Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 501
Hei jeg lurte på om det er noen her som har laget en del olje, og som har erfaring med å bruke Eter til ekstrahering? Har hatt mange vellykka forsøk med butan, isopropanol, ren etanol og med propan/butan, men har ikke forsøkt med eter.

Så en video hvor det ble brukt DME/dimetyleter, på samme måte som med butan og pot i et rør. Problemet er at folk flest i Norge har mye bedre tilgang på hasj enn pott, og det er lettere å bruke ett flytene løsemiddel så man kan løse hasjklumper helt opp i et glass, mens med gass må man "grinde"hasjen forå blåse gjennom, og det blir alltid mye som klumper seg og en del svinn, så derfor bruker jeg hovedsaklig Etanol (Antibac Utstyrsdesinf.) med bønne. Gass er best til pot da det skal gå fort og ikke dra med klorofyll etc.

Så til poenget, jeg vet ikke mye om Etere osv, men har funnet ut at Dimetyl Eter har kokepunkt på -(minus)24, mens
Dietyl Eter har kokepunkt på +(Pluss)35
Altså vil vanlig dietyl eter holde seg flytende mens DME vil bli gass i romtemp.

Har ikke funnet mye info om dietyl Ether men vet det kan ekstraheres fra startgass eller lages med etanol og kaustisk soda(?) Så jeg tenkte istedet for å gasse med DME, å bruke dietyl-eter til å løse opp hasjen i et norgesglass og filtrere, fryse 48timer, filtrere igjen.

Vil gjerne høre om noen tror dette kan være farlig eller har andre tips, da jeg absolutt ikke er god i kjemi annet enn at jeg liker å filtrere ting å blande stoffer sammen til nye osv .
Er det noen som vet noe om dette eller er det feil sted å spørre?
eneste jeg kan tenke på som er farlig her er om det blir igjen no løsemiddel etter fordampning (bittelitt eter igjen r heller ikke farlig, kanskje t.o.m morro xD) og om du kan håndtere ild/eksplosjons risiko med detta, men regner med du vet om dette ettersom du har brukt alt fra butan/propan til ren sprit.

..om det danner nye forbindelser med eter tviler jeg på at noen vet her, anbefaler litt googling, men tviler sterkt på at eter forandre molekyler her.

selv ville jeg spart eteren til alt fra å rengjøre andre drugs o.l, el selge/bytte med andre entusiaster som ikke har fri tilgang på ren eter, og heller kjøre etanol el propan/butan på cannabis
Jeg er svært klar over hvilke farer som kan oppstå når man lager olje, men takk uansett for info, mange som ikke vet hvor galt det kan gå. Risiko forbundet med brann, eksplosjon, oksygenmangel, forgiftning, iskalde temperaturer, høytrykk, og så videre er viktig og forstå før man lager olje.

Vet ikke helt hva du mener med at det ikke danner nye kjemiske forbindelser, men det er greit nok enig der. Vet at eter blir brukt til feks speed, og når jeg først skal skaffe meg det så tenkte jeg teste det for seg selv åssen rusen er.

Men jeg vil prøve å lage olje av det også fordi det fordamper fortere enn alkohol om man slipper de 4% vann som er i Etanol. Så det går fortere tror jeg. Dietyleter er bare såvidt litt vannløselig, faktisk 10 ganger mindre enn butan. Så det skal bli renere Olje enn med butan fordi det lile vannet i butanolje drar med littegrann planterest som er vannløselig. Etanol er enda værre da man ikke får det vannfritt i det hele tatt.

At dietyleter har lavere kokepunkt enn etanol så trenger man for det første ikke vente så lenge på fordamping, for da er det lett å bli utålmodig når det tørker og bruke for mye varme og ødelegge Terpenene som er det mest interessante, mange terpener blir ødelagt ved 80-100 grader men med Dietyletern skal det kunne gå greit med en 30-40grader maks for å fordampe og dermed bevare terpeneprofilen fra hasjen.

Leste en plass at cannabisolje med samme THC, og CBD innhold, og da en av dem har mye terpener den andre lite, så vil man oppleve mer effekt selvom alt annet er likt. Det er jo disse stoffene som utgjør forskjellen fra pot strain til et annet strain. Lemon Haze f.eks inneholder blandt annet terpenet "Limonene" som man jo merker på smaken og navnet. Terpener er aromastoffer og Armoa gir følelser og bla bla så tror det kan bli bra
Sist endret av Bluesky_; 2. februar 2019 kl. 02:50.
selv vann fordamper sakte men sikkert om det er over 0 grader.. :P
aceton kanskje om du vil ha det fort..?
vannet fordamper det vet jeg men problemet er at det drar med seg urenheter gjennom filteret før man fordamper, for å fjerne de har jeg pleid å "Winterize" olja(alkohol-hasj-løsninga) ved å fryse den -20 et par døgn før man filtrerer en gang til inni frysa slik at alt som er vannløselig, i hasjen klumper seg med vannmolekylene så når man filtrerer i frysa får man vekk det vannet tok med. Men å vente 24-48timer på det er greit og slippe. Har testet med aceton, følte det funka dårligst av alt jeg har prøvd. Lukta gikk aldri helt vekk akk som acetonen var et lag under oljas overflate og dermed aldri fikk fordampa, så det er nok ikke sunt i lengda, ble ikke så fin i fargen heller. Mulig jeg som gjorde noe feil men kan ikke fatte hva for selv ved 100grader i over en time så ville ikke lukta gå vekk.

Målet er å få oljemed best mulig smak, effekt og mengde per gram hasj brukt. All olje er gulaktig men det er så mye mer å tenke på og dette her, hvis ikke jeg tar heilt feil såklart, må være det ultimate løsemiddel

Edit Winterizing funker selvsagt fordi at vann fryser på 20 minus men ikke alkohol. Nå er ikke vann et problem tror jeg med DietylEter men det har uansett frysetemp på -116 så det er fint mulig ved behov.
Sist endret av Bluesky_; 2. februar 2019 kl. 03:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
små mengder aceton osv r ikke farlig og blir veldig fort borte fra kroppen, ikke sunt, men ikke farlig i små mengder. ..hatt noen ekstraheringer med skrap fra bong der jeg aldri fikk ut all acetonen, så selv om det var verdt d, smakte d fortsatt ikke godt.. xD

men får inntrykket av at du kan oppdrive det som trengs for å slippe d evt svinnet med "winterizing" og alt sånt som jeg ser på mest som myter med litt sannhet i, så vil anbefale at du leser mer i retninga av kokepunkter, oppløselighet i div midler og ph av de for å separere akk sånn du vil ha d.. (vitanskapelige metoder vi er få tastetrykk unna)

ikkeno kjemiker selv, men gjennom åra og masse googling og prøving så garanterer jeg at om du går nok inn i d vil du finne løsninga på å separere hvert eneste molekyl fra hverandre fra hvilket som helst start materiale du har, og alt i mellom.
Det er helt sant, forventer ikke tusen svar på denne tråden men fant ikke noe bedre sted fordi amerikanerne bruker ikke hasj som vi gjør mere pot og alt blir da noe annet med oppskrifter osv. Fant ikke så mye på svensk heller så håpte noen her inne hadde enten teoretisk kunskap eller helst egen erfaring med denne måten. Jaja hvis ikke så prøver jeg bare og legger ut resultatet her
vel hasj vs weed, du sa det selv ang å grinde d opp skikkelig, overflateareal er nøkkelordet der :P
Sist endret av Munted Artist; 2. februar 2019 kl. 03:51. Grunn: stavefeil