Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 56176
Lege Fridtjof Heyerdahl, ekspert på syntetisk narkotika og ansatt ved Oslo universitetssykehus, svarer på deres spørsmål Onsdag 15. Januar kl. 20-22. Han og kollegene har erfaring i å behandle ungdommer som kommer inn med farlige forgiftinger fra disse stoffene de siste årene.

Formatet blir at alle medlemmer kan stille spørsmål om emnet, så vil trådstarter svare på dem på nevnt tidspunkt.

Er det noe du lurer på om syntetiske rusmidler? Ikke nøl med å skrive inn et innlegg her i tråden. Eksisterende brukere som ønsker å være anonyme anbefales å registere en ny bruker for formålet.
Sist endret av nso; 13. januar 2014 kl. 14:42.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Dette virker som et bra initiativ. Gleder meg til å se på gjennomføringen.

Kan dere bekrefte at dette faktisk er Cand.med. Fridtjof Heyerdahl? Som ved en reddit-AMA?

(For å spare dere bryderiet ved ev. research om hvordan AMA-er vanligvis gjør det: Lenke til melding fra offisiell/bekreftet twitter-konto, bloggpost, notis på webside e.l. «Idag svarer jeg på spørsmål om farlige forgiftninger kl. 20-22 på freak.no». Virker særlig viktig når det er medisinsk informasjon det er snakk om.)

nso: Mange takk for bekreftelsen.

Jeg håper det blir en suksess, og at dette ikke nødvendigvis blir en éngangsgreie. Andre relevante brukere er Medic, som er jobber i ambulanse og skrev Ofrer du kompisen din for ett forelegg?, og Herz, som er lege og skriver i ny og ne. Disse brukerne er afaik ikke bekreftet.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette virker som et bra initiativ. Gleder meg til å se på gjennomføringen.

Kan dere bekrefte at dette faktisk er Cand.med. Fridtjof Heyerdahl? Som ved en reddit-AMA?

(For å spare dere bryderiet ved ev. research om hvordan AMA-er vanligvis gjør det: Lenke til melding fra offisiell/bekreftet twitter-konto, bloggpost, notis på webside e.l. «Idag svarer jeg på spørsmål om farlige forgiftninger kl. 20-22 på freak.no». Virker særlig viktig når det er medisinsk informasjon det er snakk om.)

nso: Mange takk for bekreftelsen.

Jeg håper det blir en suksess, og at dette ikke nødvendigvis blir en éngangsgreie. Andre relevante brukere er Medic, som er jobber i ambulanse og skrev Ofrer du kompisen din for ett forelegg?, og Herz, som er lege og skriver i ny og ne. Disse brukerne er afaik ikke bekreftet.
Vis hele sitatet...
Veldig bra tips, takk. Vi skal prøve å få til en bekreftelse på et eller annet om det du etterspør. I løpet av dagen, håper jeg. Fridtjof Heyerdahl er lege ved Oslo universitetssykehus. Han er toksikolog og ekspert på syntetisk dop.

Hvis dette forsøket går bra, så er vi veldig åpnefor å gjenta dette og finne enda bedre måter å gjøre det på.

Vennlig hilsen Ram Gupta, kommunikasjonsrådgiver OUS
http://www.oslo-universitetssykehus..../kommunikasjon
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bra initiativ! Synes det er bra at enkelte her på Freak får litt mer info om hva som blir dyttet i dem, så lenge det hele er presentert på en ordentlig måte fra begge sider.
Hva definerer dere som syntetiske rusmidler i denne tråden? Er det snakk om research chems som jwh-stoffene eller er det alt som kan fremstilles i ett laboratorium?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
ztaale: Jeg tror kanskje du får svar på spm'et ditt her: http://www.oslo-universitetssykehus....isk-bingo.aspx
I hvor stor grad fungerer syntetisk cannabis iforhold til vanlig? Er det for lite forskning fortsatt på dette?
Har blant annet hørt om bekjente av meg som prøvde dette stoffet, og han ene som var mest vant til vanlig cannabis og røykte det mest, fikk en mye mindre intens effekt av det syntetiske enn alle de andre som prøvde stoffet. Er det en spesiell grunn for det eller er det bare fordi det syntetiske etterligner cannabis?
Sist endret av dazezone; 13. januar 2014 kl. 15:18.
ArbeidsledigProletar
Hvordan blir man "ekspert" på syntetiske rusmidler? Ekspert er ikke akkurat en beskyttet tittel.
Hvilket syntetisk stoff er det brukt mest av? Er det merket noen skumle bivirkninger etter langtidsbruk av syntetiske cannabonoider?
Kanskje litt på siden av temaet, men Sirus' tall over rusmiddelrelaterte dødsfall i Norge i 2012 inneholder to dødsfall som skyldes cannabis. Vet du/dere tilfeldigvis hvilke saker er det snakk om og evt. om det er snakk om syntetisk framstilt "cannabis"? Eller for å si det på en annen måte, er det registrert dødsfall i 2012/13 relatert til syntetisk "cannabis"?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvordan blir man "ekspert" på syntetiske rusmidler? Ekspert er ikke akkurat en beskyttet tittel.
Vis hele sitatet...
Skal tro at en gjerne skriver en omfattende oppgave om emnet, eller at en har lang erfaring med et arbeidsfelt. En lege har jo ekspertisefelt, og det er dermed ikke noe unormalt at en lege påtar seg tittelen som "ekspert" på et felt, da dette stort sett betyr at han eller hun har en større innsikt, forståelse og/eller erfaring innen dette feltet enn andre leger.

EDIT: Det at det ikke er en beskyttet tittel betyr ikke at legitimiteten til en tittel kan være "ekte". Dersom en lege er erklært ekspert på et felt kontra at en normal hvermannsen i gata sier han er ekspert i noe, hvem hadde du trodd på?
Sist endret av Deadlock Radium; 13. januar 2014 kl. 16:29.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette virker som et bra initiativ. Gleder meg til å se på gjennomføringen.

Kan dere bekrefte at dette faktisk er Cand.med. Fridtjof Heyerdahl? Som ved en reddit-AMA?

(For å spare dere bryderiet ved ev. research om hvordan AMA-er vanligvis gjør det: Lenke til melding fra offisiell/bekreftet twitter-konto, bloggpost, notis på webside e.l. «Idag svarer jeg på spørsmål om farlige forgiftninger kl. 20-22 på freak.no». Virker særlig viktig når det er medisinsk informasjon det er snakk om.)

nso: Mange takk for bekreftelsen.

Jeg håper det blir en suksess, og at dette ikke nødvendigvis blir en éngangsgreie. Andre relevante brukere er Medic, som er jobber i ambulanse og skrev Ofrer du kompisen din for ett forelegg?, og Herz, som er lege og skriver i ny og ne. Disse brukerne er afaik ikke bekreftet.
Vis hele sitatet...
Her er bevis på identiteten til Fridtjof Heyerdahl, lege ved Oslo universitetssykehus: http://www.oslo-universitetssykehus....dag-kveld.aspx
Jeg har en kamerat som har røyket hasj i flere år, og aldri tatt skade av det. En gang 2 år siden røyket han syntetisk hasj. Han fikk varige skader, og han er fremdeles annerledes. Han kan finne på å bytte tema midt i en setning, og glemme hva vi pratet om, og ting som dette. Utenom dette er han en veldig Intelligent fyr. Noen som vet hvorfor det er som det er?
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Hvilke syntetiske stoffer møter du oftest i en akutt situasjon, f.eks. forgiftning?
Hvilke behandliger blir gitt ved syntetisk stoff-forgiftninger?
Hvilke syntetiske stoffer er mer sjelden eller ikke tilstedeværende hvis man sammenligner rusrapporter som er lagt fram av brukerne her på forumet?
Har du merket noen forskjell i bruksmønstre og adferd de siste årene mtp. nyere stoffer som alltids kommer frem for å prøve å unngå forbudsloven?
Muligt litt OT, men: Legaliseringsspørsmålet er selvsagt omfattende og kompleks da det finnes gode argumenter både for og imot som er verdt å ha med i sin egen vurdering av saken. Hvis vi for denne gangen bare later som at det er såpass enkelt at det er enten eller. Ville dere da støttet opp under en eventuel legalisering fremfor at ungdom tar i bruk syntetiske varianter?
ArbeidsledigProletar
Er syntetiske cannanobioder generelt sett fettløselige på lik linje som THC og hvis så, lagres metabolittene i fettvevet?
Og evt. når disse "slippes" fra fettet, er metabolittene psykoaktive?

Har ikke inngående kjennskap til kjemien osv. så lurer også på om alle syntetiske cannanobioder deler disse egenskapene eller om det er forskjellig fra stoff til stoff.
I tillegg, kjenner man til hvilke eventuelle stoffer som har kreftfremkallende metabolitter?
Sist endret av Batabusa; 13. januar 2014 kl. 17:49.
Vet du om det er noen sammenheng imellom 2c-b (4-bromo-2,5-dimetoksyfenetylamin) og langvarige psykoser? Spesifiser hvis så. Jeg vet at 2c-b er et psykedelisk fenetylamin, og alle psykadelikaer kan bidra til psykose, men vet du i hvor stor grad 2c-b kan bidra? Står veldig lite om dette stoffer på nettet, og siden det er relativt nytt (1974 ble det først fremstilt) så vet du kanskje ikke så mye om det?
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg har en kamerat som har røyket hasj i flere år, og aldri tatt skade av det. En gang 2 år siden røyket han syntetisk hasj. Han fikk varige skader, og han er fremdeles annerledes. Han kan finne på å bytte tema midt i en setning, og glemme hva vi pratet om, og ting som dette. Utenom dette er han en veldig Intelligent fyr. Noen som vet hvorfor det er som det er?
Vis hele sitatet...
BongRips: Dette gode spørsmålet fra deg og andre brukere vi bli besvart her onsdag kveld fra kl. 20. Imellomtiden er det bare å legge ut spørsmål i tråden, så samler vi dem opp og svarer samlet.
Sitat av Oslo universitetssykehus Vis innlegg
BongRips: Dette gode spørsmålet fra deg og andre brukere vi bli besvart her onsdag kveld fra kl. 20. Imellomtiden er det bare å legge ut spørsmål i tråden, så samler vi dem opp og svarer samlet.
Vis hele sitatet...
Utmerket.
1: Vil dere hevde at syntetiske stoffer er farligere enn annen narkotika generelt?

2: Hvilke erfaringer har dere med å behandle overdoser på syntetiske stoffer? Fins det noe antidot til noen syntetiske stoffer idag?

3: Dersom jeg merker at jeg tar skade av et syntetisk rusmiddel, kommer jeg selvfølgelig til å kontakte legevakt, men kan jeg forvente at helsepersonellet der het hva slags stoff det dreier seg om? Kan jeg i det hele tatt forvente at de vet at det fins slike syntetiske stoffer? Bør jeg be personellet om å ringe deg?

4: Hvor ofte oppdaterer dere kunnskapen deres om den stadige endringen av den kjemiske strukturen i syntetiske stoffer?

5: Hvor mange dødsfall har forekommet ved bruk av syntetiske stoffer? Hvor mange ved normal dosering, og hvor mange ved overdose?

Det var alt for ikveld, see ya
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
3: Dersom jeg merker at jeg tar skade av et syntetisk rusmiddel, kommer jeg selvfølgelig til å kontakte legevakt, men kan jeg forvente at helsepersonellet der het hva slags stoff det dreier seg om? Kan jeg i det hele tatt forvente at de vet at det fins slike syntetiske stoffer? Bør jeg be personellet om å ringe deg?
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg svare på med egen erfaring. En kompis tok en overdose 2C-P for en stund siden, jeg kjørte han til akuttmottaket og det hele endte med at jeg måtte skrive ut en side fra erowid om 2C-P og sende med han videre slik at personalet kunne få en pekepinn om hva de kunne forvente seg, og fordi de hadde ingen viten om RC'er overhodet.

Så til spørsmål, har du tall på hvor mange personer kommer egentlig innom med senskader, eller trenger akutt hjelp pga bruk/misbruk av syntetiske rusmiddler på en årlig basis i Norge?
Har dere sett noen skader/bivirkninger eller langtidsvirkninger av psilocin/psilocybin forløpere, Alene? Nå tenker jeg på det rent fysiske, dvs ikke traumer etter uansvarlig bruk, dvs tripping i for ung alder, dårlig Set and setting eller andre dårlige forberedelser.

Tenker da på stoffer som 4-Acetoxy-DMT

https://www.erowid.org/experiences/s..._4AcODMT.shtml

og 4-HO-MET
https://www.erowid.org/chemicals/4_h...4_ho_met.shtml

Og lignende, om dere har noen referanser. Regner med (?) at dere har hørt om Alexander Shulgin som syntetiserte disse og ~230 andre psykoaktive stoffer endel år tilbake.

På forhånd takk for svar, glimrende iniativ
Vet forsvinnende lite om syntetisk cannabis, men det jeg fant av avisartikler og triprapporter på ett 5-minutters søk dreide seg i all hovedsak om folk som har forventet vanlig cannabis og tatt skikkelig magedrag på altfor sterke saker. Gitt at selv kaffe er skikkelig ubehagelig om man bare overdoserer nok, så er førsteinntrykket mitt at hovedproblemet er feil bruk og feil forventninger, heller en stoffet i seg selv. Stemmer dette, eller er det grunn til å advare mot syntetisk cannabis sterkere enn andre stoffer?

Om dere skulle velge et annet rusmiddel å sammenligne med i hvor sterkt dere fraråder bruk, hvilket av følgende rusmiddel ville være nærmest: Alkohol, cannabis, LCD eller Heroin?
I hvor stor grad blir ulike narkotiske stoffer i omløp testet opp mot faktisk innhold? Det hevdes ofte at (enkelte) rusmidler tilsettes andre stoffer, enten for å øke effekt, for å tynne de ut eller rett å slett for å svindle kunden. Klarhet i dette ville vært prissatt, type tilsetninger og konsekvensene av de like så.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Husk at trådstarter spør om spørsmål som er relatert til syntetiske rusmidler. Jeg synes dere primært skal holde dere innenfor det temaet.
Sist endret av m0b; 13. januar 2014 kl. 20:34.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Når jeg nå snakker syntetisk mener jeg hovedsakelig syntetisk THC-rus.

- Hvor mye syntetisk innføres til Norge på årlig basis? Regner med det er store mørketall her forresten.

- Vet dere hvilke grupper som oftest bruker syntetisk?

- Kan dere forklare inngående hvorfor LSD er mye "tryggere" enn syntetisk hasj?
Sist endret av Duckie; 13. januar 2014 kl. 21:32. Grunn: Skrev HTC-rus i stedet for THC. Greit at det er et flott mobilmerke men dette var å ta det litt vel langt.
Hvor (hvilket land) produseres det mest? Og av hvem/hva slags folk? Føres det inn av norske privatpersoner i "brukerdoser" eller smugles dette også i stor skala? Jeg forstår at dette blir litt utenfor ditt felt, men jeg lurer likevel. Liker initiativet.
EDIT: Jeg mener også THC.
Sist endret av UncleSam; 13. januar 2014 kl. 21:39.
Kanskje et ganske dumt spørsmål, men jeg har både lest og hørt at man har mye større sjangs for å få psykotiske episoder på syntetisk, hva er grunnen til dette? Altså jeg forstår at det er pga innholdet, men det er vel ikke akuratt noe som folk velger å putte i det?

Og et til nå som vi først er i gang:

Jeg har lest litt om dette "excited delirium", altså en tilstand noen personer har havnet i ved bruk av syntetisk, skjer dette ofte her også? Jeg kan ikke si jeg har sett dette nevnt noe sted. Og hva gjør dere om noen havner i dette stadiet? Jeg har lest at man burde unngå å spenne dem fast, for da er det en viss sjangse for at dem dør, eller noe slikt.

Kan du fortelle litt mer om hvordan det har seg?

Takk for muligheten til å stille spørsmål!
Spørsmål jeg håper dere kan besvare på onsdag:

Hvis man antar at en brukerdose med naturlig cannabis tilsvarer 1 gram, og man i tillegg antar at syntetisk cannabis er 1000 ganger mer potent enn naturlig cannabis, når en person ruser seg på 1 milligram syntetisk cannabis (som da skal tilsvare en brukerdose) hvordan vil rusen og eventuelle skader være forskjellig fra naturlig cannabis?

Poenget med spørsmålet er å få svar på hvordan en BRUKERDOSE med syntetisk cannabis vil oppleves, når man ser bort ifra at dopet man har fått tak i kanskje er mye mer potent enn det man tror. Jeg vil tro man lett kan få i seg 100 brukerdoser ved å feilberegne hvor potent dopet er, men som sagt er det ikke det mitt spørsmål handler om.
Jeg lider av alvorlig depresjon, og dessverre er den mest effektive behandlingen (utenom kanskje ECT, men det er utelukket pga. kognitive bivirkninger) ketamin, ulovlig i Norge. Jeg bor i Oslo, men ønsker ikke å oppsøke kriminelle miljøer for å skaffe det. Hvilken RC vil du som ekspert tro har nærmest medisinsk effekt? Jeg vet at Glyx-13 er under utvikling, men det er sikkert 10 år til det er mulig å få dette lovlig. Jeg bruker ikke rusmidler annet enn z-hypnotika for innsovning og MDMA en gang hvert skuddår. Jeg har prøvd mange SSRI, men som du sikkert vet er de omtrent like effektive som placebo.

Alternativer er:

Methoxetamine
2-MeO-Ketamine
3-MeO-PCP


PS: Hvis du vet om noen norske (fremtidige) studier, hadde det vært en bonus. Jeg vil helst slippe å gå denne veien...
Hva er den mest kjente bi-effekten av syntetiske marijuana? Har en bekjent som gikk i psykose av det og kom aldri helt ut.
Hvordan påvirker syntetisk narkotika kroppen annerledes enn annen narkotika generelt? Noen andre bivirkninger etc?
Hva slags skader ser dere på de som har brukt syntetisk narkotika i forhold til de skadene folk får av ekte narkotika?
Med ekte narkotika så mener jeg de stoffene som den syntetiske narkotikaen prøver å etterligne.
LSD og psykisk sykdom

I fjor høst kom det en studie fra to norske forskere som hevder at LSD og fleinsopp ikke gir psykiske problemer.

Mine to spørsmål er kort og godt om du har noen kommentar til denne studien, og hva ditt syn er på LSD og psykisk sykdom? (merk her at jeg ikke spørr om psykedelia generelt, men du må gjerne greie ut om det og, bare du spesifiserer det).
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Jeg vil gjerne ha svar på hva dere i et seriøst forskningsmiljø tenker om LSD? Vet det er mange som er "pro-stoff" som helliggjør dette som et positivt og et fysisk og psykisk uskadelig stoff(stemmer dette, forresten?), og også et stoff som åpner om uante dører hos en person, i mangel av en bedre beskrivelse.

Takk på forhånd for svar, bra initiativ!
Ekspert på påstander
Hva slags folk som bruker syntetisk stoffer? Hva er bakgrunnen deres og hvis du skulle beskrive typisk bruker av syntetisk stoffer? Beklager for skrivefeil
Hva gjør man ved forgiftning?

Om jeg er med noen som har tatt ett syntetisk rusmiddel, hva vil være tegn på forgiftning, og hva bør jeg gjøre? Jeg vil tro at du vil anbefale å ringe 113 eller giftinformasjonstelefonen (tlf 22 59 13 00) men hva skjer om man ringer 113, kan du beskrive det? Jeg vil tro en del folk lar være å ringe fordi de er redde for at politiet skal bli involvert.

Noen steder anbefales det å gi valium eller antipsykotika til folk som har en kraftig bad-trip på psykedelia, hvordan forholder du deg til dette?
Og jeg tror jeg skriver for hele freak.no når jeg ber deg, Fridtjof, om å være detaljert når du svarer.

Da mener jeg ikke rene kjemiske formler og betydninger, men att en heller holder en god level på hva som blir fortalt.
Ikke "[...] er ikke bra." men heller "[...] er ikke bra fordi [...]"

Tror de fleste her forstår litt tung informasjon og er villige til å lære mer om noe slikt.

Hvis det er planen: Takk!
Sist endret av Europeanut; 14. januar 2014 kl. 02:36.
Hvordan behandler man en forgiftning av et syntetisk stoff? Jeg vet at dette spørs helt på hvilke stoffer man har blitt forgiftet av, men kunne du gitt noen eksempler på de mest vanlige forgiftningene og behandlingene for dette? Og hvor mange forgiftninger skjer i løpet av en typisk uke på sykehuset?
Sist endret av bendiks; 14. januar 2014 kl. 11:27.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Spørsmål jeg håper dere kan besvare på onsdag:

Hvis man antar at en brukerdose med naturlig cannabis tilsvarer 1 gram, og man i tillegg antar at syntetisk cannabis er 1000 ganger mer potent enn naturlig cannabis, når en person ruser seg på 1 milligram syntetisk cannabis (som da skal tilsvare en brukerdose) hvordan vil rusen og eventuelle skader være forskjellig fra naturlig cannabis?

Poenget med spørsmålet er å få svar på hvordan en BRUKERDOSE med syntetisk cannabis vil oppleves, når man ser bort ifra at dopet man har fått tak i kanskje er mye mer potent enn det man tror. Jeg vil tro man lett kan få i seg 100 brukerdoser ved å feilberegne hvor potent dopet er, men som sagt er det ikke det mitt spørsmål handler om.
Vis hele sitatet...
Brukerdose på ETT GRAM!? Med god potent cannabis/hasj vil et gram gi opp til 20 brukerdoser uten noe problem (for meg og mange andre), over 0.2 og faren for å grønne blir stor.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Brukerdose på ETT GRAM!? Med god potent cannabis/hasj vil et gram gi opp til 20 brukerdoser uten noe problem (for meg og mange andre), over 0.2 og faren for å grønne blir stor.
Vis hele sitatet...
Jeg synes 20 brukerdoser høres mye ut. Men et gram høres litt mye ut, men det kommer jo helt an på anledningen.

Til Universitetssykehuset: Hvordan har det seg at ingen retter på FHI når de regelrett lyver om syntetiske cannabinoider? Lilliana Bachs har flere ganger gått ut i media å hevdet at syntetiske cannabinoider har tatt liv i Sverige, når hun ble etterspurt etter kilder henviste hun til en rapport som tok for seg såkalte "Nättdroger" som inkluderer langt flere stoffer enn syntetiske cannabinoider. Stoffet som tok liv var et syntetisk opiod. Hennes argumentasjon var da at siden man ikke vet hva man får, er det riktig å si syntetiske cannabinoider tok liv i Sverige. Er dere enige i denne oppfattningen?

Har noen dødd av syntetiske cannabinoinder? Har noen dødd av LSD? Og hvor mange får psykoser utløst av hverdagslige ting, som å spise iskrem eller av å nesten dø eller skade noen andre?

Hvor mange dør av syntetiske rusmiddler vs legemiddler (distinksjonen er forøvrig idiotisk da begge kan være syntetiske)?

Hindrer de strenge lovene effektiv forskning på syntetiske rusmidler? Opplever dere at pasienter ikke opplyser om hva de har tatt i frykt av å bli straffet?

Ville dere helst tatt et syntetisk rusmiddel eller et løsemiddel (eter, eller bensin feks)? Hvor på skalaen havner det, både på akutt forgiftning, og på langtidsvirkning?
Man får fint 20 brukerdoser av 1 gram. 0.05 per dose er mer en nok til å gjøre en nybegynner/en med lav toleranse ganske så fjern gitt riktig inntaksmetode, som jeg vil si er bong eller vaporizer. Nå er jeg veldig sparsommelig når jeg røyker, alltid bong, ikke la noe røyk unnslippe lungene overhodet og holde røyken i minst fem sekunder, alt for å få mest mulig effekt ut av minst mulig.
Ut av hva jeg kan lese av artikkelen som ble postet tidligere i tråden, er det hundrevis av varianter av syntetiske rusmidler, og det kommer stadig flere.

Slik jeg forstår formålet til Euro-DEN (European Drug Emergencies Network) er å prøve og kartlegge nye og gamle stoffer for og kunne møte eventuelle forgiftninger/overdoser bedre. I hvilken grad samarbeider Euro-Den med politiet/myndigheter for å sette nye stoffer på listen over ulovlige rusmidler? Og hva anser du for å være visjonen deres?

Videre sier artikkelen at omfanget av syntetiske rusmidler øker. Om vi antar at denne økningen kommer til å fortsette, tror du at vi kan forvente en nedgang i ikke-syntetiske stoffer? Eller peker trenden på at Norges befolkningen i økende grad benytter seg av rusmidler (sett bort i fra alkohol).
Hei alle og takk for mange gode spørsmål!
Onsdag kveld fra kl. 20 og utover svarer jeg på spørsmålene som er kommet inn.

Ber om at dere holder dere til spørsmål om syntetisk dop, siden det er temaet for nettmøtet.

Les mer om nettmøtet på sykehusets hjemmeside:
http://www.oslo-universitetssykehus....dag-kveld.aspx

Hilsen Fridtjof Heyerdahl
(Jeg er lege ved Oslo universitetssykehus og ekspert på behandling av forgiftninger fra syntetisk dop)

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionImages/DSC_3051-fridtjof-heyerdahl-foto-Ram-Gupta-OUS2014-300px.jpg
Slik ser jeg ut i jobbdrakten min!
Har dere dokumentert noen kjente negative effekter / bivirkninger ved bruk av UR-144? Tenker da spesifikt på dette stoffet.
Hei,

Jeg lurer litt på hvor din interesse for syntetiske rusmidler stammer fra. Kjenner du til Alexander Shulgin og hans forskning på temaet? Hvordan forholder du deg til hans hovedsakelig positive subjektive opplevelser på psykoaktive substanser?

- Ser du noen positive ting som har kommet utav det syntetiske narkotikamarkedet de siste årene? Her tenker jeg da mest på medisinske bruksområder til substanser som er laget for det rekreasjonelle markedet. Det første som popper opp hos meg er methoxetamine sitt bruksområde som smertelindring av fantomsmerter, som er anekdotalt dokumentert av den britiske kjemikeren som først syntetiserte stoffet for et par år tilbake.

- Hvordan er deres prosess fra det kommer inn noen med en ukjent narkotikaforgiftning frem til behandling? Jeg tenker da f.eks. på om noen kommer inn å sier de har tatt en overdose av 25i-NBOMe, her finnes det tilnærmet ingen faglitteratur i forhold til behandling og overdose.

- Føler du kriminaliseringen av disse stoffene er behjelpelig i forhold til skadereduksjon eller hindrer den forskning på emnet og skaper et insentiv til produsentene av disse stoffene til å skape farligere derivater for å hele tiden snike seg unna regelverket?

- Tror du det er mulig å bruke syntetiske stoffer forsvarlig? Hvis ja, hvordan? Hvis nei, hvorfor ikke? (merk at her tenker jeg ikke hovedsakelig på syntetiske cannabinoider som har vist seg å være svært farlige, men alle kjemiske psykoaktive molekyler)

Til slutt vil jeg tipse deg om et par sider som har vært særdeles opplysende for meg i min søken etter lære rundt syntetiske psykoaktive substanser. Reddit.com/r/drugnerds er et diskusjonsforum som holder et langt høyere nivå enn «rus på spylervæske» eller «Hjelp! Jeg har store pupiler». På r/drugnerds samles kjemikere, forskere, leger og over gjennomsnittlig interesserte brukere seg sammen og diskuterer alt i fra effekten av selektive 5HT2a antagonister til skadereduksjon i forhold til sporadisk bruk av seretoninutslippende substanser. Det finnes ikke noen norske alternativer som jeg har funnet så langt, men den norske bloggen narkopolet inneholder en del interessante artikler og linker, men den ser dessverre ikke ut til å bli oppdatert lengre.

Forstår om du ikke har tid til å svare på alt. Setter uansett pris på at du har satt av tid til dette.
I psykiatrien snakker man ofte om stress-sårbarhetsmodellen ved utvikling av psykose. Har man sårbarhet for psykose er det lettere å bli rammet av det om man blir utsatt for stress. Regner med at følelsen av å plutselig miste kontakt med virkeligheten etter å ha prøvd dette stoffet blir opplevd som enormt stressende, og at man dermed blir enda mer psykotisk. I hvilken grad er denne sårbarheten tilstede for folk flest som velger å bruke syntetisk cannabis? Er det noen som er helt immun mot påvirkning, eller er virkningen av stoffet av en slik natur at alle mennesker kan reagere veldig negativt på det ved høy nok dosering?
Har dere hatt noen overdoser tilknyttet syntetiske stoffer som etterligner benzo? Som feks. Etizolam?
Er det større sjangs for overdose ved syntetiske stoffer eller hvis man holder seg til "ekte" vare?
ArbeidsledigProletar
Sitat av Snusmus Vis innlegg
Har dere hatt noen overdoser tilknyttet syntetiske stoffer som etterligner benzo? Som feks. Etizolam?
Er det større sjangs for overdose ved syntetiske stoffer eller hvis man holder seg til "ekte" vare?
Vis hele sitatet...
Den sier seg selv. Du vet aldri renhetsgraden av hva du kjøper på svartemarkedet, så selvføgelig er potensialet til overdose på disse stoffene større.
Som helsepersonell må jeg bare få si at dette er et virkelig bra tiltak, kudos til OUS og Freak! Bruk denne muligheten for alt den er verdt. Håper lignende seanser kan gjentas i fremtiden