Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1162
Mulig det var en veldig kronglete tittel, men da får bare moderatorene endre på den

Hvilke programmer vil dere anbefale for nybegynnere som har lyst å lære seg å lage musikk på pcn?
Og vist du har noen andre tips, er det bare å komme med de!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Finnes en milliard tråder med dette sp.målet.. nuvel.

1. Hvilken musikk skal du lage?
2. Hvor mye penger vil du bruke, evt. vil du ikke bruke noe i det hele tatt?
3. Hvilket system/OS skal du kjøre på? Vista, XP, DOS osv.

Selv bruker jeg Cubase.

Av rimelige/gratis programmer for nybegynnere er Audacity, FL (FruityLoops), Mad Tracker, Reason og Ableton Live kurant.

Er du litt mer ambisiøs har du Cubase/Nuendo, Pro Tools, Logic som alle er gode programmer.
Vet ikke hvilken musikk jeg vil lage, men av musikk som lages på data hører jeg mest på alternativ hiphop og lignende.
Jeg kommer til å laste ned programmet jeg bruker, så penger har vel ingenting å si da?
Og jeg kjører xp..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anbefaler selv FruityLoops.
Jeg begynte en gang med FL Studio 6 XXL Version, fikk den faktisk en dag jeg var i Sandefjord å besøkte ræpperen "Freddy" Fra IVG/Freddy & The Casual Rap Orchestra. Haha, Og etter det fikk jeg FL Studio 7 av Ræpperen "FARLi D*", finner dem på urørt.

Det funker dritbra!
Har holdt på en stund nå da, er millioner og millioner og millioner og millioner av ting du kan gjøre der, selv den beste på pc ville brukt hele livet sitt, og kanskje mer på å finne ut av alt i det programmet. Jeg har så vidt fått med meg nesten halvparten, jeg lager all slags musikk. Men går mest i Hip/Hop, og Ræpp beats da. Anbefales.


Selve programmet går i Loops og Samples som du enten kan lage selv eller laste ned
Det ligger allerede tusner og tusner av lyder der fra før! Du kan lage dine egne lyder med 3xOsculatoren, SimSynth, Sytrus, Toxic, PoIzoNe, og mange andre VST Synther! (egne programmer) (VST = Viritual Studio Technology)
Du har step sequencer der du legger inn bare de lydene du vill bruke, og plopper dem inn i små dotter eller i Pianorollen der du velger toner på det du vill ha med.

En playlist med masse patterns, Du kan foreksempel legge en drumbeat i en pattern
og en bass i en aen, for å så legge dem sammen i playlist. Når du er ferdig med dem.

Du kan også legge sammen lyder med layere.
To Bassdrums foreksempel for å få sterkere bass. Du kan også bruke Fruity Parametric EQ da.

Programmet ser ut til å være beregna mest til å lage Trance musikk, eller mixe Techno.
Men de fleste ræppere/beatmakere jeg kjenner bruker det til Rapbeats!
Det gjør jeg å. Lager også Backingtracks til Heavymetal musikk der, Dette programmet har alt.

Må prøves, men kreves tolmodighet, jeg sitter noen timer om dagen med det.
Det tar litt tid å lære seg det, ja. Men det blir bare morsommere og morsommere.

Chris.
Problemet med FL er, om man bruker de medfølgende vts/samples, at det høres veldig "FL" ut (fordi én milliard folk har brukt dem). Laster man ned/lager egne samples er det jo veldig greit, programmet er lite og nett og bruker ikke mye resurser. I hip-hop miljøet er dog Acid Pro mer utbredt, FL er veldig mye brukt i trance/house. Begge vil funke utmerket for en nybegynner.
Sist endret av SID64; 7. desember 2007 kl. 11:53.
Støtter forslaget om Propellerhead Reason.
Og må jeg nok en gang få lenke: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=53789
*skryte skryte*
Reason bruker jeg sammen med Live.. funker fett!!
Akkurat en sånn program jeg leter etter! Hvilken av dem er enklest å bruke?

fikk lyst til å lage en sang .. som RnB og Trance ..

FL var vanskelig å bruke. Fikk den ikke til
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
TimmeH: For all del, ikke tro at det å lage brukbar musikk er noe du kan gjøre på 1-2-3.
Du må bruke tid på å lære programmene du vil bruke, flere timer/dager helst, gradvis vil du lære mer og sangene man lager blir bedre og bedre.
Jeg har brukt protools lenge og kjenner fremdeles ikke til alle funksjonene.
Har en program som heter Sony Sound Forge Audio Studio ..

Er den bra eller ?
Det er en rimeligere utgave av Acid Pro.

"Sony Sound Forge, formerly known as Sonic Foundry Sound Forge, is a digital audio editing and creation suite aimed at the professional as well as the semi-professional market.

A limited version sold as Sound Forge Audio Studio provides an inexpensive entry-level digital audio editor; it was formerly known as Sonic Foundry's Sound Forge LE."

Som nevnt så er det neppe softwaren som er flaskehalsen, man kan få like godt resultat i de fleste programmer. Det handler om å sette seg inn i et program; musikken kommer ifra deg og ikke DAW'en. Lykke til.
Jeg lasta ned programmet, men det står at jeg må taste inn serial key. Og når jeg taster serial key-en, står det invalid code. det står at koden skal starte på 15T ... men den jeg har starter på 15H ..

åssen kan jeg løse problemet?