Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6671
Jeg valgte å ikke stemme ved forrige valg fordi jeg ganske enkelt ikke kunne brydd meg mindre på den tiden. Jeg har kun i det siste begynt å bry meg om hvordan og hvem som bør styre landet(Selvom min stemme i det store bildet har lite å si.)

I en alder av 27 år er jeg i en elendig økonomisk og helsemessig situasjon. Jeg fikk en kronisk sykdom mot slutten av barneskolen som gjorde at jeg hadde elendig energi, og derfor 0 interesse for skole, en typisk klisjé: Elendige karakterer, problemer med lærerne, begynte å ruse meg, droppet ut av vgs, småjobber her og der, masse ledighet, gradvis forfall av mental helse.

Utifra dette er det tydelig at jeg bør stemme på et parti som setter disse problemstillingene i fokus, altså venstresiden. Tok valgomaten og landet på 1. Ap 2. Venstre 3. Senterpartiet.

Jeg leser gjennom politikken deres og er enig med en del ting, men jeg sliter utrolig med å akseptere at jeg må stemme på noen som fremmer saker jeg er helt uenig med.

Satt i 15 minutter og copy pastet og leste men skal gjøre det enklere, her er mine hjertesaker:

Avkriminalisering av rus: Rusavhengige kan ikke bli satt i bås som kriminelle, dette skaper mindre tillit til myndighetene og systemet. I tillegg går flere av resursene til politiet til å jakte på småbrukere istedenfor å prioritere viktige saker, som vold, innbrudd, voldtekt osv. Ting som går utover andre.

Nei til karakterer i barneskolen: I mitt hode burde ikke denne trenge en forklaring. Å legge press på barn til å prestere på høyt nivå vil føre til større mentale helseproblemer. Gradvis økning av arbeidsmengde og forventninger er innafor, men å gi et barn som av ulike grunner sliter med å fokusere en dårlig karakter er noe av det dummeste jeg har hørt.

Rett til aktiv dødshjelp: Hvilke rammer som settes rundt dette vil selvsagt være nøye vurdert. Men å nekte en 70+ åring med store smerter og en dødelig sykdom muligheten til å avslutte livet sitt tidligere når det kun går i en retning synes jeg er ondskapsfult.

Bedre oppfølging av barn/ungdom som faller utenfor: Da jeg var 14-15 og hadde elendige karakterer og oppmøte på skolen ble jeg kasteball mellom ppt, rådgiver og psykolog, hadde forskjellige personer å forholde meg til og disse samarbeidet dårlig. PPT tok adhd/add test og disse var negativ, var en ung ekstrovert kvinne som skrev mer enn hun snakket, samlet masse info, kom med lite innspill, var veldig flat. Den siste personen jeg trengte på det tidspunktet. Etter jeg skulket noen ganger fikk jeg ikke bedre oppfølging, jeg fikk beskjed om at det var lite de kunne gjøre for meg. Jeg har stor tro på at umotivert ungdom trenger Riktig person å snakke med. Hadde jeg møtt en som ikke så ut som hun hadde sett et spøkelse hver gang jeg bannet, og heller snakket ''mitt språk'' hadde jeg kanskje hørt etter.

Jeg kunne fortsatt men dette er de viktigste, og ingen partier resonerer med meg. Noen må jo lede landet uansett hva jeg synes, må jeg bare stemme på de jeg er mest enig med og akseptere at de vil fremme saker jeg er tvert imot?`

Beklager om jeg skriver litt rotete men jeg er forbanna frustrert på hele greien og jeg synes det politiske systemet suger. Setter pris på alle innspill til dette, change my mind.
Det høres ut som at Rødt eller SV passer deg bedre.

VG og Dagbladet sine valgomater er en stor spøk. NRK sin er litt bedre men det er fortsatt så mange emner og faktorer som er utelatt at svarene ikke nødvendigvis gjenspeiler alle dine verdier og ønsker for samfunnet.

Både Rødt og SV har det du nevner med helse, fattigdom, skole og fritidstilbud som vesentlige ting i programpartiet. Av de andre sakene du utdyper at er viktig for deg så er dette også prioriterte saker i disse partiene, men spørsmålet om aktiv dødshjelp har ingen av de i partiprogrammet enda. SV har tidligere uttalt til media at meningene er delte innad partiet og det samme gjelder i Rødt, så inntil man får kommet mer til enighet innad partiene så vil det ikke være i noe partiprogram heller desverre.
Heldigvis er muligheten for alvorlig syke norske borgere tilstede ved å søke seg til aktiv dødshjelp i Sveits.

Det vil alltid uansett parti være noen ting du ikke er enig i eller noen ting du syns mangler, så det viktigste da er å stemme med hjertet og ikke skrote et bra parti pga én sak (med mindre den saken er så riv ruskende gal at store deler av samfunnet vil lide av det, som i mine øyne gjør partiet til et dårlig parti), eller stemme på et dårlig parti pga én bra og banal sak.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ja, det er vanskelig å finne et parti du er helt enig med. Hvis du vil kan du engasjere deg i det partiet du syns passer best og forsøke å endre partiets politikk, eller så må du bare godta at du ikke er helt enig i absolutt alt.

Personlig har jeg typisk stemt SV i mange år. Jeg er uenig med SV i verdispørsmål som forsvar (jeg ønsker å bevare nåværende nivå, eller styrke forsvaret), og EU (SV vil ut av EU/EØS, jeg ønsker fult EU-medlemskap). Dette er kameler jeg har valgt å svelge, fordi jeg SV har sterk politikk knyttet til omfordeling av rikdom, utdanning og helsetilbud til alle, likestilling mellom kjønnene, statlig eierskap av viktige ressurser m.m. Disse verdispørsmålene er for meg viktigere enn uenigheten jeg har om EU og Forsvar, og det er greit.

I år stemmer jeg MDG, for omfordeling av rikdom og likestilling blir litt irrelevant hvis verden blir ubeboelig. Derfor velger jeg å stemme MDG, et parti som er mye mer liberalt og i mye større grad vil overlate viktige virksomheter til det private næringslivet enn jeg selv er komfortabel med. Jeg velger å svelge det som for meg er en ganske stor kamel, fordi jeg vurderer noen spørsmål som viktigere enn andre.

Jeg prøver ikke å overtale deg til å stemme det samme som meg, men å vise hvordan man av og til må stemme på et parti som man ikke nødvendigvis er helt og holdent enig med i alt.

Hvis jeg skulle prøve å pushe et eller annet parti på deg så tror jeg i likhet med celtseus at SV og Rødt hadde vært gode partier for deg, som representerer det du vil ha. AP kan også oppfylle dette, for AP er et veldig bredt parti som favner over mye.
Sist endret av Tias; 26. august 2021 kl. 14:17.
Hvordan kan man stemme på et parti som vil legge ned våre største inntektskilder uten å ha et ordentlig alternativ klar?

Verden har X behov for olje og gass. Produserer ikke vi, vil noen andre fylle tomrommet. En ting er sikkert og visst, vi i Norge gjør dette vesentlig mer miljøvennlig enn feks Kina. Det eneste vi oppnår med å legge ned denne bransjen er at vi blir fattigluser samtidig som verden blir mer forurenset.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvordan kan man stemme på et parti som vil legge ned våre største inntektskilder uten å ha et ordentlig alternativ klar?

Verden har X behov for olje og gass. Produserer ikke vi, vil noen andre fylle tomrommet. En ting er sikkert og visst, vi i Norge gjør dette vesentlig mer miljøvennlig enn feks Kina. Det eneste vi oppnår med å legge ned denne bransjen er at vi blir fattigluser samtidig som verden blir mer forurenset.
Vis hele sitatet...
Nå ville nok ikke TS at dette skulle bli en politisk tråd, men siden du åpenbart sikter til meg må jeg nesten bare få svare: MDG har ikke som intensjon å legge ned oljenæringen uten å samtidig bygge opp nye arbeidsplasser og inntekter. MDG ønsker å sette en sluttdato for oljeproduksjon til 2035, og vil at landet skal forplikte seg til dette allerede nå slik at man får tid til å bygge opp nye næringer.

Å påstå at MDG "vil legge ned våre største inntektskilder uten å ha et ordentlig alternativ klar" er i beste fall uopplyst, i verste fall uredelig. Hva MDG mener om utfasing av olje kan du lese mer om her. Det er kortfattet og lettlest, ta en titt
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hvordan kan man stemme på et parti som vil legge ned våre største inntektskilder uten å ha et ordentlig alternativ klar?

Verden har X behov for olje og gass. Produserer ikke vi, vil noen andre fylle tomrommet. En ting er sikkert og visst, vi i Norge gjør dette vesentlig mer miljøvennlig enn feks Kina. Det eneste vi oppnår med å legge ned denne bransjen er at vi blir fattigluser samtidig som verden blir mer forurenset.
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk ikke så mange andre valg om vi skal overleve. Du kan ikke spise olje, og om vi fortsetter som nå, så er det snart ikke mat nok til alle heller.
Uansett så er det bra du bruker stemmeretten din. Jeg var flau i årevis i skjul fordi jeg aldri stemte. Måtte bli over 30 før jeg gjorde det første gang og det føltes ganske bra.

Undersøkelser viser at unge som ikke stemmer dropper det fordi de vegrer seg for å gå inn på valglokalene. Altså ikke om hva politikken er og sånn men at de ikke vil drite seg ut ved å ikke vite hvordan man gjør det steg for steg lissom. Jeg mener jeg kan huske jeg var litt sånn da jeg var ung. Liksom redd for at en gjeng med «voksne» mennesker skulle le av meg der jeg tryna ut av båsen med stemmesedler klistra i trynet og pissa på meh samtidig.

Men det var ganske lett fant jeg ut. Gå inn, bli vist til båsen din. Ta seddelen fra parti du vil stemme. Kanskje du kjenner igjen ett navn, whatever. Brett den sammen, få den stempla, vis legg oh stapp den i kassa. Brøl mens mens du slår deg på brøstet når du går ut.
Du har helt rett i at det er veldig vanskelig å stemme for tiden. Jeg vet selv at jeg kommer til å stemme på et venstreside parti, men er usikker på hvilket.

Det sagt så vil det bli et parti som støtter EØS avtalen, denne avtalen er ufattelig viktig for Norge både nå og i fremtiden, og den ble fremforhandlet på et tidspunkt hvor EU var i en mye svakere posisjon enn det de er i dag, og vi hadde aldri klart å fremforhandle en bedre avtale hvis vi gikk ut av den.

Forøvrig vil du aldri finne et parti hvor du er enig med alt de sier, men uansett hvilket parti du stemmer på så vil de uansett måtte være en del av en koalisjon. Så stem basert på hvilken koalisjon du vil skal vinne, og velg et parti som støtter kjernesakene dine.

Det sagt så hadde jeg vert skeptisk til MDG, de kan like gjerne hoppe over til Høyresiden..
Sitat av Tias Vis innlegg
Nå ville nok ikke TS at dette skulle bli en politisk tråd, men siden du åpenbart sikter til meg må jeg nesten bare få svare: MDG har ikke som intensjon å legge ned oljenæringen uten å samtidig bygge opp nye arbeidsplasser og inntekter. MDG ønsker å sette en sluttdato for oljeproduksjon til 2035, og vil at landet skal forplikte seg til dette allerede nå slik at man får tid til å bygge opp nye næringer.

Å påstå at MDG "vil legge ned våre største inntektskilder uten å ha et ordentlig alternativ klar" er i beste fall uopplyst, i verste fall uredelig. Hva MDG mener om utfasing av olje kan du lese mer om her. Det er kortfattet og lettlest, ta en titt
Vis hele sitatet...
Jeg siktet ikke til deg, skrev generelt. Jeg har lest lenken din og skjønner fremdeles ikke hva alternativet skal være.

Vi er fem millioner mennesker her til lands. I Kina er dem 1,4 milliarder, og dem har nettopp gått vekk fra tobarnspolitikken. Utslippene fra disse kommer bare til å øke. Hva vi driver med her oppe er irrelevant. Kina slipper ut like mye klimagasser på en dag som vi gjør på et år. I snitt slipper én kineser ut 6,88 tonn i året, mot 5,82 tonn i året for en gjennomsnittlig nordmann.
Kilde: https://www.bp.com/content/dam/bp/bu...ull-report.pdf


Vi har vesentlig bedre hms og miljøprofil enn det andre land har. Det er miljøvennlig at vi leter og pumper opp olje her så ikke andre gjør det. Jeg er ikke interessert i å gi slipp på min velferd.
Sist endret av venstrehook; 26. august 2021 kl. 20:13.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg er ikke interessert i å gi slipp på min velferd.
Vis hele sitatet...
Dette er jo egentlig essensen av det hele.

Norge produserer store mengder olje og gass, som står for vanvittige utslipp når den brennes. Heldigvis for oss så er det ikke vi selv som brenner den, så de utslippene kommer på kjøperens klimaregnskap.

Kinas utslipp skyldes derimot i stor grad at de produserer masse varer som vi kjøper. Siden utslippene skjer når varen produseres regnes disse utslippene som Kinas utslipp.

Flaks for Norge, da.
venstrehook: Drit i tallene et like øyeblikk, for du har uansett misforstått de. Ignorer også hvem som brenner hva hvor og velstand og unger i ulike land. Se på det fullstendig enkle og åpenbare her: Vi er en av verdens største eksportører av olje og gass. Hvis vi lar vår dinogugge bli under bakken, så havner den ikke i atmosfæren. Vi trenger mindre dinogugge i atmosfæren. Derfor bør vi la våre egne enorme reserver bli liggende. Er dette virkelig så forbanna komplisert å fatte?
Sitat av Tias Vis innlegg
Dette er jo egentlig essensen av det hele.

Norge produserer store mengder olje og gass, som står for vanvittige utslipp når den brennes. Heldigvis for oss så er det ikke vi selv som brenner den, så de utslippene kommer på kjøperens klimaregnskap.

Kinas utslipp skyldes derimot i stor grad at de produserer masse varer som vi kjøper. Siden utslippene skjer når varen produseres regnes disse utslippene som Kinas utslipp.

Flaks for Norge, da.
Vis hele sitatet...
Kina kommer vel til å kjøpe olje andre steder, de kommer ihvertfall ikke til å bruke noe mindre dersom de ikke får kjøpt olje av oss.

Finnes det et parti som er positivt både til å fortsette oljeproduksjon OG positive til rusreform/avkriminalisering/legalisering?? Alt jeg ber om igrunn for at de får min stemme ihvertfall
Trådstarter
2 1
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det høres ut som at Rødt eller SV passer deg bedre.

VG og Dagbladet sine valgomater er en stor spøk. NRK sin er litt bedre men det er fortsatt så mange emner og faktorer som er utelatt at svarene ikke nødvendigvis gjenspeiler alle dine verdier og ønsker for samfunnet.

Både Rødt og SV har det du nevner med helse, fattigdom, skole og fritidstilbud som vesentlige ting i programpartiet. Av de andre sakene du utdyper at er viktig for deg så er dette også prioriterte saker i disse partiene, men spørsmålet om aktiv dødshjelp har ingen av de i partiprogrammet enda. SV har tidligere uttalt til media at meningene er delte innad partiet og det samme gjelder i Rødt, så inntil man får kommet mer til enighet innad partiene så vil det ikke være i noe partiprogram heller desverre.
Heldigvis er muligheten for alvorlig syke norske borgere tilstede ved å søke seg til aktiv dødshjelp i Sveits.

Det vil alltid uansett parti være noen ting du ikke er enig i eller noen ting du syns mangler, så det viktigste da er å stemme med hjertet og ikke skrote et bra parti pga én sak (med mindre den saken er så riv ruskende gal at store deler av samfunnet vil lide av det, som i mine øyne gjør partiet til et dårlig parti), eller stemme på et dårlig parti pga én bra og banal sak.
Vis hele sitatet...
Takk for informativt svar. Kjente jeg begynte å bli litt overveldet over all info og frustrert på hele greien, attention span er ikke den beste..

Skal definitivt lese meg opp på Rødt og SV, helt ærlig var de ikke på radaren engang da de ikke havnet på listen. Må si meg enig i at valgomaten virker litt so-so. Men er vel et brukbart startpunkt for de som ikke vet forskjellen på høyre/venstre siden hehe. Mener jeg brukte NRK sin.

Aktiv dødshjelp er ikke den viktigste for meg heller, og det er jo en av de vanskeligste å ha en klar mening om for partiene også, er ikke bare bare å signere noen greier og boom, plutselig kan en lege putte store mengder barbiturater i koppen din. Synes bare at for meg burde det være en menneskerett å få bestemme dette selv.

Alt i alt er jeg enig med deg at man må se det store bildet og ikke la småsaker ødelegge, hverken fra eller til. Føler nå puslespillet virker litt mer overkommelig!
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Kina kommer vel til å kjøpe olje andre steder, de kommer ihvertfall ikke til å bruke noe mindre dersom de ikke får kjøpt olje av oss.
Vis hele sitatet...
Prøver igjen! Norge sitter på enorme reserver av olje og gass. Vi er verdens tredje største eksportør av gass og omlag en tredjedel av reservene våre er fortsatt under bakken. Verden har ikke uuttømmelige mengder av dette her. Kina og andre kan sikkert kjøpe fra andre en stund - ja. Helt til de som selger enten selv går tomme eller tar til vettet og slutter å selge. Dersom vi slutter å selge, så er det ganske mye CO2 som ikke havner i atmosfæren. Vi kan altså være med å bestemme hvor mye karbondioksid som totalt skal slippes ut. Er dette uklart, abstrakt, eller vanskelig å forstå?
Sist endret av Myoxocephalus; 27. august 2021 kl. 00:21.
Vi nærmer oss peak olje produksjon. Det begynner å bli tomt for nye store felter å hente fra, og de som finnes kan ikke hente øke produksjonen så veldig. Så om Norge slutter å pumpe vil dette gjøre resterende olje dyrer aka, flere vil se etter alternativer.
Om ikke vi i et av verdens rikeste land klarer å gå av olje, hvordan kan vi forvente at noen andre kan klare det?