Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224985
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=987

Jorg kom med konkrete tilbakemeldinger. Dei har du ignorert. Du har fått fleire kjelder som motseier deg. Dei ignorerer du; du forsøker ikkje ein gong å påpeike problem - du bare gjentar standpunktet ditt.

Det er du som ikkje bedriv diskusjon her, og difor vert kritikken slik.
Vis hele sitatet...
Jorg kom mye rart, og jeg trenger mer enn en dag på å gå gjennom de studiene. Derfor takket jeg for kildene. Når jeg har gått gjennom de og gjort meg opp en mening, kommer jeg tilbake.

Er det noe i veien med det?
Du skal få slettebgrunnelsen for innlegget ditt, boblesaft:
Denne meldingen har blitt slettet av <redacted>. Grunn: Nei. Nå begynner det å ligne trolling. Anbefaler å slette alle hans innlegg til han besvarer spørsmål som blir stilt.
Vis hele sitatet...
Må innrømme at jeg heller mot å være enig; brønnmiginga di kan du ta en annen plass. Og som du selv skriver er det akkurat det du har gjort: Du ble tuppa ut av reddit. Nå har ikke jeg innblikk i diskusjonene du deltok i der, men hvis uredeligheten din der var tilsvarende det du viser her er det ikke veldig forunderlig at de tok affære.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. august 2021 kl. 12:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jorg kom mye rart, og jeg trenger mer enn en dag på å gå gjennom de studiene. Derfor takket jeg for kildene. Når jeg har gått gjennom de og gjort meg opp en mening, kommer jeg tilbake.

Er det noe i veien med det?
Vis hele sitatet...
Det var kjeldene du kom med han ga tilbakemelding på.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Jorg kom mye rart, og jeg trenger mer enn en dag på å gå gjennom de studiene. Derfor takket jeg for kildene. Når jeg har gått gjennom de og gjort meg opp en mening, kommer jeg tilbake.

Er det noe i veien med det?
Vis hele sitatet...
Jeg får gjøre som du gjør, gjenta meg selv;

Boblesaft, du tråkker i det gang på gang. Du forstår ikke statistikk og du fortsetter å benytte begreper du ikke helt forstår. Ad homninen beskyldningen du slengte ut for ca en side siden ble raskt avvist for forklart for deg hvorfor du ikke brukte det korrekt. Også bare fortsetter du å kle på deg offerrollen mens du øser ut de samme feilaktige argumentene, slik du fortsetter å snakke om ad hominen.

Gjør akkurat hva du vil i forhold til vaksine, men kanskje bør du holde deg helt borte fra alle diskusjoner rundt vaksinens virkninger fordi det virker nå helt klart for de fleste andre i tråden at du ikke evner å ta til deg noe som helst av det som er blitt sagt til deg uansett hvor mange forskjellige måter folk forsøker å tegne og forklare dette for deg. Problemet når folk diskuterer og slenger ut påstander som beviselig er feilaktige er at andre som finner denne tråden kanskje har noen av de samme tankene du har, vil ta det du sier til inntekt for at det er korrekt. Du har jo tross alt gjentatt det så mange ganger. Og kanskje får du flere til å droppe vaksinen når du diskuterer slik du gjør. Det vil jo ikke være noe bra.

Du overser spørsmål som stilles til deg, og heller enn å forsøke å besvare dem så gjentar du hva du føler om vaksinen, og hvordan du har tolket det du har lest om vaksinen. Du har lov å føle akkurat hva du vil om vaksinen, men når du tolker det du leser feil, så må også konklusjonen din bli feil. Det er blitt vist deg gjentatte ganger i tråden, men det overser du.

Kanskje starter du i helt feil ende her? Du jager opp et voldsomt turtall på dette med vaksine, til tross for du mangler nødvendig kunnskap til å mene veldig mye om emnet. Og for meg virker det som kunnskapsbristen er det som gjør at du ikke evner å ta til deg den informasjonen du blir servert på en skikkelig måte. Eller kanskje orker du ikke bruke tid på lese kilder andre kommer med? Om det er tilfellet så er det i beste fall en uredelig måte å diskutere på, og det skaper veldig mye støy, og du kan også dra andre folk ned i det hullet du nå befinner deg i.

Kanskje kan du starte med å lese deg opp på statistikk? Bruke litt tid på grunnleggende vitenskapelige metoder? Da vil du sikkert lese informasjonen med helt nye briller og du vil lettere kunne kommunisere med andre uten å surre med begreper og uten å skape mer støy. Og det hjelper deg sikkert med å ta en ny og mer korrekt vurdering av viktigheten av vaksinering.

Ta en titt feks på pensumlister på statistikk på høyskoler. Det første møtet med statistikk er vel typisk på 6 studiepoeng. Ja det er litt å sette seg inn i, men da øker forutsetningene dine for å lese og forstå statistisk materiale. Bruk også tid på lese om vitenskapelige metoder. Da vil du raskt forstå hvorfor utsagn slik "jeg ble jo ikke testet, så hvordan kan da statistikken være korrekt" faller på egen urimelighet.

Det er helt greit å diskutere for å ta til seg kunnskap, og det er lærerikt å diskutere. Men komplekse tema kan kreve en viss basiskunnskap både for å få full forståelse av hva som blir sagt i diskusjonen og for å forstå essensen i kilder som blir benyttet. Og om det egentlige målet med diskusjonen er å tilegne seg kunnskap, så må du kanskje først få på plass basiskunnskapen jeg nevner. Andre kan sikkert også slenge på andre tips for hva du bør lese eller titte på.

Folk svarer deg ikke slik fordi de ønsker å være drittsekker eller for å disse deg, det er nok måten du diskuterer på og hvordan du velger å ikke besvare konkrete spørsmål som gjør at enkelte blir frustrerte.

Verdt å tenke over og gjennomføre?
Sist endret av _abc_; 12. august 2021 kl. 12:51.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Ingenting i veien med måten du ordla deg på. Poenget er at resonnementet ditt om meg ikke fører diskusjonen i retning immunitet, men i retning meg. Du er på bærtur og lurer på hvorfor det ikke kommer fisk.

Jeg har mange forskjellige meninger om immunitet. Hva er det du vil vite? La meg gi deg en kjapp oppsummering.

I denne tråden har jeg argumentert for at naturlig immunitet er bedre enn vaksine-immunitet. Denne påstanden ble møtt med en artikkel fra John Hopkins og en studie fra CDC.
Dette har fått meg til å revurdere påstanden min. Det er derfor jeg kom hit for å diskutere tema, for å få påstandene mine utfordra. Jeg har diskutert dette i ukesvis på Reddit blant annet, men der ble åpenhet og spørsmål rundt immunitet møtt med ban og fjerning av innlegg. Apropos: Hvorfor ble mitt forrige innlegg slettet?

Meningen min om immunitet nå, er relativt todelt, men jeg lener meg mot at naturlig immunitet er bedre enn vaksine. Dette er ikke bare en mening jeg kommer med. Det er mitt samlede inntrykk fra påstander av vitenskapsmenn og leger som blant annet hevder at dette var den generelle konsensus i legeindustrien før pandemien, før det ble politisk.

Fra det jeg har sett er det ikke nok grunnlag for å si noe sikkert om det ene eller det andre.
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt var Stefan Löfven også en sterk tilhenger av naturlig immunitet, og du fikk med deg hvordan det gikk? Vi hadde tiltak, og likevel så sprengte vi grensen for folk som hadde behov for respirator. Du heller fortsatt mot en løsning som ville gitt langt høyere dødstall.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Som tidligere nevnt var Stefan Löfven også en sterk tilhenger av naturlig immunitet, og du fikk med deg hvordan det gikk? Vi hadde tiltak, og likevel så sprengte vi grensen for folk som hadde behov for respirator. Du heller fortsatt mot en løsning som ville gitt langt høyere dødstall.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen tilhenger av naturlig immunitet framfor vaksine. Jeg har argumentert for at naturlig immunitet er bedre enn vaksine—jeg har ikke argumentert for tiltak som ekskluderer vaksine, dette er dine ord, og du gjør en tabbe i å projektere sort/hvitt-tankegangen din over på andre.

Jeg tror vi kommer ut av denne pandemien med en kombinasjon av vaksine og naturlig immunitet. Jeg har personlig ingen formening om hvem som skal vaksinere seg eller ikke, det er individets valg, men studier foreslår at de som allerede er smittet med coronaviruset ikke bør prioriteres før eldre og syke. Dersom man er under 40 år i Norge har man i følge statistikken 99,993% sjanse for å overleve. Derfor virker det hensiktsmessig å fokusere vaksinen på eldre og de i risikogruppen.
Myndigheten har til en viss grad gjort dette, men i denne tråden blir det diskutert at alle bør vaksinere seg. Der er jeg uenig.

Et motargument til dette er at når man vaksinerer seg så begrenser man også spredningen. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Jeg er bare uenig i at vaksinen er det eneste som begrenser spredningen. Dersom man utsetter å vaksinere seg, slik jeg og et fåtall gjør, er det selvsagt viktig at man tar personlig ansvar for å ikke spre smitten videre. Jeg holder meg stort sett hjemme; jeg holder alltid god avstand til folk; jeg holder alltid munnen tett i offentlige rom; jeg bruker maske når avstanden blir for liten (t-bane, buss); jeg vasker/spriter hender ute i offentligheten.

Når det kommer til hva som er best, naturlig immunitet eller vaksine, er det i følge vitenskapen fortsatt mye usikkerhet. Når det kommer til min personlige immunitet derimot, er jeg ikke usikker. Noe som har blitt tatt opp altfor lite i denne debatten er hvorvidt man kan ta kontroll over sitt eget immunsystem, og det er noe som virker å være et fjernt konsept for de fleste. Da skjønner jeg godt at folk tviholder på vaksinen som en "save all"-løsning. Påstandene mine er basert på det jeg har observert fra vitenskapen i tillegg til mitt personlige forhold til immunitet. Dette poenget er selvfølgelig ikke unikt for meg, det gjelder også deg. Hvis du stadig vekk er syk eller sliter med fysiske eller psykiske plager, så vil dette naturligvis påvirke forholdet ditt til helserelaterte saker.

Det er blant annet på bakgrunn av dette jeg stiller jeg spørsmål til; påstander om at alle bør vaksineres; forslag om tiltak som ekskluderer naturlig immunitet; manglende informasjon om metoder for å styrke immunforsvaret; myndighetene som flagger vaksine som en "save all"-løsning (se f. eks. gårsdagens forside av vg).

Jeg er ikke bekymret for vaksinen eller viruset. Jeg er bekymret for framtiden til landet jeg skal bo i når påstandene mine blir møtt med motargumenter som promoterer grunnlaget for et diktatur. Med andre ord er vi nok ikke så uenige om det som har kommet frem av vitenskap og statistikk, men vi kan være fundamentalt uenige om hva som angår menneskerettigheter og politikk. Idealisten i meg tviholder til prinsipper om at alle har rett til å ta personlige valg om sin egen helse, og tiltakene må nødvendigvis ta dette i betraktning.

Man pleide å si at medisinske råd ikke skulle gis av noen andre enn din egen lege. Det var en grunn til det, og den grunnen er fortsatt relevant.
Sist endret av boblesaft; 13. august 2021 kl. 01:33. Grunn: skrivefeil
@boblesaft du skrev;

Når det kommer til hva som er best, naturlig immunitet eller vaksine, er det i følge vitenskapen fortsatt mye usikkerhet. Når det kommer til min personlige immunitet derimot, er jeg ikke usikker. Noe som har blitt tatt opp altfor lite i denne debatten er hvorvidt man kan ta kontroll over sitt eget immunsystem, og det er noe som virker å være et fjernt konsept for de fleste. Da skjønner jeg godt at folk tviholder på vaksinen som en "save all"-løsning. Påstandene mine er basert på det jeg har observert fra vitenskapen i tillegg til mitt personlige forhold til immunitet. Dette poenget er selvfølgelig ikke unikt for meg, det gjelder også deg. Hvis du stadig vekk er syk eller sliter med fysiske eller psykiske plager, så vil dette naturligvis påvirke forholdet ditt til helserelaterte saker.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du forsøker deg på sarkastisk ironi eller om du virkelig mener dette? Siden jeg er usikker og du ikke forklarer dette noe nærmere så får jeg tro deg på det du skriver. At dette er noe du tror på, også trekker jeg noen egne slutninger på hvordan det gjøres.
Ok, så du tenker at via tankekraft, panfløytemusikk og svartekunst så kan du bare bestemme deg for å fortsette å være frisk? Eller snakker vi røkelse, løse og ledige hippie klær og sjamantrommer? Skikkelig dumt at så mange uopplyste mennesker kneler og dør hver år av sykdommer som de ikke er vaksinert mot. De kunne jo bare spurt deg om hjelp så hadde de sluppet å dø.
Sitat av boblesaft Vis innlegg



Man pleide å si at medisinske råd ikke skulle gis av noen andre enn din egen lege. Det var en grunn til det, og den grunnen er fortsatt relevant.
Vis hele sitatet...
Jeg tror legen din ville anbefalt vaksine...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
@boblesaft du skrev;
Ok, så du tenker at via tankekraft, panfløytemusikk og svartekunst så kan du bare bestemme deg for å fortsette å være frisk? Eller snakker vi røkelse, løse og ledige hippie klær og sjamantrommer?
Vis hele sitatet...
Nå må du faen meg gi deg. Hvor har jeg sagt dette? Kan du siterere meg på det jeg faktisk sier istedenfor å hoppe til de villeste konklusjonene du kan tenke deg? Det er nettopp det her som er problemet, og grunnen til at vi ikke kommer noe vei i denne diskusjonen.

Jeg snakker om immunforsvaret. Skjerp deg.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skikkelig dumt at så mange uopplyste mennesker kneler og dør hver år av sykdommer som de ikke er vaksinert mot.
Vis hele sitatet...
Det er synd, og det er derfor kritikken min er rettet mot kommunikasjonen fra helsemyndighetene som burde vite bedre.

Sitat av Neipådeg
Jeg tror legen din ville anbefalt vaksine...
Vis hele sitatet...
Og det skal du få lov til å tro. Jeg er mer interessert i å diskutere det som er reelt. Og faktum er at dette er en samtale mellom meg og legen min—ikke meg og deg, eller meg og illsinte nerder på internett.
Sist endret av boblesaft; 13. august 2021 kl. 08:51. Grunn: siterte feil bruker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Noe som har blitt tatt opp altfor lite i denne debatten er hvorvidt man kan ta kontroll over sitt eget immunsystem, og det er noe som virker å være et fjernt konsept for de fleste
Vis hele sitatet...
Dette må du gjerne utdjupe. Grundig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette må du gjerne utdjupe. Grundig.
Vis hele sitatet...
Gjerne, men det får bli i en annen tråd en annen dag. Helt enkelt fordi jeg ikke har tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Gjerne, men det får bli i en annen tråd en annen dag. Helt enkelt fordi jeg ikke har tid.
Vis hele sitatet...
Arrogansen din tar ikkje aldri slutt. Du anklager andre for å leggje grunnlaget for diktatur, fordi dei ikkje er einig med deg, og du kaster ut påstandar - utan å ha tid til å følgje det opp.

Det du driv med her er brønnpissing, og ingenting anna. Så langt har du over ganske mange innlegg har du stortsett komt med personangrep og og patos. Dei rasjonelle argumenta har stortsett vore ikkje-eksisterande.

Så alt i alt må eg dele myoxo si oppfordring: Sug en elg.
Sist endret av vidarlo; 13. august 2021 kl. 09:08.
Boblesaft: Hvem her er det som har tatt til orde for at du skal tvangsvaksineres? Jeg har ikke orket å lese gjennom alt som har kommet her, men det ligner ikke noen av de involverte å ville tvinge sine helsevalg på noen. Det de gjør er å argumentere imot meningene dine, og det er ikke diktatorisk. Tvert imot.

Bare for å understreke det nok en gang, jeg er ikke for tvangsvaksinering, og mener f eks koronapass må begrenses sterkt for å unngå at det blir en reell tvang.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
.



Og det skal du få lov til å tro. Jeg er mer interessert i å diskutere det som er reelt. Og faktum er at dette er en samtale mellom meg og legen min—ikke meg og deg, eller meg og illsinte nerder på internett.
Vis hele sitatet...
Har du spørt legen din enda? Viss ikke er det vel på tide å spørre hen. Om du ikke har fått tilbud enda, så tror jeg det kommer snart.

Er det ikke det vi diskutere da? Din motvilje mot vaksine? Tror det fleste ikke er "illsinte", men oppgitt, frustrerte, og bekymret, hvilket fort kan framstå som sinne.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Gjerne, men det får bli i en annen tråd en annen dag. Helt enkelt fordi jeg ikke har tid.
Vis hele sitatet...
Syns du skal utdype det her i denne tråden når du får tid. For din del blir det spikeren i kisten på de elendige resonnementene og konklusjonene dine.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Nå må du faen meg gi deg. Hvor har jeg sagt dette? Kan du siterere meg på det jeg faktisk sier istedenfor å hoppe til de villeste konklusjonene du kan tenke deg? Det er nettopp det her som er problemet, og grunnen til at vi ikke kommer noe vei i denne diskusjonen.

Jeg snakker om immunforsvaret. Skjerp deg.




Det er synd, og det er derfor kritikken min er rettet mot kommunikasjonen fra helsemyndighetene som burde vite bedre.



Og det skal du få lov til å tro. Jeg er mer interessert i å diskutere det som er reelt. Og faktum er at dette er en samtale mellom meg og legen min—ikke meg og deg, eller meg og illsinte nerder på internett.
Vis hele sitatet...
Nei det er du som må skjerpe deg. Det er du som sier du kan ta kontroll over ditt eget immunsystem. Også stopper du der. Da blir det bare en helt vill og fjern påstand fra din side, og du gjør virkelig ingenting for å forsøke å underbygge den.

Javel, så panfløyte, røkelse og hppieklær var ikke det du tenkte. Fortell meg åssen du skal få full kontroll over ditt immunsystem. Vi snakker jo bio hacking på høyt nivå nå.

Tenker du tilskudd av vitaminer, et glass appelsinjuice hver morgen og å sove med vinduet åpent?

Det er ikke jeg som er useriøs, jeg forsøkte å tenke meg til hva du kan bruke for å kontrollere ditt immunforsvar. Det var du som kom men nok en påstand helt uten å legge to pinner i kors for å forklare dette.

Om det var slik det fantes en metode å løse trusler fra pandemier uten vaksine så hadde det vel vært tatt i bruk for lenge siden? Eller tror du kanskje Big Pharma står bak og skapte covid for å tjene fete bonuser?

Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å spekulere og tippe på hva du mener når du ikke evner å forklare dine påstander. Så dette får du ta på egen kappe.
En ting som jeg finner ganske forundelig er at den relativt store skepsisen en finner mot vaksiner, generelt sett ikke forekommer i andre deler av helsevesenet. Jeg mener, svært mange av oss gjennomgår relativt risikofyllte behandlinger for rent kosmetiske grunner, og da snakker jeg heller ikke bare om å sprøyte silikon inn i ræva, men også tannbehandlig, kviser og andre hudproblemer. I tillegg til livsnødvendige operasjoner mange må ha en gang i løpet av livet. Der aksepterer vi stort sett at all behandling innebærer en viss risiko. Hvis vi hører om feilslåtte operasjoner eller behandlinger utført dårlig, er det selvsagt synd. Men det er jo ikke slik at vi har det samme kollektive utropet om at behandlingene burde opphøre på lik linje med vaksiner. Hvorfor er det slik?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Et motargument til dette er at når man vaksinerer seg så begrenser man også spredningen. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Jeg er bare uenig i at vaksinen er det eneste som begrenser spredningen. Dersom man utsetter å vaksinere seg, slik jeg og et fåtall gjør, er det selvsagt viktig at man tar personlig ansvar for å ikke spre smitten videre. Jeg holder meg stort sett hjemme; jeg holder alltid god avstand til folk; jeg holder alltid munnen tett i offentlige rom; jeg bruker maske når avstanden blir for liten (t-bane, buss); jeg vasker/spriter hender ute i offentligheten.
Vis hele sitatet...
Ingen har påstått vaksiner er einaste måten. Men enkelte av oss er lei av å gå med maske, og å ikkje kunne samle tredve stykker på lønningspils.

Du kan seriøst ikkje snakke om at du føler deg misforstått når du presterer såpass grove stråmenn sjølv.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Når det kommer til hva som er best, naturlig immunitet eller vaksine, er det i følge vitenskapen fortsatt mye usikkerhet.
Vis hele sitatet...
Relativt irrelevant imho. Eg vil ha immunitet, men eg har ikkje spesielt lyst til å gjennomgå sjukdom med potensielt alvorlege konsekvenser, og vel difor vaksine. Om infeksjon gir marginalt betre immunitet så endrar ikkje det mi vurdering. Og når det kjem til risiko ved vaksine v. sjukdom er ikkje forskinga tvetydig.

Forøvrig har du ikkje vist til forskning som understøtter påstanden din.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

@boblesaft sa; Når det kommer til hva som er best, naturlig immunitet eller vaksine, er det i følge vitenskapen fortsatt mye usikkerhet
Vis hele sitatet...
Relativt irrelevant imho. Eg vil ha immunitet, men eg har ikkje spesielt lyst til å gjennomgå sjukdom med potensielt alvorlege konsekvenser, og vel difor vaksine. Om infeksjon gir marginalt betre immunitet så endrar ikkje det mi vurdering. Og når det kjem til risiko ved vaksine v. sjukdom er ikkje forskinga tvetydig.

Forøvrig har du ikkje vist til forskning som understøtter påstanden din.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det, vaksinen reduserer risiko for smitte og dermed også alvorlige covid problemer, sykehusinnleggelse og dermed og evt. farer knyttet til long covid.

Om noen skulle ønske seg marginal bedre beskyttelse/immunitet ved å først bli smittet, så faller jo den tanken på egen urimelighet. For ingen vet jo på forhånd om de er en av dem som blir rammet av long covid. En kan jo ikke isolere fordelene av naturlig immunitet, fordi de som får naturlig immunitet alt har blitt smittet og dermed blir det jo bare krøll når risikoene skal vurderes opp mot hverandre.
BRAND ∞ STRONG
Får min andre dose Pfizer til uka og har fortsatt med maske og avstand i påvente av den.

Dette viser dataene om beskyttelse mot infeksjon etter én dose:
England, Pfizer: 36 prosent
Canada, Pfizer: 56 prosent

Hva er grunnen til den store forskjellen her?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Får min andre dose Pfizer til uka og har fortsatt med maske og avstand i påvente av den.

Dette viser dataene om beskyttelse mot infeksjon etter én dose:
England, Pfizer: 36 prosent
Canada, Pfizer: 56 prosent

Hva er grunnen til den store forskjellen her?
Vis hele sitatet...
Umulig for meg å vite. Er det ene datakilden eldre enn den andre? At kanskje tallene endret seg utover i pandemien?
Eller kan det skyldes feks delta?
Er delta mer utbredt i UK enn Canada?
Sist endret av _abc_; 13. august 2021 kl. 19:43.
BRAND ∞ STRONG
Ja det kan være en mulighet.
Men jeg tenkte at hvis det skulle være noe poeng i sammenligningen så burde
den basere seg på like forhold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Får min andre dose Pfizer til uka og har fortsatt med maske og avstand i påvente av den.

Dette viser dataene om beskyttelse mot infeksjon etter én dose:
England, Pfizer: 36 prosent
Canada, Pfizer: 56 prosent

Hva er grunnen til den store forskjellen her?
Vis hele sitatet...
Utan å vite kor du har tala frå så er det vanskelig å vite grunnen. Det kan vere veldig mange årsaker til slike skilnader, t.d. kor godt befolkinga følgjer andre smittevernsråd, over kor lang periode observasjonen er gjort, når observasjonen er gjort (både mtp. virusvarianter, men og med tanke på årstida; på sommerstid er folk meir ute og smitterisiko er mykje mindre utendørs t.d.), kor utbredt testing er i befolkinga også viare.

Viare kan du ha feilmarginer som er så store at dei to tala i praksis er like.
Jeg vet ikke hvordan det er med Canada, men Delta spredde seg vel relativt tidlig i UK. Men jeg tror Canada har lengre opphold enn UK mellom dose 1 og 2. Men siden dette gjelder etter 1 så er det ikke godt å si.

Det har jo vært et ganske stort sprik på effektiviteten fra land til land. Eneste jeg har fått med meg er at Israel har nektet å publisere metodikken bak sine tall så jeg er litt usikker på hva de surrer med.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Utan å vite kor du har tala frå så er det vanskelig å vite grunnen. Det kan vere veldig mange årsaker til slike skilnader, t.d. kor godt befolkinga følgjer andre smittevernsråd, over kor lang periode observasjonen er gjort, når observasjonen er gjort (både mtp. virusvarianter, men og med tanke på årstida; på sommerstid er folk meir ute og smitterisiko er mykje mindre utendørs t.d.), kor utbredt testing er i befolkinga også viare.

Viare kan du ha feilmarginer som er så store at dei to tala i praksis er like.
Vis hele sitatet...
VG

..og jeg tror kanskje artikkelen kommer med svaret.
Den viser muligens ikke til hvor beskyttet man er av vaksinen, men i hvor stor grad folk har blitt syke
basert på hvordan de har levd og beskyttet seg etter dose 1.

I så fall syns jeg denne linjen er litt missvisende:
"Dette viser dataene om beskyttelse mot infeksjon etter én dose:"
Sist endret av vindaloo; 13. august 2021 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blir jo spennende å se fremover når vaksinasjonen er ferdig i Norge og andre land hvordan det blir. Ser det er mange som sier de vaksinerer seg for andre sin del og de svake som ikke kan ta vaksinen eller av andre grunner blir anbefalt og ikke ta den. Viser jo seg at vaksinen hjelper lite på spredning så da er jo de som ikke kan ta vaksinen like utsatt igjen se link
https://www.tv2.no/nyheter/14172960/

Så er jo spørsmålet når så mange tar vaksinen for de som ikke kan ta den. Om det i det hele tatt var til hjelp for de som ikke kan vaksinerer seg.

Så ser vi også blant annet i Frankrike at uvaksinerte ikke kan trene ta tog eller gå på restaurant. Kanskje vi får slike regler i andre land også i Norge?

Så hva med de svake som er anbefalt å ikke ta vaksinene de blir jo skubbet helt utav samfunnet. Vil da de vaksinerte som da tenkte på andre og svake stå opp for de som blir utelatt fra samfunnet på grunn av sin sykdom eller andre ting som gjør at de ikke kan ta vaksinen?
Sitat av merk Vis innlegg
Blir jo spennende å se fremover når vaksinasjonen er ferdig i Norge og andre land hvordan det blir. Ser det er mange som sier de vaksinerer seg for andre sin del og de svake som ikke kan ta vaksinen eller av andre grunner blir anbefalt og ikke ta den. Viser jo seg at vaksinen hjelper lite på spredning så da er jo de som ikke kan ta vaksinen like utsatt igjen se link
https://www.tv2.no/nyheter/14172960/

Så er jo spørsmålet når så mange tar vaksinen for de som ikke kan ta den. Om det i det hele tatt var til hjelp for de som ikke kan vaksinerer seg.

Så ser vi også blant annet i Frankrike at uvaksinerte ikke kan trene ta tog eller gå på restaurant. Kanskje vi får slike regler i andre land også i Norge?

Så hva med de svake som er anbefalt å ikke ta vaksinene de blir jo skubbet helt utav samfunnet. Vil da de vaksinerte som da tenkte på andre og svake stå opp for de som blir utelatt fra samfunnet på grunn av sin sykdom eller andre ting som gjør at de ikke kan ta vaksinen?
Vis hele sitatet...
Du mistolker artikkelen, det at man i like stor grad kan smitte videre ved fullvaksinering er ikke det samme som at vaksinen ikke hjelper på spredning. Vaksinene har fremdeles en effekt på det å faktisk bli smittet, moderna har vist seg å ha opp mot 76% effektivitet med delta, mens pfizer ligger på 46%.
Sitat av Jorg Vis innlegg
Du mistolker artikkelen, det at man i like stor grad kan smitte videre ved fullvaksinering er ikke det samme som at vaksinen ikke hjelper på spredning. Vaksinene har fremdeles en effekt på det å faktisk bli smittet, moderna har vist seg å ha opp mot 76% effektivitet med delta, mens pfizer ligger på 46%.
Vis hele sitatet...
Ja det kan sikkert stemme men slik jeg tolker det. Så har gjerne fullvaksinerte mindre sannsynlig for å smitte andre i forhold til uvaksinerte men at det fortsatt er høy risiko for smitte selvom man er fullvaksinert bare ikke like høy som hos uvaksinerte.
Sitat av merk Vis innlegg
Blir jo spennende å se fremover når vaksinasjonen er ferdig i Norge og andre land hvordan det blir. Ser det er mange som sier de vaksinerer seg for andre sin del og de svake som ikke kan ta vaksinen eller av andre grunner blir anbefalt og ikke ta den. Viser jo seg at vaksinen hjelper lite på spredning så da er jo de som ikke kan ta vaksinen like utsatt igjen se link
https://www.tv2.no/nyheter/14172960/
Vis hele sitatet...
Nå må folk snart slutte å spre det sprøytet der. Du KAN bli infisert, og dermed like smittsom selv om du tar vaksinen, men det er mye mindre sjanse enn om du ikke er vaksinert.

En vaksinert person kan altså være like smittsom og farlig som en uvaksinert person, men det er farligere for samfunnet med hundre uvaksinert smittsomme enn noen få vaksinerte smittsome. Forstår du?

Så ser vi også blant annet i Frankrike at uvaksinerte ikke kan trene ta tog eller gå på restaurant. Kanskje vi får slike regler i andre land også i Norge?

Så hva med de svake som er anbefalt å ikke ta vaksinene de blir jo skubbet helt utav samfunnet. Vil da de vaksinerte som da tenkte på andre og svake stå opp for de som blir utelatt fra samfunnet på grunn av sin sykdom eller andre ting som gjør at de ikke kan ta vaksinen?
Vis hele sitatet...
Det håper jeg ikke. Jeg for min del ville definitivt stå opp for de som da blir skrubbet ut av samfunnet. Ikke bare de som av helsegrunner ikke kan vaksineres (som jeg antar uansett ville vært fritatt for restriksjonene), men også for fanatiske antivaxxere og andre tullinger. Jeg mener det det er en menneskerett å ta egne helsevalg, og det inkluderer retten til å ta idiotiske helsevalg.

Når det gjelder de som ikke tåler vaksine, så vil de i mange tilfeller også tåle sykdommen dårlig. Det beste vi kan gjøre for at de skal få bevege seg fritt, er at vi andre drar huet ut av navlen og sørger for flokkimmunitet.

Sitat av merk Vis innlegg
Ja det kan sikkert stemme men slik jeg tolker det. Så har gjerne fullvaksinerte mindre sannsynlig for å smitte andre i forhold til uvaksinerte men at det fortsatt er høy risiko for smitte selvom man er fullvaksinert bare ikke like høy som hos uvaksinerte.
Vis hele sitatet...
Den trenger bare å komme under knekkpunkter slik at hver smittet person smitter under én ny i gjennomsnitt. Da vil ikke epidemien kunne opprettholdes. Så mellom 50 og 75 prosent er bra effekt. Du må se på samfunnseffekten her, ikke risikoen til den enkelte i et samfunn med høy smitte. Et lavt reproduksjonstall vil gi lite smitte i omløp, og da er selvsagt risikoen liten for å bli smittet selv om du personlig bare har 50% beskyttelse.
Sist endret av *pi; 19. august 2021 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av merk Vis innlegg
Så ser vi også blant annet i Frankrike at uvaksinerte ikke kan trene ta tog eller gå på restaurant. Kanskje vi får slike regler i andre land også i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til det. Oppslutninga om vaksinen ser ut til å vere over 90% av dei som får tilbodet, basert på dei gruppene som er vaksinerte til no.

Då er det ikkje grunn til å pålegge det; alle er i praksis vaksinerte uansett. Frankrike sliter med en del sosiale problemer vi ikkje har, og mistillit til myndigheitene som vi ikkje har. Så på grunn av oppslutninga treng ikkje vi bruke pisk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå må folk snart slutte å spre det sprøytet der. Du KAN bli infisert, og dermed like smittsom selv om du tar vaksinen, men det er mye mindre sjanse enn om du ikke er vaksinert.

En vaksinert person kan altså være like smittsom og farlig som en uvaksinert person, men det er farligere for samfunnet med hundre uvaksinert smittsomme enn noen få vaksinerte smittsome. Forstår du?
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt jeg ikke forstår? Forstår det helt fint jeg. Bare sier at fullvaksinerte utgjør en risiko for andre og det stemmer noe annet har jeg ikke sagt. Skjønner ikke hvorfor du skal ha en sånn tone.

Jeg prøver å se litt mer langsiktig at samfunnet åpner helt opp igjen og allt er normalt og de fleste er vaksinerte. Men sannsynligheten for at det fortsatt er smitte i samfunnet er stor. Så det jeg prøver å diskutere er hva skjer da med de svake og uvaksinerte. Når fullvaksinerte fortsatt utgjør en stor risiko for andre og spre smitte. Ja i mindre grad enn nå men fortsatt utgjøre stor risiko.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. august 2021 kl. 12:57. Grunn: fix av quote tags
Sitat av merk Vis innlegg
Sitat av *pi Vis innlegg
Nå må folk snart slutte å spre det sprøytet der. Du KAN bli infisert, og dermed like smittsom selv om du tar vaksinen, men det er mye mindre sjanse enn om du ikke er vaksinert.

En vaksinert person kan altså være like smittsom og farlig som en uvaksinert person, men det er farligere for samfunnet med hundre uvaksinert smittsomme enn noen få vaksinerte smittsome. Forstår du?
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt jeg ikke forstår? Forstår det helt fint jeg. Bare sier at fullvaksinerte utgjør en risiko for andre og det stemmer noe annet har jeg ikke sagt. Skjønner ikke hvorfor du skal ha en sånn tone.

Jeg prøver å se litt mer langsiktig at samfunnet åpner helt opp igjen og allt er normalt og de fleste er vaksinerte. Men sannsynligheten for at det fortsatt er smitte i samfunnet er stor. Så det jeg prøver å diskutere er hva skjer da med de svake og uvaksinerte. Når fullvaksinerte fortsatt utgjør en stor risiko for andre og spre smitte. Ja i mindre grad enn nå men fortsatt utgjøre stor risiko.
Vis hele sitatet...
Vel, det høres ikke ut som du forstår.

En fullvaksinert NÅ, med mye smitte I samfunnet, kan utgjøre en relativt stor risiko, alt etter hvordan du definerer stor.

Hverken vaksinerte eller uvaksinerte utgjør noen stor risiko når 90% har vært vaksinert lenge nok til at smitten er nesten borte fra samfunnet.
Sist endret av Myoxocephalus; 19. august 2021 kl. 12:58. Grunn: fix av quote tags
Sitat av merk Vis innlegg
Blir jo spennende å se fremover når vaksinasjonen er ferdig i Norge og andre land hvordan det blir. Ser det er mange som sier de vaksinerer seg for andre sin del og de svake som ikke kan ta vaksinen eller av andre grunner blir anbefalt og ikke ta den. Viser jo seg at vaksinen hjelper lite på spredning så da er jo de som ikke kan ta vaksinen like utsatt igjen se link
https://www.tv2.no/nyheter/14172960/

Så er jo spørsmålet når så mange tar vaksinen for de som ikke kan ta den. Om det i det hele tatt var til hjelp for de som ikke kan vaksinerer seg.
Vis hele sitatet...
Protip! Hvis du skal synse om ting du ikke forstår deg på, så følg lenkene dine til kildene sine! Her er studien, og her er bokstavelig talt første punkt under "key findings":
Obtaining two vaccine doses remains the most effective way to ensure protection against the COVID-19 Delta variant of concern dominant in the UK today.
Vis hele sitatet...
Jeg blir så sliten av dette jævla pisset her. Du finner én studie som har blitt omtalt i et annet nettsted, misforstår med vilje og sier at nå har vitenskapen fastslått at vaksiner er BS. Vel, siden du tydeligvis lar deg overbevise av vitenskapen, vil du da droppe dette antivaxxgnålet ditt nå som du har fått forklart hva studien egentlig sier?

Ikke det nei. Bombe.

Sitat av merk Vis innlegg
Så ser vi også blant annet i Frankrike at uvaksinerte ikke kan trene ta tog eller gå på restaurant. Kanskje vi får slike regler i andre land også i Norge?
Vis hele sitatet...
Hvis de som ikke vil ta vaksina slutter å lage så mye styr, så vil vi slippe franske tilstander. Helt sant - de som sitter på gjerdet påvirkes av driten deres. Færre vaksinerte medfører mer sykdom som igjen medfører mer drastiske tiltak. Vil du ikke ha mer nedstenging og kontrollregime? OK, i det fuckings minste slutt å slenge ubegrunna drit om vaksiner.

Sitat av merk Vis innlegg
Så hva med de svake som er anbefalt å ikke ta vaksinene de blir jo skubbet helt utav samfunnet. Vil da de vaksinerte som da tenkte på andre og svake stå opp for de som blir utelatt fra samfunnet på grunn av sin sykdom eller andre ting som gjør at de ikke kan ta vaksinen?
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde jo vært greit å slippe å komme dit! Gidder du å bidra?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Protip! Hvis du skal synse om ting du ikke forstår deg på, så følg lenkene dine til kildene sine! Her er studien, og her er bokstavelig talt første punkt under "key findings":

Jeg blir så sliten av dette jævla pisset her. Du finner én studie som har blitt omtalt i et annet nettsted, misforstår med vilje og sier at nå har vitenskapen fastslått at vaksiner er BS. Vel, siden du tydeligvis lar deg overbevise av vitenskapen, vil du da droppe dette antivaxxgnålet ditt nå som du har fått forklart hva studien egentlig sier?

Ikke det nei. Bombe.

Hvis de som ikke vil ta vaksina slutter å lage så mye styr, så vil vi slippe franske tilstander. Helt sant - de som sitter på gjerdet påvirkes av driten deres. Færre vaksinerte medfører mer sykdom som igjen medfører mer drastiske tiltak. Vil du ikke ha mer nedstenging og kontrollregime? OK, i det fuckings minste slutt å slenge ubegrunna drit om vaksiner.

Ja, det hadde jo vært greit å slippe å komme dit! Gidder du å bidra?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvem som misforstår med vilje jeg men greit nok.
Får håpe dere har rett og at vaksinasjonen stopper hele viruset. Og de som er svak og ikke kan ta vaksinen kan leve normalt.
Sitat av merk Vis innlegg
Vet ikke hvem som misforstår med vilje jeg men greit nok.
Får håpe dere har rett og at vaksinasjonen stopper hele viruset. Og de som er svak og ikke kan ta vaksinen kan leve normalt.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg også, men det er avhenging av at folk som deg slutter å verve folk over på nei-siden. Det er derfor vi svarer her, vi har ikke noen ambisjoner om å overbevise de som har bestemt seg, men andre folk leser jo dette. Det kan ikke få stå uimotsagt.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det håper jeg også, men det er avhenging av at folk som deg slutter å verve folk over på nei-siden. Det er derfor vi svarer her, vi har ikke noen ambisjoner om å overbevise de som har bestemt seg, men andre folk leser jo dette. Det kan ikke få stå uimotsagt.
Vis hele sitatet...
Å prøve å belyse flere sider av en sak så verver jeg nei siden. Eneste jeg har prøvd å få frem er at det fortsatt kan være smittsomt og farlig etter vaksinasjonen. Men dere har jo alle fakta på bordet så da kan jo vi slappe helt av og allt blir normalt igjen. Så dette lover jo veldig bra.
Sitat av merk Vis innlegg
Å prøve å belyse flere sider av en sak så verver jeg nei siden. Eneste jeg har prøvd å få frem er at det fortsatt kan være smittsomt og farlig etter vaksinasjonen. Men dere har jo alle fakta på bordet så da kan jo vi slappe helt av og allt blir normalt igjen. Så dette lover jo veldig bra.
Vis hele sitatet...
Det er jo måten du prøver å "belyse på" (min uthevning):

Ser det er mange som sier de vaksinerer seg for andre sin del og de svake som ikke kan ta vaksinen eller av andre grunner blir anbefalt og ikke ta den. Viser jo seg at vaksinen hjelper lite på spredning så da er jo de som ikke kan ta vaksinen like utsatt igjen
Vis hele sitatet...
Så er jo spørsmålet når så mange tar vaksinen for de som ikke kan ta den. Om det i det hele tatt var til hjelp for de som ikke kan vaksinerer seg.
Vis hele sitatet...
Dette er rett og slett spredning av feilinformasjon og ikke en belysning av flere sider av saken!

Når du formulerer deg slik så ligner du på alle de andre idiotene som har turet frem i denne tråden, og det er typisk slike ledende spørsmål basert på feiltolkning av, og linking til, artikler i media som verver folk som ikke følger så godt med til nei-siden. Derfor får du hardt motsvar, uavhengig av om din intensjon var å verve folk eller ei. Ser du den?
Sist endret av Sky; 19. august 2021 kl. 13:38.
Sitat av merk Vis innlegg
Å prøve å belyse flere sider av en sak så verver jeg nei siden. Eneste jeg har prøvd å få frem er at det fortsatt kan være smittsomt og farlig etter vaksinasjonen. Men dere har jo alle fakta på bordet så da kan jo vi slappe helt av og allt blir normalt igjen. Så dette lover jo veldig bra.
Vis hele sitatet...
Mulig du prøver på det, men det er ikke det du gjør. Hvorvidt du ikke er i stand til å fortstå det du leser eller bare sprer FUD med vilje, skal ikke jeg spekulere i. Resultatet er uansett det samme: Du belyser ingenting, du tåkelegger.
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men studier viser nå at vaksinene avtar i effekt bare mnd etter man er vaksinert. Hvordan man tenker langsiktig rundt dette er jo uklart, men foreløpig virker det som at tanken er en 3. dose med vaksine og så videre.. blir hverdagen seende slik ut? Ut og inn av tiltak frem til man får modifiserte vaksiner som fungerer på ulike varianter, eller blir det mer fokus på å vaksinere risikogruppa?

Når det i tillegg er gode prognoser for å ikke utvikle alvorlig sykdom for unge ellers sunne mennesker, er det da hensiktsmessig å vaksinere seg og risikere bivirkninger og i tillegg kunne fortsette å være smittespreder?

Link til studien:
https://www.medrxiv.org/content/10.1...317v1.full.pdf
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men studier viser nå at vaksinene avtar i effekt bare mnd etter man er vaksinert. Hvordan man tenker langsiktig rundt dette er jo uklart, men foreløpig virker det som at tanken er en 3. dose med vaksine og så videre.. blir hverdagen seende slik ut? Ut og inn av tiltak frem til man får modifiserte vaksiner som fungerer på ulike varianter, eller blir det mer fokus på å vaksinere risikogruppa?

Når det i tillegg er gode prognoser for å ikke utvikle alvorlig sykdom for unge ellers sunne mennesker, er det da hensiktsmessig å vaksinere seg og risikere bivirkninger og i tillegg kunne fortsette å være smittespreder?

Link til studien:
https://www.medrxiv.org/content/10.1...317v1.full.pdf
Vis hele sitatet...
Det er misforstått, mengden antistoffer mot viruset i blodet synker, ja. Men det vil det gjøre etter hvilken som helst sykdom og annen vaksine også. Men når antistoffene er borte, så har vi fortsatt koden mot viruset i "memory-B"– og "memory-T"-celler. Som oppformeres ganske raskt når viruset kommer inn på nytt. Det kan hende det tar en dag eller to, før en skikkelig immunrespons setter i gang. Men de fleste vaksinerte merker ikke noe eller veldig milde symptomer, når de blir smittet. Av de vaksinerte, som blir skikkelig syke, så er de så og si utelukkende veldig gamle (høy alder senker immunapparatet) eller de som går på sterke immundempende medisiner. Men for andre, så blir det normalt ikke noe verre enn en forkjølelse.

Se og hør på denne, eller flere av samme utgiver (som er eksperter innen området), så blir det samme sagt flere ganger.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men studier viser nå at vaksinene avtar i effekt bare mnd etter man er vaksinert. Hvordan man tenker langsiktig rundt dette er jo uklart, men foreløpig virker det som at tanken er en 3. dose med vaksine og så videre.. blir hverdagen seende slik ut? Ut og inn av tiltak frem til man får modifiserte vaksiner som fungerer på ulike varianter, eller blir det mer fokus på å vaksinere risikogruppa?

Når det i tillegg er gode prognoser for å ikke utvikle alvorlig sykdom for unge ellers sunne mennesker, er det da hensiktsmessig å vaksinere seg og risikere bivirkninger og i tillegg kunne fortsette å være smittespreder?

Link til studien:
https://www.medrxiv.org/content/10.1...317v1.full.pdf
Vis hele sitatet...

Ja vi må kanskje ut og inn av tiltak helt til vi får kontroll, den beste veien mot kontroll er at flest mulig vaksinerer seg.

Sjansen for at du blir smittet og utvikler langsiktige eller permanente skader etter covid er vel større en risikoen for bivirkninger fra vaksinen? De vaksinene vi nå har i landet er brukt i stort monn i mange land. Det er nok rimelig trygt å ta vaksinene. Enten det blir 2, 3 eller ennå flere.

Som sagt, vi har ikke sett alvorlige bivirkninger av vaksinene vi nå bruker. men vi ser stadig langvarige eller kroniske følger av å bli smittet av covid.

Ta vaksine. Gjør det for deg selv og de du er glad i.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Nå har ikke jeg lest hele tråden her,
Vis hele sitatet...
Foreslår at du gjør det, for bekymringene dine har blir besvart mange ganger.
Nå er det satt en foreløpig smitterekord i Norge. ed rett under 1300 registrerte tilfeller av smitte siste døgn. En økning etter ferien ventet vel mange om ikke de fleste. Men et slikt kjempehopp ble jeg nok litt overrasket over.

Minner de som ennå ikke har tatt vaksine om å komme seg på vaksinesenteret og få ordnet den. Jo flere uvaksinerte jo større sjanser for ytterligere mutasjoner og nye problemer og smittetopper. Veien ut av dette er vaksine. Det er vaksine som vil ta oss tilbake til et mer normalt samfunn, der folk kan leve mer normale liv uten så mange begrensninger som vi har hatt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Minner de som ennå ikke har tatt vaksine om å komme seg på
vaksinesenteret og få ordnet den.
Vis hele sitatet...
Vaksine er svaret, enig i det, men det er heller ingen sovepute tydeligvis.
Er ett større utbrudd i min kommune nå og omtrent halvparten av de er fullvaksinerte.

Ett annet problem er jo alle mellom 13 og 17 som nå er tilbake på skole for fult.
De har vi jo ikke begynt å vaksinere i det heletatt.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Minner de som ennå ikke har tatt vaksine om å komme seg på vaksinesenteret og få ordnet den. Jo flere uvaksinerte jo større sjanser for ytterligere mutasjoner og nye problemer og smittetopper. Veien ut av dette er vaksine. Det er vaksine som vil ta oss tilbake til et mer normalt samfunn, der folk kan leve mer normale liv uten så mange begrensninger som vi har hatt.
Vis hele sitatet...
Vaksinene "beskytter" i opptil 6 mnd og ikke 100%, skal vi vaksinere oss hvert halvår for alltid og hvor sunt er det?
Kanskje det er bedre for eldre og risikogrupper?

Jeg forstår at veien ut av pandemien er med vaksine, men det som bekymrer meg er at så mange vaksinerte tror dem er Iron man og diskriminerer de som ikke vil, eller kan ta vaksinen. Har sett og hørt om flere tilfeller, jeg blir kvalm av folk. Vaksinene splitter folket, og hvis du ikke tar vaksine er du dum. Det er trossalt et valg. Samtidig innfører flere land coronapass på restauranter, kino, etc. og spesielt reiser. Hvis ikke dette er indirekte "tvang", så...

Vaksinerte kan fortsatt smitte, bære smitten, bli syke og tar ikke smittevern så veldig seriøst lenger.

Forventer å bli drept med ord nå
Sist endret av Chromatics; 26. august 2021 kl. 10:41.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Vaksinene "beskytter" i opptil 6 mnd og ikke 100%, skal vi vaksinere oss hvert halvår for alltid og hvor sunt er det?
Vis hele sitatet...
Mye sunnere enn covid, tipper jeg

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Vaksinene splitter folket, og hvis du ikke tar vaksine er du dum. Det er trossalt et valg.
Vis hele sitatet...
Det å holde fartsgrensen er også et valg, men det betyr ikke at du ikke er dum om du kjører 200 km/t i 80 sonen. Eller at du ikke er dum om du 'investerer' i MLM.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Vaksinerte kan fortsatt smitte, bære smitten, bli syke og tar ikke smittevern så veldig seriøst lenger.
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest noen av innleggene før ditt eget, så hadde du vel innsett at det er betydelig lavere risiko for å bli smittet, og om man blir smittet, bli syk? Man kan fortsatt dø om man krasjer med bilbelte, men de fleste er smarte nok til å ikke la være
Sist endret av Veggen; 26. august 2021 kl. 13:12. Grunn: Rettet skriveleif
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg forstår at veien ut av pandemien er med vaksine, men det som bekymrer meg er at så mange vaksinerte tror dem er Iron man og diskriminerer de som ikke vil, eller kan ta vaksinen. Har sett og hørt om flere tilfeller, jeg blir kvalm av folk. Vaksinene splitter folket, og hvis du ikke tar vaksine er du dum. Det er trossalt et valg. Samtidig innfører flere land coronapass på restauranter, kino, etc. og spesielt reiser. Hvis ikke dette er indirekte "tvang", så...
Vis hele sitatet...
Det virker som at du ikke har lest noe særlig i tråden her, for hadde du gjort det kunne du lest svar på alt du spør om, sånn omtrentlig. Blir nesten litt slitsomt å sparke inn åpne dører, men uansett. I tillegg til det Sinken skrev, må jeg be deg utdype hva du mener med "diskriminering". Hvis du har sett og hørt om flere tilfeller så kan du gjerne si rent konkret hva det er du snakker om. Ellers: Å si at vaksinene splitter ikke folket høres drøyt overdrevent ut. Det er en gruppe mennesker som ikke vil lytte til medisinske fagfolk, men de er heldigvis i mindretall her til lands. Derfor har vi god vaksinedekning, og slipper tilstander som i Florida og Texas atm, der intensivplassene er fylt opp av covidpasienter, som igjen fortrenger folk som trenger akutt helsehjelp for ting man ikke kan vaksinere seg mot. Bilulykker og hjerteinfarkt og sånt.

Det er ikke slik at "ingen vaksine = du er dum". Men det er en stor forskjell på "kan ikke" og "vil ikke", som du tilsynelatende likestiller. Men de kan ikke likestilles. Hvis du f.eks. har immunsvikt og faktisk ikke tåler å ta vaksinen, så er det rasjonelt å la være. For alle som kan, men ikke vil, er det irrasjonelt å la være. Det har også blitt sagt mange ganger her. Hvis du er anbefalt, men velger å ikke vaksinere deg, er det et fritt valg. Men du kan ikke argumentere for at det er rasjonelt å la være. Det er den viktige forskjellen.
Sist endret av Bl4derunner; 26. august 2021 kl. 12:20.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Vaksinene "beskytter" i opptil 6 mnd og ikke 100%, skal vi vaksinere oss hvert halvår for alltid og hvor sunt er det?
Kanskje det er bedre for eldre og risikogrupper?

Jeg forstår at veien ut av pandemien er med vaksine, men det som bekymrer meg er at så mange vaksinerte tror dem er Iron man og diskriminerer de som ikke vil, eller kan ta vaksinen. Har sett og hørt om flere tilfeller, jeg blir kvalm av folk. Vaksinene splitter folket, og hvis du ikke tar vaksine er du dum. Det er trossalt et valg. Samtidig innfører flere land coronapass på restauranter, kino, etc. og spesielt reiser. Hvis ikke dette er indirekte "tvang", så...

Vaksinerte kan fortsatt smitte, bære smitten, bli syke og tar ikke smittevern så veldig seriøst lenger.

Forventer å bli drept med ord nå
Vis hele sitatet...
Ingen legger ned innsats i å "drepe" når alt du sier er det samme som har blitt sagt minst én gang på hver eneste av trådens 21 sider, men ja. Det er fortsatt nedrullet, hvis du lurte. Sjekk ut resten av tråden for litt mer utdypende info.
Sist endret av robhol; 26. august 2021 kl. 12:42.
Det er jo kjent at man kan få "long-covid" selv med mildt sykdomsforløp, men om man som fullvaksinert blir smitta hvordan er det da? Kan man fortsatt få "long-covid"?