Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2787
Heisann,

Har gjort mange idiotiske økonomiske valg i fortiden min. Sitter for øyeblikket med lån hos Lånekassen på ca 200 000,-. Og ca 150 000 som er inkasso saker hvor endel av de har vært gjennom hos forliksrådet.

Utbetalt siste to årene har jeg hatt alt fra 8000 til 20000. Har betalt faste små avdrag til enkelte, og større avdrag til andre, samt kvittet meg med privatgjeld osv. Jeg har med andre ord gjort tak for å kvitte meg med gjeld.

For å komme til poenget: Er det noen som vet hva som skjer om jeg begynner og sette inn penger på en BSU konto? Eller investerer i aksjer? Med tanke på kreditorer som har lyst og kreve inn penger, og hadde jeg hatt pant i noe hadde det garantert vært tatt for lenge siden.

Jeg har planer om å leve økonomisk denne måneden og estimerer og ha ca 20 000 jeg kan spare/investere.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan bruke de pengene mest fornuftig?

Og en ting til, om jeg skule startet et enkeltmannsforetak og hatt en bedrift som begynte og tjene penger. La oss si at jeg foreksempel drev med massasje, betalte skatt og tjente penger på dette. Hadde da dette foretaket var separat for meg eller ville kreditorer og annen gjeld kunne innhente opplysningen her som jeg måtte betale?

Føler jeg skriver veldig uoversiktelig her. Mulig jeg burde tatt kontakt med en økonom/advokat for å sjekke opp litt rundt rettigheter og muligheter.

Tar i mot alle tips med takk
Hvorfor i alle dager ønsker du å investerte i aksjer fremfor å nedbetale inkassogjeld? Nedbetaling av gjeld gir jo fort 30% risikofri avkastning. Super investering!
Yeah, fokuser på nedbetaling av gjeld før sparing...
Skulle du mot all sunn fornuft velge å spare, så gjør dette "under madrassen"!
I et enkeltmannsforetak er det ikke skille på din private og firmaets økonomi. Da trenger du et AS. Videre er det komplett idioti å spare i bank eller gamble på aksjer fremfor å betale ned inkassogjeld.
Med ca 350 000 i gjeld utgjør 20 000 veldig lite. Kommer til og ligge på ca 10 000 kr utbetalt de neste månedene, med mindre jeg finner på andre ting (som jo er planen, og det er nettopp derfor jeg sjekker opp i bl.a dette her) - så vil jeg bruke ganske lang tid på og betale ned all gjeld.

Jeg har satt meg selv i en vanskelig situasjon, og må betale for å hatt det mye gøy tidligere. Takk for informasjon ang enkeltmannsforetak versus AS, Cikey.

Skal sies at jeg har fått stoppet de fleste inkasso sakene, så det er ikke så mye renter som påløper.

Om jeg hadde brukt 20 000 og betalt ned deler av inkasso gjeld nå, ville jeg likevel ha brukt 10 år(?) på og betalt ned all gjeld, og dette med et minimum livsopphold.

Selvfølgelig muligheter for og få seg en bedre betalt jobb på disse årene, men bare sånn pr dags dato om ting skulle stått på status quo. Noe som igjen selvsagt er helt opp til meg.

Jeg ser på disse 20 000 som en mulighet til og bruke på meg selv i form av utdanning, eller ved og investere det det en smart plass, eller i en business.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du økonomisk buffer? Om ikkje er det veldig greit å ha 20k i bakhand om vaskemaskina ryk e.l. - spesielt fordi du er i relativt låst situasjon økonomisk.

Men i form av avkastning vil ingenting kunne slå det å nedbetale gjeld. Å invistere det vil ikkje gi spesielt mykje gevinst - sjølv med 10% avksatning (som er bra) vil det ikkje vere meir enn eit par tusenlapper i året.

Så enten ha det som kontanter (aka bankkonto) eller betal ned gjeld. Anna invistering gir relativt lite meining i din situasjon.
Lånekassen skal du ikke tenke så mye på, der er relativt billig gjeld med gode ordninger dersom du trenger å utsette en betaling eller to. Det er de 150K du har i inkassogjeld du skal fokusere på. Da utgjør 20K en ganske vesentlig nedbetaling av gjelden. Aksjer / BSU er ikke noe å tenke på i en slik situasjon, men som Slashdot er inne på er det selvsagt en god ide å ha en buffer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du har låg inntekt er det og verdt å sjekke ut rentefritak frå Lånekassen.
Takk for alle innspill!

Skal se om jeg får gjort noe lurt med tanke på nedbetaling av inkasso gjeld :-)

Har ingen form av buffer. Så kommer nok til å ha litt penger liggende i madrassen fremover :-)
Sist endret av StreetSmart; 8. juli 2015 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er effektiv rente du betaler på inkassogjelden? 20%? 30%? Og du planlegger å betale den ned over 10 år? 20.000 kroner med 30% rente i 10 år er 275.000 kroner.. det er eksepsjonelt god avkastning på pengene spør du meg

Og det er 275.000 kroner *RISIKOFRITT* det finnes ingen investeringer i hele verden som gir bedre (risikofri) avkastning enn å bruke de 20.000 kronene til å betale ned på inkassogjelden.
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Heisann,

Har gjort mange idiotiske økonomiske valg i fortiden min. Sitter for øyeblikket med lån hos Lånekassen på ca 200 000,-. Og ca 150 000 som er inkasso saker hvor endel av de har vært gjennom hos forliksrådet.

Utbetalt siste to årene har jeg hatt alt fra 8000 til 20000. Har betalt faste små avdrag til enkelte, og større avdrag til andre, samt kvittet meg med privatgjeld osv. Jeg har med andre ord gjort tak for å kvitte meg med gjeld.

For å komme til poenget: Er det noen som vet hva som skjer om jeg begynner og sette inn penger på en BSU konto? Eller investerer i aksjer? Med tanke på kreditorer som har lyst og kreve inn penger, og hadde jeg hatt pant i noe hadde det garantert vært tatt for lenge siden.

Jeg har planer om å leve økonomisk denne måneden og estimerer og ha ca 20 000 jeg kan spare/investere.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan bruke de pengene mest fornuftig?

Og en ting til, om jeg skule startet et enkeltmannsforetak og hatt en bedrift som begynte og tjene penger. La oss si at jeg foreksempel drev med massasje, betalte skatt og tjente penger på dette. Hadde da dette foretaket var separat for meg eller ville kreditorer og annen gjeld kunne innhente opplysningen her som jeg måtte betale?

Føler jeg skriver veldig uoversiktelig her. Mulig jeg burde tatt kontakt med en økonom/advokat for å sjekke opp litt rundt rettigheter og muligheter.

Tar i mot alle tips med takk
Vis hele sitatet...
OM du absolutt skal spare, sett det inn i BSU, men finn først ut om de kan kreve disse pengene.. Du har 20% skattelette på pengene du setter inn, noe som tilsvarerer 4 000,- NOK, samt gode renter (har 4,3 i Obos BSU blant annet).
Noen ganger er det virkelig dyrt å ha dårlig råd. Nesten så det frister en å begjære seg personlig konkurs for å bli kvitt all gjeld (gjør man det?) for å starte fresh fra scratch. Får titte litt på gamle episoder av luksusfellen og se om noen av tilfellene matcher din situasjon nogenlunde hehe.

Noen tilfeller på luksusfellen ser man at hvis man ringer rundt litt til de forskjellige som du skylder penger og sier du har laget en plan framover og ber om å få strøket litt renter så er det noe veldig mange gjør for å prøve å sikre seg at de faktisk får igjen pengene sine.
Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Noen som har forslag til hvordan jeg kan bruke de pengene mest fornuftig?

Og en ting til, om jeg skule startet et enkeltmannsforetak og hatt en bedrift som begynte og tjene penger. La oss si at jeg foreksempel drev med massasje, betalte skatt og tjente penger på dette. Hadde da dette foretaket var separat for meg eller ville kreditorer og annen gjeld kunne innhente opplysningen her som jeg måtte betale?

Føler jeg skriver veldig uoversiktelig her. Mulig jeg burde tatt kontakt med en økonom/advokat for å sjekke opp litt rundt rettigheter og muligheter.

Tar i mot alle tips med takk
Vis hele sitatet...
De fleste utlåns"bedrifter", eller de som kan låne ut penger, har svært god kjennskap til lovverket. Hvis de vil få tak i ressurser som du ikke har oppgitt, så kan de nok få til det. Dette utgjør en risiko for deg hvis du har tenkt å starte noe for å tjene mye penger på kort tid. De kan plutselig dukke opp med loven i hånd og ta beslag i ditt nyoppstartede firma, og ta alle verdiene dine.

Du må innse posisjonen du står i. Men du kan jo ta kontakt med dem, og prøve å forklare situasjonen. Si at du har innsett at du ikke vil leve med en sånn gjeld i mange år fremover og er villig til å ofre mye tid for å tjene penger for å nedbetale ved å starte firma og jobbe mye.

Hvis du velger å starte firma uten å si fra, tar du en risiko. Det spørs hvor mye ressurser de legger i å følge med på deg. Jeg tror det finnes flere med mer gjeld enn deg. Du har nok litt tid på deg hvis du starter opp uten å si fra. HVIS du klarer å starte opp, og begynner å tjene penger fort, OG betaler regningene, så burde du bare fortsette med det uten å si noe til dem. Betal heller mer enn hva regningene sier uten å si noe.

Hvis du velger å snakke med dem, kan det jo hende at de lar deg få lov. Men jeg anser den sjansen til å være ca 10%. De vil nødig ta mer risiko det er enn å låne deg penger. Det -kunne- jo hende at det fantes noen drevne businessfolk der som kunne hjelpe deg med business"drift", men sånne mennesker jobber gjerne ikke gratis. Nei, de vil nok helst ha pengene. Det er jo tross alt det de jobber med.

Håper du ble litt klokere.
Sist endret av Oro; 19. juli 2015 kl. 00:53.