Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 918
Hallo jeg skal bytte fra windows vista til Linux men vet ikke hvordan jeg gjør det.


Har lastet ned fila men har ikke nok plass til å installere.

Har 2gb ledig og jeg trenger 4gb...

http://i51.tinypic.com/2czsynn.jpg

Dette er det jeg har igjen men har fortsatt ikke plass.

Jeg har jo egentlig en hardisk på 100gb trur jeg.

Noen anelse om hva som kan ta så mye plass??
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hvis du skal -bytte-, og ikke ønsker å beholde Vista, og ikke har noen filer du ønsker å ta vare på maskina, er det bare å ploppe Linux-DVDen/USBen inn i maskina og kjøre på.

Hvis du skal installere de side om side må du først rydde opp på disken, defragmentere, resize Windows-partisjonen, lage en ny partisjon. Så kan du installere Linux på den nye partisjonen. Det er en litt krevende prosess hvis du ikke har noen IT-erfaring.
Har ingen IT-erfaring men jeg laster tross alt ned fra nett så jeg har ingen cd + jeg vil jo beholde bare 2 filer.

Google chrome og Lord of the rings online

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=69

Lastet ned derfra btw,
Alright, skal vi nå se... Det er ikke alltid like lett å få spill til å funke i Linux, så sett at du ikke trenger noe som helst av det du har på maskina nå ville jeg:

- Blanket ut hele PCen og startet fra scratch
- Installert vista/win7 på en 20gb partisjon, deretter ubuntu på resten (eller omvent? idk)
- Lagt inn LOTR:Online på windows-installasjonen, brukt Linux for alt annet

Chrome, samt de fleste windowsprogrammer (utenom office og spill) er ikkeno stress å få inn på hverken ubuntu eller mint. HF!

EDIT: Oh, får du spørsmål om å kryptere disken, svar nei. Ting går sørpetregt etterhvert.
Sist endret av tripflag; 3. desember 2010 kl. 20:27.
Blanket ut?

Mener du slette alt da eller?

eller reeboote?
Trenger vel egentlig ikke lage noen ny partisjon. Når jeg innstallerte Ubuntu ved siden av XP nå fiksa hvertfall Ubuntu disc'en partisjoneringa for meg under innstallasjonen.
Har ikke mulighet til cd brenning trenger jeg det?
kan starte det opp med USB minnepenn istedefor cd
OK holder en minnepenn med 1gb plass?
Bare å sjekke størrelsen på install'en du har lasta ned det. Men minns da å huske jeg gjorde detta via cd og ikke dvd, så skal være innstall's å få tak i som er mindre enn 1gb ja.
Den jeg lasta ned var på 820mb
da gåre fint da.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Google Chrome får du lasta ned i Linux Mint. Lord of the Rings Online (ihvertfall i den utgaven du har) vil ikke fungere i Linux. Det er med andre ord ingen grunn til å ta vare på det.
Sist endret av ticks; 3. desember 2010 kl. 21:32.
Men hvorfor skal du egentlig bytte hvis du bruker maskinen til å spille?
Da bør du jo i det minste gjøre som nevnt over og beholde Windows og heller legge inn Linux i tillegg.
OK dropper hele Linux greia..

VIlle egentlig ha det fordi jeg ville prøve noe nytt og dette så kult ut


MEn får ny pc om en uke og den har jo W7 så da får jeg jo prøvd noe nytt uansett.

Med mindre noen vet om et sted å laste ned Windows 7 da
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
This is what you do:

Femåringen din putter du GNU/Linux på. Den nye PC-en beholder du for å gayme og å utforske W7. Tadaa.
Sitat av SoftgunJam Vis innlegg
Med mindre noen vet om et sted å laste ned Windows 7 da
Vis hele sitatet...
Ubuntu anbefaler jeg for og starte med linux... windows 7 kan lastes ned du-vet-hvor
Sitat av Jonta Vis innlegg
This is what you do:

Femåringen din putter du GNU/Linux på. Den nye PC-en beholder du for å gayme og å utforske W7. Tadaa.
Vis hele sitatet...
Fasit.
Og som nevnt over her er Ubuntu knall å starte med. Jeg har hvertfall strålende erfaringer som relativt ny Linux-bruker nå med siste Ubuntu.

Og agner du riktig skal det vel ikke være vanskelig å få W7 på kroken hvis du fisker litt i den bukta film og musikk bransjen ikke er så gla i.
Sitat av Jonta Vis innlegg
This is what you do:

Femåringen din putter du GNU/Linux på. Den nye PC-en beholder du for å gayme og å utforske W7. Tadaa.
Vis hele sitatet...

Takk Denne pcen kommer ikke til å bli brukt til stort når jeg får den andre.

Den går vel til morra mi antageligvis..

Men hu bruker nesten aldri pc

Når jeg får andre pcen laster jeg ned Linux på denne