Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2778
Ettersom ingen av vennene mine har mulighet eller penger vurderer jeg å ta noen dager i amsterdam (evt. en annen by) alene i sommer. Det blir isåfall min første utenlandsreise alene, som 18-åring. Er det noen som har noen erfaringer å dele rundt det, og kan det anbefales?

Har lyst til å dra til amster fordi det virker som en fin og behagelig by, den virker mer tiltalende enn for eksempel Berlin. Hovedformålet med turen blir ikke å røyke eller å drikke, selv om det hadde vært gøy å møte noen der man kunne festet med

Er det noen som kan anbefale et billig og sentralt sted å bo? Når jeg var i Praha bodde vi sentralt på 4-stjerners hotell for under 200kr natta, riktig nok på tremannsrom. Får man noe i nærheten i amster? Klarer man 5 netter sentralt for tusenlappen? Er det noen spesielle steder som anbefales å besøke, museum, attraksjoner etc.? Utesteder som skiller seg ut? Jeg er meget interessert i jazz, og tips om små jazzklubber o.l. mottas med glede
Se Hostel først.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Se Hostel først.
Vis hele sitatet...
Hostel? Om du snakker om filmen, foregår den ikke i Amsterdam.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Coffeeshops er vel noe du burde sjekke ut

Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Hostel? Om du snakker om filmen, foregår den ikke i Amsterdam.
Vis hele sitatet...
De reiser til amsterdam.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Herregud, det må da være kjedelig å dra aleine? Loke i en storby alene...jaja!
Amsterdam er absolutt å anbefale Byen er passe stor, lett å ta seg frem i og det skjer noe der hele tiden. Dra alene, det er super spennende For mange år siden var hotell Flipper et av de billigst stedene å bo...litt sjuskete men billig.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Coffeeshops er vel noe du burde sjekke ut



De reiser til amsterdam.
Vis hele sitatet...
De gjør det, når jeg tenker meg om, men var mer ment mot farer når man reiser på ferie generelt, hehe.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
har hørt rykter om at hvis du er over 18 er det kjempelett å få tak i jazz-røyk i amster
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
De gjør det, når jeg tenker meg om, men var mer ment mot farer når man reiser på ferie generelt, hehe.
Vis hele sitatet...
Amsterdam er nok en ganske trygg by det, ikke akkuratt østblokk tilstander der.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
De gjør det, når jeg tenker meg om, men var mer ment mot farer når man reiser på ferie generelt, hehe.
Vis hele sitatet...
Farer vil det vel være uansett om man reiser alene eller med andre?
Supert å reise alene. Da må man bli kjent med nye folk, og man får mange flotte bekjentskaper.

Du kan sjekke ut Sofasurfing

Har bare positive erfaringer fra couchsurfing.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Når jeg var i Praha bodde vi sentralt på 4-stjerners hotell for under 200kr natta, riktig nok på tremannsrom. Får man noe i nærheten i amster? Klarer man 5 netter sentralt for tusenlappen?
Vis hele sitatet...
Det skal jeg love deg at du ikke gjør.. Hotell i amsterdam er enten dyrt og dårlig eller svindyrt. Kanskje du får til hostel for et par hundre kroner natta, men da snakker vi nedrøkte 10 mannsrom eller noe slikt.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det skal jeg love deg at du ikke gjør.. Hotell i amsterdam er enten dyrt og dårlig eller svindyrt. Kanskje du får til hostel for et par hundre kroner natta, men da snakker vi nedrøkte 10 mannsrom eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Protip: Kristne hosteller har veldig god standard, da de ikke godtar rus inne på rommene. Eneste ubehaget jeg opplevde, var det intense presset om å være med på bibellesning..

Husker dessverre ikke hva det het, men tror det var blandt de billigste på hostelworld. Lå rett ved sentrum, og hadde god standard på bad. Kostet vel noe i banene av 600 for 3 netter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det skal jeg love deg at du ikke gjør.. Hotell i amsterdam er enten dyrt og dårlig eller svindyrt. Kanskje du får til hostel for et par hundre kroner natta, men da snakker vi nedrøkte 10 mannsrom eller noe slikt.
Vis hele sitatet...
Tja, Holland er vel ikkje direkte dyrt, har følelse av at det stortsett er 70-90EUR/natta, så det er litt rimeligere enn norge. Har stortsett budd på business-hotell ala Golden Tulip.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Herregud, det må da være kjedelig å dra aleine? Loke i en storby alene...jaja!
Vis hele sitatet...
Har du noen gang prøvd?`Det er selvfølgelig hyggelig å reise sammen med noen, men for meg ser jeg mange fordeler med å reise alene.

Har hatt en del utenlandsturer i jobbsammenheng hvor jeg av og til har tatt noen ekstra dager for å sjekke ut stedet og ta noen dager ferie. Jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil uten å ta hensyn til noen andre, og har mye lettere for å komme i kontakt med nye mennesker. Digg!
En kompis som var i Amster for litt siden sier at Barney`s coffe shop er et must, når du er innom Barney`s bør du prøve deg på "Liberty haze" som vant cannabis cup 2011 Kompisen min kjøpte ikke liberty men er vel greit å smake på fjorårets vinner
hvis du i det hele tatt røyker :P
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja, Holland er vel ikkje direkte dyrt, har følelse av at det stortsett er 70-90EUR/natta, så det er litt rimeligere enn norge. Har stortsett budd på business-hotell ala Golden Tulip.
Vis hele sitatet...
Det var nok på helg.. skal man være der i 5 dager er det hverdag også, og da er prisene fort det 3-dobbelte..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det var nok på helg.. skal man være der i 5 dager er det hverdag også, og da er prisene fort det 3-dobbelte..
Vis hele sitatet...
Nei, det var nok ikkje spesifikt helg. Det var det eg betalte på forrige to-ukersopphold.
Kompis var der for noen mndr siden, råeste turen
For å få mest ut av turen ( i mine øyner ) er å være åpen och tørre å møte nye folk, og joine de i deres galskap
Da opplever du nok mye uten om d vanlige.

Lyst til å reise alene selv, liker å gjøre som jeg vil. Det må være godt å slippe å ta hensyn til andre du reiser med
[quote=kakeflekk;2545814] Det blir isåfall min første utenlandsreise alene, som 18-åring. Er det noen som har noen erfaringer å dele rundt det, og kan det anbefales?
[quote]



-Var 18 år da jeg tok en rundtur på ca 10 uker i europa alene. Opplevde kun 1 litt creepy situasjon, men det var ikke i Nederland. Alt avhenger av deg og hvilke forhåndsregler du tar. Bare en liten ting som pepperspray i jakkelomma og en mobiltlf kan utgjøre en stor forskjell

Har vært et par ganger i Amsterdam og har ingen negative erfaringer der i fra. Eneste må være at om du går rusa rundt i Binnenstad/De Wallen på kveldstid så vær obs!. Ser ingen grunn til at du skal tusle rundt om kring der alene utpå kvelden.

Et annet tips om du er i Amster over noen dager....Ta toget til Rotterdam, Utrecht, Dordrecht, Harleem, Leiden eller Haag. Absolutt verdt et besøk.

Amsterdam kan fort bli kjedelig i lengden.
Couchsurfing er gratis og sosialt.
Ellers har jeg reist mye alene, og det kan være ensomt i flekkene, men man blir stort sett fort kjent med folk. Ihvertfall om man bor på ett youth hostel eller via couchsurfing.

Og fordelen er at om din nye kompis er en idiot så kan du dra fra han/henne. Det kan du ikke så lett om du reiser med en hjemmefra.
Jeg dro alene for første gang til Dublin når jeg var 16 år, det hvar helt ok bortsett fra at jeg ikke hadde annet en visa electron (mange steder den gangen tok ikke det) Jeg reiste også alene til Tanger i Marokko når jeg var 17 år(via Malaga/Gibraltar) Det går helt greit å reise alene, dog kan det bli skjedelig når man skal spise på restaurant... Jeg har bare kjørt igjennom Amsterdam så, jeg kan desverre ikke anbefale noe derfra. Jeg ville kansje valgt en annen by en Amsterdam, å reise til for første gang alene. Jeg ville heller anbefalt London eller Dublin.(Eller hva med begge deler?)