Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4341
Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, kan ikke så alt for mye om dette. Er 17 år og lærevillig, så fint om de som har et stort behov om å jakte meg ned i grava holder seg litt saklige og heller forklarer meg på en hyggelig måte at jeg ikke snakker ren fakta.

Hva vet vi egentlig om kristendommen? Er den basert på en evig sopptripp? For eksempel "vann blir til vin". Dette var da fra fluesopp. Som mange sikkert vet, blir fluesoppen lignende en kopp når det regner på den. Da samler det seg vann med fluesopprus i "koppen". Dette er da ikke vin - men rett og slett drikkelig rus fra fluesopp. Og at Jesus "gikk på vannet" er forklart ved at på den tiden het det "å gå", og ikke "å svømme". Så han svømte altså i vannet.

Hva MER vet dere om kristendommen? Litt sånn off-topic fra bibelen, som folk gjerne ikke er helt klar over? Dette er interessant, så SPE UT.
Sist endret av mafoes; 16. september 2012 kl. 16:07. Grunn: Måtte tilføye noe mer
Hvor har du fått vite at "vann til vin" egentlig var fluesopp?

Folk er gjerne ikke klar over at Jesus er en historisk person. Man trenger ikke være kristen for å "tro" på Jesus.
Trådstarter
35 9
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvor har du fått vite at "vann til vin" egentlig var fluesopp?

Folk er gjerne ikke klar over at Jesus er en historisk person. Man trenger ikke være kristen for å "tro" på Jesus.
Vis hele sitatet...
Fikk vite dette av en gammel venn som kan en del om dette her. Sant. Jeg er ikke kristen, men jeg er helt med på det at det helt sikkert var en mann (eller kanskje fler) på den tiden som da het Jesus eller kanskje noe annet? Jeg vet så lite, derfor jeg spør..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mafoes Vis innlegg
Fikk vite dette av en gammel venn som kan en del om dette her. Sant. Jeg er ikke kristen, men jeg er helt med på det at det helt sikkert var en mann (eller kanskje fler) på den tiden som da het Jesus eller kanskje noe annet? Jeg vet så lite, derfor jeg spør..
Vis hele sitatet...
Problemet er jo ikkje mangel på kunnskap, men mangel på kritisk sans...
Grip tak i det du veit, finn motførestillinger, og les.
Trådstarter
35 9
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er jo ikkje mangel på kunnskap, men mangel på kritisk sans...
Grip tak i det du veit, finn motførestillinger, og les.
Vis hele sitatet...
Har du noe givende jeg kunne lest, da?

Sitat av mafoes Vis innlegg
Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, kan ikke så alt for mye om dette. Er 17 år og lærevillig, så fint om de som har et stort behov om å jakte meg ned i grava holder seg litt saklige og heller forklarer meg på en hyggelig måte at jeg ikke snakker ren fakta.

Hva vet vi egentlig om kristendommen? Er den basert på en evig sopptripp? For eksempel "vann blir til vin". Dette var da fra fluesopp. Som mange sikkert vet, blir fluesoppen lignende en kopp når det regner på den. Da samler det seg vann med fluesopprus i "koppen". Dette er da ikke vin - men rett og slett drikkelig rus fra fluesopp. Og at Jesus "gikk på vannet" er forklart ved at på den tiden het det "å gå", og ikke "å svømme". Så han svømte altså i vannet.

Hva MER vet dere om kristendommen? Litt sånn off-topic fra bibelen, som folk gjerne ikke er helt klar over? Dette er interessant, så SPE UT.
Vis hele sitatet...
EDIT; Masse er "sensurert" fra bibelen. Hva skulle egentlig vært med, som de lot være å ta med? Og hvorfor tok de ikke med alt? Er det for å skjerme hva "kristendommen egentlig er"?
Jeg tror din forestilling om at bibelen er "sensurert" ikke fører noen vei. Ikke at du tar feil. Det er alment kjent at bibelen fikk sin endelige form lenge etter Jesu død. At enkelte tekster ble holdt utenfor og andre tatt inn i varmen er en kjensgjerning, jeg er ser bare ikke helt hvor du vil med dette. Søker du kunnskap for å bekjempe religionen tror jeg ikke det å samle på anekdoter om bibelens ufullkommenhet er veien å gå. Ingen mener at bibelen er perfekt, i motsetning til det synet på Koranen muslimer har.

Eksempel er jo http://no.wikipedia.org/wiki/Tomasevangeliet

Hva er det du vil?
Sist endret av Halalgeir; 16. september 2012 kl. 16:36.
For å ikke snakke om det "myteomspunnede" Judasevangeliet som visstnok skulle revolusjonere hele kristendommen osv.
Trådstarter
35 9
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg tror din forestilling om at bibelen er "sensurert" ikke fører noen vei. Ikke at du tar feil. Det er alment kjent at bibelen fikk sin endelige form lenge etter Jesu død. At enkelte tekster ble holdt utenfor og andre tatt inn i varmen er en kjensgjerning, jeg er ser bare ikke helt hvor du vil med dette. Søker du kunnskap for å bekjempe religionen tror jeg ikke det å samle på anekdoter om bibelens ufullkommenhet er veien å gå. Ingen mener at bibelen er perfekt, i motsetning til det synet på Koranen muslimer har.

Eksempel er jo http://no.wikipedia.org/wiki/Tomasevangeliet

Hva er det du vil?
Vis hele sitatet...
Jeg vil vite mest mulig om hva som blir skjult, og om kristendommen på en måte er basert på rus fra sopp. Hva slags forbindelse sopprus og kristendom har. Sånn som for eksempel at folk på den tiden var så rusa at glorien over hodet deres kommer av at folk var så på tur at hodene ble litt "glow".
det er mange sopp avsløringer i Allegros bok "the sacred mushroom and the cross".. Allegro var en av de personene som oversatte dødehavsrullene, om jeg husker rett. Har ikke fått tak i boka selv i norge, men den er å få tak i. Det som kommer frem er blandt annet at christ betyr sopp, og masse andre sopp greier. Er det noen som har lest den ?
Trådstarter
35 9
http://www.youtube.com/watch?v=suBqq...source=message

Dette her er det jeg veit om som er om "kristendom - sopp". Noen som har sett denne? Tanker? En idè å hive i seg shrooms og sette på denne?
Klart dem som skrev/videre fortalt alt dette, var rusa til månen.
Denne soppen du snakker om er vel Amanita muscaria. Den vokser ikke i varme sørlige strøk. Derimot, kaktus med innehold av mescaline vokser der. Det finnes trosretninger som setter tyngde på "kristendom & sopp", disse har aldri slått helt ann ofc
Nå sier jeg ikke at jeg tror på et kvekk fra kristendommen, men man skal ikke tolke bibelen bokstavelig.
Trådstarter
35 9
Sitat av tgod Vis innlegg
Nå sier jeg ikke at jeg tror på et kvekk fra kristendommen, men man skal ikke tolke bibelen bokstavelig.
Vis hele sitatet...
True! Det er derfor det er litt interessant hva som egentlig menes med noe av det. Sånn som eksempelet mitt med at han svømte og ikke GIKK på vannet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mafoes Vis innlegg
True! Det er derfor det er litt interessant hva som egentlig menes med noe av det. Sånn som eksempelet mitt med at han svømte og ikke GIKK på vannet.
Vis hele sitatet...
Å begynne med slike språktolkinger er farlig om du ikkje har kunnskap om språket det gjeld. Eg kan ikkje finne den tolkinga iwikipedia-artikkelen om temaet, noko som er rart om det skulle vere så enkelt. Det er mange flinke språkforskarar som har studert bibelen... Då er det rart om ei så opplagt løysing har gått dei hus forbi.
Jeg fikk et innfall da jeg var ung og studerte teologi i ett år og en av de tingene jeg husker litt av fra skolebenken er tilblivelsen av bibelen.

Et par hundre år etter Jesu død, da det ble bestemt at profetiske tekster fra oldtiden samt Jesu budskap skulle bli til en bok, så var det mange hundre ulike bøker, brev og diverse tekster som ble vurdert innlemmet i bibelen. De tidlige kristne som sammenfattet bibelen, hadde nok litt av en jobb med å sile ut (det de følte var) uriktige og riktige bibelske tekster.

Så derfor er det ikke rart at det dukker opp både "Thomas evangelium" og "Judas testamente" osv osv, dette var nok tekster som ble vurdert og forkastet når bibelen ble til. Jeg tror ikke noen har forsøkt å holde disse "bonus" kapitlene i bibelen skjult med vilje, men de har kanskje bare blitt glemt blant dusinvis av andre forkastede tekster før de for et par år siden dukket opp.

Jeg tror ikke det er så mye som blir sensurert i bibelen, men veldig mye i bibelen har blitt feiltolket og feil-oversatt. Bibelen har et veldig billedlig språk, som av og til gjør det vanskelig å vite om forfatteren snakker konkret eller metaforisk.

Legg til det faktum at våre moderne bibler er basert på gamle latinske oversettelser, der alle tekstene ble skrevet med store bokstaver, uten komma eller punktum, så er det sikkert fullt av "Skyt ham, ikke vent til jeg kommer/Skyt ham ikke, vent til jeg kommer" - aktige feil der.

Et eksempel er barnefortellingen fra Bibelen om Jonas som blir utvalgt av Gud, men som rømmer fra ansvaret og drar til sjøs med noen fiskere. I historien som vi kjenner, så blir han kastet over bord, spist av en hval også blir han reddet av Gud. I den bibelske latinske grunnteksten, brukes ordet "leviatan" for å beskrive hvalen som "spiser" Jonas. Leviatan nevnes flere ganger i bibelen, men da er ordet oversatt til døden og dødsriket.

Spørsmålet blir da; ble Jonas spist av en hval og spydd på land, eller druknet han (oppslukt av døden) og ble vekket til livet igjen?

Dette er bare en av mange ting i bibelen som gir grunnlag for feiltolkning, misforståelser og kan kanskje oppfattes som sensur når usikkerheten rundt teksten blir avslørt.
Bibelen har blitt forandret frem og tilbake over tid så den kan egentlig ignoreres. Limbo som et eksempel var et sted døde spebarn havnet for evig fortapelse, mens i dag er ikke det sant alikevel. Pave Benedict XVI erklerte at dette var det nå slutt på (ikke direkte sitat)

Kristendommen som all religion er julenissen for voksne og det er ingen vits i å bry seg om. Hvis du er på jakt etter noe å berike livet ditt med(hvis du er på søken som man sier) så ta en titt på kosmologi og/eller kvantemekanikk. Du finner mer der som gir livet perspektiv en noen hellig bok. For meg personlig har det gitt meg trygghet og inspirasjon.
Bibelen er det den er, det Gamle Testamente er en blanding av babylonisk mytologi og forskjellige røverstammers myter, det Nye iblander den semittiske arven med litt hellenisme, romersk mysteriereligion osv. osv. Den opprinnelige kristendommen har ytterst lite med dagens kristendom eller søndagsskoleundervisningen å gjøre. Bibelen er ikke plassen for å finne svar på aktuelle moralske spørsmål, selv om et antall mennesker i milliardstørrelsen tror noe annet, ikke så rart, når man betenker hvordan deres vanetenkning og autoritetstro grenser til åndsvakhet. Den kan ikke forstås uten nødvendige kunnskaper om historie og religion.

Jesus er like så mye og like så lite en historisk person som hans dublanter og forgjengere Dionysos og Mithra. Bakgrunnen for Jesu mirakel, å omdanne vann til vin, trenger man ikke å lese mye om Dionysos for å forstå, (vin)guden som som blir kjød og tar bolig iblant oss, forfølges og drepes med sine disipler for å deretter gjenoppstå.

Det er ingen grunn til å plutselig stoppe opp ved de naturlovstridige hendelser i Bibelen og å gjøre et stort nummer av å identifisere andre med historiske, som hva Babeltårnet kunne ha vært eller når og hvor Jesus ble korsfestet. Bibelen er et lappeteppe av myter og sagn, og den slags "bibelforskning" som prøver å finne ut hvilken farao det handler om i Andre Mosebok eller finne en del av Noas ark hører til på populærprogrammer på TV, samme hvor tiltrekkende den er for fundamentalister eller for å begrunne undertrykkelsen og i visse tilfeller utryddelsen av den opprinnelige befolkning i Palestina.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Hvor har du fått vite at "vann til vin" egentlig var fluesopp?

Folk er gjerne ikke klar over at Jesus er en historisk person. Man trenger ikke være kristen for å "tro" på Jesus.
Vis hele sitatet...
Det er ganske mange gode, samtidige kilder for diverse messias-pretendenter, men bibelens Jesus er ikke en av dem. Det er også mange diskrepanser mellom den religiøse tradisjonen og evangeliene. For ikke å snakke om at det er store diskrepanser mellom evangeliene.

Så den historiske Jesus er nok mer et religiøst dogme enn godt historiefag. En kan jo såklart ikke utelukke at det var en rabbi Joshua sønn av Joseph som evangeliene springer ut i fra, men det er forsvinnende få historiefaglige grunner. Og det er ganske mange deler av evangeliene som er blåkopi av andre myter. Osiris, Zarathustra og Appolon blant annet.
Sitat av mafoes Vis innlegg
Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, kan ikke så alt for mye om dette. Er 17 år og lærevillig, så fint om de som har et stort behov om å jakte meg ned i grava holder seg litt saklige og heller forklarer meg på en hyggelig måte at jeg ikke snakker ren fakta.

Hva vet vi egentlig om kristendommen? Er den basert på en evig sopptripp? For eksempel "vann blir til vin". Dette var da fra fluesopp. Som mange sikkert vet, blir fluesoppen lignende en kopp når det regner på den. Da samler det seg vann med fluesopprus i "koppen". Dette er da ikke vin - men rett og slett drikkelig rus fra fluesopp. Og at Jesus "gikk på vannet" er forklart ved at på den tiden het det "å gå", og ikke "å svømme". Så han svømte altså i vannet.

Hva MER vet dere om kristendommen? Litt sånn off-topic fra bibelen, som folk gjerne ikke er helt klar over? Dette er interessant, så SPE UT.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang prøvd å være kritisk til det du hører?

Jeg tror vel bare at når kristendommen skulle bli innført, tok de (kirkemøtet i Nikea) med de mest fantastiske og "guddommelige" tekstene om Jesus, for at han skulle virke så guddommelig som mulig.
Trådstarter
35 9
Sitat av ViceR Vis innlegg
Har du noen gang prøvd å være kritisk til det du hører?

Jeg tror vel bare at når kristendommen skulle bli innført, tok de (kirkemøtet i Nikea) med de mest fantastiske og "guddommelige" tekstene om Jesus, for at han skulle virke så guddommelig som mulig.
Vis hele sitatet...
Ja, har du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mafoes Vis innlegg
Ja, har du?
Vis hele sitatet...
Vel, det verkar ikkje sånn. Du gjentar ukritisk påstander du har høyrt, utan å undersøke dei meir. Når du gjer det kan du ikkje rekne med å finne ut spesielt mykje om eit så myteomspunne tema, men du kan derimot rekne med å spre nye myter.
Trådstarter
35 9
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vel, det verkar ikkje sånn. Du gjentar ukritisk påstander du har høyrt, utan å undersøke dei meir. Når du gjer det kan du ikkje rekne med å finne ut spesielt mykje om eit så myteomspunne tema, men du kan derimot rekne med å spre nye myter.
Vis hele sitatet...
Der ga du meg noe å tenke på.. vel, jeg formulerer kanskje ikke alt jeg skriver som jeg burde gjort, men skrev jo på starten at jeg ikke vet så alt for mye om dette, er 17 år og lærevillig...
Her har vi en person som veldig gjerne vil finne en korrelasjon mellom sopp og kristendommen.

Jeg var kristen inntil et par tre år sida og leste en masse om apologetikk. Det er en drøss med svært kloke hoder som har fundert over det aller meste ved kristen teologi uten å ha funnet ting som avkrefter det de tror på. Sier ikke at disse menneskene har rett, men at de ikke er dumme, og at de argumenterer for og grunngir sine synspunkter godt. Gå/svømme på vannet og vann-til-vin-som-egentlig-var-sopp blir som å kaste en ateist-fyrstikk på kristenhavet om målet er å påvise "feil" i kristendommen. Det må tyngre skyts til.
Mer interessante spørsmål er teologiske problemer som "hvordan kan fri vilje være roten til ondskap her på jorda uten at vi mister vår frie vilje i himmelen (hvor det ikke skal finnes ondskap)"? Finnes fri vilje i himmelen?
Kan ondskap oppstå ut av en 100% god eksistens? Hvor nødvendig er helveteslæren i forhold til rettferdighetsprinsippet som opptrer ellers med tanke på at et evig helvete ikke er noe noen kan gjøres fortjent til?
osv osv osv
Siden du er åpen for lære kan jeg jo annbefale å ta kontakt med noen medlemmer av den kristne kirke.
Jeg blant annet har møte med mormonere hver lørdag Jeg er, og vil alltid forbli ateist. Men uansett er det interesant å lære om. Så i stedet for å krangle blindt om hvor teit Joseph Smith var, kan jeg heller spørre dem og få deres syn på saken.

Jeg driter egentlig blanke faen om bibelen er sann eller ikke. Det er en samling av gode leveregler som folk kan følge om de ønsker. Og ikke prøv å dømme kristendommen utifra hva mange "Redneck kristne" sier. Slik som at man brenner i helvette hvis du ikke gjør ditt og datt.

Etter hva jeg har erfart utifra familie og venner, så handler kristendom til slutt om nestekjærlighet, og vil på ingen møte ønske å dømme noen. Du velger selv hvordan du ønsker å tolke det.

Jeg vil sikkert bli slaktet på dette innlegget...

See you in the afterlife
...
Or do you?
Slutt å drit deg ut nå. Det er useriøst å samle informasjon om kristendommen kun for å "burne" kristne. Hvis du ønsker kunnskap innenfor området, så les deg opp fra begynnelsen. Nei, kristendommen er ikke basert på sopp-trip. Prøv å vis litt respekt, for det er mange som har denne troen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Paratus Vis innlegg
Prøv å vis litt respekt, for det er mange som har denne troen.
Vis hele sitatet...
Så fordi mange har ei tru skal vi vise respekt?

Skal vi vise respekt mot muslimar sine valdelege demonstrasjoner også, ettersom dei er mange?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så fordi mange har ei tru skal vi vise respekt?

Skal vi vise respekt mot muslimar sine valdelege demonstrasjoner også, ettersom dei er mange?
Vis hele sitatet...
La meg først få poengtere at jeg er en fullverdig ateist. Det jeg prøvde å få fram var at han i denne sammenhengen kun ønsket å "håne" kristne ved å konsekvent samle informasjon som får kristne til å virke som en gjeng tullinger som tror på en bok skrevet i sopp-rus. Selvfølgelig kan man kritisere kristendommen, men jeg mener det er respektløst og useriøst å ikke sette seg ordentlig inn i en religion før man kritiserer den. Man bør ikke lære om en religion kun med den hensikt å ydmyke de troende med spørmål de ikke kan svare på eller utdrag fra deres hellige bok som får de troende til å virke som hjernedøde idioter.

Selvfølgelig skal vi ikke vise respekt for voldelige demonstrasjoner, men det ligger ikke akkurat under samme bord ved dette tilfellet.
Trådstarter
35 9
Sitat av Paratus Vis innlegg
Slutt å drit deg ut nå. Det er useriøst å samle informasjon om kristendommen kun for å "burne" kristne. Hvis du ønsker kunnskap innenfor området, så les deg opp fra begynnelsen. Nei, kristendommen er ikke basert på sopp-trip. Prøv å vis litt respekt, for det er mange som har denne troen.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver for ALL del ikke å "burne" kristendommen? Det blir jo som å si at de kriste "burner" oss, ved at "de har RETT".. det går begge veier.. jeg respekterer alle religioner. Jeg digger at folk alltid skal vende å vri på det du sier. Du kjenner ikke meg. Hvordan kan du gå ut ifra at jeg mener å henge ut kristne folk/kristendommen? Jeg aksepterer alle typer mennesker.

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Siden du er åpen for lære kan jeg jo annbefale å ta kontakt med noen medlemmer av den kristne kirke.
Jeg blant annet har møte med mormonere hver lørdag Jeg er, og vil alltid forbli ateist. Men uansett er det interesant å lære om. Så i stedet for å krangle blindt om hvor teit Joseph Smith var, kan jeg heller spørre dem og få deres syn på saken.

Jeg driter egentlig blanke faen om bibelen er sann eller ikke. Det er en samling av gode leveregler som folk kan følge om de ønsker. Og ikke prøv å dømme kristendommen utifra hva mange "Redneck kristne" sier. Slik som at man brenner i helvette hvis du ikke gjør ditt og datt.

Etter hva jeg har erfart utifra familie og venner, så handler kristendom til slutt om nestekjærlighet, og vil på ingen møte ønske å dømme noen. Du velger selv hvordan du ønsker å tolke det.

Jeg vil sikkert bli slaktet på dette innlegget...

See you in the afterlife
...
Or do you?
Vis hele sitatet...
Gode tanker.. KP, ja!

Du blir helt sikkert slaktet ja.. det er noe mange freaks her inne kan!

Hadde faktisk tenkt å melde meg inn i noe lignende for å få lære fra dem. Det er igrunn ganske lurt med tanke på innblikket du får.. også får du jo historiene fra bunn av.