Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5244
Har seg sånn at jeg har en venn. I det siste har han begynt å stjele i butikker. Han stjeler kanskje så mye som 10-15 burn, red bull osv i uka. Kan dette få konsekvenser for meg? Viss jeg er med han på butikken?
Ja, du veit jo om det uten og gripe inn (medvirkning)
Blir han tatt når du er der sammen med han, vil jeg tro at det kan få konsekvenser for deg også. Med mindre han er mann nok til å si at du er uskyldig da, hvis det er tilfellet
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Si til han at å gjøre seg til kjeltring for å spare noen få kroner ikke er verd det..
har hørt om slike saker før, der den som bare har vært med har fått bot/rullebald osv for medvirkning. har ikke noen kilder, men gidder ikke finne noen nå heller. hvis du er nysgjerrig kan du se på lovdata om det står noe om tyveri og medvirkning til tyveri.
du vil nok ikke få noe stress for det, så lenge kompisen din ikke er et rasshøl og gir deg skylden for å hjelpe ham, eller i det hele tatt nevner at du visste noe om "tashinga" hans.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Ja, du veit jo om det uten og gripe inn (medvirkning)
Vis hele sitatet...
Det er nok dog liten sjanse for å bli "tatt" for det hvis de ikke "har noe annet på han"

Synes derimot at TS burde snakke med kompisen sin og få han til å slutte. Kjipt å bli tatt for nasking (spesielt hvis vedkommende er over 15).

Edit: Litt sein ja
Sist endret av Atec; 24. januar 2011 kl. 19:40.
Sitat av Atec Vis innlegg
Det er nok dog liten sjanse for å bli "tatt" for det hvis de ikke "har noe annet på han"

Synes derimot at TS burde snakke med kompisen sin og få han til å slutte. Kjipt å bli tatt for nasking (spesielt hvis vedkommende er over 15).

Edit: Litt sein ja
Vis hele sitatet...
Han er 15, jeg blir 16 i feb.

Har 5-6 stk som vet at jeg ikke er med.
hvis kompisen din har baller har du ingenting og frykte for
Sitat av =unique= Vis innlegg
har hørt om slike saker før, der den som bare har vært med har fått bot/rullebald osv for medvirkning. har ikke noen kilder, men gidder ikke finne noen nå heller. hvis du er nysgjerrig kan du se på lovdata om det står noe om tyveri og medvirkning til tyveri.
Vis hele sitatet...
Tviler på at han blir tadd for medvirkning hvis han sier han ikke visste nokka om det? + e han fyrn en ordentlig kompis så legg han ikke skylda på TS
en som "tæsjer# har vel ikke mye samvittighet og vil vel gi fan i om han drar med seg en kompis på lasset

en enkel løsning er og drite i og være med han på butikken
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
en som "tæsjer# har vel ikke mye samvittighet og vil vel gi fan i om han drar med seg en kompis på lasset

en enkel løsning er og drite i og være med han på butikken
Vis hele sitatet...
Latterligste jeg har hørt på lenge. Husker godt når jeg var med en kompis når han stjelte en boks snus. For å si det sånn så tok han mengang på seg all skylden.
"Tash" fra han, så finner han ut hvordan det er, så skal du nok se at han slutter etterhvert
Bah, at han tar noen bokser sånn gjør jo ingenting på èn måte - de tjener jo så sjukt mye på det der alikevel! Jeg er 100% imot overprising.

Så igjen, hvis han blir tatt så kan det bli anmeldt - og det kan komme på rulleblad. Da blir det verre å få jobb seinere i livet. Litt teit bare pga noe som er verdt 20 spenn, ja.

Jeg tror ikke du vil få noen straff så lenge du ikke stjæler også. Du kan bli beordret bort fra butikken, dog.
Sist endret av Taurean; 24. januar 2011 kl. 21:45.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bah, at han tar noen bokser sånn gjør jo ingenting på èn måte - de tjener jo så sjukt mye på det der alikevel! Jeg er 100% imot overprising.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det blir så mye billigere om noen stjeler
Hvorfor gidder du å bli med han på butikken da? Enten vent utenfor, eller lat som du ikke kjenner han mens du er innpå butikken.
Sitat av Crazyness Vis innlegg
"Tash" fra han, så finner han ut hvordan det er, så skal du nok se at han slutter etterhvert
Vis hele sitatet...
det eneste det resulterer i er at han blir sur,

si heller fra til politiet, skjønner hvis du ikke vill tyste på vennen din men det får han kansje til og slutte før han går over til noe mere
t ben: Vi må prøve å lære de som overpriser at de må skru ned prisene, så stjæler ikke folk. Ikke alle tjener 400 000+ i året
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hvorfor gidder du å bli med han på butikken da? Enten vent utenfor, eller lat som du ikke kjenner han mens du er innpå butikken.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke jeg tar feil så er det staten som bestemmer prisene på tobakk, alkohol og snus. Økte avgifter på det vi ikke burde putte i oss.

Edit: Skulle quote Taurean
Sist endret av SinHazzard; 24. januar 2011 kl. 21:53.
Hvis jeg er med folk som ofte "tasher" eller stjeler og vi er over 4 - 5 stykker pleier jeg i si føre vi går inn at ingen stjeler eller "tasher" noe.
Hater at de ansatte i butikken går rundt meg som om de er 100 % sikre på at jeg skal stjele noe.
Sitat av Taurean Vis innlegg
t ben: Vi må prøve å lære de som overpriser at de må skru ned prisene, så stjæler ikke folk. Ikke alle tjener 400 000+ i året
Vis hele sitatet...
Vi må prøve å lære de som stjeler å slutte, slik at butikken ikke trenger å prise varer med 10% svinn i tankene.. Ikke alle som stjeler alt de har lyst på.
Sitat av Taurean Vis innlegg
t ben: Vi må prøve å lære de som overpriser at de må skru ned prisene, så stjæler ikke folk. Ikke alle tjener 400 000+ i året
Vis hele sitatet...
Nå liker ikke jeg å stjele, men syntes det er en dum måte å lære butikkene å sette ned prisene. Tror det bare blir dyrere når mange stjeler.
I dag tashet han 3 energi drikker i storefri og 2 etterskolen.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
I dag tashet han 3 energi drikker i storefri og 2 etterskolen.
Vis hele sitatet...
Er han en veldig god venn? Hvis ikke konfronterer du han med at hvis han ikke slutter så gidder du ikke være sammen med han, du kan også ramse opp en liste med konsekvenser det kan få.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Er han en veldig god venn? Hvis ikke konfronterer du han med at hvis han ikke slutter så gidder du ikke være sammen med han, du kan også ramse opp en liste med konsekvenser det kan få.
Vis hele sitatet...

Sier jeg noe til han om at han skal stoppe så begynner han bare å kalle meg pussy fordi jeg ikke gidder å drive med sånn drit. Og jeg er av den typen som kanskje kan hisse seg litt fort opp gjøre dumme ting uten å tenke..
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
1) Det heter å stjele/naske. Ikke tæsje/tashe/tæshe.

2) Hvis du ikke ønsker å bli tatt, ikke bli med ham når han drar på butikken. Du vil sannsynligvis bli huka inn sammen med ham om dere går sammen.

3) Hvis du bryr deg om personen, si til ham at han før eller siden kommer til å bli tatt, at han bør gi seg, og at du ikke vil være med ham på butikken lenger hvis han fortsetter.

Sitat av alicante55 Vis innlegg
Sier jeg noe til han om at han skal stoppe så begynner han bare å kalle meg pussy fordi jeg ikke gidder å drive med sånn drit. Og jeg er av den typen som kanskje kan hisse seg litt fort opp gjøre dumme ting uten å tenke..
Vis hele sitatet...
Da kan du spørre deg selv om dette er noen du faktisk ønsker å omgås med.
Sist endret av ticks; 25. januar 2011 kl. 16:02.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
en som "tæsjer# har vel ikke mye samvittighet og vil vel gi fan i om han drar med seg en kompis på lasset

en enkel løsning er og drite i og være med han på butikken
Vis hele sitatet...
hva FAEN er det du snakker om? er han ikke en kompis fordi han stjeler? kjenner
flere som driver med ting jeg ikke liker, men de er fortsatt venner! herregud så tragisk..


on topic: som sagt over; er kompisen smart/snill går det greit
Sist endret av drittsekken; 25. januar 2011 kl. 16:03.
Da ville jeg gitt en lapp til betjeningen på butikken. Hvor du beskriver hvordan han ser ut, og når han pleier å komme. Når han blir tatt kan du leke helt uskyldig. Du kan jo også spørre betjeningen fint om de kan la han gå med en advarsel, og kanskje en besøks forbud, men ikke noe på rullebladet. Jeg tipper at du er rundt 14-16 nå? om noen år kan du fortelle han det. Og jeg lover at han vil takke deg.

Sitat av drittsekken Vis innlegg
hva FAEN er det du snakker om? er han ikke en kompis fordi han stjeler? kjenner
flere som driver med ting jeg ikke liker, men de er fortsatt venner! herregud så tragisk..


on topic: som sagt over; er kompisen smart/snill går det greit
Vis hele sitatet...
Du høres veldig ut som den typen kompis trådstarter har.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Da ville jeg gitt en lapp til betjeningen på butikken. Hvor du beskriver hvordan han ser ut, og når han pleier å komme. Når han blir tatt kan du leke helt uskyldig. Du kan jo også spørre betjeningen fint om de kan la han gå med en advarsel, og kanskje en besøks forbud, men ikke noe på rullebladet. Jeg tipper at du er rundt 14-16 nå? om noen år kan du fortelle han det. Og jeg lover at han vil takke deg.
Vis hele sitatet...
Er 15 blir 16 neste uke. Jobber i butikk selv så vet hvor lett mann kan bli tatt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
t ben: Vi må prøve å lære de som overpriser at de må skru ned prisene, så stjæler ikke folk. Ikke alle tjener 400 000+ i året
Vis hele sitatet...


Ja, det er vanvittig mye "overprising" i norsk dagligvare...
Du skulle visst hvor lite man faktisk tjener på hver enkelt vare.

En norsk dagligvarebutikk i den øvre prisklassen, som jeg har jobbet i, gikk med 10-15 millioner i underskudd hvert år. Den blir kun holdt oppe av resten av systemet, for ikke å tape andeler til de andre kjedene.

Har du ikke råd, så får du enten gå tilbake til skolebenken, og få deg en utdanning, så du tjener mer. Eller du må prioritere bedre.

Folk som stjeler, er folk som ikke har hatt en ordentlig oppvekst, og lært folkeskikk. Noen foreldre gir ganske greit faen, og dette forplanter seg til barna, og går videre i arv.
Du er 16 år og jobber selv i butikk. Det bør bety at du er relativt smart og fornuftig? Sjekk rådene du har fått i denne tråden! Hold deg unna kompisen din når han stjeler!
Du vet sikkert at de aller fleste butikker har overvåking..
Tipper at du pent må følge med kompisen til politiet hvis butikken har et par opptak av deg og vennen din når han stjeler...
Der blir det ditt ord mot butikkens (med videobevis..). Gjett hvem som er fucka da?
(Kanskje mister du jobben din... Kommer på rullebladet... Ikke gøy!)
Sist endret av woff; 25. januar 2011 kl. 16:30.
Sitat av woff Vis innlegg
Du er 16 år og jobber selv i butikk. Det bør bety at du er relativt smart og fornuftig? Sjekk rådene du har fått i denne tråden! Hold deg unna kompisen din når han stjeler!
Du vet sikkert at de aller fleste butikker har overvåking..
Tipper at du pent må følge med kompisen til politiet hvis butikken har et par opptak av deg og vennen din når han stjeler...
Der blir det ditt ord mot butikkens (med videobevis..). Gjett hvem som er fucka da?
(Kanskje mister du jobben din... Kommer på rullebladet... Ikke gøy!)
Vis hele sitatet...
Å herregud .... Er da streng talt kun kompisen som får problemer får at HAN stjeler.
Sitat av Stokid Vis innlegg
Å herregud .... Er da streng talt kun kompisen som får problemer får at HAN stjeler.
Vis hele sitatet...
Ikke i teorien om kompisen er med. Da vil han kunne bli tatt for å være medskyldig. Dog, dette er i teorien. Skal jo litt til å overbevise om at han faktisk visste om det. (Med mindre kompisen er såpass stygg at han "tyster")
Har han sjekket om han har kleptomani? Eller er han generelt bare en liten drittunge?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Prøv å få han til å forstå at det er jævlig egoistisk å sette DEG i risiko når HAN stjeler.
Hvis han kaller deg pussy, si du har Tony Montana planer og må ligge unna politiets radar.
Sist endret av Bothrops; 25. januar 2011 kl. 19:44.
Skaff deg en ny venn.
Hvis butikken har et par (2 eller flere..) opptak av de samme to guttene hvor den ene blir stoppet med lomma full.. Hvor troverdig er det at kompisen er 100% uskyldig?
Noen av dere som følger med i nyhetene? Det er da ikke langt mellom sakene hvor 'bander' blir tatt. (Og da er nødvendigvis ikke ALLE involvert i tyveriet direkte!)
Som nevnt før her på forumet: Ja, jeg jobber i bransjen. (Siste 15 år..)


Bruk hodet! Lykke til...
Sist endret av woff; 25. januar 2011 kl. 20:47.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Har han sjekket om han har kleptomani? Eller er han generelt bare en liten drittunge?
Vis hele sitatet...
Liten drittunge kan du trygt si.. Er ikke så mye med han, men jeg går på butikken med andre venner. Da blir han med og stjeler!
Er det bare jeg som aldri har hørt uttrykket "tashing"?
Sitat av murloc Vis innlegg
Er det bare jeg som aldri har hørt uttrykket "tashing"?
Vis hele sitatet...
Ja
(titegn)
Sitat av murloc Vis innlegg
Er det bare jeg som aldri har hørt uttrykket "tashing"?
Vis hele sitatet...
Nei Her er det mere normalt med "bøffe".
Sitat av xavi0n Vis innlegg
hvis kompisen din har baller har du ingenting og frykte for
Vis hele sitatet...
En milliard KP til deg. Du tror ikke Ts blir mistenkt/tatt for medvirkning?
For å sette det på spissen, om politiet stopper 10 rumenere i en butikk, derav 3 av de har lommene fulle av tyvgods, tror du politiet sier "Åh, dere 7 andre som står her og distraherer betjeninga har jo ingenting på dere, og de siste 3 her har store nok baller til å si at dere er uskyldige. Stikk hjem, dere!". Seriøst.

Sitat av Taurean Vis innlegg
t ben: Vi må prøve å lære de som overpriser at de må skru ned prisene, så stjæler ikke folk. Ikke alle tjener 400 000+ i året
Vis hele sitatet...
Du tar så feil på så utrolig mange nivå. Evt 3.
1 - Norske matvarebutikker overpriser ikke, de tjener faktisk jævla lite per produkt.
2 - Det er ikke en menneskerett å kjøpe 10 red bulls i uka. Har du ikke råd, så har du ikke råd. Skaff deg en seriøs jobb om så du kan betale for dritten du putter i deg.
3 - Du mener at ved å stjele så vil butikker sette ned prisene?
Fantastisk. Tidenes idè. Jeg skal springe ut og oppfordre til forsikringssvindel, slik at de jævla forsikringsselskapene kan ha billigere forsikringer! Og ta ut alle sparepengene mine, slik at bankene kan gi lavere lånerente!

Vær så snill, skaff deg en elementær forståelse av samfunnet før du uttaler deg.

Sitat av t_ben Vis innlegg
Hvis jeg er med folk som ofte "tasher" eller stjeler og vi er over 4 - 5 stykker pleier jeg i si føre vi går inn at ingen stjeler eller "tasher" noe.
Hater at de ansatte i butikken går rundt meg som om de er 100 % sikre på at jeg skal stjele noe.
Vis hele sitatet...
Ja gud BEDRE, jeg skjønner at du er fly forbanna på de ansatte i butikken som tror du stjeler. Du går jo tross alt bare rundt med 4-5 andre ungdommer som er kjent for å stjele. Jeg har ikke ord.


TS: Nå har riktignok threaden din blitt totalt nedsarvet, men er ikke løsningen såre enkel?
- Ikke vær med han på butikken. Når han spør hvorfor, så er det fordi han stjeler, og du ikke er interessert i det. Om han ikke respekterer dette, så er han da vitterlig ikke en god venn.
Alternativet er jo som mange sier "slutt å heng med han", men dette vil jo være vanskelig om det er en god venn. Jeg antar at det ikke er aktuelt for deg å kreve at han slutter, for det er jo et opplagt førstevalg. Ergo, slutt å heng med han inne på butikken.
jeg har et forslag til løsning .. si til han "hvis du skal være så forbanna lowlife, og gjøre deg til kriminell for 70,- ..... si fra, så jeg kan holde meg unna" ... problem solved.
Når vi snakker om det. Er det bare jeg som nesten alltid kjøper noe hvis jeg går inn i butikken? Jeg føler at hvis jeg ikke gjør det blir jeg automatisk mistenkt for å stjele.
Nightlook: Vær så snill, skaff deg en liten mengde ydmykhet før du uttaler deg. Tar ikke til meg noe av det du skriver.

En byggbutikk jeg var i en gang (er annerledes med byggbutikker og matvarekjeder, kanskje), stod jeg og titta på noen varer da jeg hørte selgeren bak disken snakka med en annen selger: "Disse malerkostene kjøper vi inn for 8kr\stk og selger de for 80 liksom! Haha, der tjener vi masse!!"

En annen gang leste jeg om et kjøpesenter der jeg vokste opp, som ble slått ut på en lørdags dag av tordenvær. Det ble skrevet i avisa at de tapte ca 800 000 på de to timene i forventet overskudd.

Så ikke kom her og fortell meg at de ikke tjener penger!!

Jeg er selvsagt enig i at ikke alle kan gå og stjele hele tida. Må ikke ta absolutt alt folk skriver så veldig bokstavelig. Står fremdeles på at varer generelt er overprisa her i landet, pga at vi har høye lønninger.
Sist endret av Taurean; 26. januar 2011 kl. 16:50.
Taurean, kødder du?? Eller mener du faktisk det er greit å stjele fra butikker så lenge de går overskudd?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Når vi snakker om det. Er det bare jeg som nesten alltid kjøper noe hvis jeg går inn i butikken? Jeg føler at hvis jeg ikke gjør det blir jeg automatisk mistenkt for å stjele.
Vis hele sitatet...
Mange som kommer inn i en butikk og kjøper en sjokomelk, mens de sniker med seg masse varmmat.
Taurean, har du noen som helst erfaring eller bevis for å si at matvarer i norge er overpriset?

Og ja, det er stor forskjell på en byggvareforettning og en matvareforretning.
Sitat av Taurean Vis innlegg
En annen gang leste jeg om et kjøpesenter der jeg vokste opp, som ble slått ut på en lørdags dag av tordenvær. Det ble skrevet i avisa at de tapte ca 800 000 på de to timene i forventet overskudd.
Vis hele sitatet...

Altså 400 000 i timen på en lørdag i overskudd? Tviler jeg på.
Det sier mest om samvittigheten til fyren. Skal love deg at dette vil gå ut over deg før eller siden om du fortsetter å henge med han.

Kaizen