Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3569
Noen som vet hvordan Oslo Børs funker? Hvordan må man gå frem for å kunne kjøpe aksjer på Oslo Børs som en lekmann?

Finnes det historier om folk som har tjent seg søkkrik på et enkelt selskap? Fortell gjerne!

Er veldig ny innen dette!
Har faktisk blitt litt inspirert av stock marked på GTA V så tenkte å sette penger på børsen i det virkelige liv også. Det vil selvfølgelig ta litt tid for meg å sette meg inn i de enkelte selskapene for å vite om man bør kjøpe eller selge, men må starte et sted!


Akkurat nå søker jeg bare motivasjon til å begynne med aksjekjøp!
Sitat av Undiken Vis innlegg
Har faktisk blitt litt inspirert av stock marked på GTA V så tenkte å sette penger på børsen i det virkelige liv også.
Vis hele sitatet...
Det dårligste utgangspunktet for å begynne å investere overhodet.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det dårligste utgangspunktet for å begynne å investere overhodet.
Vis hele sitatet...

Det driter jeg egentlig i om du synes. Det er ikke snakk om å sette hele formuen sin på børsen her. Jeg er på læringsstadiet og vil tjene penger som alle andre som driver med aksjekjøp og salg.
Sist endret av Undiken; 29. september 2013 kl. 00:09.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Akkurat nå søker jeg bare motivasjon til å begynne med aksjekjøp!
Vis hele sitatet...
Da kan jeg anbefale å ta en titt på www.plus500.no.
Her kan du både prøve deg på en demoversjon med 100000 i startkapital og gå over til virkelige aksjer etter hvert som du føler deg klar for det.
Aksjemarket er rigget og som nybegynner er alle odds i mot deg. Skulle du mot formodning tjene penger blir du skattet urettferdig hardt.

Et aldri så lite "smutthull" i loven kan gjøre det mer utholdbart dersom du skal prøve lykkes som trader, det er nordnet investeringskonto zero og kan anbefales.

lykke til
Sitat av Knask Vis innlegg
Da kan jeg anbefale å ta en titt på www.plus500.no.
Her kan du både prøve deg på en demoversjon med 100000 i startkapital og gå over til virkelige aksjer etter hvert som du føler deg klar for det.
Vis hele sitatet...
Takk! Skal deffinitivt prøve dette
Sitat av Undiken Vis innlegg
Det driter jeg egentlig i om du synes. Det er ikke snakk om å sette hele formuen sin på børsen her. Jeg er på læringsstadiet og vil tjene penger som alle andre som driver med aksjekjøp og salg.
Vis hele sitatet...
Du må huske på at børsen går ikke bare oppover.
Alle vil kjøpe lavt og selge høyt, men det er ikke alle som ender opp med positiv pengestrøm i løpet av årene de investerer.

Prøv å finn en sektor du kan ha interesser for.
La oss si legemidler.
Du må gjøre grundig forarbeid, sørg for at du vet om alle aktørene i den sektoren, finn ut hvem som tjener mest penger. Hvorfor tjener de mest penger?
Har de noen konkurrenter som produserer bedre, som kanskje kan skyte i været?

Det finnes så mange faktorer som spiller inn for å kunne kjøpe lavt og selge høyt, og du kan ende opp med tap selv om du er bombesikker på gevinst.
Dette er en veldig spennende verden, men den er også nådeløs.

Du trenger forresten en VPS (verdipapir) konto for å investere på Oslo Børs, dette får du fra så og si alle banker så vidt jeg vet.



Edit: Bare spør om du lurer på noe, jeg skal svare så godt jeg kan.
Sist endret av ZELDUR; 29. september 2013 kl. 00:18.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Finnes det historier om folk som har tjent seg søkkrik på et enkelt selskap? Fortell gjerne!
Vis hele sitatet...
David Choe fikk betalt i aksjer for og lage grafitti på et av facebook sine hovedkontor. I 2012 var verdien på disse akjsene over $200M
Sist endret av RagebunnY; 29. september 2013 kl. 00:43.
Sitat av Undiken Vis innlegg
Noen som vet hvordan Oslo Børs funker? Hvordan må man gå frem for å kunne kjøpe aksjer på Oslo Børs som en lekmann?
Vis hele sitatet...
For å kunne utføre handel av aksjer på Oslo Børs må du være registrert med en verdipapirkonto hos verdipapirsentralen. Denne kontoen holder kontroll på dine aksjer. De aller fleste store banker i Norge kan tilby denne tjenesten. Selv har jeg min verdipapirkonto hos DNB, og bruker DNB Markets som nettmegler.

Sitat av Undiken Vis innlegg
Finnes det historier om folk som har tjent seg søkkrik på et enkelt selskap? Fortell gjerne!
Vis hele sitatet...
Å tjene seg "søkkrik" på aksjer skjer ikke over natten, i løpet av uka etc. Det tar som oftest lang tid, og mange hobbyinvestorer investerer større beløp i selskap som er kjent for å gjøre det bra, og som vanligvis betaler ut gode utbytter, både en og flere ganger i året. Å investere i et enkelt selskap er dessuten stor risiko, noe som ikke er å satse på med mindre du er helt sikker på hva du gjør.

Sitat av Undiken Vis innlegg
Er veldig ny innen dette!
Har faktisk blitt litt inspirert av stock marked på GTA V så tenkte å sette penger på børsen i det virkelige liv også. Det vil selvfølgelig ta litt tid for meg å sette meg inn i de enkelte selskapene for å vite om man bør kjøpe eller selge, men må starte et sted!
Vis hele sitatet...
Oslo Børs er ikke GTA. Så store endringer skjer ikke over natten. Som nevnt tidligere i tråden, finn deg en til to sektorer å fokusere på, og lær deg alt om disse sektorene; hvem er de største aktørene? Hvilke konkurrenter har de på markedet? Hvordan kan du bruke markedspsykologi til å forstå hvordan dette markedet kan utvikle seg?

Gå gjennom regnskap og kvartalsrapporter for selskaper du tenker å kjøpe deg inn i. Om du tenker å langtidsspare i et selskap, sjekk om selskapet betaler utbytte.

Sitat av Undiken Vis innlegg
Akkurat nå søker jeg bare motivasjon til å begynne med aksjekjøp!
Vis hele sitatet...
Børsen oppfører seg i mine øyne for tiden ustabilt, så å handle aksjer uten å analysere å undersøke på forhånd er ren og skjær galskap. Når det kommer til å analysere selskap, og regne ut kursmål er dette noe som ikke er gjort på fem minutter. Det er skrevet mange bøker om emnet, uten at jeg kommer på noen å anbefale i dette øyeblikk. Kan sende på deg en PM med forskjellig litteratur jeg har i min egen bokhylle til uka, når jeg kommer hjem, om du ønsker det.

Må også nevne at å kjøpe aksjer for mindre enn 10-15K egentlig er dumt, da kurtasjen (avgiften nettmeglere og meglere tar for å utføre handelen) påvirker snittkursen på aksjen i porteføljen din, og du går i minus fra første sekund. Punkt nummer 2 er at du ikke kommer til å tjene store penger på å sette et laken her og et laken der, selv om du sprer risiko på dette viset. "Reminiscences of a Stock Operator" skrevet av Edwin Lefèvre er også en bok du burde lese minst 3 ganger. Du får ha lykke til i aksjemarkedet.
Hvorfor 'advare' trådstarter om at det er farlig/risikabelt?

Markedet fungerer nettopp slik at noen vinner og noen taper.
Taperne er som oftest de korttenkte, et sted må jo vinnerne hente pengene fra.

Slutt å skrem folk vekk fra markedet hver så snill, hvis ikke zebraen var dum nok til å gå ned til den usikre elva for å drikke vann så hadde det aldri blitt mat på krokodillen heller.
Forventning vil alltid være innpriset i kursen. Det paradoksale er jo mer info du studerer deg frem til dess større blir tapet ditt. Du vil gjøre de logiske og opplagte kjøpene. Hold deg langt borte fra alle meglerhus sine kjøpsanbefalinger. For å slå hovedindexen over tid må du enten være av få % analytiske geni eller ha inside informasjon. Nesten alle hobbytradere vil tape penger, tiltross for stigende børs. Kun utifra hva du skriver i tråden her vil jeg fraråde deg aksjespekulasjon.
Dersom du har android telefon (finnes sikkert på iphone og) kan du laste ned stock market simulator. Den er baser på amerikanske kurser og har en delay på 15 min. Kan være en morsom ting å prøve på først. På data har både yahoo og investopedia samme muligheten
Sitat av Knask Vis innlegg
Da kan jeg anbefale å ta en titt på www.plus500.no.
Her kan du både prøve deg på en demoversjon med 100000 i startkapital og gå over til virkelige aksjer etter hvert som du føler deg klar for det.
Vis hele sitatet...
++ her!

Det er også viktig at du faktisk behandler kapitalen som ekte kroner, for det er ikke noe problem å doble-tredoble på den siden hvis du kjører høy risk. Et annet problem med den siden er at du trader i obligasjoner og futures, så det er ikke helt slik det vil fungere å handle på børs senere.

Jeg vet ikke om det finnes noen god "vanlig børs"-simulator, men det er en fin start å følge oslo børs på f.eks e24.no og se deg ut selskaper som du tror skal opp. Finn ut hva som er en fair pris og se hva som hadde skjedd om du hadde kjøpt dem til den prisen på sikt. Husk at Nordnet har 99,- i gebyr på hver handel om du vil ha lav kurtasje. Minikurtasje på 39,- gir deg 0.1% gebyr i tillegg, noe som fort blir ENORME summer om du trader...

Det er rett og slett ikke "lett" å tjene penger på børs
Sitat av Undiken Vis innlegg
Det driter jeg egentlig i om du synes. Det er ikke snakk om å sette hele formuen sin på børsen her. Jeg er på læringsstadiet og vil tjene penger som alle andre som driver med aksjekjøp og salg.
Vis hele sitatet...
Hehehe... Slapp av, jeg bare tullet litt med deg.

Du kan lese denne tråden jeg skrev for en stund siden - står mye nyttig der:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=111231
Du trenger det som kalles en VPS-konto. Opprett en i dagligbanken din (der hvor du har nettbank) og du har alt på et sted. Det er antakeligvis det beste.
Bruk Nordnet dersom du skal investere ekte pegner. Er du student får du WinTrade gratis i 1 år og 300 kr kapital via rabatt på studenttorget. Jeg driver smått med trading, send PM dersom du lurer på analyse, verdsettelse, god litteratur eller lignende.
Hahahahaha....

"Finnes det noen som har tjent seg rike på aksjer?" ROFL. Altså.

Ja... Det gjør det. Investorer i fleng. Investeringsfirmaer. Meglerhus.

Kraftige konkurser, svære bonuser, privat jets, champagne, BMW x5. Lista går videre. Penger er det, men skal du tjene må du ta risiko.

Du burde først lese om aksjer, hva er en aksje. Så kan du kanskje gå over til å lese hva er en børs. Etter det kan du se på hva er en investor o.l. Det er overhodet ikke sånn at du kan sette 100k NOK på at en aksje skal gå ned også går du å dreper noen / sprenger en av fabrikkene de har i luften også har du tjent penger av det. Slik fungerer ikke den virkelige verden.

Markedene endrer seg hele tiden. Hører man rykter o.l.
Det er mye å sette seg inn i. Skal du investere i aksjer burde du vite at de fleste meglerhus/aksjekjøpsløsninger tar seg godt betalt. Enten kurtasje på 49,- + noen % av hele handelen eller 99,- og ingen % o.l. Man må lese seg opp.

Nordnet og Netfonds er to kjente leverandører i Norge når det kommer til aksjer og investeringer.

Man burde også lese om bedrifter, om hvilke som kan gå opp o.l. Det kan man gjøre f.eks. på dn.no, e24.no, hegnar.no, http://www.businessinsider.com/, bloomberg.com, forbes.com osv.

Lykke til med å tjene penger. Hehehe.