Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1001
Hei,

Spør for en venn: siterer under.

Vet ikke om jeg har lagt denne på rett plass..

Jeg og en kamerat har kjørt i fylla, kjørte av veien og satt fast bilen.

Vi stod der en stund før det da kommer en taxi som tilbyr å taue oss, selv om han så vi var fulle.. Det var Ingen skade på oss, bil eller noe annet.

Det resulterer i at taxien kjører oss hjem, men vi var dumme nok til å løpe fra taxien så han ringer politiet.

Blir siktet for promillekjøring, men de har ikke sett meg kjøre og det har heller ikke taxi sjåføren..

Jeg har nektet straffskyld.

Hva burde jeg gjøre videre? Burde jeg bare stå på mitt og forklare minst mulig? Burde jeg blånekte?
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var jo jævlig smart å løpe fra taxi sjåføren

Jeg ville bare nektet, det skal faktisk bevises utover en hver tvil at det var du som kjørte. og viss det ikke finnes vitner på at det var du som kjørte så kan de ikke gjøre så mye.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var jo jævlig smart å løpe fra taxi sjåføren

Jeg ville bare nektet, det skal faktisk bevises utover en hver tvil at det var du som kjørte. og viss det ikke finnes vitner på at det var du som kjørte så kan de ikke gjøre så mye.
Vis hele sitatet...
Takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ville bare nektet, det skal faktisk bevises utover en hver tvil at det var du som kjørte. og viss det ikke finnes vitner på at det var du som kjørte så kan de ikke gjøre så mye.
Vis hele sitatet...
Nåja.

Ein kvar rimeleg tvil. Viare har du ei plikt til å ikkje nyte alkohol om du har køyrt på ein slik måte at du har grunn til å anta at det kan verte politisak.

Kort sagt er antakeleg det faktum at bilen sto i grøfta, og taxisjåføren si fortelling meir enn nok. For det er lite rimeleg tvil igjen med dei to tinga...
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For si det sånn, jeg var selv vitne til at en beruset mann satt seg inn i en bil og kjørte avgårde. Jeg ringte politiet som ikke klarte å stoppe han men fant han hjemme og han var da "god og full" som politiet sa. Jeg avga forklaring i etterkant. Til og med dette var ikke godt nok til å bli tiltalt for promillekjøring (!!!) Nettopp fordi de ikke hadde tatt han mens han kjørte og han blånektet for å ha kjørt bilen selv. Så nei jeg tviler på at du kan bli dømt for dette. Som sagt, det er temmelig strenge krav for bevis når du ikke blir tatt MENS du kjører.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nettopp fordi de ikke hadde tatt han mens han kjørte og han blånektet for å ha kjørt bilen selv. Så nei jeg tviler på at du kan bli dømt for dette. Som sagt, det er temmelig strenge krav for bevis når du ikke blir tatt MENS du kjører.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4#%C2%A722
Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen eller utviser grov uaktsomhet i så måte. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.
Vis hele sitatet...
I tillegg så vil du fort ha informasjon som underbygger taxisjåføren sitt vitneprov, m.a. utskrift frå taksameter.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg så vil du fort ha informasjon som underbygger taxisjåføren sitt vitneprov, m.a. utskrift frå taksameter.
Vis hele sitatet...
Taxi fyren så oss aldri kjøre. Han fant oss ved bilen. For alt han vet så kunne det vært en annen som kjørte oss dit og stakk av da han krasja?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For si det sånn, jeg var selv vitne til at en beruset mann satt seg inn i en bil og kjørte avgårde. Jeg ringte politiet som ikke klarte å stoppe han men fant han hjemme og han var da "god og full" som politiet sa. Jeg avga forklaring i etterkant. Til og med dette var ikke godt nok til å bli tiltalt for promillekjøring (!!!) Nettopp fordi de ikke hadde tatt han mens han kjørte og han blånektet for å ha kjørt bilen selv. Så nei jeg tviler på at du kan bli dømt for dette. Som sagt, det er temmelig strenge krav for bevis når du ikke blir tatt MENS du kjører.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg tenker også tror jeg blir å stå på mitt å nekte
Sist endret av Leif Ronny møll; 3. februar 2019 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Misunnelig Ekorn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det var jo det samme i det tilfellet jeg beskriver, fra jeg ringte til de tok han hjemme gikk det i underkant av en halvtime, men han ble allikevel ikke dømt for promillekjøring. Man kan også se på saken til hun kjendisen (stella et eller annet) som slapp unna med å si at hun hadde drukket rett etter kjøringen fant sted, hun ble også frifunnet. Finn på en god dekk historie og nekt for at du kjørte så blir du ikke dømt
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hadde prøvd å nekte uten å dikte opp masse tull. Du tok taxi og løp. Som du innrømmer. Alt med bilen kan du ikke uttale deg om fordi du er redd for represalier. Si du ønsker å samarbeide men ikke tør fordi du er redd for sikkerheten til deg og din familie viss du sladrer på noen..

Men vet de at det er deg kan det ofte lønne seg. Hvor høyt målte de promillen din til.

Dagbladet eller VG har en straffakallkulator for promillekjøring... Ganske bra faktisk.