Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9112
Hei folkens, en kompis av meg solgte igår bilen sin, 97mod bmw som har gått 300k. Kompisen min fortslte om alle mangler han hviste om og salget ble gjort. Fikk cash i lomma. 2 timer senere ringer kjøperen å sier at clutchen er gåen å at han vil gå til sak hvis han ikke betaler halvparten av prisen på clutch og frakt av bilen. Dette har han ikke råd til siden pengene han fikk for bilen har gått til nedbetaling av gjeld.

Han mener at clutchen funket normalt når han solgte den å hadde ingen ide om at den var slitt.

Hva kan han gjør, å hva er det beste han kan gjøre?m

Takker for svar
Det er kjøper som må ta dette inn til forliksrådet. Kompisen din kan vel egentlig bare sitte og vente med armene i kryss inntil han får brev fra forliksrådet.
Tja, usikker på om kjøper kommer noe særlig langt her. Jeg regner med bilen ble solgt som den var i flg. kontrakten?

Da er det jo prisen, KM-stand og alder som komer til å avgjøre dette.

Kan man regne med at en bil med 300k på telleren, til den prisen, har defekt clutch? -om ja. Ja da er kompisen din safe, om bilen ble solgt til overpris og som en bil i bruksstand så mer selgers ansvar at kjøper overtar en bil i bruksstand.


Avsluttt alltid kontrakten med: Selges som den står, evt. rep. objekt./delebil.
Som selger skriver man ikke fra seg nok ansvar ved å selge den "som den står".
Sist endret av Naturgrønn; 21. januar 2014 kl. 19:10.
Mulig det er forskjell på BMW og Toyota, men nå ryker vel ikke en clutch sånn helt plutselig heller. På gamlebilen min skjønte jeg det ganske mange timer/km før den sa helt takk for seg iallefall, den ble dårligere og dårligere i tiden før det stoppa helt.
Sist endret av Sjanten; 21. januar 2014 kl. 19:13.
Står det "selges som den står" i kontrakten? I så fall har ikke kjøper noen rettigheter, har selv opplevd det samme.
Har du ikke denne teksten i kontrakten er det antageligvis et lite problem..
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Mulig det er forskjell på BMW og Toyota, men nå ryker vel ikke en clutch sånn helt plutselig heller, på gamlebilen min skjønte jeg det ganske mange timer/km før den sa helt takk for seg iallefall, den ble dårligere og dårligere i tiden før det stoppa helt.
Vis hele sitatet...

Tja, om man er bevisst på det så er jo et triks å lufte clutchen rett før selger kommer, kan vel tjene en kveld med flytting av bil. Sånn cirkus. Og dermed lure kjøper.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Står det "selges som den står" i kontrakten? I så fall har ikke kjøper noen rettigheter, har selv opplevd det samme.
Har du ikke denne teksten i kontrakten er det antageligvis et lite problem..
Vis hele sitatet...
Nei, selger skriver ikke fra seg alt ansvar fordi den selges som den står.
Trådstarter
Står absolutt ingenting på salkskontrakten, bare underskrifter og kmstand etc
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Står absolutt ingenting på salkskontrakten, bare underskrifter og kmstand etc
Vis hele sitatet...
Om saken kommer til forliksrådet, så er det her også, som jeg nevnte tidligere; pris, km-stand og alder som kommer til å avgjøre saken.

Men en bil med over 300k på telleren...? Jeg tror selger her er ganske trygg da clutch ansees vel som slitedel?
Hvis selger er bilkyndig, og vet at clutchen var sliten, så er han nødt til å betale reperasjon/ny clutch.

En clutch blir ikke ødelagt på 1-2-3
De gangene jeg har solgt bil har jeg alltid lagt til dette i kontrakten:
Bilen selges som prøvekjørt og forevist uten garanti etter avtale med kjøper.

Hvis ikke kjøper vil signere den kontrakten så får han kjøpe seg en annen bil
min teori: Kjøper har prøvd burnout eller spinne rundinger etc..?

Jeg kjørte med gåen clutch i 300 mil..og den slapp bare når jeg var for brå!

Jeg tok livet av clutchen på samme bilen en uke etter jeg byttet den når jeg skulle prøve burnout
Ikke lett å være 18 og ha 90 slitne hk disponibelt til burnout!
Selv om det står "Selges som den er" i en kontrakt betyr ikke alltid at selgeren slipper å betale tilbake. Det må vurderes av forliksrådet og jeg tipper de blir å gå på kjøperens side siden clutchen røyk etter så kort tid. Hadde det vært 1 måned hadde saken vært en annen.
Trådstarter
Da tror blir det vell bare å vente å se hva som skjer
Clutchen var sikkert sliten, men det kan være vanskelig å kjenne det. Forskjellen på clutchen mellom min gamle Mazda 626 (Emma) og min nåværende Toyota Yaris Verso (Emma Viktoria) er ganske stor. Regner med at dette er noe forliksrådet også tar i betraktning. Kompisen får bare vente å se
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Tja, om man er bevisst på det så er jo et triks å lufte clutchen rett før selger kommer, kan vel tjene en kveld med flytting av bil. Sånn cirkus. Og dermed lure kjøper.
Vis hele sitatet...
Lufte clutch? Slurer clutchen så hjelper det ikke med noe lufting altså..
Sitat av Sånn er det. Vis innlegg
Hvis selger er bilkyndig, og vet at clutchen var sliten, så er han nødt til å betale reperasjon/ny clutch.

En clutch blir ikke ødelagt på 1-2-3
Vis hele sitatet...
Man kan herpe en ny clutch på 10 meter om man er flink nok.

Dog synes jeg det er merkelig at kjøper ikke merket noe med clutchen da han kjørte avgårde med bilen. Tar pedalen langt ute så er det en grunn til å tenke seg om. Spesielt siden denne bilen har gått 300k, spørs vel om det er skiftet clutch fra den var ny.
Sist endret av margido; 21. januar 2014 kl. 22:32.
Vist det blir mer problemer, få han til å sende bilen på et godkjent verksted, få dokumentasjon på clutch-systemets tilstand. Husk å få med kopi av arbeidsordre(minimum ordrenummer), vist det viser seg at clutchen/resten av systemet er defekt. Vel, da er det opp til kompisen din hva han vil gjøre. Jeg hadde bedt kjøper dra til pokker, å hadde ignorert han til jeg hadde fått dokumentasjon fra en uavhengig tredjepart. Og har det vært clutch skifte på den iløpet av levetiden? Vist ikke, så er det svært overraskende om den ikke er utslitt.
Da du kjøper en bmw som har rulla 300k så burde du skjønne at de ikke er mye bil igjen. Da 90 talls ish bmwer har driftsikkerhet på nivå som en lada.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Tja, om man er bevisst på det så er jo et triks å lufte clutchen rett før selger kommer, kan vel tjene en kveld med flytting av bil. Sånn cirkus. Og dermed lure kjøper.
Vis hele sitatet...

Den som har lært deg det der har iallefall lurt deg godt. Sånn at du vet det.
Hvordan er clutchen "gåen"? Hvis det er at den slurer så er det ikke noe som kommer plutselig, er det derimot at pedalen forsvinner i gulvet når man trykker på den så kan det være utløserlager, clutchvaier eller slavesylinder eller slikt. Dette er deler som kan ryke uten noen form for advarsel.

(bytta nettopp clutchvaier på mutterns bil, den har gått 100k.)
Sist endret av Fjøsnissen; 22. januar 2014 kl. 13:14.
Er det byttet clutchvæske på den? Bare en liten teori, det kan være kaldere der han bor. Å clutchvæske som er klar for utbytting blir tynn som vann og kan derfor fryse. Da kan det virke som clutchen er gåen.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Den som har lært deg det der har iallefall lurt deg godt. Sånn at du vet det.
Vis hele sitatet...
Før du kommer med slike uttalelser bør du selv vite hva du snakker om!
Orker ikke å forklare deg, men bruk Google og du vil finne ut hvem av dere som er godt lurt
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Før du kommer med slike uttalelser bør du selv vite hva du snakker om!
Orker ikke å forklare deg, men bruk Google og du vil finne ut hvem av dere som er godt lurt
Vis hele sitatet...
Elsker å høre den der, "orker ikke forklare. bruk google" - eneste jeg tenker da er at du kan ta hele clutch-luftinga di å stikken den der sola ikke skinner.


Hvis jeg var selger ville jeg forøvrig tatt det helt med ro.
Sitat av hayer Vis innlegg
Elsker å høre den der, "orker ikke forklare. bruk google" - eneste jeg tenker da er at du kan ta hele clutch-luftinga di å stikken den der sola ikke skinner.


Hvis jeg var selger ville jeg forøvrig tatt det helt med ro.
Vis hele sitatet...
Hmm... hvorfor finnes dette produktet tror du?
http://www.gundersenmotorsport.no/br...-bremse-lufter

Stapp hue ditt opp i ræva igjen å hold kjeft, tulling!
Vel, det finnes hydrauliske clutcher, de må luftes slik som bremser når man skifter væske o.l. Men da er det sylinderen det er snakk om, og ikke clutchen i seg selv. Har kun sett at det brukes wire på gamle biler, men skal ikke påstå at det ikke finnes hydraulisk på noen av disse også.
Sist endret av vidarlo; 22. januar 2014 kl. 20:22.
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Hmm... hvorfor finnes dette produktet tror du?
http://www.gundersenmotorsport.no/br...-bremse-lufter

Stapp hue ditt opp i ræva igjen å hold kjeft, tulling!
Vis hele sitatet...
Var det brems eller clutch det var snakk om? Det er nå ingen oppegående mennesker som lufter clutchen da!
Det eneste jeg kan tenke meg er turbinclutch (converter), som er et oljefyllt kammer med skovlhjul. Men det finner du så og si bare på automatgear og shoveldosere.
Det er for begge deler. Prinsippet med hydraulisk clutch er at i stedet for at det går en wire fra pedalen til utløserarmen, så er det en sylinder og et rør som er fylt med bremsevæske. Dette systemet må luftes hvis det kommer luftbobler i det. Dermed utrykket lufte clutchen. Det er altså ikke snakk om å lufte svinghjul/lammeller inni clutchhuset, som ikke gir noen mening.
Hydralisk clutch bare på nye biler? Meh, Galant og Sapporo turbo hadde ihvertfall dette på '83 modellene sine og utover. Tipper det har forekommet på biler av et visst kaliber lenge før dette..

OnT: da skal endel til for å bruke opp en clutch. Den ryker ikke totalt på veien hjem uten at selger/kjøper burde oppdaget det under test. Om ikke det er en vaier som røk da. Noe som gjør det hele til en bagatell. Var faktisk ute å tauet tung bil med gammal merce igår. Og ja, det luktet litt clutch, men det virker framleis.

Holder en knapp på Ungareffect sin teori. Bilkjøper har herjet den til He£%3€e og i sin dumskap prøver han seg nå på en spansk en..
Sist endret av pidget; 22. januar 2014 kl. 21:26. Grunn: biler ikkje bilder
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det er for begge deler. Prinsippet med hydraulisk clutch er at i stedet for at det går en wire fra pedalen til utløserarmen, så er det en sylinder og et rør som er fylt med bremsevæske. Dette systemet må luftes hvis det kommer luftbobler i det. Dermed utrykket lufte clutchen. Det er altså ikke snakk om å lufte svinghjul/lammeller inni clutchhuset, som ikke gir noen mening.
Vis hele sitatet...
Takk
Endelig en som forstod
mye solgte din kompis bilen for ?.. kommer helt ann på pris å hva han kan forvente..
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Takk
Endelig en som forstod
Vis hele sitatet...
Ja men er jo ingen hemlighet av at en hydraulisk clutch kan luftes. Men det hjelper ikke å lufte hydraulikksystemet på clutchen hvis clutchen slurer for at den plutselig skal bli fin igjen som et "triks" for å lure selger.

Men så klart, en clutch kan slure fordi man ikke får clutchet ut skikkelig pga luft i hydraulikksystemet
Sitat av griped Vis innlegg
Ja men er jo ingen hemlighet av at en hydraulisk clutch kan luftes. Men det hjelper ikke å lufte hydraulikksystemet på clutchen hvis clutchen slurer for at den plutselig skal bli fin igjen som et "triks" for å lure selger.

Men så klart, en clutch kan slure fordi man ikke får clutchet ut skikkelig pga luft i hydraulikksystemet
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder bremser også, det kalles å lufte bremsene selv om det bare er hydraulikksystemet som luftes der også. Det hjelper heller ingenting hvis det er skivene og eller klossene som er utslitt.
Poenget mitt var uansett at JO det er faktisk mulig å lufte "clutchen" !