Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  198 11902
Hva i huleste var dette for ett sprøtt forslag. Om dette hadde gått gjennom ville det jo blitt ett skikkelig slag under beltestedet i forhold til likelønn og likestilling. Heldigvis tok noen til vett i denne saken.

Men hva blir det neste fra denne kanten? Her er det bare å vente i spenning.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/...t-3057771.html
HøyRisiko Psykopat
det er rett og slett bare idiotisk!
Koss skulle da mor og far komme seg på jobb, Mor i bil og far på motorsykkel ? :P
Det som kommer fram av dette forslaget er den bitre innstillingen SV har mot vellykkede folk
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Det som kommer fram av dette forslaget er den bitre innstillingen SV har mot vellykkede folk
Vis hele sitatet...
Eller at de rett og slett konstant glemmer at det finnes folk utenfor storbyene, hvor regelmessig kollektivtransport og billig taxi så og si er ikke-eksisterende.
Sist endret av tafsern; 11. desember 2009 kl. 17:22.
Det er jo bare lokallaget i Asker som har prøvd seg på det da, neppe i den tro at noen faktisk går for det. Ganske naïvt er det allikevel og det vitner om heller dårlig forståelse for problemstillingen rundt CO2-utslipp.

Sitat av Fonzey Vis innlegg
Det som kommer fram av dette forslaget er den bitre innstillingen SV har mot vellykkede folk
Vis hele sitatet...
Ja, definisjonen på vellykka mennesker er to biler. SVs representanter i Asker, av alle steder, har sikkert klart seg greit i livet de også.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo bare lokallaget i Asker som har prøvd seg på det da, neppe i den tro at noen faktisk går for det. Ganske naïvt er det allikevel og det vitner om heller dårlig forståelse for problemstillingen rundt CO2-utslipp.
Vis hele sitatet...
Ikke unormalt at man slenger ut lite gjennomtenkte påstander her og der. Vitner om mer enn bare problemer med håret på hodet
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
det er rett og slett bare idiotisk!
Koss skulle da mor og far komme seg på jobb, Mor i bil og far på motorsykkel ? :P
Vis hele sitatet...
Ved å planlegge bedre om morgenen. Enkelt og greit.
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Ved å planlegge bedre om morgenen. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Dette må du fordype litt mer tror jeg......for meg er ikke dette så enkelt og greit som det høres ut for.
Om far har en jobb som begynner 07.00 og jobber 5 mil unna, hva skal da mor gjøre som begynner 08.00 og jobber 2 mil unna? I dette tilfellet er det ikke offentlig kommunikasjon. Dette er normalt i Norge. Spesielt utenfor byene.
Ja, ved å planlegge bedre og\eller bruke kollektivtransporten. Det er faktisk ikke umulig, men folk flest er nok lite villige til å gi opp slike luksuser. Folk flest er vel lite villige til å gi opp noen luksuser for å begrense utgiftene.
Føler nesten SV-lederen er i ferd med å trekke lenger og lenger mot høyre. Etter en stilling som finansminister der hun har vært nødt til å handle som en storkapitalist og spare på pengene fikk jeg min første tanke om det. Min andre kom i går etter hun hadde sittet og hørt på Obama prate om at krig noen ganger var en nødvendighet.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Om far har en jobb som begynner 07.00 og jobber 5 mil unna, hva skal da mor gjøre som begynner 08.00 og jobber 2 mil unna? I dette tilfellet er det ikke offentlig kommunikasjon. Dette er normalt i Norge. Spesielt utenfor byene.
Vis hele sitatet...
Det er transport-tilbud selv utenfor byene de fleste steder ville jeg tro, om dog veldig dårlig. Mor og far kunne ordnet det slik at begge startet på jobb i en mer passende tid, eller så kunne en av dem tatt bussen. Eller kanskje noen andre fra samme by jobber der og man kan avtale å sitte på.

Sier ikke dette fordi jeg er for forslaget altså. Jeg bare sier at verden stopper ikke opp om man bare har en bil pr husstand. Det er bare veldig veldig vanskelig og gi opp slike goder. Selv om det ikke kan sammenlignes så klarte jeg meg fint uten bil, men etter jeg fikk lappen så virker det helt fjernt å ta bussen noen steder. Jeg bor jo utafor byen så kollektivet er dårlig.
Morsomt at det er så mange her inne som er imot forslaget. Som oftest blir jo slike forslag ifra de rød-grønne veldig godt mottatt her.

Dog, så er forslaget helt på ræva. Ikke gjennomførbart og like idiotisk.
Sitat av Geordie Vis innlegg
Det er transport-tilbud selv utenfor byene de fleste steder ville jeg tro, om dog veldig dårlig. Mor og far kunne ordnet det slik at begge startet på jobb i en mer passende tid, eller så kunne en av dem tatt bussen. Eller kanskje noen andre fra samme by jobber der og man kan avtale å sitte på.

Sier ikke dette fordi jeg er for forslaget altså. Jeg bare sier at verden stopper ikke opp om man bare har en bil pr husstand. Det er bare veldig veldig vanskelig og gi opp slike goder. Selv om det ikke kan sammenlignes så klarte jeg meg fint uten bil, men etter jeg fikk lappen så virker det helt fjernt å ta bussen noen steder. Jeg bor jo utafor byen så kollektivet er dårlig.
Vis hele sitatet...
En del av problemet i dag er at begge foreldre er i full jobb og ikke vil bruke tid på å vente på bussen, det er noe man skal ha respekt for. Det vil også gå utover barn som skal ha tid med foreldre og hentes/bringes fra det ene til det andre.
Kollektivtilbudet i Norge er ekstremt dyrt og ekstremt dårlig!
Vanskelig å se for seg det skulle gå bra å tilpasse seg ett liv med en bil og 2 foreldre med barn som jobber ett stykke unna. Det hadde uansett tatt mye lengre tid. (tenker ikke i by)
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Føler nesten SV-lederen er i ferd med å trekke lenger og lenger mot høyre. Etter en stilling som finansminister der hun har vært nødt til å handle som en storkapitalist og spare på pengene fikk jeg min første tanke om det. Min andre kom i går etter hun hadde sittet og hørt på Obama prate om at krig noen ganger var en nødvendighet.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er helt klart de rike kapitalistene på høyresiden som ikke vill at folk skal ha 2 biler...
Det er helt sikkert en hel del husstander som ikke behøver to biler, men som har det, fordi det rett og slett viser seg å være mer praktisk i enkelte tilfeller. Men det er strengt tatt veldig mange husstander som også _trenger_ to biler for å få livet til å strekke til, rent praktisk sett. Det er vanskelig å avgjøre hvem som trenger, og hvem som ikke trenger, og da er et slikt forslag, selv med unntak, ugjennomførbar. Som kommunismen ville ikke noe slikt fungere i praksis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Vanskelig å se for seg det skulle gå bra å tilpasse seg ett liv med en bil og 2 foreldre med barn som jobber ett stykke unna. Det hadde uansett tatt mye lengre tid. (tenker ikke i by)
Vis hele sitatet...
Det er jævlig mange som bruker bil totalt unødig. Bare der eg jobber kan eg telle ganske mange som bur i gangavstand fra jobb, og har kollektivtransport omtrent fra stuedøra til jobb minst ti ganger i timen, og som like fullt kjører bil. Å få satt fokus på unødig bilkjøring ser eg ikkje problemet med.

Det er heilt klart en god del som er avhengig av bil, men det er jaggu en god del tusen kilometer for dag som blir tilbakelagt fullstendig unødig. Det er også mange som er svært flinke til å rettferdiggjere behovet for seg sjølv.
Du har også de som bor 1-2 mil unna jobben der bussen går 4-5 ganger pr. dag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jævlig mange som bruker bil totalt unødig. Bare der eg jobber kan eg telle ganske mange som bur i gangavstand fra jobb, og har kollektivtransport omtrent fra stuedøra til jobb minst ti ganger i timen, og som like fullt kjører bil. Å få satt fokus på unødig bilkjøring ser eg ikkje problemet med.

Det er heilt klart en god del som er avhengig av bil, men det er jaggu en god del tusen kilometer for dag som blir tilbakelagt fullstendig unødig. Det er også mange som er svært flinke til å rettferdiggjere behovet for seg sjølv.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Har selv vurdert flere ganger hvordan jeg kan komme billigere på jobb, men det er dessverre umulig siden jobben krever bil til enhver tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
Du har også de som bor 1-2 mil unna jobben der bussen går 4-5 ganger pr. dag.
Vis hele sitatet...
Da er i svært mange tilfeller sykkel et fornuftig alternativ. Eller samkjøring. Det er rimelig mange ting du kan gjere for å greie deg uten bil.

Som sagt - enkelte trenger det, men veldig mange trur dei trenger den; psykologisk avhengighet til bilen.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Tja, den oprinnelige tanken synes jeg er god, for det er, som Slashdot sier, svært mye unødvendig bilkjøring i Norge idag. Men ved nærmere ettertanke vil man jo finne at dette ikke er helt gjennomførbart.

Jeg tror ikke det vil fungere, rett og slett, å sette en øvre grense på 1 bil per husstand, men jeg liker ideen. Jeg liker prinsippet om å begrense bilkjøringa (les: jeg ønsker ikke at folk som er avhengig av bil ikke skal få bruke bil).

Jeg tror det er riktig å sette fokus på dette, men dette forslaget er ikke gjennomførbart. Men om vi får se mer fokus på dette i politikken, kan det føre til endrede holdninger i forhold til dette, og som sagt, svært mange bruker bil unødig.

Mange har mulighet til å gå, sykle eller benytte seg av offentlig transport, og de bør gjør det. Men tilbudet bør og bli bedre, og feks her i Trondheim har vi gått i feil retning ved å øke prisen på buss og trikk, det motsatte må til.

Men de som bor i distriktene, eller av andre muligheter er avhengig av å ha bil, de må naturligvis få ha den bilen de trenger.

Og bare for å understreke dette, til de som klager på Kristin Halvorsen og sier hun har gått mer og mer mot høyre, dette er et forslag fra SVs lokallag i Asker og har fint lite med Kristin Halvorsen å gjøre.

(Jeg er forsåvidt enig i det at hun desverre går mot høyre, eller sentrum da, men dette er en annen sak).
Sist endret av Cheroxx; 11. desember 2009 kl. 20:44. Grunn: Småpirk og siste avsnitt ble lagt til
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da er i svært mange tilfeller sykkel et fornuftig alternativ. Eller samkjøring. Det er rimelig mange ting du kan gjere for å greie deg uten bil.

Som sagt - enkelte trenger det, men veldig mange trur dei trenger den; psykologisk avhengighet til bilen.
Vis hele sitatet...
Alt er lettere om man bor alene eller ikke har barn.
Det er når man har stiftet familie man får problemer med å kutte bilen.
Gikk litt kjapt i forrige innlegg der.. det jeg kanskje egentlig mener å si/spørre om er hvorfor SV alltid er tidlig ute med å foreslå at Asker, Bærum og Oslo (vest) skal punge ut eller få svi, når det er snakk politikk vedrørende vei og trafikk. Synes ofte det virker som SV er litt bitre på denne delen av landet og vil at disse kommunene skal betale mer og ha mer restriksjoner enn andre deler av landet.
slik jeg ser problemet er det at du er avhengig av andre for å komme deg plasser.
Hvis du har valget mellom å stå ute å fryse å vente på bussen eller å ha en bil slik
at du kommer dit du vil når du vil det vil jeg si valget er enkelt.
Sitat av fomox Vis innlegg
slik jeg ser problemet er det at du er avhengig av andre for å komme deg plasser.
Hvis du har valget mellom å stå ute å fryse å vente på bussen eller å ha en bil slik
at du kommer dit du vil når du vil det vil jeg si valget er enkelt.
Vis hele sitatet...
En annen ting er at vi i Norge bor ganske spredd og ikke er så mange innbyggere, det gjør at det er forholdsvis dyrt å både bygge og drifte ett skikkelig kollektiv tilbud. Men dette er vel konsekvensen av å ha en distriktspolitikk. Er vel egentlig bare Norge som tar seg råd til dette i den vestlige verden. Om man fjernet alle tilskudd til distriktene og stimulerte til flytting til by kunne man fått en gevinst av både bedre kollektiv transport og bedre miljø.
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Gikk litt kjapt i forrige innlegg der.. det jeg kanskje egentlig mener å si/spørre om er hvorfor SV alltid er tidlig ute med å foreslå at Asker, Bærum og Oslo (vest) skal punge ut eller få svi, når det er snakk politikk vedrørende vei og trafikk. Synes ofte det virker som SV er litt bitre på denne delen av landet og vil at disse kommunene skal betale mer og ha mer restriksjoner enn andre deler av landet.
Vis hele sitatet...
Dette er jo de folkevalgte politikerne i Asker kommune. Mener du at de har et voldsomt selvhat? Eller har du noen andre konkrete eksempler å komme med?
F.eks Oslopakke 3 ved leder Erlend Helle (SV) - den ekstra bomringen ved Lysaker. Har jo ikke ektra bomring på vei inn fra andre siden.

Voldsomt selvhat? Har en oppfatning av at SV generelt har en del restriktive og avgiftsrelaterte (lov)forslag rundt dette med vei og trafikk som tas ut på innbyggerne i Asker, Bærum og Oslo vest.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Voldsomt selvhat? Har en oppfatning av at SV generelt har en del restriktive og avgiftsrelaterte (lov)forslag rundt dette med vei og trafikk som tas ut på innbyggerne i Asker, Bærum og Oslo vest.
Vis hele sitatet...
Muligens fordi det er et av relativt få sammenhengande urbane områder vi har i norge, samt at folk har jamt over god råd der. Det fører til et familier har råd til å ha to biler per husstand, ha villa på 180m^2 som dei fyrer med olje til 28°C innendørs om vinteren.

Ja, eg setter det på spissen, men det er faktisk ikkje ei heilt ufornuftig gruppe å gå etter når det kjem til utslepp IMHO.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av fomox Vis innlegg
slik jeg ser problemet er det at du er avhengig av andre for å komme deg plasser.
Hvis du har valget mellom å stå ute å fryse å vente på bussen eller å ha en bil slik
at du kommer dit du vil når du vil det vil jeg si valget er enkelt.
Vis hele sitatet...
Det er da man bør tenke noe sånt som "er min egen komfort verdt å kanskje ødelegge klodens fremtid for?"
Greit, en håndfull bilturer kommer ikke til å apokalypsere verden med det første men alle monner drar. Dessuten kan man se på en gå-/sykkeltur som noe mer enn bare miljøvennlig; man holder beina i aktivitet, man sparer penger og man får startet dagen med en god dose frisk luft.

Jeg er dog enig i at dette forslaget kanskje er litt vel langt ute. Det er andre steder man kan begynne, som for eksempel å øke avgiftene på fossilt brennstoff og øremerke pengene til tiltak som virkelig kan stramme inn forurensingen. For vi er vel villige til å betale for luksusen?
Første stedet man kan begynne er å fortette bosetningen. Vi kan ikke fortsette med at folk bor langt i gokk og er "avhengig" av bil for å kjøre ungene til barnehagen og så til jobb 10 mil i motsatt retning. Om folk flest hadde bodd noe tettere så kunne de fleste hatt barnehage i nærmiljøet og gode kollektivforbindelser og sykkelveier/sykkelfelt, og kanskje til og med tilgang til en bil-pool de gangene de har reellt behov for bil.
En mulighet er jo selvfølgelig behovbasert ekstraavgift på biler utover den første. Enkelte steder vil det være urimelig å kreve at husstanden bare skal ha én bil, mens andre steder hadde det vært null problem å ta buss.

En annen ting som kunne hjulpet på utslipp i forbindelse med bilkjøring i byen er effektivisering av lyskryss. Jeg ser stadig lyskryss hvor programmereren ikke har tenkt seg ordentlig om, noe som fører til at folk står unødvendig lenge og ofte på rødt lys. Noen steder er det faste sykluser som ikke tar hensyn til trafikken, og andre steder er det logiske feil i krysset som gjør at du har rødt helt uten grunn. Det kunne vært interessant å måle trafikken ved et slik kryss og se hvor mye utslipp man kunne forhindret ved forbedret programmering.
Sist endret av Provo; 12. desember 2009 kl. 07:55.
Sitat av Provo Vis innlegg
En annen ting som kunne hjulpet på utslipp i forbindelse med bilkjøring i byen er effektivisering av lyskryss. Jeg ser stadig lyskryss hvor programmereren ikke har tenkt seg ordentlig om, noe som fører til at folk står unødvendig lenge og ofte på rødt lys. Noen steder er det faste sykluser som ikke tar hensyn til trafikken, og andre steder er det logiske feil i krysset som gjør at du har rødt helt uten grunn. Det kunne vært interessant å måle trafikken ved et slik kryss og se hvor mye utslipp man kunne forhindret ved forbedret programmering.
Vis hele sitatet...
Enig med deg her. Enkelte steder blir vel kryssa bygd slik at de skal være ueffektive, netopp for å få folk til å kjøre andre veier/bruke andre transportmidler. Utrolig, men sant. Vi har jo spesielt Carl Berner krysset. Den rundkjøringa der må jo være verdens mest idiotiske.
Hvorfor ikke kutte alle idiotiske avgifter på nye biler og på biler som bruker alternativt drivstoff. (alle varianter inkludert i en pakke) Det er ikke sikkert så mange familier trenger 2 store bensin slukere for å komme seg på jobb. Kan hende 2 toyota prius for eksempel kan duge. Og mange steder er vel El bil også en god løsning? Da blir det mindre forurensing og folk kan leve omtrent det livet de lever i dag (om de husker å plugge i stikkontakten). Om jeg noen gang finner på å kjøpe meg bil i dette landet så kommer jeg til å kjøpe meg Elbil. Men for tiden har jeg scooter og det holder plenty for meg til å komme meg til og fra jobb selv i snøstorm for buss haha 2 om dag i min retning.
Sitat av creavator Vis innlegg
Hvorfor ikke kutte alle idiotiske avgifter på nye biler og på biler som bruker alternativt drivstoff. (alle varianter inkludert i en pakke) Det er ikke sikkert så mange familier trenger 2 store bensin slukere for å komme seg på jobb. Kan hende 2 toyota prius for eksempel kan duge. Og mange steder er vel El bil også en god løsning? Da blir det mindre forurensing og folk kan leve omtrent det livet de lever i dag (om de husker å plugge i stikkontakten). Om jeg noen gang finner på å kjøpe meg bil i dette landet så kommer jeg til å kjøpe meg Elbil. Men for tiden har jeg scooter og det holder plenty for meg til å komme meg til og fra jobb selv i snøstorm for buss haha 2 om dag i min retning.
Vis hele sitatet...
Vel, du må huske på at vi også har en mangel på energi. Dvs går alle over til biodrivstoff/el så vil vi også slite med å produsere dette. Greit nok at enkelte motorer er mer effektive enn andre, men når vi fremdeles har en masse kullkraftverk i Europa så vil dette også forurense ganske mye.

Det er også verdt å merke seg hvordan den Norske regjeringa straffer bilprodusenter som produserer mer effektive motorer med den idiotiske HK avgifta.
Sist endret av legalize_it; 12. desember 2009 kl. 14:19.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel, du må huske på at vi også har en mangel på energi. Dvs går alle over til biodrivstoff/el så vil vi også slite med å produsere dette. Greit nok at enkelte motorer er mer effektive enn andre, men når vi fremdeles har en masse kullkraftverk i Europa så vil dette også forurense ganske mye.
Vis hele sitatet...
I en annen tråd påpekes det at elbiler er mindre forurensende enn bensinbiler selv om man skulle hentet energien fra kullkraftverk.

Sitat av legalize_it
Det er også verdt å merke seg hvordan den Norske regjeringa straffer bilprodusenter som produserer mer effektive motorer med den idiotiske HK avgifta.
Vis hele sitatet...
Skal du klage på avgifter så må du i det minste ha fakta i orden. En motors hestekrefter er målet på hvor mye energi den kan omsette per sekund, gjerne nedskrevet som et maksimumtall. Dette har ingenting med motorens effektivitet eller virkningsgrad å gjøre.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Alt er lettere om man bor alene eller ikke har barn.
Det er når man har stiftet familie man får problemer med å kutte bilen.
Vis hele sitatet...
Tja, for å ta et personlig eksempel så har jeg mann og barn og vi klarer oss Fint uten bil i det hele tatt og vi bor ute på landet(nesten bare en buss i timen). For noen år siden bestemte vi oss om at vi ikke brukte bilen nok til å forsvare utgiftene, så vi solgte den.
Den første måneden var helt jævlig, måtte opp en time tidligere for å gjøre ungene klar for barnehage og skole. Men vi klarte oss, vi ble vant til det og nå er det Ingen problem å gjøre mathandelen i byn selv om vi må skifte buss to ganger og opp en bakke.
Selfølgelig er det lettere når man har bil, men trenger man virkelig to? Da skal man mye frem å tilbake altså.


Ja, det er slit når man har barn, men hvis man vil så kan man.


editleif
Sist endret av Lilla; 12. desember 2009 kl. 16:33.
[quote=Lilla;1575799]Tja, for å ta et personlig eksempel så har jeg mann og barn og vi klarer oss Fint uten bil i det hele tatt og vi bor ute på landet(nesten bare en buss i timen). For noen år siden bestemte vi oss om at vi ikke brukte bilen nok til å forsvare utgiftene, så vi solgte den.
Den første måneden var helt jævlig, måtte opp en time tidligere for å gjøre ungene klar for barnehage og skole. Men vi klarte oss, vi ble vant til det og nå er det Ingen problem å gjøre mathandelen i byn selv om vi må skifte buss to ganger og opp en bakke.
Selfølgelig er det lettere når man har bil, men trenger man virkelig to? Da skal man mye frem å tilbake altså.


Ja, det er slit når man har barn, men hvis man vil så kan man.

Ja dette var jo flott! Kan man tillate seg å spør om arbeidstid og type jobb for begge 2 ?
Sitat av Provo Vis innlegg
I en annen tråd påpekes det at elbiler er mindre forurensende enn bensinbiler selv om man skulle hentet energien fra kullkraftverk.
Vis hele sitatet...
Den tråden skulle jeg gjerne ha sett, med kilder.

Skal du klage på avgifter så må du i det minste ha fakta i orden. En motors hestekrefter er målet på hvor mye energi den kan omsette per sekund, gjerne nedskrevet som et maksimumtall. Dette har ingenting med motorens effektivitet eller virkningsgrad å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så du mener virkelig at en 5 liters V8 fra 80 tallet med 150hk og en 2 liter idag med like mange HK er like effektive når det gjelder utslipp å forbruk? Jaja...
Sist endret av legalize_it; 12. desember 2009 kl. 16:50.
[quote=Brulte;1575807]
Sitat av Lilla Vis innlegg
Tja, for å ta et personlig eksempel så har jeg mann og barn og vi klarer oss Fint uten bil i det hele tatt og vi bor ute på landet(nesten bare en buss i timen). For noen år siden bestemte vi oss om at vi ikke brukte bilen nok til å forsvare utgiftene, så vi solgte den.
Den første måneden var helt jævlig, måtte opp en time tidligere for å gjøre ungene klar for barnehage og skole. Men vi klarte oss, vi ble vant til det og nå er det Ingen problem å gjøre mathandelen i byn selv om vi må skifte buss to ganger og opp en bakke.
Selfølgelig er det lettere når man har bil, men trenger man virkelig to? Da skal man mye frem å tilbake altså.


Ja, det er slit når man har barn, men hvis man vil så kan man.

Ja dette var jo flott! Kan man tillate seg å spør om arbeidstid og type jobb for begge 2 ?
Vis hele sitatet...
Jeg studerer og mannen jobber i england og er ikke hjemme i ukedagene. Jeg drar barna opp, får de dit de skal, busser videre til skolen som er ferdig halv fire, henter barna og er hjemme igjen litt etter fem som oftest.
Når jeg skrev det sån hørtes det mye lettere ut en det egentlig er, så jeg føler at jeg burde si at det krever mye innsatts for at alt skal gå på gli. Spesielt de dagene når unger eller busser slår seg vrang, og at det er mange ganger jeg puster i bakken og spør meg selv om det er verdt slitet.
Men når jeg ser på mine søte små tullinger så blir svaret krystallklart.
[quote=Lilla;1575817]
Sitat av Brulte Vis innlegg

Jeg studerer og mannen jobber i england og er ikke hjemme i ukedagene. Jeg drar barna opp, får de dit de skal, busser videre til skolen som er ferdig halv fire, henter barna og er hjemme igjen litt etter fem som oftest.
Når jeg skrev det sån hørtes det mye lettere ut en det egentlig er, så jeg føler at jeg burde si at det krever mye innsatts for at alt skal gå på gli. Spesielt de dagene når unger eller busser slår seg vrang, og at det er mange ganger jeg puster i bakken og spør meg selv om det er verdt slitet.
Men når jeg ser på mine søte små tullinger så blir svaret krystallklart.
Vis hele sitatet...

Forstår at dette er mulig når man ikke lever ett A4 liv.
Ellers tror jeg det kunne vært en del vanskeligere.
Ja, det skal jeg gå med på. Men det jeg mener er at det finnes alltid andre løsninger en to biler, det er ikke bare ditt barn som skal til den skolen eller barnehage, det er ikke bare du som skal på jobb. Jeg er ikke i mot å ha en bil, men hvis man har et A4 liv så burde det gå an å klare seg med nettopp en bil.
Sitat av Lilla Vis innlegg
Ja, det skal jeg gå med på. Men det jeg mener er at det finnes alltid andre løsninger en to biler, det er ikke bare ditt barn som skal til den skolen eller barnehage, det er ikke bare du som skal på jobb. Jeg er ikke i mot å ha en bil, men hvis man har et A4 liv så burde det gå an å klare seg med nettopp en bil.
Vis hele sitatet...
Skal ikke påstå noe mer utover det jeg har skrevet tidligere. En ting er sikkert, mange flere kunne drevet samkjøring. Det er også mange ungdommer som kjører bare på tull. Det hadde kanskje vært fornuftig å satt de miljøene under lupa også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den tråden skulle jeg gjerne ha sett, med kilder.
Vis hele sitatet...
Det er veldig enkelt - forbrenningsmotorer har virkningsgrad på opp mot 45% under optimale forhold - eller 10-15-20% under vanlige driftsforhold i en bil. Et varmekraftverk som brenner kull og leverer fjernvarme til en by kan nå 80-90% virkningsgrad. I tillegg har el-bilen rimelig god virkningsgrad. Nettoresultatet blir at det blir meir miljøvennlig per kWh brukt effekt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så du mener virkelig at en 5 liters V8 fra 80 tallet med 150hk og en 2 liter idag med like mange HK er like effektive når det gjelder utslipp å forbruk? Jaja...
Vis hele sitatet...
Er det relevant? Poenget er at en motor med 150hk nødvendigvis MÅ bruke meir enn en på 75hk. Det er elementær fysikk - og hestekreftavgifta er et incentiv til å kjøpe biler med mindre motorer, som dermed - gitt av fuckings elementær fysikk - bruker mindre drivstoff.

I tillegg har en volumavgift, som forsterker effekten ytterligere - forurensing koster.
[quote=slashdot;1575842]Det er veldig enkelt - forbrenningsmotorer har virkningsgrad på opp mot 45% under optimale forhold - eller 10-15-20% under vanlige driftsforhold i en bil. Et varmekraftverk som brenner kull og leverer fjernvarme til en by kan nå 80-90% virkningsgrad. I tillegg har el-bilen rimelig god virkningsgrad. Nettoresultatet blir at det blir meir miljøvennlig per kWh brukt effekt.

Er dette ny eller gammel kunnskap?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den tråden skulle jeg gjerne ha sett, med kilder.
Vis hele sitatet...
http://freakforum.nu/forum/showthrea...101691&page=14

Det begynner der, på side 14. Kilde på virkningsgraden til kullkraftverk og elbiler sitter jeg ikke på akkurat nå, ei heller har jeg tid til å finne noen akkurat nå, men det klarer du sikkert å finne selv hvis du skulle være interessert.

Jeg kunne kommentert resten av posten din, men slashdot har akkurat nevnt de samme poengene som jeg hadde kommet til å gjort.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er veldig enkelt - forbrenningsmotorer har virkningsgrad på opp mot 45% under optimale forhold - eller 10-15-20% under vanlige driftsforhold i en bil. Et varmekraftverk som brenner kull og leverer fjernvarme til en by kan nå 80-90% virkningsgrad. I tillegg har el-bilen rimelig god virkningsgrad. Nettoresultatet blir at det blir meir miljøvennlig per kWh brukt effekt.
Vis hele sitatet...
Her glemmer du effektiviteten på strømnettet som er på 20-30%. Og fjernvarme. Finnes det på alle kullkraftverk? Nei. Glem heller ikke all den andre dritten kull slipper ut. Bensin og diesel er mye renere.
Jeg foreslår at du stikker til kina å spør de om de trives med kullkraftverka. Det spretter opp nye for hver dag, og de som bor rundt kveles...

Er det relevant? Poenget er at en motor med 150hk nødvendigvis MÅ bruke meir enn en på 75hk. Det er elementær fysikk - og hestekreftavgifta er et incentiv til å kjøpe biler med mindre motorer, som dermed - gitt av fuckings elementær fysikk - bruker mindre drivstoff.

I tillegg har en volumavgift, som forsterker effekten ytterligere - forurensing koster.
Vis hele sitatet...
Ja det er relevant at man straffes med noen 1000 for å ha en mer effektiv bil enn naboen. La oss si du får to biler som slipper ut 180g co2 per km. Og har et volum på 2L Da vil den bilen med 5hk mer bli straffet med 6-7 tusen til i avgift. Ikke mye, men hvilken bil tror en bilimportør vil ta inn i landet?
Co2avgiften alene vil være et incentiv til å kjøpe mindre biler..

Og til din informasjon, så er volumavgiften borte...
Sist endret av legalize_it; 12. desember 2009 kl. 17:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Her glemmer du effektiviteten på strømnettet som er på 20-30%.
Vis hele sitatet...
Gi deg. Effektiviteten er mellom 90 og 98% avhengig av når på døgnet du måler. Paradoksalt nok kan elbiler få ned tapet også, fordi det kan føre til jamnare last: du kan lade bilen om natta, når tapet er minimalt (lavere temperatur, lavere tsrøm i ledningene), og du kan lade ut på dagtid, og dermed jamne ut strømmen i overføringsnettet.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og fjernvarme. Finnes det på alle kullkraftverk? Nei. Glem heller ikke all den andre dritten kull slipper ut. Bensin og diesel er mye renere.
Vis hele sitatet...
Fjernvarme kan byggast ut i mange tilfeller.

Og å vaske ut svovel og tungmetaller fra kullkraftverk er da trivielt; det er snakk om gass-scrubbere: eksisterande, og relativt billig teknologi.

I tillegg er CO2-fangst på ei kilde langt enklere enn CO2-fangst på 10000 forskjellige biler - så om ein vel å sjå på mogelegheitene for CO2-fangst så er også kullkraft langt å foretrekke over biler.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg foreslår at du stikker til kina å spør de om de trives med kullkraftverka. Det spretter opp nye for hver dag, og de som bor rundt kveles...
Vis hele sitatet...
Ja, fordi dei kutter kostnader der dei kan. Å sammenligne kinesiske kullkraftverk med et moderne europeisk er ikkje spesielt fair, ei heller relevant. Det blir omtrent som å hevde at biler ikkje er brukbart, fordi du ser på mr. Benz sin 1898-modell.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja det er relevant at man straffes med noen 1000 for å ha en mer effektiv bil enn naboen. La oss si du får to biler som slipper ut 180g co2 per km.
Vis hele sitatet...
Problemet er at mengda CO2 øker med effekten, rimelig lineært. Det er kanskje ti-femten prosent å gå på i effektivitet mellom ulike bilmotorer, men skal vi la såpass marginale forskjeller bestemme avgiftspolitikken vår? Formålet er å gi folk et incentiv til å kjøpe biler med lavere effekt og lavere volum - som UTEN UNNTAK har lavere CO2-utslipp. Sammenligner du to likeverdige motorer på samme stadium i utviklinga vil ubønnhørlig den med lavere effekt ha lavere CO2-utslipp. At du velger å sammenligne ny og gammel teknologi får stå for di regning.

Du argumenterer ikkje, du oppsummerer meininga di og prøver å rasjonalisere det.

Sitat av Brulte Vis innlegg
Er dette ny eller gammel kunnskap?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Carnot_cycle

Roughly 200 år gammel kunnskap.
Sist endret av vidarlo; 12. desember 2009 kl. 18:00.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Her glemmer du effektiviteten på strømnettet som er på 20-30%. Og fjernvarme. Finnes det på alle kullkraftverk? Nei. Glem heller ikke all den andre dritten kull slipper ut. Bensin og diesel er mye renere.
Jeg foreslår at du stikker til kina å spør de om de trives med kullkraftverka. Det spretter opp nye for hver dag, og de som bor rundt kveles...
Vis hele sitatet...
Og du glemmer at bensin ikke fremstilles på bensinstasjonene. Råolje pumpes opp, oljen fraktes mange mil med dieseldrevne tankskip, deretter gjennomgår den en energikrevende foredlingsprosess, for så igjen å fraktes mange mil med dieseldrevne tankbiler.

"Den andre dritten kull slipper ut" er nettopp den forurensningen vi snakker om. Forurensningen ved å kjøre bensinbil er større enn forurensningen ved å kjøre elbil selv om man skulle hente energien fra kullkraftverk. Det betyr ikke at det er helt ok å bruke kullkraftverk, eller at kullkraftverk ikke forurenser, men at elbil er uansett mer miljøvennlig enn bensin- og dieselbiler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Og du glemmer at bensin ikke fremstilles på bensinstasjonene. Råolje pumpes opp, oljen fraktes mange mil med dieseldrevne tankskip, deretter gjennomgår den en energikrevende foredlingsprosess, for så igjen å fraktes mange mil med dieseldrevne tankbiler.
Vis hele sitatet...
For å utdjupe det - en rigg har et elektrisitetsforbruk som ville få det til å gå kaldt nedover ryggen på dei fleste - gjerne 50-200MW avhengig av kva oppgaver riggen har.

Og eit raffeneri? Tja, samla bruk ifølge ptil er om lag 2.6TWh elektrisitet (2006-tal), av totalforbruk i oljesektoren på (hold deg fast!) 57TWh. Den årlege produksjonen av elektrisk kraft er noko slikt som 119TWh.

Det seier litt om kor gigantisk forbruk av energi oljesektoren har.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å utdjupe det - en rigg har et elektrisitetsforbruk som ville få det til å gå kaldt nedover ryggen på dei fleste - gjerne 50-200MW avhengig av kva oppgaver riggen har.

Og eit raffeneri? Tja, samla bruk ifølge ptil er om lag 2.6TWh elektrisitet (2006-tal), av totalforbruk i oljesektoren på (hold deg fast!) 57TWh. Den årlege produksjonen av elektrisk kraft er noko slikt som 119TWh.

Det seier litt om kor gigantisk forbruk av energi oljesektoren har.
Vis hele sitatet...
Hele greia koker ned til hva det koster pr enhet for strømmen. Hvis kombinasjonen kull/strøm er billigst så er det rart man ikke har laget biler for lenge siden som går på strøm. Kan godt være kull/strøm er det mest effektive, men det betyr kanskje ikke at det er billigere. Det er egentlig prisen pr enhet som vil avgjøre hva vi vil putte på tanken. I vesle Norge kommet det nok til å bli mer el-biler etter som myndighetene sikkert bare skrur opp avgiftene på fossilt brennstoff for å subsidiere strøm fra kull og fornybare kilder!
Tanken er i og for seg veldig god, men dessverre ikke praktisk gjennomførbar. Men vi bruker for mye privatbil etter min mening. Spesielt i byer, hvor det er et godt kollektivsystem er enkelte utrolig late og bruker bil bare de skal fem minutter unna hjemmet.