Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1194
heisan
jeg lurer på om det innes noe program som kan bruke ir porten på mobiltelefonen som fjernkontroll til tv'en. han en kammerat som sier at det finnes.. (evt har det.) han sa at det var på java.
ja har søkt på forumet.. postene var litt gammle (2004) og teknologien har jo utviklet seg en del siden da.. vet at det muligens har liten nyteverdi, men vil ha tak i det for det. har også søkt litt på google, men der var det mye til pocket pc og palm pc.. ikke akkurat det som jeg var ute etter.
slik jeg har forstått det så er signalene for dårlige med ir på mobil men funker fint med bluetooth.

Edit: Leste feil...sorry. Jeg tenkte på en erstatter for mus til pc
Sist endret av Kims lek; 17. april 2006 kl. 19:05.
Lofot'r
PAO87's Avatar
Trådstarter
tv'en har jo ikke blåtann da.. rekkn8ingsavstanden har ikke så mye å si..
har komunisert mellom mobilen og laptopen men den avstand på 0,5m har ikke testa avstanden orntlig..
Har et slikt program på PDA'en... Har letet etter noe liknende til mobil, men eneste jeg klare å finne er "løse rykter".
Jeg tror ikke et java-program kan kommunisere med IR porten på den måten?
Det finnes til blåtann på winamp sin hjemmeside, der kan du gjøre alt med blåtann ihvertfall.
Tror ikke det går med ir, fordi det er kortere rekkevidde på mobilen en fjernkontrollen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vet at dette finnes til telefoner med Symbian opp. sys. En kamerat har det, men dette er på en litt eldre telefon, leter etter dette prog selv...
Det er et program som heter Total irRemote fra Psiloc som kan fjernstyre via ir (tv, video o.l.), men så vidt jeg vet finnes det kun til Symbian series 60. Altså fungerer det fint på telefoner som Nokia N70, men ikke nyere smarttelefoner med S60 3rd edition som f.eks. N80 og N73.

Det vil uansett begrense seg til styrken på ir-porten, noe som vil si kun en meter eller to (har ikke prøvd, kun lest).
Når jeg har ført over ting over IR med min telefon har rekkevidden vært relativt bedrøvelig. Er sikkert mulig å gjøre det du forespør, men tviler på om det ville vært særlig gunstig mtp. alle de forskjellige produsentene innen TV, samt rekkevidden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dyret
Når jeg har ført over ting over IR med min telefon har rekkevidden vært relativt bedrøvelig. Er sikkert mulig å gjøre det du forespør, men tviler på om det ville vært særlig gunstig mtp. alle de forskjellige produsentene innen TV, samt rekkevidden.
Vis hele sitatet...
Rekkevidda er dårlig fordi toveiskommunikasjon over IR er en relativt kompleks protokoll sammenligna med ekstremt enkel envegskommunikasjon.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
vet dette eksisterer til symbianOS iallefall, hvordan telefon har du ?
Sitat av OpenSource
Det finnes til blåtann på winamp sin hjemmeside, der kan du gjøre alt med blåtann ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Har du link?
Sitat av Habbitz
Har du link?
Vis hele sitatet...
link til winamp sin hjemmeside? hmmm. la meg se. nei, det tror jeg ikke at jeg klarer å finne ut av i alle fall...
følgte ikke dette med på gamle sony ericsson tlf da? mener det..
Lofot'r
PAO87's Avatar
Trådstarter
da jeg starta tråden hadde jeg en 6280.. nå har jeg en N80, men OS'et er for nytt elns:P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
N80 bruker vel gjerne symbian os, og jeg VET at det finnes IR kontrollprogramvare for symbian
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Den som FroskenFredrik kom med tidligere i tråden virker til Symbian OS. Bare ikke til N70, da den ikke har IR Skal teste det på en N91 når jeg får den tilbake. Om dette funker, så har man jo alt på en plass.
Lofot'r
PAO87's Avatar
Trådstarter
husk nå at Symbian OS kommer i flere versjoner. "Symbian OS Series 60" som er på de nyeste telefonene kommer i tre versjoner. min Nokia N80 bruker "Symbian OS Series 60 v.3" så på min funker det heller dårlig
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Getjar har noen løsninger til dette med fjernkontroll og IR.

Men mest praktisk er vel remotes for bluetooth om du har det.