Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 14900
Jesus. Selvsagt er Norge, OG ALLE ANDRE LAND I HELE VERDEN, fascistisk om man som objektivist definerer fascisme som alt man selv er uenig i. Det er IMO intellektuell latskap å bare kunne forholde seg til to ideologier samtidig slik som objektivistene her på forumet gjør. Enten er man liberalist eller så er man fascist. Velvel, ikke at jeg bryr meg så voldsomt om hva et par hundre mennesker her i landet har fantasert seg til, men for all del. Kos dere i fantasiverdenen deres.

e: Alle andre land bortsett fra Somalia og andre anarkier that is.
Sist endret av commie; 24. desember 2010 kl. 02:05.
Sitat av commie Vis innlegg

e: Alle andre land bortsett fra Somalia og andre anarkier that is.
Vis hele sitatet...
Om fascsisme er å følge lederprinsippet er det vel nettopp anarkier som er motpolen. (Somalia er ikke anarkistisk).
Sitat av EoT Vis innlegg
Om fascsisme er å følge lederprinsippet er det vel nettopp anarkier som er motpolen. (Somalia er ikke anarkistisk).
Vis hele sitatet...
Til opplysning: per i dag er det mange som regner situasjonen i Somalia så ute av kontroll at landet blir kalt anarkistisk. Men om landet i praksis er anarkistisk er mange uenige om, da det fortsatt finnes ledere der. Folk som styrer. (gjenger osv.)
Sist endret av SikkoDude; 24. desember 2010 kl. 02:20.
Sitat av EoT Vis innlegg
Om fascsisme er å følge lederprinsippet er det vel nettopp anarkier som er motpolen. (Somalia er ikke anarkistisk).
Vis hele sitatet...
Det var det han sa vettu kompis.

Uansett så er jeg bare mer blitt en tilhenger av facsimen, hvis vi med ekte facsisme klarer å skape landet i verden med best levestandard. Da er det vel for faen en god idelogi? eller hur?

Heller 4,8 millioner glade og 5 ulykkelige enn motsatt
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Når dette er sagt, så kan jeg ikke komme bortifra å tenke at vi lever i et fascistisk samfunn i Norge i dag. Hva mener dere? Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Alle katter er dyr.
Fido er et dyr.
Derfor er Fido en katt.

http://www.bogiesblog.com/wp-content/uploads/2008/11/dog-meow.jpg

Affirming the consequent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onarki Vis innlegg
Vi er ikke fascister og det gir oss et unikt perspektiv på fascismen fra UTSIDEN. De som lever i fjøset kjenner ikke stanken, vet du. De som kommer in fra utsiden, derimot, kjenner den meget godt.
Vis hele sitatet...
Det er litt for lettvint argumentasjonsteknikk å bruke negativ lada ord om alle meiningsmotstandarar, for deretter å påstå at de er einaste sanne ikkje-fascister. Ikkje trur eg det er spesielt god teknikk på å spre informasjon om objektivisme heller...

Protip: Folk Flest(TM) liker ikkje å bli kalla idioter eller fascister.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det var det han sa vettu kompis.

Uansett så er jeg bare mer blitt en tilhenger av facsimen, hvis vi med ekte facsisme klarer å skape landet i verden med best levestandard. Da er det vel for faen en god idelogi? eller hur?

Heller 4,8 millioner glade og 5 ulykkelige enn motsatt
Vis hele sitatet...
Men tror du norge sin modell kan bli overført på global skala? Vi er jo avhengige av at noen kjøper olje, og grunnen til at vi er rike er jo delvis fordi vi selger mer enn vi kjøper. Det går jo ikke opp, så alle land kan jo ikke ha det sånn.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Vel, så er vel dagens sosialdemokrati heller avledet av kommunistisk styresett (arbeiderpartiet var kommunistisk) enn fascistisk.
Vis hele sitatet...
Begge er forskjellige grader av fascisme. Det er fascisme selv om det er mindre av den i sosialdemokratiet enn Sovjet.

Sitat av commie Vis innlegg
Jesus. Selvsagt er Norge, OG ALLE ANDRE LAND I HELE VERDEN, fascistisk om man som objektivist definerer fascisme som alt man selv er uenig i. Det er IMO intellektuell latskap å bare kunne forholde seg til to ideologier samtidig slik som objektivistene her på forumet gjør. Enten er man liberalist eller så er man fascist. Velvel, ikke at jeg bryr meg så voldsomt om hva et par hundre mennesker her i landet har fantasert seg til, men for all del. Kos dere i fantasiverdenen deres.

e: Alle andre land bortsett fra Somalia og andre anarkier that is.
Vis hele sitatet...

Er ikke uenig i fred. Er bare uenig i overgrep. Hvorfor er dette galt?

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det viktigste er vel om vi har det bra og om vi føler vi lever i et rettferdig system hvor vi får utrykke og mene det vi selv vil, ikke om hvorvidt samfunnet er fascistisk eller ikke.

Hvis Norge i dag er fascistisk som dere sier, er da fascisme en dårlig ting? Tror de færreste ville svart ja.
Vis hele sitatet...
Så klart de færreste ville sagt ja. Flertallet får jo viljen sin i største grad. Og de fleste er jo hjernevasket til å tro at sosialdemokratiet er fasiten, akkurat som mange iranere er overbevist om at henging av homofile er riktig.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det er jo mange som ville argumentert mot at Stalin var kommunistisk i det hele tatt. Sosialfascistisk, eller bare fascistisk er vel et mer korrekt begrep, om en legger til grunn at:

Kommunisme:
- Folkemakt i praksis
- Den ultimate frihet (da man i et kommunistisk samfunn er frigjort kapitalens makt)
- Folket eier produksjonsmidlene selv (ikke borgerklassen, ikke staten)

Fascisme:
- Førerprinsipp
- Militærretorikk
- Politistat
- Full statlig kontroll

Hvis man legger disse kriteriene til grunn ser en jo at Stalins Sovjet var mer fascistisk enn kommunistisk.
Vis hele sitatet...
Et viktig poeng er at kommunisme fungerer ikke frivillig, og middelet for å gjennomføre kommunismen er fascisme. Og jo mer utjevning man vil ha, jo mer fascistisk må man være.

Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Hva mener du med "pengesystemet"?
Vet du om, eller kan du tenke deg, noen andre modeller enn en med valuta, i en verden der mennesker ikke er totalt isolerte?
Vis hele sitatet...
Før i tiden var pengemarkedet noenlunde fritt fra statlig tvang, og det har funket utmerket i flere hundre år. Den eneste moralske riktige, og praktisk fordelaktige er å privatisere penger fullstendig, og legge ned sentralbanken. Slik at vi slipper dette føydalistiske systemet der banker med løyve fra staten kan skape penger ut av intet og rane folket for kjøpekraft hvert bidige år (noe som sentralbanken setter som *mål* på 2,5%, men alltid overstiger dette).
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Begge er forskjellige grader av fascisme. Det er fascisme selv om det er mindre av den i sosialdemokratiet enn Sovjet.
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan ikke si at et system er "litt fascistisk". Fascisme er når staten er altoppslukende. Da får du heller si at samfunnet vårt avhenger av en viss grad av sentral styring.

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Så klart de færreste ville sagt ja. Flertallet får jo viljen sin i største grad. Og de fleste er jo hjernevasket til å tro at sosialdemokratiet er fasiten, akkurat som mange iranere er overbevist om at henging av homofile er riktig.
Vis hele sitatet...
Hjernevasket er et litt strengt begrep, men du er vel en sånn som ikke kan innse at folk kan være fornøyd med å bo i et nokså balansert og rettferdig land. Et samfunn der alle er 100% fornøyde er en like stor utopi som kommunisme, vel kanskje et slikt samfunn faktisk kalles kommunisme?

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Et viktig poeng er at kommunisme fungerer ikke frivillig, og middelet for å gjennomføre kommunismen er fascisme. Og jo mer utjevning man vil ha, jo mer fascistisk må man være.
Vis hele sitatet...
Selfølgelig. Men poenget mitt er at kommunismen er målet, ikke veien. Det har enda ikke eksistert kommunisme på jorda. Hittil har de som har støttet det kommunistiske målet vært så desperate at de har tvunget det nedover hodet på folk (valgt fascisme som veien mot kommunisme). Men det er ikke dermed sagt at du kan nevne fascisme og kommunisme i samme åndedrag. Det blir bare tøv.


Og ja, kommunismen er en utopi, og det vil ikke kunne gjennomføres om alle ikke er fullstendig enige i målet. Men det er ikke dermed sagt at kommunisme = fascisme, for i prinsippet er vel de nesten motpoler. Selv om de veiene man hittil har valgt i forsøket på å oppnå kommunisme har beveget seg langt innenfor det vi kan kalle fascisme.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Uansett så er jeg bare mer blitt en tilhenger av facsimen, hvis vi med ekte facsisme klarer å skape landet i verden med best levestandard. Da er det vel for faen en god idelogi?
Vis hele sitatet...
Tror du at mer fascisme skaper høyere levestandard? Hva baserer du i såfall det på?
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Så klart de færreste ville sagt ja. Flertallet får jo viljen sin i største grad. Og de fleste er jo hjernevasket til å tro at sosialdemokratiet er fasiten, akkurat som mange iranere er overbevist om at henging av homofile er riktig.
.
Vis hele sitatet...
Hvis du er medlem av en organisasjon som erklærer hele resten av verden som hjernevaskede, som nesten religiøst tilber en lederskikkelse, er motvillig til å høre på argumenter og har forfølgelseskomplekser, så vet jeg ikke helt om dere er den rette gjengen til å snakke om det å være hjernevasket...?
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Nei. Du kan ikke si at et system er "litt fascistisk". Fascisme er når staten er altoppslukende. Da får du heller si at samfunnet vårt avhenger av en viss grad av sentral styring.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener fascisme er enten eller så kan du bytte ut "mer fascisme" med "nærmere fascisme". Du er vel enig i at enkelte land og partier har verdier som ligner mer på fascisme enn det andre har?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du er medlem av en organisasjon som erklærer hele resten av verden som hjernevaskede, som nesten religiøst tilber en lederskikkelse, er motvillig til å høre på argumenter og har forfølgelseskomplekser, så vet jeg ikke helt om dere er den rette gjengen til å snakke om det å være hjernevasket...?
Vis hele sitatet...
Du har et verdisyn som er ekstremt likt det man blir oppdratt til i den offentlige enhetsskolen og som man får servert av presse med offentlige tilskudd, og så kaller du oss hjernevasket!?!??!

Vi har blitt indoktrinert i sosialdemokrati akkurat som alle andre, men vi har i tillegg vært kritiske og sett på andre alternativer.

Jeg ser gjerne at du argumenterer for at vi "nesten religiøst" tilber Ayn Rand.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Hvis du mener fascisme er enten eller så kan du bytte ut "mer fascisme" med "nærmere fascisme". Du er vel enig i at enkelte land og partier har verdier som ligner mer på fascisme enn det andre har?
Vis hele sitatet...
Vi har systemer som er ligger nærmere fascismen enn andre, ikke dermed sagt at så lenge man har en liten prosent likhet med fascismen så er man selv fascistisk som flere her sier. "Norge er fascistisk" osv. det blir bare tull.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Du har et verdisyn som er ekstremt likt det man blir oppdratt til i den offentlige enhetsskolen og som man får servert av presse med offentlige tilskudd, og så kaller du oss hjernevasket!?!??!
Vis hele sitatet...
Billig retorikk igjen. At ein har eit syn som er sammenfallande med andre sitt syn vil ikkje nødvendigvis sei at ein er hjernevaska eller ukritisk aksepterer alt. Ei anna mogelegheit er jo at en har litt kompetanse? Og ut frå min kjennskap til ivioynar er han ei rimeleg kritisk innstilt sjel som ikkje sluker ting rått
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Vi har blitt indoktrinert i sosialdemokrati akkurat som alle andre, men vi har i tillegg vært kritiske og sett på andre alternativer.
Vis hele sitatet...
Indoktrinert er vel ikkje eit veldig dekkande ord, all den tid norsk skule så vidt eg kan hugse har lagt vekt på rimelig bredde i samfunnsfaga, med informasjon om alternativ og ulike politiske retninger.

Men igjen blir dette påstander, uten argumenter for å underbygge det. Blir litt...ensformig?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Billig retorikk igjen. At ein har eit syn som er sammenfallande med andre sitt syn vil ikkje nødvendigvis sei at ein er hjernevaska eller ukritisk aksepterer alt. Ei anna mogelegheit er jo at en har litt kompetanse? Og ut frå min kjennskap til ivioynar er han ei rimeleg kritisk innstilt sjel som ikkje sluker ting rått
Vis hele sitatet...
Jasså? Min retorikk er billig sier du? Er det også billig av ivioynar å kalle meg nærmest religiøs tilbeder av Ayn Rand, eller kan ikke sosialdemokrater som han bruke billig retorikk?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Indoktrinert er vel ikkje eit veldig dekkande ord, all den tid norsk skule så vidt eg kan hugse har lagt vekt på rimelig bredde i samfunnsfaga, med informasjon om alternativ og ulike politiske retninger.

Men igjen blir dette påstander, uten argumenter for å underbygge det. Blir litt...ensformig?
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du har gått på helt andre skoler enn jeg har. Jeg hørte aldri noe om liberalisme.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Vi har systemer som er ligger nærmere fascismen enn andre, ikke dermed sagt at så lenge man har en liten prosent likhet med fascismen så er man selv fascistisk som flere her sier. "Norge er fascistisk" osv. det blir bare tull.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det finnes land som ligger mye tettere opp mot fascisme enn det Norge gjør. Norge er ett av de mindre fascistiske landene.
Jeg skjønner ikke hvorfor økonomisk liberalisme ikke er fascsisme. Mener dere virkelig at vi hadde blitt friere om markedskreftene hadde fått mer makt? Det er jo null demokrati innad i en bedrift.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Folk Flest liker ikkje å bli kalla idioter eller fascister.
Vis hele sitatet...
Folk flest liker ikke å bli kalt "sionister", "okkupanter", "barnemordere" og "rasister" heller. Hva er resultatet etter at venstresiden (feilaktig) har brukt disse merkelappene om de som støtter Israel i Midtøsten-konflikten? Jo, så godt som alle er pro Palestina, roper "Boikott Israel" og ikler seg Palestina-skjerf.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Et samfunn der alle er 100% fornøyde er en like stor utopi som kommunisme
Vis hele sitatet...
Enig. Derfor bør statens oppgave være å sørge for at fredelige mennesker får viljen sin og er fornøyde, mens mennesker som vil begå overgrep mot disse, ikke får viljen sin.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Vi har systemer som er ligger nærmere fascismen enn andre, ikke dermed sagt at så lenge man har en liten prosent likhet med fascismen så er man selv fascistisk som flere her sier. "Norge er fascistisk" osv. det blir bare tull.
Vis hele sitatet...
I et flertallsdiktatur er det slik at flertallet fungerer som en diktator. Derfor er det riktig å si at flertallet lever i et demokrati og får bestemme over sitt eget liv, mens mindretallet lever under fascisme og må følge flertallets ordre. Dette forklarer at det for deg, som tilhører det sosialdemokratiske flertallet, ser ut som om Norge bare er en liten prosent fascistisk. For oss som tilhører det liberalistiske mindretallet er det derimot ganske annerledes.

Sitat av EoT Vis innlegg
Mener dere virkelig at vi hadde blitt friere om markedskreftene hadde fått mer makt?
Vis hele sitatet...
Det er typisk venstresiden å snakke om "markedskreftene" som om det var et uforutsigbart blodsugende monster. Sannheten er at markedskreftene ikke er annet enn summen av tilbud og etterspørsel blant individene i samfunnet. Markedskreftene er EoT, Matthiesen, SikkoDude, Leonidas, JohnGalt, onarki, Bobo Dioulasso og alle oss andre.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 24. desember 2010 kl. 14:10.
Hvordan gjennomfører man en liberalisering av en stat?
Slightly offtopic: Det jeg liker med liberalismen er at de er mot ulover, og følger prinsippet Volenti non fit injuria.^^
Dette er en tankegang jeg skulle ønske at våre andre politikere (og resten av befolkningen) satt seg inn i og begynte å følge.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvordan gjennomfører man en liberalisering av en stat?
Vis hele sitatet...
For eksempel slik.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
I et flertallsdiktatur er det slik at flertallet fungerer som en diktator. Derfor er det riktig å si at flertallet lever i et demokrati og får bestemme over sitt eget liv, mens mindretallet lever under fascisme og må følge flertallets ordre. Dette forklarer at det for deg, som tilhører det sosialdemokratiske flertallet, ser ut som om Norge bare er en liten prosent fascistisk. For oss som tilhører det liberalistiske mindretallet er det derimot ganske annerledes.
Vis hele sitatet...
Men hvis vi ikke hadde et demokratisk (flertalldiktatorisk om du vil) system, er min oppfatning at vi hadde blitt mindre frie. Fordi vi hadde blitt slaver av pengemakta. Til og med i sosialdemokratiet forsømmer bedrifter ansattes velferd for profitt, uten noe som helst styring er det vel ikke grunn til at det skulle bli mindre av sånt? Å tro at markedet regulerer seg selv og at alle med makt (i et "liberalistisk" samfunn, penger (f.eks. bedriftsledere osv.) alltid skal være snille og greie er en minst like stor utopi som kommunisme som dere alltid whiner om er ugjennomførbar osv.
Sitat av EoT Vis innlegg
Veit ikke helt om jeg orker å slenge meg på, men la gå.

Fredsmakt og voldsmakt? Hva skjer når militæret og politiet blir privatisert?
Vis hele sitatet...
Da har man ikke lenger et liberalistisk samfunn. Under liberalismen vil ikke voldsmakt kunne privatiseres. Dvs. politi, rettsvesen og militær er underlagt staten. Resten er privat.

Tror du ikke de multinasjonale gigantselskapene har blod på henda?
Vis hele sitatet...
Noen av dem har kanskje det, men generelt sett er det statene som har blod på hendene ikke selskapene.

Hva med alle de umoralske profittsøkende avgjørelsene et selskap blir pressa til å ta?
Vis hele sitatet...
Slik som?

Hva med den politiske innvirkninga som følger pengemakt?
Vis hele sitatet...
Det er kun i et samfunn hvor politikere har mye makt at pengemakt forsøker å påvirke politikere. Korrupsjon eksisterer nesten ikke i et liberalistisk samfunn.

Hva skal hindre monopolisering og konspirering blandt markedskreftene?
Vis hele sitatet...
Du snakker om "markedskreftene" som om det er et spøkelse som lever sitt eget liv. Markedet er jo ikke noe annet enn fredelig samarbeid mellom vanlige mennesker. Markedet er meg og deg det. Hvis du og jeg og det store flertallet vil ha produktene til et selskap, ja, da blir det slik.

Nei, faen, å fremstille markedet som noe positivt og antivoldelig blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Men markedet er jo ikke noe annet enn fredelig handel. Hvordan kan dette være "for dumt" å fremstille som positivt og antivoldelig?

Makt er makt, uansett hvordan man ser på det. Hadde ikke stolt et sekund mer på direktøren i Apple enn på Jens.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at Jens kan kaste folk som ikke adlyder han i fengsel. Apple må prøve å lokke folk til å kjøpe varene sine. De kan ikke true dem med noenting.
Sitat av onarki Vis innlegg
Forskjellen er at Jens kan kaste folk som ikke adlyder han i fengsel. Apple må prøve å lokke folk til å kjøpe varene sine. De kan ikke true dem med noenting.
Vis hele sitatet...
Nei, men de kan behandle sine ansatte som dritt. Alt er ikke bare forbruk og marked veit du.

Dessuten kaster ikke Jens "folk som ikke adlyder ham i fengsel". De som havner i fengsel er der fordi de har brutt vårt felles lovverk, som vi har utformet i løpet av hundrer av år. Man dømmes av sine likemenn.

Selv om du hardnakker påstår at Norge er fascistisk for deg og dine, så er ikke Norge en politistat.
Sist endret av SikkoDude; 24. desember 2010 kl. 15:44.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Men hvis vi ikke hadde et demokratisk (flertalldiktatorisk om du vil) system, er min oppfatning at vi hadde blitt mindre frie.
Vis hele sitatet...
Mindre frie til å bestemme over andres liv, ja.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Fordi vi hadde blitt slaver av pengemakta.
Vis hele sitatet...
Her er et meget tankevekkende utdrag fra Atlas Shrugged om denne forferdelige "pengemakta".

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Til og med i sosialdemokratiet forsømmer bedrifter ansattes velferd for profitt, uten noe som helst styring er det vel ikke grunn til at det skulle bli mindre av sånt?
Vis hele sitatet...
Det er bare kapitalisme som på sikt kan heve levestandarden i et samfunn, inkludert på arbeidsplassen. I et fritt marked er det mangel på arbeidskraft, og kapitaleierne må derfor konkurrere om å trekke til seg mennesker som vil arbeide for dem. Eller med sosialistisk retorikk: kapitaleierne blir "utbyttet" av "griske" arbeidere.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mindre frie til å bestemme over andres liv, ja.
Vis hele sitatet...
Uten penger i et slikt samfunn har man null makt over eget liv. Da tar man de drittjobbene man får. Tenk på de som ikke kommer fra rike familier da? Som vil på universitetet men ikke har råd (i et liberalistisk samfunn). Ikke mye frihet det.


Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er bare kapitalisme som på sikt kan heve levestandarden i et samfunn, inkludert på arbeidsplassen. I et fritt marked er det mangel på arbeidskraft, og kapitaleierne må derfor konkurrere om å trekke til seg mennesker som vil arbeide for dem. Eller med sosialistisk retorikk: kapitaleierne blir "utbyttet" av "griske" arbeidere.
Vis hele sitatet...
Konkuransen om kunder gjør at bedrifter kan komme til å forsømme sine ansatte. Se på Ryanair.

Se på de fleste store bedrifter. Deres profitt står og faller på utnyttelse av arbeidskraft i u-land, der fagbevegelser kan stå svakt, eller til og med være bannlyst. Og hvis det ikke er arbeidere i u-land, er det ressursene de utnytter. Fy fader. Liberalisme. For hvem?
Sist endret av SikkoDude; 24. desember 2010 kl. 15:50.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Uten penger i et slikt samfunn har man null makt over eget liv. Da tar man de drittjobbene man får. Tenk på de som ikke kommer fra rike familier da? Som vil på universitetet men ikke har råd (i et liberalistisk samfunn). Ikke mye frihet det.
Vis hele sitatet...
I et liberalistisk samfunn eier man sin egen kropp og det man skaper. Dette kan man bruke til å handle med hvem man vil. Det er overhodet ingenting som tyder på at mer økonomisk liberalisme fører til mer fattigdom, tvert imot. Hvor er det flest folk i drittjobber? Er det i relativt frie Europa, Nord-Amerika og Sørøst-Asia, eller i ufrie Afrika og resten av Asia?

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Konkuransen om kunder gjør at bedrifter kan komme til å forsømme sine ansatte. Se på Ryanair.
Vis hele sitatet...
Husk at det ikke bare er konkurranse om å tilby billigst og best tjenester fra bedriftene. Det er også konkurranse om å få ansatte som passer best til jobben. Da må bedriftene overby hverandre i kampen om dine tjenester.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Se på de fleste store bedrifter. Deres profitt står og faller på utnyttelse av arbeidskraft i u-land, der fagbevegelser kan stå svakt, eller til og med være bannlyst. Og hvis det ikke er arbeidere i u-land, er det ressursene de utnytter. Fy fader. Liberalisme. For hvem?
Vis hele sitatet...
Bedrifter utnytter arbeidskraft, men arbeiderne utnytter også bedriften. Bedriften har maskiner og metoder som arbeiderne utnytter for å bli mer produktive. Dette fører til at de tjener mer penger og blir mer velstående. Det var slik vi ble velstående i Vesten og det er slik fattige land i dag også kan bli rike. I Kina var det tidligere veldig billig arbeidskraft. Derfor investerte mange utenlandske selskaper i Kina. Dette presset lønningene opp og nå er det mange bedrifter som heller forflytter seg til enda fattigere land der lønningene er enda lavere. Å bannlyse fagforeninger er selvfølgelig fullstendig imot liberalismen.
Fourteen Defining
Characteristics Of Fascism
Jeg syns de fjorten punktene her er nokså relevante i en slik diskusjon. Om en tar utgangspunkt i disse er ikke Norge i nærheten engang...

På en dag som ikke er julaften skal jeg likevel utdype litt om noen trender som er bekymringsverdige...
Sist endret av snegler; 24. desember 2010 kl. 18:29.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Nei. Du kan ikke si at et system er "litt fascistisk". Fascisme er når staten er altoppslukende. Da får du heller si at samfunnet vårt avhenger av en viss grad av sentral styring.
Vis hele sitatet...
Hvem tjener på et så strengt krav til begrepet fascisme? Kan det være fascister mon tro? Tenk deg om en hadde et tilsvarende strengt begrep for straffbare handlinger. Kun overlagt drap gjelder, resten regnes ikke som drap men som en ulykke. Hvem tjener på en slik streng definisjon av drap?

Jeg vil si at dersom et land forbyr homofili er det helt korrekt å omtale landet som seksualfascistisk. LOVEN om forbud mot homofili kan vurderes som fascistisk, helt uavhengig av resten av lovene i landet. Ved å kategorisere individuelle lover som fascistiske eller liberale, så kan man vurdere lov etter lov og finne ut hvor stor andel av landets lover som er fascistiske, og da kan man beregne hvor fascistisk landet er i prosent. Er du enig i at dette er en fornuftig måte å gjøre det på?

Hjernevasket er et litt strengt begrep, men du er vel en sånn som ikke kan innse at folk kan være fornøyd med å bo i et nokså balansert og rettferdig land. Et samfunn der alle er 100% fornøyde er en like stor utopi som kommunisme, vel kanskje et slikt samfunn faktisk kalles kommunisme?
Vis hele sitatet...

Vi mener at kun fredelige mennesker fortjener å være fornøyd. Overgripere fortjener ikke å være fornøyd og få viljen sin, nettopp fordi de lever som dyr og ikke som mennesker. Det er absolutt ikke utopisk at alle fredelige mennesker skal få lov til å få viljen sin og leve i fred i et samfunn.

Sitat av Leonidas Vis innlegg
Da tror jeg du har gått på helt andre skoler enn jeg har. Jeg hørte aldri noe om liberalisme.
Vis hele sitatet...
Jøss, var dette din opplevelse også? På skolen lærte vi knapt et eneste ord om liberalismen, og det lille vi lærte var stort sett sterke forvrengninger av sannheten. Alt jeg har lært om liberalismen lærte jeg utenfor skolen. Jeg har en mistanke om at vi liberalister ikke er unike på den måten. Jeg tror ikke det er slik at akkurat vi liberalister ikke lærte noenting om liberalismen på skolen, mens alle sosialdemokratene hadde et helt annet pensum enn oss eller fulgte mye bedre med i timene. Jeg våger meg frempå og påstår at alle sosialdemokrater i Norge vet nøyaktig lite som jeg visste om liberalisme før jeg begynte å utdanne meg selv. (dvs. nesten ingenting)


Jeg er helt enig i at det finnes land som ligger mye tettere opp mot fascisme enn det Norge gjør. Norge er ett av de mindre fascistiske landene.
Vis hele sitatet...
Rent prinsipielt er Norge 50% fascistisk og 50% liberalt/demokratisk. 50% av befolkningen (flertallet) får leve i et demokrati, mens den andre halvparten må leve i et fascistisk diktatur.
Sitat av onarki Vis innlegg
Rent prinsipielt er Norge 50% fascistisk og 50% liberalt/demokratisk. 50% av befolkningen (flertallet) får leve i et demokrati, mens den andre halvparten må leve i et fascistisk diktatur.
Vis hele sitatet...
Ja. Det jeg mente er at akkurat i dag så er selve anvendelsen av Norges lover mindre preget av fascisme enn i mange andre land. Vi har heldigvis privatisert legning og også i stor grad gjort religion til en privatsak. Tidligere var legning et offentlig anliggende, men nå tillates vi å velge hver for oss. Men dessverre så kan disse ikke-fascistiske anvendelsene av lovverket forandres så fort flertallet måtte føle for det.
Nå tror jeg at jeg skjønner hva dere mener med facisme, det er altså når et land via folkeavstemmning vedtar noe som du er imot og som samtidig angår deg. Da skal jeg si deg at du kan kalle det aller meste facistisk.

Jeg går i vidregående idag, lærer ikke noe særlig mer om sosialdemokrati enn liberalisme. Har ikke politikk som fag, men via "Historie" så har vi lært om mange av de forskjellige ideologiene, fra marxisme til liberalisme


Forøvrig er det litt...søtt? At dere tre, som tydligvis kjenner hverandre, debatterer "mot" hverandre og svarer til hverandre. Det virker litt...kunstig. At dere sitter å sier dere enige i alt som blir sagt av enten Leonidas, onarki eller Bobo. Hehe

Ha en god og facistisk jul, jeg vet jeg kommer til å ha det. Vi stemte over hva vi skulle spise på juleaften, det endte med ribbe. Hun som stemte for pinnekjøtt for nå smake facismen på kroppen, akkurat som dere. Jeg har medfølelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Leonidas: vi har jo et velregulert arbeidsmarked; i vesentleg større grad enn så godt som samtlige andre land på kloden. Kanskje du bør sjå etter korrelasjon mellom velregulert arbeidsliv og andel drittjobber, og ikkje bare frihet fra statlig innblanding vs. drittjobber?

Den enakses-sammenligninga du og meiningsfeller driver med (frihet vs. velstand) halter en tanke, som provo og ivioynar har påpeikt. Ein del av statistikkfaget er jo å sjå om det er andre modellar som gir betre korrelasjon enn den du har plukka - elles blir det cherrypicking.
Sitat av onarki Vis innlegg
Rent prinsipielt er Norge 50% fascistisk og 50% liberalt/demokratisk. 50% av befolkningen (flertallet) får leve i et demokrati, mens den andre halvparten må leve i et fascistisk diktatur.
Vis hele sitatet...
Det der blir bare tull. 50 % av befolkningen er kanskje uenige med politikken som føres, men de lever ikke da automatisk i et fascistisk diktatur. Å si noe sånt er direkte krenkende mot de som faktisk bodde/bor i fascistiske diktaturer. Skamme deg burde du.

Sitat av onarki Vis innlegg
. Det er absolutt ikke utopisk at alle fredelige mennesker skal få lov til å få viljen sin og leve i fred i et samfunn.
Vis hele sitatet...
Jo det er utopisk. Jeg og du f.eks. har tydeligvis helt andre forskjellige tanker om hvordan et samfunn skal organiseres. Så såfremt en av oss ikke flytter ut av dette landet vil vi aldri være 100% fornøyde med situasjonen. Trodde dere liberalister var ekstremt på det der med at folk er forskjellige, du glemte visst det du nå?
Sist endret av SikkoDude; 24. desember 2010 kl. 21:22.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du er medlem av en organisasjon som erklærer hele resten av verden som hjernevaskede, som nesten religiøst tilber en lederskikkelse, er motvillig til å høre på argumenter og har forfølgelseskomplekser, så vet jeg ikke helt om dere er den rette gjengen til å snakke om det å være hjernevasket...?
Vis hele sitatet...
Det er ved første øyekast lett for folk å forvirre mellom de som er sikre på objektive fakta, og de som er religiøse og dogmatiske. Vi er absolutt den rette gjengen siden det vi sier faktisk er sant og har rot i virkeligheten. Håper det er klarere nå.

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor økonomisk liberalisme ikke er fascsisme. Mener dere virkelig at vi hadde blitt friere om markedskreftene hadde fått mer makt? Det er jo null demokrati innad i en bedrift.
Vis hele sitatet...
Du forvirrer fredsmakt og voldsmakt. Les onarkis tidligere post om dette.

Hvis man er materialist så er fredsmakt og voldsmakt en og samme greie.For materialister har ikke folk har ikke fri vilje, og MÅ styres av eksterne omstendigheter. Dermed er bedrifter og stat makt på samme linje. Dette er selvfølgelig vissvass, og hører ikke hjemme i virkeligheten. I et fritt marked kan vi ta VALG, mens under statlig regi blir man kastet i fengsel hvis man prøver å velge noe annet.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Nå tror jeg at jeg skjønner hva dere mener med facisme, det er altså når et land via folkeavstemmning vedtar noe som du er imot og som samtidig angår deg. Da skal jeg si deg at du kan kalle det aller meste facistisk.
Vis hele sitatet...
Tror du de homofile før 1972 brydde seg om hvorvidt det var flertallet eller en konge som bestemte at det ble forbudt?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ha en god og facistisk jul, jeg vet jeg kommer til å ha det. Vi stemte over hva vi skulle spise på juleaften, det endte med ribbe. Hun som stemte for pinnekjøtt for nå smake facismen på kroppen, akkurat som dere. Jeg har medfølelse.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke fascisme er noe å spøke med. Spesielt ikke på juleaften.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Nei. Du kan ikke si at et system er "litt fascistisk". Fascisme er når staten er altoppslukende. Da får du heller si at samfunnet vårt avhenger av en viss grad av sentral styring.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i ordet "altoppslukende"?

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Hjernevasket er et litt strengt begrep, men du er vel en sånn som ikke kan innse at folk kan være fornøyd med å bo i et nokså balansert og rettferdig land. Et samfunn der alle er 100% fornøyde er en like stor utopi som kommunisme, vel kanskje et slikt samfunn faktisk kalles kommunisme?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke fornøyd før jeg kan bestemme over meg selv, men jeg er jo såklart glad for at jeg ikke f.eks. er født i Nord-Korea. Men skal det liksom være et argument? Liberalisme er ikke en utopi, det er bare at du tror at staten MÅ styre folks liv. Den MÅ ikke det. Staten trenger bare å kontrollere en ting, og det er å beskytte mot overgrep.


Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Selfølgelig. Men poenget mitt er at kommunismen er målet, ikke veien. Det har enda ikke eksistert kommunisme på jorda. Hittil har de som har støttet det kommunistiske målet vært så desperate at de har tvunget det nedover hodet på folk (valgt fascisme som veien mot kommunisme). Men det er ikke dermed sagt at du kan nevne fascisme og kommunisme i samme åndedrag. Det blir bare tøv.
Vis hele sitatet...
Du er fritt til å starte kommunistisk community i et liberalistisk samfunn. Det er bare å sette i gang, og danne en union der hvor dere kontraktsfester muligheten til å dele alt mellom dere. Det er mer om hva man kan si om sosialdemokratiet. Liberalismen er den eneste tolerante modellen.
Sist endret av JohnGalt; 24. desember 2010 kl. 22:14.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg

Hva legger du i ordet "altoppslukende"?



Nei, jeg er ikke fornøyd før jeg kan bestemme over meg selv, men jeg er jo såklart glad for at jeg ikke f.eks. er født i Nord-Korea. Men skal det liksom være et argument? Liberalisme er ikke en utopi, det er bare at du tror at staten MÅ styre folks liv. Den MÅ ikke det. Staten trenger bare å kontrollere en ting, og det er å beskytte mot overgrep.




Du er fritt til å starte kommunistisk community i et liberalistisk samfunn. Det er bare å sette i gang, og danne en union der hvor dere kontraktsfester muligheten til å dele alt mellom dere. Det er mer om hva man kan si om sosialdemokratiet. Liberalismen er den eneste tolerante modellen.
Vis hele sitatet...

1. Når staten kontrollerer alt ned til minste detalj. Da alt fra hvem som skal styre landet ned til hvilke antrekk man skal ha på seg, hvilken musikk man hører på, eller muligheten til å ytre seg fritt som vi har muligheten til i fascistiske Norge gjennom freakforum.

2. Det er en like stor utopi som kommunisme. Jeg ville hata å leve i et liberalistisk samfunn. Da jeg setter verdier som like muligheter osv. svært høyt.

3. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg ikke starta opp et kommunistisk samfunn, uansett Bare bruker kommunismen som eksempel fordi det er en annen ting som høres dritbra ut men som i realiteten ikke vil fungere, uansett hva hardnakkete støttespillere håper på.

Ellers:
Synes deres liberalisme høres veldig ut som en perfekt kommunisme jeg (altså IKKE veien (har vist seg å ofte være fascisme) ). Bare med en annen vri på det (konkuranse fikser alt).
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg går i vidregående idag, lærer ikke noe særlig mer om sosialdemokrati enn liberalisme. Har ikke politikk som fag, men via "Historie" så har vi lært om mange av de forskjellige ideologiene, fra marxisme til liberalisme
Vis hele sitatet...
Basert på tidligere poster fra deg så tviler jeg sterkt på at du har lært noe om liberalisme på skolen. Enten så har du ikke fulgt med, eller så har skolen servert de samme løgnene som man finner i media. Jeg holder faktisk en knapp på det siste.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Leonidas: vi har jo et velregulert arbeidsmarked; i vesentleg større grad enn så godt som samtlige andre land på kloden. Kanskje du bør sjå etter korrelasjon mellom velregulert arbeidsliv og andel drittjobber, og ikkje bare frihet fra statlig innblanding vs. drittjobber?

Den enakses-sammenligninga du og meiningsfeller driver med (frihet vs. velstand) halter en tanke, som provo og ivioynar har påpeikt. Ein del av statistikkfaget er jo å sjå om det er andre modellar som gir betre korrelasjon enn den du har plukka - elles blir det cherrypicking.
Vis hele sitatet...
Det er du som hevder at det er nødvendig med statlig regulering av arbeidsmarkedet. Da synes jeg du skal bevise at det er nødvendig å legge restriksjoner på fredelig samarbeid. Jeg vil gjerne se deg gjøre dette i stedet for å kreve at jeg skal bevise at jeg ikke setter folk i fare.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
1. Når staten kontrollerer alt ned til minste detalj. Da alt fra hvem som skal styre landet ned til hvilke antrekk man skal ha på seg, hvilken musikk man hører på, eller muligheten til å ytre seg fritt som vi har muligheten til i fascistiske Norge gjennom freakforum.
Vis hele sitatet...
Da snakker du om 100% fascisme. Vi har ikke 100% fascisme. Les kjennetegnene for fascisme i åpningsinnlegget. Virker ikke som du leste det.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
2. Det er en like stor utopi som kommunisme. Jeg ville hata å leve i et liberalistisk samfunn. Da jeg setter verdier som like muligheter osv. svært høyt.
Vis hele sitatet...
Ja, det må jo være helt forferdelig å ikke kunne få lov til å la sin vilje skje på jorden med makt! PS: det systemet som gir alle mest muligheter er liberlismen, fordi det er fritt for statlige hindre, som skaper forskjell mellom folk i dag. Så hvis du har ærlige hensikter og virkelig MENER at folk skal ha like muligheter så burde du bli liberalist OMGÅENDE. Er du tilhenger av storkapitalen og tvungen forskjellsbehandling, burde du for all del være sosialdemokrat.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
3. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg ikke starta opp et kommunistisk samfunn, uansett Bare bruker kommunismen som eksempel fordi det er en annen ting som høres dritbra ut men som i realiteten ikke vil fungere, uansett hva hardnakkete støttespillere håper på.

Ellers:
Synes deres liberalisme høres veldig ut som en perfekt kommunisme jeg (altså IKKE veien (har vist seg å ofte være fascisme) ). Bare med en annen vri på det (konkuranse fikser alt).
Vis hele sitatet...
Liberalismen er ikke mer perfekt enn menneskene som er i den. Mennesker KAN drite seg ut. Dette kan ikke liberalismen eller noe annet system fikse perfekt.

Når du sier "perfekt kommunisme" så har du rett faktisk! Et annet ord for det er *tolerant* kommunisme.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det der blir bare tull. 50 % av befolkningen er kanskje uenige med politikken som føres, men de lever ikke da automatisk i et fascistisk diktatur. Å si noe sånt er direkte krenkende mot de som faktisk bodde/bor i fascistiske diktaturer. Skamme deg burde du.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare *eksakt* hvordan homofile merker forskjellen på om det er en diktator eller et flertall som forbyr homofili? Homofile er også "uenige" i "politikken som føres." Er det automatisk bare "politikk" og "uenighet" når et flertall forbyr homofile å bestemme over sin egen kropp, og fascistisk og totalitært når en diktator gjør nøyaktig det samme?


Jo det er utopisk. Jeg og du f.eks. har tydeligvis helt andre forskjellige tanker om hvordan et samfunn skal organiseres.
Vis hele sitatet...
Det finnes en enkel måte å avgjøre objektivt hvilket samfunnssystem som er mest liberalt og tolerant. I et liberalistisk samfunn kan kommunister/sosialdemokrater gå frivillig sammen og danne kommunistiske/sosialdemokratiske kollektiver, mens i et kommunistisk/sosialdemokratisk samfunn kan ikke liberalister gå sammen om å danne liberalistiske kollektiver. Ergo er det helt åpenbart at kommunisme/sosialdemokrati er totalitære mens liberalismen ikke er det.

En annen måte er å se på om borgere behandles likt eller forskjellig under loven. Under sosialdemokrati har flertallet og mindretallet ikke like rettigheter. Flertallet får bestemme 100% mens mindretallet får bestemme 0%. Under liberalismen får alle sammen de samme rettighetene: alle får bestemme over sin egen kropp og sin egen eiendom. Kort sagt, liberalismen har likhet for loven, mens sosialdemokrati ikke har det.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
1. Når staten kontrollerer alt ned til minste detalj. Da alt fra hvem som skal styre landet ned til hvilke antrekk man skal ha på seg, hvilken musikk man hører på, eller muligheten til å ytre seg fritt som vi har muligheten til i fascistiske Norge gjennom freakforum.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette fryktelig beleilig for de som kun ønsker å kontrollere NESTEN alt ned i NESTEN hver minste detalj? Hvis de ikke går i uniform og ikke bestemmer hvilken musikk folk skal høre på, da slipper de unna merkelappen fascist, selv om de er 99% enige med fascistene på alle andre punkter slik som tvungen offentlig skole, offentlig helsevesen, offentlige barnehager, offentlige pensjoner, offentlig barnetrygd, offentlig arbeidsledighetstrygd, offentlige universiteter, offentlige veier, offentlig kloakk og vann, offentlig eldreomsorg og offentlig sosialstønad. Disse nesten-fascistene kan altså føre 99% av politikken til fascistene og være nesten-totalitære på nesten alle områder og dermed erklære stolt at de er liberale demokrater, ikke fascister. Vi liberalister synes det blir litt vel beleilig når det er umulig å se forskjell på fascister og sosialdemokrater i 99% av områdene.

2. Det er en like stor utopi som kommunisme. Jeg ville hata å leve i et liberalistisk samfunn. Da jeg setter verdier som like muligheter osv. svært høyt.
Vis hele sitatet...
Men du og dine verdier er jo fremdeles i flertall. Dersom du vil at folk skal ha like muligheter er det jo ingenting i veien for at dere danner fredelige, frivillige organisasjoner som sørger for at de som har mindre også får muligheter. Jeg vil selv bidra en slant til en slik organisasjon, og det vil nok de aller fleste i samfunnet. Det du ser ut til å hate er at noen får lov til å bestemme over sitt eget liv uten at du har totalitær kontroll over dem. Du liker ikke tanken på at noen andre enn deg får viljen sin i samfunnet.
Sitat av onarki Vis innlegg
Kan du forklare *eksakt* hvordan homofile merker forskjellen på om det er en diktator eller et flertall som forbyr homofili? Homofile er også "uenige" i "politikken som føres." Er det automatisk bare "politikk" og "uenighet" når et flertall forbyr homofile å bestemme over sin egen kropp, og fascistisk og totalitært når en diktator gjør nøyaktig det samme?
Vis hele sitatet...
Det der handler om hva som er rett og galt, ikke hva som er fascisme og ikke fascisme. Rent hypotetisk sett kan vi jo ha en fascistisk diktator som gjør alt rett?

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Da snakker du om 100% fascisme. Vi har ikke 100% fascisme. Les kjennetegnene for fascisme i åpningsinnlegget. Virker ikke som du leste det.
Vis hele sitatet...
Sitat åpningspost:

Fascisme har blitt brukt som et generisk uttrykk på totalitarianisme, og det er i denne betydningen av ordet Mussolini selv også hadde i tankene. Han definerte fascismen som "staten er alt, individet er intet" eller "ingenting utenfor staten, alt innenfor staten." Grunntanken i fascismen er altså at det ikke skal finnes noen privat sfære, alt skal være innenfor staten og offentligheten. Nazist-lederen Robert Ley beskrev en gang den fascistiske velferdsstaten på følgende måte: "vår stat gir aldri slipp på mennesket fra vugge til grav" og la til at folk kun skapp fri fra staten når de sover.
Vis hele sitatet...
At hver enkelt lov kan sies å være fascistisk etter åpningsinnleggets videre definisjon, er jeg enig i. Men det er ikke dermed sagt at:

a) Jeg mener definisjonen er treffende
b) At jeg synes det er et dårligere alternativ enn liberalisme
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det der handler om hva som er rett og galt, ikke hva som er fascisme og ikke fascisme. Rent hypotetisk sett kan vi jo ha en fascistisk diktator som gjør alt rett?
Vis hele sitatet...
Det eneste rette er å la folk leve i fred fra vold, og da er man vel strengt tatt ikke diktator hvis man ikke dikterer noe.

Liberalisme innebærer også en rettsstat, med likhet for loven og maktfordelingsprinsippet. Dette utelukker en diktator.
Sist endret av JohnGalt; 24. desember 2010 kl. 23:55.
Men så lenge de mener at det er etisk galt at staten hindrer folk i å miste jobbene sine kun fordi det er billigere for sjefen å outsource til underbetalte i u-land er ikke liberalismen noe for meg.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Men så lenge de mener at det er etisk galt at staten hindrer folk i å miste jobbene sine kun fordi det er billigere for sjefen å outsource til underbetalte i u-land er ikke liberalismen noe for meg.
Vis hele sitatet...
Om det er en nordmann eller en utlending som tar jobben burde ikke ha noe å si. Det viktige er at avtalen mellom sjef og ansatt er frivillig og at den ikke brytes.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Det viktige er at avtalen mellom sjef og ansatt er frivillig og at den ikke brytes.
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal man forhindre det i liberalismen? Arbeidsgiver kan jo bare velge noen andre til jobben, noen som ikke er så nøye på det med ufrivillig deltid osv.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Og hvordan skal man forhindre det i liberalismen? Arbeidsgiver kan jo bare velge noen andre til jobben, noen som ikke er så nøye på det med ufrivillig deltid osv.
Vis hele sitatet...
Hvis man tvinger eller truer noen til å ta en jobb så er jo det helt klart i strid med liberalismen. Det er jo nettopp slike ting rettsstaten skal forhindre.

Du mener at arbeidsgiveren finner noen som frivillig vil jobbe der og ikke er nøye på ufrivillig deltid?

For meg virker det som du tror at lønninger går ned under liberalisme? Stemmer det? Hvordan har du i såfall kommet fram til den konklusjonen?
Sitat av Leonidas Vis innlegg

For meg virker det som du tror at lønninger går ned under liberalisme? Stemmer det? Hvordan har du i såfall kommet fram til den konklusjonen?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal lønningen kunne gå opp hvis prisen går ned og de som sitter på toppen fortsatt skal ha like stor del av kaka?

Og jeg tror ikke noe på at de på toppen er villig til å gå ned veldig i lønn hvis de kan velge mellom seg selv og de ansatte.

Det er rett og slett det at jeg ikke tror på denne markedets usynlige hånd.
Sist endret av SikkoDude; 25. desember 2010 kl. 00:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Det er ved første øyekast lett for folk å forvirre mellom de som er sikre på objektive fakta, og de som er religiøse og dogmatiske. Vi er absolutt den rette gjengen siden det vi sier faktisk er sant og har rot i virkeligheten. Håper det er klarere nå.
Vis hele sitatet...
Problemet er altså at det er en påstand som skyt ut fra et par premisser alle andre ikkje automatisk er einige i. Å påstå at en har rett i svart-kvitt saker som naturvitenskap og matematikk er så; det er stortsett rimelig greit å etterprøve, men i politikken er det INGEN andre retninger som hevder at samtlige andre retninger tar feil.

Det er ein rimelig narsistisk påstand som eg ikkje gidd bruke tid på å diskutere - det held lenge å konstantere at eg ikkje er einig.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Men så lenge de mener at det er etisk galt at staten hindrer folk i å miste jobbene sine kun fordi det er billigere for sjefen å outsource til underbetalte i u-land er ikke liberalismen noe for meg.
Vis hele sitatet...
Har det noe å si hvem som blir ansatt da? Vi outsourcer fordi vi er dyre i drift selv, nettopp pga alle de tvungne ordningene vi må finansiere, og at landet som outsources til er lutfattig pga sosialisme. Å bruke staten til å redde overprisede arbeidsplasser faller på sin egen urimelighet: Det blir som å bekjempe resultatet av fascisme med mer fascisme.

Du som er folk like muligheter, unner du ikke folk i fattige land også muligheten til å delta i vestlig verdiskapning? Liberalisme er for fri innvandring og fri handel, og er i mot tollmurer.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er altså at det er en påstand som skyt ut fra et par premisser alle andre ikkje automatisk er einige i. Å påstå at en har rett i svart-kvitt saker som naturvitenskap og matematikk er så; det er stortsett rimelig greit å etterprøve, men i politikken er det INGEN andre retninger som hevder at samtlige andre retninger tar feil.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig svart på hvitt og gjentatt til det kjedsommelige med induksjon hvorfor fred er riktig for mennesket.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ein rimelig narsistisk påstand som eg ikkje gidd bruke tid på å diskutere - det held lenge å konstantere at eg ikkje er einig.
Vis hele sitatet...
Det som virkelig er narsissistisk er å styre andre menneskers liv med makt.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Har det noe å si hvem som blir ansatt da? Vi outsourcer fordi vi er dyre i drift selv, nettopp pga alle de tvungne ordningene vi må finansiere
Vis hele sitatet...
Dette kalles arbeideres rettigheter, noe vi har kjempa for i 100 år for å få på plass. Her snakker vi om menneskeverd. En verdig levestandar.

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
og at landet som outsources til er lutfattig pga sosialisme
Vis hele sitatet...
Imperialisme, anyone?


Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Du som er folk like muligheter, unner du ikke folk i fattige land også muligheten til å delta i vestlig verdiskapning?
Vis hele sitatet...

Det viktigste er å ha en god levestandar, ikke å vokse til stadighet. Veksten er jo ikke grensesløs heller.

På like premisser styrer u-land bedrifter selv, de blir ikke styrt av pengegriske vestlige selskaper (f.eks. Shell som utnytter olja i Nigeria).
Sist endret av SikkoDude; 25. desember 2010 kl. 00:33.
"Du som er folk like muligheter" = Du som mener folk skal ha like muligheter

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Imperialisme, anyone?
Vis hele sitatet...
Nei, sosialisme.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
Det viktigste er å ha en god levestandar, ikke å vokse til stadighet. Veksten er jo ikke grensesløs heller.
Vis hele sitatet...
Jo, velstand er ganske grenseløs jo. God levestandard forutsetter økonomisk vekst, som igjen forutsetter fred.
Faktisk så fører mer økonomisk vekst mange ganger til mindre forbruk da teknologi blir bedre og mindre ressurskrevende.

Sitat av SikkoDude Vis innlegg
På like premisser styrer u-land bedrifter selv, de blir ikke styrt av pengegriske vestlige selskaper (f.eks. Shell som utnytter olja i Nigeria).
Vis hele sitatet...
Vel uten vestlige selskaper så hadde ingen gjort noe som helst, og landet vært enda mer fattig. Det er vel ikke liberalismens feil at land er sosialistiske (??)
Sist endret av JohnGalt; 25. desember 2010 kl. 00:35.
Sitat av Leonidas Vis innlegg
Basert på tidligere poster fra deg så tviler jeg sterkt på at du har lært noe om liberalisme på skolen. Enten så har du ikke fulgt med, eller så har skolen servert de samme løgnene som man finner i media. Jeg holder faktisk en knapp på det siste.
Vis hele sitatet...

Hvilke løgner om liberalismen serverer skolen? Og jeg har faktisk hatt et avsnitt om det, og et like lite avsnitt om sosialisme. Slike konspirasjonsteorier om at vi i skolen blir lært opp til å blindt følge det gamle samfunnsystemet bør du nesten holde deg for godt til. For min egendel så ble alle ideologiene fremstilt nøytralt, både marxisme, sosialdarwinisme og nasjonalsosialisme. Tror ikke lærerene prøver å påvirke oss til å gå imot dere?

Og igjen, kan du utdype hvilke løgner? Hører jo knapt aldri om liberalismen i media, FRP sies å være et liberalt parti. Og i skolen har jeg lært ca det samme som dere sier nå. Med andre ord, individualisme, markedsøkonomi, John Smith, kapitalisme, fri handel, lavere skatter, frihet fra staten.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Nei, sosialisme
Vis hele sitatet...
Ja, å kolonisere et land med militærmakt, føre naturressursene hjem til hjemlandet er sosialisme.

Å la utenlandske selskaper plyndre naturressurser i u-land? Sosialisme.

Du har virkelig forstått det du.

Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Jo, velstand er ganske grenseløs jo. God levestandard forutsetter økonomisk vekst, som igjen forutsetter fred.
Faktisk så fører mer økonomisk vekst mange ganger til mindre forbruk da teknologi blir bedre og mindre ressurskrevende.
Vis hele sitatet...
Sikkert derfor selskaper går sammen om å minke levetiden på produkter slik at folk skal måtte kjøpe nye produkter får å holde markedet sultent? Mer om det her : http://miljofokus.wordpress.com/2010...gt-foreldelse/

Og hvordan skal veksten fortsette om ikke etterspørselen øker? Man kan si at mye av u-land etterhvert vil melde seg på markedet for vestlige luksus-produkter, men etter en viss tid vil jo ikke etterspørselen øke mer, og fødselstallene i hele verden vil minke sett under ett. Hvordan skal man da skape økt etterspørsel uten økt forbruk?


Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Vel uten vestlige selskaper så hadde ingen gjort noe som helst, og landet vært enda mer fattig. Det er vel ikke liberalismens feil at land er sosialistiske (??)
Vis hele sitatet...
Hva gjør det om man var fattig på vestlige verdier, hvis en hadde et godt liv og et velfungerende samfunn? Det er fascisme å påtvinge andre sitt system, husk det!
Sist endret av SikkoDude; 25. desember 2010 kl. 00:43.