Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1755
Vi blir frarådet via skolen at barna våre samt ungdommen får bruke ask.fm. Vi forstår at denne blir brukt til nettmobbing, og har hatt fatale følger for endel ungdommer. Noen som har erfaring? Vi står i full krangel med ungommen i hus hvor vi ber henne slette denne, hva mener andre om denne appen?
Slik jeg forstår det, så kan en stille en bruker spørsmål anonymt. Skjønner at det kan ende med en del kvalme ting en kanskje ikke skulle sagt.

Men om datteren din ikke blir mobbet eller mobber selv, så ser jeg ikke problemet. Så klart vet ikke du hva henne gjør på telefonen/pc-en, men du får vel bare stole på ditt eget barn. Hadde hun selv blitt mobbet, så hadde vel hun ikke nektet å slette det, i det minste.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Ask er en app der formålet er å stille spørsmål til hverandre. Dette er forsåvidt helt greit, men de har også en funksjon der man kan stille anonyme spørsmål. Det er dette som da kan føre til mobbing, helt avhengig av hva de skriver, selvfølgelig. For personer som er usikre på seg selv, sin psyke og sin plass i livet (gjerne ungdom) er det nok ikke så heldig å få slike meldinger. Nå skal det sies at det absolutt ikke er alle som får slike spørsmål, men det er en sjanse for det, ja. Hadde den selv i 6 mnd før jeg gikk lei, og iløpet av den tiden fikk ikke jeg noen slike. Husk at historiene som kommer fram i media alltid blir litt vridd på, som "ungdom prøver seg på rusmidler", "ungdom drikker seg full", "russ voldtatt av medruss" osv. Det er jo ikke sant at "de fleste" ungdom prøver seg på rusmidler og drikker seg fulle, og heller ikke at de fleste russ voldtar. Det jeg vil fram til er at det absolutt ikke er alle som får slike meldinger, selv om en del sikkert får det(gjerne de som har mange "followers"). Å la de beholde appen eller å få de til å fjerne den er opp til en hver enkelt forelder. Lykke til!
Trådstarter
Takk for fine og saklige tilbakemeldinger!

Hun har et flott nettverk, vi har aldri vært kjent med mobbing i miljøet, og hun har svært gode og mange venner. Men nå er det over til ungdomsskolen, vi aner ikke hvordan det nye miljøet vil bli. Skolen gjorde det veldig klart at denne appen var en versting, og de oppfordret oss foreldre til ikke la barna bruke den.

Vi stoler veldig på det miljøet hun er i, men vi kan ikke vite hva som skjer utenfor. Hmm, vanskelig, for tydeligvis er denne appen veeeeeldig populær. Moralsk sett burde vi vel få den slettet etter oppfordring fra skolen, men jeg tviler på at alle foreldre følger dette opp. Så var det da, at vår datter må slette mens resten av nettverket får beholde.

Skal ta en runde med foreldrene til nærmeste venner, og høre hvordan vi kanskje kan samkjøre litt. Sikkert ikke så kjekt å ha Ask.fm hvis "alle andre" også får den sletten.
Miljøet hun er i har vell ikke så veldig stor betydning hvis jenta fra C-klassen misliker jenta di i A og benytter sjansen til å sende et hatefult spørsmål om hvor mye hun misliker jenta di.
Så lenge hun er klar over konsekvensene og skjønner hva som kan skje, så mener jeg at det er opptill henne om hun er klar for å få spørsmål og et par stygge kommentarer
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hvis hun har brukt appen en stund, ikke blir mobbet, har et nettverk med gode venner er sjansen liten for at hun vil føle seg mobbet der. De som er utsatt på dette nettstedet er de som følger mengden, og som benytter muligheten til å kunne passe inn ved at andre bruker den.

Jeg vet at en nordmann sitter og utvikler et identisisk nettsted, med 100% mer fokus på nettmobbing og at anonyme spørsmål blant annet ikke kan stilles.
Det å slette appen utgjør i grunn ingen forskhell ettersom de som faktisk vil det kan bruke det på PCen også.
Ville heller tatt en skikkelig god snakk for å være sikker på at hun sier ifrq om enten hun eller noen andre skulle bli mobbet.

Hvis hun vil inn dit, så kommer hun seg inn dit. Uansett om appen blir slettet eller ikke.
Trådstarter
Ja, jeg forstår problemstillingen. Og det er vel heller ikke særlig prevantivt om vi nekter vår datter å bruke denne, mens resten av nettverket leker seg. Synes dette er fryktelig vanskelig!

Jeg tenker at om de skal få lov å bruke dette, så bør vi ta ansvar å følge svært godt med. Jeg føler meg kanskje som en skurk, men vil med jevne mellomrom inn å sjekke dialoger for å se om det foregår stygge ting.
Vet ikke hvor godt informert du er innenfor de forskjellige funksjonene på ask.fm, men jeg kan prøve å informere litt.

- Man kan selv velge om spørsmålene skal publiseres eller ikke. Får man stygge meldinger kan man velge å ikke ''besvare'' disse, og da blir det heller ikke publisert på siden til brukeren.

- Hvor populært det er går veldig opp og ned, og veldig på aldersgruppe til aldersgruppe - Ihvertfall iløpet av min senere oppvekst på boplassen min.

- Du har tilnærmet fullt innsyn som tredje person. Du kan inn å se nett det samme som alle vennene til datteren din. Du kan dog ikke se meldingene som blir slettet, det er det bare din datter som kan se.

Mitt tips til deg vil være å observere fra avstand. Følg med å vær på utkikk etter stygge kommentarer. Å nekte datteren din å ha en bruker vil trolig ha svært liten effekt, å jeg mener det er med å skaper ett dårligere bånd til foreldrene. Åpenhet og tillit er i mitt synspunkt ofte svært undervurdert i oppvekst fasen.
Trådstarter
Ja, jeg heller litt mot det du og dere andre sier, random12345677. Takk for fornuftig og fin tilbakemelding.

Jeg stoler jo på min datter, men jeg kan ikke stole på at det er andre i miljøer rundt henne som kan skape konflikter og mobbing. Det er dette som bekymrer meg, og jeg synes det er så vanskelig å gjøre det "pedagogisk" riktige.

Jeg vil iallefall snike på hennes mobil, for å forsøke forebygge en evt. konflikt i tidlig stadium.
Sitat av Spirella Vis innlegg
Jeg vil iallefall snike på hennes mobil, for å forsøke forebygge en evt. konflikt i tidlig stadium.
Vis hele sitatet...

Nei nei nei. Finner hun det ut er deres forhold ødelagt i lang tid. La ungdommen holde på. Så lenge hun ikke tar til seg eventuelle stygge spørsmål/kommentarer er det null problem med ask.fm. Men stygge kommentarer kan man få på alle andre sosiale medier også, så ser ikke problemet her.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Ungen kan like gjerne være mobber som offer, og hvem er det som hadde fortalt foreldrene sine at de mobber noen? Krev å få se nå og da, å være forelder handler ikke om å være kompis hele tiden uansett.
Fortell jentungen at du kommer til å lese på eventuelle blogger, "ask", og andre spørsmålssider hver eneste dag - så sletter hun nok dette kjapt helt av seg selv ;-)

Selvfølgelig skal du ikke lese på mobilen hennes, og private samtaler på Facebook. Men du står helt fritt til å lese gjennom blogger og diverse. Dette syns ungdommen er fryktelig flaut ..
Sist endret av Life Goes On; 3. juni 2015 kl. 18:49.