Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 17765
Rettelse: å handle i henhold til sin natur er det NATURLIGE. Moral forutsetter fri vilje, ergo er det kun mennesket som har moral. God moral er å VELGE å handle i samsvar med sin natur.
Vis hele sitatet...

Dette! Dette er essensen av hva jeg ikke forstår i denne debatten. Å handle i henhold til sin natur er NATURLIG, men hvorfor er det GOD moral? Du trekker et likhetstegn her uten noen form for argumentasjon, og debatterer ut i fra dette!
Sist endret av Roolfe; 14. desember 2010 kl. 08:02.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hva med de menneskene som ikke føler noe som helst når de ser dyrs lidelse?
Vis hele sitatet...
Hva med peanøttallergikere som ikke har programmert språkorganet sitt til å forstå norsk, og som dermed ikke reagerer når legen sier "du har peanøttallergi"? Bør disse spise peanøtter?

Tilsvarende gjelder moralorganet. Ikke alle har et moralorgan som er programmert til å reagere negativt på dyrs lidelse, men det er likevel mulig å bruke fornuften til å komme fram til at dyreplageri ikke tjener individet.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Dette! Dette er essensen av hva jeg ikke forstår i denne debatten. Å handle i henhold til sin natur er NATURLIG, men hvorfor er det GOD moral? Du trekker et likhetstegn her uten noen form for argumentasjon, og debatterer ut i fra dette!
Vis hele sitatet...
Argumentet er som følger: Moralorganet er utviklet for å motivere individet til å ta valg som fremmer dets langsiktige egeninteresse, på samme måte som lungene er utviklet for å hjelpe til med transport av oksygen og karbondioksid til og fra cellene i kroppen. Hvis det var fysiologi vi diskuterte, ville ditt spørsmål vært: "Å puste inn luft er NATURLIG, men hvorfor er det GOD pusting?"
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Hva med peanøttallergikere som ikke har programmert språkorganet sitt til å forstå norsk, og som dermed ikke reagerer når legen sier "du har peanøttallergi"? Bør disse spise peanøtter?

Tilsvarende gjelder moralorganet. Ikke alle har et moralorgan som er programmert til å reagere negativt på dyrs lidelse, men det er likevel mulig å bruke fornuften til å komme fram til at dyreplageri ikke tjener individet.
Vis hele sitatet...
Det der kan jo absolutt ikke sammenlignes. Ingen kan motsi at en peanøttallergiker ikke burde spise peanøtter ut fra hans egeninteresse, mens en pelsfarmer derimot fint kan tjene seg selv ved å drive inhuman men effektiv pelsdyrproduksjon. Det er ingenting ved fornuften som sier meg at dyreplageri ikke vil tjene et individ, men det skaper fortsatt følelser i meg om jeg ser et dyr som lider.
Sitat av onarki Vis innlegg
Antiloper er utstyrt med et felles gen som gjør at dersom en løve begynner å springe mot flokken vil de bli redde og begynne å springe vekk. Denne arvelige og medfødte atferden gjør at en antilope overlever i 99,9+% av tilfellene. Kun i mindre enn 0,1% av tilfellene ender denne atferden i at antilopen blir innhentet og drept av løven. I henhold til teorien om altruistiske gener er dette altså en altruistisk atferd. Genet koder for en atferd som fører til at denne ene antilopen "ofrer" seg for andre antiloper slike at de kan overleve. (Denne ene antilopen som blir drept medfører at de andre slipper unna i live fordi løvene da allerede har fått mat).
Vis hele sitatet...
Jeg viser til ditt innlegg om hva som er altruistisk atferd. Nå som du har fått bie-situasjonen til å være egoistisk (din mening), hvorfor er da ikke denne situasjonen her egoistisk?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Dette! Dette er essensen av hva jeg ikke forstår i denne debatten. Å handle i henhold til sin natur er NATURLIG, men hvorfor er det GOD moral? Du trekker et likhetstegn her uten noen form for argumentasjon, og debatterer ut i fra dette!
Vis hele sitatet...
Dette kan besvares ved å bytte ut moral med pusting. Å puste naturlig (dvs. å inhalere luft i samsvar med organismens naturlige behov) er GOD pusting, dvs. optimalt for å fremme organismens eksistens. Å handle i samsvar med sin natur er god moral, dvs. optimalt for å fremme individets eksistens.

Jeg vet at du kanskje ikke liker dette svaret og at dette bare åpner opp nye spørsmål så la meg komme deg i forkjøpet. Moral (og verdier generelt) er -- i likhet med pusting -- et 100% biologisk fenomen. Det er kun levende vesener som har verdier, nettopp fordi de er levende. Med andre ord, moral og verdier har ingen annen mening enn biologisk. Du kan selvfølgelig bruke moralorganet på andre måter enn det naturlige (akkurat som du kan inhalere blåsyre), men dette er altså ikke den biologiske funksjonen til moral og ikke optimalt for livet.

Dette kan altså oppsummeres som følgende moralske sannhet: HVIS du ønsker å fremme din eksistens, så BØR du handle i samsvar med din natur.

På akkurat samme måte som det ikke er naturlig å snakke om inhalering av blåsyre som "en alternativ form for pusting" er det heller ikke naturlig å snakke om annet enn egoisme som "en alternativ form for moral." Alt annet enn egoisme er moralsk blåsyre.
Hvordan definerer du hva din natur er?
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Ingen kan motsi at en peanøttallergiker ikke burde spise peanøtter ut fra hans egeninteresse, mens en pelsfarmer derimot fint kan tjene seg selv ved å drive inhuman men effektiv pelsdyrproduksjon.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på pelsproduksjon og dyreplageri for dyreplageriets skyld.

Når det er sagt, er det min mening at pelsproduksjon uten å ta hensyn til dyrenes levekår er umoralsk. De som driver med slikt vil gjerne bli møtt med sosial straff, og derfor er det heller ikke i individets egeninteresse.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 14. desember 2010 kl. 10:58.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Det er forskjell på pelsproduksjon og dyreplageri for dyreplageriets skyld.
Vis hele sitatet...
Akkurat som det er forskjell på å ikke spise peanøtter for en allergiker, eller å plage dyr. Førstnevnte går ut over en selv, mens sistnevnte går ut over dyrene.

Dessuten kan man godt tenke seg at noen mener det ligger i "deres natur" å plage dyr kun for den rekreasjonelle verdien de får ut av det. Det vil vel ikke være moralsk galt i så fall?

Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Når det er sagt, er det min mening at pelsproduksjon uten å ta hensyn til dyrenes levekår er umoralsk. De som driver med slikt vil gjerne bli møtt med sosial straff, og derfor er det heller ikke i individets egeninteresse.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med dette, men det gjelder kun i vårt samfunn. Det finnes samfunn der man tar null hensyn til dyrene når man driver med mat- eller pelsproduksjon. Da vil man i såfall ikke trenge å tenke på sosiale konsekvenser, og det vil være "riktig" å drive med den mest effektive og muligens inhumane produksjonen. Det er jo da også tydelig at man ikke har en objektiv moral, men en subjektiv basert på samfunn og deres verdier i mange spørsmål..
Sist endret av Invisible Elf; 14. desember 2010 kl. 11:03.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Dessuten kan man godt tenke seg at noen mener det ligger i "deres natur" å plage dyr kun for den rekreasjonelle verdien de får ut av det. Det vil vel ikke være moralsk galt i så fall?
Vis hele sitatet...
Hvis du oppnår rekreasjonelle verdier av å torturere, er du et sykt menneske, og alle rasjonelle mennesker vil vende seg mot deg. Er dette i din egeninteresse?

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Det finnes samfunn der man tar null hensyn til dyrene når man driver med mat- eller pelsproduksjon. Da vil man i såfall ikke trenge å tenke på sosiale konsekvenser, og det vil være "riktig" å drive med den mest effektive og muligens inhumane produksjonen.
Vis hele sitatet...
I de samfunn hvor man tar null hensyn til dyr, skyldes det enten at man ikke har råd til det eller at samfunnet er dominert av en irrasjonell kultur, som for eksempel Islam (Halal-slakting).

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Det er jo da også tydelig at man ikke har en objektiv moral, men en subjektiv basert på samfunn og deres verdier i mange spørsmål..
Vis hele sitatet...
At de fleste er subjektive og absorberer moralen sin fra den dominerende kulturen, betyr ikke at det ikke er mulig å være objektiv.
Hvorfor er det irrasjonelt å ikke ta hensyn til dyr, om man ikke får noen sosiale konsekvenser ut av det?

Men om man absolutt vil argumentere for at det moralsk rette kun er det som er i din egeninteresse, så kan man umulig argumentere for at noen som gjør ondskapsfulle handlinger men faktisk tjener på det personlig, gjør noe moralsk galt. De gjør noe moralsk galt fra DITT STÅSTED, fordi du kanskje vil tape på det, men fra sitt ståsted var det det moralsk riktige, siden de faktisk tjente på det. Da må man si at moralen i høyst grad er subjektiv, og ikke objektiv.
Sist endret av Invisible Elf; 14. desember 2010 kl. 11:18.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg viser til ditt innlegg om hva som er altruistisk atferd. Nå som du har fått bie-situasjonen til å være egoistisk (din mening), hvorfor er da ikke denne situasjonen her egoistisk?
Vis hele sitatet...
Den ER egoistisk. Hvis du nå går tilbake og leser den posten om antilopen en gang til vil du se at hensikten med antilope-eksempelet var å vise et fenomen som teknisk sett kvalifiserer som et altruistisk gen I HENHOLD TIL TEORIEN OM ALTRUISTISKE GENER. Alle som leser antilope-eksempelet mitt skjønner at dette umulig kan være altruisme. Meningen min er altså å få folk til å tenke "men veeent nå litt! Hvis dette liksom skal være altruisme må det være noe galt med teorien om genetisk altruisme." Og det er akkurat det som er poenget mitt: det er noe fundamentalt galt med en teori som kaller egoistisk atferd for altruistisk.

Matematikken er den samme i bie-eksempelet som i Antilope-eksempelet. I begge tilfeller er det et gen som koder for en viss atferd og som har 2 mulige utfall: i 99% av tilfellene bidrar genet at man lever lenger, mens i 1% av tilfellene må man bøte med livet.

Med andre ord hvis vi erstatter selve handlingen med det mer generiske "noe skjer" uten å spesifisere hva dette er ser altså fra et genetisk synspunkt bie- og antilope-eksemplene identiske ut. Antilope-eksempelet mitt er ÅPENBART egoistisk, og poenget mitt er at bie-eksempelet også er egoistisk selv om det første øyekast (eller var det biestikk?) kan virke altruistisk.

Det dreier seg egentlig om russisk rullett. Det er 1 kule i magasinet og 99 tomme hylser. Dersom du får kula er det game over. Får du en av de 99 andre alternativene tjener du grovt på spillet. Er det altruistisk å spille dette spillet bare fordi man bøter med livet for andres profitt i visse tilfeller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onarki Vis innlegg
Det dreier seg egentlig om russisk rullett. Det er 1 kule i magasinet og 99 tomme hylser. Dersom du får kula er det game over. Får du en av de 99 andre alternativene tjener du grovt på spillet. Er det altruistisk å spille dette spillet bare fordi man bøter med livet for andres profitt i visse tilfeller?
Vis hele sitatet...
Viss du får gevinsten uansett taper du på å spille. Og ein avviker utan sjølvmordsgenet spiller ikkje - han høster kun suksess fra at andre spiller, og omkommer.

Difor er ikkje det du seier ein ESS.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hvorfor er det irrasjonelt å ikke ta hensyn til dyr, om man ikke får noen sosiale konsekvenser ut av det?
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan være moralsk i et samfunn hvor du er omgitt av irrasjonelle mennesker, som ikke ville vært moralsk ellers. For eksempel er det i dag rasjonelt for meg å betale skatt som går til alt fra opera som jeg ikke har lyst på, til nytteløs u-hjelp, men det er bare fordi alternativet er desto verre (fengselstraff). Hvis du er slakter i et muslimsk land og ikke har mulighet til å ta en annen jobb, da vil det være moralsk av deg å slakte dyrene halal dersom alternativet er å ikke tjene penger.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Men om man absolutt vil argumentere for at det moralsk rette kun er det som er i din egeninteresse, så kan man umulig argumentere for at noen som gjør ondskapsfulle handlinger men faktisk tjener på det personlig, gjør noe moralsk galt.
Vis hele sitatet...
En ondskapsfull handling er ikke moralsk. Hvis det VAR tilfelle at ondskapsfulle handlinger var lønnsomme for individet, ville de ikke vært ondskapsfulle. Disse handlingene ville da blitt selektert fram av evolusjonsprosessen. Det faktum at mennesket er en svært fredelig og sosial art, bør fortelle deg at handlinger som drap, tyveri, voldtekt og svindel, statistisk sett ikke er lønnsomme for individet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viss du får gevinsten uansett taper du på å spille.
Vis hele sitatet...
Enig, du MÅ spille spillet for å vinne, ellers har vi ikke med en ESS å gjøre.

Og ein avviker utan sjølvmordsgenet spiller ikkje - han høster kun suksess fra at andre spiller, og omkommer.

Difor er ikkje det du seier ein ESS.
Vis hele sitatet...
Men kjære deg, biestikk-genet eksisterer jo og har gjort det i millioner av år! Åpenbart er dette en evolusjonært stabil strategi. Det er altså noe med biene som gjør at Trude MÅ velge å spille russisk rullett for å ta del i gevinsten. Hvorfor du fortsetter å hamre på dette poenget når det er åpenbart at biestikkgenet er en ESS skjønner jeg ikke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viss du får gevinsten uansett taper du på å spille. Og ein avviker utan sjølvmordsgenet spiller ikkje - han høster kun suksess fra at andre spiller, og omkommer.

Difor er ikkje det du seier ein ESS.
Vis hele sitatet...
Men fyren sier jo at det ikke er et alternativ å ikke spille. Hvorfor er det i såfall galt av han å hevde dette? Jeg prøver å forstå, men bruker heller tid på å klargjøre motsetningene deres, og be om argumenter. Jeg har ikke tid eller evne til å lese meg opp til nivået enda.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
En ondskapsfull handling er ikke moralsk. Hvis det VAR tilfelle at ondskapsfulle handlinger var lønnsomme for individet, ville de ikke vært ondskapsfulle. Disse handlingene ville da blitt selektert fram av evolusjonsprosessen. Det faktum at mennesket er en svært fredelig og sosial art, bør fortelle deg at handlinger som drap, tyveri, voldtekt og svindel, statistisk sett ikke er lønnsomme for individet.
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du at vi har skatt for å finansiere et velferdssystem i Norge da? Mener du at majoriteten av Norges befolkning er irrasjonelle siden de har stemt fram politikere som ønsker dette? Har Norge møtt en evolusjonær blindvei med en befolkning der flertallet er irrasjonelt?
Hei Dr. Bobo har du en god definisjon av ondskap? Blir ikke det veldig subjektivt?
For Israelere er palestinere onde, for palestinere er Israel onde.
At du kan bruke ondskap som en absolutt sannhet henger igrunn godt sammen med resten av budskapet.
Skulle nesten tro det var snakk om religion, så skråsikkert som dette blir presentert.

Det er slik det blir krig i verden. En gruppe tror de vet hva som er riktig og galt og overbeviser seg selv og sine at det de gjør er moralsk riktig. Da er alt tillat i kampen mot det onde.
Sist endret av Bothrops; 14. desember 2010 kl. 12:42.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hvordan forklarer du at vi har skatt for å finansiere et velferdssystem i Norge da? Mener du at majoriteten av Norges befolkning er irrasjonelle siden de har stemt fram politikere som ønsker dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke, jeg vet.

Her ser du noen ferske eksempler på hva velferdsstaten fører til:

http://friborgerforbundet.no/Statsvelferdenimedia.htm

Har Norge møtt en evolusjonær blindvei med en befolkning der flertallet er irrasjonelt?
Vis hele sitatet...
Velferdsstaten (eller stater generelt) er bare noen sekunder gamle i evolusjonær målestokk.
Argumentet er som følger: Moralorganet er utviklet for å motivere individet til å ta valg som fremmer dets langsiktige egeninteresse, på samme måte som lungene er utviklet for å hjelpe til med transport av oksygen og karbondioksid til og fra cellene i kroppen. Hvis det var fysiologi vi diskuterte, ville ditt spørsmål vært: "Å puste inn luft er NATURLIG, men hvorfor er det GOD pusting?"
Vis hele sitatet...

Føttene våre ble utviklet slik at vi kunne gå oppreist, da er det feil av oss å klatre i trær!
Doh! Dette er ikke bra nok.

Det er revnende likegyldig hva årsaken til vårt moralorgan er – vi har ikke lenger behov for å utelukkende handle i egeninteresse, da vi fint overlever selv om vi av og til begår altruistiske handlinger! Faktisk blir livskvaliteten vår generelt bedre, om vi alle viser litt medmenneskelighet av og til.

Poenget mitt er at naturlig != bra. Å puste inn luft er ikke bra siden det er naturlig, det er bra fordi alternativet er å dø. Alternativet til en egoistisk-basert moral er ikke å dø, alternativet er å leve i en god sameksistens med sine artsfrender, hvor folk flest har det litt bedre siden man viser medmenneskelighet.
Sist endret av Roolfe; 14. desember 2010 kl. 13:51.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hei Dr. Bobo har du en god definisjon av ondskap?
Vis hele sitatet...
Handlinger som er imot menneskets natur som et rasjonelt, produktivt og sosialt vesen.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
For Israelere er palestinere onde, for palestinere er Israel onde.
Vis hele sitatet...
Sannheten er at ingen er ond i form av å være israeler eller palestiner, men det finnes både israelere og palestinere som er onde.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Skulle nesten tro det var snakk om religion, så skråsikkert som dette blir presentert.
Vis hele sitatet...
Ikke skråsikkert, bare sikkert. Vi kan presentere det som sikkert fordi vi har virkeligheten på vår side. Den som er skråsikker er du. Du er skråsikker på at moral er subjektivt, til tross for at ingenting i virkeligheten stemmer med den påstanden.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er slik det blir krig i verden. En gruppe tror de vet hva som er riktig og galt og overbeviser seg selv og sine at det de gjør er moralsk riktig. Da er alt tillat i kampen mot det onde.
Vis hele sitatet...
Individualister er sikre på at det er moralsk å la fredelige mennesker leve i fred. Blir det krig av dette? Hvem er i så fall skyld i denne krigen?
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Ikke skråsikkert, bare sikkert. Vi kan presentere det som sikkert fordi vi har virkeligheten på vår side. Den som er skråsikker er du. Du er skråsikker på at moral er subjektivt, til tross for at ingenting i virkeligheten stemmer med den påstanden.
Vis hele sitatet...
Jeg er skråsikker på at jeg ikke har en fast moral, eller er mer bevisst på rett og galt enn andre mennesker. Moral er noe som må utvikles og kultiveres for å gi et godt resultat.
Det som var moralsk greit for meg å gjøre på barneskolen er ikke greit nå.
Det noen vil se som moralsk korrekt vil jeg kalle ondskap (min definisjon av ondskap, som ikke nødvendigvis gjelder for noen andre)

Hvordan du kan påstå at det er en fellesnevner inni der, en slags universell sannhet er meg en gåte. Du har vært innom bier, maur, genetikk og naturlig utvalg, men har fortsatt ikke kommet noe nærmere en god forklaring.

Det som utifra din definisjon ikke er sosialt, produktivt og rasjonellt er ondskap. For deg. I dine øyne.
Ikke prøv å prakk på meg et organ jeg ikke vil ha.
Dette moralorganet er din versjon av guddommelig instrukser og kan verken bevises eller motbevises. Så jeg gir meg her, er grenser for hvor mye man skal banke hue i veggen.

Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Individualister er sikre på at det er moralsk å la fredelige mennesker leve i fred. Blir det krig av dette? Hvem er i så fall skyld i denne krigen?
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor langt dere er villige til å gå for å få være i fred.
Sist endret av Bothrops; 14. desember 2010 kl. 14:27.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Føttene våre ble utviklet slik at vi kunne gå oppreist, da er det feil av oss å klatre i trær!
Vis hele sitatet...
En mer passende analogi er å si at det er dårlig bruk av beina dine å bruke dem til å krabbe.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det er revnende likegyldig hva årsaken til vårt moralorgan er – vi har ikke lenger behov for å utelukkende handle i egeninteresse, da vi fint overlever selv om vi av og til begår altruistiske handlinger! Faktisk blir livskvaliteten vår generelt bedre, om vi alle viser litt medmenneskelighet av og til.
Vis hele sitatet...
Dette er en selvmotsigelse. Dersom du handler for å bedre livskvaliteten din, kan handlingene umulig være altruistiske. Da må de være egoistiske!

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Poenget mitt er at naturlig != bra. Å puste inn luft er ikke bra siden det er naturlig, det er bra fordi alternativet er å dø.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i dette. Og alternativet til å være egoistisk er også å dø. Det er ikke sikkert man dør momentant, men ved å handle altruistisk (altså mot din egeninteresse) kan du være sikker på at du får et dårligere (og sannsynligvis kortere) liv.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det noen vil se som moralsk korrekt vil jeg kalle ondskap (min definisjon av ondskap, som ikke nødvendigvis gjelder for noen andre)
Vis hele sitatet...
Mener du at henretting av homofile kan være ondt for noen, men moralsk riktig for andre?

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dette moralorganet er din versjon av guddommelig instrukser og kan verken bevises eller motbevises.
Vis hele sitatet...
Med "moralorgan" menes den medfødt evnen til å erverve moral, akkurat som vi har en medfødt evne til å erverve språk - språkorganet. Benekter du dette?
Sist endret av Bobo Dioulasso; 14. desember 2010 kl. 14:58.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men fyren sier jo at det ikke er et alternativ å ikke spille. Hvorfor er det i såfall galt av han å hevde dette?
Vis hele sitatet...
Dette er et svært godt spørsmål. Jeg har gitt et REALISTISK eksempel (bistikk-genet finnes fordi bier ikke reproduserer seg, alle arbeidere er i slekt med hverandre, så enten har alle sammen bistikk-genet eller så har de det ikke). Slashdot kritiserer meg for å "bare" komme med et realistisk eksempel og sier at hvis arbeiderbier kunne reprodusert seg (noe de ikke kan) så ville ikke bistikkgenet fungert. Han endrer altså premisset fra et mulig eksempel som faktisk eksisterer i virkeligheten (bistikkgenet finnes) til et eksempel som UMULIG kan eksistere i virkeligheten (fordi det ikke er en evolusjonært stabil strategi) og dernest kritiserer han meg for å komme med vås fordi eksempelet mitt umulig kan eksistere i virkeligheten.

Personlig finner jeg denne argumentasjonsteknikken svært fascinerende og besynderlig. Jeg har aldri truffet noen som har argumentert akkurat på den måten.
Haha, hvordan kan du si at å handle altruistisk vil gi deg et kortere og mindre lykkelig liv? Skal vi se på et par altruistiske handliger som du mener vil føre til nedsatt livskvalitet og lavere levetid:

1. Donere penger til veldedige formål.
- Hm, kortere levetid? Lavere livskvalitet?

2. Du ser at naboen ikke får start på bilen. Du hjelper han å dytte den igang
- Forklar, hvordan dette vil gjøre min levetid kortere?

Kunne sikkert sittet her i ett år å kommet med altruistiske handlinger som ikke får deg til å dø eller miste livskvalitet. Så fortell meg hvorfor en handling som kan bedre din livskvalitet må være egoistisk? Livskvalitet måles ikke bare i penger, det måles også i glede og lykke. Hvis du hjelper noen og føler en glede ved dette, kaller du det da en egoistisk handling?

Du burde kanskje ordlegge deg litt annerledes, for slik du skriver så er en alturistisk handling synonymt med å korte din levetid. Det henger faktisk ikke på greip
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
1. Donere penger til veldedige formål.
- Hm, kortere levetid? Lavere livskvalitet?
Vis hele sitatet...
Så lenge du verdsetter givergleden mer enn pengene du gir fra deg, er det egoistisk å donere.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
2. Du ser at naboen ikke får start på bilen. Du hjelper han å dytte den igang
- Forklar, hvordan dette vil gjøre min levetid kortere?
Vis hele sitatet...
Så lenge du verdsetter å hjelpe mer enn tiden og kaloriene du ofrer, er det egoistisk å hjelpe naboen din.

Altruisme vil si å ofre en verdi for en lavere eller ingen verdi. Så lenge du verdsetter det du får igjen mer enn det du ofrer, er du ikke altruistisk.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Livskvalitet måles ikke bare i penger, det måles også i glede og lykke.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp poenget mitt! Hvordan i all verden har du fått det for deg at JEG er materialist?

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvis du hjelper noen og føler en glede ved dette, kaller du det da en egoistisk handling?
Vis hele sitatet...
Det ER egoistisk.
Sist endret av Bobo Dioulasso; 14. desember 2010 kl. 15:33.
Leste litt grundigere, og ser at du skriver "sannsynligvis kortere levetid". Men du skriver at det vil føre til nedsatt levestandard/levekvalitet.

Og jeg tror noe av problemet ligger der jeg. Dere har svaret, nå må dere bare tilpasse virkligheten/vitenskapen til dette svaret. Dere snakker som om dette er fakta, dette er ting som er helt sikkert. Selvom det strider med grunnleggende biologi. Og alt dette, alt dette bunner ut i fritak fra skatter? hehe

Poenget er, jeg gir måndlig 150 kr til Røde Kors. Har egentlig litt lyst til å slutte fordi det er mye for en 18åring. Vet ikke hvor stor glede det gir meg å donere penger. Men jeg ville sikkert hatt mer glede av å bruke de 150 kr på noe morsomt, marihunana? Mat? Byen?

Hvis jeg feks hadde hjulpet naboen med bilen så hadde det ikke vært noe jeg hadde synes var veldig morsomt å bruke tid på. Så du kan si at jeg "taper" på det.

Vil mine donasjoner til Røde Kors føre til kortere levetid og lavere livskvalitet for meg? Hvordan?
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
En mer passende analogi er å si at det er dårlig bruk av beina dine å bruke dem til å krabbe.

Dette er en selvmotsigelse. Dersom du handler for å bedre livskvaliteten din, kan handlingene umulig være altruistiske. Da må de være egoistiske!

Jeg er enig i dette. Og alternativet til å være egoistisk er også å dø. Det er ikke sikkert man dør momentant, men ved å handle altruistisk (altså mot din egeninteresse) kan du være sikker på at du får et dårligere (og sannsynligvis kortere) liv.
Vis hele sitatet...
Handlingene i seg selv trenger ikke å forbedre livskvaliteten, med faktumet er at om mange har det jeg kaller god moral, vil alle jevnt over få det bedre. Man kan selvsagt få det enda bedre om man handler egoistisk samtidig som man utnytter andres godhet, men da har man det jeg kaller dårlig moral.

Om jeg gir noen en gave behøver jeg ikke å ha en baktanke, annet enn et ønske om at mottakeren skal få noe fint. Om du kaller en slik handling egoistisk (du kan sikkert vinkle det mot at jeg egentlig bare gjør det for å få en god følelse), mister ordet sin mening. Det blir meningsløst å bruke ordet egoistisk, om alt vi gjør uansett er egoistisk

Alternativet til egoistisk er ikke å dø, hvor får du dette fra? Vi er ikke lengre i den fasen av utviklingen hvor alt vi gjør sentreres rundt det å holde seg i live - vi kan nesten ta det for gitt at vi kommer til å få leve til i morgen, mat er lett å få tak i osv.

Du bruker 2 aksiomer i argumentasjonen din. Det første er at naturlig = bra, det andre er at "livet er meningen med livet". Det var onarki som kom med sistnevnte, men jeg antar at du står for det samme. Begge er feil. Det finnes ingen mening med livet, en mening med livet forutsetter at noen har skapt liv og at det ligger intensjoner bak - så med mindre du er religiøs ser jeg ikke hvordan du kan bastant påstå dette. At noe naturlig automatisk er bra er også feil. På samme måte som vi har utviklet "moral-organet", har vi også utviklet fremmedfrykt. Dette "fremmedfrykt-organet" har beskyttet oss opp gjennom utviklingen vår, og ligger fortsatt i oss. På samme måte som vi nå ikke lenger har behov for å utelukkende handle i egeninteresse, trenger vi heller ikke lengre å handle ut i fra vår naturlige fremmedfrykt.

Til slutt vil jeg poengtere at du har et fryktelig, nesten naivt syn på menneskets godhet, alternativt er ikke det man tradisjonelt kaller "godhet" noe du verdsetter. Mennesker er sosiale dyr, det er sant. Men mennesker er også voldelige, irrasjonelle dyr, med mange "ulemper" fra naturens side. Vi har iboende fremmedfrykt, sjalusi, kynisme osv. I tillegg varierer det veldig mye fra person til person hva de finner "naturlig". Det virker som om at du baserer denne moralfilosfien din på at alle egentlig er snille og greie. I virkeligheten finnes det mange som gjerne tråkker på andre mennesker og dyr om det innebærer økt profitt eller velbehag, og jeg synes det er forkastelig om du mener at slike holdninger er moralsk riktige så lenge de er rasjonelt gjennomtenkt.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Man kan selvsagt få det enda bedre om man handler egoistisk samtidig som man utnytter andres godhet, men da har man det jeg kaller dårlig moral.
Vis hele sitatet...
Du begår kardinalfeilen og setter likhetstegn mellom egoisme og umoral. Det du mener er at man kan få det enda bedre om man lever som en asosial parasitt. Jeg er helt uenig. Jeg tror slike mennesker er bitre, utakknemlige og ulykkelige. Men hvis du virkelig tror du kan få det bedre om du lever på denne måten, hvorfor forsøker du ikke?

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det blir meningsløst å bruke ordet egoistisk, om alt vi gjør uansett er egoistisk
Vis hele sitatet...
Det går an å handle altruistisk, og det gjør man ved å ofre en verdi for en mindre eller ingen verdi.

Det finnes ingen mening med livet, en mening med livet forutsetter at noen har skapt liv og at det ligger intensjoner bak - så med mindre du er religiøs ser jeg ikke hvordan du kan bastant påstå dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke første gangen en kollektivist i denne tråden velger å knytte et i utgangspunktet jordnært begrep opp til Gud, men det som er interessant denne gangen er at DU insisterer på å blande inn Gud samtidig som du anklager MEG for å være religiøs!

Meningen med livet er å leve et lykkelig liv i tråd med sin natur. Dette er en helt objektiv og jordnær bruk av begrepet "mening". Hvorfor er ikke dette godt nok? Hvorfor må Gud være med for at livet skal ha mening?

Sitat av Roolfe Vis innlegg
At noe naturlig automatisk er bra er også feil.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at alt som er naturlig er bra, men at det er naturen vi må ta utgangspunkt i når vi skal finne ut hva som er bra.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
På samme måte som vi har utviklet "moral-organet", har vi også utviklet fremmedfrykt. Dette "fremmedfrykt-organet" har beskyttet oss opp gjennom utviklingen vår, og ligger fortsatt i oss. På samme måte som vi nå ikke lenger har behov for å utelukkende handle i egeninteresse, trenger vi heller ikke lengre å handle ut i fra vår naturlige fremmedfrykt.
Vis hele sitatet...
Fremmedfryktorganet er svært nyttig. Det er sunt å ha en grunnleggende skepsis til det som er nytt og fremmed. Men akkurat som med språk- og moralorganet, er det fullt mulig å feilprogrammere fremmedfryktorganet, slik at vi for eksempel reagerer med frykt når vi ser en katt, eller IKKE reagerer med frykt når man blir angrepet av en løve.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
mennesker er også voldelige, irrasjonelle dyr
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke dette som er menneskes natur. De aller fleste mennesker er fredelige og rasjonelle i omgang med mennesker de kjenner. Det er først når man omgås fremmede og relasjonene til andre mennesker blir svak, at man har en tendens til å bli hensynsløs og voldelig. Dette skyldes ikke at vi av natur er voldelige, men at mennesket har evolvert i små grupper hvor omgang med fremmede var svært uvanlig. Når mennesker går til valgurnene er de derfor i stand til å gi sitt samtykke til handlinger som de aldri ville turt å gjennomføre i mindre grupper. Ville DU grafset til deg din nabos penger og truet med å bure han inne om han forsvarte deg?

* deg = seg
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Du begår kardinalfeilen og setter likhetstegn mellom egoisme og umoral. Det du mener er at man kan få det enda bedre om man lever som en asosial parasitt. Jeg er helt uenig. Jeg tror slike mennesker er bitre, utakknemlige og ulykkelige. Men hvis du virkelig tror du kan få det bedre om du lever på denne måten, hvorfor forsøker du ikke?
Vis hele sitatet...

Jeg gjør det av og til. Jeg har både nasket, manipulert andre og løyet i mitt liv, uten at jeg mistet nattesøvnen, men jeg prøver å unngå det av hensyn til andre. Du sier at en god moralsk handling = en naturlig, egoistisk handling. Om man delvis lever som en asosial parasitt, som du kaller det, begår man egoistiske handlinger og dermed også moralsk riktige handlinger i følge deg. Hvordan du kan kalle det god moral vet ikke jeg.

Det går an å handle altruistisk, og det gjør man ved å ofre en verdi for en mindre eller ingen verdi.
Vis hele sitatet...

Riktig, og dette er noe man burde gjøre av og til, så får andre det litt bedre også.

Det er ikke første gangen en kollektivist i denne tråden velger å knytte et i utgangspunktet jordnært begrep opp til Gud, men det som er interessant denne gangen er at DU insisterer på å blande inn Gud samtidig som du anklager MEG for å være religiøs!

Meningen med livet er å leve et lykkelig liv i tråd med sin natur. Dette er en helt objektiv og jordnær bruk av begrepet "mening". Hvorfor er ikke dette godt nok? Hvorfor må Gud være med for at livet skal ha mening?
Vis hele sitatet...

Tankegangen her er såre enkel. Om du ser en sølepytt hvor en hest står og gjør seg utørst, kan du alltids tenke at meningen med sølepytten er å gjøre hesten utørst. Faktumet er at sølepytten kun er der som et resultat av regn, regnskyen hadde ingen intensjoner når den skapte sølepytten. Hadde derimot hesten skapt sølepytten ved å grave en grop, hadde meningen med sølepytten vært å gjøre hesten utørst.


På samme måte er livene våre et resultat av en enormt stor prosess som oppstod ved en tilfeldighet. Liv oppstod ikke for at vi skulle leve, liv bare oppstod.


Man kan godt finne mening i livet, og hvilken mening du finner i livet skal jeg ikke legge meg opp i. Det er neppe en objektiv sannhet hva man burde finne meningsfullt.


Her er greia, om du hadde sagt:
"Forutsatt at meningen med livet er å leve i tråd med sin natur, og at moral defineres som å leve i henhold til natur, SÅ er god moral....", så hadde jeg ikke kunnet sagt noe. Problemet er at du tar disse forutsetningen og forventer at alle deler de.

Jeg sier ikke at alt som er naturlig er bra, men at det er naturen vi må ta utgangspunkt i når vi skal finne ut hva som er bra.
Vis hele sitatet...

Alt er naturen, alt vi gjør er naturlig. Det motsatte av naturlig er unaturlig - noe som ikke finnes. Jeg er forsåvidt enig at man bør se på det som faktisk er reellt, og ikke oppfunnet, men dette er langt fra hva du har gjort. Du har igjen og igjen gjentatt at noe er bra utelukkende fordi det er naturlig.

Fremmedfryktorganet er svært nyttig. Det er sunt å ha en grunnleggende skepsis til det som er nytt og fremmed. Men akkurat som med språk- og moralorganet, er det fullt mulig å feilprogrammere fremmedfryktorganet, slik at vi for eksempel reagerer med frykt når vi ser en katt, eller IKKE reagerer med frykt når man blir angrepet av en løve.
Vis hele sitatet...

Poenget er at mennesker ofte viser fremmedfrykt mot homofile, folk med en annen religiøs bakgrunn, folk med en annen hudfarge osv. Alt dette er naturlig, det kommer av seg selv. Vi er rasistiske vesener om vi ikke aktivt gjør noe for å forhindre det.

Nei, det er ikke dette som er menneskes natur. De aller fleste mennesker er fredelige og rasjonelle i omgang med mennesker de kjenner. Det er først når man omgås fremmede og relasjonene til andre mennesker blir svak, at man har en tendens til å bli hensynsløs og voldelig. Dette skyldes ikke at vi av natur er voldelige, men at mennesket har evolvert i små grupper hvor omgang med fremmede var svært uvanlig.
Vis hele sitatet...

Nå lever vi i en globalisert verden hvor vi møter ukjente mennesker hele tiden. Vi lever ikke lengre i små stammesamfunn. Du sitter jo faktisk her å skriver det samme som meg - mennesker kan være voldelige av natur.
Sist endret av Roolfe; 14. desember 2010 kl. 17:45.
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Mener du at henretting av homofile kan være ondt for noen, men moralsk riktig for andre?
Vis hele sitatet...
Bingo
Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Med "moralorgan" menes den medfødt evnen til å erverve moral, akkurat som vi har en medfødt evne til å erverve språk - språkorganet. Benekter du dette?
Vis hele sitatet...
Jeg benekter at det er akkurat som språkorganet.
edit:

Ønsker å legge til noe:

Sneipen92: "Hvis du hjelper noen og føler en glede ved dette, kaller du det da en egoistisk handling?"
Bobo Dioulasso: "Det er egoistisk"

-Dette er bull. Det er egoistisk om intensjonen bak det å hjelpe er å få en godfølelse, og at man verdsetter denne følelsen mer enn de kreftene/pengene man brukte på å gi. Om jeg gir penger til en veledighet er ikke intensjonen bak først og fremst å få en godfølelse. Igjen, om du kaller dette egoistisk, så går det ikke an å handle altruistisk, og da forsvinner meningen med ordene.
Sist endret av Roolfe; 14. desember 2010 kl. 18:05.
Bobo: Kan du forklare meg hva i alle dager du mener med moralorgan og fremmedfryktorgan? Er moralorganet et eget organ du ser for deg at mennesket har? Jeg prøvde meg på et norsk søk på ordet "moralorgan" og kan ikke si at jeg fant så mye annet enn de gangene du har nevnt det.

Såvidt meg bekjent er det prefrontalen i nøtta di som brukes til å bedømme hva som er en god eller dårlig handling, samt (men ikke begrenset til) kortsiktig og langsiktig planlegging. Den har altså den egenskapen til å fungere som en stopper mellom tanke og handling. Det er korrekt at vi har et eget spesialisert nevralt nettverk som gjør denne typen beregninger, men å påstå at det er et eget organ faller i alle fall ikke for god fisk hos meg.

Hvor sitter fremmedfryktorganet?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Bobo: Kan du forklare meg hva i alle dager du mener med moralorgan og fremmedfryktorgan? Er moralorganet et eget organ du ser for deg at mennesket har?
Vis hele sitatet...
Det er forklart flere ganger i tråden, senest på forrige side.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg prøvde meg på et norsk søk på ordet "moralorgan" og kan ikke si at jeg fant så mye annet enn de gangene du har nevnt det.
Vis hele sitatet...
Jeg får 11 600 Google-treff på "moral organ".

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hvor sitter fremmedfryktorganet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi heller kan kalle det fryktorganet, altså den medfødte evnen til å føle frykt. Nøyaktig hvor i hjernen det sitter er ikke relevant for diskusjonen.
Dette har alt i alt vært en ganske god debatt, og etter litt nærmere betenkningstid tror jeg at jeg har kommet opp med det korrekte navnet på "altruisme" i evolusjon, nemlig "russisk rulett." Biestikk-genet er ikke et altruisme-gen eller et selvmordsgen fordi disse navnene utelukkende fokuserer på hva som skjer i de få tilfellene der hvor bien dør.

Det korrekte navnet burde være "russisk rulett"-genet, BÅDE fordi dette er en korrekt beskrivelse av det TOTALE spillet som genet koder for OG fordi hvis man ser isolert sett på de gangene en spiller skyter seg selv ser dette til forveksling ut som altruisme -- spilleren ofrer sitt liv for de andre spillernes fortjeneste.

Det er viktig å forstå at alle som deltar i russisk rulett gjør det fordi de forventer å TJENE på det. Det er en kalkulert risiko som KAN medføre ens egen død, men det er mest sannsynlig at man tjener på det. Russisk rulett er altså et EGOISTISK spill. Hvis man derimot kun filmer selektivt den ene gangen noen faktisk ender opp med å skyte seg selv i tinningen SER DET UT SOM selvmord, men det er ikke det. Det er bare uflaks at kula var akkurat der i revolveren akkurat da.

For meg har dette vært en fruktbar debatt fordi jeg ikke hadde tenkt på russisk rulett som en metafor før. Jeg vil derfor takke debattantene som har bidratt til at jeg kunne formulere angivelig altruisme på denne visuelt forståelige måten slik at det fremmer forståelsen av spillet som egoistisk for individet, og ikke altruisme.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Om man delvis lever som en asosial parasitt, som du kaller det, begår man egoistiske handlinger og dermed også moralsk riktige handlinger i følge deg. Hvordan du kan kalle det god moral vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Stråmann.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Tankegangen her er såre enkel. Om du ser en sølepytt hvor en hest står og gjør seg utørst, kan du alltids tenke at meningen med sølepytten er å gjøre hesten utørst. Faktumet er at sølepytten kun er der som et resultat av regn, regnskyen hadde ingen intensjoner når den skapte sølepytten. Hadde derimot hesten skapt sølepytten ved å grave en grop, hadde meningen med sølepytten vært å gjøre hesten utørst.

På samme måte er livene våre et resultat av en enormt stor prosess som oppstod ved en tilfeldighet. Liv oppstod ikke for at vi skulle leve, liv bare oppstod.
Vis hele sitatet...
Enig, men livet har likevel en objektiv mening for oss som lever det. Ikke for GUD. For OSS. Denne meningen avhenger av vår natur. Hvem eller hva som har skapt oss er irrelevant.

Hvis jeg dyrker fram et syntetisk menneske i et laboratorium, vil du si at jeg står fritt til å definere meningen med livet til dette mennesket?

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Om jeg gir penger til en veledighet er ikke intensjonen bak først og fremst å få en godfølelse.
Vis hele sitatet...
Mener du at livet ditt ville vært bedre om du ikke hadde gitt penger til veldedighet? Hvis nei, så er det ikke altruistisk å gi.
Sitat av onarki Vis innlegg
Den ER egoistisk. Hvis du nå går tilbake og leser den posten om antilopen en gang til vil du se at hensikten med antilope-eksempelet var å vise et fenomen som teknisk sett kvalifiserer som et altruistisk gen I HENHOLD TIL TEORIEN OM ALTRUISTISKE GENER.
Vis hele sitatet...
Nei, for ti tusende gang. Det kvalifiserer på ingen måte som altruisme å ikke klare å løpe fra løven. Det er fordi hensikten med atferden er å slippe unna selv, gjerne på andres bekostning. Hva slags gen skulle dette vært? Konsekvent-snuble-etter-500-meter-genet? Dette er som å si at det er altruistisk å ikke mestre et mordforsøk fordi andre fikk livet i gavet av det.

Ok, Onar, det er nok på tide at jeg forteller deg dette nå. Du skjønner det, at i de siste postene har du faktisk diskutert stikk i mot deg selv. Det har helt ærlig vært ganske morsomt å se på, men jeg føler det er på tide å påpeke det nå som du faktisk har uttalt deg så spesifikt som jeg hadde håpet på. Så! La meg utdype!

Først, la oss gå "back to basics". Hva er altruisme, og hva er egoisme? Store Norske Leksikon har følgende å si om saken:

altruisme, uselvisk og offervillig holdning og handling overfor andre, motsatt egoisme.

egoisme, tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel, og som bare tar hensyn til andres vel når det kan tjene egeninteressen.

Ok, så hva ser vi her? Jo altruisme og egoisme går på handlinger og holdning. Å gi bort penger er normalt en uselvisk og offervillig handling, og er følgelig altruisme. Å med hensikt ofre sitt eget liv for andre er en uselvisk og offervillig handling, og er følgelig altruisme. Og like viktig: Å eksistere er ingen handling eller tenkemåte, og dermed ikke altruisme. Å ha et gen er ingen handling eller tenkemåte, og dermed ikke altruisme. Så ingen av disse tingene kan på noen måte sies å være hverken egoistiske eller altruistiske. Det er for eksempel hverken egoistisk eller altruistisk av en elg å ha gevir – det er ikke noe den kan noe for, det er bare slik det er. I tillegg er det ikke altruisme å feile i en egoistisk handling. Ok? Dette er ikke åpent for fri synsing, det er bare slik det er.

For hva er det moral dreier seg om? Jo, handlinger. Det er ikke dårlig eller god moral å ha et gen. Det er ikke dårlig eller god moral å eksistere. Eller å ha gevir. Eller blå øyne. Moral, såvel som altruisme og egoisme, angår kun handlinger og holdninger.

Dernest, hva innebærer det at et trekk er fordelaktig? Jo, det innebærer at sannsynligheten for at genet som definerer trekket skal spre seg videre øker som følge av at trekket selv. For som alle vet er trekkene en konsekvens av genene man har. Er trekket fordelaktig betyr det at det favoriseres av naturlig seleksjon, som igjen viser seg ved at trekket blir utbredt i populasjonen, noe som da betyr at mange har de samme genene; altså har de genene spredd seg mer effektivt.

For at genene må spre seg mer effektivt må altså sannsynligheten for reproduksjon blant den gruppen/delen av populasjonen som har genet øke. Fordeler du denne økte totale sannsynligheten ned på antall individer må nødvendigvis den øke også. Du husker kanskje tvillingeksempelet og Hamiltons regel? Den ene doblet sin sannsynlighet for reproduksjon, mens den andre halverte den. Det var en altruistisk handling fra den ene tvillingen som medførte at hans/hennes personlige mulighet for reproduksjon gikk ned med 50%, mens den totale sannsynligheten for at deres identiske sett med gener, og da trekk, ble spredd videre økte med 25%. Dette prinsippet har du helt eksplisitt sagt deg enig i.

Ok, så ser du hva som skjer der? Tvillingen som utførte den altruistiske handlingen mistet 50% av sin reproduksjonsevne. Selvsagt ville det være mer gunstig for den tapende tvillingen som individ å ikke inneha genet som oppfordret til handlingen, ettersom han/hun da hadde hatt dobbelt så høy sannsynlighet for reproduksjon. Så det hjelper denne spesifikke tvillingen svært lite, fra et individsentrert synspunkt, at den totale sannsynligheten øker, ettersom det går direkte utover den selv. Likevel vil de altruistiske tvillingene spre sine gener mer effektivt og utkonkurrere de egoistiske i dette spesifikke tilfellet. Og som tidligere påpekt, å inneha et gen er ingen handling eller holdning, og er følgelig ikke hverken altruisme eller egoisme i følge noen som helst akseptert definisjon av begrepene. Så, altså, den altruistiske handlingen medførte at den som utførte handlingen gikk i tap, og strategiens evolusjonære stabilitet bekreftes gjennom statistikk, og spredningen av atferden til nye generasjoner skjer gjennom nedarving av deres felles gener. Å ha genene er ikke i seg selv en handling, og å få de spesifikke genene er ikke noe man velger og dermed heller ingen handling, så å ha genene er dermed ikke hverken altruistisk eller egoistisk.

Og, bare for å gjøre det hele enda mer spennende – og jeg anbefaler deg å følge med nå – innfører vi en sannsynlighet for at en tvilling med genet faktisk skal utføre handlingen. La oss si at tvillingen i 60% av tilfellene av et spesielt utløsende stimulus ofrer halvparten av sin reproduksjonsevne for å doble den hos sin bror eller søster. Hvis vi overfører dette eksempelet til det noe absurde eksempelet ditt hvor man kan velge sine gener, ja hvordan stiller det seg da? Hvordan blir dette veddemålet?

Som individ vil du altså ha 60% sjanse for å halvere din reproduksjonsevne via en altruistisk handling, og dette kan selvsagt være gjennom en hvilken som helst oppofring – invaliditet, tap av ressurser, tap av rykte, etc. Høres jo ut som et meget dårlig veddemål, eller? Individene med altruistgenet vil ha 60% sjanse for å gjøre f.eks. en invalidiserende oppofring, og oddsen er helt tydelig ikke i individets favør. Ok? Så la oss gå på statistikken.

Den altruistiske handlingen har vi sagt at dobler mottakerens reproduksjonsevne, mens den halverer evnen hos den som utfører handlingen. Det medførte at når handlingen forekom økte den totale reproduksjonsevnen, og derav genspredningen, med 25%. Hvis enten ingen ofrer seg eller begge ofrer seg samtidig skjer det ingen endring (dobling av halvering = halvering av dobling = 1; tenk for eksempel på økonomisk oppofring – du gir 1000 kroner til din bror samtidig som han gir 1000 kroner til deg). Så, med 60% sannsynlighet for at en gitt tvilling ofrer seg, er sannsynligheten for at ingen ofrer seg 0,4·0,4=0,16, og sannsynligheten for at begge ofrer seg 0,6·0,6=0,36. Det vil si at sannsynligheten for at én, og kun én, ofrer seg er 1-0,16-0,36=0,48.

Det medfører igjen at ved 48% av tilfellene hvor tilgjengeligheten for å ofre seg er tilstede (f.eks ved et gitt stimulus) vil én av de ofre seg, som vil si at i 48% av tilfellene vil den totale reproduksjonsevnen gå opp med 25%. Det medfører over tid en økning av reproduksjonsevnen på 0,48·0,25=0,12=12%. På tross av en risiko på 60% for at individet halverer sin reproduksjonsevne ved ofringer som tidligere nevnt.


To ting kommer ut av dette. For det første viser det hvordan du feilaktig tolker "å ha gener" eller "å eksistere" til å være egoisme, og hvordan den statistiske fordelen du har argumentert for faktisk er argumentasjon for at altruisme kan være fordelaktig. For det andre viser det at resonnementet ditt om at individet må ha en personlig sannsynlighet for å høste goder av altruismen som er større enn sannsynligheten for å lide av den, er helt og holdent, hundre prosent, totalt og fullstendig, galt – for å bruke russisk rulett-analogien din, tønna kan fint ha flere kuler enn den har tomme rom, og likevel er det fordelaktig for genet; og dette er nå matematisk bevist.

Hva vil det si for deg? Vel, først og fremst vil det si at du egenhendig har solid spikret fast argumentasjon som sier at altruistisk atferd ikke bare eksister, men også at det er gunstig. For et individ er det aldri gunstig å ofre seg, så et individ taper på å foreta altruistiske handlinger – og som jeg har bevist matematisk, de kan faktisk ha større sannsynlighet for å tape enn for å tjene på genet. Uansett er det å ha genet hverken egoistisk eller altruistisk, men handlingene som følger av det er altruistiske. Så du har selv argumentert for at altruisme både eksisterer og er fordelaktig, Onar. Er det ikke festlig?

Men hva innebærer det videre? Jo, siden altruisme eksisterer i biologien, akkurat som også egoisme eksisterer, så betyr det at moral hverken er objektiv eller begrenser seg til egoisme. Dette er en direkte og uunngåelig implikasjon av argumentene du selv har ført. Og som du helt sikkert vet er en objektiv og egoistisk moral et av postulatene for objektivisme – og hva skjer når man falsifiserer et postulat? Fundamentet til teorien raser, og teorien – eller ideologien i ditt tilfelle – er ikke lenger gyldig. Gratulerer, Onar, du har selv argumentert vekk hele fundamentet til din egen ideologi.


Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Men fyren sier jo at det ikke er et alternativ å ikke spille. Hvorfor er det i såfall galt av han å hevde dette? Jeg prøver å forstå, men bruker heller tid på å klargjøre motsetningene deres, og be om argumenter. Jeg har ikke tid eller evne til å lese meg opp til nivået enda.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er alltid et alternativ å ikke spille. Plutselig kommer det et individ med gener som definerer atferd som er å bare høste godene av andres spill og aldri spille selv – en parasittisk utgave av samme art, om du vil. På grunn av den ufattelige mengden kombinasjoner av gener, og ikke minst mutasjoner, som forekommer, vil et slikt individ dukke opp før eller senere, og med Onars naive modell ville det medført at det danket ut de andre ettersom det har en større sannsynlighet for overlevelse. Å si at det ikke er lov å la være å spille, er som å si at det ikke er lov for en elefant å ha gener som gjør den egoistisk – men evolusjonen følger selvsagt ikke Onars personlige lover og regler.

Sitat av Bobo Dioulasso Vis innlegg
Jeg får 11 600 Google-treff på "moral organ".
Vis hele sitatet...
Og jeg får 4 770 000 treff på "moral penis". Betyr det da at vi innehar en moralpenis som forteller oss hva som er rett og galt? Særskriving, Bobo. Særskriving.
Sist endret av Provo; 15. desember 2010 kl. 07:26.
La meg før jeg begynner å svare på innlegget til Provo først oppsummere hva vi har blitt enige om. Det opprinnelige "klassiske" eksempelet på altruisme i naturen, nemlig bistikk-genet, er slett ikke altruistisk men følger i stedet en egoisme av type russisk rulett: individet vinner i de fleste tilfeller, men må av og til bøte med livet. Dette er også grunnen til at Provo nå introduserer et nytt og mer avansert og mindre realistisk eksempel. Dette er jeg selvfølgelig forberedt på. Grunnen til at jeg startet med et enkelt og realistisk eksempel var for å unngå misforståelser, avsporinger og unødig mange kompliserende faktorer, men jeg er selvfølgelig forberedt på å ta for meg mer avanserte eksempler og vise at også DE er egoistiske, sett fra individets synspunkt.


Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, for ti tusende gang. Det kvalifiserer på ingen måte som altruisme å ikke klare å løpe fra løven. Det er fordi hensikten med atferden er å slippe unna selv, gjerne på andres bekostning.
Vis hele sitatet...
Fra et genetisk ståsted er det meningsløst og revnende likegyldig hva slags handlinger som utføres og det å antropomorfisere handlingene med "hensikt" er kanskje intuitivt, men helt uten dekning i en genetisk evolusjonær analyse. Det eneste som teller er utfallet, ikke hvordan det skjedde og hva det ser ut som skjer. Men jeg er nå klar til å gjenintrodusere antilope-eksempelet mitt fra en ørlitegranne ny vinkel som frembringer den såkalte "altruistiske" atferden til antilopene. Det "altruistiske" genet det er snakk om er FLOKK-instinktet (herding), og i motsetning til andre eksempler er dette en meget stabil evolusjonær strategi som ikke enkelt lar seg utnytte. Tvert i mot kan flokking skje på tvers av arter.

Hva er så den evolusjonære funksjonen til flokking? Svaret er at individet som står alene er mer ubeskyttet og mer utsatt for angrep enn et individ som står i en flokk. Jo flere individer i flokken, jo større beskyttelse gir flokken til individet i kraft av antallet. Antiloper for eksempel er flokkdyr, og i 99% av tilfellene medfører dette økt sikkerhet for enkeltindividet. Antilopene samler seg altså i flokk med den "hensikt" å "ofre" en eller noen få av individene i flokken til løvene. Alle antilopene springer vekk når løvene angriper, men hele poenget med å være i en godt synlig flokk er at flokken gir dekning for det store flertallet, men ikke for de som blir sittende med svarteper. Det at en antilope blir tatt av løvene redder livene til de andre antilopene. Antilopen "ofrer" seg for de andre.

Som vi ser har flokk-instinktet nøyaktig samme evolusjonære struktur som biestikk-genet. Begge to er eksempler på russisk rulett. Begge to er egoistiske sett fra individet.


Først, la oss gå "back to basics". Hva er altruisme, og hva er egoisme? Store Norske Leksikon har følgende å si om saken:

altruisme, uselvisk og offervillig holdning og handling overfor andre, motsatt egoisme.

egoisme, tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel, og som bare tar hensyn til andres vel når det kan tjene egeninteressen.

Ok, så hva ser vi her? Jo altruisme og egoisme går på handlinger og holdning. Å gi bort penger er normalt en uselvisk og offervillig handling, og er følgelig altruisme. Å med hensikt ofre sitt eget liv for andre er en uselvisk og offervillig handling, og er følgelig altruisme. Og like viktig: Å eksistere er ingen handling eller tenkemåte, og dermed ikke altruisme. Å ha et gen er ingen handling eller tenkemåte, og dermed ikke altruisme. Så ingen av disse tingene kan på noen måte sies å være hverken egoistiske eller altruistiske. Det er for eksempel hverken egoistisk eller altruistisk av en elg å ha gevir – det er ikke noe den kan noe for, det er bare slik det er. I tillegg er det ikke altruisme å feile i en egoistisk handling. Ok? Dette er ikke åpent for fri synsing, det er bare slik det er.
Vis hele sitatet...
La meg først kommentere at når man snakker om altruisme som evolusjonær strategi i det ene øyeblikket og som MORAL i det andre øyeblikket må man holde tungen meget rett i munnen. Gener og dyr har ingen "holdninger" så i naturen forøvrig (altså alt utenom mennesket) er det kun handlingen som teller, ikke holdningen. Dette tror jeg du er enig i, men jeg vil likevel presisere det for å unngå misforståelser.

Videre må jeg ta STERK dissens om din påstand om at å eksistere ikke er noen handling. Her kommer vi til et av kjernepunktene i egoismen (et tema som jeg tar for meg grundig i boka mi), nemlig at en organisme ikke er en TING slik som en stein. En organisme er en PROSESS. Organismen eksisterer KUN gjennom sine handlinger. For en organisme er det å eksistere det samme som å handle. Dette kan enkelt illustreres med følgende eksempel: Ola er kl 23:47:32 i live. 5 sekunder senere er han død. Da er det som ligger i sengen ikke Ola lenger men en livløs atomhaug. Ola EKSISTERER ikke lenger. Så jeg gjentar: for livet er eksistens = handling. Handling er den eneste måten en organisme kan eksistere på (metabolisme er en handling på cellulært nivå). Og videre: det er ikke likegyldig hvilke handlinger organismen gjør. For å fortsette å eksistere må organismen handle på en slik måte at DET FREMMER ORGANISMENS EKSISTENS. Gjør den ikke det slutter den raskt å eksistere. Dette selv-produserende handlingsmønsteret er så essensielt for livet at vi kan si at det er livets natur. Egoisme og liv er altså ensbetydende. De er en og samme sak.

Derfor er det feil når du sier at eksistens ikke kan være egoistisk. Det å eksistere er kjernen i egoismen. Egoisme er måten levende vesener eksisterer på, i motsetning til feks. en stein som bare er. En organisme kan ikke bare ligge der passivt og eksistere for da slutter dens eksistens rimelig umiddelbart. Kun gjennom egoistisk, selv-produserende arbeid kan organismen eksistere. Og viktigere: DETTE ER MÅTEN ORGANISMER EKSISTERER PÅ. For levende vesener er altså eksistens og egoisme identisk. (Og med egoisme mener jeg ikke her moralen egoisme, men generalisert egoisme: å handle i sin egeninteresse.)

Dette innebærer at du har utelatt noe helt ekstremt viktig fra din analyse av tvillingeksempelet, nemlig at DET Å EKSISTERE i seg selv er egoistisk. For et individ er dets reproduktive evne totalt revnende likegyldig. Det eneste som teller for individet er at det finnes en evolusjonært stabil strategi for å frembringe individets eksistens. Dvs. at om det er en selv som skaper kopier av seg selv eller om det er ens tvilling som gjør det er totalt uinteressant. Det eneste som teller for et individ er AT man ble til på ett eller annet vis. For eksempel trenger ikke soldatmaurene å reprodusere seg fordi de har outsourcet hele det orket til dronningen. Det at soldatene springer rundt uten å reprodusere seg er en evolusjonært stabil (dvs. bærekraftig) strategi for soldatene, nettopp fordi de erstatter arbeid for egen direkte reproduksjon med å støtte opp om opprettholdelsen av dronningen. Denne strategien fikk dem selv til å eksistere og den får soldater til å fortsette å eksistere i det evindelige. Reproduksjonsevnen til soldatene er lik 0, men deres eksistensstrategi er likevel bærekraftig.

Og før jeg avslutter vil jeg kommentere på dette platonske uttrykket "å spre gener." Det har nærmest platonske overtoner fordi det nesten alltid tas for gitt at genene spres helt uavhengig av individet. Men slik er det jo ikke. Gener kan jo kun "spres" gjennom individer. Så hvis et gen er "suksessfullt" betyr det at mange individer får eksistere, noe som selvfølgelig er i individenes egeninteresse siden det å eksistere er en egoistisk handling. Så hvis en "altruistisk" strategi gjør at 5 individer i stedet for 4 kan eksistere, da betyr det at genet koder for en eksistensstrategi som øker sannsynligheten for at et individ får eksistere med 25%. Dette er åpenbart egoistisk.

Så hvis vi nå sier at tvillingen Sissel har valget mellom å være bærer av et "normalt" tvilling-gen eller det selvofrende tvilling-genet i ditt eksempel, da vil det være 25% større sannsynlighet for at Sissel faktisk får eksistere i sistnevnte eksempel og hun vil derfor velge det med følgende begrunnelse: "vel, oddsen tilsier at jeg kan få en kortere levealder og redusert livskvalitet, men det er et bedre alternativ enn å ikke få eksistere i det hele tatt."


Jeg kunne ha avsluttet her, men jeg vil nå kommentere litt generelt om i hvilke situasjoner "altruistiske" gener oppstår. Bien stikker når kolonien blir angrepet (krise), antilopen "ofrer" seg for flokken når flokken blir angrepet (krise), en fuglemor setter livet sitt på spill for avkommet sitt når en rev angriper reiret hennes og truer ungene (krise), en ape varsler flokken og setter livet sitt på spill når en inntrenger truer (krise). Kort sagt, det mønsteret som danner seg er at "altruistisk" atferd er en strategi for å håndtere kriser. Den mest "altruistiske" strategien av dem alle for å håndtere den største krisen av alle (at organismer er dødelige) er reproduksjon. "Altruisme" er altså nært knyttet opp mot evolusjonær r-strategi. Husk at r-strateger lever kortere, har mindre kropper etc. Dette er deres måte å håndtere kroniske kriser på: å sørge for at selv om en krise rammer dem slik at de ikke får leve så skal de i hvert fall sørge for at en slektning skal få leve. Dette gjøres av ren nødvendighet for å sikre eksistens. R-strategi er den eneste bærekraftige strategien i møte med uoverkommelig ustabilitet i miljøet. R-strategi betyr at individet må "ofre" seg for sine brødre gjennom å leve kortere, få mindre kropper, mindre ressurser og mindre hjerner. K-strategi betyr det motsatte, at miljøstabiliteten tilsier at det er bærekraftig å kanalisere mer av ressursene gjennom individet.

Det bildet jeg her presenterer er av "altruisme" som en NØDVENDIG strategi for å sikre NOE eksistens, fordi noe eksistens -- selv en redusert en -- er bedre enn ingen eksistens.
Sitat av onarki Vis innlegg
La meg før jeg begynner å svare på innlegget til Provo først oppsummere hva vi har blitt enige om. Det opprinnelige "klassiske" eksempelet på altruisme i naturen, nemlig bistikk-genet, er slett ikke altruistisk men følger i stedet en egoisme av type russisk rulett: individet vinner i de fleste tilfeller, men må av og til bøte med livet.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er ikke enige om akkurat det. Det hadde du sett hvis du hadde lest innleggene mine.

Sitat av onarki
Dette er også grunnen til at Provo nå introduserer et nytt og mer avansert og mindre realistisk eksempel.
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig det samme eksempelet, kun bevist matematisk, med det tillegget at jeg beviser at din påstand om at det må gagne individet mer enn det skader det er feil.

Sitat av onarki
Fra et genetisk ståsted er det meningsløst og revnende likegyldig hva slags handlinger som utføres og det å antropomorfisere handlingene med "hensikt" er kanskje intuitivt, men helt uten dekning i en genetisk evolusjonær analyse. Det eneste som teller er utfallet, ikke hvordan det skjedde og hva det ser ut som skjer.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tøys. Altruisme er per definisjon selvoppofrende handlinger. Handlinger som har som hensikt å hjelpe andre på tross av at det skader en selv. For øvrig morsomt at du ser deg nødt til å redefinere omtrent samtlige begreper vi berører for å beholde konklusjonen din.

Sitat av onarki
Men jeg er nå klar til å gjenintrodusere antilope-eksempelet mitt fra en ørlitegranne ny vinkel som frembringer den såkalte "altruistiske" atferden til antilopene.
Vis hele sitatet...
Vet du hva? Jeg begynner å bli lei av at jeg er nødt til å motbevise hvert eneste eksempel du kommer med, bare for at du skal lage et nytt. Jeg gidder ikke å forholde meg til det tøyset her. Forhold deg heller til saken og de eksemplene som allerede er ført. Dette er bare latterlig.

Sitat av onarki
La meg først kommentere at når man snakker om altruisme som evolusjonær strategi i det ene øyeblikket og som MORAL i det andre øyeblikket må man holde tungen meget rett i munnen.
Vis hele sitatet...
Ja, for du mener at moral ikke har noe med evolusjon og biologi å gjøre, og at konklusjoner fra biologien ikke er overførbart til moralkonsepter? Litt av en snuoperasjon, må jeg si!

Sitat av onarki
Videre må jeg ta STERK dissens om din påstand om at å eksistere ikke er noen handling.
Vis hele sitatet...
For all del, ta så sterk dissens du bare makter. Du får ikke mer rett av den grunn.

Sitat av onarki
Derfor er det feil når du sier at eksistens ikke kan være egoistisk. Det å eksistere er kjernen i egoismen. Egoisme er måten levende vesener eksisterer på, i motsetning til feks. en stein som bare er.
Vis hele sitatet...
Legger du ikke selv merke til at du prøver å gjøre "egoisme" til et så vidt begrep at det dekker absolutt alt som eksisterer, for deretter å snevre det ned til spesifikke handlinger når det passer deg? Rimelig flåsete.

Sitat av onarki
Dette innebærer at du har utelatt noe helt ekstremt viktig fra din analyse av tvillingeksempelet, nemlig at DET Å EKSISTERE i seg selv er egoistisk.
Vis hele sitatet...
Her lo jeg høyt, Onar. Dette er på grensen til patetisk.

Sitat av onarki
Så hvis vi nå sier at tvillingen Sissel har valget mellom å være bærer av et "normalt" tvilling-gen eller det selvofrende tvilling-genet i ditt eksempel, da vil det være 25% større sannsynlighet for at Sissel faktisk får eksistere i sistnevnte eksempel og hun vil derfor velge det med følgende begrunnelse: "vel, oddsen tilsier at jeg kan få en kortere levealder og redusert livskvalitet, men det er et bedre alternativ enn å ikke få eksistere i det hele tatt."
Vis hele sitatet...
Haha!! Ja, så du mener Sissel, før hun blir født, går rundt å tenker "hmmmmm.... jeg lurer på hvilke gener jeg skal plukke meg ut!" Selvsagt ikke Onar! Dette er som å snakke med en treåring.. Enten får Sissel og hennes søster altruistgenene, eller så får de egoistgenene. Dette er ikke noe de kan velge selv. Så la meg forklare som om du skulle vært tre år:

Ta to tvillingpar. Sissel og Kari, og Jon og Knut. Sissel og Kari blir født med altruistgener, noe de ikke har noe som helst kontroll over selv, og Jon og Knut blir født med egoistgener, noe de ikke har kontroll over selv. Sissel og Kari ofrer seg for hverandre med altruistiske handlinger og øker sin totale reproduksjonsrate med 12%. Jon og Knut gjør ikke dette, og får ikke samme fordel. Dette medfører at Sissel og Kari har større sannsynlighet for å få flere avkom enn hva Jon og Knut har – populasjonen med altruistgenene vil i snitt få 12% flere avkom enn de med egoistgenene. Deres avkom vil i stor grad inneholde samme gener, så det samme gjelder for avkommene deres også. Altså vil populasjonen med altruistgener vokse eksponentielt raskere enn populasjonen med egoistgener, og altruistene blir ledende i populasjonen. Ok? Ikke så vanskelig, eller?


Og nå må du følge med.

La oss gå enda mer back to basics. Hva var det diskusjonen her handlet om? Jo, den startet med at Bobo fremla en hypotese som sa at moral er objektiv, eller absolutt om du vil, og siden altruistiske handlinger ikke forekommer i naturen må nødvendigvis moralen begrense seg til å være egoistisk – og dermed er egoistiske handlinger de eneste moralsk rette handlingene.

Helt spesifikt ble følgende påstått:
Sitat av Bobo Dioulasso
Vi har utviklet moral for at vi som individer skal kunne ta valg som fremmer vår langsiktige egeninteresse. Dermed følger det logisk at en moralsk handling er en egoistisk handling. (...) Siden naturlig seleksjon virker på individet, vil ikke genene tendere til å bli altruistiske. Individer som bærer på altruistiske gener (altså gener som motiverer individet til å ofre sine egeninteresser) vil ha en ulempe i seleksjonsprosessen.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)

Så, hva har vi vist? Jo, vi har vist at altruistiske handlinger ikke bare forekommer i naturen, men også at det er evolusjonært stabilt selv om individene kan ha en større sannsynlighet for å tape enn for å tjene på genet som definerer trangen til å utføre altruistisk atferd.

Forutsetningen for at moral kun er begrenset til egoistiske handlinger er at altruistiske handlinger ikke forekommer i naturen. Det har blitt ettertrykkelig fastslått i denne tråden, både med konkrete eksempler og matematiske bevis, at altruistiske handlinger både forekommer og er evolusjonært stabile, og hypotesen er dermed falsifisert. Den er feilaktig! Usann! Gal! Og konklusjonene som er tatt med utgangspunkt i at denne hypotesen er sann er følgelig ugyldige! Punktum finale!

Jeg forstår at du har problemer med å akseptere dette, ettersom det slår totalt beina unna din politiske ideologi og agenda, men det hjelper deg fint lite å famle desperat etter halmstrå på den måten du gjør. Jeg får rett og slett vondt av deg når jeg ser hvordan du holder på, og spesielt når man husker på at nFF ligger høyt i Google-ranking, og at tråden blir liggende her til alles skue i all tenkelig fremtid. Du må huske på det at det du driver med nå også svekker troverdigheten din i alle andre saker, da det er så tydelig at du stuper til konklusjoner og kommer med hardnakkede påstander om emner hvem som helst kan se at du ikke kan noe om. For din egen skyld bør du kutte ut dette tullet her først som sist.
Sist endret av Provo; 15. desember 2010 kl. 17:31.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er bare tøys. Altruisme er per definisjon selvoppofrende handlinger. Handlinger som har som hensikt å hjelpe andre på tross av at det skader en selv. For øvrig morsomt at du ser deg nødt til å redefinere omtrent samtlige begreper vi berører for å beholde konklusjonen din.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.science.uva.nl/~seop/entries/altruism-biological/
This biological notion of altruism is not identical to the everyday concept. In everyday parlance, an action would only be called ‘altruistic’ if it was done with the conscious intention of helping another. But in the biological sense there is no such requirement.
Vis hele sitatet...
Biologisk altruisme er altså et begrep som ikke har noe med etikk å gjøre, med en definisjon av det gode som kun gjør det til en passende metafor for det observerte. Det Onar ser ut til å ville frem til er at naturlig utvelging er en mer eller mindre rasjonell prosess som tar valget for individene på en slik måte at alle individene tjener på det statistisk sett (som et litt mer virkelighetsorientert kategorisk imperativ, hvis du vil).
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Biologisk altruisme er altså et begrep som ikke har noe med etikk å gjøre, med en definisjon av det gode som kun gjør det til en passende metafor for det observerte. Det Onar ser ut til å ville frem til er at naturlig utvelging er en mer eller mindre rasjonell prosess som tar valget for individene på en slik måte at alle individene tjener på det statistisk sett (som et litt mer virkelighetsorientert kategorisk imperativ, hvis du vil).
Vis hele sitatet...
1) Den definisjonen er mer identisk med definisjonen du siterte meg på enn definisjonen til Onar som jeg kommenterte, altså at "å eksistere" er altruistisk. Når jeg sier "hensikt" så betyr ikke det nødvendigvis at det er en rasjonell bevissthet bak handlingen, men at handlingen tar sikte på å tjene en annen på bekostning av en selv – og dette kan godt skje fullstendig mekanisk om du skulle ønske det. Man kan derimot ikke under noen som helst definisjon av altruisme og egoisme påstå at å ikke klare å løpe fra en løve er altruistisk, eller at å få spesifikke gener er egoistisk, eller "å komme inn i eksistens" er egoistisk. Dette er ting som enten har til hensikt å gagne seg selv, eller noe organismen ikke på noen måte kan ha noen som helst kontroll over, uavhengig av graden av bevissthet.

2) Jeg vet hva Onar vil frem til, men som jeg har påpekt er det ikke nødvendig at den naturlig utvelgelsen skal favorisere individet som besitter genene for altruisme, så lenge slektskapsvektet fordel for mottaker veier tyngre enn kosten for handleren. Naturlig utvelgelse er fullstendig hensynsløs og velger på basis av organismens trekk. Og hva definerer organismens trekk? Genene. Det eksisterer favoriserbar egoistisk atferd, og det eksisterer favoriserbar altruistisk atferd. At begge deler eksisterer falsifiserer den opprinnelige hypotesen.

Jeg ser ikke helt hva du forsøkte å tilføye.

La meg forresten få påpeke at det er Onar og Bobo som påstår at man kan definere moralen ut fra egoismen og altruismen i naturen, ikke jeg. Det jeg sier er at man i det minste må ta hensyn til at begge deler eksisterer, noe de ikke gjør.
Sist endret av Provo; 15. desember 2010 kl. 19:49.
Sitat av Provo Vis innlegg
Når jeg sier "hensikt" så betyr ikke det nødvendigvis at det er en rasjonell bevissthet bak handlingen, men at handlingen tar sikte på å tjene en annen på bekostning av en selv – og dette kan godt skje fullstendig mekanisk om du skulle ønske det.
Vis hele sitatet...
En hensikt er grunnen bak et valg, og hvis en ikke kan velge kan en heller ikke ha en hensikt. Maur kan ikke velge, derfor kan de umulig være egoistiske eller altruistiske i den etiske betydningen av ordet. At deres adferd kan beskrives som altruistisk på den biologiske måten betyr ingen ting for en etisk diskusjon.

Det de mener en bør gjøre er det som er i ens langsiktige egoistiske egeninteresse, inkludert å ta med i beregningen at mennesker er prinsipielle vesener og at moral smitter, og at du derfor bør handle til en viss grad som om dine prinsipper kunne gjøres om til allmenngyldige lover (derav referansen til det kategoriske imperativ, og handlingsreglene i genene som en analogi for dette). Jeg har lettere for å se hvordan dette kan relateres til naturlig utvelging.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
En hensikt er grunnen bak et valg, og hvis en ikke kan velge kan en heller ikke ha en hensikt. Maur kan ikke velge, derfor kan de umulig være egoistiske eller altruistiske i den etiske betydningen av ordet. At deres adferd kan beskrives som altruistisk på den biologiske måten betyr ingen ting for en etisk diskusjon.
Vis hele sitatet...
Hensikt kan også ha flere betydninger. Man kan spørre seg hva som her hensikten med blindtarmen uten å implisere at blindtarmen er bevisst, eller at organismen har begått et bevisst valg i å utvikle den. Poenget er at jeg her brukte ordet hensikt som en mer lettfattelig og kortere variant av "et gjentagende konsekvent atferdsmønster som later til å ha utviklet seg kun for å hjelpe et annet individ på bekostning av organismen selv". Jeg ser virkelig ikke at dette skal være et poeng.

Sitat av Akhkharu
Det de mener en bør gjøre er det som er i ens langsiktige egoistiske egeninteresse, inkludert å ta med i beregningen at mennesker er prinsipielle vesener og at moral smitter, og at du derfor bør handle til en viss grad som om dine prinsipper kunne gjøres om til allmenngyldige lover (derav referansen til det kategoriske imperativ, og handlingsreglene i genene som en analogi for dette). Jeg har lettere for å se hvordan dette kan relateres til naturlig utvelging.
Vis hele sitatet...
De de helt spesifikt påstår er at man kan bevise at moral er objektiv og egoistisk ved å henvise til at organismene alltid er egoistiske i naturen. Bobo har til og med helt spesifikt uttalt at altruisme i naturen ikke kan eksistere, og at naturlig utvelgelse ville valgt mot det, noe vi har vist tydelig at ikke stemmer. Hvis man skal hente sin moralisme basert på evolusjonens utvikling av egoistiske og altruistiske handlinger, slik de helt spesifikt sier (med unntak av at de innledningsvis nektet på at altruisme eksisterer, og nå har begrenset seg til å påstå at organismen må ha en større sannsynlighet for å tjene på genet enn på å tape på det, noe jeg har motbevist med den enkleste tenkelige form for sannsynlighetsregning), så kan man ikke plutselig bråsnu når resonnementet likevel ikke holder mål og innbille seg at konklusjonen likevel skal få stå.

Det er ikke til å komme unna at Onar er totalt på villspor og har diskutert mot seg selv i flere poster angående dette temaet. Og jeg kan godt presisere igjen at jeg ikke har sagt noe om hvorvidt å basere god moral på biologisk evolusjon i det hele tatt er riktig eller gyldig; jeg har kun forholdt meg til – og motbevist – deres påstander om at altruistiske handlinger ikke finner sted og at moral dermed må være egoistisk av natur. Og jeg mener å ha motbevist dette så pinlig grundig at å ønske å fortsette diskusjonen fremstår for meg som dårskap.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hensikt kan også ha flere betydninger. Man kan spørre seg hva som her hensikten med blindtarmen uten å implisere at blindtarmen er bevisst, eller at organismen har begått et bevisst valg i å utvikle den. Poenget er at jeg her brukte ordet hensikt som en mer lettfattelig og kortere variant av "et gjentagende konsekvent atferdsmønster som later til å ha utviklet seg kun for å hjelpe et annet individ på bekostning av organismen selv". Jeg ser virkelig ikke at dette skal være et poeng.
Vis hele sitatet...
At hensikt kan ha flere betydninger spiller ingen rolle når det ikke er den betydningen som menes i definisjonen av altruisme. Hvis dyrs handlinger hjelper andre enn dyret selv og det ikke har fri vilje er det altruistisk kun tilfeldigvis, hvilket vil si ikke altruistisk i det hele tatt. Det blir som om jeg skulle snuble ved et uhell, dette ut foran en bil og i prosessen dytte en annen, og redde personen men dø selv. Å si at dette er altruistisk er absurd.

Jeg bare synes det skillet var viktig å poengtere for begge parter, og melder meg nå ut (min selvinnsikt (les: kjæreste) mente å blande seg ikke var en særlig god idé, og jeg er enig).
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
At hensikt kan ha flere betydninger spiller ingen rolle når det ikke er den betydningen som menes i definisjonen av altruisme. Hvis dyrs handlinger hjelper andre enn dyret selv og det ikke har fri vilje er det altruistisk kun tilfeldigvis, hvilket vil si ikke altruistisk i det hele tatt. Det blir som om jeg skulle snuble ved et uhell, dette ut foran en bil og i prosessen dytte en annen, og redde personen men dø selv. Å si at dette er altruistisk er absurd.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det eksempelet absurd, og jeg har aldri antydet noe annet. Jeg har heller aldri påstått at det er et likhetstegn mellom moral og biologisk betinget atferd – det er det Onar og Bobo som står for.

Poenget her er soleklart: Hvis man i utgangspunktet argumenterer for at sann moral må hentes fra atferd i biologien, så kan man ikke kun velge seg ut egoistisk atferd å ignorere altruistisk atferd. Hvis påstanden er at moralsk egoisme stammer fra biologisk egoisme, så er det selvsagt like gyldig at moralsk altruisme stammer fra biologisk altruisme – og begge deler eksisterer i beste velgående. Man kan ikke cherry picke fra biologien for å tilpasse det ens egne politiske ideologi.
Tusen takk for koselig lesing. Nå har jeg sikkert lest mer om altruisme enn om det jeg har eksamen i på fredag.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget her er soleklart: Hvis man i utgangspunktet argumenterer for at sann moral må hentes fra atferd i biologien, så kan man ikke kun velge seg ut egoistisk atferd å ignorere altruistisk atferd. Hvis påstanden er at moralsk egoisme stammer fra biologisk egoisme, så er det selvsagt like gyldig at moralsk altruisme stammer fra biologisk altruisme – og begge deler eksisterer i beste velgående. Man kan ikke cherry picke fra biologien for å tilpasse det ens egne politiske ideologi.
Vis hele sitatet...
Egoisme og altruisme er ikke to sider av samme sak. Mennesket var egoistisk i mange, mange tusen år før vi utviklet både nestekjærlighet, moral og altruisme. Moral er noe som har utviklet seg i senere tider, da mennesket begynte å skjønne at det faktisk kunne lønne seg og tenke framover. Type "jeg ser han sulter. hvis jeg deler fisken min med han, så får kanskje jeg smake på fisken hans en annen gang når jeg sulter". Altså er det i bunn og grunn egoisme, det også. Samme gjelder altruisme. Omså det bare er for at du skal få et flashback fra gamle, svundne tider da det lønte seg å dele ubetinga. Folk flest gir til frelsesarmeen for å ha det bedre med seg sjøl, ikke fordi de er så jævla tvers igjennom gode mennesker.

Forøvrig handler ikke dette om å tilpasse noe til egen politisk ideologi, men å skjønne og definere menneskelig utvikling og framveksten av etikk og moral, da vi mennesker er det eneste dyret som kan lage begreper på disse fenomenene. Jeg føler du tillegger oss mennesker litt vel mye her. Vi er jævla avanserte aper, ja. Men vi er fortsatt aper.

Hvis det er noe jeg ikke har skjønt, så kan dere overse dette innlegget.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, vi er ikke enige om akkurat det. Det hadde du sett hvis du hadde lest innleggene mine.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det er litt flaut å gjøre retrett med tanke på hvor høyt på banen du gikk, men det er faktisk ingen skam å snu. Det at du har innrømmet at jeg har rett i mitt eksempel nøyaktig slik jeg formulerte krever mot. Jeg har diskutert med svært mange som i din situasjon ikke ville ha gitt meg så mye som en lillefinger i innrømmelser så du viser helt klart gode tendenser til intellektuell redelighet.


Det er nøyaktig det samme eksempelet, kun bevist matematisk, med det tillegget at jeg beviser at din påstand om at det må gagne individet mer enn det skader det er feil.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke NØYAKTIG det samme eksempelet. Sannsynlighetene har endret seg. I mitt eksempel var det kun 1% sjanse fort at bien måtte stikke (noe som er temmelig realistisk) mens i ditt eksempel har denne prosenten endret seg fra 1% til 60%. Grunnen til denne endringen er innlysende: du har gitt opp å forsøke å bevise at mitt opprinnelige eksempel er altruistisk fordi dette ÅPENBART ikke er tilfelle. Du måtte endre sannsynligheten så mye at det faktisk er større sjanse for at individet "ofrer" seg enn at det ikke gjør det, og det sier ganske mye om kraften i mitt argument. Jeg har tilbakevist et av de mest kjente eksemplene på altruisme i biologien (biestikkgenet) og bevist at det er i individets egeninteresse å ha dette genet. Du måtte redusere gunstigheten for individet kraftig i ditt tvilling-eksempel for å fremdeles kunne redde altruisme-teorien. Men ved å gjøre dette har du også valgt bort de aller fleste tilfeller av observert "altruisme" i naturen. Ditt eksempel er så eksepsjonelt sjeldent i naturen at du ikke kan vise til konkrete eksempler på det.

Spørsmålet er HVORFOR ditt ekstreme eksempel ikke er mer utbredt? Ja, hvorfor er generelt "altruisme" relativt sjeldent sammenlignet med "vanlig" egoisme? Og hvorfor blir det sjeldnere, jo mer ekstrem "altruismen" blir? Svaret er at "altruisme" er en desperasjonsstrategi hvor valget står mellom å leve et forkortet liv versus å ikke leve i det hele tatt. Med andre ord, når selve din eksistens står på spill er det bedre med et redusert liv enn ingen liv. Individet foretrekker selvfølgelig en rendyrket overskudds-egoisme, og hvis det får sjansen velger det selvfølgelig dette.



Dette er bare tøys. Altruisme er per definisjon selvoppofrende handlinger.
Vis hele sitatet...
Er russisk rulett et altruistisk eller et egoistisk spill?



Vet du hva? Jeg begynner å bli lei av at jeg er nødt til å motbevise hvert eneste eksempel du kommer med, bare for at du skal lage et nytt.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette å snu ting litt på hodet? Det var jo du som oppfant et nytt eksempel da jeg hadde så ettertrykkelig bevist at biestikkgenet (med korrekte sannsynligheter) åpenbart er egoistisk og ikke altruistisk.


Ja, for du mener at moral ikke har noe med evolusjon og biologi å gjøre, og at konklusjoner fra biologien ikke er overførbart til moralkonsepter? Litt av en snuoperasjon, må jeg si!
Vis hele sitatet...
Nei, nå angriper du en stråmann. Jeg sa at man måtte holde tunga bent i munnen, ikke at vegetativ (ikke-bevisst) og bevisst egoisme/altruisme ikke har noe å gjøre med hverandre. De er nært beslektete og kan analyseres sammen under en generell teori, men det er viktig å vite hva som er forskjellen også.



Legger du ikke selv merke til at du prøver å gjøre "egoisme" til et så vidt begrep at det dekker absolutt alt som eksisterer, for deretter å snevre det ned til spesifikke handlinger når det passer deg? Rimelig flåsete.
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du. Jeg har sagt at alt LIV som eksisterer og BARE livet er egoistisk. M.a.o. liv = legemliggjøring av egoisme.

Haha!! Ja, så du mener Sissel, før hun blir født, går rundt å tenker "hmmmmm.... jeg lurer på hvilke gener jeg skal plukke meg ut!"
Vis hele sitatet...
Nei, det ville vært for dumt. Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg bruker kun her en teknikk for å illustrere egeninteressen i bestemte livsløp. All egoisme/altruisme koker ned i at man foretar en handling relativt til et alternativ. Altruisme betyr å velge et alternativ man taper på, mens egoisme betyr å velge et alternativ man vinner på. Derfor er dette tankeeksperimentet nyttig: det fremhever hvilke metafysiske alternativer Sissel står ovenfor.


Jeg er litt bekymret for å introdusere et nytt begrep så sent i debatten, men jeg tar sjansen. Kjenner du til "observation selection effects"? Filosofen Nick Bostrom har skrevet meget bra om dette og det er kort fortalt ideen om at verden vi observerer rundt oss er filtrert gjennom det faktum at vi er observatører. Feks. er det jo meget underlig at fysikkens lover er så gunstige for at livet skal oppstå. Men egentlig er dette ikke rart i det hele tatt. Dersom fysikkens lover hadde vært annerledes ville ikke vi som observatører vært her for å observere virkeligheten. Observasjonsseleksjonseffekter følger generelt følgende logiske struktur:

~P==>~O
O
----
==> P

Hvor O er observatøren og P er en forutsetning for observatørens eksistens.

Med andre ord, vi kan bruke observasjonsseleksjonseffekter til å gjøre forutsigelser om våre omgivelser. Vi kan også bruke observasjonsseleksjon i evolusjonen. Vi kan spørre hva er sannsynligheten for at vi vil eksistere dersom vi er programmert med en ustabil evolusjonær strategi? Svært svært lav. De aller fleste organismer som blir produsert følger ESSer. Fra dette kan vi trekke en observasjonsselektiv konklusjon: hvis et individ eksisterer betyr det at det høyst sannsynligvis har gener som koder for en ESS. (jeg beskriver dette nærmere i boken min)

Dette er viktig fordi vi ut fra dette kan gjøre forutsigelser om hvordan livet på jorden MÅ se ut for et individ som ønsker å eksistere. Er det noe alternativ for en organisme å eksistere uten reproduksjon, feks. bare spontant bli til og dernest overleve? Nei, dette er EKSTREMT usannsynlig og siden alle levende organismer er dødelige betyr det at det vil være en svært kortvarig eksistens. Vi kan derfor utelukke denne muligheten. Ergo: hvis et individ skal eksistere MÅ det være del av en reproduktiv strategi, dvs. at enten må det kode for egen reproduksjon eller at en nær slektning reproduserer det. Dette er den ENESTE måten et individ kan eksistere. Alle andre alternativer er ikke evolusjonært stabile og er derfor ikke reelle alternativer for et individ.

Det betyr at når vi konstruerer eksempler som skal ha noe med virkeligheten å gjøre så¨MÅ vi velge mellom evolusjonært stabile strategier. Det er kun ESSer som gjør at et individ KAN eksistere, statistisk sett. Det er også i denne sammenhengen man må se "altruisme." Såkalte "altruistiske" strategier kan være evolusjonært stabile, og dermed gir de også et individ muligheten for å eksistere. Jo mer suksessfull denne strategien er, jo større antall individer får eksistere og jo større sannsynlighet er det sett fra individets perspektiv at han vil ende opp med å følge akkurat denne strategien.
Sitat av onarki Vis innlegg
Jeg vet at det er litt flaut å gjøre retrett med tanke på hvor høyt på banen du gikk, men det er faktisk ingen skam å snu. Det at du har innrømmet at jeg har rett i mitt eksempel nøyaktig slik jeg formulerte krever mot. Jeg har diskutert med svært mange som i din situasjon ikke ville ha gitt meg så mye som en lillefinger i innrømmelser så du viser helt klart gode tendenser til intellektuell redelighet.
Vis hele sitatet...
Dette er desperat, Onar. Jeg har slett ikke sagt meg enig.

Sitat av onarki
Nei, det er ikke NØYAKTIG det samme eksempelet. Sannsynlighetene har endret seg. I mitt eksempel var det kun 1% sjanse fort at bien måtte stikke (noe som er temmelig realistisk) mens i ditt eksempel har denne prosenten endret seg fra 1% til 60%. Grunnen til denne endringen er innlysende: du har gitt opp å forsøke å bevise at mitt opprinnelige eksempel er altruistisk fordi dette ÅPENBART ikke er tilfelle. Du måtte endre sannsynligheten så mye at det faktisk er større sjanse for at individet "ofrer" seg enn at det ikke gjør det, og det sier ganske mye om kraften i mitt argument.
Vis hele sitatet...
Du griper etter halmstrå. Jeg har allerede bevist at alle tenkelige varianter av biestikkgenet ender som altruistisk og hvordan dette er stabilt. Du brukte da helt spesifikt som argument at dette fungerer fordi det har en større sannsynlighet for å gagne individet enn det har for å tape på det. For å motbevise denne påstanden innførte jeg en sannsynlighet på over 50%, og viste at det likevel er stabilt, og dermed at påstanden din, også denne gangen, var uriktig. Enkelt og greit.

Sitat av onarki
Er ikke dette å snu ting litt på hodet? Det var jo du som oppfant et nytt eksempel da jeg hadde så ettertrykkelig bevist at biestikkgenet (med korrekte sannsynligheter) åpenbart er egoistisk og ikke altruistisk.
Vis hele sitatet...
Glemmer du av at vi har diskusjonen skriftlig? Det er tvert i mot jeg som har vist hvordan den svært altruistiske hangen til å ofre sitt eget liv for å forsvare dronningen og kuben er stabil (i denne posten). Du kan ikke redefinere altruisme som egoisme og deretter påstå at det er egoistisk. Det er bare flåsete.

Sitat av onarki
Nei, det ville vært for dumt. Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg bruker kun her en teknikk for å illustrere egeninteressen i bestemte livsløp. All egoisme/altruisme koker ned i at man foretar en handling relativt til et alternativ.
Vis hele sitatet...
Og siden ingen velger sine gener, eller handler seg inn i eksistens, er ingen av delene hverken egoistisk eller altruistisk.

Sitat av onarki
Det betyr at når vi konstruerer eksempler som skal ha noe med virkeligheten å gjøre så¨MÅ vi velge mellom evolusjonært stabile strategier. Det er kun ESSer som gjør at et individ KAN eksistere, statistisk sett. Det er også i denne sammenhengen man må se "altruisme." Såkalte "altruistiske" strategier kan være evolusjonært stabile, og dermed gir de også et individ muligheten for å eksistere. Jo mer suksessfull denne strategien er, jo større antall individer får eksistere og jo større sannsynlighet er det sett fra individets perspektiv at han vil ende opp med å følge akkurat denne strategien.
Vis hele sitatet...
Det er godt å se at du har kommet så langt. Altruistiske handlinger kan altså være en ESS. Og, siden du absolutt sverger til å gå i biologien for å definere moral, så må de også tas hensyn til. Både egoisme og altruisme. Det er derfor uriktig å si, som tidligere har blitt sagt, at moral være egoistisk på grunn av at alle handlinger i naturen er egoistiske.
Sist endret av Provo; 16. desember 2010 kl. 07:41.
Jeg har to spørsmål jeg bare vil slenge inn før denne tråden sovner inn..

1. Moral omhandler jo vår oppfatning av "rett og galt". En forutsetning for å ha moral må jo da være at noe kan være moralsk rett, og noe kan være moralsk feil. Om jeg nå rent hypotetisk skulle konvertert til Onarkis verdisystem, hvordan skulle jeg skillet mellom to handlinger? Eksempel:
Jeg vurderer å gi penger til Røde Kors. Jeg har 2 alternativer, alternativ 1 er å gi, alternativ 2 er å ikke gi. Om jeg gir, så er dette en egoistisk handling, en handling jeg gjør for å gi meg selv en godfølelse. Om jeg ikke gir, er også dette en egoistisk handling, da jeg prioriterer meg selv foran de veledigheten måtte gå til. I begge tilfeller handler jeg i henhold til min egen natur. Så, hva er moralsk riktig?

2. Om den objektive, gode moral er å handle i henhold til natur og egeninteresse, og vi alle er litt forskjellige av natur, blir ikke da moralen subjektiv? Om en handling moralsk sett vurderes forskjellig fra person til person, vil ikke god moral da være "det man føler at er riktig" (som er akkurat det den ikke er, i følge Bobo, første innlegg) ?


Jeg henger ikke med på hvordan en slik tilnærming til moral skal kunne gi noen nyttig "veiledning" til å ta gode valg. Om den eneste forutsetningen for god moral er at det skal gagne individets egeninteresse samtidig som det "er i henhold til natur", må da nesten alt sies å være god moral. Det er jo eksempelvis en god idé for meg å stemme ekstremt sosialistisk, om jeg frykter for at jeg ikke kommer til å få en godt betalt jobb etter endt utdanning, samtidig vil det være en god idé å stemme på motsatt side av en politiske skalaen, også av egoistiske grunner. Det vil være riktig av meg å jukse på eksamen, så lenge jeg ikke blir tatt, men det vil også være riktig av meg å la være. Osv. Eller?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
1. Moral omhandler jo vår oppfatning av "rett og galt". En forutsetning for å ha moral må jo da være at noe kan være moralsk rett, og noe kan være moralsk feil. Om jeg nå rent hypotetisk skulle konvertert til Onarkis verdisystem, hvordan skulle jeg skillet mellom to handlinger? Eksempel:
Jeg vurderer å gi penger til Røde Kors. Jeg har 2 alternativer, alternativ 1 er å gi, alternativ 2 er å ikke gi. Om jeg gir, så er dette en egoistisk handling, en handling jeg gjør for å gi meg selv en godfølelse. Om jeg ikke gir, er også dette en egoistisk handling, da jeg prioriterer meg selv foran de veledigheten måtte gå til. I begge tilfeller handler jeg i henhold til min egen natur. Så, hva er moralsk riktig?
Vis hele sitatet...
La meg først berømme deg for å gjøre en hederlig innsats for å forstå et moralsystem som er fremmed for deg. Det er faktisk ganske sjeldent blant folk jeg debatterer med.

Jeg vil anbefale deg om å senke ambisjonsnivået ditt noe. Den dagen man oppdager pianoet begir man seg ikke ut på å spille de aller mest avanserte stykkene som er komponert. Man holder seg til det grunnleggende og enkle først. På tilsvarende vis er det fryktelig ambisiøst av deg å forsøke å forstå avanserte og eksepsjonelle eksempler innen moralen før du tar for deg de helt grunnleggende tingene. Så la oss begynne med det elementære, skal vi? La oss begynne med to helt innlysende og åpenbare tilfeller av henholdsvis egoisme og altruisme.

Egoisme:

Som menneske er det din natur å være produktiv og fredelig. Det egoistiske for deg vil derfor være å livnære deg selv gjennom produktivt arbeid hvor du får leve i fred og hvor du lar andre leve i fred av tilsvarende grunn.

Altruisme:

Dersom du velger å forsake dine egne barn som du elsker til fordel for å hjelpe en totalt fremmed som du ikke bryr deg om i det hele tatt ut fra en pliktfølelse av at det er riktig å hjelpe andre, da er du altruistisk. Da sender du dine barn sultne til sengs og holder dem hjemme fra skolen for å hjelpe noen som egentlig ikke betyr noe særlig for deg.


Det er ekstremt sjeldent at folk faktisk tyr til altruistiske handlinger, men de beundrer dem ofte, samtidig som de avskyr egoisme (selv om de altså selv også som regel er egoistiske i de fleste handlinger). La meg gi et eksempel på hvor altruismen medfører beundring for selv-ofring og hat for egoisme, nemlig Mor Teresa vs Rockefeller.

Mor Teresa ofret sin egen lykke for en livslang tjeneste for Gud. Hun hjalp andre og var bunn ulykkelig på grunn av dette. DERFOR regnes hun som en helgen i dag.

John D Rockefeller, stifteren av Standard Oil, derimot sees på som "tycoon," en "grisk" kapitalist som bare tenker på penger. Sannheten er at Rockefeller gjennom sitt entreprenørskap bidro til å senke prisen på Kerosin med 95%. Rockefeller hjalp objektivt langt flere mennesker mye mer enn Mor Teresa noensinne gjorde. Hvorfor hylles da ikke Rockefeller som en stor velgjører for menneskeheten? Fordi han TJENTE på sine handlinger. Han likte å jobbe med det han holdt på med og han rakte inn penger og profitt i hopetall. DERFOR regnes han som en stor satan i dag.

Med andre ord, hensikten med altruisme er ikke faktisk å hjelpe andre men å selv få det vondt. Om man hjelper andre eller ikke er revnende likegyldig fordi det er "tanken som teller." Og all den hjelpen Rockefeller utførte for andre er tilsmusset av hans profittmotiv. Da teller ikke hjelpen hans. Moderne altruisme er altså en sinnelagsetikk.

2. Om den objektive, gode moral er å handle i henhold til natur og egeninteresse, og vi alle er litt forskjellige av natur, blir ikke da moralen subjektiv? Om en handling moralsk sett vurderes forskjellig fra person til person, vil ikke god moral da være "det man føler at er riktig" (som er akkurat det den ikke er, i følge Bobo, første innlegg) ?
Vis hele sitatet...
Nei, for mennesker har faktisk den samme naturen. Vi er alle født med den samme biologien. Det er bare ytterst små og forholdsvis ubetydelige forskjeller mellom folk rent biologisk. Det er langt mer som binder oss sammen som mennesker enn som skiller oss ad som kjønn, rase eller andre statistiske eller individuelle forskjeller rent biologisk.

Jeg henger ikke med på hvordan en slik tilnærming til moral skal kunne gi noen nyttig "veiledning" til å ta gode valg. Om den eneste forutsetningen for god moral er at det skal gagne individets egeninteresse samtidig som det "er i henhold til natur", må da nesten alt sies å være god moral.
Vis hele sitatet...
Ok, tenk litt på dette: som menneske fødes du inn i verden uten noen form for naturlige fysiske våpen. Du er ikke utstyrt med skarpe klør eller skarpe tenner, store bein eller kraftige muskler. Du er ikke utstyrt med pels som holder deg varm eller kamuflerer deg og du er ikke utstyrt med hurtighet til å springe fra fiender. Du fødes naken inn i verden, totalt hjelpeløst rent fysisk, men du har en ting som andre dyr ikke har: en gigantisk hjerne. Med den hjernen, sammen med fornuft, må du skape deg din naturlige beskyttelse. Du må lage våpen for å beskytte deg og jakte, hus og klær for å holde deg varm, kort sagt du må SKAPE for å overleve. Det er din mest grunnleggende natur som menneske. Du er en skaper, og alle skapere trenger å få leve i FRED for å kunne skape noe. Det som altså er mest i samsvar med din natur er å få lov til å leve i fred slik at du kan skape det du trenger for å overleve og blomstre som individ.