Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 9378
Jeg syns dette er en sak som er veldig interessant å følge med på, og er høyst aktuell å diskutere. Så derfor ser jeg det ikke feil å lage en tråd om det.

Jeg tror det som nå har skjedd, at Nord-Korea angriper Sør-Korea, kan komme til å utarte seg, og bli en større krig på sikt. Jeg tror midlertidig ikke at 3. Verdenskrig er igang enda. Problemet er hvis det kommer å blander seg noen andre land som Iran, Russland eller USA nå fremover. Det kan jo bare forverre hele situasjonen tenker jeg.

Tror dere Kim Jong Il har satt igang noe stort nå? Tror dere at dette kommer til å dempe seg, eller at det blir noe større?


Link til VG-Nett
Sist endret av Donkeybrain; 23. november 2010 kl. 09:01.
Nå har de jo holdt på slikt i over 40 år, så tror ikke dette utarter seg til noe krig. Er jo bare noen få måneder siden 50 (?) sør-koreanske soldater døde da det skipet ble senket.

Sør-Korea vil være avhengig av støtte i en eventuell krig dog, og jeg håper både Vesten og Russland er klar til å støtte Sør-Korea i så fall. Ser ikke for meg at noen andre en Kina kan være mongoloid nok til å støtte et så tåpelig regime som det som styrer Nord-Korea nå.

Sitat av buklao Vis innlegg
ja jeg tror han heter noe med notredamus
Vis hele sitatet...
Nostradamus. Notre Dame er en kirke i Paris. Morsom forveksling
Hvis Nord-Korea virkelig bestemmer seg for å angripe, kan det være spennende tider i møte.
Men vi får se da!
Nord-Korea angriper Sør-Korea. Nord-Korea slipper til slutt en atombombe over Seol. USA griper inn, starter krig med Nord-Korea. Russland, Iran og Kina støtter Nord-Korea og går til krig mot Usa og Sør-Korea. Storbritania og Frankrike støtter USA. Nord-Korea og Kina sender atombomber mot USA. USA svarer med samme mynt.
3dje verdenskrig?
Sitat av rW. Vis innlegg
Hvis Nord-Korea virkelig bestemmer seg for å angripe, kan det være spennende tider i møte.
Men vi får se da!
Vis hele sitatet...
Ja litt atomholocaust er jo alltids spennende, gøy med berlinerblått og stråledrakter for hele familien (om man skulle ha sånt liggende) Jeg håper for all del at det ikke har bikket helt for kimmern, nå sånn rett før jul og greier..
Etter å ha sett filmen (yodok?) om fangeleirene i nord korea, så håper jeg inderlig at noe av dette kan føre til en liten revolusjon, men det er vel for mye å be om? Det blir spennende å se hva fremtiden vil bringe...
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Nord-Korea angriper Sør-Korea. Nord-Korea slipper til slutt en atombombe over Seol. USA griper inn, starter krig med Nord-Korea. Russland, Iran og Kina støtter Nord-Korea og går til krig mot Usa og Sør-Korea. Storbritania og Frankrike støtter USA. Nord-Korea og Kina sender atombomber mot USA. USA svarer med samme mynt.
3dje verdenskrig?
Vis hele sitatet...
Tror du må følge litt mer med i hverdagen!
Russland ble akkurat medlem av nato (link: http://www.dagbladet.no/2010/11/20/n...tikk/14383899/) så jeg ville ikke bekymret meg så veldig for det scenarioet.

Kina har ingen fordel av å samarbeide med N.Korea...
Hvis de bare kunne blitt kvitt den skrullete lederen trur jeg folket ville vært ganske rotløse.
Han er gud, konge og statsminister alt i ett og det er vokst opp en hel generasjon som har fått det der intravenøst gjennom hele livet.

Burde da være mulig å få inn en covert-ops gruppe som kan ta de.
Skulle tro det ville vært den enkleste løsningen, men de er kanskje ikke en stor nok trussel ennå.

Ikke for å sette for mye lit til USA, men jeg tror(håper) at de ville gått inn og prøvd å fjerna regimet hvis de ble en for stor trussel for verden. Spørsmålet er om størsteparten av folket faktisk er så hjernevaska som de virker, eller om de bare spiller med for å overleve.

Nord-Korea vil gjerne fremstå som en farlig, krigsdyktig nasjon, men jeg lurer virkelig på om det er noe som helst bak den falleferdige fasaden. Noe annet enn slaveri og ødelagte mennesker.

Hva hadde skjedd hvis noen plutselig tok knekken på Kim Jong "motherfucka I'm" Il?
Sist endret av Bothrops; 23. november 2010 kl. 09:38.
Det har vært konfrontasjoner på Yeonpyeong før, men så vidt jeg vet ikke av denne typen. Dette er alvorlig, og jeg har problemer med å se hva slags hensikt angrepet skal ha. Det verserer rykter om at det er en reaksjon på en militærøvelse USA og Sør-Korea hadde tidligere i år, men å svare med å bombe en øy på denne måten er helt uhørt. Enten så har Kim blitt tulen eller så ligger det noe annet bak. Først og fremst så er det jo galskap å legge seg så direkte ut med Sør-Korea (og USA) hvis militære kan rulle over landet på et par dager. For det andre så er dette garantert å irritere Kina noe enormt, meget mulig så er det dråpen som får begeret til å renne over.
Hadde ikke vært så ideelt for NK hvis Kina hadde gått imot dem. Noen som vet hvor mange mann det kinesiske forsvaret egentlig har?
Sitat av tottelott2 Vis innlegg
selv om man fikk vite et tall, hadde det nok vært flere enn de vil si...
Vis hele sitatet...
Jaså? Hva er logikken i det? Man vil jo alltid avskrekke mest mulig med sine militære krefter. Da er det jo mer logisk at man heller "plusser på" litt..
Tror neppe Nord-Korea går til krig med det første, siden de har alt å tape på en eventuell krig, og at grunnen til at de stadig prøveskyter og rasler med sablene er at de vil fremprovosere forhandlinger til deres fordel. Dessverre ser det ut til at de har gått litt for langt denne gangen, og jeg leste et sted (har lest mange artikler og saker om dette i morgentimene i dag, så husker ikke hvor) at Kina kalte dette en ulykke - hvordan 200 artillerigranater kan kalles en ulykke vites ikke, men Kina vil vel hause dette ned så mye som overhodet mulig.

Om det først skal bli en konflikt mellom Nord- og Sør-Korea vil det være optimalt å få det overstått så fort som mulig siden jo lenger tid Nord-Korea får tid til å utvikle atomvåpen, jo styggere vil en eventuell ordentlig konflikt bli. Det skal veldig mye til å sette i gang et atomangrep, men om det er noen som skulle fyre i gang en rakett i moderne tid vil jeg tro det er Kim Jong-Il som vil gjør det. Som sagt er Nord-Korea de eneste som har alt å tape, så om de først skal "gå ned" tror jeg de kommer til å skape et så stort helvete som overhodet mulig, det er jo ingen tvil om at så snart det skjer noe der nede så vil NATO være på pletten med en omringende marine og landet vil være overkjørt på kort tid, dog med større tap enn det som ble påført under invasjonene av Irak/Afghanistan (les: Invasjonene, ikke tap påført i geriljakrigføringen etterpå).

Det er kanskje verdt å notere seg at jeg ikke har studert konflikten inngående, det er bare subjektive meninger jeg har fått etter det jeg har lest, og en eller annen gang må man vel begynne å engasjere seg her på forumet også
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis de bare kunne blitt kvitt den skrullete lederen trur jeg folket ville vært ganske rotløse.
Han er gud, konge og statsminister alt i ett og det er vokst opp en hel generasjon som har fått det der intravenøst gjennom hele livet.

Burde da være mulig å få inn en covert-ops gruppe som kan ta de.
Skulle tro det ville vært den enkleste løsningen, men de er kanskje ikke en stor nok trussel ennå.

Ikke for å sette for mye lit til USA, men jeg tror(håper) at de ville gått inn og prøvd å fjerna regimet hvis de ble en for stor trussel for verden. Spørsmålet er om størsteparten av folket faktisk er så hjernevaska som de virker, eller om de bare spiller med for å overleve.

Nord-Korea vil gjerne fremstå som en farlig, krigsdyktig nasjon, men jeg lurer virkelig på om det er noe som helst bak den falleferdige fasaden. Noe annet enn slaveri og ødelagte mennesker.

Hva hadde skjedd hvis noen plutselig tok knekken på Kim Jong "motherfucka I'm" Il?
Vis hele sitatet...
Du forveksler Kim Jong Il med hans far Kim Il Sung. Kim Il Sung er president (ikke statsminister) og så godt som gud ja, folk tror i hvert fall at han utførte mirakler. Men han døde på nittitallet, og det er nå Kim Jong Il som er dagens leder, selv om han ikke offisielt har erstattet farens plass som president.

Dersom noen plutselig tok knekken på han tror jeg folk hadde begynt å strømme over fra nord til sør (sett at grensene åpnes som en konsekvens av hans død), og Sørkorea hadde hatt store økonomiske utfordringer i møte, for ikke å snakke om kulturkrasj. Men bare hvis sønnen hans blir tatt også.
Sist endret av Kaisama; 23. november 2010 kl. 11:59.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Sør-Korea vil være avhengig av støtte i en eventuell krig dog, og jeg håper både Vesten og Russland er klar til å støtte Sør-Korea i så fall. Ser ikke for meg at noen andre en Kina kan være mongoloid nok til å støtte et så tåpelig regime som det som styrer Nord-Korea nå.
Vis hele sitatet...
Sør-korea er nok fullstendig kapabel til å slå nord-korea alene med konvensjonelle styrker. Vi snakker tross alt om en dobbelt så stor befolkning i sør med mange mange ganger større økonomi og mye bedre våpenteknologi. Unntaket er atomvåpen, men det er uvisst hvor bra leveringssystemene til nord-korea klarer fungere. Den eneste testen var en fisslete bombe under jorden foreløpig. Og det kan kanskje være problematisk å bruke atomvåpen mot sine egne naboer en ønsker inkorporere. De diplomatiske ringvirkningene ville være enormt negative for nord-korea også. Jeg vet ikke om kineserne vile like radioaktive skyer drivende over til Beijing.

Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Nord-Korea angriper Sør-Korea. Nord-Korea slipper til slutt en atombombe over Seol. USA griper inn, starter krig med Nord-Korea. Russland, Iran og Kina støtter Nord-Korea og går til krig mot Usa og Sør-Korea. Storbritania og Frankrike støtter USA. Nord-Korea og Kina sender atombomber mot USA. USA svarer med samme mynt.
3dje verdenskrig?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er helt utenkelig at noen som helst andre land ville støtte nord-korea hvis nord-korea er aggressor og i tillegg bruker atomvåpen. Hvorfor i all verden skulle de være interessert i full krig om lille korea-halvøya.

Sitat av rW. Vis innlegg
Tror du må følge litt mer med i hverdagen!
Russland ble akkurat medlem av nato (link: http://www.dagbladet.no/2010/11/20/n...tikk/14383899/) så jeg ville ikke bekymret meg så veldig for det scenarioet..
Vis hele sitatet...
Det står ikke i artikkelen at Russland har blitt medlem av NATO. Det står at det har blitt en diplomatisk tilnærming. Men du har rett at det er veldig usannsynlig at Russland støtter nord-koreansk aggresjon.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 12:00.
Ifølge VG og Dagbladet sine forsider på nett ser jo dette ut til å utvikle seg til en ganske alvorlig konflikt. Syns det nå er på tide at verdenssamfunnet stepper inn. Kim Jong Il har lekt med landet sitt lenge nok nå!
Trod flere kan legge av seg fjortisholdningen og være mer saklig hvis de føler for å svare.

Selv tror jeg det bare er å vente på at USA blander seg, og da bryter vel helvete løs.
Usa har hverken penger, mannskap eller politisk støtte for enda en krig så det Nord Korea prøver på er å tvinge partene til forhandlinger der de selv har forholdsvis gode kort.
Jeg satt bare å ventet på noe slikt!! Sa til broren min for flere måneder siden at èn dag, èn dag så bryter det ut full krig mellom de to.

Tror igrunn det kommer til å utarte seg til en helsikes krig til slutt, hvis ikke noen får stoppet det. Noe jeg tviler på..
Sitat av Mith Vis innlegg
Usa har hverken penger, mannskap eller politisk støtte for enda en krig så det Nord Korea prøver på er å tvinge partene til forhandlinger der de selv har forholdsvis gode kort.
Vis hele sitatet...
USA har per dags dato 30.000 soldater i sør-korea og 40.000 i Japan hvorav mange raskt kan skippes over. Marinen og flyvåpnet til USA er istand til raskt å komme til unnsetning uavhengig av Irak og Afghanistan. Dette er betydelige militære styrker. Hvis nord-korea er aggressorer så garanterer jeg at det er politisk støtte i USA for å forsvare sør-korea.

Uansett så klarer sør-korea selv å forsvare seg i en konvensjonell krig mot nord-korea, uten støtte fra USA.

Det er lite trolig nord-korea klarer tvinge parter til forhandlinger der de har gode kort. Hva skulle de forhandle seg til?

Jeg tror det er mest for indre grunner. Sikre regimet og spesielt arveretten til Kim's sønn.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
USA har per dags dato 30.000 soldater i sør-korea og 40.000 i Japan hvorav mange raskt kan skippes over. Marinen og flyvåpnet til USA er istand til raskt å komme til unnsetning uavhengig av Irak og Afghanistan. Dette er betydelige militære styrker. Hvis nord-korea er aggressorer så garanterer jeg at det er politisk støtte i USA for å forsvare sør-korea.
Vis hele sitatet...
Tekst hentet fra Dagbladet:

USA har 25 000 soldater i Sør-Korea, som er en av USAs viktigste allierte i regionen. Amerikanerne ber Nord-Korea om å stoppe angrepene.

- Nord-Korea må stoppe sine uansvarlige handlinger. Vi er 100 prosent dedikert til forsvaret av Sør-Korea og opprettholdelsen av fred i regionen, sier Det hvite hus' pressesekretær Robert Gibbs.

Nord-Korea begrunner angrepet med en sørkoreansk-amerikansk militærøvelse i området. Ifølge sørkoreanske myndigheter har man skutt sørover, vekk fra grensa mot nord, under øvelsen.
Vis hele sitatet...
Oppriktig talt så skjønner jeg ikke helt hva "verdenspolitiet" har der nede å øve etter i første omgang.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Oppriktig talt så skjønner jeg ikke helt hva "verdenspolitiet" har der nede å øve etter i første omgang.
Vis hele sitatet...
Du mener regjeringen i sør-korea ikke har rett til å ha en forsvarsallianse med USA?

Sør-korea er et demokrati med gode rettigheter for individet, nord-korea er et totalitært diktatur som knapt klarer fø befolkningen.

Jeg ser ikke problemet at demokratier støtter andre demokratier mot diktaturs aggressive handlinger.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 13:09.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
USA har per dags dato 30.000 soldater i sør-korea og 40.000 i Japan hvorav mange raskt kan skippes over. Marinen og flyvåpnet til USA er istand til raskt å komme til unnsetning uavhengig av Irak og Afghanistan. Dette er betydelige militære styrker. Hvis nord-korea er aggressorer så garanterer jeg at det er politisk støtte i USA for å forsvare sør-korea.

Uansett så klarer sør-korea selv å forsvare seg i en konvensjonell krig mot nord-korea, uten støtte fra USA.

Det er lite trolig nord-korea klarer tvinge parter til forhandlinger der de har gode kort. Hva skulle de forhandle seg til?

Jeg tror det er mest for indre grunner. Sikre regimet og spesielt arveretten til Kim's sønn.
Vis hele sitatet...
Ja, de har soldater i området og de har på mange måter forpliktet seg til å hjelpe Sør Korea hvis Nord Korea angriper, der ligger hele forhandlingskortet til Nord Korea, fordi USA ikke egentlig ønsker å forsvare Sør Korea, spesielt ikke slik situasjonen i USA er nå.
Derfor tvinger nå Nord Korea amerikanerne til forhandlingsbordet, noe de heller ikke i utgangspunktet ønsker, men i frykt for nok en krig så har de fint lite valg. Derfor er det Nord Korea som skaffer seg en bedre hånd siden de vet at USA kommer til å gjøre det de kan for å hindre en ny krig, som jo tross alt er verre enn å jenke litt på krava i forhold til Nord Korea.
Nord Korea ønsker ikke med dette å invadere eller utslette Sør Korea, bare bruke situasjonen til å presse amerikanerne og verdensamfunnet når det kommer til sanksjoner og krav.

"I verste fall" så har uansett Nord Korea igjen markert både seg selv og sin nye leder som en absolutt makt å regne med i verdenspolitikken, selv om de ikke skulle få noe mer ut av situasjonen.
Sist endret av Mith; 23. november 2010 kl. 13:33.
Sitat av Mith Vis innlegg
fordi USA ikke egentlig ønsker å forsvare Sør Korea, spesielt ikke slik situasjonen i USA er nå.
Vis hele sitatet...
USA ønsker selvsagt ikke krig, men viljen til å forsvare sør-korea om nødvendig er garantert der.

Sitat av Mith Vis innlegg
Derfor tvinger nå Nord Korea amerikanerne til forhandlingsbordet, noe de heller ikke i utgangspunktet ønsker, men i frykt for nok en krig så har de fint lite valg. Derfor er det Nord Korea som skaffer seg en bedre hånd siden de vet at USA kommer til å gjøre det de kan for å hindre en ny krig, som jo tross alt er verre enn å jenke litt på krava i forhold til Nord Korea.
Vis hele sitatet...
Hva er det nord-korea ønsker oppnå i forhandlingene da? Hva skal det forhandles om? Spør du meg så svekker nord-korea posisjonen sin utenriks da andre land blir mer motvillige til å støtte aggressoren. Sør-korea kan sitte på bordet å poengtere at nord-korea provoserer og må vise måtehold.

Men igjen ser jeg ikke hva nord-korea skal forhandle seg til.

Jeg mener det er for innenrikspolitiske årsaker. Regimet må vise handlekraften sin ovenfor befolkningen.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du mener regjeringen i sør-korea ikke har rett til å ha en forsvarsallianse med USA?

Sør-korea er et demokrati med gode rettigheter for individet, nord-korea er et totalitært diktatur som knapt klarer fø befolkningen.

Jeg ser ikke problemet at demokratier støtter andre demokratier mot diktaturs aggressive handlinger.
Vis hele sitatet...
Nei, det mener jeg ikke og det var heller ikke det jeg skrev.
Jeg tillater meg å sitere meg selv slik at du kan lese det jeg skrev en gang til:

Oppriktig talt så skjønner jeg ikke helt hva "verdenspolitiet" har der nede å øve etter i første omgang.
Vis hele sitatet...
Med dette mener jeg at først har de baller nok til å gå mot flertallet i FN, de invaderer både Afghanistan og Irak selv om de er underrepresenterte i tillegg til at de presenterer mangelfull bevisførsel, og på flere måter har de også krevd eller klart å presse frem militær støtte fra flere landene som faktisk har stemt nei mot å invadere disse landene i utgangspunktet!
Deriblant Norge.

Men hva gjør de når de først får hjelp? Nei, da reiser de selvfølgelig til de mest spente stedene i verden for å øve, med 25 000 - 30 000 mann!
Til tross for ekstremt tydelige og flerfoldige advarsler så fortsetter denne øvelsen.
Dette klarer jeg ikke helt å se logikken i.

De siste årene har de også holdt på å snuse på hva som foregår i Iran, de har et meget kjølig forhold til Israel og hvem kan glemme alle de andre konfliktene de har deltatt i, selv om de egentlig ikke hadde noe der å gjøre i utgangspunktet.

Blant annet dette er det som gjør at jeg stiller meg utenforstående til deltakelsen i slike øvelser samt at det er fristende å bruke ord som verdenspoliti.
Sist endret av Knask; 23. november 2010 kl. 13:43.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
USA ønsker selvsagt ikke krig, men viljen til å forsvare sør-korea om nødvendig er garantert der.


Hva er det nord-korea ønsker oppnå i forhandlingene da? Hva skal det forhandles om? Spør du meg så svekker nord-korea posisjonen sin utenriks da andre land blir mer motvillige til å støtte aggressoren. Sør-korea kan sitte på bordet å poengtere at nord-korea provoserer og må vise måtehold.

Men igjen ser jeg ikke hva nord-korea skal forhandle seg til.

Jeg mener det er for innenrikspolitiske årsaker. Regimet må vise handlekraften sin ovenfor befolkningen.
Vis hele sitatet...
Tja, nøyaktig hva det skal forhandles om er det vel ytterst få som vet enda, men det er nok av sanksjoner både FN og amerikanerne har innført mot landet som de nok er villige til å ofre før det bryter ut en ny krig i regionen. Nord Korea har ingen støttespillere å skye fra seg, med unntak av Kina, så de har på mange måter ingenting å tape på å utnytte situasjonen slik den er nå.
Som jeg skrev (antagelig etter at du siterte meg) så har de i verste fall "bare" vist sin styrke.
Sist endret av Mith; 23. november 2010 kl. 13:45.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Med dette mener jeg at først har de baller nok til å gå mot flertallet i FN, de invaderer både Afghanistan og Irak selv om de er underrepresenterte i tillegg til mangelfull bevisførsel, og på flere måter har de også krevd eller klart å presse frem militær støtte fra flere landene som faktisk har stemt nei mot å invadere disse landene i utgangspunktet!
Deriblant Norge.
Vis hele sitatet...
Regimet i Afghanistan i 2001 støttet en terroristorganisasjon som stod bak aksjonen 9/11. Det skulle bare mangle at USA gikk til angrep. FN har godkjent operasjoner i Afghanistan.

Det er også en FN-resolusjon som garanterer sør-korea mot nord-korea.

Men uansett så hopper du jo bort fra diskusjonen. Temaet var korea og USA, ikke andre områder.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Men hva gjør de når de først får hjelp? Nei, da reiser de selvfølgelig til de mest spente stedene i verden for å øve, med 25 000 - 30 000 mann!
Vis hele sitatet...
USA har hatt styrker i korea siden 1945. Dette er ikke en ny "reise". Det du sier her er en grov fordreining av fakta. Det har rutinemessig vært øvelser mellom sør-korea og USA, det er jo helt naturlig siden de er allierte.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Til tross for ekstremt tydelige og flerfoldige advarsler så fortsetter denne øvelsen.
Vis hele sitatet...
Nord-korea bestemmer ikke over sør-koreas forsvar og hvordan de øver.

Nord-korea kunne også forvente seg denne typen øvelser da nord-korea selv provoserer ved å senke sørkoreanske marinefartøy, drive grenseprovokasjoner og å utvikle atomvåpen. Det virker som om du ignorerer det.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
De siste årene har de også holdt på å snuse på hva som foregår i Iran, de har et meget kjølig forhold til Israel og hvem kan glemme alle de andre konfliktene de har deltatt i, selv om de egentlig ikke hadde noe der å gjøre i utgangspunktet. .
Vis hele sitatet...
Igjen helt andre ting.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Blant annet dette er det som gjør at jeg stiller meg utenforstående til deltakelsen i slike øvelser samt at det er fristende å bruke ord som verdenspoliti.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er bra at et demokrati hjelper et annet demokrati mot totalitære diktaturer. Sør-korea ønsker hjelpen fra USA og har lang historie med det.

Militærøvelser er selvsagt nødvendig for å trene til det en forsvarsallianse er til for - forsvare land i krig.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 13:54.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Regimet i Afghanistan i 2001 støttet en terroristorganisasjon som stod bak aksjonen 9/11. Det skulle bare mangle at USA gikk til angrep. FN har godkjent operasjoner i Afghanistan.

Det er også en FN-resolusjon som garanterer sør-korea mot nord-korea.

Men uansett så hopper du jo bort fra diskusjonen. Temaet var korea og USA, ikke andre områder.
Vis hele sitatet...
Heh, nå er jeg ingen militærstrateg, jeg fortalte deg mine meninger og grunnlaget for meningene.

FN hadde ingen egen innsatsstyrke, USA valset inn og gjorde akkurat som de ville etter press og uenigheter.
Og vi så jo hvordan det gikk med alle de cowboyene som gikk til krig.

Og nei, jeg hopper ikke bort fra noen diskusjon.
Jeg har forklart hva jeg mente med mine tidligere utsagn etter at du reagerte på det jeg skrev.
Værre enn det var det ikke.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

USA har hatt styrker i korea siden 1945. Dette er ikke en ny "reise". Det du sier her er en grov fordreining av fakta. Det har rutinemessig vært øvelser mellom sør-korea og USA, det er jo helt naturlig siden de er allierte.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at soldatene skulle ha vært andre steder for å få rensket hele bordet istedenfor å involvere utenforstående slik at også disse styrkene blir sprengt i filler til tross for at de allerede hadde blitt ført bak lyset.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Nord-korea bestemmer ikke over sør-koreas forsvar og hvordan de øver.

Nord-korea kunne også forvente seg denne typen øvelser da nord-korea selv provoserer ved å senke sørkoreanske marinefartøy, drive grenseprovokasjoner og å utvikle atomvåpen. Det virker som om du ignorerer det.
Igjen helt andre ting.
Vis hele sitatet...
Atomteknologien kan også brukes til dagligdags energi.
Husk at i posten din et par hakk lengre opp så sier du nettopp det de ikke klarer å skaffe mat til sine innbyggere en gang.
Kanskje skikkelige kraftverk og industri kunne ha gjort noe med dette?
Så kanskje det er relevant likevel?


Sitat av Kinseek Vis innlegg

Jeg mener det er bra at et demokrati hjelper et annet demokrati mot totalitære diktaturer. Sør-korea ønsker hjelpen fra USA og har lang historie med det.

Militærøvelser er selvsagt nødvendig for å trene til det en forsvarsallianse er til for - forsvare land i krig.
Vis hele sitatet...
Så flott at du mener det da.

Men dersom du leser på den første posten min som du kastet deg over som en glupsk hund, og forklaringen min etterpå så vil du kanskje se at det er hva jeg mener om saken, men igjen så gjør du som du alltid pleier; henger deg opp i bagateller og plukker ting ut av sin opprinnelige kontekst for å få det til å høres mest mulig banalt ut.
Lille kimmy tassen er vell i tanker om en krig til før han ryker med. Et land som ikke er helt med i verden den dag i dag. Vi kjemper terror, krig om mat og andre ressurser, ikke fordi du har en hær som er 50% av befolkningen og vil ha action ..
Sitat av NitroFis Vis innlegg
FN hadde ingen egen innsatsstyrke, USA valset inn og gjorde akkurat som de ville etter press og uenigheter.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Og jeg synes ikke det er veldig oppsiktsvekkende. USA behøver ikke godkjennelse fra FN for å forsvare seg. Ingen suverene stater behøver det.

FN har godkjent USAs og andre lands tilstedeværelse i afghanistan.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det jeg sier er at soldatene skulle ha vært andre steder for å få rensket hele bordet istedenfor å involvere utenforstående slik at også disse styrkene blir sprengt i filler til tross for at de allerede hadde blitt ført bak lyset.
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg tror ikke setningen er helt god.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Atomteknologien kan også brukes til dagligdags energi.
Husk at i posten din et par hakk lengre opp så sier du nettopp det de ikke klarer å skaffe mat til sine innbyggere en gang.
Kanskje skikkelige kraftverk og industri kunne ha gjort noe med dette?
Så kanskje det er relevant likevel?
Vis hele sitatet...
Naiviteten din er slående, og åpenbart kombinert med manglende hukommelse om tidligere hendelser.

Nord-korea har allerede testet en atombombe. De har erklært de har atomvåpen. De trakk seg fra ikke-spredningsavtalen. De utvikler langdistanseraketter som bare gir mening med atomstridshoder. Kanskje du vil revurdere det du sier her?

Kanskje nord-korea heller burde slutte å ha militæret som så godt som eneste prioritet. Det er åpenbart at militæret og diktaturet legger demper på økonomisk utvikling. Atomkraftverk har absolutt ingenting med problemene å brødfø folket.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 14:36.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hadde ikke vært så ideelt for NK hvis Kina hadde gått imot dem. Noen som vet hvor mange mann det kinesiske forsvaret egentlig har?
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ch.html
Manpower fit for military service:
males age 16-49: 314,668,817
females age 16-49: 298,745,786 (2010 est.)
Vis hele sitatet...
Ville ikke hatt Kina på nakken for å si det sånn
Sitat av Kinseek Vis innlegg

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg tror ikke setningen er helt god.
Vis hele sitatet...
Ser at det var en dårlig formulert setning, men poenget var at de drar andre med ned i dritten etter å ha gått til krig ene og alene.
Unge, norske menn har blitt drept pga. dette.

Går ikke nærmere inn på det enda en gang.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Naiviteten din er slående, og åpenbart kombinert med manglende hukommelse om tidligere hendelser.

Nord-korea har allerede testet en atombombe. De har erklært de har atomvåpen. De trakk seg fra ikke-spredningsavtalen. De utvikler langdistanseraketter som bare gir mening med atomstridshoder. Kanskje du vil revurdere det du sier her?
Vis hele sitatet...
Hukommelsen min har du strengt tatt ikke noe som helst grunnlag til å uttale deg om.
Det blir som vanlig antagelser og selvbestemte konklusjoner du farer med.

Atomvåpen og atomenergi er ikke nødvendigvis det samme, derfor brukte jeg ikke ordet atomvåpen i innlegget du kommenterer.

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Kanskje nord-korea heller burde slutte å ha militæret som så godt som eneste prioritet. Det er åpenbart at militæret og diktaturet legger demper på økonomisk utvikling. Atomkraftverk har absolutt ingenting med problemene å brødfø folket.
Vis hele sitatet...
Og det har ikke amerikanerne som har spredd seg over hele verden med militært personell, utstyr og rakettskjold?

Selvfølgelig legger det en demper på økonomisk utvikling, men hva kan man forvente med tusenvis av soldater som driver og leker krig på andre siden av grensen?
Skal dette gjøre saken noe bedre når begge parter allerede er bevæpnet fra topp til tå?

Jeg sier ikke at jeg har tatt parti med Nord-Korea, men det virker jo nesten som du har fått dette for deg.
Derfor vil jeg igjen minne deg på at diskusjonen vår har sitt utspring fra min mening om at USA ikke har noe der å gjøre dersom de bare skal vifte med våpnene sine, spesielt når de allerede har to kriger å ta seg av.

Atomkraftverk kunne bidratt til å styrke økonomien ved å selge strøm feks.
Norge tjener nå ihvertfall grovt på det, men dersom du har bestemt deg for noe annet så skal jeg ikke bruke mer tid på å krangle med deg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ser at det var en dårlig formulert setning, men poenget var at de drar andre med ned i dritten etter å ha gått til krig ene og alene.
Unge, norske menn har blitt drept pga. dette.
Vis hele sitatet...
Men dette blir jo selvmotsigende, hvis vi snakker om Afghanistan. Invajsonen hadde bred støtte i NATO og fikk bred aksept internasjonalt. Det var få land som protesterte. Så å si at USA gikk inn i Afghanistan ene og alene blir igjen en fordreining av fakta.

I forhold til Irak har du mer rett.


Sitat av NitroFis Vis innlegg
Atomvåpen og atomenergi er ikke nødvendigvis det samme, derfor brukte jeg ikke ordet atomvåpen i innlegget du kommenterer.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg virkelig ikke argumentajonsrekken din.

Jeg begynte ved å poengtere at nord-korea provoserte ved å utvikle atomvåpen. Du begynte så å snakke om fredelig atomenergi. På engelsk kan det kalles for "red herring". Javisst kan nord-korea også utvikle reaktorer som forsyner dem med strøm, men det er jo mindre interessant når de utvikler atomvåpen - forøvrig stikk i strid med FNs klare intensjoner som du later til ellers applaudere.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Og det har ikke amerikanerne som har spredd seg over hele verden med militært personell, utstyr og rakettskjold?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan denne setningen forholder seg til det du siterer. Men det er gode historiske grunner til at USA har spredd seg ut slik de nå har. Og det er gode grunner til at de land de nå befinner seg i bør ønske dem fortsatt å være der. Hvis vi begrenser oss til korea-konflikten er det jo åpenbart at det er ønskelig at USA støtter sør-korea. Jeg kan ikke se at å mene noe annet er å enten ikke vær interessert i området (så hvorfor diskutere?) eller støtte nord-korea, hvilket virker litt absurd for meg. Jeg synes du bør klargjøre dette litt bedre og ikke trekke høytflyvende hyperboler om USA som verdenspoliti osv.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Selvfølgelig legger det en demper på økonomisk utvikling, men hva kan man forvente med tusenvis av soldater som driver og leker krig på andre siden av grensen?
Skal dette gjøre saken noe bedre når begge parter allerede er bevæpnet fra topp til tå?
Vis hele sitatet...
Fasiten er at det var på egen side av grensen. Sør-korea lekte krig på sin side av grensen - mens nord-korea valgte utføre reel krig mot sør-korea. Nord-korea har også en rekke provokasjoner de selv har innledet, som f.eks. atomvåpenprogrammet og senkningen av Cheonan - mye mer alvorlig enn noen som leker krig. Øvelser er jo selvsagt å forvente av naboer med militærstyrker.

Sør-korea (vis-a-vis nord-korea) og Kina (vis-a-vis Russland, India osv) har klart å utvikle solide økonomier selv med millioner av soldater som leker krig på andre siden av grensen. Hvorfor gjelder argumentet ditt bare en vei?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg sier ikke at jeg har tatt parti med Nord-Korea, men det virker jo nesten som du har fått dette for deg.
Vis hele sitatet...
Ja det er nettopp det jeg synes er uklart. Som sagt finner jeg det rart at du virker veldig distansert fra korea-konflikten og kommer med høytflyvende hyperboler om USA.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Derfor vil jeg igjen minne deg på at diskusjonen vår har sitt utspring fra min mening om at USA ikke har noe der å gjøre dersom de bare skal vifte med våpnene sine, spesielt når de allerede har to kriger å ta seg av.
Vis hele sitatet...
Og jeg sier igjen at jeg mener USA har noe å gjøre der fordi de har en langvarig allianse med sør-korea som jeg mener er bra fordi nord-korea ikke er et bra regime.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Atomkraftverk kunne bidratt til å styrke økonomien ved å selge strøm feks.
Norge tjener nå ihvertfall grovt på det, men dersom du har bestemt deg for noe annet så skal jeg ikke bruke mer tid på å krangle med deg.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at atomkraftverk ikke på noen måte er nødvendig for å klare unngå sultkatastrofer og ha en noenlunde økonomi. Ja det kan sikkert hjelpe, men problemet med nord-koreansk økonomi er ikke mangelen på det - det er andre helt fundamentale problemer.

Og det er uansett litt på siden av diskusjonen. Nord-korea har som hovedformål atomvåpenbesetningen sin.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 15:45.
Kina hadde nok ikke villet hjelpe Nord-Korea i en krig. Dere må huske at Kina og USA er økonomisk avhengige av hverandre, og krig, seg i mellom, yter inget godt.

Dog hadde det vært greit, hvis Nord Korea; kunne bli utslettet, en gang for alle. "Better dead, than red!"
Skal jeg være ærlig, så er jeg bekymret. Har lest tidligere at lederen for Nord Korea ikke eier grenser.

Legger også til et interessant faktabilde som jeg fant på 4chan.
Sist endret av Neutralizer; 23. november 2010 kl. 16:45.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Tror dette er et svar på den store militærøvelsen S-K og USA hadde i vår. Den var kun for å provosere, intet annet. Hva øver S-K og USA seg til/mot? Jo, en krig mot Nord-Korea. Synes ikke det hjelper noe særlig med å bedre forholdene på Korea-halvøya.

Her burde USA vise seg som den sterkeste parten, og presse frem avtaler mellom Nord- og Sør-Korea. Dette ville på sikt øke muligheten for en sammenslåing en gang i fremtiden. Det burde jo absolutt være målet, ikke enda en krig. Tror ikke akkurat Nord-Korea har lyst til å være alene og utestengt fra verdensamfunnet i all evighet, heller.
Det jeg vet er at Kina og Russland er veldig lite interisert i en krig og vil derfor holde seg lengst mulig unna hvis Nord-Korea skulle angripe. Skulle de se seg tvunget til å bli med vil de gå til krik med Nord-Korea. Men en må tenke på at Nord-Korea faktisk har litt over 2 millioner soldater som er veldgi godt trente, så om det blir en krig kan den vare lenge.
Det er lett å klage på USA når de invaderer land, men det er ikke uten grunn at de gjør det.
Greit nok, i Afghanistan og Irak var det sikkert en del uklarheter rundt hvorfor de gikk inn og George W. Bush gjorde det ikke lettere akkurat.
Jeg tror fortsatt verden er litt tryggere uten Saddam Hussein(selv om det virket litt hyklersk å henge han) og USA var nødt til å svare på 9\11 på en eller annen måte, derav The War On Terror.
Du kan kalle det en pissekonkuranse, og det er akkurat det det er.

Synd å si det, men jeg tror vi trenger verdenspolitiet denne gangen.
Ikke bare for å beskytte vesten mot atombomber, men for å la det stakkars Nord-koreanske folket puste, og kanskje etterhvert bli en del av verden igjen.

Sør-Korea er en av verdens fremste på kommunikasjon, mens naboene sulter ihjel og har ikke internett.
Noen må hjelpe de, who you gonna call?
Sist endret av Bothrops; 23. november 2010 kl. 17:12.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Tror dette er et svar på den store militærøvelsen S-K og USA hadde i vår. Den var kun for å provosere, intet annet. Hva øver S-K og USA seg til/mot? Jo, en krig mot Nord-Korea. Synes ikke det hjelper noe særlig med å bedre forholdene på Korea-halvøya.
Vis hele sitatet...
Du nevner ikke senkningen av ROKS Cheonan. Mener du at det er helt irrelevant at militærøvelsen i våres kom etter senkningen av et marineskip, og fokuserte på marinemanøvre? Hvordan er det en provokasjon fra Sør-Korea og USA - fremfor et rimelig passivt tilsvar på nord-koreansk aggresjon?

I tillegg så øves det på å forsvare Sør-Korea. Mener du at Sør-Korea og USA ikke har rett til å drive øvelser i Sør-Koreansk territorium på forsvaret av Sør-Korea? Mener du at Nord-Korea har vetorett på slikt? Tror du ikke Nord-Korea har militærøvelser? Er det legitimt å besvare øvelser med direkte krigshandlinger?

Sitat av Snipes Vis innlegg
Her burde USA vise seg som den sterkeste parten, og presse frem avtaler mellom Nord- og Sør-Korea. Dette ville på sikt øke muligheten for en sammenslåing en gang i fremtiden. Det burde jo absolutt være målet, ikke enda en krig. Tror ikke akkurat Nord-Korea har lyst til å være alene og utestengt fra verdensamfunnet i all evighet, heller.
Vis hele sitatet...
Nord-Korea er ikke interessert i avtaler som ikke gir dem noe. Hvis de ikke provoserer for indre anliggender så driver de utpresning. Det er vanskelig å forhandle med regimer som driver på slikt.

Du må nesten beskrive hva slags avtaler USA skal presse frem.

Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Det jeg vet er at Kina og Russland er veldig lite interisert i en krig og vil derfor holde seg lengst mulig unna hvis Nord-Korea skulle angripe. Skulle de se seg tvunget til å bli med vil de gå til krik med Nord-Korea.
Vis hele sitatet...
Den siste setningen tror jeg bare kan være en tom truisme. "Hvis nord- og sør-korea går til krig på en måte som Kina og Russland vil føle seg tvunget til å støtte nord-korea så vil de se seg tvunget til å gå med nord-korea". Du må nesten beskrive noen sannsynlige nødvendigheter til det. Stater går generelt til krig hvis de selv tror de kan tjene veldig mye på det, og jeg tror hvertfall ikke Russland og antageligvis ikke Kina heller ser så mye å tjene på å hjelpe nord-korea i krig.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 17:15.
Her er det mange under 18!

For det første, Kina ville ALDRI støttet Nord-Korea i en krig mot USA og Sør Korea. Kina har kun vist tegn til sympatier med Nord-Korea, men ville skutt seg selv så til de grader i foten om de gikk imot USA. Iran har absolutt ikke muskler nok til å blande seg inn i en krig i Korea hvor USA er innblandet, de har mer enn nok med å tenke på seg selv. Russland har ingenting i Korea å gjøre, det vet de selv også. Sør-Korea med hjelp av forsyninger ifra USA og muligens etterhvert NATO mot Nord-Korea er det som mest sannsynlig vil skje hvis dette uttarter seg. Men USA begynner også å få mer enn nok å gjøre i Midtøsten så det er liten tvil om at USA vil kjøle ned dette alt de kan.

Er dog Nord-Korea så hjernedøde at de sender atom mot Sør-Korea kan Kim Jong Il si takk for seg og sitt land. Det sørger samtlige av de samlede (stor)makter for i verden.

Det eneste som kan utløse en atomkrig som kan true jorden er USA mot Kina/Russland, noe som aldri kommer til å skje. Om Iran finner på noe sprell og sender noe imot USA er Russland, Kina, Japan, India, UK og Nato i Teheran på sekundet og knekker Iran på en times tid.

Verden er samlet med noen svært få unntak. Takk for det.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Den siste setningen tror jeg bare kan være en tom truisme. "Hvis nord- og sør-korea går til krig på en måte som Kina og Russland vil føle seg tvunget til å støtte nord-korea så vil de se seg tvunget til å gå med nord-korea". Du må nesten beskrive noen sannsynlige nødvendigheter til det. Stater går generelt til krig hvis de selv tror de kan tjene veldig mye på det, og jeg tror hvertfall ikke Russland og antageligvis ikke Kina heller ser så mye å tjene på å hjelpe nord-korea i krig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil de holde seg lengst unna så lenge som mulig, men hvis Nord-Korea på en eller annen måte gjør noe (f.eks. true med atomvåpen) så vil verken Kina eller Russland sitte og se på at Nord-Korea fyrer løs. Jeg har likevel følelsen av at det er større sjanse for at Kina blander seg inn enn Russland.
Sist endret av sixfeetunder; 23. november 2010 kl. 17:47.
Nord-Korea vil ikke ha noen krig. Som de sa på nyhetene for 10min siden, så tror jeg og dette bare er sabelklinging. NK har ikke nok ressurser, mannskap eller utstyr til å starte en krig, ikke med Kina i ryggen heller. Både Kina og NK er godt klar over at en eventuell krig mot SK er uvinnelig.

Dersom det skulle brutt ut krig, ville SK hatt USA i ryggen som deretter har hele NATO i ryggen igjen.

Dette er bare for å vise seg. Tror en krig er usannsynlig.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Sør-Korea med hjelp av forsyninger ifra USA og muligens etterhvert NATO mot Nord-Korea er det som mest sannsynlig vil skje hvis dette uttarter seg.
Vis hele sitatet...
NATO ville ikke blande seg inn da det ikke er noe mandat til det i alliansen. Alliansen reagerer bare mot angrep på medlemslandene i deres territorium. Andre land ville nok støtte på noen måte, men jeg tror sør-korea utklasser militæret til nord-korea rimelig greit på egenhånd (selv uten USA tilogmed), så det er ikke direkte nødvendig.

Jeg er vel egentlig enig det du sier, bare pirker litt.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Men USA begynner også å få mer enn nok å gjøre i Midtøsten så det er liten tvil om at USA vil kjøle ned dette alt de kan.
Vis hele sitatet...
Det har vært politikken til USA helt siden 1953 lenge før krigene i midt-østen. USA har allerede betydelig med materielle i sør-korea, så sånn sett er det ikke en drastisk nyorientering fra Irak/Afghanistan om noe skjer.

Sitat av petterfp94 Vis innlegg
Dersom det skulle brutt ut krig, ville SK hatt USA i ryggen som deretter har hele NATO i ryggen igjen.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev til Simplicity, NATO har ikke mandat til å forsvare sør-korea.

Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Selvfølgelig vil de holde seg lengst unna så lenge som mulig, men hvis Nord-Korea på en eller annen måte gjør noe (f.eks. true med atomvåpen) så vil verken Kina eller Russland sitte og se på at Nord-Korea fyrer løs. Jeg har likevel følelsen av at det er større sjanse for at Kina blander seg inn enn Russland.
Vis hele sitatet...
Hvis nord-korea bruker atomvåpen vil antageligvis Kina og Russland gi grønt lys til full amerikansk invasjon av nord-korea - om de endog ikke deltar selv.

Kina har lite å tjene på å selv støtte nord-korea. Å støtte nord-koreansk atomkrig ville jo vært selvmord for Kina.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 17:55.
Noe nytt som har kommet opp i ettermiddag/kveld? Virker som at det har kommet opp nok av cover-up saker i avisen som skal få folk vekk fra det.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Virker som at det har kommet opp nok av cover-up saker i avisen som skal få folk vekk fra det.
Vis hele sitatet...
Eller at klokka nå er halv sju på morgenen (koreansk tid) og det skjer naturligvis mindre som er verdt å rapportere om i løpet av natta enn det gjør på dagtid.
Selvmord hvis Nord-Korea angriper. Sør-Korea har moderne teknologi og Usa på sin side, mens Nord-Korea (ifølge dagbladet og vg) har utstyr som minner om det fra andre verdenskrig Tror det blir en kort krig
Sist endret av nikons; 23. november 2010 kl. 22:30.
Syns synd på Nord Koreas innbyggere! Håper noen fjerner de syke lederne i nær framtid.

Edit:

Kim Jong-il: "At 5'3", he hates being short. So much so, he had all the short people in Pyongyang sent to uninhabited islands so their shortness wouldn't infect future generations."

-Er dette sant? Er jo helt sykt.
Sist endret av vadefuglen; 24. november 2010 kl. 00:04.
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Kim Jong-il: "At 5'3", he hates being short. So much so, he had all the short people in Pyongyang sent to uninhabited islands so their shortness wouldn't infect future generations."

-Er dette sant? Er jo helt sykt.
Vis hele sitatet...
Nei. Hva med å opplyse om kilde forresten idet du siterer en?
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Kim Jong-il: "At 5'3", he hates being short. So much so, he had all the short people in Pyongyang sent to uninhabited islands so their shortness wouldn't infect future generations."

-Er dette sant? Er jo helt sykt.
Vis hele sitatet...
Tviler på det, kunne ikke finne noen sikre kilder på det jeg iallefall

http://listverse.com/2010/05/30/top-...ut-kim-jong-il

lol