Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1100
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva skjer om man ankommer akuttpsykiatrisk og har noen pillebrett med f. Eks rivotril eller annet og de ransaket en. Kommer til til å beslaglegge rusmiddelet permanent da eller får man det tilbake når man blir utskrevet? For de har vel ikke lov å ta sånt permanent?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Svaret er enkelt, all medisin som du ikke har fått utskrevet fra lege vil du ikke få ha med deg inn eller få igjen senere. Dette sier seg selv, og det er grunn for du er der du er. Og skjønner jeg deg rett så, har du ikke blitt innlagt frivillig
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Svaret er enkelt, all medisin som du ikke har fått utskrevet fra lege vil du ikke få ha med deg inn eller få igjen senere. Dette sier seg selv, og det er grunn for du er der du er. Og skjønner jeg deg rett så, har du ikke blitt innlagt frivillig
Vis hele sitatet...
Syns ikke det sier seg selv. Er vel kun politiet som har myndighet til å beslaglegge permanent ting fra en. Alle andre må da gi det tilbake igjen når man blir utskrevet?
morkakespisende
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Svaret er enkelt, all medisin som du ikke har fått utskrevet fra lege vil du ikke få ha med deg inn eller få igjen senere. Dette sier seg selv, og det er grunn for du er der du er. Og skjønner jeg deg rett så, har du ikke blitt innlagt frivillig
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at de ikke er utskrevet fra lege (selv om de ikke nødvendigvis er) og ingen har heller sagt at det er tvangsinnleggelse. Videre kan det være grunner til at man blir tvangsinnlagt som i seg selv ikke er riktige. Hilsen én som tilbragte en uke der over en misforståelse.
Sist endret av supranaut; 14. oktober 2023 kl. 16:39.
Har du resept på rivotril? Da får du det tilbake. Hvis ikke blir det destruert. Vi brukte ikke å ransake pasientene når de ble innlagt men det var akuttpsyk for ungdom. Vet ikke hva de gjør på voksen.
morkakespisende
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Vet ikke hva de gjør på voksen.
Vis hele sitatet...
Stripper deg
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får det ikke tilbake
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du får det ikke tilbake
Vis hele sitatet...
Men sykepleiere har da ikke loven på sin side at de kan kaste det! Kun politiet kan ta ting.
Skjønner at de tar det mens jeg er innlagt, men de er pliktet til å gi meg tilbake tingene når jeg blir utskrevet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men sykepleiere har da ikke loven på sin side at de kan kaste det! Kun politiet kan ta ting.
Skjønner at de tar det mens jeg er innlagt, men de er pliktet til å gi meg tilbake tingene når jeg blir utskrevet
Vis hele sitatet...
Kompis pillene dine vil du Ikke se igjen.

La oss si at de Ikke hadde lov til å ta dem, hvem faen bryr seg? Ingen kommer til å stå opp for deg kanskje du burde gå til media om dette er en så sensetiv sak
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men sykepleiere har da ikke loven på sin side at de kan kaste det! Kun politiet kan ta ting.
Skjønner at de tar det mens jeg er innlagt, men de er pliktet til å gi meg tilbake tingene når jeg blir utskrevet
Vis hele sitatet...
Ok. Du får prøve å ta den diskusjonen med dem da.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor skal du ha med seg pillebrett rivotril på akuttpsykiatrisk in the first place? Husk på at alle som er der er det i en meget sårbar situasjon, mange med nettopp opplevde traumer og mange med traumatisk oppvekst med f eks foreldre med rusmisbruk. En pillerusa fremmed på en avdeling for stabilisering hvor alle skal kunne føle seg trygge, kan traumatisere dem ytterligere.
Skal du ruse deg er det best om du holder deg hjemme og ikke tar opp plassen på sykehuset.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men sykepleiere har da ikke loven på sin side at de kan kaste det! Kun politiet kan ta ting.
Skjønner at de tar det mens jeg er innlagt, men de er pliktet til å gi meg tilbake tingene når jeg blir utskrevet
Vis hele sitatet...
Du får ringe politiet og si de har stjelt de ulovlige pillene dine når du blir utskrevet.

Du får dem ikke tilbake. Du får heller ingen konsekvenser, ihvertfall ikke jeg da de tok fra meg 2 Xanax da jeg var på akuttpsykiatrisk.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skal du ha med seg pillebrett rivotril på akuttpsykiatrisk in the first place? Husk på at alle som er der er det i en meget sårbar situasjon, mange med nettopp opplevde traumer og mange med traumatisk oppvekst med f eks foreldre med rusmisbruk. En pillerusa fremmed på en avdeling for stabilisering hvor alle skal kunne føle seg trygge, kan traumatisere dem ytterligere.
Skal du ruse deg er det best om du holder deg hjemme og ikke tar opp plassen på sykehuset.
Vis hele sitatet...
Det var da ikke planlagt at jeg havnet der. Var på gata i Oslo og ble plutselig sendt til legevakten og så til akuttpsykiatrisk
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var da ikke planlagt at jeg havnet der. Var på gata i Oslo og ble plutselig sendt til legevakten og så til akuttpsykiatrisk
Vis hele sitatet...
Ok så du har allerede vært der og de har allerede tatt brettet? Siden du spurte "hva skjer hvis" trodde jeg du skulle dit og ikke allerede hadde vært der. Da vet du jo hva som skjer, og det som skjedde var at de tok pillene dine. Da er det vel ikke mere å lure på?
Egentlig har ikke helsepersonell noe rett til å destruere dop eller medisiner pasienten har med seg. Taushetsplikten står også såpass sterkt at de ikke kan involvere politiet. Har vært flere saker hvor helsepersonell har vunnet i retten mot politiet etter at de har beskyttet pasient mot politi i slike saker.
Hva med å slutte å sitte og bare gå videre? Og ikke plag og vær vanskelig med de som jobber der. Er ikke de som har laget reglene.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Egentlig har ikke helsepersonell noe rett til å destruere dop eller medisiner pasienten har med seg.
Vis hele sitatet...
Men har de lov til å gi reseptpliktige medisiner til noen uten resept?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Men har de lov til å gi reseptpliktige medisiner til noen uten resept?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i jobbsammenheng. Hva pasienten har med som blir beslaglagt regnes som pasientens eiendeler, uavhengig om det er strikketøy eller 1kg heroin.

Eneste grunnen man eventuelt ville hatt til å ikke gi tilbake ville vært hvis det kunne vært til stor skade for seg selv eller andre. Her under kommer f.eks våpen.
Sist endret av Cheese; 14. oktober 2023 kl. 20:10.
Er dette noe du vet (som i at det er gjeldende praksis) eller din mening om hvordan det burde være? No offense, men mange her inne forstår ikke forskjellen. Jeg ville forvente at de brukte pasientens sikkerhet også for type C-pereparat og harde droger.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Cheese Vis innlegg
Egentlig har ikke helsepersonell noe rett til å destruere dop eller medisiner pasienten har med seg.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke/får ikke lov til å ha med seg egne medisiner. De blir til og med mugne om de finner ut av at man har med seg ibux og paracet for alt skal gå gjennom lege når man er innlagt. Rusmidler er det nulltoleranse for og man skal signere et skjema der man godtar regler om rusfrihet.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Altså jobber ikke i psyk, men jeg har vært med å konfiskere 1l vodka og stor brødkniv fra en fyr som kom inn på vanlig somatisk akuttmottak fordi han ønsket litt mat, omsorg, benzo og alkoholdetox, og det var ikke noe stor diskusjon om vedkommende skulle få dette med seg ut igjen etterpå. Reelle verdisaker håndteres i safe. Vi leiter ikke, men de gangene vi kommer over ulovlige rusmidler hos intoxpasienter så destrueres disse på lik linje med de A/B-prep vi kasserer sjøl. Vi har ingen meldeplikt til snuten, og ønsker ikke å forhindre folk fra å søke helsehjelp, men vi er ikke pliktige å skrive deg ut med med pillebrettene i lomma slik at du kan komme tilbake som gjest etter vaktskiftet.