Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1629
Jeg har akkurat fått meg jobb og sitter derfor å tenker på min drømmeferie som forhåpentlig vis kommer til å være neste sommer, jeg er 19 år og fyller 20 før sommerferien hvis alder er noe problem noen steder. Det som er planen min er å reise rundt et eller to afrikanske land og oppleve landsbyene, og da tenker jeg ikke bare på idylliske plasser men også de litt fattigere områdene det siste for å forhåpentlig vis bedre forstå deres situasjon. Så det jeg tenkte var å spørre om hjelp, hvor bør jeg dra og kanskje ikke minst hvor bør jeg ikke dra? Jeg har ikke lyst til å dra til nord- eller vest-afrika, sørvest på den andre siden går greit (altså ikke landene fra Libya, Egypt til Sierra Leone og Elfenbenskysten).

Så er det noen forslag, ikke bare på steder jeg kan dra men også andre ting, og helt til slutt er det problematisk å dra alene på en sånn tur eller bør jeg ha med meg noen andre? Den skal vare i ca 2 uker tenker jeg
De fattige regionene er vel de som er mest utsatt. Informasjon om hvilke steder du ikke bør dra til finner du f.eks på ud sine landsider eller british foreign office (disse er kanskje noe mer oppdatert enn norsk ud). Så vidt jeg vet gjelder en generell anbefaling om å ikke oppholde seg utenfor byene ved nattestid i de fleste land i Afrika. Uganda er forøvrig kåret til en av de kuleste destinasjonene i Afrika av Lonely Planet, og det sies at der får man oppleve alt det beste med Afrika. Skal selv dit om litt under en måned. Kan gi deg en oppdatering når jeg kommer tilbake.
Sist endret av lor3ntz; 31. august 2012 kl. 23:43.
Trådstarter
Det hadde vært knall om du hadde gjort det, og hvor i Uganda er det du skal?
Har vært i Marokko, var kult sted og hygglige folk, kanskje litt mye turistaktig, men lansbyene og litt utenfor tilbyr mye variasjon og kontraster til det som er annet typisk "syden syden" ala middelhavet.

Så kan anbefale Marokko

Du bør også sjekke ut vaksier etc. før du reiser til afrika, og du bør gjøre dette en stund før du reiser ned dit, så planlegg i god tid i forveien.

Mere om vaksiner som trengs og er anbefalt for afrika finner du her : http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...12:1:0:0:::0:0

+

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...86:1:0:0:::0:0

Det er enkelte ting du bare ikke har lyst å ha med deg hjem fra reiser, så ta forhåndsregler og planlegg god tid i forveien og ta vaksiner som trengs, eller i minimum snakk med lege om vaksiner før du reiser.
Har ikke bestemt alt enda, men skal i hvertfall til Kampala, Jinja, Queen Elisabeth National Park og sannsynligvis Sipi Falls.
Uganda og Rwanda er "lette" reisemål, siden de er små, rimelig trygge og mer siviliserte enn andre steder.. og de har faktisk busser som går over mesteparten av landet.

Malawi og Zambia er heller ikke dumme, men da trenger du virkelig, virkelig mer tid enn 2 uker. Tingen med Afrika generelt er at alt er jævli, jævli dårlig organisert, folk tar ting som det kommer og har gooood tid. Kommer ikke bussen den ene dagen, så tar man bussen neste dag. Veldig mange baserer seg på å haike med Trailere (det koster penger), og da blir det litt hipp som happ når man får dratt. Har du bare to uker på deg, og skal forsøke å oppleve noe som helst kommer du til å rive av deg håret av det her. "TIA (This is Africa)" er noe du kommer til å få høre ofte

Det er fullstendig uproblematisk å stikke på en sånn tur aleine, men du jobbe noe jævli med forventningene dine. Absolutt ingenting går som planlagt eller blir sånn du hadde tenkt, og absolutt alt må tas på sparket absolutt hele tiden.. man må virkelig lære seg å "roll with the punches" .. men til gjengjeld er folk jævli, jævli hyggelige, åpne og regelrett kule. Afrika er fullstendig forskjellig fra absolutt alt annet, og det er bare å glemme å klare noe som helst nyttig på 2 uker her. 2 måneder er fortsatt lite, men greit nok.

På 2 uker hadde jeg heller satses på turist-safari med drifters eller en av de andre overland-truck selskapene (sjekk med Kilroy).. det er faktisk vannvittig kult, og det eneste måten å få sett ville dyr på.... og å sove i telt i jungelen eier. Inviter med ei dame hvis du har mulighet.. de blir veldig, veldig interessante å ha i teltet når man er midt i jungelen
Sist endret av DumDiDum; 1. september 2012 kl. 00:16.
Var en uke i Cape Town sist vår. Kan anbefale byen på det varmeste. Moderne by, hyggelige folk, bra med shopping, mye og se og du trenger bare å dra litt utenfor byen for å oppleve fantastisk natur, og muligheter for safari.
Kan anbefale Namibia på det varmeste. Massevis og gjøre. Safari, gå i verdens eldste ørken og bestige verdens største sanddyne.
Det er også steder hvor du kan få gjort unna litt shopping. Orker du ikke safari er det flere lodger utenfor hovedstaden med feks løver og geoparder.
Er også en hule du kan være med på guidet tur ned i. Hundrevis av flaggermus flaksene rundt. :P
Også kan du dra til to andre "store" byer otenom hovedstaden Windhoek. Walvis Bay og Swakopmundt. I Swakopmundt er det muligheter for å kjøre atv i Kalahari ørkenen, utrolig morsomt! Anbefales. Det er også muligheter for å dra på mange forskjellige typer båtsafari der. Også er det mulig å ri kamel, sandboarding osv.
Er også et krystall museum der med verdens største Kvarts om jeg ikke tar helt feil.
Kan du tysk skjønner de fleste deg. Tyskere generelt er ikke spesielt godt likt grunnet visse hendelser under kolonitiden der.
Er du intressert i å handle edelstener og lignende er det massevis av butikker som selger løse edelstener. Spesielt diamanter, tourmaline, granat, tanzanite osv. Du kan også få tak i safirer og rubiner. Skal du kjøpe slikt bør du ha en ganske feit bunke med seddler . Bortsett fra det er det en del shoppingsentere, gateselgere og suvernirbutikker.

Et flott land! Anbefales på det sterkeste!


En ulempe er at du er avhengig av bil
Sist endret av WeezyBoy; 1. september 2012 kl. 01:47.
Sjekk ut Drifters . De er et Sør-Afrikansk selskap som spesialiserer seg på "Adventure tours". Mange kule turer som går over ca 24 dager hvor du besøker flere land, f.eks Sør-Afrika, Namibia, Botswana (en av mine absolutt favorittland i hele verden) og Zimbabwe. Prisene ligger i underkant av 2000€, da får du 3 måltider om dagen, guide 24/7, hopetall av safariturer m.m. Ikke forvent luksus, det er en opplevelsestur. Du sover i telt på steder som ligger 500km fra alt som kan kalles sivilisasjon, men det er også noe av det jeg likte best ved den turen jeg deltok på.
Sist endret av Astory; 1. september 2012 kl. 07:04.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uganda og Rwanda er "lette" reisemål, siden de er små, rimelig trygge og mer siviliserte enn andre steder.. og de har faktisk busser som går over mesteparten av landet.

Malawi og Zambia er heller ikke dumme, men da trenger du virkelig, virkelig mer tid enn 2 uker. Tingen med Afrika generelt er at alt er jævli, jævli dårlig organisert, folk tar ting som det kommer og har gooood tid. Kommer ikke bussen den ene dagen, så tar man bussen neste dag. Veldig mange baserer seg på å haike med Trailere (det koster penger), og da blir det litt hipp som happ når man får dratt. Har du bare to uker på deg, og skal forsøke å oppleve noe som helst kommer du til å rive av deg håret av det her. "TIA (This is Africa)" er noe du kommer til å få høre ofte

Det er fullstendig uproblematisk å stikke på en sånn tur aleine, men du jobbe noe jævli med forventningene dine. Absolutt ingenting går som planlagt eller blir sånn du hadde tenkt, og absolutt alt må tas på sparket absolutt hele tiden.. man må virkelig lære seg å "roll with the punches" .. men til gjengjeld er folk jævli, jævli hyggelige, åpne og regelrett kule. Afrika er fullstendig forskjellig fra absolutt alt annet, og det er bare å glemme å klare noe som helst nyttig på 2 uker her. 2 måneder er fortsatt lite, men greit nok.

På 2 uker hadde jeg heller satses på turist-safari med drifters eller en av de andre overland-truck selskapene (sjekk med Kilroy).. det er faktisk vannvittig kult, og det eneste måten å få sett ville dyr på.... og å sove i telt i jungelen eier. Inviter med ei dame hvis du har mulighet.. de blir veldig, veldig interessante å ha i teltet når man er midt i jungelen
Vis hele sitatet...
Oki, har jeg bedre muligheter for å oppleve Afrika hvis jeg bruker en hel måned, og vet du hvordan det er i forhold til tog der?
Sitat av ynkey Vis innlegg
Oki, har jeg bedre muligheter for å oppleve Afrika hvis jeg bruker en hel måned, og vet du hvordan det er i forhold til tog der?
Vis hele sitatet...
Tog finnes ikke. Bussruter, knapt. Fly, svinedyrt.

TIA
Men er det trygt å haike? Jeg tenker at det er en veldig bra måte å bli ranet på. Er det bedre å vente til jeg har lappen å kjøre isteden? Og hvor mye penger anbefaler du at jeg har med? Holder det med 15000 i tillegg til flybilletten?
Madagaskar anbefales på det varmeste.
Er det ikke bare å dra til en av de plassene for å så leie seg en jeep etc? (litt ot, men av interesse)
Jeg har vært i Kenya, kan anbefales Der går det ett tog fra Nairobi til Mombasa, skal vistnok være en fantastisk reise. Vi skulle egentlig ta dette toget, men det ble desverre kansellert (TIA ), så vi tok heller buss.

Hvis noen skulle finne på å reise til Kenya, vil jeg anbefale en fjelltur til Mt. Kenya på det varmeste. Fantastisk natur, overkommelig vanskelighetsgrad, og ikke for høyt. Høydesyke er absolutt en issue, men ~20 av 30 i gruppen vår klarte å fullføre turen.

På turn opp fikk vi bl.a. se Rock Hyrax.
http://cdn1.arkive.org/media/67/671D633D-47E3-4015-9082-9B5AD8AC5743/Presentation.Large/Rock-hyrax-basking.jpg
Disse lå å solte sei på en stein, som den på bildet. De vi så var så rolige og tamme at man nesten kunne ta på dem.

Den mest populære ruten er Naro Moru-ruten, som fører deg til Point Lenana. Dette er den tredje høyeste toppen, og den eneste du kan nå uten klatreutstyr. Landskapet er så fantastisk at det bilder egentlig ikke rettferdiggjør det.
http://cdn.trekity.com/wp-content/uploads/article/images/article-2670/thumbnails/266436994_956bb75f79_z.jpg

Denne ruten tar 4 dager (vi brukte 3 siden vi hadde litt dårlig tid), og er passe utfordrende. Siste etappe før man når toppen, begynner i 3-4 tida om natten, og målet er å være på toppen rett før soloppgang. På finværsdager har jeg hørt at man kan se Kilimanjaro fra toppen, men da vi var der, var det desverre mye tåke.
Jeg har vært på en tre måneders "ferie" i Sør-Afrika, og kan på det varmeste anbefale Cape Town. Kan lese litt mer om byen her ihvertfall:
http://feriereise.com/strandferie-ti...-i-sor-afrika/

Bare et lite tips: Pass opp for pingvinene!