Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1057
Er 17 år gammel og har begynt å lese meg litt opp på investering av aksjer og kryptovaluta.
Jeg har lyst til å begynne å investere litt selv, mest for å lære. Jeg tenker da altså ikke å investere noe mye da jeg ikke kan nok om det og er bare 17.
Er det noen som kan komme med noen nybegynnertips/andre råd når det kommer til enten aksjeinvestering eller investering i kryptovaluta?
Evt noen artikler som er verdt å lese/videoer som er verdt å se?

Er det forresten lov å investere i noe når man ikke er myndig?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Jeg bruker nordnet.no
De har også en "nordnet skole" hvor du kan lære om sparing og investering.
Også en egen side for investeringstips: https://www.nordnet.no/tjenester/ana...ringstips.html

En viktig ting å huske på når du kjøper aksjer er at det er kurtasje, denne er 29kr på nordnet om du handler for mindre enn 40000kr per handel.
Altcoins er en grei måte å lære seg litt. Bare ikke fall for fristelsen å tro at noen av dem har reel verdi.
Jeg vil anbefale aksjeligaen/NM for å få en innføring i selve spekuleringen og analysen av markedet og enkeltaksjer, der handler du med lekepenger med ekte kurser.
Hei! Jeg bruker også samme bank som Brillesheik oppnevnte tidligere i tråden og de har info for deg under 18 her!

En ting som er verdt å merke seg er at krypto er langt mer risikofylt enn aksjer. Du er som du sier 17 år, så det er ingen hastverk for deg å bli rik over natten. Krypto er fristende, men før du eventuelt putter penger der, ville jeg anbefalt deg å lese deg opp så du får litt bedre kjennskap til
(a) hva aksjer er (b) hvordan de fungerer og (c) hvordan det å putte penger der er noe helt annet enn å putte de i kryptovaluta. Det er veldig vanskelig å bedømme om en kryptovaluta er verdt sin verdi i penger, det er også få muligheter til å regulere den (slik vanlig valuta er), noe som jeg antar er poenget, men som også kan gjøre det til et rent spekulasjonsobjekt (en vill gjetning om at prisen vil stige). Under bitcoin-oppturen i desember i fjor, var det så vidt jeg vet ingen markeder på darkweb (drugs, våpen, etc.) som faktisk benytta seg av den som valuta - kostnaden per transaksjon var alt for høy. Så prisen var høy, men hvorfor? Valutaen var jo i praksis ikke i bruk. Tenk om den norske krona hadde svingt like mye som den, da hadde nok hverken du eller jeg brukt den. De som lot seg friste av lettjente penger på tampen av bølgen tapte nok en betydelig sum.

Jeg ville anbefalt deg å lese bøker av folk med peiling som har vært i bransjen over lengre tid. De kan ikke fortelle deg hvordan du skal bli rik eller tjene penger, men de kan fortelle deg sine erfaringer og antageligvis opplyse deg mer om "gamet". Sjekk ut hvilke bøker du kan finne på ditt lokale bibliotek om aksjer eller finans!

To bøker jeg kan anbefale som begge gir deg en grei innføring i aksjer er: aksjeanalyse på 1-2-3 og formuesforvaltning. (i den boka her er nok ikke akkurat alle kapitlene relevante for deg, men en del ord og uttrykk blir forklart på en grei måte)

Også anbefaler jeg deg å komme opp med en komfortabel startsum, f.eks. 1-5 tusen, som du putter inn i et selskap som du har troen på (f.eks. Scatec Solar, Lerøy, etc.). På den måten kan du følge med på utviklingen, samtidig som det er lettere å koble teorien fra bøkene med praksis.

Er du veldig i tvil, så er det aldri feil å putte litt penger i et norsk index fond. Lykke til!
Sist endret av pmprsrgr; 22. november 2018 kl. 23:07.
aldri kjøp akjser på markedspris , sett limit orders og sett stop loss orders , det kan være lurt å lære seg teknisk analyse. Du må vite at trading bygger mye på vitenskap, et element av lykke og ren psykologi. Legger til en video for at du kan skjønne litt hvordan markeder fungerer. https://www.youtube.com/watch?v=TzKQwttv9IA&t=625s