Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 9412
Det nærmer seg valg, og da må vi nesten titte litt inn i krystallkula og kaste ut noen spådommer. Her er min!
Sitat av Nostradamyoxo
De blå-blå mister regjeringsmakta og fremskrittspartiet, med Listhaug i spissen, kommer til å fremme spuriøse, ubegrunna og splittende anklager om valgfusk. Høyre kommer til å si at de ikke tror hverken det ene eller det andre, men at vi må snu hver sten og verifisere resultatet siden det tross alt har oppstått kontroverser. Det vil være viktigere for de å få frem at valgresultatet må kontrolleres enn å presisere at ubegrunna anklager om juks underminerer tilliten til demokratiet. Venstre kommer til å klikke i vinkel og kutte det de hadde av bånd med Frp.
Vis hele sitatet...
Her er resonnementet mitt: Trump viste for verden at man kan lage faen ganske lenge ved å bare insistere på det, og i f.eks Argentina skjedde akkurat det jeg beskriver: Venstresida vant, og høyresida fremmet totalt grunnløse anklager om valgfusk og holdt det gående helt til høyesterett i landet skjøt det ned. Grensa for akseptabel oppførsel i politikken har blitt ugjenkallelig flytta, og dette taktikkeriet er nå gangbar mynt.

Så, det var min spådom! Hva er deres?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ja det tryggeste er jo å spå regjeringsskifte, det mener mange er "garantert".

Så hva er det man kan spå - og ta feil innenfor?

Siste er at Vedum ikke vil totalt utelukke SV, kanskje min spådom blir at SV blir et støtteparti til regjeringen utenfor regjering. Det er lett å ta feil om.

Og så spår jeg ap/sp regjeringen, med støre som statsminister og Vedum som minister.

Videre spår jeg:
Regjeringen varer bare fire år, sp og ap blir en reprise av samarbeidet mellom FrP, venstre og KrF.

Sp blir grunnen til at regjeringen kun varer 4 år, og når den generelle politiske runddans begynner etter de fire årene, er SP mindre enn de var når de gikk inn i regjering
Sist endret av meaculpaUIO; 5. august 2021 kl. 19:59.
Wow! Nei, det tror jeg faktisk ikke, til og med Listhaug så seg nødt til å ta avstand fra det opplegget der. Hun kommer ikke til å komme med anklager om fusk i selve valget, men definitivt om skittent spill i valgkampen, brunbeising og så videre. Men friskt forslag!

Når det gjelder Venstre, så håper og tror jeg de vil se seg tjent med å legge seg på Sponhrimlinjen når det gjelder Frp, etter at regjeringspartiene nå kommer til å gjøre det ganske dårlig.

SP kommer til å ta en uforholdsmessig stor plass på rødgrønn side, men jeg tror SV henger med også, da på bekostning av småpartiene. Men akkurat det er jeg veldig usikker på.
Sist endret av *pi; 5. august 2021 kl. 20:04.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Demokratene får 1 representant som kommer til å skrike om valgjuks, og FRP kommer til å slenge seg på. De kommer også til å trekke retorikken til FRP lengre til høyre, og mer konspiratorisk. Blir det ikke rent flertall for en AP+SP regjering så kommer det til å bli en del kaos for å stable en regjering på beina. SV skal ha en avstemming blant sine medlemmer, der de velger om de vil gå inn i regjering eller ikke.
Det vil bli satt verdens rekord i løgner og lovnader. Mdg vil gjøre sitt beste valg hittil og folk vil sette havresafta si i vrangstrupen av glede. Det vil bli feiret med gjæret, sprudlende druemelk og ulven vil endelig bli ønsket velkommen inn i grünerløkka.

Jonas blir statsminister, vedum blir bondeminister, mdg får sin første miljøvernsminister.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Kanskje mer en ønskedrøm enn spådom, men det kan hende at det blir en AP+SV-regjering med støtte fra MDG og RV, og så kan SP bare sitte der med skjegget fullt av postkasser.

En skikkelig rysare hadde jo vært H+SP+FRP+KrF, med V ute av det gode selskap, men det kommer nok ikke til å skje.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Min spådom er at vi sikkert får AP til makten. Stemmen min får hverken dem, FRP, eller Høyre. Det er helt sikkert.
Jeg tror heller ikke Sylvi Listhaug vil fremstå som en som vil påberope seg valgfusk, men på den annen side, alt er mulig i dagens debattklima. I det hele tatt håper jeg alle andre unntatt FRP vil innse at FRPs gnåling gavner bare dem selv og ignorerer hele dama og lar hun og hennes meningsfeller kose seg med korset på sidelinja der og tar alle viktige debatter uten henne eller hennes meningsfellers behov for å gjenta hva vi allerede vet om dem fra før, nemlig at de ikke er villig til å løfte en finger for å bekjempe høyreekstremisme whatsoever. Hun kan i så måte bare stå der og være hele Norges politiske festbrems så mye hun vil.

Jeg spår at de rødgrønne tar over, men hvilken konstellasjon det blir tror jeg bare tiden kan vise.
Sist endret av equimanthorn; 6. august 2021 kl. 00:27.
Så lenge høyre blir tuppa ut så er jeg fornøyd. Ap er ikke best men mye bedre og de vil nekte samarbeid med Frp og de andre på høyresiden så det er bra!
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg spår at de rødgrønne tar over, men hvilken konstellasjon det blir tror jeg bare tiden kan vise.
Vis hele sitatet...
Nei, det er litt uvisst. Vedum later som om han utelukker SV, men jeg tror ikke han egentlig mener det så sterkt. Fyren er bare en populist, når alt kommer til alt. Men mulig dette er ønsketenkning.

Jonas blir statsminister, såpass kan vi vel slå fast.
Sist endret av *pi; 6. august 2021 kl. 02:10.
Sylvi kommer ikke til å skylde på valgfusk, hun kommer til å innta en offer rolle og skylde på venstrevridd media.

Det har jo allerede begynt.
https://www.nrk.no/ytring/medieelite...ing-1.15598360
Ønskeregjering: Rødt, SV, MDG og Venstre! Hadde sikkert blitt masse kaos, men det blir det uansett med koalisjonsregjeringer. AP og SP har mye godt for seg, men er altfor konservative (i mine øyne) fordi de ønsker å tiltrekke seg eldre, uopplyste velgere (ref rusreformen som de sendte i graven).
Blir ny rødgrønn regjering med SV, Ap og Sp. Vedum kommer til å flire bort enhver påstand om mulighetene til å gå i regjering med SV, kun fordi de vil tape masse stemmer hvis de var ærlige om saken. Rett etter stemmene er talt opp vil fjotten Vedum brase rett ut av regjeringsforhandlingene med et flåsete svar om at det ikke fantet noe annen løsning, men at Sp sin politikk fortsatt vil være fremtredende, og at sosialistjævlene ikke hadde så mye de skulle sagt.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Blir ny rødgrønn regjering med SV, Ap og Sp. Vedum kommer til å flire bort enhver påstand om mulighetene til å gå i regjering med SV, kun fordi de vil tape masse stemmer hvis de var ærlige om saken. Rett etter stemmene er talt opp vil fjotten Vedum brase rett ut av regjeringsforhandlingene med et flåsete svar om at det ikke fantet noe annen løsning, men at Sp sin politikk fortsatt vil være fremtredende, og at sosialistjævlene ikke hadde så mye de skulle sagt.
Vis hele sitatet...
Det triste er at dette er best case scenario.
Sist endret av *pi; 6. august 2021 kl. 15:26.
Jeg vil fortsatt se Høyre i regjering, men samtidig så vil jeg se KrF og Venstre under sperregrensen. FrP er så 'meh'..
Jeg vil neppe bli fornøyd med årets valg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Så denne utveksling mellom mimir og trædæl i dag:

https://mobile.twitter.com/eivindtra...91641410695170

Virker som mimir tror på en ap SV sp koalisjon
-Frp kommer til å gjøre tidenes dårligste valg.

-Rødt gjør tidenes beste.

-Liberalistene kommer over sperregrensa på sitt første valg som parti.

Drømmeparti vil være SV-RV-MDG-Venstre, som jeg så over ble nevnt.

Tror vi kan se AP-SP, med MDG og RV som støtteparti.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Ettersom dagens regjering har sittet i to perioder er det normalt å forvente et skifte. Utfordringen er at ingen ser ut til å ville samarbeide.
Klimaengasjementet blant unge er stort, så jeg forventer at MDG gjør det bra.
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg. Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA? Vi ser jo at Listhaug mønstrer retorikken hans på mange måter, men det kan også sies om franske Marine Le Pen og britiske Nigel Farage, som dessuten har sterkt medhold blant folket. Men for å være ærlig tror jeg udokumenterte påstander om valgfusk vil sverte FrP og Listhaug mer enn det gjør nytte, sammenlignet med hva det gjør i et land som USA. Jeg tror ikke det er en sjans FrP er villige til å ta. FrP er en i situasjon der de prøver å vinne tilbake velgere, og der tror jeg vi har bakgrunnen for retorikken Listhaug har benyttet seg av den siste tiden. FrP mistet jo mange velgere, fordi de ble ansett som å være "for svake", og mange hoppet av til Demokratene.

Når det kommer til min valgprognose, kan jeg nesten garantere for en regjeringsdannelse med partier på venstresida med Arbeiderpartiet i spissen. Sp kan snakke om hvor lite de vil samarbeide med SV så mye de vil, men alle vet at de vil bli nødt til å ha samarbeide med dem for å kunne danne flertall. Sp kommer ikke til å ville samarbeide med Høyre og FrP, da Sp har kritisert dem for sentralisering i åtte år og har utelukket en slik regjering. Så neste regjering tror jeg vil se slik ut: Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Sp kommer til å tape mye ansikt under en slik regjering, fordi de kommer til å måtte bøye seg for SVs krav, i tillegg til at SV rett og slett er mer høylytte. Vi får dermed en reprise av slik det gikk med FrP med synkende meningsmålinger, bare at denne gangen vil det ramme Sp. De fire neste årene vil være preget av en regjering som vil få utrettet lite med få enigheter. Omtrent slik vi så med Høyre, KrF, Venstre og FrP - motsetningene blir rett og slett for store. Og Sps velgere forholder seg neppe rolige i båten om de ikke ser resultater, i motsetning til for eksempel Aps eller Høyres velgere. Demokratene ligger an til å få ett mandat, sist jeg sjekket, og vi vil se en mer høylytt høyreside, der FrP og Demokratene vil knive om holdepunktene. Med Demokratene inn på Stortinget vil vi se et mer splittet politisk landskap, og venstresiden kommer til å fortsette stemplingen av høyresiden som idioter. Vi får dermed fire nye år med mye snakking, men lite handling.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg. Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA? Vi ser jo at Listhaug mønstrer retorikken hans på mange måter, men det kan også sies om franske Marine Le Pen og britiske Nigel Farage, som dessuten har sterkt medhold blant folket. Men for å være ærlig tror jeg udokumenterte påstander om valgfusk vil sverte FrP og Listhaug mer enn det gjør nytte, sammenlignet med hva det gjør i et land som USA. Jeg tror ikke det er en sjans FrP er villige til å ta. FrP er en i situasjon der de prøver å vinne tilbake velgere, og der tror jeg vi har bakgrunnen for retorikken Listhaug har benyttet seg av den siste tiden. FrP mistet jo mange velgere, fordi de ble ansett som å være "for svake", og mange hoppet av til Demokratene.

Når det kommer til min valgprognose, kan jeg nesten garantere for en regjeringsdannelse med partier på venstresida med Arbeiderpartiet i spissen. Sp kan snakke om hvor lite de vil samarbeide med SV så mye de vil, men alle vet at de vil bli nødt til å ha samarbeide med dem for å kunne danne flertall. Sp kommer ikke til å ville samarbeide med Høyre og FrP, da Sp har kritisert dem for sentralisering i åtte år og har utelukket en slik regjering. Så neste regjering tror jeg vil se slik ut: Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Sp kommer til å tape mye ansikt under en slik regjering, fordi de kommer til å måtte bøye seg for SVs krav, i tillegg til at SV rett og slett er mer høylytte. Vi får dermed en reprise av slik det gikk med FrP med synkende meningsmålinger, bare at denne gangen vil det ramme Sp. De fire neste årene vil være preget av en regjering som vil få utrettet lite med få enigheter. Omtrent slik vi så med Høyre, KrF, Venstre og FrP - motsetningene blir rett og slett for store. Og Sps velgere forholder seg neppe rolige i båten om de ikke ser resultater, i motsetning til for eksempel Aps eller Høyres velgere. Demokratene ligger an til å få ett mandat, sist jeg sjekket, og vi vil se en mer høylytt høyreside, der FrP og Demokratene vil knive om holdepunktene. Med Demokratene inn på Stortinget vil vi se et mer splittet politisk landskap, og venstresiden kommer til å fortsette stemplingen av høyresiden som idioter. Vi får dermed fire nye år med mye snakking, men lite handling.
Vis hele sitatet...
Mistanken er nok at man får de påstandene fra Frp, ja. De andre høyrepartiene er for tradisjonelle til å aktivt benytte seg av såpass innlysende Trump-aktig bullshit, mens Frp har etterapet ham i nærmere fem år.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg. Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA? Vi ser jo at Listhaug mønstrer retorikken hans på mange måter, men det kan også sies om franske Marine Le Pen og britiske Nigel Farage, som dessuten har sterkt medhold blant folket. Men for å være ærlig tror jeg udokumenterte påstander om valgfusk vil sverte FrP og Listhaug mer enn det gjør nytte, sammenlignet med hva det gjør i et land som USA. Jeg tror ikke det er en sjans FrP er villige til å ta. FrP er en i situasjon der de prøver å vinne tilbake velgere, og der tror jeg vi har bakgrunnen for retorikken Listhaug har benyttet seg av den siste tiden. FrP mistet jo mange velgere, fordi de ble ansett som å være "for svake", og mange hoppet av til Demokratene.
Vis hele sitatet...
USA er jo utrolig flink til å eksportere sin kultur og politikk til resten av verden og spesielt Europa. Det er ikke noe nytt konsept at ideer, argumenter, problemer og terminologi fra amerikansk politikk sprer og etablerer seg i Norge. Det er ikke noe bare skjer med høyresiden i Norge, se bare på alle demonstrasjonene som var støtte markeringer for BLM som ble arrangert rundt om i Europa, Norge inkludert. Jeg tror det er litt mer utbredt på høyresiden, spesielt blant eldre personer, da mitt inntrykk er at eldre personer på venstresiden har vært mer USA skeptisk. For yngre folk så tror jeg det er likt, vi er tross alt storforbrukere av amerikansk kultur pga internet.

FRP/Demokratene er jo ganske konspiratorisk, ting som klima fornektelse, eurabia , great replacement, vaksine skeptisisme er jo utbredt blant velgere i de partiene, og noen av politikerne også. Selve påstandene om valgjuks trenger ikke å starte i ledelsen til FRP, men begynner en stor del av velgerne deres å jatte med slik, så kommer de også til å begynne med det.
Det har ved ett par valg vært slik, så vidt jeg kan huske,
att det er usikkert hvor vidt en mindretalls regjering kan dannes med mindre de får støtte av KrF.

Da har en Knut Arild Hareide (som ser ut som han faktisk skal sprekke latt seg intervjue
20 ganger i timen, før han trekker seg tilbake på mystisk vis. Mulig det er statsminister posten
som kommer litt for nærme nesa hans.
Det slipper vi i år.

Så får vi se hvordan Kjell Ingolf takler det.
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg.
Vis hele sitatet...
Din definisjon av samstemthet avviker fra min:
Sitat av *pi Vis innlegg
Wow! Nei, det tror jeg faktisk ikke, til og med Listhaug så seg nødt til å ta avstand fra det opplegget der. Hun kommer ikke til å komme med anklager om fusk i selve valget, men definitivt om skittent spill i valgkampen, brunbeising og så videre.
Vis hele sitatet...
Sitat av Synderen Vis innlegg
Demokratene får 1 representant som kommer til å skrike om valgjuks, og FRP kommer til å slenge seg på.
Vis hele sitatet...
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Jeg tror heller ikke Sylvi Listhaug vil fremstå som en som vil påberope seg valgfusk, men på den annen side, alt er mulig i dagens debattklima.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det blir anklager om valgfusk fra Listhaug, men reaksjonene jeg fikk på det utspillet utspenner hele spekteret fra "lol nei" til "tjah, kanskje litt". Samstemt er det i alle fall ikke.


Sitat av storegrevling Vis innlegg
Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA?
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte jo hvordan jeg resonnerte. Men jeg kan godt gjenta: Jeg tror Listhaug kommer til å gjøre det fordi hun kan. Så enkelt, egentlig. I motsetning til mange andre tror jeg ikke at Frp kommer til å tape på det, for holdningene til politikken har blitt endra. Noen av oss ser fortsatt på demokrati som en form for samarbeid der vi har et system som lar oss arbeide mot et felles mål selv om vi er uenige - men et konkurrerende syn er at politikk er et spill som skal vinnes for enhver pris. Det er det samme om man oppnår noe, det er ikke relevant om samfunnet går i dass - det som er viktig er å hindre "de andre" i å utrette noe de vil. Dette er etter mitt syn selve essensen av Sylvi Listhaug. Men jeg skal også gi Synderen rett i at de de første anklagene antakelig kommer fra perifere og åpenlyse nazister enn Listhaug.

Sitat av storegrevling Vis innlegg
Demokratene ligger an til å få ett mandat, sist jeg sjekket, og vi vil se en mer høylytt høyreside, der FrP og Demokratene vil knive om holdepunktene. Med Demokratene inn på Stortinget vil vi se et mer splittet politisk landskap, og venstresiden kommer til å fortsette stemplingen av høyresiden som idioter. Vi får dermed fire nye år med mye snakking, men lite handling.
Vis hele sitatet...
Ja, for all kritikk er brunmaling, sant? Det er imidlertid ingen vits i å stemple demokratene og deres like som idioter; det klarer de fint uten assistanse. Det er derimot alltid kostelig å se tilhengerne deres ikle seg offerrollen før kritikk har blitt fremmet...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg forklarte jo hvordan jeg resonnerte. Men jeg kan godt gjenta: Jeg tror Listhaug kommer til å gjøre det fordi hun kan. Så enkelt, egentlig. I motsetning til mange andre tror jeg ikke at Frp kommer til å tape på det, for holdningene til politikken har blitt endra. Noen av oss ser fortsatt på demokrati som en form for samarbeid der vi har et system som lar oss arbeide mot et felles mål selv om vi er uenige - men et konkurrerende syn er at politikk er et spill som skal vinnes for enhver pris. Det er det samme om man oppnår noe, det er ikke relevant om samfunnet går i dass - det som er viktig er å hindre "de andre" i å utrette noe de vil. Dette er etter mitt syn selve essensen av Sylvi Listhaug. Men jeg skal også gi Synderen rett i at de de første anklagene antakelig kommer fra perifere og åpenlyse nazister enn Listhaug.
Vis hele sitatet...
I motsetning til de fleste av oss andre sine spådommer så er denne i det minste spennende. Men ok, hvis vi skal se for oss Trumpske tilstander i Norge: Hvordan tenker du at det vil utarte videre? Jeg regner med du er enig i at Listhaug er, om ikke teknisk sett smartere, så i alle fall belemret med mindre blindside for eget ego enn Trump. Hvis hun gjør det Trump gjorde, så gjør hun det klokere. Vil vi se en direkte, fysisk trussel slik vi så i USA? Kommer folk i det minste til å snakke om å storme Stortinget, og vil det måtte settes inn ekstra sikkerhetstiltak? Altså, mer enn det man vanligvis må etter at Listhaug slenger med leppa? For det er unektelig et helt eget bakteppe dersom Arbeiderpartiet beskyldes for statskupp. Jeg håper du tar feil, for å si det sånn.

Det er derimot alltid kostelig å se tilhengerne deres ikle seg offerrollen før kritikk har blitt fremmet...
Vis hele sitatet...
De trenger ikke å ikle seg offerrollen, det er huden deres. De klarer å være et kneblet offer for sensur samtidig som de sitter i regjering, det er faen meg en prestasjon.
Sitat av *pi Vis innlegg
I motsetning til de fleste av oss andre sine spådommer så er denne i det minste spennende.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg lever heller farlig og melder 12 stikk enn å lide meg gjennom enda en forutsigbar kule med 9... Jeg skyter fra hofta og er fullstendig åpen for at jeg godt kan bomme spektakulært. Men jeg er samtidig dønn seriøs og anser spådommen min som et sannsynlig utfall.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men ok, hvis vi skal se for oss Trumpske tilstander i Norge: Hvordan tenker du at det vil utarte videre? Jeg regner med du er enig i at Listhaug er, om ikke teknisk sett smartere, så i alle fall belemret med mindre blindside for eget ego enn Trump. Hvis hun gjør det Trump gjorde, så gjør hun det klokere.
Vis hele sitatet...
Min påstand er at hele den occidentale høyrepopulistiske bevegelsen alltid har vært antidemokratiske: Hadde de fått muligheten hadde de gjort kort prosess med menneskerettigheter og slikt, institusjonalisert enda mer rasisme og misogyni og alle de greiene der. Men de har inntil ganske nylig forsøkt å nå sine perfide mål ved hjelp av demokratiske virkemidler. De har vært med å spille demokrati! Trump, og kanskje i like stor grad Mitch McConnel sitt viktigste bidrag var å bevise en gang for alle at dette ikke lenger er nødvendig. Deres strategi nå er ikke lenger primært å vinne innflytelse via demokratiske spilleregler - overbevise folk om at de skal stemme på de og slikt - men heller å underminere demokratiet som konsept. Det mest åpenbare aspektet av dette er muligens forholdet til løgn: Når man lyver, så har man en idé om hva sannheten egentliger og forsøker å forlede mottaker vekk fra den - det har høyrepopulistene stort sett slutta med. De lyver ikke lenger, for de driter i sannheten. De vil heller flytte samtalen over i et rammeverk hvor sannheten ikke har betydning for "diskusjonens" utfall. Trump var proof of concept på at dette funker som bare faen! Sannheten er ikke lenger relevant; det gjør ingenting å bli tatt i direkte, blank løgn - alt som betyr noe er å lage et bra show. Det er mer effektivt å showe enn å argumentere. Høyrepopulistene er helt enkelt flinkere til å selge patos og overbevisning enn resten av politikerne er til å selge sannhet.

Listhaug er i mine øyne ganske fantasiløs, men hun er flink til å lese av stemningen og opinionen. Å angripe valgets integritet er enn så lenge sjokkerende, og det er sånt hun liker. Valgene i både USA og Argentina har vist at man kan slippe unna med det, og jeg tror det samme gjelder her. Støre kommer til å bli indignert og vifte med pekefingeren og holde en tordentale, men... So what? Hun kommer til å kunne fortsette å lage bråk på stortinget så lenge velgerne hennes digger det, og velgermassen hennes synes regelrett trolling er dritfett! Hun vil bli ansett som handlekraftig og sterk om hun angriper valgets integritet av de som betyr noe for henne, derfor vil hun gjøre det.

På lang sikt er dette ganske diabolsk, for når grunnløse anklager om valgfusk har laget en kjempedebatt og ikke ført frem, så er det fritt frem for å faktisk bedrive valgfusk i neste runde - venstresida gjorde det jo forrige gang og blånekta for det, altså er det både greit å gjøre det i neste runde og det har beviselig ikke skjedd fordi alle anklager om valgmanipulasjon alltid er BS uansett. Den observante leser vil selvsagt bemerke at disse to posisjonene er gjensidig utelukkende, men hva gjør det hvis man har kastet logikk og intellektuell integritet på sjøen?

For ti-femten år siden var kreasjonister og annet tjafs de store fiendene av rasjonalitetens voktere. Alle oppegående mennesker var stort sett enige med Dawkins og den gjengen der sine synspunkter om hva som var riktig og galt, men de ble gjerne anklaget for å være ufine og intolerante - faen har det å si for meg de tar feil, liksom. Som man reder sin seng ligger man, og det vi nå ser er den logiske konsekvensen av å nedvurdere betydningen av skapelig debatt og rasjonell meningsutveksling. Det har vært en jevn og nedadgående trend som flere av oss har advart om i mange år.

Sitat av *pi Vis innlegg
Vil vi se en direkte, fysisk trussel slik vi så i USA? Kommer folk i det minste til å snakke om å storme Stortinget, og vil det måtte settes inn ekstra sikkerhetstiltak? Altså, mer enn det man vanligvis må etter at Listhaug slenger med leppa? For det er unektelig et helt eget bakteppe dersom Arbeiderpartiet beskyldes for statskupp.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke, men jeg tipper nei. Det er ikke sterk nok kultur for våpenbruk i Norge. Det er ikke akkurat manko på våpen, selv om vi ikke er på nivå med junaiten, men synet på hva som er nødverge stikker ganske dypt i folkesjela - det er helt enkelt uanstendig å drepe folk her på berget. Jeg tipper det bare blir en helvetes polemikk der enden på visa er at alle de politikere som forsøker å bevare et snev av integritet vil være enda mer opptatte av å gjøre alt etter boka, og således lettere bli utnytta av de som jukser så det griner. Frp kommer sikkert til å miste en og annen dresskledd herre som ikke lenger vil være med på galskapen, men
  • de vil være færre enn man skulle tro,
  • de vil ikke være de viktigste stemmene i partiet,
  • de vil ikke bryte båndene tvert heller, men heller fortsette som grå eminenser - litt som Wara post dolkesjø
  • desertørene vil i både antall og volum bli erstatta av regelrette nazister som ikke har problemer med det nye regimet

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg håper du tar feil, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg også. Men spådommen min er dessverre basert på hva jeg tror vil skje, ikke hva jeg håper vil skje.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. august 2021 kl. 10:44.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Min påstand er at hele den occidentale høyrepopulistiske bevegelsen alltid har vært antidemokratiske: Hadde de fått muligheten hadde de gjort kort prosess med menneskerettigheter og slikt, institusjonalisert enda mer rasisme og misogyni og alle de greiene der. Men de har inntil ganske nylig forsøkt å nå sine perfide mål ved hjelp av demokratiske virkemidler. De har vært med å spille demokrati!
Vis hele sitatet...
Mja, jeg tror ikke de spiller. Jeg tror de tror hemningsløs populisme ER demokrati. De tror seriøst at det finnes én folkevilje, og at de har en eller annen eksklusiv innsikt i denne. Andre meninger enn Folkeviljen (TM) er per definisjon et resultat av propaganda og konspirasjoner. Jeg tror de tror på dette. Resultatet er jo det samme, da. Det er illiberalt i ryggmargen.

Trump, og kanskje i like stor grad Mitch McConnel sitt viktigste bidrag var å bevise en gang for alle at dette ikke lenger er nødvendig. Deres strategi nå er ikke lenger primært å vinne innflytelse via demokratiske spilleregler - overbevise folk om at de skal stemme på de og slikt - men heller å underminere demokratiet som konsept. Det mest åpenbare aspektet av dette er muligens forholdet til løgn: Når man lyver, så har man en idé om hva sannheten egentliger og forsøker å forlede mottaker vekk fra den - det har høyrepopulistene stort sett slutta med. De lyver ikke lenger, for de driter i sannheten. De vil heller flytte samtalen over i et rammeverk hvor sannheten ikke har betydning for "diskusjonens" utfall. Trump var proof of concept på at dette funker som bare faen! Sannheten er ikke lenger relevant; det gjør ingenting å bli tatt i direkte, blank løgn - alt som betyr noe er å lage et bra show. Det er mer effektivt å showe enn å argumentere. Høyrepopulistene er helt enkelt flinkere til å selge patos og overbevisning enn resten av politikerne er til å selge sannhet.
Vis hele sitatet...
Dette er helt sant. Hele vesten lo av informasjonsministeren til Saddam som nektet for at de var invadert mens bombene haglet i bakgrunnen. Men det handlet aldri om hva som var sant, det handlet om hva som passet i narrativet. Sånn er det her i vesten også nå. Akkurat Trump er jeg usikker på om skjønner når han lyver, der er det nokså åpenbart noe psykiatri inne i bildet, men han passer i alle fall perfekt inn i tidsånden. McConnell... vel, han kan steike i sitt eget fett.

Listhaug er i mine øyne ganske fantasiløs, men hun er flink til å lese av stemningen og opinionen. Å angripe valgets integritet er enn så lenge sjokkerende, og det er sånt hun liker. Valgene i både USA og Argentina har vist at man kan slippe unna med det, og jeg tror det samme gjelder her. Støre kommer til å bli indignert og vifte med pekefingeren og holde en tordentale, men... So what? Hun kommer til å kunne fortsette å lage bråk på stortinget så lenge velgerne hennes digger det, og velgermassen hennes synes regelrett trolling er dritfett! Hun vil bli ansett som handlekraftig og sterk om hun angriper valgets integritet av de som betyr noe for henne, derfor vil hun gjøre det.
Vis hele sitatet...
Det er uten tvil helt hennes stil, men likevel... du er enig i at det er én ting å snakke om valgfusk, og en annen ting å beskylde Arbeiderpartiet for det, i Norge, nå? Folk har vent seg til mye trolling fra den kanten, men lefling med akkurat den konspirasjonsteorien var det som fikk oss til å dra en strek i sanden. Hun kommer ikke unna med det, og det vet hun, siden hun i motsetning til Trump ikke er en parodi på en narsissist. Hun fløyter alt hun kan til hundene i bakgården, men hun er jo avhengig av å ha en fot inne i det dannede høyreselskapet også.

Jeg aner ikke, men jeg tipper nei. Det er ikke sterk nok kultur for våpenbruk i Norge. Det er ikke akkurat manko på våpen, selv om vi ikke er på nivå med junaiten, men synet på hva som er nødverge stikker ganske dypt i folkesjela - det er helt enkelt uanstendig å drepe folk her på berget.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke et fullskala kuppforsøk, men det er jo allerede sånn at mange merker økt trykk av trusler når hun har vært ute og plystret på kjøterne. Vi har kanskje ikke noen utbredt kultur for politisk motivert vold her på berget, men jeg kan komme på et par unntak fra akkurat den bakgården der.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sv og Rødt fosser frem på meningsmålingene. På nåværende tidspunkt ser det kanskje ut til at den idealiserte rød/"grønne" regjeringen til Vedum vil være avhengig enten Rødt eller Mdg for flertall?

Har ikke så mye gleder her i livet, men om jeg får se reaksjonen til alle skap-frp'erne som har stemt SP, når de skjønner at de har stemt kommunister eller diselfascister inn i regjering. DA kan jeg dø lykkelig.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Sv og Rødt fosser frem på meningsmålingene. På nåværende tidspunkt ser det kanskje ut til at den idealiserte rød/"grønne" regjeringen til Vedum vil være avhengig enten Rødt eller Mdg for flertall?

Har ikke så mye gleder her i livet, men om jeg får se reaksjonen til alle skap-frp'erne som har stemt SP, når de skjønner at de har stemt kommunister eller diselfascister inn i regjering. DA kan jeg dø lykkelig.
Vis hele sitatet...
Unektelig en deilig tanke! Folk har imidlertid en kjip tendens til å være mer konservative når de står der i boksen enn de er i meningmålinger, så jeg holder ikke pusten.
Er vel bare jeg som har blitt helt blind for andre ting enn rusreform, men at Ap og Sp skal styre det gjør meg fysisk uvel. Han jævla Vedum ass, og den sossen Støre, kan dra til helvete og lenger.

Men de kommer til å måtte ha støtte fra andre partier. Håper rødt gjør det bra. Sånn nå er innlegget relevant så ikke våg og slett
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg mente ikke et fullskala kuppforsøk, men det er jo allerede sånn at mange merker økt trykk av trusler når hun har vært ute og plystret på kjøterne. Vi har kanskje ikke noen utbredt kultur for politisk motivert vold her på berget, men jeg kan komme på et par unntak fra akkurat den bakgården der.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men husk at USA har 330 millioner innbyggere, så selv om prosentandelen rabide bikkjer mot formodning skulle være den samme der som her, så vil en eventuell kuppbevegelse lett kunne stille med en 5-6 ganger flere mann enn de norske ekvivalenten. Og den prosentfordelingen er ikke den samme! Dersom "generell galskap" var en egenskap som kunne tallfestes, så er det vel ikke veldig kontroversielt å anta at fordelingen deres både er forskjøvet et stykke mot høyre og noe mindre spisset? Begge faktorer gir hver for seg opphav til adskillig flere folk ute på høyreekstremen. Satt sammen og kombinert med forrige punkt blir det rett og slett spennende! Sleng videre på at terskelen for å ty til vold er lavere, kapasiteten generelt større og aksepten for nazisme hos ordensmaktene er høyere. Da er du fort der at en bevegelse kan få et moment og begynne å dra med seg folk som utgangspunktet ikke var like ute å sykle. Det er først da det begynner å bli utrivelig. Her i Norge er det derimot få nok mennesker med vilje og kapasitet til å dra i gang noe slikt til at PST stort sett kan holde de under oppsikt, og terroristene kan i alle fall ikke organisere seg. Da blir det mye støy, men lite skøy.
Sitat av ramallah Vis innlegg
Det er sant. Men husk at USA har 330 millioner innbyggere, så selv om prosentandelen rabide bikkjer mot formodning skulle være den samme der som her, så vil en eventuell kuppbevegelse lett kunne stille med en 5-6 ganger flere mann enn de norske ekvivalenten. Og den prosentfordelingen er ikke den samme! Dersom "generell galskap" var en egenskap som kunne tallfestes, så er det vel ikke veldig kontroversielt å anta at fordelingen deres både er forskjøvet et stykke mot høyre og noe mindre spisset? Begge faktorer gir hver for seg opphav til adskillig flere folk ute på høyreekstremen. Satt sammen og kombinert med forrige punkt blir det rett og slett spennende! Sleng videre på at terskelen for å ty til vold er lavere, kapasiteten generelt større og aksepten for nazisme hos ordensmaktene er høyere. Da er du fort der at en bevegelse kan få et moment og begynne å dra med seg folk som utgangspunktet ikke var like ute å sykle. Det er først da det begynner å bli utrivelig. Her i Norge er det derimot få nok mennesker med vilje og kapasitet til å dra i gang noe slikt til at PST stort sett kan holde de under oppsikt, og terroristene kan i alle fall ikke organisere seg. Da blir det mye støy, men lite skøy.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er som sagt ikke redd for et fullskala kupp, men for enkeltpersoner eller en liten gruppe terrorister. Hvis Listhaug eksplisitt beskylder en AP-regjering for å være illegitim så kan jeg vanskelig tenke meg en bedre pasning til den delen av faunaen vår. Jeg tror altså ikke hun kommer til å gjøre det, da det ville plassert henne permanent utenfor den seriøse delen av norsk politikk. Jeg er altså hakket mer optimistisk enn myoxo, men hakket mer pessimistisk enn ham dersom spådommen hans slår til.
Lvl 5 Taskenspiller
Min valgspådom er at valgets resultat vil bli preget av vårt nærmest maniske behov for å amerikanisere/polariserte valgkampen, og dermed gi de politikerne som skriker høyest ENDA mer tid i spotlighten. Jeg er mye mer bekymret for retningen vi går i, enn jeg er for valgresultatet i 2021
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det vil bli satt verdens rekord i løgner og lovnader. Mdg vil gjøre sitt beste valg hittil og folk vil sette havresafta si i vrangstrupen av glede. Det vil bli feiret med gjæret, sprudlende druemelk og ulven vil endelig bli ønsket velkommen inn i grünerløkka.

Jonas blir statsminister, vedum blir bondeminister, mdg får sin første miljøvernsminister.
Vis hele sitatet...
Det virker som om ulven fortsatt må stå utenfor å kikke når korken forsiktig stappes ned i druemelkflaska på grünerløkka. Jeg erkjenner mitt nederlag som spåmann.
Jeg er i alle fall strålende fornøyd med valgresultatet, eneste skår i gleden er at venstre kom over sperregrensen.
Nå starter "spillet", og det blir spennende å se hvordan regjeringen kommer til å se ut, og hvem som blir med eller blir stående utenfor. Senterpartiet er noen luringer, de har lang erfaring i den slags lek. Jeg tror rødt gjør lurt i å uansett stå utenfor en regjering. Det er ikke til å stikke under en stol at gamle Betty er svært fornøyd med rødt sin framgang, og særlig at Mimir er på tinget. Jeg har ingen forhåpninger, eller stort ønske om revolusjon, men at noen kan si fra og passe på liker jeg. Så får det bli opp til andre å spå om hvem som får hvilke poster og så videre. Jonas får i allle fall mye å gjøre de nærmeste ukene.
Klem fra Betty
Ja, det skal bli deilig med ny regjering og bli kvitt Erna, men litt skuffet over at MDG ikke gjorde det bedre
Også likte jeg ikke at SP gjorde det så bra. Håper det vil være noen ulv igjen i Norge :0
Sist endret av Gloss; 14. september 2021 kl. 11:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er resonnementet mitt: Trump viste for verden at man kan lage faen ganske lenge ved å bare insistere på det, og i f.eks Argentina skjedde akkurat det jeg beskriver: Venstresida vant, og høyresida fremmet totalt grunnløse anklager om valgfusk og holdt det gående helt til høyesterett i landet skjøt det ned. Grensa for akseptabel oppførsel i politikken har blitt ugjenkallelig flytta, og dette taktikkeriet er nå gangbar mynt.
Vis hele sitatet...
Syns Myoxocephalus kommer skremmende nær i sin spådom her.

Tidligere Frp-leder og nyvalgt stortingsrepresentant Carl I. Hagen kom tirsdag
med råd til statsminister Erna Solberg og SV-leder Audun Lysbakken.

Solberg fikk beskjed om at hun ikke burde gi fra seg regjeringsmakten
sånn uten videre, selv om det er rødgrønt flertall.


Heldigvis holder Erna seg for god til slikt.
"Det er et viktig demokratisk prinsipp og tradisjon i Norge for fredelige og velorganiserte maktovertakelser.
Selv om SV ikke blir en del av regjeringen, så har de vært tydelig på at de foretrekker en Ap/Sp-regjering.
Å legge opp til politisk spiller tjener ingen
", sier Erna Solberg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns Myoxocephalus kommer skremmende nær i sin spådom her.

Tidligere Frp-leder og nyvalgt stortingsrepresentant Carl I. Hagen kom tirsdag
med råd til statsminister Erna Solberg og SV-leder Audun Lysbakken.

Solberg fikk beskjed om at hun ikke burde gi fra seg regjeringsmakten
sånn uten videre, selv om det er rødgrønt flertall.


Heldigvis holder Erna seg for god til slikt.
"Det er et viktig demokratisk prinsipp og tradisjon i Norge for fredelige og velorganiserte maktovertakelser.
Selv om SV ikke blir en del av regjeringen, så har de vært tydelig på at de foretrekker en Ap/Sp-regjering.
Å legge opp til politisk spiller tjener ingen
", sier Erna Solberg.
Vis hele sitatet...
Han har jo med all respekt ikke foreslått at Erna skal nekte å gå av til tross for at en annen regjering har flertall. AP/SP trenger støtte fra f eks SV for å danne en regjering, og så foreslår Hagen at de skal vente med å gi det til de har blitt enig om budsjettet, fordi det gir dem mer forhandlingsmakt der. At SV ikke skal gi dem støtte og heller foretrekke en blå regjering er jo å tro på blånissen, men det ville ikke være et statskupp om de gjorde det. En regjering skal ha støtte i Stortinget.

Eneste som har bablet om valgfusk som jeg har sett er Lysglimt, har ikke hørt noe om det fra Frp.
Sist endret av *pi; 6. oktober 2021 kl. 18:03.
Jeg syntes i hvert fall at Hagens råd om at hun ikke burde gi fra seg regjeringsmakten sånn uten videre,
selv om det er rødgrønt flertall minnet om da Trump nektet å godta valgnederlaget til tross for at han tapte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg syntes i hvert fall at Hagens råd om at hun ikke burde gi fra seg regjeringsmakten sånn uten videre,
selv om det er rødgrønt flertall minnet om da Trump nektet å godta valgnederlaget til tross for at han tapte.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt ikkje spesielt samanliknbart. Vi har ikkje positiv parlamentarisme i Noreg, dvs. at regjeringa sit inntil den må gå på mistillitsforslag. Den treng ikkje aktivt sikre seg fleirtal i stortinget. Det er stortinget som må uttrykke mistillit, såkalla negativ parlamentarisme.

Sedvane er jo at Stortinget slepp å votere etter val, fordi utgåande statsminister sjølv søkjer avskjed når eit alternativ er klart, men det ville forsåvidt vere fullstendig udramatisk om Solberg vart sittjande til stortinget vedtok mistillit.

Presidentvalet er eit direkte personval, i motsetning til statsministeren, så situasjonen er ikkje spesielt samanliknbar i utgangspunktet. Hagen forsøkte heller ikkje å fornekte valresultatet eller realitetane på tinget. Han beklager det, men han gir uttrykk for å godta det og.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg syntes i hvert fall at Hagens råd om at hun ikke burde gi fra seg regjeringsmakten sånn uten videre,
selv om det er rødgrønt flertall minnet om da Trump nektet å godta valgnederlaget til tross for at han tapte.
Vis hele sitatet...
Men han ber henne ikke om å sitte selv om en annen regjering har flertall, han ber SV ikke gi AP/SP flertall (ennå). Vet ikke helt hva han ønsker å oppnå med det, det er vel neppe i hans interesse at SV får mer makt over statsbudsjettet. Han vil vel bare så splittelse blant dem og gjøre det regjeringsalternativet mer ustabilt enn det allerede er.
Jeg skjønner det nå @*pi.
Tenkte heller ikke at Solberg skulle gjøre dette vanskelig, og det bekreftet hun jo også selv.

En av grunnene til at jeg trakk parallellen til Trump var at jeg ikke kan huske at det har vært noe særlig
spørsmål rundt det at en regjering skal gå eller bli sittende før.
Så når Erna sier "Det er et viktig demokratisk prinsipp og tradisjon i Norge for fredelige og velorganiserte maktovertakelser."
tenkte jeg det var et svar til Hagens utspill.
Og en fredelige og velorganiserte maktovertakelser kan man ikke akkurat si at Trump sto bresjen for.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg skjønner det nå @*pi.
Tenkte heller ikke at Solberg skulle gjøre dette vanskelig, og det bekreftet hun jo også selv.

En av grunnene til at jeg trakk parallellen til Trump var at jeg ikke kan huske at det har vært noe særlig
spørsmål rundt det at en regjering skal gå eller bli sittende før.
Så når Erna sier "Det er et viktig demokratisk prinsipp og tradisjon i Norge for fredelige og velorganiserte maktovertakelser."
tenkte jeg det var et svar til Hagens utspill.
Og en fredelige og velorganiserte maktovertakelser kan man ikke akkurat si at Trump sto bresjen for.
Vis hele sitatet...
Det var altså ikke noen underkjennelse av valgresultatet, eller oppfordring om å ignorere det og opptre i strid med demokratiske regler. Men ja - å være demonstrativt vanskelig i overgangen, om enn innenfor spillereglene, er akkurat en sånn type brudd på normal etikette man forventer fra den kanten. Litt som å brøle "morna" til utgående statsminister i stedet for å takke dem høflig for innsatsen. Frp er Frp. Men helt trumpsk er det ikke.
Sist endret av *pi; 6. oktober 2021 kl. 20:33.