Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 52356
Techno er rett og slett harry kiz, selv om den Flat Eric sangen var litt fengende.
Så lenge du holder deg langt unna heste jazz så respekterer jeg musikk smaken din
Sitat av LordMaffe Vis innlegg
Techno er rett og slett harry kiz, selv om den Flat Eric sangen var litt fengende.
Så lenge du holder deg langt unna heste jazz så respekterer jeg musikk smaken din
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hva "heste jazz" er for noe, men om det er jazz så skal du respektere det på lik linje med alle andre sjangre. Jazz er en utrolig viktig del av musikkhistorien, og endel av oss liker faktisk jazz meget godt.
Sitat av LordMaffe Vis innlegg
Techno er rett og slett harry kiz, selv om den Flat Eric sangen var litt fengende.
Så lenge du holder deg langt unna heste jazz så respekterer jeg musikk smaken din
Vis hele sitatet...
Du må ha hørt for mye på Bromstad Billionaires.
Sitat av LordMaffe Vis innlegg
Techno er rett og slett harry kiz, selv om den Flat Eric sangen var litt fengende.
Så lenge du holder deg langt unna heste jazz så respekterer jeg musikk smaken din
Vis hele sitatet...
Hva er heste jazz? Om du mener vanlig jazz så kan jeg faktisk ikke ta deg seriøst. En person som ikke kan sette pris på kvalitet jazz kan ikke sette pris på noe. Om du liker band som A1 og Backstreet boys be my guest. Men ikke kom å si at jazz ikke er bra .
Og bare for å markere dette, INGEN bryr seg om du sier respekterer jeg musikk smaken din. Når du ikke verdsetter jazz, er din mening ubetydelig imo.
Sitat av Apu Vis innlegg
Hva er heste jazz? Om du mener vanlig jazz så kan jeg faktisk ikke ta deg seriøst. En person som ikke kan sette pris på kvalitet jazz kan ikke sette pris på noe. Om du liker band som A1 og Backstreet boys be my guest. Men ikke kom å si at jazz ikke er bra .
Og bare for å markere dette, INGEN bryr seg om du sier respekterer jeg musikk smaken din. Når du ikke verdsetter jazz, er din mening ubetydelig imo.
Vis hele sitatet...
Snakk om å skyte seg selv i foten, kanskje du skal sikte litt høyere så du får med deg resten av låret også?
Sitat av voktern Vis innlegg
Snakk om å skyte seg selv i foten, kanskje du skal sikte litt høyere så du får med deg resten av låret også?
Vis hele sitatet...
Jeg sa selv at jeg ikke likte elektronisk musikk, men når han sier at "
Så lenge du holder deg langt unna heste jazz så respekterer jeg musikk smaken din " så provoserer han meg .
Noe som jeg også ser etter når det gjelder musikk er budskapet de prøver å få ut altså teksten sammens med instrumentene.Finnes det noen trance sanger med som sees som lyrisk genialt? kanskje hadde vært noe for meg =p menne det er jo att det er jo så lett å lage "datamusikk" blir som en tegner som legger ark over Mona Lisa og tegner syns jeg da.Menne "musikken" til trance/electronica er jo positiv så big ups for det iaffal kunne jo vært som death/black metal.Atleast er dere rene og chille folk dere trance/electronica folka.Åsså har dere litt mere egen stil.Hoff hatet mitt av black/death metall fans kom over i denne posten og.
Jeg liker å høre på hip-hop, det er en fin sjanger om man hører på riktig artister, f. eks Cunninlynguists, Snowgoons, NAS osv. og hip-hop er stort sett bygd opp av elektronisk musikk. Jeg produserer selv, og når dere sier at en fjomp kan lage musikk med fruityloops på noen timer, er dere på bærtur. Jeg har brukt programmet i flere måneder, masse jeg ikke klarer, men føler at jeg lager masse bra nå om dagene. Men det er jo også sant dette med at bandmedlemmer jobber ganske hardt, og ja, det er veldig bra musikk. Problemet er at alle ikke hører på metall, country, rock og slike instrumentale sjangre. Så derfor oppsøker vi gjerne musikk du liker veldig godt.

Grunnen til at elektronisk musikk blir sett ned på antar jeg, er nok som mange har sagt, dette med samspill og arbeid. Men vis noen er spesielt glad i Hip-Hop eller Trance, er ikke det musikk? Det er hvertfall noe, og det setter veldig mange pris på.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Noe som jeg også ser etter når det gjelder musikk er budskapet de prøver å få ut altså teksten sammens med instrumentene.Finnes det noen trance sanger med som sees som lyrisk genialt? kanskje hadde vært noe for meg =p menne det er jo att det er jo så lett å lage "datamusikk" blir som en tegner som legger ark over Mona Lisa og tegner syns jeg da.Menne "musikken" til trance/electronica er jo positiv så big ups for det iaffal kunne jo vært som death/black metal.Atleast er dere rene og chille folk dere trance/electronica folka.Åsså har dere litt mere egen stil.Hoff hatet mitt av black/death metall fans kom over i denne posten og.
Vis hele sitatet...
Da kan du ikke like mye musikk, for mesteparten av tekstene i så og si all musikk er så banale og litterært verdiløse at halvparten hadde vært nok. Om du er ute etter lyrikk så kjøp ei diktsamling, ikke en CD.
Sitat av Apu Vis innlegg
Hva er heste jazz? Om du mener vanlig jazz så kan jeg faktisk ikke ta deg seriøst. En person som ikke kan sette pris på kvalitet jazz kan ikke sette pris på noe. Om du liker band som A1 og Backstreet boys be my guest. Men ikke kom å si at jazz ikke er bra .
Og bare for å markere dette, INGEN bryr seg om du sier respekterer jeg musikk smaken din. Når du ikke verdsetter jazz, er din mening ubetydelig imo.
Vis hele sitatet...

Heste jazz = country!

ingen som leser pondus?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er jo sant, alt har sine tilhengere og motstandere...men er det bare jeg som føler at elektronisk musikk får smekk på pungen mer enn noen andre sjangere?
Vis hele sitatet...
Det er det nok. Selv holder jeg meg mest til elektronisk dansemusikk, metal og ulike typer eksperimentiell musikk, og det er like mye drittslegning og uvitende idioter alle steder. Vil tro det gjelder all annen musikk også. Det er bare og gi faen, for det er slik den menneskelige psyke fungerer

PS; og til de som ikke har skjønt det enda; Den monotone bassen er slik fordi man skal danse til det. Ikke sitte alene foran pc´en og lytte kritisk til det.
Sist endret av Vill!; 3. februar 2009 kl. 13:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror grunnen hovedsakelig kommer av at elektronisk musikk har fått stempelet fjortiss. Folk forbinner elektronisk musikk med basshunter og drita fulle fjortiser. Et annet poeng er jo det at det er "maskinlaget" og endel tror det bare er å sette seg ned med et hvilket som helst lydprogram og så automagisk kommer et bestselgende mesterverk ut.

Noen velger sikkert også å argumentere for at elektronisk musikk ofte ikke har dype tekster og slikt shit. Så for å sitere commie:
Om du er ute etter lyrikk så kjøp ei diktsamling, ikke en CD.
Vis hele sitatet...
Til sist, jeg er ikke noen forkjemper av elektronisk musikk. Hører endel på det, hører også endel på metal, deathmetal, rock osv. Igrunn veldig mye variert, med unntak av visse sjangre jeg ikke takler (hiphop,rap,danseband,jazz (JA APU, JAZZ) osv.)

Tror tråden spora litt av her og ble mer en diskusjon om musikksjangre enn hvorfor folk ser ned på elektronisk musikk.
Jeg klarer ikke helt å forstå dere som nekter for at inngangsterskelen til elektronisk musikk er lavere enn mange andre genre. Er dere virkelig så fanboys at dere ikke ser det? På barneskolen lagde f.eks. jeg og en kamerat en sang i eJay, som faktisk ble ganske populær på klassetrinnet. Det er lettere å lage brukbar elektronisk musikk enn det er å lage brukbar akustisk musikk. ALLE kan i løpet av et par timer lære seg FL eller lignende, og lage noe som er hørbart. Dermed oversvømmes verden av dårlig elektronisk musikk.

God elektronisk musikk derimot krever nok like mye som god musikk i andre genre, og det er det fans har insett. Jeg er ikke noe fan av elektronisk musikk generelt, men det finnes endel typer jeg kan høre på. Å si at all elektronisk musikk er dårlig, er jævlig naivt, men jeg tør likevel føye meg i rekkene og påstå at det finnes mye dårlig elektronisk musikk, som f.eks. russelåtene hvert år, og det som spilles på uteplasser for tiden.

Sitat av Raymond Vis innlegg
Et annet poeng er jo det at det er "maskinlaget" og endel tror det bare er å sette seg ned med et hvilket som helst lydprogram og så automagisk kommer et bestselgende mesterverk ut.
Vis hele sitatet...
Det er endel kjente sanger som er dårlig. F.eks. tror jeg ikke russesangene representerer god elektronisk musikk.
Sist endret av bobbo; 3. februar 2009 kl. 14:00.
Elektronisk musikk blir virkelig sett ned på når DiskJokke samarbeider med Det Norske Kammerorkester ...

http://dt.no/article/20090107/NYKULTUR/744099905
Elsker hvordan DiskJokke alltid får det til.

Det Norske Kammerorkester bruker Diskjokke i kampen om et yngre publikum.


Good luck, tviler på at de yngre vil høre noe mer fra DiskJokke enn de eldre.
Sitat av commie Vis innlegg
Da kan du ikke like mye musikk, for mesteparten av tekstene i så og si all musikk er så banale og litterært verdiløse at halvparten hadde vært nok. Om du er ute etter lyrikk så kjøp ei diktsamling, ikke en CD.
Vis hele sitatet...
Jeg har en svært brei stil ifra Reggae til blues og folk.Menne ja jeg er litt kresen på musikken jeg liker så kanskje derfor de fleste syns jeg har sær musikk smak.Å si mestparten av musikken er så banal og litterært verdiløst viser din manglende peiling på musikk.Og med sånt utsagn så regner jeg med du hører på fjortiss trance som de andre kaller det her.Jeg sa Musikken og teksten er det jeg hører på så derfor blir ikke trance/electronica noe for meg.Viss du hører bare listepop til vanlig så er det nok banalt menne alle vet jo att de virkelige gode artistene ikke er på top20 i europa.Alle må da vel få ha en mening.Og min mening er: hør på trance/electronica så mye du vil så lenge jeg slipper å høre på, det finnes jo tross alt værre ting.
Sist endret av StaiN; 3. februar 2009 kl. 20:30.
Fordi mennesker har en indre frykt for å skille seg ut.
Så vi ser nedpå eller missliker alle som ikke gjør som oss.

Dette er noe vi rettogslett må komme over og slutte å dømme folk.

Ser jo flere innrømmer dere ser ned på musikken. Jeg synes synd på dere som ikke klarer å ha ett åpent sinn og akseptere andre sine meninger/lyster og gleder men skal helle rake ned på alle som skiller seg ut.
Sitat av Fase^ Vis innlegg
Det er like mye narkotika innenfor sjangrene til rock som innen elektronisk musikk.

Det er forsåvidt også mye elektronikk i nåtidens rock, hip hop, rnb og metal. Hva har metal vært uten trommemaskinen. nja. ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
Hmm, tror metal hadde vært ganske mye uten trommemaskinen. Visst det ikke er en sånn "trommemaskin" du snakker om da: http://www.youtube.com/watch?v=mg2EyWA0Jxc
Sitat av StaiN Vis innlegg
Jeg har en svært brei stil ifra Reggae til blues og folk.Menne ja jeg er litt kresen på musikken jeg liker så kanskje derfor de fleste syns jeg har sær musikk smak.Å si mestparten av musikken er så banal og litterært verdiløst viser din manglende peiling på musikk.Og med sånt utsagn så regner jeg med du hører på fjortiss trance som de andre kaller det her.Jeg sa Musikken og teksten er det jeg hører på så derfor blir ikke trance/electronica noe for meg.Viss du hører bare listepop til vanlig så er det nok banalt menne alle vet jo att de virkelige gode artistene ikke er på top20 i europa.Alle må da vel få ha en mening.Og min mening er: hør på trance/electronica så mye du vil så lenge jeg slipper å høre på, det finnes jo tross alt værre ting.
Vis hele sitatet...
Du skrev at tekstene var viktige for deg, det er greit nok det altså, men mesteparten av tekstene i relativt populær musikk har lav litterær kvalitet. Det finnes selvsagt unntak, men om du bare hører på denne musikken så kan du ikke høre på så mye.

Forøvrig så hører jeg ikke på trance og svært lite listepop, men jeg hører endel på elektronisk musikk.
Sander Van Doorn (en meget kjent dj) har åpnet døra til studioet sitt for å vise litt om hvordan han jobber osv... Kan jo alltids ta en titt: http://www.sandervandoorn.com/#studiosessions

Dette er episode 1..

Sitat av bobbo Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å forstå dere som nekter for at inngangsterskelen til elektronisk musikk er lavere enn mange andre genre. Er dere virkelig så fanboys at dere ikke ser det? På barneskolen lagde f.eks. jeg og en kamerat en sang i eJay, som faktisk ble ganske populær på klassetrinnet. Det er lettere å lage brukbar elektronisk musikk enn det er å lage brukbar akustisk musikk. ALLE kan i løpet av et par timer lære seg FL eller lignende, og lage noe som er hørbart. Dermed oversvømmes verden av dårlig elektronisk musikk.

God elektronisk musikk derimot krever nok like mye som god musikk i andre genre, og det er det fans har insett. Jeg er ikke noe fan av elektronisk musikk generelt, men det finnes endel typer jeg kan høre på. Å si at all elektronisk musikk er dårlig, er jævlig naivt, men jeg tør likevel føye meg i rekkene og påstå at det finnes mye dårlig elektronisk musikk, som f.eks. russelåtene hvert år, og det som spilles på uteplasser for tiden.



Det er endel kjente sanger som er dårlig. F.eks. tror jeg ikke russesangene representerer god elektronisk musikk.
Vis hele sitatet...
Ah, gode gamle Ejay. Brukte det masse selv! Hehe..ikke at det ble bra, for det blir ikke bra musikk i Ejay, og det har aldri blitt det heller, men moro var det.

Uansett, det finnes bra og dårlig i alt. Bra biler, dårlige biler, bra mat, dårlig mat and so on... Og det er jo ganske så enkelt slik at uten noe dårlig er det ikke noe bra heller
Sist endret av tafsern; 4. februar 2009 kl. 11:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
PC er et instrument. men langt ifra på samme måte som en gitar, som man øver seg opp på i mange år for å mestre. jeg tror du også da for mer glede av å spille.
men det er sant som du sier, metalheads er ofte dømmende ovenfor denne formen for musikk.
jeg er metal fan til 100, men jeg hører på alt som finnes, utenom "hit musikk". du må skjønne, at vi hører like mange negative kommentarer om vår musikk som din. Med feks "at du kan høre på slik bråka musikk, det er faen ikke musikk en gang" jeg forstår folk som da svarer med at det er mer musikk en musikk som blir mekka på en pc.
smaken er som baken som sagt, og det er bare idiotisk og disse andres musikksmak. jeg hører selv på elektronisk musikk men lidenskapen i metal musikk betyr mer for meg, og gjør mer for meg, en noen lyder som er mekka sammen på pc. men som sagt, jeg respekterer all musikk selv om jeg har langt hår og naggler.
Sitat av spliffer Vis innlegg
PC er et instrument. men langt ifra på samme måte som en gitar, som man øver seg opp på i mange år for å mestre. jeg tror du også da for mer glede av å spille.
men det er sant som du sier, metalheads er ofte dømmende ovenfor denne formen for musikk.
jeg er metal fan til 100, men jeg hører på alt som finnes, utenom "hit musikk". du må skjønne, at vi hører like mange negative kommentarer om vår musikk som din. Med feks "at du kan høre på slik bråka musikk, det er faen ikke musikk en gang" jeg forstår folk som da svarer med at det er mer musikk en musikk som blir mekka på en pc.
smaken er som baken som sagt, og det er bare idiotisk og disse andres musikksmak. jeg hører selv på elektronisk musikk men lidenskapen i metal musikk betyr mer for meg, og gjør mer for meg, en noen lyder som er mekka sammen på pc. men som sagt, jeg respekterer all musikk selv om jeg har langt hår og naggler.
Vis hele sitatet...
Du hørtes fornuftig ut fram til "en noen lyder som er mekka på pc"...da falt alt du skrev i fisk. Beklager...
grunnen til at jeg brukte det utrykket var bare for å beskrive hvordan jeg ser på musikkstilen. ikke noe negativt ment, hvis du mener du noe annet er det bare fint hadde alle likt samme musikk tror jeg det hadde blitt møkk kjedelig
"Like every Prodigy album, the new album isn't going to be like a band playinh, with five guys in a band and guitar and every track sonically sounds the same. The sonics is what it is. Prodigy have never been like that, every track has its own feel, because it starts in the studio with electronic music. It's not like grabbing a guitar and playing the same sound on every song. It just has to have that fucking energy that I feel, whether it's fast or slow, as long as it has that then it
s right."
Liam Howlett, Prodigy

Jeg hører da på rock osv jeg også. Elsker gitarsoloer. Men du, av mange, tror fortsatt at god musikk laget på data er gjort på 1-2-3, mens du får gitaren til å fremstå som et vanskelig instrument man trenger mange år på å beherske...Hva legger du bak dette? I tillegg mener du at det er idiotisk å disse andres musikksmak, når du 2 ganger rakker ned på elektronisk musikk, hvordan kan jeg da ta deg seriøst?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Men du, av mange, tror fortsatt at god musikk laget på data er gjort på 1-2-3...
Vis hele sitatet...
Jeg regner du mener jeg er en av de mange og da vil jeg bare presisere at jeg ikke mener god musikk laget på data er gjort på 1-2-3, men det går fint an å lage musikk på data på 1-2-3.
Sitat av tafsern Vis innlegg
"Like every Prodigy album, the new album isn't going to be like a band playinh, with five guys in a band and guitar and every track sonically sounds the same. The sonics is what it is. Prodigy have never been like that, every track has its own feel, because it starts in the studio with electronic music. It's not like grabbing a guitar and playing the same sound on every song. It just has to have that fucking energy that I feel, whether it's fast or slow, as long as it has that then it
s right."
Liam Howlett, Prodigy

Jeg hører da på rock osv jeg også. Elsker gitarsoloer. Men du, av mange, tror fortsatt at god musikk laget på data er gjort på 1-2-3, mens du får gitaren til å fremstå som et vanskelig instrument man trenger mange år på å beherske...Hva legger du bak dette? I tillegg mener du at det er idiotisk å disse andres musikksmak, når du 2 ganger rakker ned på elektronisk musikk, hvordan kan jeg da ta deg seriøst?
Vis hele sitatet...

ja jeg mener at en gitar er vanskligere å beherske en pc. klart du trenger å sette deg inn å lage musikk på pc'en også og sier ikke at det er lett, har ikke nevnt noe om det, men det er ikke et instrument du sitter å øver på å beherske som et "vanlig" instrument, du skjønner vel hva jeg vil fram til?
jeg rakker heller ikke ned på elektronisk musikk, det jeg prøver å fremstille er at musikk er forskjellig fra hvilket øre som hører. jeg sier at elektronisk musikk for MEG er en masse lyder blandet på en pc. jeg sier ikke det er dårlig musikk, jeg respekterer det like mye som alt mulig annet.

Sitat av tafsern Vis innlegg
I tillegg mener du at det er idiotisk å disse andres musikksmak, når du 2 ganger rakker ned på elektronisk musikk
Vis hele sitatet...
hvor er det jeg har rakket ned på musikk smaken din? det jeg sier er at det ikke gir meg noe spessielt, annet en et par fete rytmer og noen fine melodier innemellom. Det er ikke dårlig musikk, det er bare jeg som ikke liker det.
jeg har ikke rakket ned på noe som helst, for det jeg har skrevet er gjort personlig, ganske bevist for å ikke rakke ned på noens musikk smak. u see?
Sist endret av spliffer; 4. februar 2009 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av commie Vis innlegg
Du skrev at tekstene var viktige for deg, det er greit nok det altså, men mesteparten av tekstene i relativt populær musikk har lav litterær kvalitet. Det finnes selvsagt unntak, men om du bare hører på denne musikken så kan du ikke høre på så mye.

Forøvrig så hører jeg ikke på trance og svært lite listepop, men jeg hører endel på elektronisk musikk.
Vis hele sitatet...
Ja menne "populær musikk" jeg ser det som om du mener vg lista ommentrent.Å viss du bare tar med den musikken så har du bare scratched the surface.Er svært mye du finner under.Og dessuten så er jeg jo ikke imot trance/electronica.Og dessuten så begynner jo det å bli brukt flittig i indie værden av musikk nå til dags.Ett av favorittbanda mine spiller noe electronica/folk/rock all mixed together.

Og det jeg tok "ille" opp var litterær skravlinga din.For lyrikk er en meget viktig ting for mange musikkere.Må huske på blues ble sunget av negrene på bomulls åkrene for å få tiden til å gå og holde motet oppe.Så tekst er da absolutt viktig i musikk.Menne kan hende jeg liker musikk på flere plan enn deg.Og jo jeg hører på mye musikk.

Og hvorfor jeg tror folk ser ned på trance/electronica er jo for de spiller ingen instrumenter selv.Det er jo faktisk å bare å putte i ei plata med ett musikk program så sette seg inn i det.Så har du jo neste russelåt eller scooter singel.Fortsetter du mer med det så kanskje det blir noe bedre.Men allikevell har du kun trykt på dataen.Menne uansett så lenge man har det gøy og liker den type musikk så må man jo bare holde på. Keep on rockin in the free world nardwuar style
Sist endret av StaiN; 5. februar 2009 kl. 02:35.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg regner du mener jeg er en av de mange og da vil jeg bare presisere at jeg ikke mener god musikk laget på data er gjort på 1-2-3, men det går fint an å lage musikk på data på 1-2-3.
Vis hele sitatet...
Ja, på samme vis som at det går fint an å lage musikk med gitar på 1-2-3.. om det blir bra.. tja det er en helt annen sak.

Og til alle dere som skriver at man ikke trenger å øve mye for å beherske PC som ett instrument... Vell, for å i det hele tatt kunne lage noe som helst, må du jo faktisk ha toneforståelser. Man kan ikke bare trykke på noe random, så blir det flotte melodier av det. Akkurat som at man ikke bare kan ta en gitar, slå på noen strenger og forvente godlyd ut av det. Man må ha musikalsk forståelse, eventuelt veldig godt gehør for å i det hele tatt kunne lage noe som ikke høres rævva ut. Og det tar tid
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ja, på samme vis som at det går fint an å lage musikk med gitar på 1-2-3.. om det blir bra.. tja det er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Ja, men som jeg har sagt utallige ganger før i denne tråden så kan du, når du har mekka noe på pcen kan du slenge det rett på nettet eller brenne det ut på party mix nr. 12 som du tar med deg på fest. Det skal mye mer til før du får spilt inn trommer, bass, gitar, vokal, samt å mikse det. Det skal være skikkelig bra før du får gitt det ut på et plateselskap, ellers må du ut med noen lapper for å få spilt det inn.

Det er rett og slett ikke til å komme utenom.

Og jeg rakker ikke ned på elektronisk musikk, jeg svarer på spørsmålet ditt "hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?".
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ja, på samme vis som at det går fint an å lage musikk med gitar på 1-2-3.. om det blir bra.. tja det er en helt annen sak.

Og til alle dere som skriver at man ikke trenger å øve mye for å beherske PC som ett instrument... Vell, for å i det hele tatt kunne lage noe som helst, må du jo faktisk ha toneforståelser. Man kan ikke bare trykke på noe random, så blir det flotte melodier av det. Akkurat som at man ikke bare kan ta en gitar, slå på noen strenger og forvente godlyd ut av det. Man må ha musikalsk forståelse, eventuelt veldig godt gehør for å i det hele tatt kunne lage noe som ikke høres rævva ut. Og det tar tid
Vis hele sitatet...

det er jeg enig i. man trenger talent til å lage elektronisk musikk som alt mulig annet.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av lint98 Vis innlegg
Ja, men som jeg har sagt utallige ganger før i denne tråden så kan du, når du har mekka noe på pcen kan du slenge det rett på nettet eller brenne det ut på party mix nr. 12 som du tar med deg på fest. Det skal mye mer til før du får spilt inn trommer, bass, gitar, vokal, samt å mikse det. Det skal være skikkelig bra før du får gitt det ut på et plateselskap, ellers må du ut med noen lapper for å få spilt det inn.

Det er rett og slett ikke til å komme utenom.

Og jeg rakker ikke ned på elektronisk musikk, jeg svarer på spørsmålet ditt "hvorfor blir elektronisk musikk sett ned på?".
Vis hele sitatet...
Og hvem forhidnrer deg å spille inn en låt og brenne den ut på cd/eller legge den ut på nettet?
Trenger ingen plateselskap for å gjøre det, og dermed faller egentlig hele argumentet i grus.
Krever liksom ikke studioutstyr til 5 millioner bare for å ta opp en låt...
Ingen forhindrer meg, men det er ikke gratis. Og med noen lapper så mener jeg ikke millionlapper.

Og jeg sier jo ikke at du trenger plateselskap for å gi ut noe, jeg sier bare at du må ha det for å ikke bruke penger på det. Så jeg ser liksom ikke hvordan argumentet mitt faller i grus.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Må ikke tro at plateselskaper er der bare for å gjøre gratisarbeid for deg. Om du har komt så langt at de er villig til å gi noe ut, uten at du selv må spytte inn noe egenkapital, så er du en artist i verdensklasse.

Og jo, det kan være fullt ut "gratis". Om du har en noelunde oppegående datamaskin, og et lydkort med 4-5 opptakskanaler (ca 1000-1500,-), så har du alle muligheter for å gjøre opptak.
ok. finn et sett billige trommemikker da.
Sitat av lint98 Vis innlegg
ok. finn et sett billige trommemikker da.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt du forstår hva som skal til for å lage en sang som slår igjennom. Altså en 'Hit låt', det er ikke sånn at når du har fått 18000 poeng på singstar så er du klar.
Du må som nevnt over ha egenkapital til å kjøpe instrumenter, eller et bra elektronisk utstyr.
Platekontrakt får du ikke før du har laget en god demo av sangen.

Og dessuten så trenger du ikke millioner for å lage en sang, du trenger nok ikke mer enn rundt 10-15 tusen om du leier utstyr.
Er det innlegget retta mot meg?
Sitat av lint98 Vis innlegg
Er det innlegget retta mot meg?
Vis hele sitatet...
Nei personen bak deg.
Siden jeg quoted deg er det vel bare en selvfølge at det er rettet imot deg ja.
Sist endret av Apu; 5. februar 2009 kl. 10:08.
Nei, jeg bare lurte for det ser ut jo faktisk ut som du svarer personen bak meg.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Nei, jeg bare lurte for det ser ut jo faktisk ut som du svarer personen bak meg.
Vis hele sitatet...
Rart nok mente jeg personen bak deg, så på feil innlegg.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Apu Vis innlegg
Og dessuten så trenger du ikke millioner for å lage en sang, du trenger nok ikke mer enn rundt 10-15 tusen om du leier utstyr.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, det skrev jeg også ovenfor,
Sitat av djxfade
Krever liksom ikke studioutstyr til 5 millioner bare for å ta opp en låt...
Vis hele sitatet...
Og nei, du har nok fullt ut rett i at jeg ikke er klar over hva som skal til for å lage en "hit" som slår "gjennom". Hadde jeg gjort det, hadde nok jeg ikke drevet på med musikken jeg elsker, men "sånn derre topp 20"
djxfade, du skrev det som et motargument til at jeg sa man trenger et par lapper. Det koster meg ingenting å laste ned FL, lage en låt, slenge den ut på internett, brenne ut på cd(kvaliteten på musikken ses jo bort ifra her). Og du er jo enig i at det koster 10-15000 for å lage en sang om du leier utstyr(noe som forøvrig vil gi deg jævlig bra utstyr).

Så jeg fatter ikke at du ikke forstår at det er en enklere prosess å lage middelmådig elektronisk musikk enn å lage middelmådig "resten"-musikk, og at det derfor er mer dårlig musikk i omløp i sjangeren elektronisk musikk enn i musikk som spilles på tradisjonelle instrument.
Sitat av lint98 Vis innlegg
djxfade, du skrev det som et motargument til at jeg sa man trenger et par lapper. Det koster meg ingenting å laste ned FL, lage en låt, slenge den ut på internett, brenne ut på cd(kvaliteten på musikken ses jo bort ifra her). Og du er jo enig i at det koster 10-15000 for å lage en sang om du leier utstyr(noe som forøvrig vil gi deg jævlig bra utstyr).

Så jeg fatter ikke at du ikke forstår at det er en enklere prosess å lage middelmådig elektronisk musikk enn å lage middelmådig "resten"-musikk, og at det derfor er mer dårlig musikk i omløp i sjangeren elektronisk musikk enn i musikk som spilles på tradisjonelle instrument.
Vis hele sitatet...
Hvem snakker om middelmådig musikk hele tiden.. eller hvorfor snakke om det i det hele tatt?! Hvorfor sammenligne middelmådig musikk?

Lint, vi forstår at du hater elektronisk musikk, og at du ikke har peiling på noen ting. Du fremstår som en som tror at det å klimpre på en gitar og slå på et trommesett i et band er så jævlig dyrt i forhold til å lage elektronisk musikk, da tar du feil. Om du bare hadde visst hva man trenger... Skal man lage musikk med kvalitet (jeg ser ikke grunnen til å snakke om middelmådig musikk, who cares about that?) så koster det penger, man trenger synther og utstyr osv.. Du driver å maser om en haug ting som ikke henger på grep i det hele tatt.

Og jeg venter fortsatt på at du skal lage litt elektronisk musikk til oss (middelmådig eller ei)....
Sitat av tafsern Vis innlegg
Hvem snakker om middelmådig musikk hele tiden.. eller hvorfor snakke om det i det hele tatt?! Hvorfor sammenligne middelmådig musikk?

Lint, vi forstår at du hater elektronisk musikk, og at du ikke har peiling på noen ting. Du fremstår som en som tror at det å klimpre på en gitar og slå på et trommesett i et band er så jævlig dyrt i forhold til å lage elektronisk musikk, da tar du feil. Om du bare hadde visst hva man trenger... Skal man lage musikk med kvalitet (jeg ser ikke grunnen til å snakke om middelmådig musikk, who cares about that?) så koster det penger, man trenger synther og utstyr osv.. Du driver å maser om en haug ting som ikke henger på grep i det hele tatt.

Og jeg venter fortsatt på at du skal lage litt elektronisk musikk til oss (middelmådig eller ei)....
Vis hele sitatet...
Jeg holder meg til topic. I sjangeren elektronisk musikk er det, etter min mening, en større prosentandel middelmådig eller dårlig musikk enn i resten av sjangerene. Det er det fordi det er lettere og billigere å lage en ferdig sang for en hvem som helst enn for et rockeband å lage en ferdig sang til utgivelse.

Jeg sier ikke at det du hører på som sikkert er bra elektronisk musikk blir lagd på denne måten, det er nok en like omfattende prosess som det jeg snakker om.

Det er heller ikke dyrt å klimpre på en gitar og å slå på et trommesett, men det koster penger å spille inn en sang. Sånn er det.

Og hvis det ikke henger på greip for deg at det er en lavere terskel for å få lage en sang i elektronisk musikk så er det hvertfall ikke meg det er noe galt med.

Ang. den elektronisk musikken så skal jeg ta en titt på det:P
På NRKs Urørt ligger det låter fra 22.000 band, en betydelig del av disse er gitarbaserte rock/metal etc-band. Kom ikke å si at terskelen for å lage og spille inn noen låter og spre dem er særlig høy. Skjerpings.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg holder meg til topic. I sjangeren elektronisk musikk er det, etter min mening, en større prosentandel middelmådig eller dårlig musikk enn i resten av sjangerene. Det er det fordi det er lettere og billigere å lage en ferdig sang for en hvem som helst enn for et rockeband å lage en ferdig sang til utgivelse.

Jeg sier ikke at det du hører på som sikkert er bra elektronisk musikk blir lagd på denne måten, det er nok en like omfattende prosess som det jeg snakker om.

Det er heller ikke dyrt å klimpre på en gitar og å slå på et trommesett, men det koster penger å spille inn en sang. Sånn er det.

Og hvis det ikke henger på greip for deg at det er en lavere terskel for å få lage en sang i elektronisk musikk så er det hvertfall ikke meg det er noe galt med.

Ang. den elektronisk musikken så skal jeg ta en titt på det:P
Vis hele sitatet...
Så du forstår ikke feilen med å sammeligne MIDDELMÅDIG elektronisk musikk med "bra" annen musikk?? Da er diskusjonen over for min del.. Det blir jo som å sammeligne en lada og en lamborghini fordi de begge to er biler... Way to go Lint
Sist endret av tafsern; 5. februar 2009 kl. 10:58.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så du forstår ikke feilen med å sammeligne MIDDELMÅDIG elektronisk musikk med "bra" annen musikk?? Da er diskusjonen over for min del.. Det blir jo som å sammeligne en lada og en lamborghini fordi de begge to er biler... Way to go Lint
Vis hele sitatet...
Jeg sammenligner ikke musikken. Les innlegget mitt en gang til.

Men for å snakke ditt språk;

I elektronisk musikk har du 4 lamborghinier, 8 toyotaer, og 12 ladaer.

I rock har du 4 lamborghinier, 8 toyoter, og 4 ladaer fordi 8 ladaer ble ikke EU-godkjent og kom seg på veien.

I elektronisk musikk er der ingen EU-kontroll.
Sitat av lint98 Vis innlegg
Jeg sammenligner ikke musikken. Les innlegget mitt en gang til.

Men for å snakke ditt språk;

I elektronisk musikk har du 4 lamborghinier, 8 toyotaer, og 12 ladaer.

I rock har du 4 lamborghinier, 8 toyoter, og 4 ladaer fordi 8 ladaer ble ikke EU-godkjent og kom seg på veien.

I elektronisk musikk er der ingen EU-kontroll.
Vis hele sitatet...
Du burde forstå at du er litt off topic.
Forstår pointet ditt, men du går litt over streken IMO.
Sitat av djxfade Vis innlegg

Jeg for min del klarer ikke å forstå at folk klarer å nyte growlingen til enkelte metal band, og hvor utrolig kjedelig og lite variasjon i lydbildet det er. Er jo kun gitar og trommer (med noen unntak, f.eks Dimmu Borgir bruker en god del andre lyder, og ja jeg vet at enkelte ser på dem som veldig kommersielt, bla bla bla), og dette blir for meg svært kjedelig i lengden. Samtidig er jo mangen av tekstene fra de "sinte" liksom satanistene til tider så ekstreme at de får nesten motsatt effekt, og blir hysterisk morsom. Også har du "stilen" med å bare kle seg i mørke dystre klær, sminke seg kritthvit, latex, masse nagler og sexy langt hår. DET syns jeg er morsomt :P
Vis hele sitatet...
du skjønner hverken budskapet med musikken, eller uttrykket. derfor skjønner jeg at du syns det er morsomt:P jeg reagerer på fakter og for et kick når jeg hører på svart metal. det er ubeskrivelig. for meg så er det mer en bare bråk og vræl. men det er akkurat som at jeg ikke skjønner elektronisk musikk. men jeg sier det ikke det er dårlig for det.
det er ikke alltid om å gjøre å ha mest stasha lydbildet med mest mulig lyder. hvis musikken har et utrykk er det mer en godt nok.
som oftest er elektronica fans sånne som typisk sier "ahh så simpelt lydbildet" for de liker masse forskjellige lyder og elementer i musikken sin. jeg for min del syns at hvis musikken har et fast lydbildet som setter meg i den spessielle stemingen musikken er laget for, så trenger man ikke 20 000 forskjellige plinger og dubbetingser
Sitat av Pope Vis innlegg
Fordi det er så sinnsykt mange hjernedøde idioter som lager så mye søppel. Det er enkelte som gjør det bra også, men hvis det bare var en artist i verden som klarte å lage country og alle andre countryartister var elendige, ville jeg nok sett på country som lusen musikk..

Hadde alle som lager el-musikk vært flinke, og ikke minst musikalske, hadde jeg nok likt el-musikk..
En god gitarist har kanskje øvd i 40 år, men en som ansees som flink til å lage elektronisk musikk trenger ikke nøvendigvis å ha gjort annet enn å plukke litt på en dumt program i noen timer.
Vis hele sitatet...
Hvor mange artister vet du som har øvd i 40 år? nesten alle band jeg ser innen rock, pop, metal, reggae, trance, elektronika, er folk godt under 30 åra, med unntak av country og "gamle" band som iron maiden, u2, metalica, etc.

Sitat av Lunicks Vis innlegg
Jeg tror det kan ha mye å gjøre med at det er en såpass ny sjanger også. Er det antydning til elektroniske lyder vil mange eldre (som i over, la oss si 40) fort rynke på nesen.

For min del har jeg ingenting imot elektronisk musikk slik jeg ikke har noe imot andre sjangere, men tendensen til fullstendig voldtekt av lydanlegg vil jeg si er større hos enkelte som driver med dette.
Scooter kan også ha mye av skylden for det dårlige ryktet.
Vis hele sitatet...
Scooter- "Respect to the man in the icecream van"

^^
Sist endret av duwd; 5. februar 2009 kl. 12:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av lint98 Vis innlegg
djxfade, du skrev det som et motargument til at jeg sa man trenger et par lapper. Det koster meg ingenting å laste ned FL, lage en låt, slenge den ut på internett, brenne ut på cd(kvaliteten på musikken ses jo bort ifra her). Og du er jo enig i at det koster 10-15000 for å lage en sang om du leier utstyr(noe som forøvrig vil gi deg jævlig bra utstyr).

Så jeg fatter ikke at du ikke forstår at det er en enklere prosess å lage middelmådig elektronisk musikk enn å lage middelmådig "resten"-musikk, og at det derfor er mer dårlig musikk i omløp i sjangeren elektronisk musikk enn i musikk som spilles på tradisjonelle instrument.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg da slik at Image-Line FL Studio IKKE er gratis.
VSTi synther, og MIDI keyboard, Monitorer, Mikrofoner, Studiomixer, og Samples er heller ikke gratis. Hvordan du klarer å i det hele tatt komme fram til den konklusjonen fatter ikke jeg.

Men denne diskusjonen handler da heller ikke om hva det koster å produsere musikken, om hvor mye penger en bruker på å lage en låt avgjør kvaliteten på musikken, så er det noe riv ruskende gale...

Og det er ikke bare å sette seg ned med FL Studio og lage en låt. Selv har jeg bare holdt på med denne daw/sequenceren i rundt 3 år, og klarer ikke å utnytte halve potensialet enda. Det jeg kan nå, har jeg brukt god tid på å lære.

Sitat av lint98
I elektronisk musikk har du 4 lamborghinier, 8 toyotaer, og 12 ladaer.

I rock har du 4 lamborghinier, 8 toyoter, og 4 ladaer fordi 8 ladaer ble ikke EU-godkjent og kom seg på veien.

I elektronisk musikk er der ingen EU-kontroll.
Vis hele sitatet...
<ironi>Vel sist jeg sjekket, så var VG Listen topp 20 dominert av "fantasiske" såkalte "rocke-band",
f.eks Tokio Hotel og lignende. Så ja du har helt rett, bare kvalitet der i gården, ikke noe ukritisk der </ironi>

On-Topic:
Skal si deg det at EDM scenen er veeldig kritisk. Hva som er populært der blir ikke avgjort av en eller annen idiot med terninger i avisene, eller antall platesalg. Det blir styrt av DJ's som styrer musikken i takt med publikum. Dvs. de tilpasser musikken etter publikum, tolker hvordan de reagerer på musikken, og bygger videre derfra.

Om en DJ spiller en ræva dårlig låt, så går publikum, og DJ'en har gjort en stor tabbe.
Publikum lar seg ikke pille på nesen.

Det at mye "musikk" som Scooter, Cascada, Pulsedriver, blæ blæ blæ osv.. er populært hos enkelte ukritiske fjortiss jenter, gjør ikke denne musikken akseptert av Dance communitiet. Derav, så kan man ikke blande denne kommerse musikken inn med skikkelig produsert elektronisk musikk, laget av folk som er mer glad i musikk enn i $$.

Håper du skjønner hva jeg mener.
Sist endret av djxfade; 5. februar 2009 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.