Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2189
Hei, lurer litt på hvordan lover og regler er når det gjelder oppsigelse av leilighet.
Jeg skal si opp en leilighet fra og med 1januar. Har egentlig 3mnd oppsigselse, men vil få den kortet ned til 1mnd siden jeg mener utleier har brutt kontrakten ved å låse seg inn i leiligheten min når jeg har vært på ferie.
Dette liker jeg svært dårlig, og mener utleier ikke har rett til dette uten å kontakte meg først.

Ble påpekt at "det var unormalt å trekke ut alle stikkkontakter når man reiser bort", noe som jeg mener er normalt når jeg blir borte i over 1mnd med tanke på brann.. Og mener det er mer unormalt og bare låse seg inn og snoke når jeg reiser bort.
Anmeld han for innbrudd!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Om det ikke er snakk om akutte tilfeller (som brann, lekkasjer, osv) skal du ha forhåndsvarsel om huseier ønsker å låse seg inn i leiligheten. Om det er et brudd på kontrakten er ikke lett å vite da bare du har tilgang til din kontrakt, men det er ganske sikkert et brudd på husleieloven. Du må i så fall ta fatt i saken med dette som utgangspunkt, og ikke et eventuelt kontraktsbrudd.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
Vis hele sitatet...
Sist endret av ticks; 27. desember 2010 kl. 13:50.
Okei, takk for tipset.
Til utleierens forsvar så vil jeg si at med opp mot 20-25 minusgrader er det faktisk ganske uansvarlig å trekke ut alle stikkontakter før man blir borte en måned, med mindre leiligheten har sentralfyring eller noe sånt.

Men som andre sier så burde du ha blitt varslet på forhånd før utleier låste seg inn. Håper det uansett løser seg for deg
Sist endret av walbergz; 27. desember 2010 kl. 15:46.
usertitle import
bleh's Avatar
Uansett er det som er avgjørende i dette tilfellet hva som står i DIN husleiekontrakt. Se etter punkter som minner om det ticks siterer - du bør ha et slikt punkt i kontrakten.
gud jeg blir så lei utleiere som tar seg inn i leiligheter de leier ut. Har vært borti det i 2 forskjellige leiligheter, og jeg blir rett og slett forbanna av å lese det. Stå imot, anmeld han for innbrudd!
Sitat av walbergz Vis innlegg
Til utleierens forsvar så vil jeg si at med opp mot 20-25 minusgrader er det faktisk ganske uansvarlig å trekke ut alle stikkontakter før man blir borte en måned, med mindre leiligheten har sentralfyring eller noe sånt.

Men som andre sier så burde du ha blitt varslet på forhånd før utleier låste seg inn. Håper det uansett løser seg for deg
Vis hele sitatet...
Ja ser den, jeg snakker om at jeg tok ut stikk til pc, tv, xbox, ps3 osv.
Og er snakk om en plass der det har vært temperaturer fra +3 og på det værste -3. I en 1 plans 2 delt leilighet er det ikke kjangs for at vannet skulle fryse. Og om det måtte være hadde jo jeg selvsagt tatt den rørlegger regningen på min kappe.

Men takk for alle tips, håper for all del det ikke blir noe "big deal". Jeg vil bare flytte til en ny leilighet.
om røret hadde fryst og du skal være borte 1 mående hadde det ikke kun vært snakk om rørleger du. Da snakker vi om å rive opp det som hadde blitt vått også.
Er helt greit og trekke ut til alt annet en varme. Står alltid på ca 5 grader her selv om jeg reiser bort enda jeg bor i blokk og sånn sett burde ikke røre fryse noe sted
Duly noted.
Jeg har fått det jeg ville ut av tråden, så for min del bare steng\slett.
Takker igjen for alle svar.
Politi annmeld huseieren for selvtekt i egenbolig!, og bryt leie kontrakten pga dette, og uansett hva som står i kontrakten din så gjelder husleieloven over dette!