Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1107
Hei.

Er ikke sikker på om jeg kom på riktig plass for å spørre. Men tar en sjanse.

Jeg ar bestilt meg medikamenter abroad, jeg fikk faktura på denne før varen ankom, men de var samarbeidsvillige og fikk utsatt forfall.

Jeg har nå mottatt postoppkrav på dette, og siden det gikk via tollen, må jeg betale for det. Det ble jo mye dyrere enn hva jeg først antok, så jeg sendte de mail med spørsmål om jeg kunne la varen gå i retur, da jeg ikke velger å betale for oppkravet. Men jeg må allikevel betale for varen, da sitat: "Det er dessverre ingen refusjon på legemidler ettersom hver medisin blir skrevet ut til hver enkelt pasient. Dette forhindrer ifølge loven videresalg til andre personer hvis legemiddelet blir returnert." Noe som er veldig forståelig.

Det de har tilbudt seg å gjøre for å hjelpe meg er at de kan dele kostnadene med meg på oppkravet. men da må jeg informere om kontonummer, min banks IBAN-kode og SWIFT nummer.

Spørsmålet mitt er da. Hva er IBAN-kode og SWIFT nummer? Og kan jeg trygt gi den informasjonen videre?

Mulig dette er dumme spørsmål, men jeg har rett og slett ikke peiling.

Det er litt surt ettersom jeg uansett må betale for varen selv om jeg velger å ikke hente ut pga postoppkravet. Sure penger er det uansett. Jeg var litt rask på avtrekkeren ved bestilling, og tenke vel ikke så langt før det var bestilt.

Håper det er noen som kan hjelpe.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du må nok pent betale. Kodene BIC/SWIFT (id for banken) og IBAN (id for kontoen din) finner du i nettbanken, ellers kan de sikkert hjelpe hos bankens kundeservice.
Sist endret av robhol; 4. juni 2014 kl. 20:23. Grunn: Presisering
Takk for svar. Regnet med at jeg må betale, bare lurte på hva slags informasjon jeg egentlig gir ifra meg når jeg gir dem dette
Det er informasjon for betaling til/fra utlandet
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke noe "skummelt". Her i landet bruker vi enkle kontonummer. Når man skal på tvers av landegrensene skal det litt mer til for å finne fram til riktig konto hos riktig bank.
Da får man bare ta sjansen på at jeg får tilbakebetalt halve av postoppkravet. takk for svar.