller den standar regla..mulig..
Sist endret av alanapoli; 3. februar 2012 kl. 16:52.
Gikk til legen for 4 mnd siden. Gikk da på 3 mg om dagen av rivotril. Han ga meg nedtrappningsplan fra benzoinfo.dk og nå er jeg nesten bezo fri! 5 mg diazepam igjen = 5 uker igjen. Ungikk alt det fysiske ubehaget.. men det psykiske bir jo ikke bedre med sånn lang nedtrappingplan..
Sist endret av jayforall10; 5. februar 2012 kl. 10:46.
Sitat av jayforall10 Vis innlegg
Gikk til legen for 4 mnd siden. Gikk da på 3 mg om dagen av rivotril. Han ga meg nedtrappningsplan fra benzoinfo.dk og nå er jeg nesten bezo fri! 5 mg diazepam igjen = 5 uker igjen. Ungikk alt det fysiske ubehaget.. men det psykiske bir jo ikke bedre med sånn lang nedtrappingplan..
Vis hele sitatet...
mitt helvete begynte først da alt var ute av kroppen..vil ikke skremme deg men ikke gled deg før alt har forlatt kroppen...

however hvis dette er din første benzoslutt og du ikke har dratt noen "cold turkey"som jeg gjorde så er du nok mye tryggere..det var det som fucka opp meg bigtime..dvs brå slutt,legen min sa det ikke gjorde noe og jeg var ikke opplys nok den gangen til å skjønne bedre

nedtrapping er viktig
jeg har gått snart 7 mnd og har enda øresus og div andre lette plager...jeg bare håper det ikke er noe permanent,for det kan også faktisk skje..
Sist endret av alanapoli; 5. februar 2012 kl. 11:13.
Nei Ekspert overlegen på seponering i Norge kunne selvsagt ikke svare på spm mitt..så man måtte finne det ut selv,ikke overaskende,men nå fant jeg det ut iallefall...its bad

14Once your body has been addicted to a drug you can't re-expose it to the drug without consequences. Most of you readers will have heard of smokers who have quit for years or even decades and they have one cigarette and all their withdrawals and cravings come back and they are back on the smokes. This is true for other drugs of tolerance and dependence such as alcohol and unfortunately also benzos. This is a physiological problem not a psychological problem. Many people think that they can just take one and use their determination to keep it to occasional usage and don't understand that the body stays hypersensitive to the drug for years afterwards with persisting tolerance. A lot of people find that withdrawal effects return and they are worse after taking the occasional benzo than before they took it in this scenario. The brain stays tolerant to the drug and sensitised to the drug. So often taking the drug will typically cause a return of withdrawal effects after the benzo dose wears off and set your recovery back in time. Sometimes withdrawal effects can return very strongly after taking an occasional benzo.

http://www.non-benzodiazepines.org.u...tml#Question15

grøss...årevis må du passe deg..skremmende dritt å vite at om noen blander inn alkohol i en mat rett i utlandet ect så kan du få nytt anfall på et års tid...

helvete man blir jo aldri bra igjen da..moro
Sist endret av alanapoli; 8. februar 2012 kl. 16:52.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
quetiapin er en av de vanligste medikamentene å gi til pasienter med søvnproblemer!! man får som regel 25mg. de fleste leger er VELDIG skeptiske til å skrive ut benzo preparater. fks valium osv er LANG MYE FARLIGERE og VANEDANNENDE enn quetiapin er. der snakker men virkelig om medisiner som gjør hodet ditt til grøt....
Vis hele sitatet...
Benzodiapiner er ett av de tryggeste medisinene som eksisterer. Alt er vanedannende, særlig midler som gir lite bivirkninger og god virkning. Jeg vil heller risikere å bli avhengig, enn å få X antall plager med kroppen.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Benzodiapiner er ett av de tryggeste medisinene som eksisterer. Alt er vanedannende, særlig midler som gir lite bivirkninger og god virkning. Jeg vil heller risikere å bli avhengig, enn å få X antall plager med kroppen.
Vis hele sitatet...
ja for lever ect så er det ingen problem
nøyaktig det samme sa jeg også...før jeg forstod betydningen av "avhengi"jeg trodde det betydde at man ble sugen på det psykisk osv eller som røyk..og at dette var bare noe jeg kunne kontrollere selv med min sterke vilje,ikke at nervesystemet gikk til helvete et års tid etter du har sluttet..med alle tenkelige reaksjoner som det medfører fra sterke pustevansker,kramper,sterk muskelsvakhet,leddproblemer,søvnløshet osv osv
hadde jeg visst dette ville jeg kastet pillene mine
Sist endret av alanapoli; 17. februar 2012 kl. 06:49.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om hår bleke middel er farlig nervesystem/absti utløser?jeg har lest at mange helseprodukter kan være det..noen erfaringer?
Starter og jobbe med et Tor, onion prosjekt med rettelse mot advarsler mot leger, navngitt
Sitat av exxon81 Vis innlegg
Øhhh Quetiapin som sovemedikament er like blåst som å foreskrive nozinan for innsovning. Dette er legemiddler som er ment å bruke på pasienter med kraftig psykoser tildels i doseringer fra 200mg og oppover.
Vis hele sitatet...

Quetiapin og antipsykotika generelt er ganske så allsidige medikamenter som brukes på flere områder, ikke kun for å behandle psykose som du sier. Man trenger nødvendigvis ikke å være psykotisk for å få utskrevet antipsykotika. Jeg er overhodet ikke psykotisk, og har heller aldri opplevd psykose. Men likevel får jeg utskrevet Quetiapin, og tidligere også Zyprexa og Trilafon. Det gir meg en beroligende effekt som verdsettes høyt slik at kveldene ikke blir så ille at jeg finner på dumme ting.
Med andre ord får jeg Quetiapin pga. uro, ikke psykose. Kan også nevne at Trilafon fungerte ypperlig mot kvalme.
Sist endret av Kaput; 2. mars 2012 kl. 00:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor lenge opplever folket å ha øresus tinitus etter smellen man får?
Hei!

Jeg er lege og tenkte jeg skulle si noen ord om dette.

Jeg tilhører den nye generasjonen av leger og vi har fått grundig utdannelse i farene ved bruk av benzodiazepiner. Det er sikkert mange her inne som har erfart dette, ved at de opplever at det er vanskelig å få tak i piller fra de yngste legene mens det ofte er enklere hos de eldre ringrevene.

Jeg syns det er mange gode innlegg her som illusterer problemene ved benzobruk veldig godt, samtidig som resten av dette forumet er et godt eksempel på hvorfor ting går galt.

Ingen leger skriver ut benzodiazepiner for at pasientene skal ruse seg, det er en selvfølge. Samtidig vet vi at det å ruse seg på benzodiazepiner er meget utbredt. Her inne har dere blant annet en egen oppskrift for hvordan man skal gå frem for å manipulere leger til å gi ut disse medikamentene uten indikasjon, ergo i rusøyemed. Det forteller noe om de utfordringene vi står ovenfor.

Benzo har meget god effekt på angstlidelser og med tanke på hvor utbredt angstlidelser er så må man innse at disse pillene er et nødvendig verktøy i legens "verktøykasse". Samtidig ser man at mange pasienter får mer lidelse av benzo-bruken enn det angst-lidelsen ga i utgangspunktet, så derfor er man nå inne i en fase der de legitime indikasjonene for benzodiazepiner blir færre og færre.

Den adferden som dette forumet oppmuntrer til er dessverre en viktig årsak til dette.

Dette frikjenner naturligvis ikke legene som må ta mye av skylden for den pilleknaskingen vi ser i Norge idag, men det er ikke vanskelig å forstå det dilemmaet kolleagene mine opplever. De har tilgang på gode, effektive og trygge medisiner som kan hjelpe pasienter med lidelser som gir en betydelig begrensning av deres livskvalitet. Man ønsker så gjerne å hjelpe, men ender opp med å gjøre folk en skikkelig bjørnetjeneste.

Det skal også sies at det er en god del uvettig benzoforeskrivning - f.ex pasienter som får enorme forpakninger ved relativt milde plager. Dette er helt uforsvarlig og burde nok vært slått mye hardere ned på med tanke på de problemene som pasientene kan komme opp i.

Til slutt så kommer man heller ikke utenom pasientenes ansvar for egen helse. Om du har rennt ned legekontoret i årevis - manipulert, løyet om tapte resepter, svindlet og forfalsket så er det ikke bare legen sin feil at du ender opp med en alvorlig benzo-avhengighet. Som andre rusmisbrukere er mange av de pilleavhengige ofte dyktige til å legge skyld på folk rundt seg for sin elendighet, og ditto dårlige til å ta selvkritikk.
Sist endret av Herz; 9. mars 2012 kl. 17:27.
Herz:

Har du noe råd å komme med til meg....

Jeg har slitt med sosial angst og depresjoner i 15 år.... jeg er veldig sterkt plaget av det og det ødelegger livet mitt. Det har vert så ille at jeg ikke har turt å snakke med noen noen om det før i år.! og jeg har gått og holdt problemene inni meg. Da jeg fant ut at Rivotril funket som bare det og jeg kunne være sosial uten å holde på å svime av pga angst så gikk det hardt utover lommeboken i 3 års tid. Det ble meget kostbart uten resept.
Jeg var under utredning for ME og leste på nettet at mange me pasienter hadde blitt kvitt muskelkrampene og søvnproblemene med å ta mindre doser rivotril. jeg merket jo også selv a muskelkrampene slapp taket.
Jeg spurte fastlegen min om jeg kunne få forsøke Rivotril som jeg hadde lest om på nettet. Men legen min reiste seg nesten i stolen og utbrøt -NEI, begynner du på de så har du et allvorlig problem (en ung lege)
Jeg reiste jo selvfølgelig ikke hjem med resept som jeg håpet. (Legen min vet ikke om missbruket, ei heller at jeg har brukt rusmidler i det hele tatt)

Men så kommer jeg til problemet mitt.... I januar klarte jeg endelig etter så mange år med angst å fortelle en sykolog om angsten og depresjonene mine. Jeg hadde gått 7 mnd uten å ta en eneste pille, på de 7mnd så vokste problemene mine som alldrig før. og de første ukene hadde jeg det direkte grusomt. For en mnd siden sprakk jeg og gikk til innkjøp av valium og et par rivotril fordi jeg hadde ligget våken i 4 dager med veldig angstannfall om natten. jeg måtte bare få sove og det klarte jeg ikke uten hjelp.

Er det noe preparat du ville anbefalt meg å snakke med sykologen min om? jeg har ikke fått utskrevet noen ting av sykologen ennå. men jeg har hatt angstannfall under første timen jeg hadde hos han etter jeg fortalte om angsten osv. problemet er at siden jeg fortalte om det så har jeg mistet kontakten med sykologen fordi de skulle ringe å gi meg en ny time avtale. Men nå tør jeg jo ikke ringe til dem eller å ta telefonen når den ringer. og angsten ble verre etter at jeg fortalte om den (jeg føler at nå som en vet om det så vet alle det, og jeg føler meg beglodd når jeg er ute. jeg klarer ikke slappe av og er/blir fryktelig sliten av å ha det sånn og gå å spenne meg og bekymre meg hele tiden.

Jeg tør ikke spørre sykologen eller legen min om et direkte medikament etter den episoden hos legen min. men jeg har prøvd alt av de "milde" varianter som som legen har skrevet ut til meg for å hjelpe til med søvnproblemet mitt. men alle de reseptene jeg har fått har vert fullstendig uten virkning både på å få sove og ei heller angst og depresjon.

bør jeg spørre sykologen om jeg kan få noe for å komme meg gjennom dagene, eller er det feil å spørre om? alle sier at man alldrig må spørre leger om noe spesifikke medikamenter, hvordan stiller du deg til det.... når man har plager over lengere tid så vil de fleste mennesker begynne å søke rundt på nettet etter løsninger. og man leser jo om ting og prøver å sette seg inn i det. Er det så fy fy for dere leger at en pasien kommer med ønsker om å prøve div medikamenter når ingen ting man har fått av legen har hjulpet.? blinker varsellampene når man får spesifikke ønsker? og hvorfor det egentlig. Om man har en bil med startvansker så vil man jo automatisk søke på nettet og prøve å finne en løsning på problemet. er mennesker plaget med ting så mener i allefall jeg det er naturlig at de fleste vil prøve å finne en løsning på det og undersøke litt på egenhånd. er det ikke bedre å snakke med pasientene å komme frem til andre alternaiver eller la pasienten forsøke og heller gi oppfølging underveis?
I stede for at pasienten går desperat ut av legekontoret og prøver å fikse problemet helt på egenhånd

sykologen sa bare at Vi skulle bli kvitt de problemene... men jeg vet at det ikke hjelper å snakke om det. og jeg har jobbet masse med det selv i 15 år. å nå sitter jeg jo her uten noen ny timeavtale og tør ikke kontakte sykologen engang nettop pga angst.

hadde vert interesant å høre hvordan Leger tenker ang slike problemstillinger.
____________________
Lillebroren min har blitt avhengig av disse tablettene og det plager resten av familien. Han får de samme anfallene hver 14. dag, og han putter i seg masse tabletter og lever i sin egne lille verden. Snakker snøvlete, oppfører seg som en idiot og finner på rare saker og ting. Han ble lagt inn på sykehus for ikke lenge siden, på grunn av at han tok alt for mange tabletter og falt om. Ble kalt inn til møte med psykiatriens osv. på grunn av det der, men legen fortsetter å skrive ut de samme tablettene.

Det nytter ikke å snakke med lillebroren min, fordi hver gang vi påpeker det, så sier han at han skal slutte, at tablettene er noe dritt osv. hver gang vi konfronterer han med at han sa saker og ting, så sier han at han ikke husker noe. Vi vil at han skal slutte før det virkelig går ille. Han finner alltid på unnskyldninger i ettertid når han bruker disse. Noen som vet en fremgangsmåte på hva vi kan gjøre? Vi har nærmest prøvd alt. Vi kan ikke akkurat binde han fast i en stol heller, men jeg lurte på om det er noen andre som har lignende erfaringer?

Vil gjerne ha en privat samtale med fastlegen hans om dette problemet. Noen som vet hvordan jeg kan gå frem her? Synes det er helt forferdelig at lillebroren min blir utsatt for noe slikt, og i hvert fall med tanke på at han var nærmest død for ikke mange månedene siden nettopp på grunn av disse tablettene.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Herz:

bør jeg spørre sykologen om jeg kan få noe for å komme meg gjennom dagene, eller er det feil å spørre om? alle sier at man alldrig må spørre leger om noe spesifikke medikamenter, hvordan stiller du deg til det.... når man har plager over lengere tid så vil de fleste mennesker begynne å søke rundt på nettet etter løsninger. og man leser jo om ting og prøver å sette seg inn i det. Er det så fy fy for dere leger at en pasien kommer med ønsker om å prøve div medikamenter når ingen ting man har fått av legen har hjulpet.? blinker varsellampene når man får spesifikke ønsker? og hvorfor det egentlig. Om man har en bil med startvansker så vil man jo automatisk søke på nettet og prøve å finne en løsning på problemet. er mennesker plaget med ting så mener i allefall jeg det er naturlig at de fleste vil prøve å finne en løsning på det og undersøke litt på egenhånd. er det ikke bedre å snakke med pasientene å komme frem til andre alternaiver eller la pasienten forsøke og heller gi oppfølging underveis?
I stede for at pasienten går desperat ut av legekontoret og prøver å fikse problemet helt på egenhånd

sykologen sa bare at Vi skulle bli kvitt de problemene... men jeg vet at det ikke hjelper å snakke om det. og jeg har jobbet masse med det selv i 15 år. å nå sitter jeg jo her uten noen ny timeavtale og tør ikke kontakte sykologen engang nettop pga angst.

hadde vert interesant å høre hvordan Leger tenker ang slike problemstillinger.
Vis hele sitatet...
Huff da, du har det ikke enkelt.
For meg så kan det virke som at du trenger mer hjelp enn bare oppfølging fra psykolog.

Psykologer skriver vanligvis ikke ut medisiner, det er det psykiatere som gjør. Psykiatere er leger med spesialisering i psykiatri, mens psykologer er en egen profesjon. Psykologer har ikke forskrivningsrett i samme grad som leger, men noen kan ha for enkelte medikamenter.

Du er nødt til å få til en allianse med en behandler som du stoler på og dermed kan fortelle alt om ditt tidligere pillemisbruk. Dette er meget viktig informasjon før man vurderer hvilke medisiner du eventuelt kunne få.

Jeg kan ikke komme med anbefalinger om medisiner over nett, jeg vet alt for lite om deg og det ville vært helt feil av meg.
Når det gjelder spørsmålene dine så er ihvertfall min erfaring at hvis man har en god behandlingsallianse, der pasienten er ærlig og forteller alt så blir diskusjonen rundt medisiner mye enklere.

Jeg ville diskutert med psykologen og fastlegen om det finnes andre tilbud i din kommune som kunne gi deg mer oppfølging og hjelp. Det høres det ut som du trenger.

Lykke til. Du fortjener å ha det bedre enn du har det nå. Håper ting begynner å falle på plass etterhvert.
tusen takk Hertz. ) skal få en venn å betille time hos legen min, så kanskje hu vet hva vi skal gjøre...
jeg nærmer meg 30 år og orker rett og slett ikke ha det slik mere..
Sitat av Herz Vis innlegg
Hei!

Jeg er lege og tenkte jeg skulle si noen ord om dette.

Jeg tilhører den nye generasjonen av leger og vi har fått grundig utdannelse i farene ved bruk av benzodiazepiner. Det er sikkert mange her inne som har erfart dette, ved at de opplever at det er vanskelig å få tak i piller fra de yngste legene mens det ofte er enklere hos de eldre ringrevene.

Jeg syns det er mange gode innlegg her som illusterer problemene ved benzobruk veldig godt, samtidig som resten av dette forumet er et godt eksempel på hvorfor ting går galt.

Ingen leger skriver ut benzodiazepiner for at pasientene skal ruse seg, det er en selvfølge. Samtidig vet vi at det å ruse seg på benzodiazepiner er meget utbredt. Her inne har dere blant annet en egen oppskrift for hvordan man skal gå frem for å manipulere leger til å gi ut disse medikamentene uten indikasjon, ergo i rusøyemed. Det forteller noe om de utfordringene vi står ovenfor.

Benzo har meget god effekt på angstlidelser og med tanke på hvor utbredt angstlidelser er så må man innse at disse pillene er et nødvendig verktøy i legens "verktøykasse". Samtidig ser man at mange pasienter får mer lidelse av benzo-bruken enn det angst-lidelsen ga i utgangspunktet, så derfor er man nå inne i en fase der de legitime indikasjonene for benzodiazepiner blir færre og færre.

Den adferden som dette forumet oppmuntrer til er dessverre en viktig årsak til dette.

Dette frikjenner naturligvis ikke legene som må ta mye av skylden for den pilleknaskingen vi ser i Norge idag, men det er ikke vanskelig å forstå det dilemmaet kolleagene mine opplever. De har tilgang på gode, effektive og trygge medisiner som kan hjelpe pasienter med lidelser som gir en betydelig begrensning av deres livskvalitet. Man ønsker så gjerne å hjelpe, men ender opp med å gjøre folk en skikkelig bjørnetjeneste.

Det skal også sies at det er en god del uvettig benzoforeskrivning - f.ex pasienter som får enorme forpakninger ved relativt milde plager. Dette er helt uforsvarlig og burde nok vært slått mye hardere ned på med tanke på de problemene som pasientene kan komme opp i.

Til slutt så kommer man heller ikke utenom pasientenes ansvar for egen helse. Om du har rennt ned legekontoret i årevis - manipulert, løyet om tapte resepter, svindlet og forfalsket så er det ikke bare legen sin feil at du ender opp med en alvorlig benzo-avhengighet. Som andre rusmisbrukere er mange av de pilleavhengige ofte dyktige til å legge skyld på folk rundt seg for sin elendighet, og ditto dårlige til å ta selvkritikk.
Vis hele sitatet...
Hei
Dette er jo kjempepositivt at slike som deg tar turen inn her...på dette forumet sitter det folk med langt mer erfaring enn noen legeekspert på benzoer..fordi vi har vært igjennom det selv,problemet er jo at leger flest ikke lærer om slike ting,det var en legedame hos skavland for noen mnd siden som hadde blitt alkoholiker,hun var flau...men hun sa hun ikke hadde lært noe om det på medisin studiet..så jeg går ut ifra at policyen er at det ikke skal fokuseres noe særlig på "selvskadere"dvs abstinenser...

Ta mitt eksempel,jeg fikk benzoer,uten å få noen forklaring på ect hvorfor man ikke burde ta mye av det...men jeg fikk nok som de fleste andre oppleve..at legen av en eller annen årsak ikke ville skrive ut noe særlig av kvalitets medisinene,dvs b prepp..hvorfor har ingen leger sagt til meg,hadde jeg fått greie på disse tingene ville jeg aldri rør det,nervesystemet mitt har vært fucked opp i snart et år etter benzo slutt og jeg sliter enda med øresus,muskelfacilasjoner og alle tenkelige problemer..

Det hadde kostet 2 min å forklare disse tingene så ville jeg aldri rør dem..men det du hører er kun at det er "styggedom"...ikke bra...o.l,det er det du får greie på..

Og det verste var at ingen skjønte hva det var som skjedde med meg når det skjedde...fastlegen sa det ville vært over i løpet av et par dager så abstinenser var det IKKE,legevakten sa det ville ta flere år å utvikle avhengihet...det var liksom det beste, når jeg nå vet at det kan ta 2 uker..

Jeg ble sendt til 2 nevrologer uten at de skjønte hva som skjedde...enda de satt med fasiten i handa,jeg skrev at det begynte etter jeg lot være å ta min dalige medisin

Jeg har aldri møtt så lite kunnskap omkring dette..jeg endte opp hos en privatlege i oslo sentrum,han skjønte det ikke han heller..enda han var en virkelig god og gammel lege,han trodde jeg hadde utviklet for høy PH verdi ect..syrebalanse eller liknende

Dette vises jo ikke på blodprøver så jeg fikk det vanskelig med å overbevise noen om hvor jævlig jeg hadde det,det endte til slutt med at folk begynte å konkludere med at jeg hadde psykiske problemer...virkelig en story altså

Anyway..jeg måtte skjønne dette selv,tok kontakt med en "medisin mot piller"type privat medisinbekjemper og det var han som sa dette til meg...-nesten ingen i helsevesenet skjønner dette,jeg vet hva som skjer med deg...nå skal du bare drite i leger og høre kun på meg"...og typen hadde rett

Jeg sugde til meg all kunnskap om enmnet og nå er jeg på bedringens vei..men det har vært en lang og tung vei,mest fordi jeg ikke skjønte hva som skjedde med meg...og verre at ingen andre gjordet det heller

Om du vil besvare mitt spm hadde jeg vært veldig takknemlig,hvor lang tid tror du det tar før øresusen min går over?kan det bli permanent fra dette?jeg har åpenbart såret noen nerver der,også...

PS så har jeg aldri hatt noen problemer med noe "sug"eller annen avhengihet enn at nervesystemet brøt sammen..jeg kommer aldri i mitt liv til å røre noe sånt igjen..bare jeg blir bra,livredd for at jeg har skadet noen nerver permanent,jeg vet det kan skje....
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av alanapoli Vis innlegg

PS så har jeg aldri hatt noen problemer med noe "sug"eller annen avhengihet enn at nervesystemet brøt sammen..jeg kommer aldri i mitt liv til å røre noe sånt igjen..bare jeg blir bra,livredd for at jeg har skadet noen nerver permanent,jeg vet det kan skje....
Vis hele sitatet...
Hvordan opplevdes det at nervesystemet bryter sammen? Og hvor høye doser var du på?

Har selv hatt litt trøbbel med en del trykk i brystet etter at jeg kutta etter en god stund med litt overivrig bruk av immovane.
Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Hvordan opplevdes det at nervesystemet bryter sammen? Og hvor høye doser var du på?

Har selv hatt litt trøbbel med en del trykk i brystet etter at jeg kutta etter en god stund med litt overivrig bruk av immovane.
Vis hele sitatet...
At alt går til helvete..muskler,pulsering i hele kroppen,umulig å forklare med mindre man opplever det...de første ukene er dog verst..da man tror man skal dø av pusteproblemer,sove kan du bare glemme..kroppen "glemmer"hvor jævlig det er...men husker jeg lå på badegulvet med hårtørkeren og varmet meg til høye varmegrader,har opplevd både kulde og varme sensitivitet,huden ble fucked up..varmekløe hele tiden

nervene i øra gikk også til helvete så jeg ble suuuperskjør for alle lyder,for deretter få konstant øresus som ikke går over,jeg håper jeg kommer i kontakt med noen som kan si at dette går over etter et år eller flere..

jeg må enda gå med ullsokker utenpå,ellers sovner de ytterste tærne mine med engang..når det var på sitt verste var det fingrene også,og konstant..men det er borte..

forkjøla hele tia..imunforsvaret "forsvinner"

bare jeg snudde meg i sofaen ble jeg andpusten...senere når du blir bedre merker du at du ikke får kondiss lenger av ting..du blir like sliten hver dag,muskeloppbyggingen er bare fraværende..

mye nasty shit

Når jeg fikk siste smellen min gikk jeg på imovane 24/7 sammenhengene..kanskje 3-4 7.5mg hver dag..

Men da hadde jeg allerede fått et par mindre smeller av andre ting i forveien som jeg tror trigget en såkalt kindling situasjon i hjernen,dvs at det blir verre og verre for hver gang du bråslutter...

Når jeg først skjønte selv at det var dette som skjedde var det for sent..

Glemmer aldri den mest scarye følelsen av å ikke være tilstedet de første dagene...jeg var helt sikkert på at jeg hadde blitt mentalt syk..du er som i en drøm..

fyttihelvete..hadde jeg visst alt dette hadde jeg aldri rørt benxzoer
Jeg har vært for mye borti benzoer nå, jeg vil slutte, har ingen funk på meg lenger, og det beste jeg vet er å ta en MASSIV overdose på dem. Hvis jeg kan tylle i meg 80 stk valium blir jeg happy, hvis det "bare" er 25 stk blir jeg bare irritert fordi jeg ikke forsvinner helt og totalt, og jeg blir bare middels fjern og dagene etterpå er jævlige.

Den siste måneden har jeg konsumert, tja, over 150 stk 5 mg valiums MINST, og nå er jeg redd for at jeg er avhengig. Er det mulig, er det virkelig så mye at jeg kan ha blitt avhengig? :S Jeg er livredd! Jeg tok 9 stk i går, og jeg har ikke mer, har dog et par resepter igjen, men de oppbevarer en kompis for meg, i og med at jeg er livredd for å bruke så mye piller som gjør at jeg ikke klarer å prestere på skolen, og som kjører psyken rett i do.
Hvis du ikke får noe særlig funk av 25 valium og har spist over 150 stk (5 om dagen) på en måned høres det ut som du er rimelig avhengig. Lykke til, Benzoabstinenser er ikke noe spøk.