Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3777
https://www.spleis.no/project/180768

Hei folkens. Tryggere Ruspolitikk (FTR) ønsker å starte opp en rusmiddelanalysetjeneste i Oslo. Slike tjenester finnes i en rekke ulike land, og har vist seg å redusere risikoen for uønskede reaksjoner som følge av å ta stoff med ukjent innhold og styrke.

Til det trenger vi utstyr som er kostbart, men ekstremt nyttig. Håper alle som har interesse vil ta en titt på vår Spleis for mer info.

Dersom vi samler inn NOK 344 000 vil vi kunne kjøpe inn en komplett utstyrspakke for BRUKER Alpha 2 spektrometer, som er spektrometeret som blant annet brukes av The Loop i Storbritannia. Vi får også et referansebibliotek som kan brukes for å identifisere 390 ulike stoffer.

Dersom vi samler inn NOK 397 000 vil vi i tillegg kunne anskaffe referansebiblioteket TicTac, som kan brukes for å identifisere enda flere stoffer.


Vi har fått tillatelse av admins til å lage denne tråden. Innsamlingen og FTR har ellers ingenting med freak.no å gjøre.

Ønsker dere alle en fin dag.


mvh

Jon
Styremedlem FTR

https://www.rusreform.no/
https://rusopplysningen.no/
https://straffskader.no/
Kult prosjekt! Dette kan jeg støtte når lønna kommer. Eneste jeg lurer på, hvordan er det med regler rundt slikt? Regner ikke med at hvem som helst kan starte virksomhet som går ut på at man får tilsendt ulovlige stoffer i posten eller fra anonyme kilder, for å undersøke litt av det og sende tilbake(?) Til svartemarkedet?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper dere for samlet nok Hvor mye vil en analyse koste? Og hvordan vil det foregå? Sendes det til dem via brevpost?
Dette burde vært på plass for mange år siden, så veldig fint tiltak. Kan du si noe mer om hvordan rapporten på analysen vil se ut? Renhetsgrad er en ting, men det er jo også viktig at uønskede tilleggsstoffer avdekkes slik at brukerne vet hva de får i seg.

Hvordan er det med løpende kostnader? Altså hvordan skal driften dekkes inn? Er driften i sin helhet basert på at de som ønsker analyse skal betale for analysen eller ønsker dere lavest mulig pris for analyse evt. helt gratis analyse? Jeg vil si at gratis analyse kanskje er nøkkelen til at flest mulig av brukerne får stoffet sjekket før inntak.

Hva med yndigheter, er dette avklart med myndighetene? At dere har lov til å drive denne type analyse?

Før jeg støtter er det viktig at dere sier noe om hvordan driften av prosjektet skal finansieres slik at det er mulig for de som velger å støtte prosjektet kan vurdere hvorvidt dette er noe som ser ut til å ha en langsiktig plan bak seg. Litt dumt om dette kneler etter et halvt år fordi det ikke var gode nok planer i bunn.

Lykke til med prosjektet.
Jeg ønsker dere hell og lykke til! Dette er et samfunnsnyttig prosjekt som verden har savnet i årtier.

Jeg er imidlertid bekymret for dere: Hvordan ser dere for dere at politiet vil reagere prosjektet, og hva er planen deres for å håndtere represalier? Personlig vedder jeg et glass bygg- og maltbasert lovlig rusmiddel på at politiet ikke kommer til å sette særlig pris på prosjektet, for de er innbitte motstandere av absolutt alt som kan legitimere eller ufarliggjøre mytene om rusbruk. De har videre ved alle anledninger ettertrykkelig vist at de driter en lang marsj i hvor mange som dør og skader seg av rusbruk. Ja, jeg vil faktisk gå så langt som å si at de ønsker det: Dødsfall og skader gir paradoksalt nok galskapslinja deres en slags legitimitet for det lar de vise verden hvor farlig narkotika er. Dessuten tror jeg helt ærlig at de fleste politimenn på ramme alvor hater alle som lever litt på kant med loven. Spesielt når de også bruker rusmidler. I tillegg har politiet aldri brydd seg nevneverdig om politiske føringer eller lovverket i øvrighet og de lar det gå sport i å manipulere og vri det til egen fordel.

Dere har allerede fått en del oppmerksomhet, og dere kommer til å få en del seriøse medieoppslag når dere går live. Da mistenker jeg at politiet ikke kommer til å vente veldig lenge før de bestemmer seg for å "jekke dere ned noen hakk" og finne noe å ta dere på. Da finner de en eller annen unnskyldning til å la Bresil sparke inn døra deres, og selv om saken skulle rakne i retten, så kommer utstyret deres til å bli beslaglagt. Hvis dere får det igjen etter måneder med krangling vil det være ødelagt og dere må starte på nytt.

Så! Dette er selvsagt mine personlige spekulasjoner, og de er åpenbart preget både av min gjennomgripende optimisme og av av min nesegruse beundring og respekt for våre blåkledde adelsmenn. Jeg skal derfor være åpen for at jeg kanskje er fullstendig på jordet. Men jeg er like fullt interessert i deres tanker om emnet hvis dere har gjort dere opp noen. Regner dere med å få trøbbel med snuten? I så fall, hvordan vil dere mitigere skadene? Ikke svar med noe konkret hvis dere har planer som vil funke best om de holdes hemmelig, så klart!
Sist endret av Myoxocephalus; 23. august 2021 kl. 07:23.
Regner med at dere faktisk må få stoffet sendt til dere for å teste, hvordan er lovverk på dette? Eks. Om du sitter på 100 brev med 1/100 brukerdoser.
Jeg har ingenting med FTR å gjøre, men kan prøve å svare på noen av spørsmålene.
I denne tråden på twitter sier de at det blir kun fysisk oppmøte i første omgang for å slippe å være i besittelse selv, og at de kommer til å ha en ordning som ikke eksponerer brukerene. De virker heller ikke særlig bekymret for politiet, som kan sies å ha blitt "jekka ned noen hakk" selv den siste tiden. (google politiskandalen)
Håper de får dette til, det vil redde liv, spesielt siden taliban nå kutter heroinsupply og markedet sannsynligvis vil renne over av fentanyl og annet dritt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Supert! Dette skal jeg støtte og spre!
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil dette være en betalt eller gratis tjeneste?

I tillegg til livsviktige tester for fentanyl ol., vil dere med slikt avansert utstyr tilby testing av cannabinoid-sammensetningen i cannabis?
Trådstarter
9 29
Hei igjen folkens. Takker for veldig hyggelig tilbakemelding, det settes pris på!

Har fått litt hjelp av kjemiker og skal svare så godt jeg kan på deres spørsmål.

Dette med lovverket er tricky, men vi mener dette skal gå bra og vil finne løsninger som sikrer alle involverte i størst mulig grad. FTR har tidligere en utarbeidet en rapport om rusmiddelanalysetjenester, som kan leses på nettsidene våre. Der oppsummerer vi det slik: "Rusmiddelanalyse innebærer en rekke juridiske problemstillinger. Dersom rusmiddelanalysetjenesten defineres som et forskningsprosjekt, vil det være mulig å omgå enkelte av disse, men det bør også vurderes å foreta lovendringer for å sikre at de som benytter seg av tjenesten, ikke risikerer rettslige konsekvenser."

Kort fortalt er vi lei av å vente på myndighetene og oppretter derfor tjenesten selv. Våre jurister sier de tar eventuelle politianmeldelser med knusende ro.

Til dere som lurer på kostnad: Foreløpig ser vi for oss en gratis tjeneste uten kostnad for analyse, men vi må ta forbehold der for å se hvilke utfordringer vi møter på underveis. Mye avgjøres av hvilke samarbeidspartnere vi kan få med.

Informasjon fra kjemiker:

"Det trengs ganske små prøver, noen få milligram holder vanligvis. Det er for eksempel ikke nødvendig å sende inn hele knips, her kan det sendes inn f.eks 5mg og send med et bilde.

Fyllstoffer vil også vanligvis påvises i prosent. Nøyaktigheten på kvantifisering av innhold blir dårligere ved ca 10% og lavere. Dvs har en prøve med f.eks 20% amfetamin en nøyaktighet over 99% (noen få desimaler usikkerhet), er den derimot 4% vil det si at innholdet ligger mellom 3–5%. Nøyaktigheten på lavere renhet er også veldig avhengig av hvilket stoff det gjelder.

Dette er en optisk analysemetode, dvs at det er i praksis ubetydelig med forbruksmateriell. Prøvene er veldig billige å utføre. Vi trenger ikke ta betalt for analysene i utgangspunktet, men folk er velkommen til å donere.

Største utfordringen med å starte opp er å samle inn nok penger til å kjøpe inn instrumentet. Instrumentet er ikke service intensivt og kommer med garanti. Arbeidskraft er på plass.

Stoffer som kommer i veldig lave konsentrasjoner som fentanyler og lsd kan ikke kvantifiseres med ft-ir uten videre, men de kan testes for med indikatortester som teststrimler for fentanyl."


Håper informasjonen var til nytte, og takk igjen for deres entusiasme. Vi er veldig glade for at folk fra norsk ruskultur ser verdien i prosjektet. Slike fellesskap blir ekstra viktige i land der myndighetene ikke tar nødvendige grep for å sikre brukernes helse. Da får vi fikse det selv.


/ Jon

Sitat av snuskatten Vis innlegg
Jeg har ingenting med FTR å gjøre, men kan prøve å svare på noen av spørsmålene.
I denne tråden på twitter sier de at det blir kun fysisk oppmøte i første omgang for å slippe å være i besittelse selv, og at de kommer til å ha en ordning som ikke eksponerer brukerene. De virker heller ikke særlig bekymret for politiet, som kan sies å ha blitt "jekka ned noen hakk" selv den siste tiden. (google politiskandalen)
Håper de får dette til, det vil redde liv, spesielt siden taliban nå kutter heroinsupply og markedet sannsynligvis vil renne over av fentanyl og annet dritt.
Vis hele sitatet...
Takk snuskatten, dette stemmer. Fysisk oppmøte er enkleste alternativ i skrivende stund, men ulike modeller vurderes. Mer info vil komme om det.
Sist endret av Reynolds; 23. august 2021 kl. 16:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette med lovverket er tricky, men vi mener dette skal gå bra og vil finne løsninger som sikrer alle involverte i størst mulig grad
Vis hele sitatet...
MAO så er det ikke en sikker løsning på plass?
Burde ikke dette være i orden før man samler inn penger å kjøper utstyr?

Ikke missforstå meg jeg er positiv til prosjektet, er dog ikke i noe rusmiljø men forstår nytten.

Men om ikke man er sikret mot evt anmeldelser kan jo dette ende stygt for en uheldig stakkar som vil være forsiktig med det hen tar inn i kroppen?

Hva stopper feks politi fra å følge litt ekstra med på folk utenfor laben?

Beklager om jeg tenker helt feil, er ikke i noe rusmiljø og har aldri vært så kan være jeg overser noe vesentlig.
Bare tenker det å sikre brukerne burde være første prioritet.
Bra intiativ! Spørsmålet mitt er hvor ofte følger politiet med på folk som besøker butikker som f.eks. Shangri la osv? Det er vel i samme gate å henge utenfor ett slikt laboratorium vil jeg tro
Trådstarter
9 29
Yohoja: Husk at rusbrukere har konstant risiko for oppdagelse i Norge uansett om de velger å analysere eller ikke. Regner med at du ikke mener brukernes sikkerhet blir bedre ivaretatt uten en slik tjeneste. Ber om forståelse for at vi ikke har alle detaljene på plass så tidlig i prosessen. En slik tjeneste ville ikke være mye verdt om vi ikke prioriterte brukernes trygghet.

Mye av grunnarbeidet er gjort. Trykk her for å lese Trygge Ruspolitikks rapport om rusmiddelanalysetjenester: https://www.rusreform.no/rusmiddelanalyse

Har forståelse for at mange frykter politiet med tanke på hvor mange av spørsmålene som handler om dem. Ønsker helst at fokus i denne omgang skal være på innsamlingen, for tenk på alle mulighetene et slikt apparat vil skape - både for kultur, debatt og helse.

God kveld

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil dette være en betalt eller gratis tjeneste?

I tillegg til livsviktige tester for fentanyl ol., vil dere med slikt avansert utstyr tilby testing av cannabinoid-sammensetningen i cannabis?
Vis hele sitatet...
Svar fra kjemikern:

"FT-IR kan brukes for å finne ca prosentandel for THC, THC-A, CBD osv. gitt at det f.eks ikke er veldig lave mengder med CBD. For terpener må disse være oppe i noen prosent før instrumentet kan gi noen sikre tall for mengdeforhold."
Sist endret av Reynolds; 24. august 2021 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel ikke unaturlig at det stilles spørsmål rundt politiet når mye av hensikten med dette forsvinner hvis brukere er redd for å bli tatt. Hvis en 18-åring vet at det det finnes et snev av mulighet for å få prikk på rullebladet ved å teste pillene sine så er jeg redd de står over.

Jeg kan ikke juss så mulig dette er et bomskudd, men kanskje det går an å involvere riksadvokaten i prosessen?
Sitat av snuskatten Vis innlegg
De virker heller ikke særlig bekymret for politiet, som kan sies å ha blitt "jekka ned noen hakk" selv den siste tiden. (google politiskandalen)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har fått med meg denne såkalte politiskandalen. I den anledning har jeg også fått med meg at skinnet til Benedicte Bjørnland fremdeles sitter klistra til tronen i politidirektoratet, og ikke ligger pent tørket og brettet utover gulvet foran peisen til justisministeren slik det burde. Jeg tror vi kan fastslå på bakgrunn av dette alene at politiet foreløpig ikke har blitt jekka ned så mye som en nanometer.
Sitat av Reynolds Vis innlegg
Der oppsummerer vi det slik: "Rusmiddelanalyse innebærer en rekke juridiske problemstillinger. Dersom rusmiddelanalysetjenesten defineres som et forskningsprosjekt, vil det være mulig å omgå enkelte av disse, men det bør også vurderes å foreta lovendringer for å sikre at de som benytter seg av tjenesten, ikke risikerer rettslige konsekvenser."

Kort fortalt er vi lei av å vente på myndighetene og oppretter derfor tjenesten selv. Våre jurister sier de tar eventuelle politianmeldelser med knusende ro.
Vis hele sitatet...
OK, jeg håper virkelig det er så tut og kjør som dere legger opp til. Men sørg i det minste for at utstyret deres har en forsikring som dekker at det går i stykker i politiets varetekt. De trenger ikke å ha en sak de kan få dere dømt for for å ha en sak de kan bruke til å lage faen, og sluttresultatet for laboratoriets del kan fort bli det samme. Bare vær forsiktige, dekk ryggen deres og forvent skittent spill.
Uten å bli for kritisk føler eg vel fortsatt at det er noen punkter ts velger å avstå fra å svare på. For ts del er det kanskje naturlig når du kjenner den prosessen dere er i nå, og vet hva dere jobber mot og noe om planene for å nå målene. For meg som ser dette fra utsiden uten noe er kunnskap om dette enn det du presenterer her virker det som en idealistisk tanke, en jeg er usikker på om den faktisk er gjennomførbar? Hvordan finansierer dere arbeidskraften? Hvor mange årsverk og hvordan dekker dere lønn, administrasjon, husleie osv.

En ting er å få dekt utstyret dere trenger for å gjøre analyser, men dere trenger jo langt mer enn bare utstyret. Kan bare snakke for egen del, jeg har knapt med penger, men føler dette er en viktig sak jeg er villig til å støtte. Men jeg føler jeg trenger mer info før jeg sender avgårde kroner.

Hvem dekker løpende kostnader for dere? Har dere et budsjett for si første driftsår? Foreligger det midler til drift eller lovnad om midler til drift slik at de som støtter dette kan være trygge på at prosjektet faktisk blir realisert og gjennomført og ikke ender i noe som stopper opp etter noen ukers eller måneders drift pga pengemangel.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Bra intiativ! Spørsmålet mitt er hvor ofte følger politiet med på folk som besøker butikker som f.eks. Shangri la osv? Det er vel i samme gate å henge utenfor ett slikt laboratorium vil jeg tro
Vis hele sitatet...
Whut? Shangri la selger ikke bare narkoutstyr. Søstera mi gikk dit for å ta hull i øra når hun var 15 og mange handler bare elefantfigurer og buddhatepper der!
For en del år siden var det snakk om at politiet fulgte med på kundene fordi det foregikk salg av dyrkeutstyr i butikken. Dette utstyret er ikke lenger å få kjøpt i butikken Shangri la og det ville vært mer nyttig for snuten å følge med på hvem som kjøpte Lucky strike på deli på Grønland for å ta folk med nark på seg enn Shangri la.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, jeg har fått med meg denne såkalte politiskandalen. I den anledning har jeg også fått med meg at skinnet til Benedicte Bjørnland fremdeles sitter klistra til tronen i politidirektoratet, og ikke ligger pent tørket og brettet utover gulvet foran peisen til justisministeren slik det burde. Jeg tror vi kan fastslå på bakgrunn av dette alene at politiet foreløpig ikke har blitt jekka ned så mye som en nanometer.
Vis hele sitatet...
Litt OT, men må bare blåse dette ut. Jeg forstår hvor optimismen din kommer fra, men er uenig. Til nå er de blant annet jekka ned på følgende måter:
  • Mista tvangsmidlene sine (som de aldri hadde), aka de får ikke se på mobilen din, i huset ditt, i urinen din, eller under pungen din om de mistenker bruk eller besittelse.
  • NNPF og alle som har tatt deres navn i munnen i positivt tonelag ligger skadeskutt og sutrer
  • Det blir en ekstern granskning av politiet, Bjørnland prøvde seg på en intern, men ble pressa fra skanse til skanse. Hun må gå, hun skal gå. Geir Evanger også.
Det er minst et par nanometer spør du meg, og det jekkes fortsatt.
Det viktigste for brukere nå er å bli kjent med rettighetene sine. Om du har vært på labben til FTR med noe greier og går derfra med det skjult på kropp har politiet INGEN lovlige måter å finne det ut på.
Taktløs håbrann: poenget var at det å henge utenfor laboratorium som det her blir samme praksis som å henge utenfor butikker som selger utstyr som kan brukes til dyrking f.eks.
Vi ser at det har kommet inn en del spørsmål om hvordan vi ser for oss å organisere tjenesten. Ikke alle detaljer er satt i sten ennå, men jeg skal forsøke å besvare etter beste evne:

Angående ivaretagelse av sikkerhet og anonymitet: Både for å unngå en oppsamling av personer som ønsker å benytte tjenesten, og for å ivareta den enkeltes personvern, ser vi i første omgang for oss å ha et system med anonym timebestilling over nett. Personer som bestiller får et tidspunkt og en kode som kan oppgis ved ankomst. Tidspunktene kan da legges slik at det ikke er mulig å gjette når analysetjenesten er i drift, og tjenesten vil være plassert på et sted med andre virksomheter, slik at det ikke er åpenbart hvilket ærend man har for å oppsøke lokalene. Å oppsøke lokalene vil ikke alene gi skjellig grunn til mistanke, som trengs for å kunne ransake.

Videre vil vi informere om at det ikke er anledning til å ta med seg større mengder enn det som trengs for å foreta analysen. Prøven vil destrueres umiddelbart etter analysen, slik at det ikke er noe grunnlag for å sikte oss for oppbevaring. Det vil også gjøre det mindre interessant for politiet å bruke store ressurser på stå utenfor lokalene for å ta noen med helt minimale mengder med rusmidler på seg.

Angående finansiering: Vi har allerede lokaler, og har satt av ressurser som kan stå for analysen av prøven. Ytterligere ressursbehov håper vi å dekke inn med frivillige, og vi har allerede mottatt henvendelser fra folk som ønsker å bistå på frivillig basis. Andre utgifter vil vi ha mulighet til å dekke inn gjennom FTRs generelle driftsbudsjett, og så vil vi søke midler om fortsatt drift til neste år. Langsiktig drift av tjenesten vil avhenge av hvorvidt vi sikrer andre finansieringskilder, men etter å ha ventet på at det politiske Norge skal få ut fingeren, har vi landet på at den beste måten å få fortgang i denne prosessen, er å bare starte opp og se langt vi rekker med de ressursene vi har. Lønn og lokaler skal vi klare å dekke, og øvrige driftskostnader for tjenesten er små, så den største terskelen per nå er å dekke inn investeringskostnadene. Derav Spleisen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ønsket å gi en liten oppdatering her:

Forrige møte hadde vi møte med Bruker, som leverer Alpha II-spektrometeret vi ser for oss å gå til innkjøp av:
https://www.youtube.com/watch?v=_Od-TTE8Szc

Dette spektrometeret virker å være svært enkelt å bruke, og kreve lite vedlikehold. Ifølge Bruker kan det både brukes for å identifisere ulike stoffer, men også foreta en kvalitativ og kvantitativ analyse av blandinger. Man får da angivelser på mengdeforholdet, med et slingringsmonn på 3-5%, avhengig av hvor høy konsentrasjonen er i utgangspunktet.

Det er også svært lite stoff som trengs for å foreta en analyse: Fagansvarlig hos Bruker beskrev det som at det var snakk om microgram, ikke milligram.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
Hvordan ligger vi ann? Oppdatering?
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Seneste oppdatering på spleis sier de nådde innsamlingsmålet 30. september 2021 (nå 389 709 kr, 113 % av 344 000 kr).