Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10271
Jeg er i en krise-situasjon hvor jeg skal til USA på tirsdag og har bare nødpass.. Billetter, hotell og alt er bestilt. :/
Skulle gjort bedre research, da hadde jeg visst at man ikke kommer inn i USA med bare nødpass.


Ventetiden for vanlig pass er jo normalt flere dager, men jeg trenger det på mandag.

Har dere hørt om noen som har fått vanlig pass på dagen? Blir passet laget på politistasjonen?
Passene lages ikke på politistasjonen, de blir sendt med rekommandert brev etter noen uker... Om du skal ha på dagen er du fucked...
Sitat av jpano Vis innlegg
Passene lages ikke på politistasjonen, de blir sendt med rekommandert brev etter noen uker... Om du skal ha på dagen er du fucked...
Vis hele sitatet...
Hvor blir de laget da?

Har snakket med en person og han fikk vanlig pass på dagen siden det ikke var høysesong..
Det beste jeg har hørt om er folk som får det i posten dagen etterpå. Dette høres dessverre ut som en umulig oppgave, men du har jo ingenting å tape på å møte opp og mase litt på politistasjonen i morgen.
I stedet for å få masse synsing her, hvorfor ikke ringe til nærmeste politistasjon og høre? De VET jo hva som er mulig.....
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
I stedet for å få masse synsing her, hvorfor ikke ringe til nærmeste politistasjon og høre? De VET jo hva som er mulig.....
Vis hele sitatet...
Det er helg, luring!



Tenker å møte opp nøyaktig når dørene åpner på mandag. Kanskje jeg er heldig og får de til å fikse meg pass på dagen, hvis jeg er sykt heldig..
Sitat av Undiken Vis innlegg
Tenker å møte opp nøyaktig når dørene åpner på mandag. Kanskje jeg er heldig og får de til å fikse meg pass på dagen, hvis jeg er sykt heldig..
Vis hele sitatet...
Vær der halvtime-time før det åpner, alltid noen som kommer tidligere på jobb, og sikkert villige til å hjelpe deg når du forklarer saken til dem.
Oslo? Vær der en time før dørene åpner. Du får nok ikke snakke med noen ansatte før du står i skranken, men det er alltid kø på passkontoret om morgenen, selv utenfor sesongen. Jeg var i samme situasjon nettopp. Jeg hadde riktignok et par dager på meg, men det gikk bra. De sier 14 dager, i virkeligheten tar det to-tre. Kanskje kan de speede opp prosessen hvis du forklarer, det vet jeg ikke. Men jo, du trenger flaks for at dette skal gå... Be om å hente det nye passet på stasjonen, så slipper du i hvert fall at posten roter det til.
For noen uker siden bestilte jeg pass tidlig på morgenen hos politiet, det lå i postkassen dagen derpå.
Dette var i Grenland, Telemark.

Dette er dog en mye mindre plass enn Oslo..
Du må nesten bare håpe på at du får passet i tide, Men du har et problem til. du må minimum ha fylt ut esta skjemaet(visum søknad) 48t før avreise, og ved nytt pass må enn gjør det på nytt selv om en har hatt det før. Da pass nummeret skall inn i søknadskjemaet
Sitat av jpano Vis innlegg
Passene lages ikke på politistasjonen, de blir sendt med rekommandert brev etter noen uker... Om du skal ha på dagen er du fucked...
Vis hele sitatet...
Etter noen uker? Bullshit, jeg fikk mitt innen 3 dager
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Etter noen uker? Bullshit, jeg fikk mitt innen 3 dager
Vis hele sitatet...
Som mye annet avhenger dette av hvor mange som ber om en tjeneste samtidig. I mai til august tar det gjerne inntil 10 virkedager, altså et par uker. Drar man til mindre politidistrikt, og utenfor sesong, får du det stort sett mye raskere.

Uansett er dette bare avsporing, problemet til trådstarter er at han ikke kan møte opp på politistasjonen og få med seg passet hjem med en gang.
Sist endret av liasis; 27. oktober 2013 kl. 14:41.
Blir nok nødt til å utsette min reise. Fanden!


Er det forresten noen som vet hvordan veksle-automatene på gardemoen fungerer? Er det bare å stikke inn bankkortet sitt, så kan man velge hvilken valuta man vil ta ut? Eller må jeg ha norske penger å putte inn i maskinen for å få USD ut? Hvor står de på gardemoen? Får minimalt med tid til å lete etter automatene når jeg mellomlander der..

Skal ta ut 1000 USD.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Blir nok nødt til å utsette min reise. Fanden!


Er det forresten noen som vet hvordan veksle-automatene på gardemoen fungerer? Er det bare å stikke inn bankkortet sitt, så kan man velge hvilken valuta man vil ta ut? Eller må jeg ha norske penger å putte inn i maskinen for å få USD ut? Hvor står de på gardemoen? Får minimalt med tid til å lete etter automatene når jeg mellomlander der..

Skal ta ut 1000 USD.
Vis hele sitatet...
Du kan ta ut USD i minibankene til venstre for taxfree'en. Legg merke til at ikke alle minibankene har USD.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Du kan ta ut USD i minibankene til venstre for taxfree'en. Legg merke til at ikke alle minibankene har USD.
Vis hele sitatet...

Ah! Takker!


Dette er sikkert århundrets dummeste spørsmål, men jeg er en bygdetulling og har aldri flydd før. Skal ta flyet fra bodø -> Gardemoen -> Arlanda flyplass -> Chicago -> Los Angeles


Bruker SAS helt til Chicaco. Men må jeg sjekke inn bagasjen på nytt når jeg ankommer gardemoen, Arlanda og Chicaco? Bare lurer siden jeg bruker samme flyselskap og ikke har lyst å drive å sjekke inn bagasjen hele veien..
Du må ta den av når du lander første landing i USA, er jeg ganske sikker på, men ut igjen er det ikke sånn
"Øko-Terrorist"
Sitat av Undiken Vis innlegg
Ah! Takker!


Dette er sikkert århundrets dummeste spørsmål, men jeg er en bygdetulling og har aldri flydd før. Skal ta flyet fra bodø -> Gardemoen -> Arlanda flyplass -> Chicago -> Los Angeles


Bruker SAS helt til Chicaco. Men må jeg sjekke inn bagasjen på nytt når jeg ankommer gardemoen, Arlanda og Chicaco? Bare lurer siden jeg bruker samme flyselskap og ikke har lyst å drive å sjekke inn bagasjen hele veien..
Vis hele sitatet...
Spør når du sjekker inn. De kan fortelle deg nøyaktig hva du må gjøre med bagasjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Undiken Vis innlegg
Skal ta ut 1000 USD.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal du det?

Alle minibanker i USA spiser visa, og USA er landet for kredittkort. Rett nok ikkje fullt så elegant som i Norge, men du kan betale med kredittkort over ca. alt.

Å ha såpass mykje som tusen dollar i cash virker som idioti.

Eg har reist mykje dei siste par åra, og har aldri hatt med meg cash. Har utelukkande tatt ut i første og beste minibank der eg er.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Det er helg, luring!



Tenker å møte opp nøyaktig når dørene åpner på mandag. Kanskje jeg er heldig og får de til å fikse meg pass på dagen, hvis jeg er sykt heldig..
Vis hele sitatet...
nå skulle det vell være mulig å kontakte politiet selv i hælgene. forøvrig syntes jeg kansje det er du som er luringen i denne sitvasjonen!
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
nå skulle det vell være mulig å kontakte politiet selv i hælgene. forøvrig syntes jeg kansje det er du som er luringen i denne sitvasjonen!
Vis hele sitatet...
Ja, det er muligå ringe politiet. Men pass-kontoret holder ikke åpent i helgene.
ikke umulig at dem kan svare på spørsmålet ditt uansett men trorr du sliter litt med å få dette gjennomført.