Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 23000
Er det noen her med god kjennskap til gjengmiljøet i Oslo??
Lurer på om det er noen av de "store" gjengene som A-gjengen, B-gjengen etc som har nordmenn som medlemmer??
Tror de fleste gjenger har folk av flere nasjonaliteter, om det er a, b, c, eller d gjengen for den saksskyld.
De fleste vil nok ha et betydelig flertall av utlendinger though.
B-gjengen
Oppsto på 90-tallet, hovedsakelig av andregenerasjons pakistanske menn. Stabilt 25-30 personer over lengre tid. Velorganisert rundt en kjerne av fire familier. De er .involvert i omfattende kriminell virksomhet hvor narkotika utgjør hovedtyngden. Har hatt konflikter med Young Guns, men det kan virke som om denne konflikten er tonet ned.

Young Guns
Oppsto på 80-tallet, hovedsakelig av pakistanske gutter født i Pakistan. Har vært stabilt med 20—25 personer lengre tid, men synes noe svekket de senere årene. Driver narkotikakriminalitet. Tradisjonelt i konflikt med B-gjengen.

Furuset Bad Boys
Mindre antall (6-7) medlemmer av pakistansk, marokkansk og norsk opprinnelse. Driver narkotikakriminalitet og hjemmeran. Har samarbeidet med medlemmer fra Young Guns.

Gjengmiljøet på Holmlia, Furuset og Grünerløkka
Mindre gjenger av yngre kriminelle menn fra respektive områder. Det har vært konflikter mellom miljøene som kommer til uttrykk gjennom masseslagsmål. Våpen er benyttet. Det er kontakt mellom disse gjengene og de etablerte større gjengene.

Red Dragons
Gjengen eksisterer ikke i dag, men enkelte av de tidligere gjengmedlemmene er nå etablerte, organiserte kriminelle. Det er en økt samhandling med vietnamesere i utlandet, spesielt i Sverige og Tsjekkia.
Vis hele sitatet...
Tatt fra Dagbladet.
Anonym bruker
"Skrikende Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes flere bøker om gjengmilijøene i Oslo og Norge.
F.eks "Organisert kriminalitet i Norge", alt fra B-gjengen, MC-klubbene og øst-europeere.

En i slekten min er B-gjengmedlem. Jeg var med på et vorspiel en gang,
da fikk jeg vite at de har to etinske nordmenn som medlemmer og en polakk.
Men de fleste er jo norsk-pakistanere.

Faktisk så går nye medlemmer i B-gjengen rundt med prospect gensere,
har sett det flere ganger i Groruddalen hvor de som regel holder til.
På framsiden står det "B-Block" og "Prospect" bakpå.

I tillegg så jeg engang en med "B-Block"-genser og påskrift
"Welcome to the hood" med masse blodsprut bakpå. Litt harry spør du meg
Takk for svar. Var kanskje litt vag i spørsmålet mitt.. Har lest alt av bøker. Og har ganske så god kjennskap til de fleste gjengene. Meeen det fins de uti der som VET og KAN enda mer. Om noen av dere er her, og vil svare er det konge. Gjerne på pm om du ikke vil svare åpent.

Så: Er det pr dagsdato nordmenn som er "medlemmer" i noen av de "store" gjengene?? Og som likestilles med resten??
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
FB guttene er jo blitt gamliser, sitter hjemme med kone og barn. Et par av de som fortsatt fikser avtaler, men stort sett virker det som de yngste regjerer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
FB guttene er jo blitt gamliser, sitter hjemme med kone og barn. Et par av de som fortsatt fikser avtaler, men stort sett virker det som de yngste regjerer.
Vis hele sitatet...
Du må ikke skue hunden på hårene... Selv om de er "gamliser" så har ikke det en dritt å si. Ikke at de har kone og barn heller

Bare se på Eirik Jensen & Gjermund Cappelen
VG kom med en spesial om Young Bloods idag.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er helt på trynet at politiet ikke slår hardere ned på gjengene i Oslo.
Er meget lei av å lese om at politiet/politikerne alltid skal ta så mye hensyn til disse onde menneskene (gjengene).
men ikke hensyn til ofrene etc.
Hvorfor kan de ikke slå hardere ned på gjengene? Hvorfor kan de ikke øke straffene når det kommer til slik atferd?
Det er rett å slett tragisk..........
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er helt på trynet at politiet ikke slår hardere ned på gjengene i Oslo.
Er meget lei av å lese om at politiet/politikerne alltid skal ta så mye hensyn til disse onde menneskene (gjengene).
men ikke hensyn til ofrene etc.
Hvorfor kan de ikke slå hardere ned på gjengene? Hvorfor kan de ikke øke straffene når det kommer til slik atferd?
Det er rett å slett tragisk..........
Vis hele sitatet...
Det som er virkelig synd er at politikerne ikke ser at hvis vi tar over cannabismarkedet og regulerer det så vil det være det hardeste slaget man kan gi gjengene noensinne. Cannabis er melkekua deres. Ta bort inntekten så sprekker miljøene
Skulle ønske ingen av bildene var sladdet.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
FB er ferdig, A og B er ferdig, er Young Bloods fra Holmlia som kjører nå
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er meget lei av å lese om at politiet/politikerne alltid skal ta så mye hensyn til disse onde menneskene (gjengene).
men ikke hensyn til ofrene etc.
Vis hele sitatet...

Eh. Eksempel?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har merket selv det bygger seg opp et "gjengmiljø" i Stavanger, noen som har innspill i det?
Mye av de samme folka som står bak mange ran og mye vold og narko.
Sitat av robhol Vis innlegg
Eh. Eksempel?
Vis hele sitatet...
Trenger du noe særlig eksempel på det?

Politiet henlegger så utrolig mange saker rett som det er pga "manglende ressurser". Ressurser til å ta de som røyker hasj i ny og ne har de alltid, men ressurser til å hanskes med gjengkriminalitet, smugling, tyverier, slåssing og slike ting, det eksisterer nærmest ikke.

Når politiet ber natteravner slutte å gå rundt fordi det ikke er trygt grunnet narkobruk og bevæpning blandt barn og ungdom i noen av miljøene så er det vel på tide å se at det har skjedd noe fryktlig galt med hvordan ressurser har blitt brukt for å "fikse" dette tidligere.
Når VG skriver at Young Bloods har opprinnelse fra / kontakter med “Vest-Balkan”, så er det en eufemisme for… Albania?
Vest-Balkan omfatter det tidligere Jugoslavia og... Albania.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Soletti Vis innlegg
Trenger du noe særlig eksempel på det?

Politiet henlegger [...]
Vis hele sitatet...
Ja, egentlig, når noen påstår at politiet aktivt "tar hensyn til" kriminelle gjenger, så synes jeg det er en påstand som kan utdypes litt.

At politiet "mangler ressurser" og velger å gå etter lavthengende frukt for å statistikkrunke er nok fullt mulig, men det er et ganske stort hopp fra å underprioritere noe til å "ta hensyn til" det. Det er et ordvalg som hinter til noe mer skummelt enn statistikkpynting, slik jeg ser det.
det er så sykt motbydelig hvordan sånne gjenger kan holde på. norsk politi gjør jo ingenting for å stoppe slikt.

er en lokal "gangster" hvor jeg bor, 40 år nå - aldri vært i arbeid. har fire fine biler, motorsykler og stort hus med 4+ soverom

koser seg med kontanter og fine klokker. kjører rundt med politi sirene på bilen sin, aldri sett han bli stoppet for det. gjør rett og slett som han vil. norsk stat og politi gjør ingenting, er jo åpenbart at du ikke kan ha flere biler når du er trygdet...

husker han stjal et par playstation på en butikk som jeg jobbet ved før, politi kom og sa han måtte levere de tilbake også skjedde det ikke mer. faen meg helt sykt.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av robhol Vis innlegg
Ja, egentlig, når noen påstår at politiet aktivt "tar hensyn til" kriminelle gjenger, så synes jeg det er en påstand som kan utdypes litt.

At politiet "mangler ressurser" og velger å gå etter lavthengende frukt for å statistikkrunke er nok fullt mulig, men det er et ganske stort hopp fra å underprioritere noe til å "ta hensyn til" det. Det er et ordvalg som hinter til noe mer skummelt enn statistikkpynting, slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/spesial/2016/narkovarselet/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den dokumenterer jo at vurderinga var tatt ut ifrå kapasitet, og ikkje i vesentleg grad ut frå eit ønske om å gjere det lettare for kriminelle?

Den stående ordren er ifølge varsleren at politiet ikke skal gripe inn mot grov narkotikakriminalitet.

Begrunnelsen? Slike saker tar for lang tid å etterforske.
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart kritikkverdig, og det er bra at VG avslørte det. Men det er altså ikkje det samme som påstanden robhol ba om dokumentasjon av.
Det fremstår vel ganske klart i de artiklene som er lagt ut her så langt at det er snakk om feilprioriteringer og feilslåtte metoder, som kanskje kan få det til å virke som om politiet er "snille" med visse kriminelle, eller lar de gå. Jeg tviler sterkt på at norsk politi bevisst viser spesielle hensyn overfor kriminelle gjenger.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
" I over ti år har en guttegjeng fra Holmlia vokst frem til å bli Oslos største gjengtrussel – uten at politiet har klart å stoppe dem. Gjengen Young Bloods står bak drapsforsøk og kidnappinger – og sprer frykt på Holmlia i Oslo. "
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...nse-til-skanse

Politiet skulle fått tildelt vesentlig mer ressurser i tillegg til å fått litt mer "Freedom to operate".
Med "Freedom to operate" så mener jeg at de får lov til å gå mer hardt til verks.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
" I over ti år har en guttegjeng fra Holmlia vokst frem til å bli Oslos største gjengtrussel – uten at politiet har klart å stoppe dem. Gjengen Young Bloods står bak drapsforsøk og kidnappinger – og sprer frykt på Holmlia i Oslo. "
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...nse-til-skanse

Politiet skulle fått tildelt vesentlig mer ressurser i tillegg til å fått litt mer "Freedom to operate".
Med "Freedom to operate" så mener jeg at de får lov til å gå mer hardt til verks.
Vis hele sitatet...
Mer ressurser? Gjerne. "Lov til å gå hardere til verks"? Ellers mange takk, Duterte. Du ville kanskje knepet noen flere kjeltringer på den måten. Eller kanskje ikke; det kan godt være at et mer brutalt politi på sikt hadde gjort samarbeidet mellom befolkningen og myndighetene så dårlig at vinninga hadde gått opp i spinninga. Men jeg ønsker uansett ikke å leve i et diktatur, og det er ille nok at politiet har blitt en stat i staten slik de de facto er i dag.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
det er ille nok at politiet har blitt en stat i staten slik de de facto er i dag.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skepty Vis innlegg
Hva mener du med dette?
Vis hele sitatet...
No spurte du myoxo, men eg tar meg den friheta å svare.

At politiet i påfallande mange tilfeller ser ut til å meine at regelverk får vere regelverk, også får no dei ordne opp.

T.d. ignorerte dei eigne lovnader om sletting av DNA. Eg har sett politiet avvise innsynsbegjæringer grunna manglande kapasitet (som er eksplisitt sagt at ikkje er OK i offentleglova). Innkjøpsrutinene stinker.

Det danner konturane av ein etat som har utvikla ein kultur som iallefall til ein viss grad er frikopla frå dei som forsøker å styre etaten. Eller ein stat i staten.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Er det så ille som VG skal ha det til på Holmlia osv? Media elsker jo å 'skremme'.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er det så ille som VG skal ha det til på Holmlia osv? Media elsker jo å 'skremme'.
Vis hele sitatet...
Stoler heller ikke på massemedia, men i dette tilfellet stemmer det nok at det er så ille som vi leser om. De(politikere,media,politi) har nok skjermet oss innbyggere og unnlatt å fortelle alt som det er. Av og til kan det være grunnlag å skjerme befolkningen for enkelte opplysninger da man ikke ønsker «massehysteri» og folk blir livredde for å bevege seg ute. Tenker da på terrorfare og hvor mye(lite) PST velger å lekke informasjon til media. Dette kommer veldig tydelig frem i VG og andre mediekanaler om dagen
Sist endret av mekaniker1; 11. juni 2018 kl. 20:29.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Er det så ille som VG skal ha det til på Holmlia osv? Media elsker jo å 'skremme'.
Vis hele sitatet...
Et bedre spørsmål er kanskje om det er så ille som mange lesere tolker det som. Selv om det som står i avisen er sant, så betyr det ikke at alle lesere forstår hvordan omfanget av situasjonen faktisk er. Det er jo mange på bygda som tror at det er livsfarlig å bevege seg gjennom Oslo sentrum etter skumring, at sjansen for en hvem som helst er stor for å bli voldtatt av en utlending, eller ranet av en ghetto-gjeng. Det kan jo lett virke sånn når man bare leser om Oslo i avisen, og ikke rusler rundt i solskinnet her med vennene sine, eller tar t-banen til og fra hjemmet sitt daglig uten å oppleve noen av disse tingene. Avisene skriver tross alt om det lille som skjer, ikke om alt det som ikke skjer.
Anonym bruker
"Skeptisk Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
" Da politikere, polititopper og befolkningen på Holmlia i vinter møttes for å snakke om gjengproblemene i drabantbyen, satt det flere kjente kriminelle og fulgte med på hvert ord som ble sagt."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-var-tilskuere

Utviklingen går i helt feil vei.
Er vel begrenset hvor lenge innbyggerne/politi/politikere (unntak SV/MDG) ville tillate at slike "mennsker" får operere/ferdes fritt i gaten.
Personlig hadde jeg blitt meget provosert, hvis det fantes slike "mennesker" i mitt nabolag/by/bygd.
“Young Bloods” er ikke ekte, bare tull fra media
Sitat av Supperman Vis innlegg
“Young Bloods” er ikke ekte, bare tull fra media
Vis hele sitatet...
At media overdriver er jeg i liten tvil om, men det fremkommer ganske klart av dokumentasjonen at politiet anser de som en trussel.
Anonym bruker
"Klok Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke du vil få svar på spørsmålet ditt. En av de heteste temaene på Oslo Øst/i Oslo for tiden er Young Bloods. Om noen her inne har forbindelser til gjengen, så gjør man klokt i å holde kjeft.

Når det er sagt så inneholder nettverket mitt flere folk som har forbindelser til Young Bloods. Det er en og annen nordmann innimellom, men stort sett 2. og 3. generasjons innvandrere. MEN det er ikke slik at nordmenn ikke får være med i "klubben", om det er det du lurer på. Grunnen til at det er så få etnisk norske med i Young Bloods er fordi det er få etnisk norske som bor i området gjengen holder til i. "Nordmenn" i målgruppa som har havnet på skråplanet danner ofte egne nettverk og jobber mer eller mindre alene.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjenner jeg blir flau over hele greia. Masse voksene folk som synes det er kult å være i ''kriminell gjeng'' med navner som ''young bloods'', med masse 15 år gamle gutter som synes det er kult å snakke om kriminelle ''forbindelser'', hvor ''store'' den og den ''gjengen'' er og hvor farlige de er. Det mest patetiske er jo hvordan folk synes at de er ''kule'' og de føler seg ekstra hippe når de snakker ''inside info'' om ''gjengmiljøet'' i div. byer. Mer patetiske folk, både ''gjengmedlemmene'' og de voksne fansa skal man se lenge etter.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du vil selvsagt finne etniske nordmenn i kriminelle gjenger. Så lenge du passer inn i klikken og har de samme holdningene/motivene så er du sikkert hjertelig velkommen. Men må si jeg lo godt når jeg leste kommentaren ovenfor... Det er faktisk litt morsomt at voksne menn leker tøffe i et av verdens tryggeste land, spesielt de gjengbildene de tar sammen, faen meg flaut å se på - inkludert skyte gestures med hendene... Vi burde sende "yOuNg GuNs" til Brazil/Mexico, hvor du faktisk finner ekte gangstere, hadde nok pisset på seg...

Uansett, vet ikke mye så om gjengmiljøer i Norge, men det sier seg selv at de største og "farligste" er i Oslo siden det er hovedstaden. Håper politiet slår hardt ned på de, vekk med dem!
Anonym bruker
"Skrikende Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du vil få svar på spørsmålet ditt. En av de heteste temaene på Oslo Øst/i Oslo for tiden er Young Bloods. Om noen her inne har forbindelser til gjengen, så gjør man klokt i å holde kjeft.

Når det er sagt så inneholder nettverket mitt flere folk som har forbindelser til Young Bloods. Det er en og annen nordmann innimellom, men stort sett 2. og 3. generasjons innvandrere. MEN det er ikke slik at nordmenn ikke får være med i "klubben", om det er det du lurer på. Grunnen til at det er så få etnisk norske med i Young Bloods er fordi det er få etnisk norske som bor i området gjengen holder til i. "Nordmenn" i målgruppa som har havnet på skråplanet danner ofte egne nettverk og jobber mer eller mindre alene.
Vis hele sitatet...
Ser ut som om du akkurat svarte på spørsmålet selv etter at du mente han trolig ikke får svar på spørsmålet sitt? lol
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser ut som om du akkurat svarte på spørsmålet selv etter at du mente han trolig ikke får svar på spørsmålet sitt? lol
Vis hele sitatet...
I tillegg til "Om noen her inne har forbindelser til gjengen, så gjør man klokt i å holde kjeft.

Når det er sagt så inneholder nettverket mitt flere folk som har forbindelser til Young Bloods."
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det må bli slutt på å fokusere på de stakkars kriminelle som er offer for "systemet" og heller legge samfunnet til rette for de som stort sett aldri kommer i kontakt med politiet utenom når dokumenter skal utstedes eller en sjelden gang med UP.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det må bli slutt på å fokusere på de stakkars kriminelle som er offer for "systemet" og heller legge samfunnet til rette for de som stort sett aldri kommer i kontakt med politiet utenom når dokumenter skal utstedes eller en sjelden gang med UP.
Vis hele sitatet...
Men funker det å vere "though on crime"? Eller er forebygging betre strategi? For premisset bør vere å redusere kriminaliteten, også bør det vere litt underordna korleis det skjer. Å straffe for å straffe ser eg på som relativt uviktig - det er viktigare å hindre ny kriminalitet enn å straffe det som er gjort.

Det er ikkje veldig mykje, meg bekjent, som tyder på at straffe-tilnærminga er veldig vellukka. Det kan funke mot opportunistisk kriminalitet, men ikkje for dei som fell utanfor samfunnet av ymse grunnar. Då er eit viktigare tiltak å faktisk dra dei inn igjen i samfunnet, og sørge for at dei får kompetanse og lønna arbeid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men funker det å vere "though on crime"? Eller er forebygging betre strategi? For premisset bør vere å redusere kriminaliteten, også bør det vere litt underordna korleis det skjer. Å straffe for å straffe ser eg på som relativt uviktig - det er viktigare å hindre ny kriminalitet enn å straffe det som er gjort.

Det er ikkje veldig mykje, meg bekjent, som tyder på at straffe-tilnærminga er veldig vellukka. Det kan funke mot opportunistisk kriminalitet, men ikkje for dei som fell utanfor samfunnet av ymse grunnar. Då er eit viktigare tiltak å faktisk dra dei inn igjen i samfunnet, og sørge for at dei får kompetanse og lønna arbeid.
Vis hele sitatet...
Men hva gjør man med de som ikke kan rehabiliteres? For de personene tiltakene ikke fungerer for? Altså, personer som har voldtatt og drept med mer og som regelrett ikke viser et fnugg av å bli rehablitert? Så vidt jeg har tolket er det mange mennesker rundt om, som kan faktisk leve videre, om gjerningsmannen får en streng nok straff. Om de derimot ikke får den straffen de "fortjener", lever familiene videre med en ekkel smak i munnen. Så at straff skal avskrives så til de grader tror jeg er veldig undervurdert.
Sist endret av Bruntogblandet; 4. august 2018 kl. 01:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Men hva gjør man med de som ikke kan rehabiliteres? For de personene tiltakene ikke fungerer for? Altså, personer som har voldtatt og drept med mer og som regelrett ikke viser et fnugg av å bli rehablitert?
Vis hele sitatet...
Vi har noko slikt som femti drap i året. Brorparten av dei er nære relasjoner av tidlegare ustraffa personer. Så godt som alle drap vert oppklara, og alle som vert dømde for drap soner lange fengselsstraffer. Det er få som vert dømde for to drap.

Fleirtalet av valdtekter skjer i nære relasjoner.

Den typen kriminalitet du skildrer er skjeldan. Den skjer, og den skaper store overskrifter når den skjer, men omfanget er fortsatt så lite at det er ikkje det som gir politiet kapasitetsproblem.

Politiet i Oslo har vistnok ei liste over unge lovbrytere som er på frifot. Om dei var tatt for drap og valdtekt ville dei ikkje vore på frifot; dei hadde hatt 3-10 år i fengsel som utgangspunkt.
Sitat av Bruntogblandet Vis innlegg
Så vidt jeg har tolket er det mange mennesker rundt om, som kan faktisk leve videre, om gjerningsmannen får en streng nok straff. Om de derimot ikke får den "straffen" de fortjener, lever familiene videre med en ekkel smak i munnen. Så at straff skal avskrives så til de grader tror jeg er veldig undervurdert.
Vis hele sitatet...
På bakgrunn av kva har du tolka det? Eg har registrert at mange offer for seksuallovbrot seier at følelsen av å verte trudd er viktig, men straff er ikkje nødvendigvis eit element i det å verte trudd.

Men igjen er det ei avsporing; veldig mykje av kriminaliteten det er snakk om er "petty crimes" - tjuveri, vald innad i gjenger, narkotikaomsetning også viare.

Det er litt viktig å forstå realiteter når det er snakk om kriminalitet. For artikler om drap i media illustrerer at drap er sjeldant. Media skriv om det sjeldne og spektakulære, ikkje om det som skjer til dagleg. Hadde det vore femten drap i uka i Oslo kunne ikkje VG brukt ti heilsider per drap. Det hadde vorte ein notis.
Sist endret av vidarlo; 4. august 2018 kl. 01:20.