Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 15344
Noen som kan forklare meg forskjell digital/analog lyd?

Har en oppgave med lyd og er egentlig ganske blank der. :x Setter stooor pris på all tilbake melding!

BTW - Kanskje noen har en idè for ulike verktøy for lydredigering?


Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Digital kan inndelast i diskret steg, og blir (vanligvis) representert binært. Analogt vil sei at det er uendeleg mange steg, og burde i teorien gje betre kvalitet. I praksis gjev digital betre kvalitet.

Forøvrig kan du umulig ha googla!
Ok, her kommer den største faktoren innenfor digitalt vs. analogt.


Det at noe er digitalt, betyr at det behandler informasjon med KUN 1 og 0
http://www.joehallock.com/edu/COM597_WC/media/analog_digital.jpg

Digital lyd samples fra analog lyd.. dvs at man tar stikkprøver av sinusen for å sjekke nivået. (Elns er veldig trøtt og klarer ikke forklare meg så bra)
Digital lyd er enten lyd, eller ikke lyd. 1 - 0 - x - y eller hva slags tegn du vil bruke. Mønsteret av denne sammensetningen blir til lyd. Digital lyd er forsåvidt ikke lyd i ordets rette forstand men en måte å lagre det på.

Analog lyd er det vi hører. Dette er vibrasjoner i lufta som skaper lydsignaler i øret vårt. Her er det milliarder av forskjellige sammensetninger.

Høytalere er ikke i stand til å spille digital lyd, dermed må signalet som er digitalt omformes til analogt. Det er jobben til feks lydkortet i pc, MP3spiller osv.

Kilde:
Naturfagsoppgave levert av meg i 2002 (GK Almenn) - Karakter 4 - Utdrag.
Sist endret av Thedeeq; 14. februar 2006 kl. 12:14.
Sitat av oifind
http://www.joehallock.com/edu/COM597_WC/media/analog_digital.jpg

Digital lyd samples fra analog lyd.. dvs at man tar stikkprøver av sinusen for å sjekke nivået. (Elns er veldig trøtt og klarer ikke forklare meg så bra)
Vis hele sitatet...
Et digitalt signal er binært (oppbygget av 0 og 1) og vil ikke kunne utgi et slikt signal.

Et mer korekt bilde på et digitalt signal: http://home.no.net/unknownd/filer/digital.png

Sitat av Thedeeq
Digital lyd er enten lyd, eller ikke lyd. 1 - 0 - x - y eller hva slags tegn du vil bruke. Mønsteret av denne sammensetningen blir til lyd. Digital lyd er forsåvidt ikke lyd i ordets rette forstand men en måte å lagre det på.

Analog lyd er det vi hører. Dette er vibrasjoner i lufta som skaper lydsignaler i øret vårt. Her er det milliarder av forskjellige sammensetninger.

Høytalere er ikke i stand til å spille digital lyd, dermed må signalet som er digitalt omformes til analogt. Det er jobben til feks lydkortet i pc, MP3spiller osv.

Kilde:
Naturfagsoppgave levert av meg i 2002 (GK Almenn) - Karakter 4 - Utdrag.
Vis hele sitatet...
Kunne nesten ikke sakt det bedre.
Tessa-'s Avatar
Trådstarter
25 0


Vel ja - googla masse men ville skjekke alternative svar direkte fra andre også, Slashdot. Fikk en del tilbake melding og det er bra. Allsidighet i svar er tingen. Takk for alle svar.
Sist endret av Tessa-; 14. februar 2006 kl. 13:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Digital lyd er enten lyd, eller ikke lyd. 1 - 0 - x - y
Vis hele sitatet...
Eller som min elektronikklærer sa: Gravid eller ikke gravid. (man er aldri "litt gravid" )
▼ ... flere år senere ... ▼
Litt sent inn, men det er noen feil her: Analog lyd er først analog lyd etter å ha blitt omformet til elektrisitet via en mikrofon, dette er da en elektrisk analog som kan lagres digitalt eller mekanisk/magnetisk, men lyd omtales som analog så lenge det er ikke er lyd (vibrasjoner i luften) eller lagret digitalt (altså det må jo lages en analog av lyden for at den skal være analog). På papiret er digital lagring overlegen analog lagring (dvs. både i forhold dynamikk og frekvensområde), og selv om analog lyd i teorien har uendelig sampeling rate begrenses jo den av mekaniske funksjoner samt av vår evne til å høre nyanser, samt at elektroniske kretser også kan begrense disse parameterne via frekvensområde eller slew rate. Digitale filer vil ikke spilles av i hakk men lages utifra de sample punktene som ble lagret litt som en tegnebok der du følger punktene for å lage en tegning, jo høyere sample rate jo flere punkter. Personlig har jeg funnet lyd fra analoge medier overlegen digitale. Husk at det er parametere ved lyd som ikke måles/kan måles og at det er hva du selv hører som betyr noe, hører du ikke forskjell hvorfor rote med gammeldagse lp'er?