Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 19211
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
om man jobber etter eller ikke har jeg ingen formening om.
200'000 i året i et U-land hvor man bor på "den fine siden" klarer man seg som bare juling vil nå jeg tro. man kan antagligvis ikke sette de rett i en annen bank vil jeg tro, men det fins jo mange metoder å løse det på.

ja, jeg tenkte på et brekk som Nokas eller lignende..
Vis hele sitatet...
Da er det bare å ønske lykke til.

Forøvrig vil du prøve å unngå å bruke hele renteinntekten, hvis ikke vil du med tiden finne ut at inflasjonen henter deg inn og du ender som relativt fattig. Pluss at du er avhengig av å ha et land med moderat til liten formueskatt, hvis ikke vil det bli enda trangere økonomisk. Problemet med alle løsningene for kriminelle er at de ofte koster mye mer enn hva de lovlige alternativene, hvitvasking koster gjerne ganske mange prosent hvis du skal vaske noen millioner...
Sitat av Outier Vis innlegg
Ikke mange som vet dette, og bør kanskje ikke vite det heller. Men postbud kjører vanligvis med mellom 20-50.000 kroner i kofferten dems. (siden gamlinger osv. tar ut penger via postbanken, betaler regninger) Om du raner et postbud, så vil du tjene minst 20k. Tryggere enn å gå inn i en bank i en by med purken rett rundt hjørnet.. Vet dette da jeg selv har jobbet som postbud for et år siden. Alle postbud har en svart koffert med seg, hvertfall de ute på landet.
Postbudene er opplært til å gi fra seg penger om de skulle bli ranet og være samarbeidsvillig med raneren. Så 1 stk softgun + en finnlandshette gjør vel susen..
Vis hele sitatet...
Ser at ingen har kommentert dette, og det er muligens fordi det høres ut som reinspikka pisspreik. Jeg har jobba som postbud i to år, og jeg har aldri hørt om noe lignende. Jeg leverte post i endel blokker hvor det bodde nesten utelukkende eldre mennesker, og også endel til en klynge med eldreboliger. Har aldri sett noe svart koffert med penger, jeg. (Ikke tjente jeg noe heller - dårligste lønna jeg har vært borti. Tror jeg tjente 91 kroner i timen, eller noe sånt. Det er RÆVDÅRLIG. Ikke så veldig lenge siden heller. Vil tippe 2005 eller noe sånt... /offtopic)
Bare å bytte alle klær du har på deg, bytte bil et par-tre ganger, brenne alle klærne og bilene og ellers ikke legge igjen noen spor...
Men da tror jeg det er lurere å rane banken for litt mer enn bare 20-30k

Norges mest vellykkede ran ble utført på den måten; dog var det ran av en pengetransport, men det gjelder å brenne alle broer etter seg, og i tilleg være klar til å sitte i varetekt ca 4 uker
Sist endret av Bl4derunner; 20. desember 2010 kl. 19:44.
Sitat av Essy Vis innlegg
Bare å bytte alle klær du har på deg, bytte bil et par-tre ganger, brenne alle klærne og bilene og ellers ikke legge igjen noen spor...
Men da tror jeg det er lurere å rane banken for litt mer enn bare 20-30k

Norges mest vellykkede ran ble utført på den måten; dog var det ran av en pengetransport, men det gjelder å brenne alle broer etter seg, og i tilleg være klar til å sitte i varetekt ca 4 uker
Vis hele sitatet...
Norges mest velykkede "ran" (hvis man måler i økonomi) er det vel Finance Credit-guttene som gjorde av med. Det var vel i området 1,4 milliarder kroner som forsvant et eller annet sted der.

Dog det hjalp vel ikke bare å sone ferdig da Torgeir Stensrud også ble idømt å tilbakebetale overkant 1,1 av de milliardene - noe som kan vise seg litt vanskelig med mindre han kommer opp med enda en ekstrem måte å tjene penger på ;-).
Forberedelsene er nok det viktigste uansett hvordan man snur og vender på det.

Planleggingen
Uansett hvor mange som er med bør det på forhånd tilrettelegges for hvem som skal gjøre hva, hvor man skal møtes (les: før og etter), hvor man skal kvitte seg med spor og hvor man skal lagre gevinsten! Synkroniser klokker, diskuter problemstillinger og hvordan man lettest kan løse dem i en stressfull situasjon.

Lokkematen
Hvis man på forhånd har gjort klart et par falleferdige hus i utkanten(e) av byen/tettstedet til det tidspunktet man har tenkt å foreta handingen kan man med synkroniserte klokker og brannbomber få det til å brenne rundt om slik at sikkerhetstjenestene må rykke ut.
Ulempe: Dersom sikkerhetstjenestene allerede er rykket ut kan de være mer forberedt på å komme mot deg dersom alarmen, der du er, går.

Insideren
For å kunne være mer enn 50 % forberedt på en slik handling bør man ha en eller flere på innsiden som kan vite hva som skjer til en hver tid, og ikke minst når det lønner seg å slå til.
Ulempe: Jo flere kokker, dess mere søl. Jo flere som er med, dess større er sjansen for at informasjon skal lekke ut; enten på forhånd eller etter at handlingen er gjort.

Sporene
Når man har gjort en forbrytelse må man på forhånd klargjøre slik at man får med seg ut det man tok med seg inn; mister du hår, flasser du, brekker du en negl, eller skader du deg slik at du mister blod, ja, da kan det analyseres og spores tilbake til deg. Dersom man har mulighet er det utrolig lurt å ta med seg klorin for å helle over åstedet; dette hjelper veldig på for å drepe mest mulig av spor fra din/deres kropper.
Ulempe: Jo mer som blir gjort med kroppen din på forhånd for å forhindre at du levner igjen spor av deg selv, dess større er sjansen for at du i etterkant kan se noe skyldig ut, eller gjøre uvitende spørrende om din situasjon (les: helbarbering, unormale og gjerne store sår på din kropp etter grundig skrubbing).

Kledningene
Alt av klær bør på forhånd velges med omhu; noe som på forhånd ikke trekker for mye oppmerksomhet mot dere, noe som ikke er for enkelt å spore tilbake til dere, men også noe som skjuler dere godt nok slik at dere ikke så lett blir gjenkjent til senere. Det er veldig viktig å kle seg slik at alt av fødselsmerker, tattoeringer og andre gjennkjennelige merker på kroppen ikke vises. hvite beskyttelsesdrakter hel) m/ dekkende hette og ideale sko, hansker, finnlandshette samt skimaske eller ennet glass m/ god sikt ut. I etterkant bør man ha liggende vakumpakkede klær slik at man raskt kan skifte og kvitte seg med bevismatterialene.

Flukten
Den vanskeligste oppgaven er å se til at alle kommer seg med, at alle beholder ro og sinn til man har kommet seg lengre unna. Hvis man velger seg en bil eller to bør man klargjøre større bil(er) (les: lastebil e.l.) for å parkere vekk fluktbilene i. Allerede her bør man være klar til første parti med klesskift. De(n) som skal kjøre de større bilene utsetter seg selvfølgelig litt, men for å vise mest uskyld når man kjører vekk fra åstedet er dette en sjanse man bør ta når man allerede har valgt å gjøre noe slikt. Biler bør kremeres fortere enn fy (les: bilpresse og/eller ved brann). Klær kan også brennes; ved mulighet kan man legge alt av brukte klær i en kontainer ala fretex og tenne på. Dette gir for mye DNA til at det lar seg på noen fornuftig måte spore noe av det.

Handlingen
Uansett hvor vanskelig eller presist alt annet må være så vil dette alltid være den vanskeligste oppgaven. Det å beholde sin, sine sammarbeidspartneres og alle 3dje parters ro og sinn samtidig som man gjør det man kom dit for å gjøre. Se til at alle vindu er dekt, at alle dører er stengt, og at alle ansatte/kunder blir flyttet vekk fra sin(e) ståsted/poster og på et område der hvor de ikke kan røre seg eller noe; sjansen for at den stille alarmen allerede er aktivert er stor, men man har allerede utsatt seg for stor mulighet til tid bak lås og slå så det bør her etter kjøres for fullt for å få med seg mest mulig. Selvfølgelig vil man gjerne inn i hvelvet, tømme de kassene med sedler av størst verdi, og komme seg fortest mulig i gang med flukten som mulig, men man må til en hver tid være i fokus samtidig som man klargjør seg for avslutningen.

I etterkant
Når man har fått vekk de største bevisene (les: de stjålne pengene); spredd godt og gjerne under 3 fot med jord i vanntette kasser er det bare å vente til muligheter for hvitvask av penger byr seg - den dagen serienumrene viser seg vil de raskt peke tilbake til dere dersom dere er de som benytter dem; så dette vil være som å angi seg selv. Selve hvitvaskingen av pengene bør egentlig forekomme utenlands på det svarte markedet for å spre dem til såpass mange kilder at du kommer deg unna. Og skulle det under noen formodning skje at dere bruker noe av pengene bør dere ha en god forklaring på hvor de pengene kom fra; hvis ikke er løpet, som skrevet, kjørt.

Noen etterord
I dag er det selvfølgelig en vanskelig (les: nermest umulig) oppgave å gjennomføre noe slikt grunnet mye overvåkning man må ta hensyn til, så man bør alltid gå over planleggingen godt nok til at man kan med mer enn 90 % sikkerhet se at man ikke blir observert (les: hvor man legger fluktruten).
Sitat av wubster Vis innlegg
Tror Toska tenkte akkurat det samme, "hva kan gå galt?"
Vis hele sitatet...
Nokasranet var beviset der allt gikk galt.
Moren min fortalte om en gammel familievenn som ranet banker. De var hos onkelen min og drakk kaffe, da han sier at han bare skal ut en tur helt rolig. Han sykler ned til sentrum, raner banken og sykler rolig tilbake uten å fortelle noe. Han ranet mange banker og kom unna. Etter å ha vært på rømmen en stund hadde han gjemt seg hos kjæresten sin, en fengselsbetjent av alle ting, hun var gått på jobb og politiet stormet leiligheten hans. Han kommer ut i bare undertøyet helt forvirret og blir skutt siden han klødde seg på ryggen.
En ting jeg har tenkt på som kan fungere, lag noen hjemmelagde eksplosiver og plasser disse på et strategisk sted i området du skal rane, pass på å få mest mulig oppmerksomhet mot bombene, men ingen skadde så velg plass med omhu, i det de detonerer vent noen minutter og så utfør ranet og bruk distraksjonen godt
postkontoret i drammen blei jo rana i sommer og snuttn gav opp fordi de ikke hadde noe spor å gå etter,henlagt

hva skal dem gjørra hvis dem ikke veit en dritt

dt.no
Sist endret av jappajekk; 11. februar 2011 kl. 21:37.
Her i nærmiljøet, for ikke mange år siden, ble en lokal kjosk som drev med tipping ranet av en person med balltre. Personen var riktignok ung og dum og ble selvfølgelig tatt, men det som var poenget er at vedkommende fikk med seg en pengesum på over 100.000kr i kontanter. Så hypotetisk sett ville vel 20-30.000kr fra en tippekjosk med litt planlegging være lettere..
Sitat av Huztle Vis innlegg
Her i nærmiljøet, for ikke mange år siden, ble en lokal kjosk som drev med tipping ranet av en person med balltre. Personen var riktignok ung og dum og ble selvfølgelig tatt, men det som var poenget er at vedkommende fikk med seg en pengesum på over 100.000kr i kontanter. Så hypotetisk sett ville vel 20-30.000kr fra en tippekjosk med litt planlegging være lettere..
Vis hele sitatet...
I gamledager hadde heste-tipping oppgjør en gang i uka og på steder hvor det var et miljø for hest (sportpubber, f.eks.) var det innimellom gode summer i sedler.

Dette er en stund tilbake, det er jo mulig det har kommet seg litt på sikkerhetsfronten der også. Da kan man jo forøvrig også klare seg med innbrudd og ikke ran.
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Bare lurer egentlig, på hva kan gå galt osv...

La oss si at man trenger kjappe penger, bare 20-30 tusen f.eks.

Storyen: Man reiser/kjører til en by mange mil unna hjemplassen, gjør litt rask research rundt banken. Har selvfølgelig tatt på seg passende klær, ha maske ++ klart i bilen..

Finner så en plass å parkere ikke veldig langt fra banken, men ganske skjult eller en plass ikke de samme folkene ser du kommer ut fra banken kan se deg.

Så, raskt inn i banken å hente penger, og fortere ut igjen, da sitter man jo forhåpentligvis i bilen på vei hjem til hjemplassen sin, før politet når å rykke ut og sperre evt veier osv.

Og ingen i den byen som har sett deg før, eller heller kommer til å se deg igjen forhåpentligvis!

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Hva er sjansene for at politiet kommer til å mistenke akkurat deg? forutsatt at du ikke har lagt igjen noen avtrykk, fingeravtrykk eller dna..

Er vel mange "mistenkte" i byen politiet kommer til å mistenke først.. eller ?

Kan vel også "låne" noen andre bilskilt eller noe, og så bytte raskt om når man er ute av byen..

-----------

Bare lurer på hvordan politet skal finne den som har gjort det da.. ??
Og ingen andre enn deg selv som vet om det....
Vis hele sitatet...
velg iallefall en bank et stykke unda politihuset, og ta med spiker(ikke vanlig spiker, men som er ment til formålet) til å kaste ut av ruta tilfelle det blir politijakt, og husk at du må ha bra føre :P mye vanskeliger e å stikke fra snuten på is/vinter, da politiet er de eneste som har lov til å bruker "stoore" pigger i hjula :P
Politiet i Norge er amatører, om det gjelder små beløp bruker de mye mindre ressurser på å få saken løst.
De er fullstendig avhengig av vitner.
Det er en grunn til at "alle" som raner banker blir tatt.. og trenger du 20-30k så ville jeg funnet på noe annet en å rane en bank.. lol
GE money bank eller.no.. kjipe renter, men det slår 2 år i jailen for å rane en bank.
MANGE kiosker i utkant norge har dagens oppgjør og opp til ei uke noen plasser, i et skap på bakrommet.. +Lageret med røyk/tobakk og snus. Så 20k fra en bank er unødvendig ^^
Sist endret av winkeesalami; 13. februar 2011 kl. 19:55.
Sitat av wubster Vis innlegg
Tror Toska tenkte akkurat det samme, "hva kan gå galt?"
Vis hele sitatet...
Det fant han ut også! ^^
Tror ikke det er så lett..

Da banken på Lierstranda blei rana på fredag, kom det 6-7 militær biler kjørende.. Aner ikke hvor mye de fikk med seg, men ressurser brukte de i iallefall på det..
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Har ikke lest alt ordentlig, men:

Var det noen her som fikk med seg om de i Sverige ble tatt, de med helikoptersabotasjen?
Vis hele sitatet...
Ja dem ble bøsta tror jeg, men vet ikke om dem er blitt dømt enda.. (dem nekter enda etter hva jeg har hørt)
Sitat av wubster Vis innlegg
Tror Toska tenkte akkurat det samme, "hva kan gå galt?"
Vis hele sitatet...
Hvis ikke de hadde skutt han politimannen, hadde alle sammen vært rike lykkelige menn på hawaii idag.
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Bare lurer egentlig, på hva kan gå galt osv...

La oss si at man trenger kjappe penger, bare 20-30 tusen f.eks.

Storyen: Man reiser/kjører til en by mange mil unna hjemplassen, gjør litt rask research rundt banken. Har selvfølgelig tatt på seg passende klær, ha maske ++ klart i bilen..

Finner så en plass å parkere ikke veldig langt fra banken, men ganske skjult eller en plass ikke de samme folkene ser du kommer ut fra banken kan se deg.

Så, raskt inn i banken å hente penger, og fortere ut igjen, da sitter man jo forhåpentligvis i bilen på vei hjem til hjemplassen sin, før politet når å rykke ut og sperre evt veier osv.

Og ingen i den byen som har sett deg før, eller heller kommer til å se deg igjen forhåpentligvis!

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Hva er sjansene for at politiet kommer til å mistenke akkurat deg? forutsatt at du ikke har lagt igjen noen avtrykk, fingeravtrykk eller dna..

Er vel mange "mistenkte" i byen politiet kommer til å mistenke først.. eller ?

Kan vel også "låne" noen andre bilskilt eller noe, og så bytte raskt om når man er ute av byen..

-----------

Bare lurer på hvordan politet skal finne den som har gjort det da.. ??
Og ingen andre enn deg selv som vet om det....
Vis hele sitatet...

Jeg ser alle sier "de finner deg" "du kommer til å bli tatt" "se på toska og munch ranerene"

Nå skal det sies at før Nokas ranet Ranet Toska pengetransporter og Banker mange ganger uten å bli tatt... Man hører ALLTID om når noen ble tatt... men man skal også huske at man ikke hører om de som ikke blir tatt...

Ta helikopter heistet i sverige for eks.. man hørte om det i 2 dager.. etter det ble det helt stille... hvorfor hører man ikke om det? fordi de ikke ble tatt...

For et lite ran... i 100tusen sikte tror jeg man kan slippe unna radaren ganske mye lettere enn folk tror, bare fordi folk ser på Tv og i aviser at alle ran (de hører om) blir oppklart....

Med et lite ran vil man unngå den nasjonale Presse dekningen hvis politiet har veldig lite å gå etter...

Jeg vil tro at å gjøre litt reaserch.. kansje finne ut når pengetransport kjører eller når minibanker blir fylt på vil utgjøre forskjellen på et vellykket og et mislykket ran.. å buse inn i en bank å kreve penger er en sikker måte å bli busta fort på.... å hooke pengene under transport ville være det lettest å gå Fort inn true til seg penger stikke fort som F---..

Om man har sikte på 10- 30tusen klassen ville jeg kansje gått for noe mer Low risk... Som for eskempel den bank boksen hvor bedrifter putter fortjeneste... på småsteder er det ofte eier eller ansatte selv som putter disse pengene i bankboksen.. Henge litt utafor der rundt stengetid og man kan rane til seg lette penger...

Nå er det selvfølgelig en Overhengende kjangse for å bli tatt.. men jeg tror kjansen er nokså mye mindre enn folk tror..
selvsagt,det er sånn "forebyggende"arbeid fungerer

Derfor man leser om radar(alkokontroller i alle lokalaviser også,må opplyse om hver jævla kontroll selv om ingen ble tatt,veldig nyttig annet enn å skremme folk

det er et samarbeid det der,obligatorisk og noe av medias jobb for samfunnets myndigheter

samme som gestapo gjorde i tyskland for å spre frykt i meningsmotstandere,opplyste om alle arrestasjoner av motstandsgrupper så jeg nylig på en dok

samma prinsippet

utfordringen av et ran kommer jo først etterpå,hvordan du håndterer ting og deg selv og ter deg..det er der folk blir tatt

husker noen idioter ble tatt for å rane ei sjappe i en by jeg vokste opp i fordi de kastet klærne i skogen like ved og deres foreldre meldte fra når de la de ut i avisen

behold roen, tror jeg er de viktigste ordene hele veien i en slik situasjon for å lykkes

Sitat av powerole Vis innlegg
Hvis ikke de hadde skutt han politimannen, hadde alle sammen vært rike lykkelige menn på hawaii idag.
Vis hele sitatet...
de måtte ta dem etter en slik episode så absolutt alt ble satt inn,verdien uttad og innenriks og avskrekkelsen for fremtidige liknende hendelser var ikke aktuell å tape rett og slett
Sist endret av murmade; 15. februar 2011 kl. 14:34.
Sitat av powerole Vis innlegg
Hvis ikke de hadde skutt han politimannen, hadde alle sammen vært rike lykkelige menn på hawaii idag.
Vis hele sitatet...
Noen er hvertfall rike og lykkelige, men tanke på at kun et mindre beløp er kommet til rette etter ranet.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
I gamledager hadde heste-tipping oppgjør en gang i uka og på steder hvor det var et miljø for hest (sportpubber, f.eks.) var det innimellom gode summer i sedler.

Dette er en stund tilbake, det er jo mulig det har kommet seg litt på sikkerhetsfronten der også. Da kan man jo forøvrig også klare seg med innbrudd og ikke ran.
Vis hele sitatet...
Fant ut nå at dette var i fjor, og at det ble gjort på dagtid med kun et balltre.
Litt skremmende å se alle dere som kommer med oppmuntrende ideaz hvordan han kan gjøre det. si det sånn at det hadde vært dama di som hadde vært på jobb i banken den dagen, å noe gikk galt, purken kom før han rakk å komme seg ut, å det hadde blitt gissel og skyte-drama. hun hadde blitt skutt/ fått sykisk skade for resten av livet.

Uniqqe
Sitat av UniQQe Vis innlegg
Litt skremmende å se alle dere som kommer med oppmuntrende ideaz hvordan han kan gjøre det. si det sånn at det hadde vært dama di som hadde vært på jobb i banken den dagen, å noe gikk galt, purken kom før han rakk å komme seg ut, å det hadde blitt gissel og skyte-drama. hun hadde blitt skutt/ fått sykisk skade for resten av livet.

Uniqqe
Vis hele sitatet...
ingen som er dømt for å tenke på å gjøre noe kriminelt enda,såvidt jeg vet
Sist endret av murmade; 15. februar 2011 kl. 17:09.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Ta helikopter heistet i sverige for eks.. man hørte om det i 2 dager.. etter det ble det helt stille... hvorfor hører man ikke om det? fordi de ikke ble tatt... .
Vis hele sitatet...
Du følger med ser jeg, de ble tatt.
Orsket ikke å lese gjennom alt.
Men her er min ran oppleg.

Utstyr:

- Gammel bil som ingen har sett/uregristret
- Findlandshette, men skal ha bomull inni den slik man blir mindre gjennkjent.
- gammle sko/klær
- 1 ny bil utenfor byen parkert på en parkeringsplass slik man kan bytte bil.
- Gammle bilen skal dumpes uti sjøen, sammen med klærerne. (bytter klær med 1 gang)
- deretter går jeg 2 - 3 Km før jeg når min ny bil, jeg kjører ut av parkeringsplassen.
- Kjøre til en annen plass, graver ned pengene i en boks å drar hjem.
- Venter til alt er roet ned, også graver man den opp.
- Har tilfeldigvis en gammel moped vrak i hagen som putselig er borte, å da har du hvitvasket en del av tyvgodset ditt.

BTW, villet forsørget at jeg hadde parkert bilen på en parkeringsplass uten video overvåkingskamera