Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 10717
Jeg fikk akkurat min airstill i posten og da var det bare og sette igang å lage sats

Tok 8 KG sukker i en vindunk på 30L og fyllte kokende vann slik det ble oppløst deretter fyllte jeg dunken til 25L merke med varmt vann. Tok så turbo gjær i (Atomic) og rørte om.

Rommet satsen står i ligger på rundt om 12 grader sist jeg sjekka, vil det holde? Når satsen er ferdig skal den vise -5 på 'mostmeter'? Er det en slik som dette? Hydrometer for øl.

http://i.imgur.com/uUpgMIe.jpg

Et lite klipp, ser det normalt ut at den bobler slik?

https://www.youtube.com/watch?v=z_Ze...ature=youtu.be
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja, boblingen er jo gass som slippes ut (co2?) fra gjærbakteriene.
Trådstarter
61 6
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, boblingen er jo gass som slippes ut (co2?) fra gjærbakteriene.
Vis hele sitatet...
Oki, måtte dobbelsjekke for og være sikker.

Edit: Hva vil skje om alt sukkeret ikke er løst opp?
Sist endret av cidica1; 18. mai 2015 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av matez Vis innlegg
Rommet satsen står i ligger på rundt om 12 grader sist jeg sjekka, vil det holde? Når satsen er ferdig skal den vise -5 på 'mostmeter'? Er det en slik som dette? Hydrometer for øl.
Vis hele sitatet...
Nei, en Oechslevekt, som det der er, har ikke noe -5 noe sted på seg. Det skal vel gå an å finne en konverteringsskala på nettet et sted slik at du kan bruke den likevel.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, boblingen er jo gass som slippes ut (co2?) fra gjærbakteriene.
Vis hele sitatet...
Gjær er sopp, ikke bakterier

Sitat av matez Vis innlegg
Edit: Hva vil skje om alt sukkeret ikke er løst opp?
Vis hele sitatet...
Det løser seg opp før eller siden. Hvis det ikke gjør det vil nok gjæren ha problemer med å få det i seg.
Trådstarter
61 6
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, en Oechslevekt, som det der er, har ikke noe -5 noe sted på seg. Det skal vel gå an å finne en konverteringsskala på nettet et sted slik at du kan bruke den likevel.


Gjær er sopp, ikke bakterier


Det løser seg opp før eller siden. Hvis det ikke gjør det vil nok gjæren ha problemer med å få det i seg.
Vis hele sitatet...
Okei takker for svar! Får håpe det går bra. Må jeg bruke sånn 'Turbo clear' for og rense satsen? Destillerer den med Air Still
Kjenner ikke Air still, men generelt så bør satsen stå helt til den er krystallklar. Da har gjæren gjort jobben og alt av gjærens etterlatenskaper bunnfaller. Du bruker hevert og stopper før du får opp bunnslammet.
At den bobler slik er jo suverent, da er jo startprosessen kommet seg godt i gang. 18-25c er mest optimalt for at gjæret skal jobbe bedre mener jeg og huske. Man merker fort når den er ferdig, produserer lite gjærgasser og det slutter og boble, når det bobler 1 gang per 1-2 min da kan man si seg ferdig, lar du den stå lengre blir den mer sur og tørr, mange foretrekker det også. Men alt kan jo pyntes på når den er ferdig med sukker om den da skulle være for sur. Er det sånn 7-10 dagers sett du bruker?

! Ops, jeg leste litt fort, trodde du brygget Vin jeg nå, he he.
Sist endret av Sluzzz; 18. mai 2015 kl. 20:41.
12 grader er litt kaldt, men det går….det tar bare lengre tid. Ikke ha mer enn 25 grader i rommet, helst 17-21 grader en plass. La det stå til satsen begynner å klarne og all driten begynner å dette til bunns.

Når jeg leste innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du har fyllt opp med kokende vann og tilsatt gjær øyeblikkelig ? Du skal altså ikke det… Pleide selv vente til sukkervannet holdt en 25-30 grader.

Pleide også å koke sukker sammen med vann… MYE lettere enn å røre ut sukkeret i dunken.. Men det velger du selv.. Lykke til

Edit: Det bobler og står i suverent.. så du har vel ikke drept gjæren med varmt vann antar jeg. Ta gjerne litt vann ut av vannlåsen, for det lønner seg å riste litt på dunkene i starten, og da vil det sprute en del vann ut av låsen, så full som du har den..

Drit i alt av måleinstrumenter.. det gir seg selv når satsen er klar.. Den er nok lett klar på 7-10 dager.. har selv brukt den før det… men det lønner seg som sagt å vente på at alt grumset synker til bunns, for så å tappe over den blanke satsen på en egen dunk… så slipper du å brenne drit som gir deg hodepine..

har du husker renseprossesen ? aktivt kull kokes og vann siles vekk, før man putter kullet opp i et langt og tynt pvc rør… kjør spriten gjennom røret, ha et kaffefilter e.l. i bunn.. du finner en teknikk etter hvert
Sist endret av Life Goes On; 18. mai 2015 kl. 21:59.
Vurderer å kjøpe en air still jeg også. Er du fornøyd TS? Noen andre som har en? Verdt pengene?

Har noe vin på gang nå, kan jeg destilere denne i en air still om den blir dårlig? Vil den ha smak av vinen eller blir det vanlig hjemmebrent av det?

Vurderte plastbrenner også men det er vell bedre med en air still.. Kjedelig å måtte vente flere dager på plastbrenneren.
Air Still ser jo fantastisk ut! Mye mer praktisk enn plastbrenneren. Hvordan er det med brannfare på denne? Kan man gå fra den?
Den skrur seg av automatisk hvis den koker seg tørr. Ved før høyt trykk vil toppen simpelt hen poppe opp. Funker bra å ha den gående på kjøkkenet mens man ser en film i stua for eks.
kjedelig streiting
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Drit i alt av måleinstrumenter.. det gir seg selv når satsen er klar.. Den er nok lett klar på 7-10 dager.. har selv brukt den før det… men det lønner seg som sagt å vente på at alt grumset synker til bunns, for så å tappe over den blanke satsen på en egen dunk… så slipper du å brenne drit som gir deg hodepine..
Vis hele sitatet...
Skal man brygge er en investering på 20 kr til en oechelsvekt fint verdt det. Det hender ikke rent sjelen at gjæren ikke klarer å gjære ut alt av sukkeret, noe som er fint å vite så man ikke brenner en halvferdig sats + at man kan gjøre justeringer til neste gang.

Enig med deg når det gjelder klarninga. Helt klart verdt å vente. Er man dog litt lat kan man gå til innkjøp av et klarningsmiddel som klarner satsen på 24 timer.

Sitat av Hater Vis innlegg
Vurderer å kjøpe en air still jeg også. Er du fornøyd TS? Noen andre som har en? Verdt pengene?

Har noe vin på gang nå, kan jeg destilere denne i en air still om den blir dårlig? Vil den ha smak av vinen eller blir det vanlig hjemmebrent av det?

Vurderte plastbrenner også men det er vell bedre med en air still.. Kjedelig å måtte vente flere dager på plastbrenneren.
Vis hele sitatet...
Da spriten kun blir 40-50% risikerer du å få med smakstoffer fra vinen ja. "Ordentlig" hjemmebrent får du ved å brenne en nøytral sats i en ordentlig kolonne som gir deg ca en alkoholprosent på 95%. Dog krever det litt mer jobb enn et slikt apparat.
Sist endret av legalize_it; 19. mai 2015 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Snakker ikke om penger, snakker om nødvendigheten av utstyr.. Er det ikke ferdig gjæra på 10-14 dager med turbogjær, så har du større problemer enn at du ikke innehar diverse måleinstrumenter.
Det kan være flere årsaker til at satsen ikke blir ferdig "til tiden". Lav temperatur i rommet/karet, gjæren kan ha blitt drept grunnet høy temperatur ved tilsetting, eller fordi temperaturen i rommet er for høy, og at gjæringsprosesen skaper varme i karet så tempen her blir enda høyere.. Da kan gjærsoppen dø... Dårlig hygiene kan være en årsak, og også at gjæren faktisk er dårlig/feilprodusert.

Jeg har hivd 8 dunker sats grunnet feilprodusert gjær. Surt, men sånn er det!

Grunnen til at jeg sier at disse måleinstrumentene er unødvendige, er fordi de faktisk er det med litt erfaring.

Eneste som er greit å ha er alkometer så du får riktig styrke på ferdig produkt .. Men også her klarer man det på "gefeelen" med litt trening

Sitat av Hater Vis innlegg
Vurderer å kjøpe en air still jeg også. Er du fornøyd TS? Noen andre som har en? Verdt pengene?

Har noe vin på gang nå, kan jeg destilere denne i en air still om den blir dårlig? Vil den ha smak av vinen eller blir det vanlig hjemmebrent av det?

Vurderte plastbrenner også men det er vell bedre med en air still.. Kjedelig å måtte vente flere dager på plastbrenneren.
Vis hele sitatet...

Du kan få smak av vinen, antagelig veldig svakt/lite/ kanskje ikke merkbart. Du vil muligens ikke få like mye sprit rundt 40% med sats fra vin, da jeg regner med du ikke har brukt gjærtyper tilegna sats.... Er vel ikke ment at vinen skal få en alkoholprosent på 20-22
Sist endret av Life Goes On; 19. mai 2015 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er forresten en dokumentar om kongen av "Moonshine". Popcorn Sutton! Verdt å se https://youtu.be/Yp56sT66D1U
Sist endret av crazyFox; 19. mai 2015 kl. 01:28.
Jeg tror romtemp på 12 grader er nær perfekte forhold for gjæring. Det tar noe lengre tid men du får en renere sats uten masse bi produkter - høyere kvalitet og mindre usmak. Husk at gjæringen genererer varme i karet. Slik at det gjerne er 5-6 grader varmere i karet mens gjæringen pågår.

Det virker som du kanskje har kjørt litt hardt på varmen når du pitchet gjæren. Tempen i karet kan fint være rundt 18 grader når du pitcher. Så kan gjæren stå i romtemp en time eller to før karet settes i kaldere rom.

Til deg med vin, ja du kan fint brenne av dårlig vin. Om det følger med usmak under brenning (renheten på spriten kommer bl.a. på hvilken type apparat du har) så fjerner du usmaken ved å filtrere spriten gjennom kullfilter etter brenning og nedblanding. Alle bør filtrere spriten når de først har gjort all arbeidet med satsen.

Styrken på spriten har mest med type apparat og ikke så mye med alkoholstyrken på satsen. Selv dårlig vin på 14% blir til ren sprit i en god kolonne. Det blir bare mindre ferdig sprit i forhold til om vinen hadde vært sterkere.
Sist endret av frtoretang; 19. mai 2015 kl. 01:43.
Trådstarter
61 6
Hadde glemt av denne tråden. Takker for alle svar!

Ja stressa litt når jeg skulle lage satsen. Fikk ikke venta noe særlig før jeg tok oppi turbogjæret så det var kansje litt vell varmt men sjekka noen timer senere og den bobblet enda så trur det skal gå bra.
kjedelig streiting
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Snakker ikke om penger, snakker om nødvendigheten av utstyr.. Er det ikke ferdig gjæra på 10-14 dager med turbogjær, så har du større problemer enn at du ikke innehar diverse måleinstrumenter.
Det kan være flere årsaker til at satsen ikke blir ferdig "til tiden". Lav temperatur i rommet/karet, gjæren kan ha blitt drept grunnet høy temperatur ved tilsetting, eller fordi temperaturen i rommet er for høy, og at gjæringsprosesen skaper varme i karet så tempen her blir enda høyere.. Da kan gjærsoppen dø... Dårlig hygiene kan være en årsak, og også at gjæren faktisk er dårlig/feilprodusert.

Jeg har hivd 8 dunker sats grunnet feilprodusert gjær. Surt, men sånn er det!

Grunnen til at jeg sier at disse måleinstrumentene er unødvendige, er fordi de faktisk er det med litt erfaring.
Vis hele sitatet...
En oechelsvekt er kanskje unødvendig dersom man vil hive unødig mange satser, ikke vite når satsen har gjæra helt ut eller vite alkoholinnholdet, men ellers vil jeg anbefale enhver brygger å ha en. Den gjør livet mye lettere, selv om den ikke er 100% nødvendig.
Sist endret av legalize_it; 19. mai 2015 kl. 09:00.
Trådstarter
61 6
UPDATE:

Da var Air stillen kommet og bare venter på satsen skal bli ferdig =)

Her er et lite klipp, tester den med vann.
https://www.youtube.com/watch?v=4WHC0UTM70s

Noen spørsmål, når satsen er ferdig? Hvordan kan jeg vite det når jeg bare har øl hydrometer?
Vist det er "møkk" på bunnen av dunken kan jeg bare sile det så jeg ikke får med grumset?
Har sett noen youtube videoer der di har turbo clear så blir satsen helt blank før destillering, er det nødvendig?
Hvor mye sats er det plass til i denne Air still?
Og hvor mye ferdig sprit får du ut av en runde?

Virker som det blir masse jobb for svært lite sprit?
Trådstarter
61 6
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hvor mye sats er det plass til i denne Air still?
Og hvor mye ferdig sprit får du ut av en runde?

Virker som det blir masse jobb for svært lite sprit?
Vis hele sitatet...
4 Liter om gangen.

Har ikke testa ennda ;-)
Sitat av matez Vis innlegg
4 Liter om gangen.

Har ikke testa ennda ;-)
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det kan du fint brenne den selv om den ikke er gjennomsiktig, leser at folk bruker litt lavere varme da men dette gjelder jo vanlige apparat. Jeg ville bare prøvd med noen liter av den satsen du har, i værste fall må du jo bare brenne den en gang til.. Eller overser jeg noe?

Får air still selv neste uke.. Gleder meg. Er også spent på å høre hvordan resultatet av første brenningen(dampingen?) din blir.
Sist endret av Hater; 22. mai 2015 kl. 20:32.
Trådstarter
61 6
Har også sett på youtube at det produktet som kommer ut av Air Stiller ligger på rundt 60% og de vanner det ned til 40% for og så kjøre det igjennom aktiv kull. Jeg har ikke lyst til og sitte igjen med 40% er det mulig og kjøre 50-60% igjennom aktivt kull og sitte igjen med god sprit uten noe spor av kullet?

Erfaringer?
De sier at om spriten er særlig sterkere enn rundt 45% -50% så er det ikke spriten som blir renset av kullet - men kullet som blir renset av spriten.

Du kan kjøpe kokoskull, der kan du filtrere sterkere sprit opp til 90%. Men kokoskull er ikke like bra som kull.

Hvorfor ønsker du å ha sterkere sprit enn 45%?
Bland ut spriten før kullfiltrering. Ett godt kullfilter er ett oppned filter, hvor det renner sakte. Jo lenger spriten er kontakt med kullet jo bedre. I ett filter hvor alt renner bare nedover kan det danne seg "ganger" i kullet hvor spriten renner lett igjennom og ikke har så god kontakt med kullet.
Om du ønsker sterkest mulig sprit bland ned til 20-30% og brenn igjen, altså det allerede filtrere produktet.
Dobbel destilering er vanlig også på "fabrikker".
Du mister litt underveis til fordel for kvalitet.
Har opplevd at kullet stjeler litt alkoholprosent.. Ikke snakk om mye, men 1-2% kan forsvinne, derfor pleide jeg å filtrere 42% sprit.

Jeg har MYE erfaring på området, da jeg har brent over tusen liter sprit på denne måten. Det er flere år siden jeg slutta, og hadde aldri turt å starte igjen
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg har MYE erfaring på området, da jeg har brent over tusen liter sprit på denne måten. Det er flere år siden jeg slutta, og hadde aldri turt å starte igjen
Vis hele sitatet...
Litt OT det her, men hvorfor tør du ikke starte igjen?
Trådstarter
61 6
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Litt OT det her, men hvorfor tør du ikke starte igjen?
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til og spørre om det samme
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Har opplevd at kullet stjeler litt alkoholprosent.. Ikke snakk om mye, men 1-2% kan forsvinne, derfor pleide jeg å filtrere 42% sprit.

Jeg har MYE erfaring på området, da jeg har brent over tusen liter sprit på denne måten. Det er flere år siden jeg slutta, og hadde aldri turt å starte igjen
Vis hele sitatet...

Det har jeg aldri merket noe til, men klart en primer jo kullet med vann først så da kan jo noe av vannet bli med spriten. Men jeg har kanskje ikke målt spriten etter filtrering siden jeg alltid har vært nøye med målingen under utvanningen.

Uansett så er ikke 1-2% noe å snakke om, ikke i forhold til hvor mye et godt kullfilter øker kvaliteten på sluttproduktet.

Har aldri brent i stor stil, bare til ferier etc for egen hygge. Og da ønsker en jo høyest kvalitet. Er kanskje annerledes om en brenner for salg?

Hvorfor slutta du?
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2015 kl. 18:59.
Kundekretsen ble for stor, følte ikke jeg hadde kontroll lengre på hvem som drakk spriten min. Ante ikke om jeg kanskje kunne havne i politiets søkelys eller ei. Men det var gode penger.. Nå har jeg en liten datter så ønsker ikke blande meg inn i drit

Jeg var veldig opptatt av kvalitet. Bytta ut kullet ofte, det renser jo dårligere og dårligere jo mer en kjører gjennom.. De første 10 literen blir renset best
Sist endret av Life Goes On; 23. mai 2015 kl. 19:49.
Dere som bruker air still, når stopper dere destilleringen? Føler jeg kaster ganske mye sats som fortsatt har alkohol i seg, noen tips?
Trådstarter
61 6
Sitat av Hater Vis innlegg
Dere som bruker air still, når stopper dere destilleringen? Føler jeg kaster ganske mye sats som fortsatt har alkohol i seg, noen tips?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at du kaster sats?
Mener rett og slett at jeg kaster sats.. Altså, når vet jeg når satsen har blitt "brukt opp"? Er usikker på hvor lenge jeg bør destillere det, har ingen aning hvor sterk satsen er så er vanskelig å regne seg frem ved å sjekke styrken på det jeg har destilert.. Skal jeg brenne til det som kommer ut er 0% eller 20% liksom? Når gir jeg meg?
Sist endret av Hater; 30. mai 2015 kl. 02:32.
Trådstarter
61 6
Sitat av Hater Vis innlegg
Mener rett og slett at jeg kaster sats.. Altså, når vet jeg når satsen har blitt "brukt opp"? Er usikker på hvor lenge jeg bør destillere det, har ingen aning hvor sterk satsen er så er vanskelig å regne seg frem ved å sjekke styrken på det jeg har destilert.. Skal jeg brenne til det som kommer ut er 0% eller 20% liksom? Når gir jeg meg?
Vis hele sitatet...
Aner ikke, driver med mitt første run her. Jeg tenkte og destillere alle 4 litern? Eller er det feil? Kjenner jeg begynner og bli trøtt her. Kan jeg la den stå på over natta? Hørte noen sa den stoppa av seg selv når det ble tomt. Har sånn keramikk kuler oppi.

Igår fyllte jeg med sats opp til 4L merke og satt den på og deretter gikk jeg og la meg. Når jeg våknet er den litt oransj farget? Noe feil? Har ikke brukt klarningsmiddel i satsen.

http://imgur.com/MypAwrH
Sist endret av cidica1; 30. mai 2015 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.