Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1928
Jeg og 3 venner ble stoppet av tollvesenet ved svinesund grensa 30 min etter 2 joints. Hadde noen gram små menger (4-5 gram) til eget bruk med i bilen.
Kom kjørende og ble vinket inn til kontroll, tollvesenet sendte relativt fort bort en hund som markerte narkotika i bilen.
Ble så tatt inn på hver vårt rom til avhør, der vi fikk spørsmål om hvem sin hasj det var. Ingen erkjente hvem sin hasj det var, og det ble ikke tatt opp igjen av Tollen etter ett par runder frem og tilbake i avhørsrommene. Vi måtte avlegge urinprøve samt blodprøve av sjåføren. Jeg erkjente røyking tidligere på dagen, men at eg ikke følte meg ruset under kjøring. Vi fikk så gå etter at sjåfør fikk inndratt førerkort, og de ga oss beskjed om at ingen av oss skulle kjøre bilen.
Fikk idag brev om forenklet forelegg, der det står at det skal avgjøres av Sveriges trafikkmyndigheter om de skal sende førerkortet tilbake til meg,eller om de skal gi med kjøreforbud i Sverige på ubestemt periode.. Eg fikk også ett ark i samme brev der eg kunne oppgi forklaring til hendelsen.. Dette må eg sende inn innen 23.Juli, hva kan jeg evt skrive her som kan spille inn på om eg får førerkortet tilbake? Tips?
//De andre fikk henholdsvis ingen straff, har noen forklaring på det?
Står heller INGENTING om førerkortet mitt er gyldig i Norge eller ikke, med tanke på at det skjedde på Svensk side. På statens vegvesen har eg i følge nettsiden fortsatt gyldig førerkort.
help(!!)

Har selvinnsikt nok til å fortstå at det var jævlig dumt gjort å krysse en landegrense mongofjern..

Hadde ca 0.5g i hver joint, blodprøve ble avlagt 1 time og 20 min etter avlagt blodprøve
Sist endret av lokei; 17. juli 2018 kl. 04:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tilsvarte Blodprøven over 0,2 i promille?
De andre fikk henholdsvis ingen straff, har noen forklaring på det?
Vis hele sitatet...
Du kjørte jo i påvirket tilstand, 30 minutter er ingenting. Dette til tross for om du følte deg på virket eller ei. Jeg vil tro at det er en overveiende sannsynlighet for at du hadde høye nok blodverdier til at det gir utslag for ruspåvirking.

Du og venne dine kan være godt fornøyd hvis det kun ender med at du får konsekvenser for dette, ettersom ingen tok på seg skylden for de grammen som var i bilen.

Det var ikke bare dumt å krysse en grenseovergang kort tid etter du hadde røykte, det var dumt å sette seg bak rattet rett etter du hadde røyket. Og ja, jeg et klar over at det ikke er uvanlig at stonere setter set bak rattet etter å røyket.

Så hva kan gjøres? Den beste du kan gjøre er å ta kontakt med en advokat. Om det er lureste er en svensk eller norsk, det er jeg ikke 100% sikker på.
Du ble tatt i Sverige og mister trolig retten til å føre bil i Sverige.
Slik var det iallefall når jeg ble tatt for rattfylleri, to år mistet jeg retten til å føre bil i Sverige itillegg til at jeg fikk en liten bot.
Ingen konsekvenser i Norge for min del.
Er lappen indratt, har du jo mistet retten i hele verden, da du alltid skal ha lappen med deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er lappen indratt, har du jo mistet retten i hele verden, da du alltid skal ha lappen med deg.
Vis hele sitatet...
Det plastkortet har pent lite med førarrett å gjere, utover at det er eit synleg bevis.

Å køyre utan medbragt førerkort gir eit gebyr, altså ein sivilrettsleg reaksjon som ikkje kjem på rullebladet. Størrelsen var lenge fem hundre, men det kan ha endra seg.

Å køyre utan førarrett gir eit forelegg, ein strafferettsleg reaksjon, som starter på tigangen av gebyret.

Har du førarrett, men ikkje førarkort kan du utan viare printe nytt midlertidig bevis på statens vegvesen sine nettsider, og bestille nytt førarkort.