Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4709
Hei!

Sitter på en kopi av en Rolex daytona jeg kjøpte i Thailand for en stund siden. Lurte på om det faktisk er lovlig å selge kopiprodukter i Norge, på feks Finn.no, eller om det er straffbart ?

Jeg tenker selvfølgelig å oppgi at klokken er en kopi! Men mange syns dette er kult og man kan "utgi seg for" å ha en klokke til nesten 200.000 kr ...

Hva kan denne isåfall selges for ?

Sekundvisern "glir" som på ekte rolex og den ser ekte ut ved første øyekast iallefall!
http://i61.tinypic.com/2dtstih.jpg
Sist endret av Life Goes On; 10. juli 2015 kl. 19:33.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg skal ikke si noe om lovligheten (orker ikke lese igjennom det jeg lenker til, shame on me) bak det, men det havner nok rimelig sikkert under varemerkeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-8
Sist endret av m0b; 10. juli 2015 kl. 19:37.
Hørte en sak på radioen om piratkopierte varer og jeg tror konklusjonen var at det var lov å både ta med inn i landet og å selge så lenge det ikke kunne ligne på en næringsvirksomhet.

Med andre ord (syltynn kilde): Jeg tror du har lov til å selge den ene klokka på finn.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Kilde: http://www.ung.no/oss/lovogrett/116144.html

Så lenge du sier at den er falsk, så vil det ikke være ulovlig.

Merk at hvis du unnlater å si at den er falsk, når den faktisk ér det, så er det helt klart ulovlig - og du vil både kunne bli erstatningspliktig og strafferettslig ansvarlig.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Har ingen planer om å si at en er ekte!! Kommer aldri til å prøve å lure noen på den måten!
Er ikke sikkert jeg selger den heller, men det er greit å vite om det faktisk er lov!
Bare lurer, hvor mye betalte du for den?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Betalte 300,- for den da om jeg ikke husker feil.
Om det er lov å selge klokka vet jeg ikke, men kopier på finn.no blir tatt veldig raskt ned. Norges største klokkeforum har til og med en egen tråd der de linker til kopier/fakes på finn, sånn at andre brukere får rapportert det og det blir fjerna (og det blir fjerna i alle tilfeller jeg har sett).

Klokkekjennere vil også se ganske raskt at det er en fake, bl.a er tall på bezel-ring for små, rolex-logoen er deformert og daytona selges ikke med lenke som er helt polert (heller børstet midderste leddet).
Jeg har jobbet med fortolling og innførsel i Posten.
Tidligere var vi pålagt av Tollvesenet å ta ut alle sendinger som inneholdt piratkopierte produkter. Dette endret seg ganske brått for er par år siden og pålegget fra Tollvesenet ble oppløst. Nå kan vi ta inn piratkopierte produkter og de fortolles på vanlig måte som alt annet. Eneste unntak er hvis man kjøper mange, like produkter, slik at vi har grunn til å anta at mottaker skal drive med videresalg. Da stoppes sendingen.

Sannsynligvis vil du likevel ikke få problemer om du legger den ut på finn og opplyser om at det er en kopi.

Edit: Men det kan godt tenkes at annonsen tas ned før du rekker å få solgt den, ja.
Sist endret av Pope; 11. juli 2015 kl. 12:54.
Verdien er nesten umulig å sette. Fordi den klokka har ingen kvaliteter som tilsier høy pris. En får kjøpt slike klokker for alt fra en femtilapp og oppover av klokkeselgere i "alle turistbyer" inkl. nedover Europa.

Personlig ville jeg ikke gitt en tier engang for den klokka. Men det kan jo godt være at noen wanna be's betaler deg såpass at du ikke går i tap. Du får forsøke å legge den ut å se hva folk er villige til å gi for den.
Jeg kjøpte også en kopi, den var ganske flott urverk inni en kunne se fra baksiden.

Problemet er at det er litt harry å gå med den, du blir ganske fort avslørt og latterligjort. Sekundviseren min går hakkete istedenfor jevnt, så dette kan avsløres på en meters avstand

Tror ingen gidder å bruke ressurser på en falsk Rolex klokke, tror selv Rolex ikke gidder bry seg da dette tvert om virker som reklame for det ekte produktet.

Jeg jobbet med en som vill kjøpe klokke til 100.000 og mente det ville hjelpe ¨å dra damer, når damer så klokka forsto de at han var rik og det var da deres tap om de ikke ble med ham hjem. Verden er overflatisk