Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 11289
Jeg tittet litt på vg og kom over denne:

http://www.vgtv.no/#!/video/59337/bl...irls-av-kelner


Det ble litt irritert av dette, ikke av hva han skrev, men at de feite damenen faktisk gjorde noe så stort ut av det.

Det er det samme som om han skulle ha skrevet 3 black guys, hvis det hadde vært 3 svarte eller 3 white guys, hvis det hadde hvert 3 hvite.

altså disse jentene er jo faktisk enormt feite, og jeg kan faktisk skjønne hvorfor han brukte dette som beskrivelse.

Hvorfor tar de seg nær av dette? de er jo feite? hvorfor er dette "frekt?"

Er dette bare en måte å melke ut penger på når de har sjansen? eller tar de seg virkelig nær av at de ble beskrevet som noe de faktisk er?

Tar de seg så nær av det er det da ikke bare å trene og spise mindre?
Jeg reagerte spesielt til hun andre som fortalte episoden
Herregud, skulle nesten trodd han voldtokk dem
Det har noe med at kelneren representerer resturanten og det å kalle andre feit er jævlig useriøst.
Har du ikke fått ned deg at sånt kan såre? Kaller du en svart mann for neger kan han bli sur. De føler seg utstøtt, og folk tar ting personlig. Man kan også bli feit av fysisk sykdom eller slite psykisk. Det ligger ofte noe bak fedmen.

Kalneren kunne skrevet bord nr. 4 istedenfor fat girls.

Folk er dumme, men det er bare å ikke provosere så man slipper å himle for mye med øynene. Hadde jeg f.eks. vært svart hadde jeg levd meg inn i det og vært stolt, ikke lekt et jævla offer hele tiden.
Burde da vært mulig å komme opp med andre navn for å skille kundene fra hverandre.
Alle vet at feite folk ikke liker å bli kalt det.
Sist endret av Screwdriver; 20. desember 2012 kl. 00:34.
Skjønner at de blir sure, såret, eller whatever, og at kelneren ikke burde ha skrevet det, men skjønner ikke at de skal gjøre en så stor sak ut av dette. Skjønner de snakket med sjefen, og klaget, men skjønner ikke hvorfor de går til aviser/TV og gjør som om de har blitt voldtatt eller noe sånt. (Ikke at det kommer til å skje med det første, med mindre noen har en "fat-fetish")
Dette er jo ufattelig uproft! En restaurant/bar skal ha bedre kontroll på hvilke regninger som går til hvilket bord enn det der. Det er burde være ganske greit å skjønne at man ikke kan bare finne opp et nickname som går på utseende for å huske hvilke regninger som skal hvor. Hva om det stod "the guy with the funny hair" på min regning? Det hadde jo ikke vært så kult syns jeg. Han er ikke en kamerat, han skal ikke spøke med meg slik som mine kamerater gjør. ("satt på parykken feil vei i dag?") Man skal ikke finne opp nicknames på kundene sine.

I tillegg så er det vel ikke sosialt akseptert å kalle noen feite. Det er ikke fint, og jeg kan skjønne at dette ikke var gøy for de tre jentene. Drittslenging blir det kalt der jeg kommer fra, og det skal ikke komme fra en kelner.
"Its like I see it over and over again"

Hva faen tenker jeg da, har ungen hennes blitt skutt foran trynet hennes? nei..

Blir sur når jeg ser sånne folk som sier noe så dumt.
Sitat av trauMa Vis innlegg
I tillegg så er det vel ikke sosialt akseptert å kalle noen feite. Det er ikke fint, og jeg kan skjønne at dette ikke var gøy for de tre jentene. Drittslenging blir det kalt der jeg kommer fra, og det skal ikke komme fra en kelner.
Vis hele sitatet...
Det er det her jeg synes er svært bemerkelsesverdig. Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Det trenger ikke å være negativt. Det er hva du gjør det til selv. Om jeg sier at en person er stor eller feit, så tilsvarer ikke det at jeg synes personen er motbydelig og en skam. Det er et faktum.

På en annen side, så står man fritt frem til å påpeke at mennesker er tynne. Tynne folk kan bli minst like såret for dette, selv om det på samme måte ikke trenger å være negativt.
En periode i livet når jeg var lettere undervektig traff slike observasjoner meg midt i hjerterota, og jeg tok det veldig tungt. Når jeg godtok meg selv som en tynn person gikk dette over.
I og for seg, så er jo dette bare jævlig morsomt, kudos til kelneren! Dette er også USA, er amerikaner selv, og vet jævlig godt at det er en del der som tar enhver unnskyldning til å saksøke/gå til media.

Jentene er feite fleskeberg, hvis de ikke vil bli kalt feite, så fiks det, cut the shit, stop å lat som om ikke det er det første en tenker når en ser på en.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Det er det her jeg synes er svært bemerkelsesverdig. Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Det trenger ikke å være negativt. Det er hva du gjør det til selv. Om jeg sier at en person er stor eller feit, så tilsvarer ikke det at jeg synes personen er motbydelig og en skam. Det er et faktum.

På en annen side, så står man fritt frem til å påpeke at mennesker er tynne. Tynne folk kan bli minst like såret for dette, selv om det på samme måte ikke trenger å være negativt.
En periode i livet når jeg var lettere undervektig traff slike observasjoner meg midt i hjerterota, og jeg tok det veldig tungt. Når jeg godtok meg selv som en tynn person gikk dette over.
Vis hele sitatet...
Legg merke til "vel". De har gjort det til noe negativt selv, ja, men de har alikevel nok av folk som sypatiserer med de. Altså kelneren ble jo sparket, og sjefen for baren beklagde seg jo på TV. Det er som du sier, ikke nødvendigvis slik at kelneren syns disse kvinnene var motbydelige og ekle.
Hvordan kan man virkelig ta seg nær av dette? det er så ufattelig irriterende at dette faktisk er sosialt uakseptabelt? hvorfor i alle dager er det slik? hadde jeg vært ett sted der det bare hadde vært svarte og jeg hadde bestilt noe på resturanten, og jeg og vennene mine hadde vært de eneste hvite og det hadde stått "the white guys" så hadde jeg ikke brydd meg? hvorfor ta seg nær av noe man er?? ihvertfall når man kan gjøre noe med det.. (trene f.eks.)
Mange feite har fått dritt fra andre folk gjennom hele livet fordi de er feite. At man kaller dem feite er kanskje ikke vondt ment, men man burde skjønne at det kan såre.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Mange feite har fått dritt fra andre folk gjennom hele livet fordi de er feite. At man kaller dem feite er kanskje ikke vondt ment, men man burde skjønne at det kan såre.
Vis hele sitatet...
Da burde man innse at man er feit å gjøre noe med det.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Da burde man innse at man er feit å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Akkuratt, det er helt teit at man skal "Skjerme" de som ikke tåler og få høre ting som kanskje ikke er så fett, da vil man aldri gjøre noe med det.

Isåfall så bør dette være en slags "ok sorry", ikke en "dette er det værste jeg har opplevd" sak

Hvordan kan dette i det hele tatt være i internasjonale aviser??
Sist endret av foxxravin; 20. desember 2012 kl. 01:33.
uff, Amerika slutter ikke å imponere...
1. de er feite, å må innse det. det var jo ikke ment som en fornærmelse, men som ett kjennetegn.
2. hadde det ikke vært mer korrekt om kelneren sa unnskyld, å forklarte det i stedet for å få sparken?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
uff, Amerika slutter ikke å imponere...
1. de er feite, å må innse det. det var jo ikke ment som en fornærmelse, men som ett kjennetegn.
2. hadde det ikke vært mer korrekt om kelneren sa unnskyld, å forklarte det i stedet for å få sparken?
Vis hele sitatet...

Fantastisk at du setter dette på kontoen for din amerika-avsky.
Det var en handling utført av en mann og det var reaksjonen til 3 personer.
Det er ikke slik hele amerika reagerer.

1: Det ville vært like ille om det var en med handikap og lappen viste mongo eller ånsvaking. Når man er på jobb så bytter man tiden sin mot penger. Da får man utføre jobben med den profesjonalisme arbeidsgiver forventer. Arbeidsgiver forventer ikke at ansatte driter seg ut slik som dette.

2: Arbeidsgiver gjorde det han følte var nødvendig - han følte vel at han ikke hadde bruk for en tanketom ansatt. En lærepenge til servitøren som nok tenker seg grundig om neste gang en slik situasjon oppstår.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Jeg reagerte spesielt til hun andre som fortalte episoden
Herregud, skulle nesten trodd han voldtokk dem
Vis hele sitatet...
^This...
Det var da hun sa "It's like I see it over and over again" at jeg ble oppgitt og flau nok til å krysse ut intervjuet.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
uff, Amerika slutter ikke å imponere...
1. de er feite, å må innse det. det var jo ikke ment som en fornærmelse, men som ett kjennetegn.
2. hadde det ikke vært mer korrekt om kelneren sa unnskyld, å forklarte det i stedet for å få sparken?
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenkte da jeg så gjengen rundt bordet var, sannelig var det "the fat girls"! Du store min. En grei beskrivelse er det jo når man skal kjenne igjen bordet. Men på den annen side, som det allerede er nevnt, så er det sosialt uakseptabelt å si slike ting rett ut. Når man kommer for å spise, så forventer man service og mat, ikke noen kommentarer i den ene eller andre retning i forhold til utseende, klesdrakt o.l.

synes servitøren kunne fått en advarsel, sparken var litt å ta i.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hvordan kan man virkelig ta seg nær av dette? det er så ufattelig irriterende at dette faktisk er sosialt uakseptabelt? hvorfor i alle dager er det slik? hadde jeg vært ett sted der det bare hadde vært svarte og jeg hadde bestilt noe på resturanten, og jeg og vennene mine hadde vært de eneste hvite og det hadde stått "the white guys" så hadde jeg ikke brydd meg? hvorfor ta seg nær av noe man er?? ihvertfall når man kan gjøre noe med det.. (trene f.eks.)
Vis hele sitatet...
Du mangler empati. Og skam.
Sist endret av Taurean; 20. desember 2012 kl. 03:12.
Det er nok mange feite som ikke bare "kan gjøre noe med det". Tenker vel at når du bikker opp 200 kg, så er det ikke bare å løpe seg en tur. Det store flertallet av overvektige kan nok gjøre noe med det, men hos de virkelig overvektige bunner det som regel ut i psykiske problemer
Sitat av random67489 Vis innlegg
1: Det ville vært like ille om det var en med handikap og lappen viste mongo eller ånsvaking. Når man er på jobb så bytter man tiden sin mot penger. Da får man utføre jobben med den profesjonalisme arbeidsgiver forventer. Arbeidsgiver forventer ikke at ansatte driter seg ut slik som dette.
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde ikke vært det samme. Om det hadde vært en person med psykisk/fysisk handicap, og servitøren hadde skrevet "the tard" el. på lappen hadde jeg også reagert på det.

Sitat av vikke123 Vis innlegg
Det er nok mange feite som ikke bare "kan gjøre noe med det". Tenker vel at når du bikker opp 200 kg, så er det ikke bare å løpe seg en tur. Det store flertallet av overvektige kan nok gjøre noe med det, men hos de virkelig overvektige bunner det som regel ut i psykiske problemer
Vis hele sitatet...
Da må man få bukt med de psykiske problemene og ta seg en joggetur. Som oftest kan overvekt også grense ut i depresjoner. Da er det bare å ta beina fatt.
De fleste av disse vil jeg tro aldri har vært i særlig fysisk aktivitet og ikke vet hva det kan gjøre for humøret og psyken.

TV programmet The biggest looser er et program som gir et lite bilde av dette, uten å egentlig speile sånn det fungerer hos de fleste. Men, likevel, man kan se hvor mye lettere man føler seg av litt trening. Man kan da i det minste prøve, det skader ikke.
Sist endret av McLovin; 20. desember 2012 kl. 03:50.
Såpekoker av rang
Er det egentlig mulig å bli så trang i nøtta at man ikke forstår problemet i denne saken?
Det hadde jeg neimen ikke forestilt meg. Kudos.
Tror nok de gjorde en "stor" sak ut av det for å henge ut restauranten som useriøs og inkompetent..Vis litt respekt! Det er ikke alle som kan være tynne som flis heller, mange faktorer som kan forårsake overvekt. Så argumentet om at "de kan gjøre noe med det selv, det er deres egen feil" o.l blir bare for dumt.
Sikkerhetsklarert
Det er ikke lenger lov å kalle en spade for en spade, det kan være at spaden tilhører en minoritet, et truet samfunn, eller rett og slett bare føler seg støtt av å bli kalt for spade. Det korrekte er å kalle den et jordbearbeidingsverktøy.

Må man virkelig være så sykt hensynnsfull at man ikke kan henvise til feite folk som nettopp det? Det var jo ikke som om han forsøkte å fornærme dem. De manglet bordnummerering og brukte derfor andre ting for å huske hvilke ordre som hørte til hvile bord. Helt legitimt spør du meg.

Ordet feit beskriver noe med høyt fettinnhold, man sier feit mat, feit hudkrem osv.. For å sette det på spissen så er det ikke et skjeldsord.

Jeg leste en for en stund siden en meget interessant artikkel om dette fenomenet. Om ville tilstander av politisk korrekthet tatt ut av proporsjoner. Jeg mener det var i forbindelse med en eller annen av 22/7 sakene, men klarte ikke finne den frem nå på sparket.
Altså, det burde være unødvendig å skrive fat girls/ black guys/ white guys/ skinny guys etc, da de med all sannsynlighet har bordnummer og forholde seg til.
På en annen side: det hun sa "it's not funny, I can just see it over and over again" var litt sånn *se på stakkars meg, jeg har blitt krenket* oplegg, kan ikke tenke meg at hun har fått traumer av dette.
Altså: unødvendig av keleneren, og unødvendig reaksjon på hu ene der...
MERICA! the land of possibilities and law suits!
"Du er mager, hvorfor er det slemt å kalle deg mager?"
"Du er kvisete, hvorfor er det slemt å kalle deg kvisete?"
"Du er krøpling, hvorfor er det slemt å kalle deg krøpling?"
"Du er stygg, hvorfor er det slemt å kalle deg stygg?"

Det er ikke alt som er greit å si til folk selv om de er klar over det. Jentene tenkte kanskje at de hadde andre kvaliteter i tillegg til at de var feite, men de blir redusert til "the fat girls"

De som påstår at dette er helt greit fordi de er feite høres ut som mobbere som prøver å forsvare mobbingen sin. Er det mulig å bli så tett at man ikke forstår at sånt er unødvendig å si??
Jeg mistenker at dere veit det er feil, men siden jentene opptrådte som offre og lagde så jævlig big deal ut av det skal dere "veie opp" ved å gjøre det til en ekstra "liten deal".

Pissprat. Ingen liker å bli kalt feit uansett om de er klar over det eller ikke. Folk er ikke spader
Sist endret av Bothrops; 20. desember 2012 kl. 08:48.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Har du ikke fått ned deg at sånt kan såre? Kaller du en svart mann for neger kan han bli sur. De føler seg utstøtt, og folk tar ting personlig. Man kan også bli feit av fysisk sykdom eller slite psykisk. Det ligger ofte noe bak fedmen.

Kalneren kunne skrevet bord nr. 4 istedenfor fat girls.

Folk er dumme, men det er bare å ikke provosere så man slipper å himle for mye med øynene. Hadde jeg f.eks. vært svart hadde jeg levd meg inn i det og vært stolt, ikke lekt et jævla offer hele tiden.
Vis hele sitatet...
Ja. Som oftest overspising og dårlig trening.
Poenget her er at triks for å huske bord/kunder internt mellom ansatte ikke forble mellom de ansatte. Virker som om folk blir sjokkert fordi kelnere og kokker kan prate nedlatende om kunder. Skal LOVE deg at de fleste ville tenkt, damn, fat girls, hvis de gikk inn i en restaurant. Er det da umoralsk og memorisere hva de har kjøpt med å assiosierere det med "feite jenter", hadde det vært helt ok så lenge jentene ikke fikk vite om det?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
hadde det vært helt ok så lenge jentene ikke fikk vite om det?
Vis hele sitatet...
Ja det vil jeg påstå. Det er forståelig fra et yrkes-synspunkt for å huske sånt lettere, men da burde det aldri komme frem til kundene. Ihvertfall ikke på kvitteringen! Må ha skjedd en mega glipp et sted ellers burde restauranten fikse opp rutinene sine.
Sist endret av Bothrops; 20. desember 2012 kl. 09:16.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ja det vil jeg påstå. Det er forståelig fra et yrkes-synspunkt for å huske sånt lettere, men da burde det aldri komme frem til kundene. Ihvertfall ikke på kvitteringen! Må ha skjedd en mega glipp et sted ellers burde restauranten fikse opp rutinene sine.
Vis hele sitatet...

Nettopp, burde jo ikke skje. Men så blir det fremstilt som om drøyt at bartendere og kokker kan finne på noe sånt. De jentene er vel klare over at så godt som alle som ser dem på gata vil tenke, wow dere er feite.
Jge kjøper ikke enkelte tjukkaser sine forklaringer på hvorfor de ikke går ned i vekt (bl.a. dårlig metabolisme, store ben osv), og mener at de aller fleste kan gå ned i vekt dersom de endrer holdningene sine til mat. Abs are made in the kitchen, som vi sier. Jeg synes uansett det er unødvendig av kelneren å skrive noe sånt på kvitteringen som også skal gis til kundene.

Like unødvendig av kundene å gå til media om det, da.
Det føltes som jeg nettopp har lest en blogg fra en 14-år gammel jente og kommentarene fra vennene hennes. Det virker som flere her ikke er fullt utviklet, for å si det sånn.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Du mangler empati. Og skam.
Vis hele sitatet...
Mener du at jeg mangler empati fordi jeg syntes det ikke er ett problem å kalle dem feite?

Wow.

Hvorfor må vi være så sinnsykt naive? det er jo helt drøyt.
Sist endret av foxxravin; 20. desember 2012 kl. 11:26.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det er ikke lenger lov å kalle en spade for en spade, det kan være at spaden tilhører en minoritet, et truet samfunn, eller rett og slett bare føler seg støtt av å bli kalt for spade. Det korrekte er å kalle den et jordbearbeidingsverktøy.

Må man virkelig være så sykt hensynnsfull at man ikke kan henvise til feite folk som nettopp det? Det var jo ikke som om han forsøkte å fornærme dem. De manglet bordnummerering og brukte derfor andre ting for å huske hvilke ordre som hørte til hvile bord. Helt legitimt spør du meg.

Ordet feit beskriver noe med høyt fettinnhold, man sier feit mat, feit hudkrem osv.. For å sette det på spissen så er det ikke et skjeldsord.

Jeg leste en for en stund siden en meget interessant artikkel om dette fenomenet. Om ville tilstander av politisk korrekthet tatt ut av proporsjoner. Jeg mener det var i forbindelse med en eller annen av 22/7 sakene, men klarte ikke finne den frem nå på sparket.
Vis hele sitatet...

Svart er og en beskrivelse på hva som skjer om lyset forsvinner. Men det ville vært svært umusikalsk å la det stå "svartingene ned hjørnet" om det var 3 gjester fra Afrika blant gjestene.

Feit er ikke et skjellsord før det blir brukt som et - og her brukes det på en så dårlig måte at da blir det et skjellsord. Det blir nedlatende.

Om en kunde kommer på restauranten i klær du ikke liker ville du tiltalt personen som "du i den satans stygge dressen"?

Dette handler ikke om at vi ikke kan kalle en spade for en spade. Det handler om takt og tone. En restaurant er for betalende gjester. Gjestene skal ha en bra opplevelse for det er de som betaler lønna di. Om du forulemper gjestene, sier at de er stygge, feite, har jævla fucka dress hva forventer du? Da må du bare finne deg et annet yrke eller i det minste en annen arbeidsgiver.

Om opptrinnet heller skjedde hos gjestenes fastlege som forsøkte å få gehør for en livsstil endring hos damene og han følte han ikke nådde frem ville det vært greit å kalt damene feite - da ville ordet vært brukt til å understreke et viktig poeng. Og en lege bør avogtil være brutalt ærlig selv om det kan bety såret stolthet
I restauranten derimot ble det notatet bare å være frekk mot betalende kunder. Rett og slett usmakelig.

Om du ikke klarer å se forskjellene vil jeg si at da mangler du noen av samfunnets sosiale koder og du vil nok få det tøft fremover. Vi lærer alt som barn å fortelle sannheten - man allerede som veldig unge har de fleste av oss lært oss at vi forteller ikke sannheten for enhver pris. Vi sier ikke til dama at den buksa gjør baken svær - eller dama di påpeker ikke støtt og stadig at du begynner å få måne. Og holde seg innenfor de sosiale kodene er viktig - uten dem fremstår vi som tullinger og vil også bli behandlet som tullinger.
Sist endret av random67489; 20. desember 2012 kl. 11:36.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Mener du at jeg mangler empati fordi jeg syntes det ikke er ett problem å kalle dem feite?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du legge ut ett bilde av deg selv da? Man kan sikkert finne noe stygt å si om ditt utseende også (modenhetsgraden vet vi jo allerede litt om). Det vil vel ikke være noe problem?
Som skrevet før i tråden, så er ikke "fat girls" nødvendighvis nedlatene, han skrev ikke "stygge" eller "fucka" han skrev Feite jenter, han kunne hatt fetish for det? mulig han til og med likte det?

Om han hadde skrevet "hot girls" da? da hadde det vell vært "Ironisk" ment at han syntes de var stygge?

Jeg syntes selfølgelig at man bare kunne ha skrevet bord nr.
Problemet er at dette faktisk blir tatt så seriøst.

Sitat av caperno Vis innlegg
Kan ikke du legge ut ett bilde av deg selv da? Man kan sikkert finne noe stygt å si om ditt utseende også (modenhetsgraden vet vi jo allerede litt om). Det vil vel ikke være noe problem?
Vis hele sitatet...
Selfølgelig hadde man funnet noe stygt om meg, det hadde man om absolutt alle!
Men det er forskjell på beskrivelse og ren og skjær trakassering
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Jge kjøper ikke enkelte tjukkaser sine forklaringer på hvorfor de ikke går ned i vekt (bl.a. dårlig metabolisme, store ben osv), og mener at de aller fleste kan gå ned i vekt dersom de endrer holdningene sine til mat. Abs are made in the kitchen, som vi sier. Jeg synes uansett det er unødvendig av kelneren å skrive noe sånt på kvitteringen som også skal gis til kundene.

Like unødvendig av kundene å gå til media om det, da.
Vis hele sitatet...

Dette handler ikke kosthold eller matvaner - det handler om at det er grenser for hva man tillater seg å si eller uttrykke til sine gjester når man er servitør.
Servitører jobber i et serviceyrke og i USA i ennå større grad enn i Norge. Og å opptre høflig og korrekt i og rundt gjestene er en del av jobbinstruksen og stillingsbeskrivelsen. En ting er å hva servitøren gjør for å memorere bordplasseringen - i sitt hodet kunne han gjerne kalt de "bordet med de feite niggerne" men det må forbli i hans hode. En kan ikke som servitør kommunisere slikt til kunden.

Sitat av foxxravin Vis innlegg
Som skrevet før i tråden, så er ikke "fat girls" nødvendighvis nedlatene, han skrev ikke "stygge" eller "fucka" han skrev Feite jenter, han kunne hatt fetish for det? mulig han til og med likte det?

Om han hadde skrevet "hot girls" da? da hadde det vell vært "Ironisk" ment at han syntes de var stygge?

Jeg syntes selfølgelig at man bare kunne ha skrevet bord nr.
Problemet er at dette faktisk blir tatt så seriøst.



Selfølgelig hadde man funnet noe stygt om meg, det hadde man om absolutt alle!
Men det er forskjell på beskrivelse og ren og skjær trakassering
Vis hele sitatet...

At en ansatt ikke skjønner samfunnets sosiale koder godt nok og samtidig mangler grunnleggende folkeskikk vil jeg si er grunnlag nok til å bli sendt på dør. Det handler ikke om å overreagere men om å reagere. Og samtidig sette et eksempel for alle ansatte på hva som er ok og hva som ikke er ok.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Som skrevet før i tråden, så er ikke "fat girls" nødvendighvis nedlatene, han skrev ikke "stygge" eller "fucka" han skrev Feite jenter, han kunne hatt fetish for det? mulig han til og med likte det?

Om han hadde skrevet "hot girls" da? da hadde det vell vært "Ironisk" ment at han syntes de var stygge?

Jeg syntes selfølgelig at man bare kunne ha skrevet bord nr.
Problemet er at dette faktisk blir tatt så seriøst.
Vis hele sitatet...
At du ikke forstår at "fat girls" kan oppfattes som nedlatende av enkelte, og da spesielt i denne saken, kan tyde på at du har en medisinsk tilstand. Empati og mangel på forståelse av andres følelser, kan være symptomer på at du har en dyssosial personlighetsforstyrrelse... Just sayin'
random: Og du så vel også at jeg presiserte at jeg synes det var unødvendig av kelneren å skrive det han skrev? Jeg tenker mitt når jeg tar imot sykelig overvektige pasienter, men har heldigvis nok mellom øra til å ikke si "Du er jaggu tjukk, ikke rart du er svingdørpasient på sykehuset her." -- kelneren her tenkte åpenbart ikke på hvilke konsekvenser det kunne få av å skrive fat girls på kvitteringen.
Sist endret av Zahremar; 20. desember 2012 kl. 11:46.
Helt latterlig å klikke over en slik ting, er tynn selv og tar meg aldrig nær av når noen kommenterer det siden at jeg faktisk GJØR noe med det.. Spiser som bare juling og er straks i pumpinga!

Jobbet i matbutikk for en stund siden, ble direkte kvalm når disse absurde store jentene kom innom å kjøpte 4 poser med bamsemums osv.. Jeg tror personlig at mesteparten av de overvektige bare trenger å endre holdningen sin til mat og snacks.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Dette har med skikk og bruk å gjøre, pluss en aldri så liten overreaksjon fra nettopp fat girls.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Poenget her er at triks for å huske bord/kunder internt mellom ansatte ikke forble mellom de ansatte. Virker som om folk blir sjokkert fordi kelnere og kokker kan prate nedlatende om kunder. Skal LOVE deg at de fleste ville tenkt, damn, fat girls, hvis de gikk inn i en restaurant. Er det da umoralsk og memorisere hva de har kjøpt med å assiosierere det med "feite jenter", hadde det vært helt ok så lenge jentene ikke fikk vite om det?
Vis hele sitatet...

Ja hva tror du selv? Ingen vet hva du tenker eller hva andre tenker om deg.
Så ja det er greit å ta den helt ut om ønskelig for å husk bordplasser, og sleng gjerne på et par rasistiske bemerkninger også sålenge all møkka forblir på bakrommet eller i servitørens hode. Straks det blir kommunisert til gjestene er det feil. Så enkelt.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Dette har med skikk og bruk å gjøre, pluss en aldri så liten overreaksjon fra nettopp fat girls.
Vis hele sitatet...

Det er dere som overreagerer. Jentene er ikke sjokkerte over å bli kalt feite - disse jentene har nok blitt kalt feite før. Mange ganger. Og de ser jo også selv i speilet at de er feite.

Det er settingen som blir feil. De er betalende gjester og forventer å bli oppvartet og servert slik alle andre gjester blir behandlet. Dvs med respekt og høflighet. Til tross for sine lyter og vektproblemer. Og det må virkelig alle kunne forvente. Et minimum av folkeskikk som gjest på en spiseplass. Det er maten og opplevelsen vi betaler for - og i opplevelsen så inngår måten vi blir behandlet av personalet på. Om personalet er frekke så er det på sin plass å reagere. Det er altså mangelen på folkeskikk det reageres på. Ikke ordet feit.
Sist endret av random67489; 20. desember 2012 kl. 11:58.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja hva tror du selv? Ingen vet hva du tenker eller hva andre tenker om deg.
Så ja det er greit å ta den helt ut om ønskelig for å husk bordplasser, og sleng gjerne på et par rasistiske bemerkninger også sålenge all møkka forblir på bakrommet eller i servitørens hode. Straks det blir kommunisert til gjestene er det feil. Så enkelt.




Det er dere som overreagerer. Jentene er ikke sjokkerte over å bli kalt feite - disse jentene har nok blitt kalt feite før. Mange ganger. Og de ser jo også selv i speilet at de er feite.

Det er settingen som blir feil. De er betalende gjester og forventer å bli oppvartet og servert slik alle andre gjester blir behandlet. Dvs med respekt og høflighet. Til tross for sine lyter og vektproblemer. Og det må virkelig alle kunne forvente. Et minimum av folkeskikk som gjest på en spiseplass. Det er maten og opplevelsen vi betaler for - og i opplevelsen så inngår måten vi blir behandlet av personalet på. Om personalet er frekke så er det på sin plass å reagere. Det er altså mangelen på folkeskikk det reageres på. Ikke ordet feit.
Vis hele sitatet...
Jeg får dumme ned det jeg sa:

Så klart skal man ikke kalle folk ting som går på utseendet, aldri. Og særlig ikke på et sted der man betaler for service, skikk og bruk.

Det er klart at dette sikkert ikke er artig for jentene, men gråtingen og de sjokkerte ansiktene får meg til å tenke "first world problems". Og på toppen av kaka er de faktisk veldig tjukke alle sammen.

Mulig, om jeg var dem, at jeg ikke ville blåst det opp slik, satset på at regningen ble droppet elns.

Jeg tror de vil ha cash ut av dette, law suits man, law suits!
Sitat av random67489 Vis innlegg
Feit er ikke et skjellsord før det blir brukt som et - og her brukes det på en så dårlig måte at da blir det et skjellsord. Det blir nedlatende.
Vis hele sitatet...
Nei, det var brukt som et kjennetegn, og det er et kjennetegn. Fra et perspektiv er det akkurat det samme som at han skulle skrevet "the hot, blonde girl", om det var ei heit blondine.
Ja, jeg vet hva du tenker. Og, ja, det er en vesentlig stor forskjell på eksempelet mitt og "the fat girls", men det var som sagt ett kjennemerke.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Om en kunde kommer på restauranten i klær du ikke liker ville du tiltalt personen som "du i den satans stygge dressen"?
Vis hele sitatet...
Nei, for det blir rein og skjær trakassering. Man hadde referert til han som "han med julemotiv av valpen sin på genseren i juni måned", om det var det han hadde på seg.

Det her var en jævlig stor glipp fra kelneren sin side, og det skulle så klart aldri skjedd. Kelneren var nok ikke klar over at dette kom til å stå på kvitteringen. Jeg ser på det som god nok grunn til å si opp kelneren for å beholde et profesjonelt rykte på restauranten, selv om kelneren med høy sannsynlighet ikke mente noe ondsinnet med det.

Det jeg er uenig i er "retningslinjene" vi har i den sosiale strukturen. Har man ekstreme kropps-proporsjoner må man selv prøve å få bukt på problemet, og ikke belage seg på at alle rundt seg skal feie det faktum at du er smellfeit under teppet.
Sist endret av McLovin; 20. desember 2012 kl. 12:34.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja hva tror du selv? Ingen vet hva du tenker eller hva andre tenker om deg.
Så ja det er greit å ta den helt ut om ønskelig for å husk bordplasser, og sleng gjerne på et par rasistiske bemerkninger også sålenge all møkka forblir på bakrommet eller i servitørens hode. Straks det blir kommunisert til gjestene er det feil. Så enkelt.




Det er dere som overreagerer. Jentene er ikke sjokkerte over å bli kalt feite - disse jentene har nok blitt kalt feite før. Mange ganger. Og de ser jo også selv i speilet at de er feite.

Det er settingen som blir feil. De er betalende gjester og forventer å bli oppvartet og servert slik alle andre gjester blir behandlet. Dvs med respekt og høflighet. Til tross for sine lyter og vektproblemer. Og det må virkelig alle kunne forvente. Et minimum av folkeskikk som gjest på en spiseplass. Det er maten og opplevelsen vi betaler for - og i opplevelsen så inngår måten vi blir behandlet av personalet på. Om personalet er frekke så er det på sin plass å reagere. Det er altså mangelen på folkeskikk det reageres på. Ikke ordet feit.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, dersom vi går ut ifra at kelneren var fullstendig klar over at "FAT GIRLS" ville bli stående på kvitteringen. Men vi må huske at både jobb, og lønn (i form av tips) avhenger av folkeskikk og høfflighet i kelneryrket. Dermed kan vi vel være enig i at det er overhengende sannsynlig at dette var en (stor) glipp. Om det er greit at kelnere går rundt å slenger drit til kundene regner jeg med at ingen har behov for å diskutere.

Så slik jeg ser det så har en person brukt et helt normalt adjektiv som de fleste bruker til å beskrive mennesker med i dagligtalen. Ta denne dialogen mellom noen bekjente:

A: Ser du han der borte i den røde genseren?
B: Hvem av de?
A: Han med kviser/han feite/han svarte/han med briller/han som røyker etc.

INGEN vil reagere på en slik bruk av disse ordene. Det er ord som gjerne kan oppfattes negativt, eller for den saks skyld brukes negativt, men det er fortsatt beskrivende ord som selv den glatteste gentleman bruker i hverdagen.

Da stiller jeg meg litt undrende til alle reaksjonene. Det kan være to grunner, og jeg håper noen kan utdype:

1) Det å gjøre en feil som kelner er utilgivelig.

2) Det å påpeke at noen er feit er så traumatiserende og ondskapsfult at det ikke kan unnskyldes med et uhell. I så fall kan vi vel være enig i at det å omtale noen som feit er drittslengingens Muhammed. Ingen kan kødde med det uten at hele den feite verden går berserk

La meg ta et eksempel som illustrere hvor absurd disse reaksjonene faktisk er: Om jeg spiller fotball med en kompis og i en takling brekker han armen. Intent ulovlig har skjedd. Ikke fordi det er lov å brekke armene på folk, men fordi man forstår at det var nettopp et uhell. Dreper jeg derimot ved et trafikkuhell - da må jeg i fengsel for en svært kort tid. Enda det var et uhell var det så alvorlig at samfunnet ikke bare kan akseptere omstendighetene. Er tjukkasbemerkninger den verbale formen for drap?

Folk må tåle å bli kalt feite på lik linje med andre negative bemerkninger. Trivelig er det ikke, høfflig er det ikke, men det er faen meg ikke noe å kringkaste verden rundt.

På tide å ta et oppgjør med tabuordet feit.
Sist endret av Tøffetom; 20. desember 2012 kl. 14:12.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Nei, det var brukt som et kjennetegn, og det er et kjennetegn. Fra et perspektiv er det akkurat det samme som at han skulle skrevet "the hot, blonde girl", om det var ei heit blondine.
Ja, jeg vet hva du tenker. Og, ja, det er en vesentlig stor forskjell på eksempelet mitt og "the fat girls", men det var som sagt ett kjennemerke.
Vis hele sitatet...

Ja da er ok å bruke beskrivelser - også nedlatende beskrivelser på kunder og bordplassering. Men straks slike beskrivelser kommuniseres til kundene da er det ikke greit lengre. Og kommunisert ble det. Om det var med overlegg eller ikke se det vet vi ikke. Konsekvenser fikk det og eieren av restauranten har fått vise alle at man kuker det ikke til på jobb for da blir man stilt til ansvar.

Forsåvdit også enig i dere som sier at de 3 feitingene ikke hadde trengt å gå på TV med dette - det får jo dem til å fremstå som sutrete.
Hehe, hørte jeg noen si STOR underholdning ?
Servitøren fikk sparken og da er alt i orden. Rart at man ikke prøver å holde mer på jobben sin enn det her i USA.
Sist endret av St.Vitus; 20. desember 2012 kl. 16:07.
Det er forskjell på hvordan og hvem som sier det.
En akademikers tekst som beskriver fedme og feite mennesker er en ting.
En barnslig servitør som lirer av seg noe i en morsomhet er en helt annen ting.