Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1968
Hei.

Som en person tilhørende arbeiderklassen har jeg alltid vært opptatt av arbeideres rettigheter og vilkår. Jeg synes derfor det er veldig merkelig og urettferdig at folk som med flyktningsstatus har rett på full grunnpensjon med fullt særtillegg mens vi etniske nordmenn må jobbe hele livet for å opparbeide samme rettigheter.

Hva tenker dere andre om det? Er det virkelig rettferdig og god politkk?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ikkje jobbe heile livet for å få minstepensjon.

https://www.nav.no/rettskildene/Rund...jon.147760.cms
https://www.nav.no/no/Person/Pensjon...nsjon.1030.cms

Grunngjevinga står i første lenka:
Bestemmelsen må ses i sammenheng med § 3-3 sjuende ledd som gir en flyktning rett til særtillegg beregnet uten hensyn til trygdetid. Bakgrunnen for bestemmelsene er at flyktninger ikke kan påregnes å ha pensjonsrettigheter i sitt opprinnelige hjemland.
Vis hele sitatet...
Det framstår ikkje som spesielt urimeleg, og det er heller ikkje så sabla dyrt for samfunnet. I tillegg haller eg mot at universelle trygdeordninger er eit veldig stort gode, som har stor verdi for samfunnet.

Tjomlid har og omtalt det: http://tjomlid.com/2015/09/17/flyktn...dningen-igjen/

Så du kan sei opp jobben no, og motta grunnpensjonen din så lenge du er medlem av folketrygda. Det er du, så lenge du er busett i Noreg. Så du bommer allereie i premisset ditt.
Sist endret av vidarlo; 17. oktober 2015 kl. 13:13.
Dere må gjerne poste fra han Tjomlid som ikke har greie på noe.

Jeg referer fra NAV.no. Se selv: https://www.nav.no/rettskildene/Rund...ing.147648.cms

Der står det svart på hvitt: "Den som har status som flyktning etter bestemmelsen her, har rett til full grunnpensjon og fullt særtillegg uten hensyn til opptjent trygdetid, se § § 3-2 og 3-3 sjuende ledd . Videre skal flyktningers tilleggspensjon beregnes med overkompensasjon, se § 3-9."

Så når vi nå har fakta på bordet, spør jeg igjen: Er dette rettferdig og god politikk?
Sist endret av Prblmvksn; 17. oktober 2015 kl. 13:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Så når vi nå har fakta på bordet, spør jeg igjen: Er dette rettferdig og god politikk?
Vis hele sitatet...
Ja, la meg sitere deg sjølv:
Som en person tilhørende arbeiderklassen har jeg alltid vært opptatt av arbeideres rettigheter og vilkår. Jeg synes derfor det er veldig merkelig og urettferdig at folk som med flyktningsstatus har rett på full grunnpensjon med fullt særtillegg mens vi etniske nordmenn må jobbe hele livet for å opparbeide samme rettigheter.
Vis hele sitatet...
Nei, du må ikkje jobbe heile livet for å opparbeide deg samme rett. Du må imidlertid bu i landet i førti år - og det er einaste skilnaden. Om du aldri har tent ei krone har du samme retten til grunnpensjon.

Du er åpenbart ikkje interessert i å diskutere det, du har ein agenda. For innlegget til Tjomlid viser til relativt mange kjelder, og er relativt velformulert. Du står sjølvsagt fritt til å vere ueinig - men reint faktisk tar du feil i premisset ditt.

I tillegg står du sjølvsagt fritt til å peike på kor Tjomlid tar feil. Men å avfeie det med 'Dere må gjerne poste fra han Tjomlid som ikke har greie på noe.' får deg til å framstå som useriøs.
Sist endret av vidarlo; 17. oktober 2015 kl. 13:22.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Som en person tilhørende arbeiderklassen har jeg alltid vært opptatt av arbeideres rettigheter og vilkår.
Vis hele sitatet...
Men også å straffe de som ikke har bodd i landet lenge nok, fordi de ikke har arbeidet her? Med tanke på hvor lite penger minstepensjon, selv med tillegg er, så ønsker du å avkorte de enda mer? Det er å skyte seg selv i foten å ikke tilby et grunntilbud til alle i et land, det krever ikke så altfor imponerende kognitive evnene å se at mangel på basisbehov fører til mer kriminalitet. Pengene de får dekker ikke så mye mer enn nettopp dette, om grunnbehovene i det hele tatt.

Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Hva tenker dere andre om det? Er det virkelig rettferdig og god politkk?
Vis hele sitatet...
Ja, som du har sett kilder på, så mottar de ikke noe mer enn deg som "etnisk nordmann" som du kaller det, som om det er relevant i denne sammenhengen.

Det er ikke første gang jeg ser slike holdninger som skal "forfekte arbeiderklassen" i deres egne ord, med påfølgende irritasjon over lav ytelse fra stat til arbeidsløse. Det jeg virkelig ikke fatter er hvordan du og andre skal legge skyld på flyktninger, eller straffe, når det åpenbart er et større problem at minstepensjon i utgangspunktet ikke er nok til å leve for.

Bruk energien din på å få slutt på at arbeidersklassens lønninger øker mye mindre enn lederes lønninger, og at disse nå i tillegg skal få skatteletter. Hvis du virkelig har arbeidernes interesser.
Først må jeg få påpeke at jeg mener hele flyktningopplegget til Norge er elendig politikk (ikke diskuter dette, bare disclaimer).

Men innenfor denne diskusjonens rammer, nå som flyktningene alt er her - så klart det er god politikk!

God politikk handler ikke om absolutt rettferdighet, god politikk handler om å finne det beste kompromissene mellom nasjonens utallige interesser. Hva mener du er viktigst; at du føler systemet er helt rettferdig ovenfor arbeiderklassen? Eller at systemet på en effektiv og verdig måte integrerer våre nye landsmenn i samfunnet forøvrig? Vi må gjøre alt vi kan for at 2., 3. og 10'ende generasjon flyktninger er lovlydige arbeidere som deg og meg. At vi ikke får, excuse my french, pakkis-tendenser; der 3. og 4. generasjons innvandrere gjør det dårligere enn sine foreldre er det absolutt viktigste på absolutt alle måter. Vi må heller være rause med dem nå, for min del kunne vi tilbudt en egen form for super-trygd såfremt de presterte i norsk-opplæring, arbeid og/eller studier. De permanente belastningene dårlig integrerte krigsflyktninger kan ha på samfunnet både økonomisk og sosialt er potensielt sett blant de største enkelt-problemene jeg kan tenke meg i årene som kommer - en heeelt annen dimensjon enn noen ubetydelige trygdemilliarder.

Det er ingenting rettferdig med flyktningsituasjonen, uansett. Og tro meg, du er ikke den som har grunn til å sutre i det øyemed.
Sist endret av Tøffetom; 17. oktober 2015 kl. 16:10.