Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 14478
Jeg har et spørsmål til alle dere som ønsker å bli kvitt de rødgrønne i 2013. Hvorfor, spesifikt, ønsker dere ny regjering? Hva er det dere er misfornøyde med dagens regjering, og hva er det en ny regjering vil gjøre bedre? Hvem er det dere ønsker på stortingent etter valget? Om du ønsker ny regjering - vil den gjøre alt bedre, eller vil det ha sine ulemper i forhold til dagens regjering?

Personlig håper jeg på ny regjering, og jeg er svært spent på å se på hva slags svar jeg får. Kjør debatt!
Er missfornøyd med at de ikke gjennomfører ting, feilprioterer og gir lite penger til nødvendige ting

Gjennomfører blant annet ikke sykehuset i Molde, som var et løfte.
Feilprioriterer, istede for infrastruktur, så skal de helder bruke milioner på DLD
Alt for lite penger til skole, sykehus osv.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Er lei av å bo i en overskattet barnehage.

Vi trenger mer blått!
Jeg vil ha bedre skole i Norge.
Jeg vil ha bedre eldreomsorg i Norge.
Jeg vil ha bedre sykehus i Norge.
Jeg vil ha bedre veier i Norge.
Jeg vil ha et land der jeg står i sentrum.
Jeg vil ha et land som hører på hva jeg ønsker.

Jeg vil ha et land som er styrt av Høyre!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Fjerne fucka regler
Valgfrihet i omsorgen
Bedre og systematisk opplæring i skolen
Lavere skatt

og fordi jeg er høyrebeint!
Skulle gjerne ha hatt regjeringsskifte, men ikke til høyre... En del mer til venstre, og en del mer liberalt hadde vært flott. Betaler gjerne skatter og avgifter for å redusere klasseskiller og øke livskvaliteten til de som ikke har vært så heldige som andre, og jeg foretrekker å slippe å betale for grov inskrenking av min egen frihet (DLD, war on drugs, etc)

Det må da være flere som innser at det finnes andre alternativ enn "borgerlig" og "rød-grønn".
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Er lei av å bo i en overskattet barnehage.

Vi trenger mer blått!
Vis hele sitatet...
ja, vi har jo så alt for lite kjøpekraft her i Norge. Er så vidt man kan unne seg noe luksus med all denne høye skatten. Ikke blir den brukt til noe fornuftig heller. Hvem trenger vel gratis sykehus, skole og gratis høyere utdanning - med stipend.

Personlig har jeg ikke så mye i mot dagens regjering - selv om jeg skulle gjerne hatt litt mer liberal politikk. Men selv føler jeg skattenivået er helt greit, og man har mange goder. Selvfølgelig er det mange ting i dagens samfunn jeg er ikke helt fornøyd med - som f.eks. for dårlige veier. Men jeg har liten tro på at det blir noen stor forskjell med de blå i spissen
Jeg fniser littegranne av svarene her.

Ønsker å stille dere noen tilleggsspørsmål (markert i fet skrift):

Alle vil ha bedre skoler, barnehager, veier, gamlehjem, sykehus, kollektivtilbud, [insert wish]. Det sier seg jo selv.
Men hvordan vil en blå regjering klare alt dette?
Har dere tenkt på det? Tror dere de rød-grønne HATER veier, gamle mennesker, barn, pendlere?
Hvordan vil en blå regjering prioritere? Hva vil i det tilfelle bli nedprioritert? Hvilke goder vi tar for gitt nå, vil forsvinne?
Ny finnans politikk og ny næringslivs politikk, de rødgrønne har gjort alt for mange dumme feil innen maritim sektor.
Ap/sv lovte å avskaffe fattigdommen.
Jeg ble alvorlig syk under denne regjeringen og fikk ikke sykepenger.
Jeg som har jobbet i 25 år måtte bruke opp alt av tilganger før jeg kunne motta sosialstøtte. De rødgrønne kan dra til hælvete.

De har bestandig snakket om rettferdig fordeling, vi ser nå hva det betyr. Sykepenger uteblir mens miliardæren Felix Tschudi får millionstøtte.
De skulle fylle bassengene, det skulle skinne av eldreomsorgen, ubåten på fedje skulle heves, tollgrensen på 200,- skulle heves osv osv.

Fatter ikke at folk stemmer på løgnere.
For å få slutt på en naiv innvandringspolitikk.
Sist endret av nso; 5. mai 2012 kl. 19:33. Grunn: 100% bold på et innlegg er ca 100% bold for mye
Bedre veier
Billig alkohol og røyk
Mindre skatt
Mindre bomstasjoner
Bedre skoler og lærere

FRP!!
Sitat av cam100 Vis innlegg
For å få slutt på en naiv innvandringspolitikk.
Vis hele sitatet...
på hvilken måte kjører dagens regjering mer naiv innvandringspolitikk enn oposisjonen? Av det jeg har fått med meg så er AP temmelig strenge i sin AP politikk - og til tider alt for strenge om in-humane etter min smak. FRP og høyre sin politikk er ikke så veldig forskjellig og mye strengere. Spesielt med tanke på at vi må forholde oss til hva FN sier.

Denne fronten som oposisjonen har skapt i innvandringspolitikken er noe som kun har rot i media, og ikke i virkeligheten.
Stoppe innvandringen!
Sitat av etse Vis innlegg
ja, vi har jo så alt for lite kjøpekraft her i Norge. Er så vidt man kan unne seg noe luksus med all denne høye skatten. Ikke blir den brukt til noe fornuftig heller. Hvem trenger vel gratis sykehus, skole og gratis høyere utdanning - med stipend.

Personlig har jeg ikke så mye i mot dagens regjering - selv om jeg skulle gjerne hatt litt mer liberal politikk. Men selv føler jeg skattenivået er helt greit, og man har mange goder. Selvfølgelig er det mange ting i dagens samfunn jeg er ikke helt fornøyd med - som f.eks. for dårlige veier. Men jeg har liten tro på at det blir noen stor forskjell med de blå i spissen
Vis hele sitatet...
Vi har da ikke gratis sykehus, skole eller høyere utdanning i Norge. Dette betaler alle for via skatter og avgifter.

Regjeringen har skapt et samfunn hvor ekstremt mange ikke gidder å bidra fordi de kan sitte på rompa og ha det like bra.

100 % sykelønn (inntil 6 G) i 1 år er galskap. Hvorfor skal en som sitter hjemme og bla. sparer reisekostnader til jobben ha like mye betalt? Idioti.

10 % uføretrygdede er galskap.Norge har blitt et land av mennesker som krever og krever, og regjeringen deler ut med et smil rundt munne. Når 20 åringer bli uføre fordi de får psykiske problemer når de skjønner at ikke alle kan få drømmejobben rett ut av skolen er det noe alvorlig galt i samfunnet.

Folk må skjønne at man ikke skal få alt servert på et sølvfat. Dette har fungert i noen år, men nå er det åpenbart at endringer må til hvis vi som nasjon skal ha en tilsvarende velstand de neste generasjonene.

Det er på tide at vi får en regjering som sier at nok er nok. Vi kan ikke fortsette å sy puter under armene på de som ikke gidder å bidra med noen ting.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Jeg vil ha bedre skole i Norge.
Jeg vil ha bedre eldreomsorg i Norge.
Jeg vil ha bedre sykehus i Norge.
Jeg vil ha bedre veier i Norge.
Jeg vil ha et land der jeg står i sentrum.
Jeg vil ha et land som hører på hva jeg ønsker.

Jeg vil ha et land som er styrt av Høyre!
Vis hele sitatet...
Og du mener den rødgrønne regeringen ikke vil ha bedre eldromsorg og bedre sykehus?

Alle partier vil jo at alt skal bli bedre, det er jo bare snakk om måter de mener ting vil bli "bedre" på.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Stoppe innvandringen!
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis stoppe all innvandring, men det er åpenbart at noe må gjøres. Integrering fungerer ikke, det etableres ghettoer i Oslo og det vil bli verre i tiden som kommer.

Hvorfor må alle innvandrere til Oslo? Hvorfor ikke etablere asylmottak i Finnmark hvor alle må bo til de har lært norsk språk og norsk folkesikk? Det ville også bidra positivt til boligmangelen i Oslo ;-)
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Stoppe innvandringen!
Vis hele sitatet...
Hvem skal da gjøre alle jobbene vi ikke får besatt med norske arbeidstakere?

Innvandrere flest er ikke somaliske voldtektsmenn som selger hasj til småunger. Folk som tror det burde lese igjennom statistikken til SSB: http://www.ssb.no/innvandring/
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Vi har da ikke gratis sykehus, skole eller høyere utdanning i Norge. Dette betaler alle for via skatter og avgifter.
Vis hele sitatet...
Hvilket var poenget mitt, er ikke som om skatten bare blir tatt fra deg uten at du får noe tilbake. I tillegg er den gratis i den form av at det er ikke du som betaler for utdanningen din - det er generasjonene over deg som betaler for din utdanning. Som gjør at alle kan ta utdanning uansett om de kommer fra middelklassen eller overklassen.

Regjeringen har skapt et samfunn hvor ekstremt mange ikke gidder å bidra fordi de kan sitte på rompa og ha det like bra.

100 % sykelønn (inntil 6 G) i 1 år er galskap. Hvorfor skal en som sitter hjemme og bla. sparer reisekostnader til jobben ha like mye betalt? Idioti.
Vis hele sitatet...
Så hva om du faktisk ble syk da - fortjener man ikke disse pengene da? Skal man nekte å gi folk pengene når de har en faktisk syke, fordi noen enkelte utnytter systemet. (Nyhet: Noen folk vil alltid utnytte systemet, uansett hvor komplisert det er)

10 % uføretrygdede er galskap.Norge har blitt et land av mennesker som krever og krever, og regjeringen deler ut med et smil rundt munne. Når 20 åringer bli uføre fordi de får psykiske problemer når de skjønner at ikke alle kan få drømmejobben rett ut av skolen er det noe alvorlig galt i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Psykiske problemer er et større problem i dagens samfunn enn det var før. Og det er en trend som viser seg generelt i den vestlige verden. Hvorfor det er slik vet jeg ikke - men det kunne vært interesant og sett. Men jeg har stor tro på at årsaken ikke er fordi folk er slappe.

Folk må skjønne at man ikke skal få alt servert på et sølvfat. Dette har fungert i noen år, men nå er det åpenbart at endringer må til hvis vi som nasjon skal ha en tilsvarende velstand de neste generasjonene.
Vis hele sitatet...
Hvilke endringer? Og hvordan skal opposisjonen klare å få dette til bedre enn dagens regjering? Er ikke som om dagens regjering ønsker disse problemene.
Jeg vil ha en regjering som:

- ikke selger felleskapets eiendommer og verdier til private som gjør seg rik på folkets bekostning
- senker skatten for de fattigste, øker skatten for de rikeste og som plugger igjen alle skattesmutthull
- innfører skatt og avgifter på valutaspekulasjon og aksjehandel
- ikke kjemper med ytre høyre om å ha den strengeste asyl- og innvandringspolitikken
- prioriterer kollektivtransport og hurtigtog foran privatbilisme
- fører en sosial boligpolitikk og som bygger boliger som folk flest har råd til
- reverserer foretaksmodellen i helsevesenet. Syke mennesker skal bli friske, ikke generere profitt
- tar aktivt grep i klimapolitikken. Det er ikke nok at enkelte statsråder sykler til jobben
Jeg liker ikke naziholdninger, men er enig i at det kanskje er litt mye løfter og lite gjennomføringsevner... Vanskelig valg å ta det der.
-Rar på fulltid.
Sitat av thomas23 Vis innlegg
Bedre veier
Billig alkohol og røyk
Mindre skatt
Mindre bomstasjoner
Bedre skoler og lærere

FRP!!
Vis hele sitatet...
Bedre veier
- Dette er jeg enig i, deler av vegavgiftene blir IKKE brukt til vei heller. Dette betyr at hvis de hadde brukt vegavgiftene til det de skal brukes til , ville vi hatt bedre veier. (Husker ikke kilde.)
Billig alkohol og røyk
- Dette trenger IKKE å bli billigere, ettersom dette er skadelig... Alkohol er HELT (veldig) greit at folk skal få kose seg med! Men røyk fører ingenting godt... Kun lungekreft og plager andre, med lukt og søppel.
Mindre skatt
- Dette er jeg enig i, men kun formueskatt.
Mindre bomstasjoner
- Enig i dette, delvis. Ved mindre bomstasjoner blir det dårlige veier, men ettersom (som jeg skrev oppe i posten) vegavgiftene ikke blir brukt til det de skal brukes til, så kunne vi godt fått bedre veier.

FRP
NEI! Dette er jeg ikke enig i!
Men tror det ryker EKSTREMT mye oljepenger, hvis de kommer i regjering.


Selvom kanskje det ikke høres sånn ut, er jeg blå!
Jeg digger hvordan så mange tror at det kan gjøre en bedre jobb en de som sitter i regjering! Det som også er rart, er hvordan denne tendensen er mer vannlig hos de som ikke bryr seg om politikk, bor langt utpå "bøgda" eller hvis foreldre er søsken.

En annen ting jeg heller ikke forstår er hvor særlig FRP, skal få alle disse pengene de prater om å bruke fra, oljefondet er forlengst blitt gjort om til en pensjonsfond vi sårt kommer til å trenge om ikke så altfor mange år. Hvis en ser bortifra olja, er vi et U-land! Hva innvandring anngår, må jeg pent innrømme at jeg aldri har gjort noe for å bli født i Norge. Det har ingen andre i denne verden heller. Så på hvilken måte har en fortjent å ha det så godt som vi har det? Hvorfor fortjener jeg det mer en de som ikke bor innenfor Norges grenser? Because i don't.

Det største problemet vi nå møter er ikke innvandring eller eldrebølge (selv om det fort kan bli et stort problem (LOL@pensjonsfond)), men heller hvordan den norske mentaliteten har blitt som et resultat av "gjennomsnitteliggjøring". Ingen trenger å gjøre stort fordi vi tilslutt kan stole på staten. Nå som vi har penger, er det viktig å skape verdier og gjøre oss klare for et norge uten olje!

AP sin politikk passet veldig fint i etterkrigstida og er kanskje gått litt ut på dato, men den er også mye av grunnen til at Norge er et såpass bra land å bo i. Hvis folk hadde stoppet å klage og heller sett hvor bra en har det, hadde nok ikke FRP vært så populære. Faen heller, kanskje jeg skulle stemt på dem neste gang? De har aldri sittet i regjering og har kun erfaring med å klage på de som har det. Hadde vært morsomt å se hvor populære de hadde vært blant folk når de må gjøre kompromisser og erfare hvordan ting faktisk fungerer på stortinget.
Sitat av cam100 Vis innlegg
I år 2040 vil halvparten av Oslo's befolkning ha innvandrerbakgrunn ifølge SSB sine statistikker..
Tror dere denne utviklingen plutselig vil stoppe opp i 2040 eller tilta ytterligere?
Hvordan tror dere prosentandelen vil se ut i Oslo i år 2080?

Mest sannsynlig blir nordmenn en minoritet i Oslo mye tidligere enn 2040.
SSB har helt siden innvandringstidens morgen operert med altfor lave framskrivninger av innvandrerbefolkningen.
Så SSBs innvandrerberegninger står ikke akkurat i forhold til den faktiske innvandringen, for å taste det forsiktig.
Virkeligheten har hele tiden vist seg å være betydelig verre enn det SSB har forespeilet oss.
Dette er spesielt viktig å huske på, nå når befolkningstransformasjonen av Norge virkelig begynner å skyte fart.
Vis hele sitatet...
1: Hvorfor vil dette bli så forskjellig med opposisjonen
2: Er innvandringstall i seg self en negativ ting? Hvorfor? Er det ikke heller dårlig integrering som er problemet. I så fall kan dette fint løses uten å senke innvandringen
3: De fleste av disse vil være 2. og 3. generasjons innvandrere. Altså egentlig normenn
4: Hvorfor er det egentlig så farlig?

Sitat av cam100 Vis innlegg
Du ser hvordan etnisk norske barn har det på skoler der innvandrere er majoriteten. Er dette en utvikling du støtter?
http://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU
http://www.youtube.com/watch?v=iEBpXBGX3uk
Vis hele sitatet...
Igjen, er dette fordi vi tar inn for mange innvandrere eller fordi integreringen ikke er bra nok? Jeg har stor tro på det siste. Man man altså bedre integreringspolitikken - og dette ønsker jo alle partiene. Problemet er bare hvordan? Dette er vanskelig.

Sitat av cam100 Vis innlegg
Her er en link fra Frp's landsmøte i 2011.
http://www.youtube.com/watch?v=1eOG6hs9Bn8
Påstår dere at dette er løgn, eller er dette en utvikling dere støtter?
Vis hele sitatet...
Jeg nektet aldri for at det ikke finnes enkelte problemer med å ta inn asylsøkere. Og enkelte endringer må til, men igjen - her står han jo bare å klager over at det er masse problemer. Han kommer med ingen faktiske løsninger. Det er veldig lett å stå å påpeke alt som er feil - men hvordan vil FRP klare å gjøre dette bedre?

Vil igjen påpeke at AP kjører en meget restriktiv innvandringspolitikk - og du må ha en meget god grunn for å få oppholdstilatelse i Norge med dems politikk. Altså kan ikke hvem som helst komme hit, slik enkelte ser ut til å tro.

Sitat av cam100 Vis innlegg
David Cameron, Nicolas Sarkozy og Angela Merkel har konkludert med at multikulturalismen har feilet.
Er du uenig? Tror du denne utvikling vil forsvinne ved at vi importerer flere innvandrere?

I perioden 2001 til 2009 stod innvandrerbefolkningen for hele 80,0 prosent av Oslos befolkningsvekst.

I Oslo er det flere skoler med 97 % fremmedkulturelle. Hvis du ikke skjønner noe er galt, da er du herved gitt opp.

I rest my case....
Vis hele sitatet...
Om vi ikke hadde noen form for invandring ville ikke Norge hatt noen særlig befolksningvekst, vi ville heller sunket da vi i snitt får under 2 barn per familie. Igjen ser du mer på problemene enn du ser etter løsningene. Forklar meg hvordan FRP vil gjøre dette bedre enn dagens regjering. Alle er klar over at problemene finnes, men det hjelper lite. Man må si hvordan man skal løse dem. Og jeg ser ingenting som forklarer hvoran FRP ønsker dette utover "STOPP ALL INNVANDRING". Noe som ikke vil skje, da vi er pålagt av FN å ta inn kvoteflyktninger.

Så spørsmålet blir da: Hvordan vil FRP forbedre integreringen - hva vil de gjøre til forskjell fra dagens regjering.
Jeg vil ha en stopp må dårlig prioritering av mine skatte penger. For eksempel selge sas i stedet for og prøve og holde liv i de, effektivisere offentlig sektor og sparke de som gjør for dårlig jobb/ ikke er bruk for lenger fremfor og flytte de et annet sted og ta jobben fra mer kvalifiserte eller opprette en ny stilling, Norge AS i et nøtteskall.

I tillegg vil jeg ha mer prioritering på skole i form av kvalitetskontroller og testing av lærere da jeg personlig har hatt erfaring med lærere som ikke har peiling på faget. I stedet for at lærere spesifiserer seg innenfor et fag i dag skal man være mest mulig alt vitende, dette bidrar selvfølgelig til dårlige lærere i de fagene man faktisk trenger spesifisering i som matte og fysikk. I tillegg vil jeg bruke mer penger på rådgivning i den videregående skolen. På skolen min er det for eksempel 2 rådgivere som ikke har oppdatert seg de siste 20 årene.

Er forøvrig også for en inn strammet innvandringspolitikk i de tilfellene det ikke gagner samfunnet feks. burde vi heller hente inn folk med kompentanse vi trenger i samfunnet (les. feks. ingeniører i petroliums industrien) fremfor og slippe inn rubel og bit uten å sende de som oppholder seg i landet ulovlig hjem en gang.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vil ha en regjering som:

- ikke selger felleskapets eiendommer og verdier til private som gjør seg rik på folkets bekostning
- senker skatten for de fattigste, øker skatten for de rikeste og som plugger igjen alle skattesmutthull
- innfører skatt og avgifter på valutaspekulasjon og aksjehandel
- ikke kjemper med ytre høyre om å ha den strengeste asyl- og innvandringspolitikken
- prioriterer kollektivtransport og hurtigtog foran privatbilisme
- fører en sosial boligpolitikk og som bygger boliger som folk flest har råd til
- reverserer foretaksmodellen i helsevesenet. Syke mennesker skal bli friske, ikke generere profitt
- tar aktivt grep i klimapolitikken. Det er ikke nok at enkelte statsråder sykler til jobben
Vis hele sitatet...
Da må du stemme på Rødt (som har null sjangser til å oppnå reell makt).

SV og V vil mye av det samme. Men SV har i praksis vist at regjeringsdeltakelse har prioritet framfor partiprogrammet. Derfor har de også satt verdensrekord i mothårs kamelsluking.

Og V vil gå til venstre for de rødgrønne sammen med Frp! Blir som å gå sammen med mafiaen for å ta rotta på kriminaliteten. Inntil V kom med denne spagaten, trodde jeg H sin propaganda
"Vi reduserer skattene med X milliarder. X bruker vi deretter til følgende gode formål: ........."
var toppen av Snake Oil¹ inspirerte valgløfter.



¹
Snake Oil, vidundermiddelet som hjelper mot alle virkelige og innbilte, fysiske og psykiske sykdommer, lidelser og plager. Og som garanter hell og lykke i kjærlighet, spill og yrkeskarriere.

Sjøl bruker jeg Snake Oil til å drepe fluer med. Framgangsmårten er enkel:

Du tar det lille dyret mellom to fingre,
legger det på ryggen
og killer det på magen.
Da gaper dyret.
Du hellere en kvart dråpe inn i munnen på det.
Da kveles dyret og DØR!
samme ull'en alle sammen. ingen regjering kan ta penger fra pensjonsfondet i større grad. det funker bare ikke sånn.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Stoppe innvandringen!
Vis hele sitatet...
er det allt du stemmer blått for ? driter du i at dem vil at det skal bli lettere å gi folk sparken, lettere å kunn ansette deltidshjelp, og rasere velferdstaten våres!

høyre -frp er ikke noe partier som arbeidere, trygdede eller pensjonister burde stemme på
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Og du mener den rødgrønne regeringen ikke vil ha bedre eldromsorg og bedre sykehus?

Alle partier vil jo at alt skal bli bedre, det er jo bare snakk om måter de mener ting vil bli "bedre" på.
Vis hele sitatet...
Ja, den rødgrønne regeringen vil ikke ha bedre eldreomsorg eller sykehus.

I Tromsø f.eks, så takket Arbeiderpartiet NEI til flere eldrehjems plasser, kun fordi de var skapt av privat intiativ, på tross av at det sto veldig mange i kø.
Når Høyre overtok makten i Tromsø, så var det 8 nye eldre som fikk seg en plass, og flere vil det bli.

Slike eksempler ser man over hele landet. Arbeiderpartiet nedprioriterer de eldre, de nedprioriterer psykisk helse, de nedprioriterer sykehus.

Det eneste de kan gjøre, er å la ting forfalle såpass mye, at de heller legger ting ned, istedet for å pusse opp.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
driter du i at dem vil at det skal bli lettere å gi folk sparken, lettere å kunn ansette deltidshjelp, og rasere velferdstaten våres!

høyre -frp er ikke noe partier som arbeidere, trygdede eller pensjonister burde stemme på
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal det ikke kunne være lettere å gi folk sparken da?
Hvorfor skal det ikke være mulig å kunne gi mennesker deltidsjobb?

Og jeg vil være stolt av å bli pensjonist i Norge, om Høyre overtar makten. Kanskje man da vil bli verdig mottatt for å ha betalt skatt igjennom 60-80 år.
Idag må man stå i kø i flere år, før man endelig kommer inn på et forfallent eldrehjem...
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
samme ull'en alle sammen. ingen regjering kan ta penger fra pensjonsfondet i større grad. det funker bare ikke sånn.
Vis hele sitatet...
FEIL:
Oljeinntektene kan brukes til 3 formål:
- løpende utgifter
- investering i (utenlandsk) finanskapital
- investering i (innenlandsk) realkapital

Det er ingen naturlov som sier det skal være et bestemt forhold mellom disse 3. Landet står tvertimot helt fritt til å velge en vilken som helst bruk av oljeinntektene.

Hovedfeilen med den "hellige handlingsregelen" de fleste partiene har et nærmest religiøst forhold til, er at den ikke skiller mellom løpende utgifter og investeringer.
Det betyr igjen at investeringer i innenlands realkapital holdes på et kunstig lavmål. Og det i et land hvor tiår med forsømt vedlikehold har ført til en utrolig nedslitt og umoderne infrastruktur i "verdens beste land".

Både nåværende og framtidige generasjoner vil være best tjent med at mye av oljepengene flyttes fra finansinvesteringer til realinvesteringer.
Realverdiene forsvinner ikke med finanskriser og nedturer i verdensøkonomien slik finansformue på verdens børser gjør.

I dag oppfører Norge seg som den gjerrige rikingen som ikke har hjerte til å ta penger ut av banken for å reparere taket som lekker og ødelegger huset.


BTW
"Pensjonsfond" er en gedigen bløff. Realøkonomisk (i samfunnet som helhet) forsørger de som jobber, de som ikke gjør det.
Ingen fond eller pengepolitikk er i stand til å endre på dette faktum.
En stat eller et helt samfunn kan ikke være ikke-arbeidende rentenister.
Sist endret av timerbeltkiller; 5. mai 2012 kl. 21:17.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ja, den rødgrønne regeringen vil ikke ha bedre eldreomsorg eller sykehus.

I Tromsø f.eks, så takket Arbeiderpartiet NEI til flere eldrehjems plasser, kun fordi de var skapt av privat intiativ, på tross av at det sto veldig mange i kø.
Når Høyre overtok makten i Tromsø, så var det 8 nye eldre som fikk seg en plass, og flere vil det bli.

Slike eksempler ser man over hele landet. Arbeiderpartiet nedprioriterer de eldre, de nedprioriterer psykisk helse, de nedprioriterer sykehus.

Det eneste de kan gjøre, er å la ting forfalle såpass mye, at de heller legger ting ned, istedet for å pusse opp.




Hvorfor skal det ikke kunne være lettere å gi folk sparken da?
Hvorfor skal det ikke være mulig å kunne gi mennesker deltidsjobb?

Og jeg vil være stolt av å bli pensjonist i Norge, om Høyre overtar makten. Kanskje man da vil bli verdig mottatt for å ha betalt skatt igjennom 60-80 år.
Idag må man stå i kø i flere år, før man endelig kommer inn på et forfallent eldrehjem...
Vis hele sitatet...
vel fordi det bare er dem mindre smarte og bedriftseiere som ikke vil ha et godt oppsigelses vern og deltidsjobbing!

absolutt ingenting vil bli bedre for flestparten av norges befolkning under en blå regjering,
men så klart stemmer dem som ikke har peil på politikk blått når dem hører billig sprit og lavere innvandring!

norge har en sterk krone og ellers går norge veldig bra! og jens stoltenberg har vist at han er en verdig leder
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Og jeg vil være stolt av å bli pensjonist i Norge, om Høyre overtar makten. Kanskje man da vil bli verdig mottatt for å ha betalt skatt igjennom 60-80 år.
Idag må man stå i kø i flere år, før man endelig kommer inn på et forfallent eldrehjem...
Vis hele sitatet...
Du tilhører tydeligvis de (mange?) som tror den neste regjeringen vil bli vesentlig bedre enn den foregående og har glemt erfaringene fra de siste 50 årene som viser det stikk motsatte - uansett partifarge.

Tvertom vil manglene i samfunnet være minst like store etter 4 år med Jern-Erna og Sutre-Siv som de er i dag - garantert! Muligens med den forskjellen at de aller rikeste er blitt enda rikere og de fattige enda fattigere.

BTW
De forfalne eldrehjemmene finner du like mange av i blåstyrte som rødstyrte kommuner. Du behøver ikke dra lengre enn til Oslo for å oppleve dette.
Og det blir ikke mere penger til de eldre av å bygge Holmenkollbakker og koste på seg EM, VM og OL og annen rendyrket luksus.
Drit mange som klager, men hvorfor blir de valgt hvert år? Det er vel ting som ikke faller for deres interesse som er det gode de gjør da? I og med at de blir valgt ganske ofte, rødgrønn
Sist endret av Oatre; 5. mai 2012 kl. 21:38.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
- innfører skatt og avgifter på valutaspekulasjon og aksjehandel
Vis hele sitatet...
Skatt på aksje og valutta handel vill være den minst produktive skatten noen gang. Oslo børs vill stenge før staten tjener ett øre.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt på aksje og valutta handel vill være den minst produktive skatten noen gang. Oslo børs vill stenge før staten tjener ett øre.
Vis hele sitatet...
hvorfor? Dette vil selvflgelig høyne rissikoen litt og sørge for at folk som investere gjerne bør tenke mer på å satse langsiktig. Eventuell fortjeneste betaler man så skatt av.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt på aksje og valutta handel vill være den minst produktive skatten noen gang. Oslo børs vill stenge før staten tjener ett øre.
Vis hele sitatet...
Tja. De som driver med kortsiktige investeringer som fører til et ustabilt økonomisk marked må kanskje finne seg noe annet å gjøre. De kan f.eks få seg en såkalt "jobb" hvor de produserer verdier.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Tja. De som driver med kortsiktige investeringer som fører til et ustabilt økonomisk marked må kanskje finne seg noe annet å gjøre. De kan f.eks få seg en såkalt "jobb" hvor de produserer verdier.
Vis hele sitatet...
Ellers så gjør de akkurat det samme som før bare med børser i utlandet sparer vel også en del skattekroner på det.
Sist endret av Bernhard; 6. mai 2012 kl. 01:12.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel fordi det bare er dem mindre smarte og bedriftseiere som ikke vil ha et godt oppsigelses vern og deltidsjobbing!
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se dokumentasjon på at det er mest "mindre smarte" og bedriftseiere stemmer borgerlig. I følge det jeg har sett av statistikk på dette har borgerlige Venstre de mest intelligente velgere, og velgermassen til høyresiden er bred og sammensatt.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
men så klart stemmer dem som ikke har peil på politikk blått når dem hører billig sprit og lavere innvandring!
Vis hele sitatet...
Riktig, disse partiene får kun stemmer på grunn av lavere innvandring og billigere sprit.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
norge har en sterk krone og ellers går norge veldig bra!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at Norge har en "sterk krone"? Sikter du til at kronekursen står høyt, som blant annet skaper problemer for eksportnæringen?
Ja, Norge går bra økonomisk sett, ingen tvil. Men tror du virkelig at landet ville gått ad undas med en blå regjering, som vi har hatt flere ganger før?
Sist endret av Flexxnes; 6. mai 2012 kl. 01:39.
Jeg ønsker en regjering som gjøre det offentlige Norge enklere. Enklere og klarere regler, mer effektiv forvaltning. Her har vi masse å gå på!
(og som bygger ned landbrukssubsidiene, men pleier å få endel kjeft for dette synspunktet)
Så når en blå regjering blir innsatt blir Norge plutselig et perfekt land? Jeg tviler, men det er mulig jeg stemmer blått neste valg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vil ha en regjering som:

- ikke selger felleskapets eiendommer og verdier til private som gjør seg rik på folkets bekostning
- senker skatten for de fattigste, øker skatten for de rikeste og som plugger igjen alle skattesmutthull
- innfører skatt og avgifter på valutaspekulasjon og aksjehandel
- ikke kjemper med ytre høyre om å ha den strengeste asyl- og innvandringspolitikken
- prioriterer kollektivtransport og hurtigtog foran privatbilisme
- fører en sosial boligpolitikk og som bygger boliger som folk flest har råd til
- reverserer foretaksmodellen i helsevesenet. Syke mennesker skal bli friske, ikke generere profitt
- tar aktivt grep i klimapolitikken. Det er ikke nok at enkelte statsråder sykler til jobben
Vis hele sitatet...
Helt enig!!!

Og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke dette vil skje uansett hvilke partier som kommer i regjering i overskuelig framtid.

I tillegg har jeg vanskelig for å se at politikere som sender fly (og soldater) til andre land for å bombe uskyldige mennesker (bl.a. barn) faktisk vil mitt beste.

Man kan kanskje si at b.la. Venstre, SV og Rødt på noen punkter kan være hakket bedre enn de andre, men alle disse vil samarbeide med enten Ap, H eller Frp i en eller annen form om en eller annen regjering. Derfor blir en stemme på en av disse i realiteten en stemme på et av de nevnte partiene.
Sitat av mortenlj77 Vis innlegg
Man kan kanskje si at b.la. Venstre, SV og Rødt på noen punkter kan være hakket bedre enn de andre, men alle disse vil samarbeide med enten Ap, H eller Frp i en eller annen form om en eller annen regjering. Derfor blir en stemme på en av disse i realiteten en stemme på et av de nevnte partiene.
Vis hele sitatet...
Poenget her er ikke hva de vil, men hva de må. Alle 3 partiene er så små at de er avhengige av å samarbide med de større partiene om de skal få gjennom noe av politikken sin - og må dermed gjøre noen komprimisser.

F.eks. har i Tromsø har Venstre klart å få til et bra busstilbus til en rimelig penge for alle som er under 25(?). Og ikke så alt for ille for de over 25, men disse har som oftest jobb og dermed også råd til å betale litt mer. De har også skaffet helt nye hybrid-busser som gjør de enda mer miljøvennelige.

Nå handler det bare om å få folk til å slutte å bruke bilen hele tiden, noe som ikke er så enkelt.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Jeg har et spørsmål til alle dere som ønsker å bli kvitt de rødgrønne i 2013. Hvorfor, spesifikt, ønsker dere ny regjering? Hva er det dere er misfornøyde med dagens regjering, og hva er det en ny regjering vil gjøre bedre? Hvem er det dere ønsker på stortingent etter valget? Om du ønsker ny regjering - vil den gjøre alt bedre, eller vil det ha sine ulemper i forhold til dagens regjering?

Personlig håper jeg på ny regjering, og jeg er svært spent på å se på hva slags svar jeg får. Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at en annen regjering vil gjøre det mye bedre. Mitt syn er slik at man må ha variasjon i samfunnet slik at alle områder får fokus. Dagens regjering har sine områder de prioriterer, og derfor trenger vi noen nye til å komme inn med sine fokusområder.

Etter at en borgerlig regjering har hatt sin tid er det da også klart for bytte.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vil ha en regjering som:

- ikke selger felleskapets eiendommer og verdier til private som gjør seg rik på folkets bekostning
- senker skatten for de fattigste, øker skatten for de rikeste og som plugger igjen alle skattesmutthull
- innfører skatt og avgifter på valutaspekulasjon og aksjehandel
- ikke kjemper med ytre høyre om å ha den strengeste asyl- og innvandringspolitikken
- prioriterer kollektivtransport og hurtigtog foran privatbilisme
- fører en sosial boligpolitikk og som bygger boliger som folk flest har råd til
- reverserer foretaksmodellen i helsevesenet. Syke mennesker skal bli friske, ikke generere profitt
- tar aktivt grep i klimapolitikken. Det er ikke nok at enkelte statsråder sykler til jobben
Vis hele sitatet...
Veldig gode poeng her DonTomaso! Kan jeg spørre, hvilket parti er nærmest disse punktene idag? Er det AP ?
Og så lurer jeg, er du enig i mitt ønske om å få minst 90% av godstrafikk på Jernbane? Dette for å slippe å ytterlig utbedre fulle 4-felts motorveier (disse veiene som er sprengt på kapasitet ville holdt til persontrafikk om trailere ikke brukte veien), redusere cO2 utslipp, og underbygge behovet og prioritering av forbedring av Jernbanenettet og sist men ihvertfall ikke minst redusere dødsulykker på bilvei.

1. Jeg vil starte med sløsingen av penger når det kommet til DLD. Dette er helt klart feilprioritering. Her er min mening om DLD (Dere kan hoppe over dette om dere ikke er interessert i akkurat dette):

Overvåkingskameraer synes alle er greit... I banken skal de liksom filme bankranerne da.. Men i realiteten filmer de bare hvermansen som går inn og ut der hver dag, fordi om det kommer en bankraner inn, og har som ambisjon da å rane banken, så har han en eller annen form for maskering på seg..
Dette blir akseptert fordi "Det er jo bare i banken".. Sett at staten setter overvåkingskamera i alle hjem i Norge, for å filme en potensiell innbruddstyv såklart.. Er det greit da ?

På samme måte som ved bankran, så kamuflerer de som driver illegal akitvitet på internett seg. Dette være seg ved hjelp av Proxyer, ved hjelp av forum og slikt på "Deep web" eller ved hjelp av andre ting.. DLD vil bare påvirke vanlige folk, og føre til ubehaget ved å bli overvåket..


2. Miljøavgifter i alle himmelretninger. Det virker per dags dato som om herr stoltenberg er interessert i alles annerkjennelse når det kommer til miljø. Samtidig som han, på vegne av norge, tar på seg skylden for alt cO2 utslipp. Helt latterlig at det skal koste så sabla mye for bensin..

3. Arbeiderpartiet er ikke lengre et reint arbeiderparti, det tar ikke for seg interessene til en middelklasse familie lengre.

4. Pengene vi skal bruke forvaltes for dårlig, det virker som om at regjeringen tar en valgseier for gitt, og har sluttet å tenke nytt..

5. Invandringspolitikken er for naiv, se bare hvor bra den nye innføring med "spesialist innvandring" fungerte ? Innvandrere løy på seg spesialiseringer.. Og de slapp rett inn...

6. Ta tak i at toppskatten er for lav. De som tjener flere millioner i året betaler mye mindre skatt enn en som tjener si 500 tusen i året og regnes som en i øvre middelklasse..

7. Itillegg virker det som om at Regjeringen prøver å lage et science fiction samfunn med elbiler, biler me 1,1L motor som faen ikke kunne trukket en tom tillhenger engang. Overdrevent sterilt samfunn som gjør mennesket svakere fordi det møter for lite utfordringer. Noen ganger når jeg leser alt politikere vil innføre føler jeg at om 50 år vil det være sånn som det var da Sylvester Stallone våknet opp i "Demolition man". slik vil ikke jeg ha det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Veldig gode poeng her DonTomaso! Kan jeg spørre, hvilket parti er nærmest disse punktene idag? Er det AP ?
Vis hele sitatet...
Nei, AP har gått meir og meir i retning Høgre, og er nok rimeleg langt ifrå samtlige av dei punkta.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
2. Miljøavgifter i alle himmelretninger. Det virker per dags dato som om herr stoltenberg er interessert i alles annerkjennelse når det kommer til miljø. Samtidig som han, på vegne av norge, tar på seg skylden for alt cO2 utslipp. Helt latterlig at det skal koste så sabla mye for bensin..
Vis hele sitatet...
Høge bensinavgifter er ikkje nødvendigvis en dum idè. Det gir eit kunstig konkuransefortrinn for biler som bruker lite fossilt brennstoff, og kan stimulere forskning og utvikling av infrastruktur for andre typer drivstoff. I tillegg er ikkje bensinprisane spesielt høge historisk sett, om du ser på lønnsnivået.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
6. Ta tak i at toppskatten er for lav. De som tjener flere millioner i året betaler mye mindre skatt enn en som tjener si 500 tusen i året og regnes som en i øvre middelklasse..
Vis hele sitatet...
Toppskatten er forsåvidt ikkje for låg. Ein med ei ordinær inntekt på 10 millioner vil betale marginalskatt på 45% eller så på alt over 750000, altså eit vesentleg høgare skattenivå enn ein som tener ein halvmillion. Problemet er at det er for mange smutthull i regelverket.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
7. Itillegg virker det som om at Regjeringen prøver å lage et science fiction samfunn med elbiler, biler me 1,1L motor som faen ikke kunne trukket en tom tillhenger engang.
Vis hele sitatet...
Men er det direkte ufornuftig da? Forsikringsselskapa er eksperter på risiko, og dei set ein pris på risiko. Forsikringspremien på biler varierer med motorstørrelse. Kvifor gjer den det? Fordi det er større risiko ved større motor - noko forsikringsselskapa ikkje ønsker å tape penger på. I tillegg kjem jo alle følgeskadane for samfunnet, som forsikring ikkje dekker...
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Overdrevent sterilt samfunn som gjør mennesket svakere fordi det møter for lite utfordringer.
Vis hele sitatet...
Tvert imot har vi jo eit samfunn som er meir komplekst og utfordrande no enn for femti år sidan. Kompleksiteten aukar, utfordringene aukar. Dei endrar rett nok art, frå det å brødfø seg til meir abstrakte mål.
Jeg vil har en regjering som:
- Holder løftene sine, istedenfor å gå tvert imot dem. Dette er ren løgn, og hvordan det får gå ustraffet er utenfor min forståelse. Evt innføre en lov som sier at en politiker må holde seg til det han lover.
- Fokuserer mer på privatmennesket istedenfor kollektivet. Jeg vil ikke leve i en barnehage, jeg vil være et menneske som er fri fra staten. Staten burde ikke ha noe med privatlivet mitt å gjøre.
- Fjerner tulleinitiativet DLD før det bare blir et sinnsykt pengesluk.
- Fokuserer på privatbilismen istedenfor tullete kollektivsystem som ikke fungerer og tar skattepengene våre..
- Er mer liberal. Det er på tide å bygge ned NAV, det er på tide å fjerne div monopol, og det er på tide å privatisere!
- Bygger ned byråkratiet.
- Oppretter et "Vetoråd", altså et råd som kan ta opp og sette veto mot initiativ som går gjennom stortinget. Altså at de som er interesserte kan gå til hvert sitt råd og stemme for eller mot dette initiativet. På tide å sette folket tilbake foran rattet!
- Innfører en prøvetid for innvandrere på 5år, hvis de gjør noe kriminelt iløpet av denne tiden blir de utvist fra landet.


I mine øyne er sittende regjerning landssvikere iogmed at de gjennomfører tiltak som går mot folkets vilje.
Sist endret av Ross; 6. mai 2012 kl. 11:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ross Vis innlegg
Jeg vil har en regjering som:
- Holder løftene sine, istedenfor å gå tvert imot dem. Dette er ren løgn, og hvordan det får gå ustraffet er utenfor min forståelse. Evt innføre en lov som sier at en politiker må holde seg til det han lover.
Vis hele sitatet...
Politikk er kompromisser. Du har ulike grader av valløfter - du har valflesket, du har valprogrammet, og du har partiet sitt prinsipprogram. At politikk avvik frå valflesket er eit resultat av demokratiet.
Sitat av Ross Vis innlegg
- Fokuserer mer på privatmennesket istedenfor kollektivet. Jeg vil ikke leve i en barnehage, jeg vil være et menneske som er fri fra staten. Staten burde ikke ha noe med privatlivet mitt å gjøre.
Vis hele sitatet...
Problemet er at samfunnet består av individer. Vi ville ikkje hatt nokon av godene vi har utan samfunnet. Det at du har tilgang til Internet er eit resultat av dei vala samfunnet har gjort dei par siste hundre åra (forbausande mykje kan tilbakeførast til Telegrafverket). Som følgje av det tilbodet samfunnet gir deg så forventer samfunnet noko tilbake, i form av skatter og reguleringer.
Sitat av Ross Vis innlegg
- Fokuserer på privatbilismen istedenfor tullete kollektivsystem som ikke fungerer og tar skattepengene våre..
Vis hele sitatet...
Problemet her er litt det samme som over: privatbilisme er ikkje bærekraftig for fem flate øre. Det tar opp ekstreme arealer der det er mest behov for dei - i sentrum av byer. Det er ineffektivt når det gjeld å flytte mykje mennesker, og det er energisløsing. Etter kvart som befolkinga aukar er det behov for smartere måter å flytte mennesker på.
Sitat av Ross Vis innlegg
- Oppretter et "Vetoråd", altså et råd som kan ta opp og sette veto mot initiativ som går gjennom stortinget. Altså at de som er interesserte kan gå til hvert sitt råd og stemme for eller mot dette initiativet. På tide å sette folket tilbake foran rattet!
Vis hele sitatet...
Direkte demokrati, der folk kan stemme utan å ha sett seg inn i saker? Sheesh, eg er ikkje sikker på om det er lurt. Det er jo ofte greit å ha kunnskap om sakene, og gjerne vurdere det opp mot andre saker, og ikkje bare basert på trynefaktor...
Sitat av Ross Vis innlegg
- Innfører en prøvetid for innvandrere på 5år, hvis de gjør noe kriminelt iløpet av denne tiden blir de utvist fra landet.
Vis hele sitatet...
Det har vi i stor grad. Folk som ikkje er norske statsborgarar får svært ofte utvisningsvedtak i samband med kriminalitet. Og norsk statsborgarskap får du ikkje før du har budd i landet ei stund.
Kan noen forklare hva problemet skal være om vi blir flertall av innvandrere i Norge om hvis mange år? De kommer hit, jobber, lager familier og gjør landet vårt større. Det er Norge sitt system som gjør innvandring til en dårlig ting. Vi er alt for lite streng med hvem vi tar inn i landet, og vi er enda mindre streng med hvem vi skal sende hjem. Kjenner opptil flere innvandrere som sover til langt på dag, er ute med venner og legger seg igjen. Trenger ikke en gang å gå på voksenopplæring å lære seg norsk. De får betalt for boligen de bor i + penger til å leve som en konge.
Det som burde vært krevd av alle innvandrere:
De må lære seg å skrive/snakke norsk
De må jobbe for å få penger til bolig og mat hele året
De må leve under norske regler, moraler og kulturer
Vi skal ikke endre på noe her i Norge for å ta hensyn til deres opprinnelse
Vi sender de personene som kommer hit og gjør kriminelle handlinger rett hjem, istede for å sette de i fengsel å betale på dem enda lenger når de ikke har noe her å gjøre.

Når Norge klarer å forbedre seg på disse punktene er det plutselig ikke negativt med innvandring lenger, for hvis de snakker norsk, lever som en norske og jobber her så er de jo rett og slett akkurat som en nordmann?
Sist endret av tgod; 6. mai 2012 kl. 12:46.
Sitat av tgod Vis innlegg
Kan noen forklare hva problemet skal være om vi blir flertall av innvandrere i Norge om hvis mange år?
Vis hele sitatet...
De negative siden er da at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikken og at de koster skattebetalerne penger da overveldende mange av dem lever på trygd.

I stedet for å finne en løsning på å forebygge denne kriminaliteten og få disse menneskene ut i jobb er da løsningen til FRP o.l strupe innvandringen slik at de slipper å hanskes med problemene den fører til.
Sitat av Unsub Vis innlegg
De negative siden er da at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikken og at de koster skattebetalerne penger da overveldende mange av dem lever på trygd.

I stedet for å finne en løsning på å forebygge denne kriminaliteten og få disse menneskene ut i jobb er da løsningen til FRP o.l strupe innvandringen slik at de slipper å hanskes med problemene den fører til.
Vis hele sitatet...
Du hoppet jo over hele resten av innlegget mitt da, står jo alt der om at vi ikke bør ta inn kriminelle, og sende de umiddelbart ut igjen om det skulle skje noe tull. De må også jobbe, lære seg norsk etc