Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 7080
Til dere som har lest denne teksten, eg lurer rett å slett på om dette er realitet eller bare en haug med vrøvl..
Det er nesten for vanskelig å tro da de har framstillt det som noe en på barneskolen kunne ha satt opp.
Hadde vert supert å fått noen tilbakemeldinger om kordan banksystemet egentlig fungerer, da det finnes så lite/mye forsjellig på nett.

Til dere som ikkje har lest teksten så var det litt av en tankevekker hos meg:

http://www.relfe.com/plus_5_norsk.pdf
Har noen veldig lyst til å oppsummere en tekst på 12 sider for folk som ikke har tid til å lese disse tolv sidene nå?
Sitat av AmundK Vis innlegg
Har noen veldig lyst til å oppsummere en tekst på 12 sider for folk som ikke har tid til å lese disse tolv sidene nå?
Vis hele sitatet...
Gjorde meg akkurat ferdig, kort oppsummert:
Handler om hvordan valuta/penger ble til, og hvor ufyselig finans/økonomi er.


Se video:
http://www.youtube.com/watch?v=LJbpdu5lzzg
http://www.youtube.com/watch?v=lmzLJX91JSY

Om norges bank og hvordan det fungerer i Norge
De er visst ikke i Norge, ettersom staten i Norge eier 100% av Norges Bank? Kanskje korrupt, men ikke like korrupt?
Før var sedler et verdipapir på en viss andel av verdier staten eide, feks. gull. Man hadde like mye gull som det var i verdi på sedlene. Dette styrer inflasjonen i landet, etterhvert kom bankene med et system at jo de kunne ''lage'' sine egne penger uten at de trengte verdier å referere til. Så hvis man tar et lån i banken vil banken trykke opp sedler mange ganger lånet igjen. Husker alt dette, men er det dette det handler om? Så det på zeitgeist the movie eller noe..
Farmann TV er meget flink å forklare om Norske forhold, enkelt og informativt..

http://www.youtube.com/watch?v=lmzLJ...el_video_title
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
De er visst ikke i Norge, ettersom staten i Norge eier 100% av Norges Bank? Kanskje korrupt, men ikke like korrupt?
Vis hele sitatet...
Like korrupt? Tja, om ikke mer?

Jeg tolker Norge på mange måter som USA's lillebror. Men USA blir igjen historisk sett styrt fra Europa. Så istede for å fokusere på hvilken nasjon og hvilke ledere som er korrupte, må man grave dypere å finne bakmennene. Husk at "new world order" eksisterer. Det meste er styrt under et globalt herredømme. Det hele er et spill med nikkedukker. Økonomi er et værktøy for å bestemme hvem skal få leve, og hvem skal ha det bra. Det hele er ganke nøye planelagt tatt til betraktning at det er 7 milliarder mennesker på denne kloden.

For å sette ting litt i perspektiv:

http://www.youtube.com/watch?v=fTahZE4q90U
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011

Altså, nå snakker jeg om USA og Federal Reserve Bank som ikke en gang presidenten har tilgang til, privat styrt og alt det. For at staten skal kunne låne 1 dollar, må de betale en ekstra verdi for at de skal få den dollaren, hvor mye vet jeg ikke men 1 dollar koster ikke 1 dollar, kanskje noe som 1,7$ eller noe. Finans systemet er bygget sånn at absolutt ingen skal klare å betale tilbake gjelda si (snakker nå om land ikek privat personer) Sånn at de som styrer dette sitter å tjener konstant penger i haugevis. Og alle land har vel gjeld til hverandre omtrent, etter som jeg har forstått..
i forhold til linken din TS, så har lageren "glemt" en vesentlig ting, nemling inflasjon, pengene blir mindre og mindre verdt, nemlig siden det trykkes opp mer penger, av STATSBANKER
Sitat av fth Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011

Altså, nå snakker jeg om USA og Federal Reserve Bank som ikke en gang presidenten har tilgang til, privat styrt og alt det. For at staten skal kunne låne 1 dollar, må de betale en ekstra verdi for at de skal få den dollaren, hvor mye vet jeg ikke men 1 dollar koster ikke 1 dollar, kanskje noe som 1,7$ eller noe. Finans systemet er bygget sånn at absolutt ingen skal klare å betale tilbake gjelda si (snakker nå om land ikek privat personer) Sånn at de som styrer dette sitter å tjener konstant penger i haugevis. Og alle land har vel gjeld til hverandre omtrent, etter som jeg har forstått..
Vis hele sitatet...

FANTASTISK VIDEO!

Nesten som om noen hadde lest tankene mine og lagd film om det!

Men desverre vil jeg tro at ideen er vanskelig å realisere på en rettferdig, gjennomførbar måte så lenge politiske ledere, verdens rikeste, osv, ikke griper inn og faktisk revolusjonerer dagens system. Men det må jo skje noe før eller siden? Slik det ligger ann i dag, er vi er jo på kollisjonskurs.

Sarkasme klisjeen om sosialister og kommunisme, LOL

Jeg har ingen problemer med å ofre økonomien og styresettet vi har i dag.
Er dette i det heletatt på den politiske agendaen i Norge? Nesten så man ikke skulle tro at det var det. Venter vi på noe? Må teknologien opptimaliseres først? Vil det ikke være for sent om 50 år pga ressurser og befolkningsvekst?
Sitat av fth Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011

Altså, nå snakker jeg om USA og Federal Reserve Bank som ikke en gang presidenten har tilgang til, privat styrt og alt det. For at staten skal kunne låne 1 dollar, må de betale en ekstra verdi for at de skal få den dollaren, hvor mye vet jeg ikke men 1 dollar koster ikke 1 dollar, kanskje noe som 1,7$ eller noe. Finans systemet er bygget sånn at absolutt ingen skal klare å betale tilbake gjelda si (snakker nå om land ikek privat personer) Sånn at de som styrer dette sitter å tjener konstant penger i haugevis. Og alle land har vel gjeld til hverandre omtrent, etter som jeg har forstått..
Vis hele sitatet...
Zeitgeist debunked 1
Zeitgeist debunked 2
Zeitgeist debunked 3
Zeitgeist debunked 4

Denne filmen har blitt motbevist opp og i mente. Selv om en filmskaper, forfatter e.l har en lang kildeliste betyr ikke det at alt er relevant eller sant.

Sitat av adivino Vis innlegg
Men desverre vil jeg tro at ideen er vanskelig å realisere på en rettferdig, gjennomførbar måte så lenge politiske ledere, verdens rikeste, osv, ikke griper inn og faktisk revolusjonerer dagens system. Men det må jo skje noe før eller siden? Slik det ligger ann i dag, er vi er jo på kollisjonskurs.

Sarkasme klisjeen om sosialister og kommunisme, LOL

Jeg har ingen problemer med å ofre økonomien og styresettet vi har i dag.
Er dette i det heletatt på den politiske agendaen i Norge? Nesten så man ikke skulle tro at det var det. Venter vi på noe? Må teknologien opptimaliseres først? Vil det ikke være for sent om 50 år pga ressurser og befolkningsvekst?
Vis hele sitatet...
Ideen om et resursbasert samfunn vil nok ikke fungere da hvert eneste menneske må være som Jesus...
Sist endret av Bmariuz; 12. oktober 2011 kl. 00:20.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=lmzLJX91JSY

Om norges bank og hvordan det fungerer i Norge
Vis hele sitatet...
Dette er ikke hvordan økonomien fungerer. Hele vårt økonomiske system er basert på vekst, vekst er bra. Uten vekst hadde spranget mellom de fatige og rike vert mye større en det man har idag. Hvis du tar noe av det den mannen der sier seriøst så burde du lære deg mer om hvordan værdensøkonomien fungerer.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Zeitgeist debunked 1
Zeitgeist debunked 2
Zeitgeist debunked 3
Zeitgeist debunked 4

Denne filmen har blitt motbevist opp og i mente. Selv om en filmskaper, forfatter e.l har en lang kildeliste betyr ikke det at alt er relevant eller sant.



Ideen om et resursbasert samfunn vil nok ikke fungere da hvert eneste menneske må være som Jesus...
Vis hele sitatet...
Så hva vil du foreslå at vi gjør? Slik det ligger ann i dag, er vi er jo faktisk på kollisjonskurs med tanke de ressursene som er. Skal vi bare overse problemet?
Og hva hadde vært så galt om alle hadde levd som jesus? han drakk da vin?
Og med alle de miraklene han "utførte" kan man ikke tro annet enn at han likte å ruse seg. Han delte med de rundt seg. Hva er det som er så feil med det? Hvorfor skulle ikke vi leve som jesus det om forholdene lå til rette for det?
Sist endret av adivino; 12. oktober 2011 kl. 00:47.
Sitat av adivino Vis innlegg
Så hva vil du foreslå at vi gjør? Slik det ligger ann i dag, er vi er jo faktisk på kollisjonskurs med tanke de ressursene som er. Skal vi bare overse problemet?
Og hva hadde vært så galt om alle hadde levd som jesus? han drakk da vin?
Og med alle de miraklene han "utførte" kan man ikke tro annet enn at han likte å ruse seg. Kankje den mest kjente personen gjennom tidene. Han delte med de rundt seg. Hva er det som er så feil med det?
Hvorfor skulle ikke vi leve som jesus det om forholdene la til rette for det?
Vis hele sitatet...
Tidenes viktigste økonom Karl Marx mente at det kapitalistiske systemet var den mest effektive måten å produser varer og å skape nye og bedre varer på.

Det å sakte men sikkert gjøre det kapitalistiske systemet mer og mer rettferdig og ved hjelp av flere overstatlige organisasjoner som IMF, EU og WTO er nok den eneste realistiske måten man kan fårbedre dagens økonomiske system på.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Dette er ikke hvordan økonomien fungerer. Hele vårt økonomiske system er basert på vekst, vekst er bra. Uten vekst hadde spranget mellom de fatige og rike vert mye større en det man har idag. Hvis du tar noe av det den mannen der sier seriøst så burde du lære deg mer om hvordan værdensøkonomien fungerer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er vekst så bra? Vekst betyr fler mennesker, flere mennesker betyr større økonomisk gap mellom rik og fattig, så hvordan du kommer fram til det kan jeg ikke forstå. Har vi ikke hatt kun vekst i USA og EU? Nedgangen kom etterpå. Ser ikke så bra ut akkurat..

For å ikke snakke om Asia og Afrika.. Vekst er faktisk det eneste som har skjedd og resultatet ser ikke bra ut...

Jeg er ingen økonomisk ekspert, om det var meg du siktet til. Faktisk hadde jeg aldri deltatt i en offentlig debatt fordi jeg vet jeg ikke blir tatt seriøst. Det er heller ikke poenget. Jeg er bare kritisk..

Sitat av Bernhard Vis innlegg
Tidenes viktigste økonom Karl Marx mente at det kapitalistiske systemet var den mest effektive måten å produser varer og å skape nye og bedre varer på.

Det å sakte men sikkert gjøre det kapitalistiske systemet mer og mer rettferdig og ved hjelp av flere overstatlige organisasjoner som IMF, EU og WTO er nok den eneste realistiske måten man kan fårbedre dagens økonomiske system på.
Vis hele sitatet...
"Tidenes viktigste økonom Karl Marx", haha haha haha,

"kapitalistiske systemet var den mest effektive måten å produser varer og å skape nye og bedre varer på. " Vi lever ikke under krigen lenger. Vi har snart nådd et teknologisk og biologisk høydepungt. Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får se ganske radikale endringer i samfunnet når det gjelder produksjon. Personlig håper jeg på illustrasjonen fra ZEITGEIST.
Sist endret av adivino; 12. oktober 2011 kl. 00:54.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Zeitgeist debunked 1
Zeitgeist debunked 2
Zeitgeist debunked 3
Zeitgeist debunked 4

Denne filmen har blitt motbevist opp og i mente. Selv om en filmskaper, forfatter e.l har en lang kildeliste betyr ikke det at alt er relevant eller sant.
Vis hele sitatet...
Liker måten du linker til en debunking av en helt annen film og mener det sier noe..

Forøvrig, sjekk debunkingens kilder du, var en rekke linker på kildesiden som ikke ledet noen annen vei enn "oops, *nettleser* could not find ..." og "ettell erannet error".. sist jeg såg igjennom.

Ikke at Zeitgeist - the movie har nok av feil i seg på første delen, og fremstiller 9/11 som nermest oppklart med missvisende beviser, men Den tar frem en del viktige saker i del to og tre, uten at konklusjonene nødvendigvis er korrekt.

Men som sagt, det er en HELT annen film.
Ble helt lost i et par timer nå med å lese litt rundt på nettet om dette. Uansett, kom over denne. Kan jo se ut som tull, men er det noe i det?
Sitat av adivino Vis innlegg
"Tidenes viktigste økonom Karl Marx", haha haha haha,

"kapitalistiske systemet var den mest effektive måten å produser varer og å skape nye og bedre varer på. " Vi lever ikke under krigen lenger. Vi har snart nådd et teknologisk og biologisk høydepungt. Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får se ganske radikale endringer i samfunnet når det gjelder produksjon. Personlig håper jeg på illustrasjonen fra ZEITGEIST.
Vis hele sitatet...
Hahahaha, du studerer ikke økonomi nei? Karl Marx er en av tidenes viktigste økonomer. Karl Marx spådde blandt annet at klasse skillet som ble skapt av kapitalisme ville føre til at arbeidere ville gjøre opprør siden de hadde det så dårlig. Dette skjedde ikke siden man fikk fag foreninger og arbeiderene fikk det så mye bedre.

Vi lever ikke under krigen. Men kapitalismen er fortsatt den mest effektive måten å skape framgang på. Jeg vil anbefale deg å lese pensum bøker fra NHH og BI, disse gir en mer riktig innsikt i hvordan økonomien fungerer og hvorfor kapitalisme er det systemet som brukes idag enn hva videoer på youtube gjør. Ellers så burde du se på de fra http://www.youtube.com/user/HarvardBSchool de er også seriøse.
Du skrev: "Tidenes viktigste økonom Karl Marx" ikke en av dem, men ok. Jeg skal ikke legge meg opp i bagateller. Selv om jeg mener det finnes langt viktige økonomer enn han. Jeg syns nå personlig økonomi & finans avskyelig pga jeg mener hele miljøet er grådig korrupt. Men det er bare min mening.

Verdenskrigen vel og merke (retter meg selv nå). Norge er faktisk i krig selv om vi ikke liker å tro det.
Jeg burde ikke uttale meg ettersom jeg ikke er noen ekspert. Men om det har seg slik at vi lever under en maktelite som kun ser profitt for egen velstand. Kunne det da falt deg inn at pensum bøker KAN være basert på et ondsinnet hjernevaskningsprogram? Sånn satt litt på spissen :P
Sist endret av adivino; 12. oktober 2011 kl. 01:40.
Sitat av adivino Vis innlegg
Du skrev: "Tidenes viktigste økonom Karl Marx" ikke en av dem, men ok. Jeg skal ikke legge meg opp i bagateller. Selv om jeg mener det finnes langt viktige økonomer enn han. Jeg syns nå personlig økonomi & finans avskyelig pga jeg mener hele miljøet er grådig korrupt. Men det er bare min mening.

Verdenskrigen vel og merke (retter meg selv nå). Norge er faktisk i krig selv om vi ikke liker å tro det.
Jeg burde ikke uttale meg ettersom jeg ikke er noen ekspert. Men om det har seg slik at vi lever under en maktelite som kun ser profitt for egen velstand. Kunne det da falt deg inn at pensum bøker KAN være basert på et ondsinnet hjernevaskningsprogram? Sånn satt litt på spissen :P
Vis hele sitatet...
Under alle disse forutsetningene så hadde det gitt lite mening med pensumbøker som oppfordrer til konkuranse, siden de store kapitalistene absolut ikke tjener på dette. I tillegg så har det blitt innført mye mer moral og etikk i pensum, siden økonomer som ble utdannet på den tiden tydelig vis har mangelfulle kunnskaper om hva som er rett og galt.

Derfor kunne det ikke falt meg inn
http://xkcd.com/258/
Virker serdeles relevant for mange av skrullingene på dette forumet...
Sitat av brunost Vis innlegg
http://xkcd.com/258/
Virker serdeles relevant for mange av skrullingene på dette forumet...
Vis hele sitatet...


Jepps, alt du noensinne er blitt fortalt av politikerene er sant, de har aldri løyet til deg og deres hovedinteresse er å se at du har det bra.
Banksystemet er også bare til for å hjelpe veksten DIN og alle finanskrisene var noe ingen kunne forutse.
Hasj er ulovlig fordi det er livsfarlig, gjør deg klin hakke gal og leder til at du dreper folk etter ett trekk.

Det er mange folk som tror på mye rart, og absolutt mange som drar ting aaltfor langt.. Men å blindt stole på det som blir sagt fra offisielle hold er ikke mindre tussete en å la sin nye religion bli "9/11 truthseekers"

Beviser anno 2011 kan fabrikeres, plantes, ødelegges, og debunkes uten problemer.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg


Jepps, alt du noensinne er blitt fortalt av politikerene er sant, de har aldri løyet til deg og deres hovedinteresse er å se at du har det bra.
Banksystemet er også bare til for å hjelpe veksten DIN og alle finanskrisene var noe ingen kunne forutse.
Hasj er ulovlig fordi det er livsfarlig, gjør deg klin hakke gal og leder til at du dreper folk etter ett trekk.

Det er mange folk som tror på mye rart, og absolutt mange som drar ting aaltfor langt.. Men å blindt stole på det som blir sagt fra offisielle hold er ikke mindre tussete en å la sin nye religion bli "9/11 truthseekers"

Beviser anno 2011 kan fabrikeres, plantes, ødelegges, og debunkes uten problemer.
Vis hele sitatet...
Nei du har rett. Hasj er ulovelig fordi noen tjener på det. Finanskrisen var iscenesatt, og det fiansielle systemet i verden er baser på konspirasjoner.
Din største feil er å tro at du har så utrolig mye mer innsikt en alle andre. Selv de som har brukt hele livet på å forstå økonomi.
Sitat av brunost Vis innlegg
Nei du har rett. Hasj er ulovelig fordi noen tjener på det. Finanskrisen var iscenesatt, og det fiansielle systemet i verden er baser på konspirasjoner.
Din største feil er å tro at du har så utrolig mye mer innsikt en alle andre. Selv de som har brukt hele livet på å forstå økonomi.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Kossn i huleste klarte du å snu det jeg sa rundt til å bli noe i nærheten av det der ??

Altid artigt å diskutere med folk som tar det jeg sier, snur rundt på alle ord og meninger fra meg, og setter ting sammen med ganske dryg fantasi, og så mene at det var det jeg sa..... !?!
Sist endret av GrønnUgle; 12. oktober 2011 kl. 03:08.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av adivino Vis innlegg
"Tidenes viktigste økonom Karl Marx", haha haha haha
Vis hele sitatet...
Trass sin doktorgrad i filosofi er det ikke å skyve under en stol at Karl Marx var veldig beskjeftiget med økonomi, særs det som handlet om lønn og kapital. Om han var verdens viktigste økonom forblir subjektivt.
Sitat av adivino Vis innlegg
"kapitalistiske systemet var den mest effektive måten å produser varer og å skape nye og bedre varer på. " Vi lever ikke under krigen lenger. Vi har snart nådd et teknologisk og biologisk høydepungt. Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får se ganske radikale endringer i samfunnet når det gjelder produksjon. Personlig håper jeg på illustrasjonen fra ZEITGEIST.
Vis hele sitatet...
Det er rett som du sier, at uansett om en Fascistisk diktator styrer landet, eller en markedsliberal regjering, så styrer teknologien det meste som har med velstand i landet å gjøre (kraftig vekst i velstand under Francisco Franco f.eks). Klart vil kapitalismen skape en elite av mennesker, men den vil også gjøre den nye teknologien kommersielt tilgjengelig raskt for middelklassen, og siden, for alle.

Til nå har jeg bare oppsummert det åpenbare, det jeg egentlig ville si, har med siste del av innlegget ditt å gjøre. Du skriver at du håper på en illustrasjon fra zeitgeist. Dette betyr med andre ord at du spiser konspirasjonsteorier til frokost og kvelds, hver så snill, ta av deg skylappene. Det har seg nemlig slik at en gruppe mennesker ikke er ute etter å ødelegge alt for alle, selv om de tjener penger. Jeg syntes personlig, at en sterk stat burde dele ressursene, og gi alle like muligheter uansett hvem de er. Men det er ingen god grunn til å hevde at folk med penger plutselig er en haug med mordere, selv om noen av dem er. Jeg vil anbefale deg å bytte ut youtube subscriptions til allslags konspirasjon-grums med et abonnement til en faktisk fysisk papiravis. Der står alt du trenger å vite, men det har blitt filtrert gjennom mer eller mindre sunn fornuft. Disse konspiratørene er det motsatte av alt som heter fornuft, trass et hederlig forsøk å fremstille seg som sådan.
Sio
Det er ikke Zeitgeist - the movie det er snakk om..
Zeitgeist - moving forward er noe helt annet. Se ihvertfall filmen før du dømmer den nord og ned.
Jeg linket kun til zeitgeist moving forward fordi en før i posten nevnte den Har sett den, og syns den var bra laget for all del, men mye som ikke er mulig der også.
Uansett, folk kritiserer alle andre for hva de tror og hvor de finner informasjon om ting. Noen sier at aviser er fulle av piss, youtube er piss, wikipedia er piss, alt er piss så da lurer jeg på hvordan folk klarer å stole på noe som helst folk sier og skriver?
Jeg personelig stoler veldig lite på personer generelt, bare et få tall som jeg har kjent lenge. Politikere har jeg ingenting til overs for, samme med finanseliten. Jeg tror at det handler om å få mest mulig makt og penger etter hva jeg har sett på folkene fra Oslo vest. Mange av de støtter staten uansett hva det måtte være, virker som om de ser opp til staten og all den makten den har, og Norges stat igjen ser opp til USA osv.
Sist endret av fth; 12. oktober 2011 kl. 12:00.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Før var sedler et verdipapir på en viss andel av verdier staten eide, feks. gull. Man hadde like mye gull som det var i verdi på sedlene. Dette styrer inflasjonen i landet, etterhvert kom bankene med et system at jo de kunne ''lage'' sine egne penger uten at de trengte verdier å referere til. Så hvis man tar et lån i banken vil banken trykke opp sedler mange ganger lånet igjen. Husker alt dette, men er det dette det handler om? Så det på zeitgeist the movie eller noe..
Vis hele sitatet...
Valuta har verdi så lenge det er etterspørsel. Den norske stat krever at alle skatter blir betalt med norske kroner. Ergo er det etterspørsel etter norske kroner så lenge det er skatteinntekter i Norge. Dollaren og euroen funker på samme måte.
Sist endret av Stratops; 12. oktober 2011 kl. 21:46.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Valuta har verdi så lenge det er etterspørsel. Den norske stat krever at alle skatter blir betalt med norske kroner. Ergo er det etterspørsel etter norske kroner så lenge det er skatteinntekter i Norge. Dollaren og euroen funker på samme måte.
Vis hele sitatet...
Valuta påvirkes av etterspørsel, men skatt har nok ikke noe med dette å gjøre. Det det er ettersprøselen innen finnansmarkedet som påvirker valutaen. I Norges tilfelle betyr dette at prisen på olje påvirker vår valuta veldig mye.
Sist endret av Bernhard; 13. oktober 2011 kl. 23:05.
Jeg burde vært mer presis. Finansmarkedet er det som bestemmer prisen, men ved skatt garanterer en stat, som her er en aktør i finansmarkedet, at valutaen fortsetter å ha verdi. Høye oljeinntekter betyr mer etterspørsel etter norske kronen også ved at den norske staten krever at skatten av oljeinntektene blir betalt i norske kroner.
Stealing a Nation anbefaler denne til ALLE! En liten time om hvordan Storbrittania og U.S.A. snatcha en øy fra 200 infødte, drepte hundene deres og fratok dem alle rettigheter på 70-tallet.

zeitgeist har rett i det at religion er ett supert politisk verktøy. Første delen er lættis, men har ikke sett den etter den ble sånn en time lenger ellerno.
Skatt påvirker ikke valuta kursen på en direkte måte. Den norske regjeringen styrer ikke penge politikken i landet, det gjør den norske bank. Det er den som setter renten, regulerer pengemengden og styrer også de fleste andre elementer som påvirker valutaen. Staten har overaskende lite med valutaen å gjøre.
Mr. Jack. Hva mener du med lættis? :P Planeten vi bor på er jo faktisk en eneste stor business er den ikke? Litt sånn som de forklarer med spillet monopol. Spillere går, spillere kommer.
Og jeg tror faktisk at alle pengene brukt i WWII kunne hjulpet alle de fattige landene med å komme seg litt lenger enn det de er i dag. Eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt påvirker ikke valuta kursen på en direkte måte. Den norske regjeringen styrer ikke penge politikken i landet, det gjør den norske bank. Det er den som setter renten, regulerer pengemengden og styrer også de fleste andre elementer som påvirker valutaen. Staten har overaskende lite med valutaen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Den norske bank er ein privat forretningsbank. Noregs bank er sentralbanken, eigd av staten og politisk instruert. Dei er uavhengige, men har ein instruks frå regjering og storting som dei skal følje opp. Såleis er pengemengde, valutautvikling og renter styrt ut frå politisk definerte mål.
Sitat av fth Vis innlegg
Mr. Jack. Hva mener du med lættis?
Vis hele sitatet...
Tenker på når de exposer religion som en stor scam.
Sitat av Mr.Jack Vis innlegg
Tenker på når de exposer religion som en stor scam.
Vis hele sitatet...
Ahaa Da skjønner jeg. Det er jo en scam i mine øyne hvertfall, skjønner meg overhode ikke på religion eller religiøse personer. Men folk får gjøre hva de vil
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Skatt påvirker ikke valuta kursen på en direkte måte. Den norske regjeringen styrer ikke penge politikken i landet, det gjør den norske bank. Det er den som setter renten, regulerer pengemengden og styrer også de fleste andre elementer som påvirker valutaen. Staten har overaskende lite med valutaen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Bare så det er helt klart:
DNB = Den Norske Bank er en helt vanlig bank, den er privat eid.
Norges Bank = Norges sentralbank. Den er eid og styrt av staten.

Det er regjeringen som fastsetter pengepolitikken, Norges Bank har så ansvar for å utføre denne politikken. Normalt står Norges Bank nokså fritt til å velge hvilke virkemidler den ønsker å benytte for å gjennomføre pengepolitikken, men regjeringen kan gå inn og instruere Norges Bank om de ønsker. Et eksempel på dette var under finanskrisen, da ble Norges Bank instruert til å gi ut kriselån.

Så i det daglige har staten lite med valutaen å gjøre, annet enn at de har fastsatt en politikk, men de kan gå inn og styre dette langt mer detaljert om de ønsker.