Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6394
Jeg går 2. året på vgs. Har som mange andre en shitload med fravær.

Jeg lurte på om det går ann å faktisk gå til fastlegen, prate med han, si at jeg har slitt mye med depresjoner og at det er grunnen til at jeg ikke har vært så forferdelig mye på skolen. Altså, jeg har 18 dager og 6 timer.

Det jeg håper på å oppnå med dette er å evt. få ei erklæring på at jeg har hatt depresjoner osv. og at kontaktlærern min kan fjerne mesteparten av fraværet, ettersom at jeg kan få slettet fraværet mitt hvis jeg har en eller annen sykdom.

Nå har det seg slik at jeg overhodet ikke har noen som helst form for depresjoner. Vil bare få vekk litt fravær.

Men vil dette fungere?

La oss si at dette går, men jeg får ikke fjernet fraværet mitt. Kan jeg da ta med erklæringa til en evt. arbeidsgiver?


Mvh Sativainca
Det kan fungere, men forbered deg på mange tmer med psykologer og timer på sykehus D:
Så jeg kan altså ikke si at dette har gått over nå? at det var noe jeg måtte ordne opp i selv?
Vet ikke helt, men antar at du vil testes litt.
Tviler på at legen går med på dette. Hvorfor har du ikke tatt kontakt før hvis du har så store depressive problemer at du ikke orker å gå på skolen? Du må ha planlagt historien godt, og han kommer garantert til å sende deg til psykolog for å få ordnet opp, selv om du sier at "du har ordnet opp i det selv.." Meen, kan jo være verdt er forsøk? Hvor mye er man villig til å gjøre for å bli kvitt litt fravær?
Hvorfor ikke si at du har ordnet det med en psykolog, og at du ikke vil snakke om det?
Du må nok være forberedt på å gå andre om igjen hvis du vil snakke med psykolog, i tillegg kan du risikere at de tar kontakt med foreldrene dine hvis det virker som om du har store deprisjoner. (Nei det ville ikke ha vert i mot taushetsplikten).
Hvis skolen kjøper historien og sender deg til en psykolog så tror jeg nok at psykologen ville kjent igjen en ekte depresjon lang vei, så du må være en ekstremt god skuespiller. Psykologer ser hvorvidt du har øyenkontakt hva du gjør med hendene dine, hvordan du prater og hvordan du ordlegger deg. Du må nok gjøre ganske grundig research hvis du skal kunne sno en profesjonell psykolog rundt lillefingeren. Et lite triks er å se ut som om du ikke har sovet på flere dager samt en litt halvåpen munn. Slikt pleier å funke på det meste når du skal fake en psykisk sykdom. Om du ikke har spist på lenge før besøket hos Herr eller Fru Psykolog er det bare en bonus.

Men helt seriøst, er det verdt å skulle dikte opp en sykdom for å få gyldig fravær. Dette må tenkes skikkelig gjennom. Men jeg kan kanskje ikke prate, jeg går jo bare i vgs1 og kanskje vgs2 blir et helvete for meg også? Eg anar ikkje.
Jeg sliter faktisk med depresjoner, tror jeg. Nå vet ikke jeg hva definisjonen på depresjon er. Men det er -mange- ganger at jeg bare har snudd og gått hjem igjen selv om jeg er rett utenfor skoleporten. Fordi jeg er redd, og jeg alltid føler jeg ikke kommer til å klare noe eller få noe ut av dagen uansett. Jeg er alltid redd for hva andre synes om meg. Jeg skjønner ikke helt min egen frykt/depresjon. Jeg har mange gode venner, og jeg har en stor, fin familie som jeg vet støtter meg uansett. Men allikevel så er det på en måte en stemme inni meg som alltid sier "du klarer ikke dette uansett, du trenger ikke prøve engang", og lignende.

Det er vanskelig å forklare, og jeg har ikke egentlig lyst å si så mye om det nå. Men poenget var bare at jeg aldri har gått til noe lege eller noe. Mye på grunn av hva andre kommer til å tro om meg hvis jeg begynner å gå til psykolog. Og litt fordi jeg rett og slett ikke har lyst til å snakke om det. Jeg er nå 18 år og har slitt med dette så og si hele livet. Det jeg prøver å si er bare at det blir for dumt hvis en som deg, som har et bra liv, og ikke er deprimert, skal begynne å lyve om det for din egen del. Ditt fravær er din skyld. Du ødelegger bare "rykte" til de som faktisk er deprimert hos legene.

På den annen side, så kan det jo hende jeg nettopp har gitt deg en idé du kan lyve om. ^^
Er 18 dger og 6 timer så mye?
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Er 18 dger og 6 timer så mye?
Vis hele sitatet...
Ja. 20 dager på et semester er nok til at du blir kastet ut. Ihvertfall på min skole.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Er 18 dger og 6 timer så mye?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hadde 1 dag og 0 timer til jul . (Den ene dagen var jeg i Dublin)

Men å fake depresjon tror jeg vil bli vanskelig, om du faktisk sliter med depresjoner blir situasjonen en helt annen.
Boo, gå til psykolog. De er veldig lette å snakke med og du trenger ikkeå snakke om noe du ikke har lyst til (har god erfaring med psykologer, selv om jeg ikke er deprimert eller har noe psykisk problem. Har bare vert gjennom en del triste ting.)
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg sliter faktisk med depresjoner, tror jeg. Nå vet ikke jeg hva definisjonen på depresjon er. Men det er -mange- ganger at jeg bare har snudd og gått hjem igjen selv om jeg er rett utenfor skoleporten. Fordi jeg er redd, og jeg alltid føler jeg ikke kommer til å klare noe eller få noe ut av dagen uansett. Jeg er alltid redd for hva andre synes om meg. Jeg skjønner ikke helt min egen frykt/depresjon. Jeg har mange gode venner, og jeg har en stor, fin familie som jeg vet støtter meg uansett. Men allikevel så er det på en måte en stemme inni meg som alltid sier "du klarer ikke dette uansett, du trenger ikke prøve engang", og lignende.

Det er vanskelig å forklare, og jeg har ikke egentlig lyst å si så mye om det nå. Men poenget var bare at jeg aldri har gått til noe lege eller noe. Mye på grunn av hva andre kommer til å tro om meg hvis jeg begynner å gå til psykolog. Og litt fordi jeg rett og slett ikke har lyst til å snakke om det. Jeg er nå 18 år og har slitt med dette så og si hele livet. Det jeg prøver å si er bare at det blir for dumt hvis en som deg, som har et bra liv, og ikke er deprimert, skal begynne å lyve om det for din egen del. Ditt fravær er din skyld. Du ødelegger bare "rykte" til de som faktisk er deprimert hos legene.

På den annen side, så kan det jo hende jeg nettopp har gitt deg en idé du kan lyve om. ^^
Vis hele sitatet...
Dra til psykolog. Om du har hatt det hele livet kan det være ganske seriøst... Du vil vel ikke at det skal forverre seg?
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ja. 20 dager på et semester er nok til at du blir kastet ut. Ihvertfall på min skole.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 21 dager og 56 timer ugyldig fravær og har ikke engang blitt tilsnakket .
Tror det skolen din har sagt kun er skremselspropaganda , kan umulig se for meg at diverse videregående skoler rundt om i landet har forskjellige regler ang. fravær .

Correct me I'm wrong .

Btw, legger ved et
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Du må nok være forberedt på å gå andre om igjen hvis du vil snakke med psykolog, i tillegg kan du risikere at de tar kontakt med foreldrene dine hvis det virker som om du har store deprisjoner. (Nei det ville ikke ha vert i mot taushetsplikten).
Vis hele sitatet...
fra om med 16 år i norge kan du gå til legen uten at foreldrene dine skal kunne få vite om det om legen tar kontakt med foreldrene dine uten ditt samtykke bryter han loven han jobber under
hvis du har store psykologiske porblemer så er det opp til psykologen å bedømme hvor vidt det er grund til å kontakte barnevernet/politiet/foreldre eller andre lignende autoriteter.
altså, JEG har ingen problemer whatsoever..
Skjønner dere som sier at dere har problemer og at jeg krenker dere ved å gå til legen å fake en historie.
Men har et ganske stort behov for å få vekk fraværet. Jeg aner ikke om 18 dager og 6 timer er mye, men de fleste jeg har prata med her på skolen sier i værtfall at det er ganske mye.

Planen er jo å gå ut i lære til høsten. Får jeg lærlingplass med dette fraværet? Kan jo nevnes at jeg går IKT-servicefag VG2, og er villig til å ta lærlingtida utenbys.

Mvh Sativainca
Sist endret av Sativainca; 16. februar 2009 kl. 15:11.
"Mye" er jo ganske relativt, jeg hadde ganske så nøyaktig 5 ganger antallet du har minus noen timer, og fikk God på vitnemålet. Men siden du går yrkesfag har det vel litt mer å si.

Du kan prøve deg med søvnproblemer, søvnapne eller noe liknende. Mener å ha hørt at noen på videregående greide å få vekk 14 dager på det. Men du må huske på at sånne ting følger med deg resten av livet hvis du lyver på deg det.
Om du har så mye fravær så kansje du sliter med noe uten å innse det selv ... Lykke til med å lure menneskene rundt deg
Ved kronisk sykdom kan du få fjernet toppen 14 dager fravær i løpet av ett skoleår, om du har legeattest. Depresjon er ikke kronisk sykdom.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Ved kronisk sykdom kan du få fjernet toppen 14 dager fravær i løpet av ett skoleår, om du har legeattest. Depresjon er ikke kronisk sykdom.
Vis hele sitatet...
Depresjon kommer i mange varianter. "En egen tilstand kalles dystymi og er karakterisert ved et mer kronisk forløp over flere år." ( Link.) Så der finnes tilfeller der depresjon blir karakterisert som kronisk. Dystymi og dobbel depresjon
Sist endret av pidget; 16. februar 2009 kl. 16:34. Grunn: leif
Til dere som sier at jeg må ikke lure folk rundt meg osv:
Det er ikke det jeg spør om. Hold det for dere selv, evt start en egen tråd.

Tilbake til topic!
Ang. søvnproblemer (det kan jo også gå?), hvordan går jeg fram når jeg skal prate med legen?
Det blir vel noe sånn som at jeg rett og slett ikke får sove om natta, og at når jeg først sovner er klokka som regel
3-4 om natta og da blir jeg naturligvis veldig uopplagt og trøtt på skolen. Også kan jeg vel si at jeg klarer meg ikke med 2-3 timers søvn om natta. Dette har ført til at jeg rett og slett er så søvnig at jeg ikke har hatt mulighet å delta eller møte opp på skolen.

Noen som virkelig HAR søvnproblemer som har denne erfaringen? Altså, samtaler med legen osv..

Mvh Sativainca
Bare ren gjettning, men du vil få beskjed om å kjøpe sovetabletter
Men endring av fravær er ikke et alternativ?

Mvh Sativainca
Ikke for å hijacke tråden til Sativainca her, men har også et spørsmål angående fjerning av fravær:

Har vært syk siden like før jul og til dags dato, er fortsatt ikke frisk. Har fått forskjellige diagnoser og medisiner, men har ikke blitt noe bedre. Gikk inntil idag på en antibiotikakur mot klamydialungebetennelse, men fikk idag høre at jeg muligens har mononukleose (kyssesyke). Har grunnet dette fått noen dager fravær (6-7). Er det noen mulighet for å få strøket dette, da sykdommen har blitt unødvendig langt grunnet feil diagnose av legene? Må sykdommen være definert som kronisk sykdom? Det virker isåfall merkelig.
Sist endret av Berkowitz; 16. februar 2009 kl. 17:48.
Du kan få fjernet 14 dager fravær, men da må du ha attest fra psykiater
og hvordan får jeg denne fantastiske attesten? konkrete svar plx!

Mvh Eirik Hundstad
Hva med å lese litt om forskjellige sykdommer og symptomer?

Google
Lommelegen
Wikipedia
Sitat av Berkowitz Vis innlegg
Ikke for å hijacke tråden til Sativainca her, men har også et spørsmål angående fjerning av fravær:

Har vært syk siden like før jul og til dags dato, er fortsatt ikke frisk. Har fått forskjellige diagnoser og medisiner, men har ikke blitt noe bedre. Gikk inntil idag på en antibiotikakur mot klamydialungebetennelse, men fikk idag høre at jeg muligens har mononukleose (kyssesyke). Har grunnet dette fått noen dager fravær (6-7). Er det noen mulighet for å få strøket dette, da sykdommen har blitt unødvendig langt grunnet feil diagnose av legene? Må sykdommen være definert som kronisk sykdom? Det virker isåfall merkelig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du vil få fjernet dette, men om du har gyldig fravær, er det ikke verre å informere eventuelle arbeidsgivere/skoler som du søker til om hva som har skjedd. Det er jo enn grunn til at det er noe som heter gyldig/ugyldig fravær.

Jeg har selv hatt mye fravær nå før jul pga depresjon. Derfor fikk venner av meg sendt meg til helsesøster som videre sendte meg til psykolog. Jeg gikk ett par ganger og tok tester og blodprøver osv. Dette ble det ikke ført fravær på siden det var psykologen som sendte meg, og psykolog er et tilbud fra skolen.

Jeg tror ikke du vil få fraværet ditt fjernet, men selv om det er ugyldig, kan du bare forklare hva grunnen til my fravær var til din eventuelle arbeidsgiver. Men da må han selfølgelig se at dette er blitt forbedret i ettertid. Hvis ikke er det ikke sikker han er så veldig interressert i deg.
Det er ikke noen faste regler som sier at mye fravær gir deg mindre muligheter. Om det ikke er på grunn av latskap da.
Bit tennene dine sammen og stå opp om morgenen og kjøp innsovningstabletter om du ikke får sove. Det er mitt råd. Klarer du ikke dette har du kanskje behov for terapi.
Sist endret av SaintVitus; 17. februar 2009 kl. 05:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gitchen Vis innlegg
fra om med 16 år i norge kan du gå til legen uten at foreldrene dine skal kunne få vite om det om legen tar kontakt med foreldrene dine uten ditt samtykke bryter han loven han jobber under
Vis hele sitatet...
Selv om dette stemmer, så er det også mange hendelser som kan overstyre denne regelen. Det er faktisk mer riktig å si at en psykolog er lovpålagt til å kontakte foreldrene ved barn under 15år, mens det er mer variabelt etter fylte 16.

En Psykolog kan f.eks. kontakte barnevernet som igjen har myndighet til å overstyre. Ved alvorlige overgrep i familien vil også psykologen være lovpålagt til å kontakte politiet som igjen gir beng i 16års regelen.
Sist endret av ZaiRoX; 17. februar 2009 kl. 13:49.
Sitat av Sativainca Vis innlegg
Til dere som sier at jeg må ikke lure folk rundt meg osv:
Det er ikke det jeg spør om. Hold det for dere selv, evt start en egen tråd.

Tilbake til topic!
Ang. søvnproblemer (det kan jo også gå?), hvordan går jeg fram når jeg skal prate med legen?
Det blir vel noe sånn som at jeg rett og slett ikke får sove om natta, og at når jeg først sovner er klokka som regel
3-4 om natta og da blir jeg naturligvis veldig uopplagt og trøtt på skolen. Også kan jeg vel si at jeg klarer meg ikke med 2-3 timers søvn om natta. Dette har ført til at jeg rett og slett er så søvnig at jeg ikke har hatt mulighet å delta eller møte opp på skolen.

Noen som virkelig HAR søvnproblemer som har denne erfaringen? Altså, samtaler med legen osv..

Mvh Sativainca
Vis hele sitatet...
For min del gikk jeg til legen. Snakket med han også fikk jeg beskjed om å ta Imovane i noen dager for og se om det hjalp, tok også litt ymse blodprøver.

Så bad jeg om legeattest, fikk dette, ga den så til skolen og alt mitt fravær fra jan->feb er gyldig.
Pluss litt som kan komme i fremtiden.

Tror ikke det er noe vanskelig å fake søvnproblem, "døgn an" før du går til legen så er det kanskje i boks. Dialog med klasseforstander er også viktig.
Sitat av pidget Vis innlegg
Depresjon kommer i mange varianter. "En egen tilstand kalles dystymi og er karakterisert ved et mer kronisk forløp over flere år." ( Link.) Så der finnes tilfeller der depresjon blir karakterisert som kronisk. Dystymi og dobbel depresjon
Vis hele sitatet...
jepp depresjoner kan bli karakterisert som kronisk sykdom. slipper selv unna 14dager fravær hvert skoleår pga depresjoner/angst. Men for at legen din skal gi deg legeerklæring på at det er kronisk bør du gjerne ha gått til lege/psykolog over lengre tid for problemene.
Sist endret av mistenkt; 19. februar 2009 kl. 03:33.
Synes det høres rart ut at du kan få fjernet fravær. Har alltid blitt fortalt at fravær er fravær uansett. Klart man kan dokumentere det, men jeg trodde det fortsatt ble stående på vitnemålet. Men, man kan altså få strøket dager?
Poste fullt navn i denne tråden var vel ikke det smarteste du gjorde iallefall...
Akkurat nå er denne tråden #1 treff på google om man søker på navnet ditt.. (og tar bort et navn som er nokså likt)....
Sitat av oifind Vis innlegg
Synes det høres rart ut at du kan få fjernet fravær. Har alltid blitt fortalt at fravær er fravær uansett. Klart man kan dokumentere det, men jeg trodde det fortsatt ble stående på vitnemålet. Men, man kan altså få strøket dager?
Vis hele sitatet...
Ja. I enkelte tilfeller trenger man ikke engang en diagnose for at legen skal skrive ut fraværstrekk, det holder at man er under utredning og dette har foregått lenge og sykdommen gjør at du mister mye av skolen.
Sitat av Sativainca Vis innlegg
Til dere som sier at jeg må ikke lure folk rundt meg osv:
Det er ikke det jeg spør om. Hold det for dere selv, evt start en egen tråd.

Tilbake til topic!
Ang. søvnproblemer (det kan jo også gå?), hvordan går jeg fram når jeg skal prate med legen?
Det blir vel noe sånn som at jeg rett og slett ikke får sove om natta, og at når jeg først sovner er klokka som regel
3-4 om natta og da blir jeg naturligvis veldig uopplagt og trøtt på skolen. Også kan jeg vel si at jeg klarer meg ikke med 2-3 timers søvn om natta. Dette har ført til at jeg rett og slett er så søvnig at jeg ikke har hatt mulighet å delta eller møte opp på skolen.

Noen som virkelig HAR søvnproblemer som har denne erfaringen? Altså, samtaler med legen osv..

Mvh Sativainca
Vis hele sitatet...
Hva mener du, skal du få gyldig fravær på skolen på søvnproblem alene? Du blir ikke trøtt før langt ut på nattestid og går våken hele natta, drar på skolen i transelignende tilstand første halvdel av skoledagen, klarner opp litt etterhvert og sovner på sofaen når du kommer hjem. Du våkner ikke før sent og samme regla gjentar seg. Etterhvert tappes kreftene helt, du blir umotivert, humørsyk, sliten og uoppmerksom. Hukommelse og konsentrasjon svikter. Slik hadde jeg i perioder med mye søvnvansker.

Du kan sikkert dra den med at du sovner ikke før 3, og forsover deg bestandig. Men vet du hva jeg tror blir resultatet av legebesøket ditt da? At du får innsovningstabletter som kan hjelpe deg videre. Hvis det er sånn at du skal simulere søvnproblemer som symptom på depresjon bør du huske at hvert symptom har en bakenforliggende årsak. Hver for seg er de plagsomme men ikke problematisk, flere eller alle symptomene tilsammen kan utgjøre et problem, og i ditt tilfelle trenger du et problem som går utover funksjonsevnen.

Kommer du til psykiater/psykolog da så bør symptomene du velger å bruke ha en god årsak til å kunne danne det negative tankemønsteret som forårsaker nedsatt funksjonsevne hos deg og dermed den graden av depresjon du er ute etter, som kan gi et gyldig fravær. I mine depresjonsperioder kunne jeg skifte mellom å oppleve søvnløse netter med mye negative tanker og irritere meg over bagatellmessige ting som hadde hendt meg nylig, og overdrevent mye søvn.

Du må kanskje gi et eksempel til psykologen og når du gir dette eksemplet er det greit å beherske kroppspråket ditt - et lite inntrykk av avslappet eller snev av glede i blikket eller på kroppen passer ikke med mine opplevelser av depresjoner ihvertfall. Normalt når du snakker om årsakene til psykologien i en deprimert tilstand er du enten ganske likegyldig eller ganske anspent i et jevnt mønster hele tiden, uansett samtaleemne. Du kan sikkert velge mellom å åpne deg selv eller være begrenset, men mitt inntrykk er at alle som sliter med depresjoner har ingen problemer med å prate om plagene sine eller årsak til disse.

Snakker du i et kjør med psykologen og synes gjerne veldig synd på deg selv, klager eller ser ikke annet enn negative eller likegyldige sider av livet tror jeg du er på rett kjøl. Ta eksemplet med sykefraværet ditt. Det plager deg at du har et høyt fravær og skaper bekymringer du kan legge ut for psykologen, men tidvis gir du fullstendig faen også. Så om natta kan du ha kommet på andre tanker og da bekymrer du deg på nytt og gjerne gjenta de bekymringene du la ut for noen minutter siden, å gnåle om de samme tingene er ikke uvanlig for en depressiv periode.

Nå trengte ikke jeg depresjonen alene for å få gyldig fravær, faktisk så var jeg så deprimert at jeg gav blanke i hele fraværsstatistikken også, så jeg vet ikke hvor deprimert du må være for å få gyldig fravær. Mine nåværende hovedplager ville gitt gyldig fravær fra skolen i langt mer enn 14 dager uansett, med tilrettelegging av egenstudie så det bekymrer meg overhodet ikke. Det eneste jeg vet er at de depressive periodene mine på skolen var funksjonelt nedsettende, og tror du skal kunne gi inntrykk av depresjon på det jeg har fortalt her. Og klarer du ikke det kunne jeg ikke gitt mer f.., du må gjerne simulere sykdom for min del, det er faktisk en sykdom eller syndrom i seg selv, men å oppta behandling pågrunn av 18 dagers fravær er forkastelig. De som trenger denne terapien er taperne som må vente i lange tider.

Hadde ennå grunnen vært slippe millitærtjeneste eller fengsel eller noe sånt så (sukk)...
Sist endret av paranoy; 19. februar 2009 kl. 15:26.
En kan vel egentlig ikke "fjerne" fravær uansett? En kan vel bare oppnå at det er "gyldig fravær".
En evt arbeidstaker, vil fortsatt se på "gyldig fravær" som vanlig fravær, da det gyldig eller ei, fortsatt vil gå utover dine evner til å møte opp på arbeid. De velger heller folk med mindre fravær gyldig eller ei, en å ta sjangsen på en med mye fravær. Folk med mye fravær kommer lengre bak i køen i arbeidslivet.
Nå vet jeg ikke hva skolene godtar for å fjerne fravær. Men en ting som jeg kan si er at leger ikke har lov til å skrive ut legeerklæringer med tilbakevirkende kraft. Dette fordi det er umulig for legen å god for at du virkelig har vært syk.
Å fake en depresjon er utrolig vanskelig. Du er nødt til faktisk å vite hvordan en depreimert person snakker tenker, og føler. Dessuten kan du ikke få slettet fravær. Fravær er fravær, uansett grunn. Selv om du brekker 15 bein og må være på sykehus får du fortsatt fravær for de dagene eller ukene du er borte.
Hmm, trenger egentlig å gjøre det samme som deg.
Jeg har sosiale vansker og sliter veldig med å møte opp på skolen, men jeg tror ikke jeg er depprimert..
Sliter ofte med og få sove om jeg ikke er heeelt utslitt, og jeg har stipend på 20 tusen som må betales tilbake anntar jeg, siden stipend må betales tilbake hvis fraværet overskrider 20 dager, og jeg har rundt 24 dager fravær.
Så lurer egentlig på om jeg har noen som helst kjangs å få fjernet noe av fraværet mitt, vet noen?
om du har en kronisk sykdom kan du få fjerna sånn 20 dager av fraværet ditt. også om du går til psykolog. men da kan du risikere att du må utsette eksamen osv da. og jobbe med skole hjemme, etc..
jeg ble knivstukket i høst og har sikkert 30 fraværsdager pga dette. og jeg fikk bare beskjed om att jeg måtte legge ved et skriv om dette da jeg skulle søke lærlingplass. var ikke værre.
Sitat av 1UP Vis innlegg
Å fake en depresjon er utrolig vanskelig. Du er nødt til faktisk å vite hvordan en depreimert person snakker tenker, og føler. Dessuten kan du ikke få slettet fravær. Fravær er fravær, uansett grunn. Selv om du brekker 15 bein og må være på sykehus får du fortsatt fravær for de dagene eller ukene du er borte.
Vis hele sitatet...
Vil legge til noe i det du sier da du har helt rett.
Fravær betyr at du ikke var tilstede timen/dagen.
Men vi har 2 typer fravær:

* Dokumentert fravær
* Udokumentert fravær

Det sier seg selv at dokumentert fravær får du ved å kunne dokumentere grunnen til at du ikke var tilstede. Udokumentert fravær får du når du ikke kan dokumentere fraværet ditt.

Den eneste måten å ikke få dokumentert/udokumentert fravær er hvis du får innkallelse til retten. Da blir det ikke registrert.
Nei, fravær er ikke fravær uansett grunn. Har man en ålreit dialog med kontaktlærer (noe du BØR ha for å få noe som helst tilrettelagt) kan dere komme fram til at om du f.eks. jobber hjemme og leverer på slutten av dagen så du viser at du faktisk har gjort noe den dagen, trenger du ikke få fravær selv om du ikke var på skolen.
Du har ikke sjans. Du får ikke null prosent fravær, det får ikke engang de som har depresjoner. Finn en annen måte å sno deg unna på, det er så ødeleggende for de som trenger ressursene. Ikke gidd å fake depresjon, du har ingenting å vinne på det, og om du mot formodning skulle lykkes, vil du alltid ha dokumenter som følger deg og forteller at du er syk. Ikke alltid like heldig.

Søvnproblemer er litt enklere. Legen vil antakeligvis skrive ut melatonin med engang, og gå over til imovane hvis disse ikke funker. Søvnmangel er heller ikkeno å spøke med, men lettere å fake. Husk å lese mye om sjukdommen du skal fake så du ikke driter deg ut og havner i unåde og blir hivi ut fra skolen. Det med 20dagers-utkastelsen er bare tull. De KAN, men det skal gjerne litt mer til enn 20 dager fravær.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hmm, trenger egentlig å gjøre det samme som deg.
Jeg har sosiale vansker og sliter veldig med å møte opp på skolen, men jeg tror ikke jeg er depprimert..
Sliter ofte med og få sove om jeg ikke er heeelt utslitt, og jeg har stipend på 20 tusen som må betales tilbake anntar jeg, siden stipend må betales tilbake hvis fraværet overskrider 20 dager, og jeg har rundt 24 dager fravær.
Så lurer egentlig på om jeg har noen som helst kjangs å få fjernet noe av fraværet mitt, vet noen?
Vis hele sitatet...
Det er 20 dager per semester. Jeg hadde 30 dager og 50 timer i fjor (VG1) og hadde borteboerstipend, men mistet ikke stipende mitt. I år har det vært full skjerpings rundt fraværet mitt og har 2 dager å 2 timer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjører på med spørsmål angående fravær jeg og Har ikke vært på skolen siden torsdag pga sykdom. Har hatt feber + kasta opp utallige ganger. Problemet er bare det at jeg har en del fravær fra før pga sykdom det også. Tror dere det hjelper hvis jeg går til legen med dette? Altså at fraværet slettes..Har en god tone med fastlegen.
Du får vel gyldig fravær for all dokumenterte tilfeller av fravær - de slettes ikke.

Men selv om du har god tone med fastlegen, finner jeg det bemerkelsesverdig om han/hun skriver sykemeldingsattester for tidligere sykdomsepisoder? Det er vel i første omgang ment for den spesifikke perioden de skriver slike attester til, ikke for episoder som har hendt tidligere.

Unntak kan sikkert forekomme, men jeg tviler på at det gjelder for de "vanlige" sykdomstilfellene..
Er det ikke noe om at hvis man er syk i over 1 uke?..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig gikk jeg VK2 (som er et verdiskapningsår på Service-elektronikk linjen).

Dette førte til 0 timer fravær på vitnemål, selv med 20-30 dager + 140 timer fravær i året.

Uten at jeg visste om det før jeg var ferdig, that is.
Sist endret av AtXbYeA; 12. mars 2009 kl. 09:54.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ja. 20 dager på et semester er nok til at du blir kastet ut. Ihvertfall på min skole.
Vis hele sitatet...
Det kan da umulig være sant, jeg for min del har godt over 60 dager og 200 timer og jeg får da enda gå her.

Men til trådstarter, jeg vil anbefale deg og spør rådgiver om søknad til psykolog/ppt, vet om folk så har fått strøket fravær pga. psykologtimer.