Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3228
tjena.

Søkt på jobb så måtte jeg gå gjennom en rekke tester på nettet, personlighetstesten var grei, men så kommer man til det de kaller for evnetest og regel test.

Jeg er ikke evneveik og kan memorisere så og si alt om jeg får litt tid til å se på det, tall osv husker jeg.

Så var det en slik test hvor man fikk opp 12 figurer etter hverandre i noen få sekunder, så skulle man plassere de i riktig rekkefølge på 30sek.
Dette skulle man gjøre 4 ganger, og jeg fikk opp i testresultatet at jeg presterte UNDER det som var gjennomsnittet for denne testen, hva skjer her da??

Jeg har en fremragende god cv, og super gode attester fra alle jobbene jeg har hatt.

Det jeg lurer på er om jeg ikke kommer til å komme på intervju nå fordi jeg feilet totalt i den ene testen? personlighetstesten kom ut bra, var kun den testen.
I første omgang burde du være skeptisk til et selskap som kjører slike tester. Når du i tillegg ikke blir oppfulgt er det bare bingo og helt useriøst. Jeg iallefall, ville takket nei til jobben om noen kom med slike tester utenom at en profesjonell - type psykolog - faktisk gjennomførte den.
Enig med "esl.

Hvilken bedrift/yrke er dette snakk om? En som er litt datakyndig kan jo lett manipulere testen og bestå på alt.
Vi vet ikke om du kommer inn til intervju siden vi ikke vet hvilken bedrift dette er.
Sist endret av Undiken; 13. februar 2014 kl. 08:57.
hnr
Trådstarter
58 0
Det er snakk om ett av norges største varehus.

så sånn sett så er det ikke noe useriøs bedrift, nå skulle ikke testen gå ut før på mandag, og jeg tok den idag tidlig.
Så er sikkert derfor ingen har tatt kontakt enda, men ja. Jeg scoret bra på personlighetstesten og har en god CV, tror dere dette utgjør ekstremt mye disse to idiotiske testene?
Sist endret av hnr; 13. februar 2014 kl. 09:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har inntrykk av at det er mye tull og tilfeldigheter i rekrutteringsprosessene. Er jo tross alt mennesker som står bak, og mennesker er som kjent feilbarlige.

Tror det beste er å finne seg en god jobb, og bare bli der, for er ingen vits i å utsette seg selv for det bingospillet som jobbmarkedet er.
Det er klart man skal utnytte mulighetene i arbeidslivet dersom man ønsker det. Ingen grunn til å høre på rådet til belisarius (ved mindre man finner drømmejobben selvsagt).

Personlighetstester er ganske vanlig å benytte seg av i rekrutteringsprosessen. At de ikke har tatt kontakt med deg innen noen timer etter at du fullførte testen skal du ta med knusende ro, spesielt om fristen for å ta testen først var over helgen. Jeg tror de to andre testene er veiledende i prosessen ikke avgjørende, og dersom du har en god CV og har en profil som passer med det arbeidsgiver ser etter vil de nok helt sikkert vurdere deg videre uansett.
Sist endret av Cikey; 13. februar 2014 kl. 11:02.
Sitat av hnr Vis innlegg
Det er snakk om ett av norges største varehus.
Vis hele sitatet...
Ikke overraskende at det er snakk om et stort selskap. Jeg tror ikke du skal legge så veldig mye i hverken testen eller resultatet av testen.

Jeg har selv jobbet i et selskap som er eid av et stort konsern, og har vært med i ansettelsesprosessen. Vi måtte da bruke HR-avdelingen til konsernet, og de skulle jo på død og liv kjøre "personlighetstester" på de aktuelle kandidatene for å finne ut hvilke egenskaper de hadde.

Vi som satt med den endelige avgjørelsen dreit jo i disse resultatene, men på grunn av prosedyrer måtte søkerne bare ta testen.
Kiwi, Rimi og G4S har også personlighetstester på nett. Hvis du er kvalifisert burde de bare rett og slett innkalle deg til intervju. Å vurdere kvalifiserte søkere gjennom en personlighets test for å se om du er den rette til å bli innkalt til intervju er litt tullball synes jeg.
Sist endret av Gigolo; 13. februar 2014 kl. 11:20.
hnr
Trådstarter
58 0
ok, da krysser jeg fingrene for at de ser bort fra de to siste testene og legger vekt på søknaden jeg skrev, cven min og erfaringen jeg kan tilby. Er snakk om leder stilling så forstår at de sikkert har slike tester, men syns det er helt på trynet om de skal gå kun etter resultatene. Var ikke akkurat gøy lesing når du får ett svar som du vet er stikk motsatt fra det du er.
Sitat av hnr Vis innlegg
Så var det en slik test hvor man fikk opp 12 figurer etter hverandre i noen få sekunder, så skulle man plassere de i riktig rekkefølge på 30sek.
Dette skulle man gjøre 4 ganger, og jeg fikk opp i testresultatet at jeg presterte UNDER det som var gjennomsnittet for denne testen, hva skjer her da??
Vis hele sitatet...

Det er veldig overraskende om den delen av testen skulle ha noe å si for deg, om ikke det er spesielt viktig med stor kapasitet i korttidshukommelse i jobben? I så fall er det vel spesifisert i annonsen.

Er usikker på hva jeg synes om at arbeidsgivere screener søkere med personlighetstester som slike, da helt fantastiske medarbeidere kan score lavt på dem. Hvorfor trenger Kiwi kun over gjennomsnittet folk når det gjelder IQ, kognitive egenskaper, verbal forståelse, problemløsning, hukommelse, og så videre?
hnr
Trådstarter
58 0
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Det er veldig overraskende om den delen av testen skulle ha noe å si for deg, om ikke det er spesielt viktig med stor kapasitet i korttidshukommelse i jobben? I så fall er det vel spesifisert i annonsen.

Er usikker på hva jeg synes om at arbeidsgivere screener søkere med personlighetstester som slike, da helt fantastiske medarbeidere kan score lavt på dem. Hvorfor trenger Kiwi kun over gjennomsnittet folk når det gjelder IQ, kognitive egenskaper, verbal forståelse, problemløsning, hukommelse, og så videre?
Vis hele sitatet...
Er absolutt ikke noe krav til stor kapasitet i korttidshukommelse da jobben stortsett går ut på å lede ett stort salgsteam til å selge riktig og øke inntjeningen.

Godt spørsmål flipmcflop.