Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 11482
Hei

Jeg fant ut idag at jeg har to telefonnummer, grunnet ifølge Telenor at alle SIM-kort har forskjellige telefonnummer. Dette fant jeg ut ved at jeg sendte SMS og da mottaker fikk meldinger fra to forskjellige nummer hyppig. Dette var tydeligvis mottaker klar over, men ikke jeg.
Jeg ble så spurt om jeg hadde to telefonnummer, min respons var selvfølgelig:
"???"
Jeg fikk jo straks telefonnummeret tilsendt på SMS og ringte dermed Telenor kundeservice.
Her fikk jeg vidre beskjed om at alle SIM-kort har unike telefonnummer, og at det da kunne oppstå en feil med tvilling-SIM om jeg sendte SMS/MMS til en mottaker med en annen operatør enn Telenor i mitt tilfelle.

Forvirrende? JA.

Jeg har i over ett år hatt tvilling SIM-kort med nesten daglig bruk av begge telefonen, telefon-samtaler, sms og mms.
Jeg har aldri fått beskjed eller sett at dette problemet har oppstått for meg før nå nylig da skiftet ut telefon fra en HTC til Samsung.

Jeg spurte også kundeservice om jeg kunne bruke mitt "nye" telefonnummer når det da alikevel blir opplyst hos venner som har andre operatører. Dette ble jeg sterkt oppfordret til å IKKE bruke det da "hele" Telenor systemet og galaksen kom til å falle i grus og eksplodere.


Det som jeg også syntes var litt spesielt var at når jeg ringte fra en annen telefon til "mitt nye" nummer ringte begge mine telefoner, akkurat som det gjør når folk ringer "mitt gamle" nummer.

Hvordan kan det ha seg? Når Telenor sier at ALLE SIM-kort har unike telefonnummer? For jeg hadde i en liten periode før jeg fikk tvilling SIM kun "det orginale" SIM-kortet mitt, og da hadde vel det SIM-kortet bare ett unikt nr, "mitt gamle".

Dette er et stort problem for meg når jeg har mange SMS fra jobb og venner hver eneste dag, og når jeg plutselig har et annet nummer så sitter mottaker å lurer nesa av seg hvem i huleste dette er, for å sette det litt på spissen.

Hvorfor får jeg ikke vite om mitt "andre" nummer, når dette tydeligvis er et problem for Telenor?

Og hvorfor så upraktisk? Jeg trodde at et tvilling-SIM kun var en kopi av det første SIM-kortet som kun hadde samme telefonnummer som "det gamle".

Er det noen som har hatt samme problem?
Tja... Netcom kunne iallfall tidligere la deg sende sms fra to telefoner hvor det kun var ditt hovednummer som ble vist hos mottaker. Usikker på om det fortsatt er slik, du får ta en telefon til de!

http://www.amobil.no/artikler/netcom...ling-sim/56802
kakeskum's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Tja... Netcom kunne iallfall tidligere la deg sende sms fra to telefoner hvor det kun var ditt hovednummer som ble vist hos mottaker. Usikker på om det fortsatt er slik, du får ta en telefon til de!

http://www.amobil.no/artikler/netcom...ling-sim/56802
Vis hele sitatet...

Det kan vel de fleste operatører! Inkludert Telenor.
Og JA, jeg leser aviser!

Du kan jo skrive bak øret at sånne "SPAM" svar er ubrukelig til fremtidlige innlegg. Her sitter jeg håpefull, så kommer det der? Hva skal jeg med det? Ingenting.
jeg har tvilling sim fra telenor og det er samme telefon nummeret på begge simkorta, begge telefonene ringer til og med når noen ringer meg. koster riktignok noen ekstra kroner i måneden.

Du må nok ringe telenor å spørre om noe er galt med tvilling simmen din.
Sitat av kakeskum Vis innlegg
Det kan vel de fleste operatører! Inkludert Telenor.
Og JA, jeg leser aviser!

Du kan jo skrive bak øret at sånne "SPAM" svar er ubrukelig til fremtidlige innlegg. Her sitter jeg håpefull, så kommer det der? Hva skal jeg med det? Ingenting.
Vis hele sitatet...
Hva er det med deg? Dårlig dag eller noe? Det heter informasjon det han la ut. Hørt om det? Kjønte mer av det han la ut en det du skreiv -.-
kakeskum's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sondre Vis innlegg
jeg har tvilling sim fra telenor og det er samme telefon nummeret på begge simkorta, begge telefonene ringer til og med når noen ringer meg. koster riktignok noen ekstra kroner i måneden.

Du må nok ringe telenor å spørre om noe er galt med tvilling simmen din.
Vis hele sitatet...
Ja, det er slik tvilling-SIM fungerer. Jeg som sagt hatt dette i over ett år, og som jeg også skrev: Jeg har ringt Telenor å snakket med kundeservice.
Hva mener du vi skal gjøre da? Ringe Telenor for deg og håpe at vi når en halvveis kompetent person?

Du får prøve igjen...
Heilt canooon
Dette fant jeg på Telenor sine sider:

Tvillingkortet har et eget anropsnummer, men dette brukes bare når du sender og mottar MMS eller bruker andre innholdstjenester. Hvis noen ellers ringer dette nummeret, møter de en talebeskjed på norsk og engelsk som henviser til ditt vanlige mobilnummer.
Vis hele sitatet...
Ref: http://www.telenor.no/privat/mobil/m...r/tvilling.jsp

Kan vel si det på den måten at tvilling-SIM'et er vidrekoblet til hovedSIM'en, men har sitt eget "nummer".
Sist endret av Rindae; 30. mai 2013 kl. 21:55.
kakeskum's Avatar
Trådstarter
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Hva er det med deg? Dårlig dag eller noe? Det heter informasjon det han la ut. Hørt om det? Kjønte mer av det han la ut en det du skreiv -.-
Vis hele sitatet...
Du leter etter ordet artikkel. Resten av "informasjonen" var vel etter min mening ubrukelig og unødvendig.

Hva det er med meg? Jeg prøver å bruke freak.no som et verktøy for å få og kanskje gi svar på et problem jeg har, og hvis ingen har et svar å komme med er det greit, men når man legger inn et innlegg "for å skrive noe" blir jeg forbanna.

Den siste kommentaren din orker jeg ikke starte på en gang.

Sitat av reaVen Vis innlegg
Hva mener du vi skal gjøre da? Ringe Telenor for deg og håpe at vi når en halvveis kompetent person?

Du får prøve igjen...
Vis hele sitatet...
Jeg refererer til tråd:

Hvorfor får jeg ikke vite om mitt "andre" nummer, når dette tydeligvis er et problem for Telenor?

Er det noen som har hatt samme problem?
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:39.
Kundeservice front melder (de skal hvertfall) problem til teknisk som må endre noen verdier på tvillingkortet i sine systemer så er alt på plass igjen. Ved sending av MMS/bruk av innholdstjenester vises tvillingnummer uansett, da det "er mest egnet for tale og sms".
Glad jeg ikke sitter på Telenor kundeservice og får telefon fra deg. Du høres ut som en jævli sur og kjip fyr.

Folk prøver å hjelpe deg her, så klikker du i vinkel på innleggene dems?

Innlegget ditt er forøvrig ekstremt vanskelig å tolke/lese.
kakeskum's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rindae Vis innlegg
Dette fant jeg på Telenor sine sider:


Ref: http://www.telenor.no/privat/mobil/m...r/tvilling.jsp

Kan vel si det på den måten at tvilling-SIM'et er vidrekoblet til hovedSIM'en, men har sitt eget "nummer".
Vis hele sitatet...
Ja, det er også det jeg fikk beskjed om når jeg ringte. Jeg leste nettop at SIM-kortet kun brukte dette ved sending/mottak av MMS. Men det som er rart her, er at dette skjer ved SMS-bruk også. I tilegg kan jeg også ringe dette nummeret og få summetone.

Problemet er ganske enkelt at det er forvirrende for den som mottar SMS/MMS fra meg, og det gjør meg nysgjerrig på hvorfor ikke Telenor og f.eks Netcom ikke har utbedret dette da det er en bagatell feil. Spennende.
Sitat av kakeskum Vis innlegg
Hvorfor får jeg ikke vite om mitt "andre" nummer, når dette tydeligvis er et problem for Telenor?

Er det noen som har hatt samme problem?
Vis hele sitatet...
Om det absolutt er et must for deg å vite "ditt andre nummer"; send en MMS til deg selv eller en kompis fra tvillingkortet. Eller så kan du spørre noen andre som har fått noe fra "ditt andre nummer".

Jeg ser ikke helt poenget i hvorfor du vil vite det da det hører til sjeldenheten at denne feilen oppstår, og de som opplever det vil gjerne bare at ting heller skal fungere som før uansett.
Du har 2 simkort. Hovedismkortet ditt har ditt vanlige anropsnummer - hovednummer - si 99 99 99 90.
Tvillingkortet ditt har et eget anropsnummer, 98 88 88 80.
Alle samtaler til hovednummeret ditt kan bli viderekoblet / ringe paralellt på tvillingkortet ditt. (Du velger selv)
Alle innkommende SMSer kan også komme samtidig til tvillingkortet ditt. (Du velger selv)
MMS går kun til hovedkort, samme gjelder innholdstjenester.
Utgående samtaler fra tvillingkort viser hovednummeret ditt.
Utgående SMS fra tvillingkort skal vise hovednummeret ditt - om det ikke gjør dette, er det en feil. Kontakt Telenor kundeservice.

Til sist skal det nevnes at om du sender til noen med en (i mine ord) elendig operatør, så kan det være at de ikke får opp hovednummeret ditt, men heller tvillingnummeret. Dette er et problem hos vennen din sin operatør, da de ikke støtter mottak av tale/sms fra tvillingkort med visning av hovednummer.

Mer informasjon om tvillingkort hos Telenor finner du her.
kakeskum's Avatar
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Glad jeg ikke sitter på Telenor kundeservice og får telefon fra deg. Du høres ut som en jævli sur og kjip fyr.

Folk prøver å hjelpe deg her, så klikker du i vinkel på innleggene dems?

Innlegget ditt er forøvrig ekstremt vanskelig å tolke/lese.
Vis hele sitatet...
Det er ikke dermed sagt at jeg er en dritt selv om jeg blir forbanna på folk som ikke leser tråden før de svarer.

Mulig det kan bli litt rotete og mye informasjon på en gang. Men det er lov å spørre om jeg kan omformulere eller korte det ned.

Folk er ikke alle som har svart her, jeg drar ikke alle under en kam, men når jeg får helt basic informasjon om hvordan et tvilling-SIM fungerer når jeg da har benyttet meg av tjenesten i over ett år bør jeg vite at; Ja, begge telefonene ringer samtidig og at jeg mottat sms på begge telefonene. Og ja, kjære jeg vet at det koster ca 30kr ekstra i mnd.

Sitat av thomasw Vis innlegg
Om det absolutt er et must for deg å vite "ditt andre nummer"; send en MMS til deg selv eller en kompis fra tvillingkortet. Eller så kan du spørre noen andre som har fått noe fra "ditt andre nummer".

Jeg ser ikke helt poenget i hvorfor du vil vite det da det hører til sjeldenheten at denne feilen oppstår, og de som opplever det vil gjerne bare at ting heller skal fungere som før uansett.
Vis hele sitatet...
Som det STÅR SKREVET så fikk jeg tilsendt dette telefonnummet på SMS fra mottaker. Jeg lurer fortsatt på om noen har vært borti lignende hendelser og som kan fortelle hvorfor dette ikke er utbedret når det IKKE er et sjeldent tilfelle.
Og det fungerer ikke, når jeg sender sms fra "tvilling mobilen" så kommer de to nummerene annenhver gang fortsatt.
Sitat av kakeskum Vis innlegg
Som det STÅR SKREVET så fikk jeg tilsendt dette telefonnummet på SMS fra mottaker. Jeg lurer fortsatt på om noen har vært borti lignende hendelser og som kan fortelle hvorfor dette ikke er utbedret når det IKKE er et sjeldent tilfelle.
Og det fungerer ikke, når jeg sender sms fra "tvilling mobilen" så kommer de to nummerene annenhver gang fortsatt.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har vært borti det noen ganger da jeg jobbet hos Telenor Kundeservice. Meldte de inn feil når du snakket med de?

Du svarer forøvrig som en grinete drittunge tilbake til alle. Førsteposten din = tl;dr.
kakeskum's Avatar
Trådstarter
"Hvorfor får jeg ikke vite om mitt "andre" nummer, når dette tydeligvis er et problem for Telenor?"

Det jeg mener er; Jeg burde jo få vite om dette nummeret når jeg får tvilling-SIM fra operatør pga eventuelle problemer som jeg har for øyeblikket. Når da dette er et problem mellom operatører, og i tilfellet Telenor og Netcom som jeg anser å være store aktører.

Sitat av thomasw Vis innlegg
Ja, jeg har vært borti det noen ganger da jeg jobbet hos Telenor Kundeservice. Meldte de inn feil når du snakket med de?

Du svarer forøvrig som en grinete drittunge tilbake til alle. Førsteposten din = tl;dr.
Vis hele sitatet...

Det er jeg usikker på om de gjorde, jeg fikk ikke beskjed om det.

Det kan hende at du og andre opplever det som "et grinete drittunge" svar, men det er ikke tilfellet.