Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1431
Jeg har sett en del på nettet for å finne ut hvilken 'tittel' jeg ender opp med når jeg fullfører PPU'en min på universitetet. Jeg har en mastergrad i biologi (300sp) og begynner nå på PPU deltid (60sp).

Det jeg lurer på er om jeg da vil få tittelen Lektor med tilleggsutdanning? Jeg har sett på definisjonene til Norsk Lektorlag som sier at:

”Stillingskode 7965 Lektor
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen eller godkjent videreutdanning på hovedfags/mastergradsnivå tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall).

Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning
Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer."
Vis hele sitatet...

For min del virker det naturlig at jeg faller under kode 7966, men jeg leser enkelte steder at dette ikke stemmer fordi jeg kun har ett undervisningsfag (naturfag).

Er det noen her som har peiling på dette?
Sjekk med studiekonsulenten ved universitetet ditt. Men det er da ikke riktig at du bare har naturfag - som biolog du har da biologi også? Noen annet gir ikke mening.
Nå vet jeg ikke hvilket universitet du tok graden din ved, men du har vel også fag som generell kjemi, organisk kjemi 1 (og 2?), og litt biokjemi i porteføljen din. Videre er det molkekylærbiologifagene som du sikkert også har en drøss av, vektes ikke en del av de også som kjemi? Her er jeg veldig usikker, så sjekk med studiekonsulenten, men det ville ikke forundre meg har nok til å undervise i kjemi også, eller i alle fall er veldig nære. Forøvrig, hvis du få et undervisningsfag ekstra ved å ta kurs tilsvarende et halt semester, så er det antakelig noe du kan få i stand med arbeidsgiver - enten du er lektor eller ei. Det er mer attraktiv hvis du har flere fag. Jeg kjenner i alle fall en kjemiker som etter endt master og PPU begynte i jobb som lektor under forutsetning at han tok totalt tyve poeng matte og ti i fysikk slik at han hadde seksti på de også.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. januar 2019 kl. 15:19.
Jeg må nok høre med studiekonsulentene ja - de burde ha oversikt over dette.

Jeg har andre fag også ja, det gikk litt i glemmeboka da jeg skrev innlegget. Naturfag/biologi er de fagene jeg har 60++ poeng i, mens kjemi, statistikk og matematikk har jeg ikke mer enn ~20-30 poeng. Tanken er å ta påbygg i disse fagene slik at jeg oppfyller kravene for undervisning etterhvert.

Takk for svar.
Litt usikker, men tror ikke du faller inn under lektor med tillegg, for da må du ha 60 stp utover (undervisningsfag) utover master og lektor utdanning. Det er slik jeg tolker det... Men lenge siden jeg jobbet i skolen nå.
Du får tilleggsutdanning (både som lektor og adjunkt) når du har eit 60sp undervisningsfag utover kompetansekravet. PPU tel ikkje på dette...