Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 15103
Alt til sin tid og sted når det gjelder humor. Jeg har beksvart humor som er direkte makaber til tider. Men det er tider og plasser den hører hjemme og definitivt steder den aldri bør nevnes. Så lenge man vet dette så vil man komme seg langt i livet.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ja jeg har fått med meg at det finnes en tråd om dette fra før.

Og til dere som mener jeg "tenker bare på meg selv", hele poenget med tråden er å få ut hva hver enkelt person ikke liker blir gjort narr av.

Det med en som nevnte at jeg ikke burde reagere på at folk sier "Gå å heng deg" o.l, det har seg jo sånn i dette samfunn at folk med traumatiske opplevelser har triggerpunkter som faktisk kan gi dem sjokk, og evt reaksjoner som kan få personen til å utføre handlinger som personen egentlig ikke er kjent for. Sperrer du en med høy-klaustrofobi inne i et lite mørkt rom, så vil det mest sannsynelig personen bli veldig "gal"(ikke ordrett) etterhvert.

Jeg er såklart enig i at "moradi" vitser er gammelt, og jeg mente ikke disse når jeg sa "mora di", da mente jeg mer direkte negativladede ord. "Jeg pulte mora di!", eller "Jeg skal komme å voldta mora di!". Jeg har såklart hatt sånne små "mora di" "battles" med kamerater oss imellom, men da vet alle at hverandres mor lever, og at faktisk vi er alle med på det, og har ingen intensjoner om å si noe stygt.

Og ja, jeg innrømmer såklart at jeg før sa til kamerater "jaja, for du er så jævla cp" eller "Faen da deg, er du senil eller?!" Og nå sier jeg bare noe sånt som "Jeg har litt småalzheimers for tiden." Når jeg glemmer noe i en relativt "morsom" situasjon.

Og igjen, jeg spurte om hva dere MENTE ikke skulle bli gjort narr av, ikke hva jeg "bestemmer" ikke skal bli gjort narr av.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jonta: Beklager. Jeg skulle kanskje sagt sekulær, slik at du ikke hadde anledning til å bevisst misforstå hva jeg skrev.

Du spør en annen bruker hvorfor det ikke er greit å tulle med religiøse om deres religiøn. Du mener med andre ord at dette er greit. Vennligst rettled meg til en religiøs vits hvis innhold ikke undergraver ens religion. Er det ikke i bunn å grunn det en religiøs vits gjør?
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Jeg mener at man kan kødde med alt hvis det gjøres på riktig måte.
Vis hele sitatet...
Enig, bare se et par episoder South Park!
Det kommer så fullstendig an på situasjonen, og ALLE ting man kan si, som er til hensikt å rakke ned på en annen person foran andre er over streken. Om det så er deres funksjonshemming eller at de skal gå og henge seg.

Jeg har vært borti mange situasjoner der det å tulle med vanskelige ting er nettopp en metode å avmystifisere/få vekk fokus fra dette.
"Kom her din krøpling" eller "Greit, vi ruller hjem" (til min venn i rullestol)

Grensen ser slik ut:
- Når du sier noe til hensikt i å såre noen, fordi du vet om dette problemet de har.
- Ved å forsnakke deg og le av andres situasjon eller et tema, når det viser seg at en person som hører på/deltar har dette problemet selv.

Sitat av Naughty J Vis innlegg
Enig, bare se et par episoder South Park!
Vis hele sitatet...
South Park har god humor i 70% av tilfellene, men de resterende 30% bruker de på krass samfunnskritikk som absolutt går på bekostning av noen.

Samtidig velger South Park gutta å bare kritisere folk som de tror tåler det.
Sitat av Naughty J Vis innlegg
Enig, bare se et par episoder South Park!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? At siden South Park til enhver tid mobber og tuller med kjendiser og religioner, så er det ok å gjøre det for oss og?

South Park-folka har jo fått flere drapstrusler på seg, så det bekrefter jo bare at det tydeligvis ikke er ok for de som blir hengt ut i showet.
Sitat av Euforia Vis innlegg

South Park-folka har jo fått flere drapstrusler på seg, så det bekrefter jo bare at det tydeligvis ikke er ok for de som blir hengt ut i showet.
Vis hele sitatet...
Folk er utrolig hårsåre. Alle har godt av å bli gjort narr av nå og da.
Det må være lov å kødde med ting, men man skal være forsiktig med hva/hvem man kødder med!
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
South Park har god humor i 70% av tilfellene, men de resterende 30% bruker de på krass samfunnskritikk som absolutt går på bekostning av noen.

Samtidig velger South Park gutta å bare kritisere folk som de tror tåler det.
Vis hele sitatet...
Humoren i South Park er finfin. Fordi de henger ikke ut èn gruppe, i den serien får alle gjennomgå. Bare se på hovedpersonene: En feit, en jøde, en fattig, en "normal". Og alle får gjennomgå av hverandre, ofte i samme scene. Det er rettfedighet det
Det er jo ingen gruppe South Park ikke har gjort narr av..
Det er vel nettopp det som rettferdiggjør "mobbingen", at det ikke er en bestemt gruppe som blir mobbet, men absolutt alle.

Men jeg blir UTROLIG irritert når f.eks. katolikker og scientologer klager fordi de blir gjort narr av;

Richard Dawkins er et av mine store forbilder, en mann jeg respekterer og ser opp til. Ble jeg fornærmet eller sur da han ble vist i South Park mens han hadde sex med en transvesitt? Langt ifra, jeg synes det var morsomt!
Sist endret av nikons; 15. desember 2010 kl. 19:52.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er jo ingen gruppe South Park ikke har gjort narr av..
Vis hele sitatet...
Gingers! Men det er alltid flott å få tips
Ehm? Det er få grupper som har blitt gjort så mye narr av som gingers!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ticks Vis innlegg
Vennligst rettled meg til en religiøs vits hvis innhold ikke undergraver ens religion. Er det ikke i bunn å grunn det en religiøs vits gjør?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle jeg prøve å finne en religiøs vits som "ikke undergraver en religion"? (Jeg tipper du mente "en" og ikke "ens")

"Undergrave" er, etter de definisjonene jeg finner i farten, noe sånt som å "svekke/ødelegge/rive bort grunnlaget for noe".

For det første tror jeg ikke vitser à la t.d. "muslimen, jøden og protestanten gikk på bar" undergraver religionene i nevneverdig grad.
Og for det andre har jeg ingen verdens ting imot at religionene blir undergravd. Det motsatte er mye nærmere sannheten (det kan selvfølgelig diskuteres hva dette grunnlaget er for noe).
Trygd : Det er hundre tusen grunnen til folk går på trygd,å dem skal slippe å bli hånet og mobbet pga dette.Dem har det mest sannsynlig ille nok som det er
Det jeg ikke kødder med offentlig er: Legning, økonomisk situasjon, misbruk
Men ingen regel uten unntak. Jeg kødder med allt når jeg er med de jeg VET tåler det. Jeg kan dra et par "4 av 5 liker gruppevoldtekt" vitser til kompisa jeg vet tåler det men ikke til venninner jeg vet har blitt voldtatt. Jeg tar heller ikke "nærkis" stemma mi ut av skapet der jeg vet det er folk som enten selv sliter eller har venner ell familie.
*Jeg snakka med morra di idag..
-å? hva sa hun da?
*at jeg er mye bedre i senga enn deg..

-er det lov å si?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
*Jeg snakka med morra di idag..
-å? hva sa hun da?
*at jeg er mye bedre i senga enn deg..

-er det lov å si?
Vis hele sitatet...
ja, men den var dårlig
Den kan sikkert være ganske festelig dersom du sier det mens du er helt alvorlig og uten at offeret forventer det.
Feks. dersom dere sitter og tar en joint og nettopp har hatt en dyp samtale.
-Skal si dere har elendig humor
Btw: å si "ja, men den var dårlig" blir feil ettersom det er din personlige mening.
Å si "ja, men jeg synes den var dårlig" blir mer korrekt.
-Forøvrig synes jeg den er bra: 3 grove fornærmelser i en setning
Mulig dette er å anse som offtopic, om så er tilfelle beklager jeg. Kanskje vi burde starte en ny tråd?

Ticks sa til Jonta:

Sitat av ticks Vis innlegg
Jonta: Du spør en annen bruker hvorfor det ikke er greit å tulle med religiøse om deres religiøn. Du mener med andre ord at dette er greit. Vennligst rettled meg til en religiøs vits hvis innhold ikke undergraver ens religion. Er det ikke i bunn å grunn det en religiøs vits gjør?
Vis hele sitatet...
In short så er holdningen her at religion ikke skal krenkes, altså kritiseres. Spørsmålet mitt er da: Hvorfor ikke?

Ideologier "krenkes" i hytt og pine til enhver tid. Vil du si kritikk av nazismen burde vært forbudt? Nå er ikke hensikten å sidestille religion med nazisme, selv om jeg personlig ser klare likhetstrekk med totalitær ideologi. Poenget er bare at religion er ideologi. In short: Religion er makt.

Videre ser man det logiske problemet med at hvis religion er immun mot kritikk, kan dette med letthet brukes som et ukritiserbart argument i debatter, altså det betyr at man ikke behøver å argumentere for påstanden så lenge man henviser til religion, argumentet blir påstanden.

Her er et eksempel: Gud har sagt at du skal gjøre ditt og datt. Her er påstanden lik argumentet (underforstått, for hvis ikke er det ikke noe argument overhodet). Altså hvis du tester med å spørre "hvorfor det?" så for du til svar "fordi gud sa det". Den logiske problemstillingen som følger er om en gud har sagt så å så, hvorfor skal vi gjøre som han sier? Hva er ulempen med å ikke gjøre som denne guden sier? Om det ikke er noen straff, er vi moralsk pålagt å gjøre som guden sier? I så fall, hvorfor? Sikkert flere spørsmål som kan stilles. Men poenget her er at man ikke har noe ekte argument, men at det likevel har en ekkel tendens til å godtas. Påstanden er argumentet. Og dette er ikke godt nok i en saklig debatt.

Jeg føler jeg behøver å definere hva jeg legger i ordet ideologi: Ideologi er hva jeg anser for å være en visjon på hvordan noe er, eller en visjon som har til hensikt å ville endre noe, eller begge deler. Ideologi er altså en eller flere bevisste holdninger satt i system. Vanligvis snakker man om sosiale verdier når det kommer til ideologi, men du har også økonomisk ideologi til eksempel.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg føler dere har begge har overanalysert hele greia. Selvfølgelig skal man være kritiske her i verden! Denne tråden handler om "ting man ikke tuller med". Jeg tar ikke utgangspunkt i et verdensperspektiv her, men heller den spøken du drar med dine gamle, nye, og som min post forutsetter, religiøse venner. Det var i det minste slik jeg tolket tråden.

Hvis dere fremdeles synes det er spesielt at jeg mener man ikke bør spøke med folks tro, i den konteksten jeg rammet nettopp, så får så det være. Jeg synes ihvertfall at det gjenspeiler en form for manglende forståelse for andres valg i livssyn.
Sist endret av ticks; 17. desember 2010 kl. 19:08.
Personlig så tror jeg at jeg ville følt meg diskriminert/stakkarslig om det ikke var "lov" å kødde med meg om jeg hadde et handikapp, var av en viss rase eller var handikappet.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Folk har det med å bruke "jøde" som skjellsord. Det synes jeg er virkelig stygt. Å bruke rase og etnisk bakgrunn som skjellsord er i mine øyne en uting.
Vis hele sitatet...
Ja, for "jøde" er virkelig ett skjellsord. Ingen som vil bli kalt for det.
Stefaren min har en stygg uvane med å kalle folk for jøde. Og nå har min lillebror begynt å gjøre det samme. Har sagt til dem mange ganger at det må de slutte med. For en dag sier de det til noen som ikke skjønner at de "spøker" når de kaller folk jøde. Og tar det ille opp.

Du skal ikke spøke om alt. Men noen ting kan du spøke med visse folk. Andre ting kan du ikke det. Jeg spøker bare på kanten ting til de jeg vet at tar det som spøk. Ellers gjør jeg det ikke.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, for "jøde" er virkelig ett skjellsord. Ingen som vil bli kalt for det.
Vis hele sitatet...
Det er et skjellsord hvis du bruker det som et skjellsord. Samme som homo, neger, hore, pottit osv.
Personlig mener jeg man kan tulle med det meste så lenge det er gjort på rett måte.
Det er forskjell på å tulle med noe, og å gå inn for å fornærme noen.

På en annen side så har vi gjort om omtrent ALT til skjeldsord de siste årene.
Når for noen år siden det ble skrevet mye om i media at Lille Pippi Langstrømpe bøkene måtte skrives om, fordi det sto "negerkonge" i de for å beskrive en karakter, sukket jeg litt for meg selv.

Har også en kompis som fikl beskjed av en lærer i england om å ikke bruke ordet "brainstorming" fordi det kunne være støtende mot folk med adhd, det får da være grenser! Mener jeg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ja, for "jøde" er virkelig ett skjellsord. Ingen som vil bli kalt for det.
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel godt hva jeg mener, men vil bare ha noe å krangle om, ikkesant?

Når folk sier "jævla jøde!" til en som fks ikke vil dele godteri eller låne noen penger, bare for å ta et eksempel, sier det seg jo selv at det ikke er positivt, og kommer jo i bunn og grunn i fra den troen om at jøder er gjerrige folk. Derfor brukes jøde som skjellsord, og kan bli oppfattet som hån. Hvert fall med folk jeg omgås med, er det mange som bruker det i den sammenhengen.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Alle har forskjellige meninger om ting, og derfor vil ingenting av dette endres, man må selv lære seg å tilpasse seg her i verden, unfortunately.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Når folk sier "jævla jøde!" til en som fks ikke vil dele godteri eller låne noen penger, bare for å ta et eksempel, sier det seg jo selv at det ikke er positivt, og kommer jo i bunn og grunn i fra den troen om at jøder er gjerrige folk. Derfor brukes jøde som skjellsord, og kan bli oppfattet som hån. Hvert fall med folk jeg omgås med, er det mange som bruker det i den sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi nordmenn er litt skap nazister?
Sitat av Dæng Vis innlegg
Stefaren min har en stygg uvane med å kalle folk for jøde. Og nå har min lillebror begynt å gjøre det samme. Har sagt til dem mange ganger at det må de slutte med. For en dag sier de det til noen som ikke skjønner at de "spøker" når de kaller folk jøde. Og tar det ille opp.
Vis hele sitatet...
Jeg har en kompis som har en lignende uvane, men han sier "niggah" istedenfor.
En gang var vi to inne på en bar og der traff vi to afrikanere som vi begynte å prate med og invitere med på fotballspilling.
Vi pleier av og til å spille fotball med asylsøkerne her i byen.
Etter en liten stund begynte pianomannen i baren å spille og synge noe voldsomt.
Kompisen min reagerte med å snu seg rundt og si: Hey! Slutt med det forbanna bråket, niggah!
Jeg kan ikke si at dette var spesielt gjennomtenkt i og med vi satt ved samme bord som to afrikanere..

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Kanskje vi nordmenn er litt skap nazister?
Vis hele sitatet...
Jøder ble faktisk nektet adgang til Norge før i tiden, i følge grunnloven:
Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8deparagrafen
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har en kompis som har en lignende uvane, men han sier "niggah" istedenfor.
En gang var vi to inne på en bar og der traff vi to afrikanere som vi begynte å prate med og invitere med på fotballspilling.
Vi pleier av og til å spille fotball med asylsøkerne her i byen.
Etter en liten stund begynte pianomannen i baren å spille og synge noe voldsomt.
Kompisen min reagerte med å snu seg rundt og si: Hey! Slutt med det forbanna bråket, niggah!
Jeg kan ikke si at dette var spesielt gjennomtenkt i og med vi satt ved samme bord som to afrikanere..


Vis hele sitatet...
Og hva skjedde etter dette ?
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Og hva skjedde etter dette ?
Vis hele sitatet...
Afrikanerne sank sammen i stolen som om de ble virkelig skuffet og de bare hadde møtt på enda fler rasister på sin vei mot et bedre liv.
Kompisen min forstod dette og fortalte at dette ikke var tilfellet i denne situasjonen, men snarere en uheldig uvane som en del i ungdomsmiljøet beklageligvis led under.

Jeg satt bare ved siden av og prøvde å motstå fristelsen til å drukne meg selv med halvliteren jeg hadde i hånda.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har en kompis som har en lignende uvane, men han sier "niggah" istedenfor.
En gang var vi to inne på en bar og der traff vi to afrikanere som vi begynte å prate med og invitere med på fotballspilling.
Vi pleier av og til å spille fotball med asylsøkerne her i byen.
Etter en liten stund begynte pianomannen i baren å spille og synge noe voldsomt.
Kompisen min reagerte med å snu seg rundt og si: Hey! Slutt med det forbanna bråket, niggah!
Jeg kan ikke si at dette var spesielt gjennomtenkt i og med vi satt ved samme bord som to afrikanere..
Vis hele sitatet...
Ouch, den kunne ha blitt stygg. Heldigvis gikk det bra. Mye derfor man skal styre unna slike uvaner med å si ting som kan være støtenes mot andre mennesker eller menneske grupper.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva man ikke tuller med kommer an på ting som om man kjenner vedkommende godt.
Som vi tydeligvis ser her i tråden, så er det delte meninger som beviser dette, men det vet jo alle.

Husker Nygaard skrev "Gratulerer med dagen!" på facebook-wallen min en gang,
flere måneder før eller etter min egentlige bursdag. Det var flere som viste min egentlige bursdag som slengte seg med,
så alle andre skulle bombardere wall'en min. Morsomt det da
Nesten det samme skjedde på 1. April, da wall'en min ble spammet med RIP-meldinger...
Delte reaksjoner på den må jeg si! Det morsomme var at det var jeg som fikk moralpreken

I allefall, når det kommer til det med bakgrunn. Dette kommer jo selvfølgelig an på om man bruker det i tullesammenhenger med noen man kjenner godt. En annen ting, som jeg ikke liker, som jeg ser veldig mye av på skolen jeg går, er når ordet Jøde blir brukt som skjellsord. Jeg liker ikke høre folk baksnakker jøder, homofil og handikappede på en nedtalende måte ved bruk av de ordene.
Jeg er enig i at man kan tulle med mye, men enkelte ting som selvmord, sykdom, religion og legning, skal ikke tulles med.
Man kan kødde med alt, man må bare se ann situasjonen. Jeg har selv medfødt sykdom (heldigvis er jeg så å si ikke rammet,men "still got it") + 2 selvmordsforsøk (over 10 år siden), men jeg tuller da med både sykdom og selvmord når "anledningen byr seg" for å si det litt rart. Du forteller ikke nazi-vitser til noen som har sitti i konsentrasjonsleir. Men ser ikke noe problem at jeg tuller med konsentrasjonsleir når jeg prater med en kollega f.eks.
Sitat av Essy Vis innlegg
Jeg er enig i at man kan tulle med mye, men enkelte ting som selvmord, sykdom, religion og legning, skal ikke tulles med.
Vis hele sitatet...
Sykdom, religion og legninger er jo tusenvis av morsomme vitser om.

Selvmord er litt tabu. Sier meg enig der.
Sist endret av Bombasa; 18. desember 2010 kl. 00:20.
Sitat av Essy Vis innlegg
Jeg er enig i at man kan tulle med mye, men enkelte ting som selvmord, sykdom, religion og legning, skal ikke tulles med.
Vis hele sitatet...
ikke kødde med religion hvorfor ikke? syntes man kan/skal kødde med alt og alle jeg.
Kan ta ett lite eksempel en kompis sa når han hva 14-15år. Det hva ei dame som hadde tatt selvmord med å hoppe fra den ene bruen fra den plassen jeg kommer fra. Hun traff land og omkom momentant.

Han kompisen kom på besøk, også bryter han ut: Har dere hørt om hu som skulle stupe fra brua, men bomma på vannet?? Etterfølgt av litt latter.

Slike vitser syns jeg ingenting om. Han skjønte jo selv at dette hva ikke en tin som man burde spøke om. Og sa beklager til oss han fortalte dette til.

Leser at andre sier at selvmord, sykdom, religion og legning skal man ikke spøke med. Og det er jeg enige i. Så lenge de som det gjelder ikke gjør det selv. Men til og med der, er det en fin grense man på passe seg for. Det er lett å være for frekk.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ingenting er hellig for meg. Jødevitser, pedofili, selvmord, sykdom, fattigdom, Michael Jackson, religion, n-ordet osv. Alt kan tulles med så lenge det er i den riktige settingen.

Bortsett fra ivioynar.
Sitat av Essy Vis innlegg
Jeg er enig i at man kan tulle med mye, men enkelte ting som selvmord, sykdom, religion og legning, skal ikke tulles med.
Vis hele sitatet...
Kan ikke si meg enig med at religion ikke kan tulles med, hvis de religiøse ikke tåler en liten vennligsinnet spøk så bør de faen meg åpne øynene sine litt mer og slutte å være så trangsynt.

Synes også legning er en ting man kan tulle med, men man skal selvfølgelig være veldig forsiktig og ta situasjonen i betraktning, men synes ikke at f.eks. homofile skal behandles noe særlig annerledes i godt selskap, dette kan jo føre til en slags diskriminering med at man tar overstadig hensyn, og litt selv-ironi må man jo ha. Men igjen så sier jeg at situasjonen betur alt, sosiale antenner er stikkordet.
En annen ting jeg ikke kan si meg enig i er sykdomsbiten, fordi sykdom er et vidt begrep. Kan godt forstå deg når det gjelder alvorlige sykdommer, men utover det føler jeg ikke at det burde være noen særlige begrensinger.


Merket at jeg har lyst å legge til en annen ting det ikke burde spøkes med. Dette er da rase, siden dette temaet kan være temmelig hårsårt for de fleste, men som tidligere sagt, setting er alt.
Sitat av hello1818 Vis innlegg
Gingers! Men det er alltid flott å få tips
Vis hele sitatet...
Joda, gingers har også fått gjennomgå. de blir fremstilt som små zombier
alle kan vel være enig med at gingers episoden er en av di bedre. spesielt da jeg har et par kompiser(gingers)som får gjennomgå og de tar det med godt humør som regel.
Sist endret av bumpman; 18. desember 2010 kl. 01:48.
Sitat av bumpman Vis innlegg
alle kan vel være enig med at gingers episoden er en av di bedre. spesielt da jeg har et par kompiser(gingers)som får gjennomgå og de tar det med godt humør som regel.
Vis hele sitatet...
Jepp, fullt mulig å ta det med godt humør. MEn når det har pågått siden episoden kom ut for evig mange år siden, så begynner det å bli litt slitsomt med ignorante drittsekker som fremdeles ikke tar signalene om at man er lei.
Jeg mener man burde reagere mer når folk misbruker ord som "jøde". Selvom de sannsynligvis ikke mener noe vondt med det, og de aner nok heller ingenting om jøder generelt. Dette mener jeg er uakseptabelt og tar meg som regel en prat med folk som gjør dette.
Det handler jo bare om å bruke sunn fornuft om hva som er greit og ikke greit å spøke med. Det sier igrunn seg selv, enkelte ting lar man bare være å spøke med. Ting som ligger i grenseland må man se an situasjonen om det passer inn, som regel kjenner man jo vennene sine.

spøk kan såre så man bør jo tenke seg om !
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ticks Vis innlegg
Hvis dere fremdeles synes det er spesielt at jeg mener man ikke bør spøke med folks tro, i den konteksten jeg rammet nettopp, så får så det være.
Vis hele sitatet...
Her får jeg en sterkere fornemmelse av stråmann enn før. Jeg kan ikke se hvor jeg i denne tråden har sagt at det er spesielt at du mener at man ikke bør spøke med folks tro. Det kan lettere tolkes som om Petter H sier dette t.d. her:
Sitat av Petter H Vis innlegg
Ideologier "krenkes" i hytt og pine til enhver tid. Vil du si kritikk av nazismen burde vært forbudt? Nå er ikke hensikten å sidestille religion med nazisme, selv om jeg personlig ser klare likhetstrekk med totalitær ideologi. Poenget er bare at religion er ideologi.
Vis hele sitatet...
Men i samme post finner vi følgende sitater:
In short så er holdningen her at religion ikke skal krenkes, altså kritiseres. Spørsmålet mitt er da: Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Videre ser man det logiske problemet med at hvis religion er immun mot kritikk, kan dette med letthet brukes som et ukritiserbart argument i debatter, altså det betyr at man ikke behøver å argumentere for påstanden så lenge man henviser til religion, argumentet blir påstanden.
Vis hele sitatet...
Her er et eksempel: Gud har sagt at du skal gjøre ditt og datt. Her er påstanden lik argumentet (underforstått, for hvis ikke er det ikke noe argument overhodet). Altså hvis du tester med å spørre "hvorfor det?" så for du til svar "fordi gud sa det".
Vis hele sitatet...
Men poenget her er at man ikke har noe ekte argument, men at det likevel har en ekkel tendens til å godtas. Påstanden er argumentet. Og dette er ikke godt nok i en saklig debatt.
Vis hele sitatet...
Jeg må konkludere med at verken Petter H eller jeg har uttrykt at vi synes at "det er spesielt at du mener man ikke bør spøke med folks tro". Selv om Petter H sin post befattet seg mer med kritikk, og ikke spøking.
Jeg tuller med hva jeg vil og når jeg vil. Folk som blir fornærmet hvis jeg drar en vits om f.eks. en kreftpasient må bare bli det, jeg ville da aldri rettet en sånn vits direkte til en jeg vet har hatt dårlige opplevelser med tema. Man kan ikke gå og passe seg hele tiden, man vet aldri hva folk reagerer på! Slutte med svenskevitser? Jeg har en kombinert svenske- og selvmordsvits bl.a. som jeg liker å fortelle om jeg får sjansen. Man kan ikke slutte å banne foran kristne, eller si uttrykk som "herregud" fordi du er i nærheten av kristne. Jeg respekterer deres religion, jeg ville aldri køddet med deres tro direkte, men ingens tro skal hindre meg i å være meg hvor jeg vil. Med mindre jeg går inn i en kirke, så klart.
Fullt av dobbelmoral her ja.. Ikke noe nytt.

Det eneste man i mine øyne aldri skal tulle med, uansett grunn, er legning og seksualitet, samt selvmord. Dette svir faktisk mer enn flesteparten av dere kan forestille dere, selv når det er ment som en vennlig spøk. Det gir også meg svært lyst til å rive folk i filler, om det ikke blir stoppet på oppfordring. Skal ikke se bort ifra at jeg faktisk gjør det heller.

En liten ikke-altfor-grov vits tåler man jo, men det skal ikke mye til før det blir tatt ille opp.

Forøvrig har Carlos Mencia et helvetes godt poeng når det gjelder vitser o.l; Om du ikke har baller til å si vitsen til de den omhandler, har du faenmeg INGEN rett til å fortelle vitsen til NOEN. Hvis du har en homsevits du ikke tør å fortelle til homofile kan du gi faen i å si den til noen i det heletatt. Samme gjelder selvsagt religiøse vitser, sykdommer.. Ja, alt.
Sist endret av Lille Nikotin; 19. desember 2010 kl. 06:51.