Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1591
Noen andre som begynner å få problem med at det settes frister på å få organisert vaksinering, eller vet noe om dette? Etter omorganisering av aldersgrupper endte jeg plutselig opp med å havne helt bakerst i køen, og har nå falt mellom to stoler. Jeg er folkeregistrert i en større by, der jeg studerer, men har i sommer oppholdt meg i en mindre kommune. Jeg har hele veien prøvd å følge med på programmet begge steder, men ser nå at en del informasjon fra begge kommuner har havnet i andre kanaler enn der man gjerne følger med. Jeg har selv vært tidlig ute med å ta kontakt, eller prøve å ta kontakt, men informasjonen jeg har fått stemmer ikke lenger overens med den vage informasjonen som kun blir delt i noen kanaler.

Da jeg spurte studiebyen før sommeren fikk jeg beskjed om å bare ta vaksinen etter ferien, men de hinter nå til at dette kan bli vanskelig. Den offisielle siden med vaksineinformasjon har ikke blitt oppdatert på snart en måned. I kommunen jeg har oppholdt meg i har det hele veien sett ut til at programmet har gått akkurat for tregt til at jeg ville kunne få vaksinen her, men også her har hovedsiden med vaksineinformasjon tilsynelatende ikke blitt oppdatert på noen uker. Da jeg nå selv lette frem pressemeldinger fra kommunene får jeg nå inntrykk av at jeg kan ende opp med å akkurat ikke få tilbud her før jeg er nødt til å reise, men at det vil bli akkurat for sent i studiebyen.

Jeg skjønner at jeg sikkert må ta en ringerunde i morgen tidlig, men kombinert med ganske mye annet de neste ukene begyner stresset virkelig å ta overhånd. Derav den store informasjonstrangen. Noen som aner noe om dette? Hva i alle dager gjør man liksom hvis man plutselig ikke kan få tilbud noen sted?
Enkelte kommuner tilbyr dropin vaksinering for alle, turister inkludert for dose 1.
Søk opp nabokommunenes nettsider å se om du finner noe.

https://www.google.com/search?q=drop+in+vaksine
Sist endret av SkammeligNykter; 28. juli 2021 kl. 17:24.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Enkelte kommuner tilbyr dropin vaksinering for alle, turister inkludert for dose 1.
Søk opp nabokommunenes nettsider å se om du finner noe.

https://www.google.com/search?q=drop+in+vaksine
Vis hele sitatet...
Godt forslag, men dessverre ingen kommuner i nærheten som ligger noe bedre an enn der jeg er.
De kommer til å massevaksinere en god stund fremover. Du kan også få vaksine hos fastlegen din, hva med å ring den og høre hva du bor gjøre =)
Sitat av Ekstase Vis innlegg
De kommer til å massevaksinere en god stund fremover. Du kan også få vaksine hos fastlegen din, hva med å ring den og høre hva du bor gjøre =)
Vis hele sitatet...
Var dette jeg også trodde, men bak en betalingsmur hos en avis kommer det frem i en kommentar at de snart er ferdig med de siste store leveransene av vaksiner, og at det kan bli vanskelig å få til noe etter neste uke. I andre lignende advarsler kommer det også frem at levering av doser til fastleger kan ta lang tid. Etter å ha venta i et halvt år på å få ta vaksine så jeg virkelig ikke for meg at det plutselig skulle se vanskelig ut å faktisk kunne få den.
Fortsatt mange (meg selv inkludert) som ikke har tatt første dose enda. Det vil si om 12 uker eller hvor enn leng den perioden i mellom er nå så skal MANGE mennesker ha dose 2. Ville ikke bekymret meg for å få vaksine det ordner seg nok greit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan neppe få dose hos fastlege. Vaksina må distribuerast kaldt, og blandast ut og deretter brukast. Det er 5-6 doser i kvart glass - det utelukker i praksis at fastleger kan ha vaksina tilgjengeleg så lenge den er eit knapphetsgode. Du må mao. gjennom massevaksineringa.

Det beste rådet er å ta kontakt med kommunen du er i no, og forklare problemstillinga for dei. Du kan og ta kontakt med kommunen du studerer i, og høyre korleis mogelegheitene er der etter ferien.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan neppe få dose hos fastlege. Vaksina må distribuerast kaldt, og blandast ut og deretter brukast. Det er 5-6 doser i kvart glass - det utelukker i praksis at fastleger kan ha vaksina tilgjengeleg så lenge den er eit knapphetsgode. Du må mao. gjennom massevaksineringa.

Det beste rådet er å ta kontakt med kommunen du er i no, og forklare problemstillinga for dei. Du kan og ta kontakt med kommunen du studerer i, og høyre korleis mogelegheitene er der etter ferien.
Vis hele sitatet...
Bare for å være litt vrang;
Pfizer-BioNTech kan lagres i kjøleskap i opptil en måned.
Avhengig av hvor han bor og hvor langt i vaksineringen de har kommet, KAN det være gjenværende doser som skulle gått til risikogrupper dersom noen takker nei.
Det er fastlegen som styrer vaksinering av risikogrupper.

Sjansen er minimal, men den kan være der.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan neppe få dose hos fastlege. Vaksina må distribuerast kaldt, og blandast ut og deretter brukast. Det er 5-6 doser i kvart glass - det utelukker i praksis at fastleger kan ha vaksina tilgjengeleg så lenge den er eit knapphetsgode. Du må mao. gjennom massevaksineringa.

Det beste rådet er å ta kontakt med kommunen du er i no, og forklare problemstillinga for dei. Du kan og ta kontakt med kommunen du studerer i, og høyre korleis mogelegheitene er der etter ferien.
Vis hele sitatet...
Man kan få vaksine hos fastlegen. Snakka nettopp med legen min om at mange ønsket det pga sprøyteskrekk eller andre andre årsaker!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Bare for å være litt vrang;
Pfizer-BioNTech kan lagres i kjøleskap i opptil en måned.
Vis hele sitatet...
Nix.



Altså opptil ei uke før du blandet ut, og 6 timer etter at det er blanda ut. Dvs at du må planlegge for å sette 5-6 doser på ein dag om du først set ei.

Det kan godt tenkast ein del fastleger gjer det for grupper, som av ymse grunner ikkje kan oppsøke massevaksineringa, men det er i så fall snakk om oppsamling av eit høveleg tal personer.

https://www.fhi.no/contentassets/1af...kommunen_2.pdf
Jeg har samme oppfatning som vidarlo når det kommer til lagring, men jeg har definitivt lest i en av disse tidsfrist-advarslene at alternativet for de som ikke kommer seg med i hovedløpet er å ta det hos fastlege. Det har gått litt i surr med hvor jeg har lest hva i dag, men om jeg finner det igjen så skal jeg dele det her.

Det med fastlege må jeg bare trekke. Dette ser jeg nå kommer fra en kommentar uten noen kilde, og ingen av kildene som henvises til sier noe om vaksinering hos fastleger. Det eneste jeg kan finne ut er at de ikke vet hvordan det blir for de som ender opp med å være for sent ute.
Sist endret av drewjuice; 28. juli 2021 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nix.



Altså opptil ei uke før du blandet ut, og 6 timer etter at det er blanda ut. Dvs at du må planlegge for å sette 5-6 doser på ein dag om du først set ei.

Det kan godt tenkast ein del fastleger gjer det for grupper, som av ymse grunner ikkje kan oppsøke massevaksineringa, men det er i så fall snakk om oppsamling av eit høveleg tal personer.

https://www.fhi.no/contentassets/1af...kommunen_2.pdf
Vis hele sitatet...
Oh, googlet bare pfizer vaccine storage temp, og fikk dette:
Additional Information. Based on a review of recent data submitted by Pfizer Inc. today, the U.S. Food and Drug Administration is authorizing undiluted, thawed Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine vials to be stored in the refrigerator at 2°C to 8°C (35°F to 46°F) for up to 1 month.

https://www.fda.gov/news-events/pres...to%201%20month.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det med fastlege må jeg bare trekke. Dette ser jeg nå kommer fra en kommentar uten noen kilde, og ingen av kildene som henvises til sier noe om vaksinering hos fastleger. Det eneste jeg kan finne ut er at de ikke vet hvordan det blir for de som ender opp med å være for sent ute.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at man ikke kan ta vaksine hos fastlege?

Det er ikke snakk om å bestille en time hos fastlegen for vaksine. Men er man virkelig sent ute, så finnes det mulighet for vaksine hos fastlegen. ( på samme måte som andre vaksiner) Nei ingen kilder, bare samtale med legen min om temaet. De på legekontoret må sette av en viss tid til vaksinering. En venn av meg har sykt sprøyteskrekk, han har fått gjort en avtale med å ta det hos sin fastlege.
Det er Oslo, vet ikke om det gjelder hele landet..
Sist endret av BomberMan; 29. juli 2021 kl. 00:26. Grunn: Fiksa bbcode
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fastlegen kan nok få deg inn i vaksinekøen på ein anna plass enn det du hadde fått til sjølv, men det er truleg snakk om å møte opp på vanlege vaksinasjonslokale i kommunen, med mindre det er svært spesielle omstende.
Jeg er litt på tur nå, men har jeg ikke rett?

Pfizer-BioNTech COVID-19 Vaccine
Storage and Handling Summary
Refrigerator
Before mixing, the vaccine may be stored in the refrigerator between 2°C and 8°C (36°F and 46°F) for up to 1 month (31 days). After
31 days, contact the manufacturer for guidance. If directed to discard any remaining vials, follow the manufacturer's and your
jurisdiction's guidance for proper disposal.
ƒ Monitor how long the vaccine has been in the
refrigerator using CDC’s beyond-use date labels for
Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine.
ƒ Vaccine can be ordered in 2 amounts:
ƒ Store the vaccine in the tray or box.
ƒ Protect from light.
ƒ Do NOT refreeze thawed vaccine.

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-1...ge-summary.pdf

Mulig jeg feiltolker noe i denne formen.. Kan noen evt forklare?
Sist endret av SkammeligNykter; 28. juli 2021 kl. 21:30.
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Har du noen kilder på at man ikke kan ta vaksine hos fastlege?

Det er ikke snakk om å bestille en time hos fastlegen for vaksine. Men er man virkelig sent ute, så finnes det mulighet for vaksine hos fastlegen. ( på samme måte som andre vaksiner) Nei ingen kilder, bare samtale med legen min om temaet. De på legekontoret må sette av en viss tid til vaksinering. En venn av meg har sykt sprøyteskrekk, han har fått gjort en avtale med å ta det hos sin fastlege.
Det er Oslo, vet ikke om det gjelder hele landet..
Vis hele sitatet...
Altså, jeg sier ikke at det ikke var sånn alikevel. Jeg kan bare ikke påstå at det er et konkret opplegg for vaksinering gjennom fastlege, slik jeg først trodde jeg hadde lest i en nyhetsartikkel. Jeg vil tro at det er mer som vidarlo nevner. Fastlegen kan sikkert ordne vaksine for deg etter at hovedløpet nå tar slutt, men per nå kan ingen si hvor lang tid det vil ta eller hvordan det vil gjøres. Jeg trekker påstanden min fordi jeg ikke har en kilde på noe som helst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
@SkammeligNykter Jepp - du har heilt rett, og eg tar feil. Imidlertid er ikkje amerikanske myndigheter verdt å høyre på i europa, men følgjande står i felleskatalogen:
Sitat av https://www.felleskatalogen.no/medisin/comirnaty-biontech-pfizer-682780
Tint hetteglass: Kan oppbevares ved 2-8°C i inntil 1 måned, hvorav inntil 12 timer til transport. Kan oppbevares inntil 2 timer ved <30°C før bruk. Skal ikke fryses på nytt etter tining.
Vis hele sitatet...
Det er imidlertid fortsatt snakk om ufortynna vaksine, så eg tviler på om det er spesielt vanleg at fastleger har det tilgjengeleg, ettersom fortynna fortsatt må brukast samme dag:
Etter fortynning: Kjemisk og fysisk stabilitet under bruk, inkl. under transport, er vist i 6 timer ved 2-30°C etter fortynning i natriumklorid injeksjonsvæske 0,9%. Bør av mikrobiologisk hensyn brukes umiddelbart med mindre fortynningsmetode utelukker risiko for mikrobiell kontaminering.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
@SkammeligNykter Jepp - du har heilt rett, og eg tar feil. Imidlertid er ikkje amerikanske myndigheter verdt å høyre på i europa, men følgjande står i felleskatalogen:

Det er imidlertid fortsatt snakk om ufortynna vaksine, så eg tviler på om det er spesielt vanleg at fastleger har det tilgjengeleg, ettersom fortynna fortsatt må brukast samme dag:
Vis hele sitatet...
Her i området er det slik at fastlegen setter opp lister over dem som er i risikogruppen, og hjemmesykepleien tok seg av vaksinasjon av de eldste og sykeste.
Man rekker å dele opp, tilsette saltvann og få satt de dosene i løpet av 2 timer.
For dem som ikke hadde like høy risiko, men likevel risiko, fikk de innkalling til time ved vaksinasjonssenter. Med litt personell får du satt jævlig mange glass på 2 timer..

Nå lurer jeg på om innlegget mitt er søppel, og urelevant men jeg poster det likevel..

Jammen, kan ikke legen bare kalle inn de som skal vaksineres der pga fobier, eller hva faen - på samme tid?
Sist endret av SkammeligNykter; 28. juli 2021 kl. 22:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Her i området er det slik at fastlegen setter opp lister over dem som er i risikogruppen, og hjemmesykepleien tok seg av vaksinasjon av de eldste og sykeste.
Man rekker å dele opp, tilsette saltvann og få satt de dosene i løpet av 2 timer.
For dem som ikke hadde like høy risiko, men likevel risiko, fikk de innkalling til time ved vaksinasjonssenter. Med litt personell får du satt jævlig mange glass på 2 timer..

Nå lurer jeg på om innlegget mitt er søppel, og urelevant men jeg poster det likevel..
Vis hele sitatet...
Ja, fortidsform er korrekt.

Det vart gjort når det var snakk om å vaksinere personer 80+ som ikkje lett kunne møte opp på vaksinestasjon, og hadde høg risiko ved smitte, slik at minst mogeleg kontakt med andre var viktig.

Igjen; fastlegen kan nokså sikkert snike deg inn i vaksinekøen på relativt kort tid, om dei vil (og har forsvarleg grunnlag for det gitt retningslinjene), men det er neppe snakk om å få vaksina sett av fastlegen. Det er heller snakk om oppmøte på vaksinasjonslokale.


Den infrastrukturen er rigga ned, til fordel for massevaksinering.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Igjen; fastlegen kan nokså sikkert snike deg inn i vaksinekøen på relativt kort tid, om dei vil (og har forsvarleg grunnlag for det gitt retningslinjene), men det er neppe snakk om å få vaksina sett av fastlegen. Det er heller snakk om oppmøte på vaksinasjonslokale.


Den infrastrukturen er rigga ned, til fordel for massevaksinering.
Vis hele sitatet...
Usikkerheten ligger heller i hva som skjer når vaksinasjonslokale ikke lenger er vaksinasjonslokale.

Bare for å oppdatere, så tok jeg å registrerte meg i systemet til kommunen jeg oppholder meg i, og fikk etter kort tid mulighet til å bestille en time. Om noen andre har blitt tatt litt på senga av mangel på informasjon og at man plutselig kommer over advarsler om at det kan bli for sent er det kanskje verdt å registrere seg der man oppholder seg, selv om det virker som om man er for sent ute.
Sist endret av drewjuice; 29. juli 2021 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.