Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1031920
Pga at pæren din ikke lyser i alle rørene, vil lysstyrken på pæren gå ned, noe som resulterer i dårligere sluttresultat. Anbefaler deg å kjøpe en ny pære, koster 500 kr på designbelysning sin hjemmeside: http://www.designbelysning.no/vekstl...r-cfl-e40.html

Et spørsmål, vet du hvor mange kelvin CFL lampen din har? Til blomstring er det lurest å bruke en lampe som har rundt 2500-3000 Kelvin.
Så har jeg endelig bestemt meg for å bli grønn gartner i Norge. Jeg begynner naturligvis med den vakre Cannabis-planten, til glede for meg og mine venner - og til slutt dere på freak som skal få en gjennomført dyrkerapport :-)

Jeg har laget en liten innkjøpsliste som jeg setter pris på om dere med erfaring kan se igjennom. Er det noe som ikke passer helt inn, eller er av for lav kvalitet? Noe som kan gjøres rimeligere uten å tape i form av et verre resultat? Budsjettet for selve innkjøpene vil jeg holde til rundt 5000 – 6000 kr, men jeg kan naturligvis "overtales" dersom jeg kan tjene på det i form av andre goder :-)

Jeg kommer til å dyrke Super Lemon Haze og Jamaican Pearl. Formålet med prosjektet er vel å nyte sjarmen av å dyrke sine egne vakre urter og det å få et svært godt produkt uten å støtte kriminelle miljøer. Ta en titt på listen, jeg setter stor pris på tips.

Dyrkeskap, antall planter, og plantetyper
Jeg skal kjøpe et skap ifra IKEA som er 140 cm bredt, 51 cm dypt og 181 cm høyt. Jeg regner med å få plass til fire planter, to av hver sort, Super Lemon Haze og Jamaican Pearl.

Link til skap:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70215714/

Dyrkelampe
Her har jeg funnet en 400w HPS-lampe. Jeg har lest meg litt opp på at dette ”skal være det beste”, selv om det er mye krangling ute å går på forumene. Ser lampen grei ut? Vil dere anbefale å bruke to lamper, en til selve voksingen og en til blomstringen? Her ser jeg at ledningen må kjøpes utenom.

Link til dyrkelampe, 1300 kr. http://www.cropshop.no/growshop/inde...&products_id=2

Kullfilter og vifte
Siden jeg som de fleste andre ikke kan ha en leilighet som lukter som om Bob Marley var på besøk, skal jeg gå til innkjøp av et kullfilter, og vifte siden selve sirkulasjonen blir viktig. Nedenfor linker jeg til de jeg vurderer å kjøpe. Vennligst kom med kommentarer eller anbefalinger!

Link til Vifte, 550 kr
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=393

Link til kullfilter, 549 kr
(http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=564)

PH-måler og termometer
Jeg har forstått at PH-verdien i jorden er veldig viktig for et godt produkt, så jeg har sett på denne. Ser den grei ut, finnes det noen andre anbefalinger? Ellers går jeg for et billig termometer ifra Clas Ohlson.

Link PH-måler, pris 650 kr. http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=159

Link termometer, pris 50 kr.
http://www.clasohlson.com/no/Termometer/Pr363317000

Så, hvor viktig er næringen tror dere? Jeg vil ha virkelig gode buds, jeg vet naturligvis at det er min første grow, men man vinner ingenting på å sikte lavt Jeg har sett på en kanskje litt ”dyr” næringspakke til 1400 kr, men denne varer jo også ganske lenge regner jeg med. Hvordan synes dere den ser ut?

Link, næringspakke, 1400 kr:
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=231

Det var vel alt, jordblandinger har jeg ikke sett på enda, men der vet jeg at jeg har lest mye bra. Jeg leter også etter en god cannabis-håndbok. Tusen takk om du leste igjennom min tråd. Jeg gleder meg veldig til dette og vil gjøre det gjennomført, så alt av tips setter jeg stor pris på. Naturligvis også ulike leverandører!

Igjen, takk.
Herbman:

Linkene dine funker ikke, men jeg tror jeg fant frem til det du tenkte å bestille. Du lenker til en sirkulasjonsvifte, men burde også ha en kanalvifte og kullfilter. Gode og rimelige kanalvifter finner du i forskjellige størrelser og effekt bl.a hos Clas Ohlson. Kullfilter finner du på cropshop.

HPS-lampen ser fin ut, men du burde bruke en MH-pære under veg-fasen.

Flora-serien er veldig gode produkter. Du finner de imidlertid rimeligere andre steder. Nå har ikke jeg erfaring med de andre produktene i samme pakke, så jeg hadde heller gått for 5-liters dunker med alle tre delene (gro, bloom, micro) i tillegg til ripen. For næring går det mye av, men her må du jo se på hvor lenge du skal holde på. 1 L av alle produktene holder for 4 planter.

Når det gjelder pH tester, så kan du droppe den dyre måleren, og eventuelt gå for pH Test-kit. Jeg har prøvd begge deler og opplevde problemer med meteret. Sistnevnte fungerer alltid.

Ellers ser det greit ut, men jeg er kanskje litt skeptisk til om du får plass til 4 planter i det skapet.

Forøvrig så kan jeg jo opplyse om at Cropshop setter "Cropshop" som avsender på alt de sender ut. Jeg bestilte iallefall "hjem-på-døren" og postmannen som kom å leverte dette ønsket meg lykke til med prosjektet. Cropshop svarer heller ikke på epost som gjelder reklamasjon.

Lykke til!
Sist endret av caperno; 23. oktober 2012 kl. 07:16.
Caperno, tusen takk for svar. Jeg linket også til kullfilter, men ja, linkene var jo ødelagte. Men jeg føler jeg meg litt nærmere et utgangspunkt nå, ja!

Jeg går for en MH-pære under veg-fasen, kan denne kobles i en "vanlig lampe" liksom? Som en annen vanlig lyspære? Kanskje et dumt spørsmål. Ja, jeg går nok for 5 liter av hver så jeg har hamstret litt til fremtidige prosjekt, jeg tror ikke det blir siste plantingen.

Deilig at jeg kan slippe den dyre måleren for noe som fungerer like greit, takk for tips. Ja, okei, de er ikke så veldig diskret altså.

Tusen takk igjen. Har du selv brukt noen bok under dine prosjekt?
Sitat av Herbman Vis innlegg
Jeg går for en MH-pære under veg-fasen, kan denne kobles i en "vanlig lampe" liksom? Som en annen vanlig lyspære?
Vis hele sitatet...
Nei. Du må ha en ballast til pæren.
Pæren bruker også E40-sokkel mens vanlige lyspærer bruker E37, du vil med andre ord ikke klare å skru pæren inn.

MH-pæren bytter du bare med den som finnes i kitet ditt.
Sist endret av moret; 23. oktober 2012 kl. 10:15.
Takk Moret, ja, det følger jo med ballast til HPS-lampen.
Satser på at den passer i den, da er det jo bare å montere den og bytte pære.
Enkelt og greit :-)
Sitat av Herbman Vis innlegg
Takk Moret, ja, det følger jo med ballast til HPS-lampen.
Satser på at den passer i den, da er det jo bare å montere den og bytte pære.
Enkelt og greit :-)
Vis hele sitatet...
Så lenge pæren og ballasten har samme watt funker det fjell..
Sitat av random71455 Vis innlegg
Hva heter den greia som er på 0:04 ?

http://www.youtube.com/watch?v=zZyxchPzQ4Y
Vis hele sitatet...
Det er to stk sokler som er demontert fra lampa vi ser tidligere i klippet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tar sjansen på noen spørsmål her.

Må ha bekreftelse fra noen med erfaring..

Høytrykks natriumpærer (HPS, high pressure sodium), gir rundt 2500 kelvin som avgir varmhvit, rød, oransje farge. Det er -kun- dette planten trenger i blomstringsfasen.

Halogen eller metallhalogenpærer (MH, Metal halide), gir rundt 4500 kelvin, som er nærmere blåhvit farge, som planten trenger i vekstfasen

Hvor viktig er det å ha én av hver av disse pærene? Etter min forståelse er det svært viktig for å få mest mulig ut av planten. Har lest at man kan bruke HPS hele veien, men at planten ikke bruker mye av det spekteret i blomstringfasen, at den vil strekke seg mer og bli mer tynn. Erfaringer rundt dette?

Ellers så lurer jeg på om noen har erfaring med å kjøpe noe fra denne siden:

http://www.horticulturesource.com/gr...i-led-etc--c39

Prisene ser jo veldig lave ut og det blir utfra hva jeg kan se ikke så mye dyrere med frakt heller. Eneste minus er hvis det er skade og jeg må klage, da blir det vanskelig med frakt og slikt igjen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tar sjansen på noen spørsmål her.

Må ha bekreftelse fra noen med erfaring..

Høytrykks natriumpærer (HPS, high pressure sodium), gir rundt 2500 kelvin som avgir varmhvit, rød, oransje farge. Det er -kun- dette planten trenger i blomstringsfasen.

Halogen eller metallhalogenpærer (MH, Metal halide), gir rundt 4500 kelvin, som er nærmere blåhvit farge, som planten trenger i vekstfasen

Hvor viktig er det å ha én av hver av disse pærene? Etter min forståelse er det svært viktig for å få mest mulig ut av planten. Har lest at man kan bruke HPS hele veien, men at planten ikke bruker mye av det spekteret i blomstringfasen, at den vil strekke seg mer og bli mer tynn. Erfaringer rundt dette?

Ellers så lurer jeg på om noen har erfaring med å kjøpe noe fra denne siden:

http://www.horticulturesource.com/gr...i-led-etc--c39

Prisene ser jo veldig lave ut og det blir utfra hva jeg kan se ikke så mye dyrere med frakt heller. Eneste minus er hvis det er skade og jeg må klage, da blir det vanskelig med frakt og slikt igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har desverre ingenting å bidra med når det gjelder nettbutikken du spør om, men kan bidra til valg av pære...

Som du sier, er MH til vekstfasen og har mye av det blå spekteret (for simulerer våren, duh) og HPS mer i den røde spektert (for å simulere høsten, duh), men det betyr dermed ikke at planten ikke bruker andre andre deler av lyspekteret og det betyr heller ikke at det ikke trenger begge, selv om planten bruker mer av det røde i blomst og mer av det blå spekteret i vekst. Faktisk bruker planten alle fargene i spekteret i begge faser, utenom grønn, det er derfor planten er grønn

Jeg har prøvd med de forskjellige metodene, MH i vekst og HPS i blomst, har også prøvd de begge til begge faser bare for å eksperimentere.. Min konklusjon kommer her...

MH har veldig lite av spekteret, og er derfor kun brukbar til vekst, du vil selvfølgelig få blomstret med den, men det går hardt utover avkastning av planten(e), HPS funker ganske greit i begge faser.. Så hva gjør jeg da tenker du kanskje?

Vel det kommer ann på hvor mange lamper du kjører, om du kjører minimum 3 er det aller beste 2 HPS og 1 MH. Det er få som kjører såpass med lamper og her kommer ditt beste valg. Kjør kun HPS, MEN og dette er alfa omega, kjøp Phillips SON -T-AGRO pæren:http://www.hydroponics.eu/philips-so...00-w~1012.html, (tilfeldig nettside jeg har funnet linken på.) Denne pæren har 30% ekstra lys fra den blå delen av spekteret, noe som gjør at pæren funker fantastisk til kultivering av Cannabis og veldig mange andre 1 årige planter!

Nå var det sikkert mye her i denne teksten du kunne vært foruten, men kanskje det kommer til nytte for andre
Takk for supert svar! Kan det meste fra før ja, men det er fint å ting repetert. Er jo så mye greier å huske på ...

Det er den pæra jeg har hatt i bakhodet hele tiden ja .. hadde bare glemt den litt. Regner med at jeg holder meg til én pære. Men vi får se.

Er bare litt usikker på hvor jeg skal kjøpe fra og hva prisforskjellene er og litt sånn .. men noen sjanser må man vel bare ta for å komme noen vei.

Den største bekymringen min er varmen fra pæra. Vil absolutt ikke at huset skal brenne ned. Kan tenke meg at det blir veldig varmt.. Skal sørge for skikkelig lufting og riktig temperatur, men likevel. Når treverk blir varmt over lang tid, så skal det veldig lite til før det begynner å brenne... Så igjen, kanskje det er unødvendig å bekymre seg for det, hvis man bare lufter godt nok.
Sist endret av Taurean; 6. november 2012 kl. 17:58.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Takk for supert svar! Kan det meste fra før ja, men det er fint å ting repetert. Er jo så mye greier å huske på ...

Det er den pæra jeg har hatt i bakhodet hele tiden ja .. hadde bare glemt den litt. Regner med at jeg holder meg til én pære. Men vi får se.

Er bare litt usikker på hvor jeg skal kjøpe fra og hva prisforskjellene er og litt sånn .. men noen sjanser må man vel bare ta for å komme noen vei.

Den største bekymringen min er varmen fra pæra. Vil absolutt ikke at huset skal brenne ned. Kan tenke meg at det blir veldig varmt.. Skal sørge for skikkelig lufting og riktig temperatur, men likevel. Når treverk blir varmt over lang tid, så skal det veldig lite til før det begynner å brenne... Så igjen, kanskje det er unødvendig å bekymre seg for det, hvis man bare lufter godt nok.
Vis hele sitatet...
Indeed Kan bli mye å holde styr på etterhvert, men etter en stund sitter kunnskapen, og tror meg, jeg har lest mange bøker rundt emne, men jeg har lært det meste gjennom prøv og feil metoden, alle skap/rom har forksjellig miljø, så noen justeringer må man ta underveis uavhengig av hvor mange bøker man har lest

Om du er bekymret for varme så gå for en av disse http://www.designbelysning.no/cool-t...flektor-1.html Jeg har handlet endel hos design belysning, de er kule folk og de har en fyr der som har peiling på dyrking Det er kanskje ikke den billigste plassen å handle, men syns prisene er gode til Norge å være, og du sparer jo litt penger siden forsendelse blir billigere, i tillegg kan man prute hos de om man handler mye, jeg fikk f.eks en gratis pære med på en av mine handler, og skulle det være noe galt med utstyret du får, er de veldig grei å ha med å gjøre og de gjør opp for seg, verdt pengene spør du meg Og en annen ting som skaper mye varme er ballasten, men om du går for en digital istedet for en av de gamle analoge, så slipper du endel varme der også
Er det noen som vet hvordan det er å dyrke i ett kjøleskap, kontra ett ikea skap? Tenkte å bygge ett kjøleskap med god ventilasjon, borrer ut 2 hull i skapet, plassert for mest mulig ventilasjon og utbytting av luft. Kobler på vifter og kullfilter i disse ventilasjonshullene hvor luften ledes videre i rør og ut i ønsket område. Jeg tenkte jeg skulle ha ei vifte til å blåse ut, og ei til å trekke luft inn.

Er det en fordel å dekke veggene med aluminiumsfolie? Jeg tenkte å gjøre det for å få mer refleksjon av lyset inne i kjøleskapet.

Hva tror dere om å bruke ett kjøleskap? Jeg tenkte det kunne vært kjekt, siden det skal dyrkes nede i en kald kjeller, så vil det kanskje være enklere å opprettholde en god tempratur inne i ett kjøleskap
Jeg har noen spørsmål angående dyrking av cannabis, jeg har fått tak i noen frø som jeg har stor interesse av å plante.

Har noen spørsmål angående dette.

Er det nødvendig å gjødsle?

Hvordan er det simpleste og mest basic oppsettet man kan lage hvor plantene faktisk gir noe?

Er det veldig vanskelig å dyrke dette?

Har lest ganske mye om det, men trenger noen innspill fra personer her. Har også lest mange tråder, som love to grow sin tråd osv, men jeg leter altså kun etter det mest simple som er mulig, ikke en haug med ekstra dilldall. Bare hvordan man dyrker det, og hvor vanskelig det er.

Takk for alle inspill
Om du ikke har usaklig store potter så er det nødvendig å gjødsle. Du kan komme unna gjødsling men da må du ha god jord og massevis av det. Om det er en relativt liten strain, som Northern Lights, så klarer du deg sikkert på en 30-40liters potte uten å behøve å gjødsle. Husk at dette er erfaringsmessig synsing og det er ikke umulig at du må ty til kunstig gjødsling selv med såpass store potter. Det kommer veldig an på hver enkelt plante.

Simpelt oppsett:
-1stk lampe, jeg anbefaler en 400w HPS med SonTagro-pære. Den holder hele syklusen til planten og gir nok lys til å holde liv i et par planter.
-1stk borvifte til å blåse luft på plantene.
-Potter
-God jord.
Det er basicly det du trenger, har brukt noe veldig likt ved en grow tidligere: ga meg relativt god yiled.

Det er ikke veldig vanskelig å gro cannabis, det er faktisk temmelig lett. Det er en plante liksom; har den vann, jord og lys så er den happy. Det som er vanskelig er å gro på en måte som gir masse avling. Men, å få ut noe røykbart på en plante som står i et skap er ikke noe stress.
Basic er vell.
Hps 150-400watt.
vifte.
timer.
jord.
potter.
jødsel-det er nødvendig viss du vil at planten skal ha nok næring?
Og evt ett skap til og dyrke i.

Sjekk dyrkehandboken til norcan, der finner du svar på det du lurer på og mer.
http://norcan.org/filbibliotek/files...ehandboken.pdf

Lykke til. Har lyst og dyrke noen planter selv, men har ikke anledning til det for øyeblikket.
Sist endret av sneipen; 16. november 2012 kl. 22:51.
Har ingen erfaring selv, men har forstått såpass at det er ingen enkel prosess uansett hvordan du vrir på det. Du må følge med på næringsmangler, vanning, mugg, insekter, temperatur, luftfuktighet, kjønn på planta\ene, kjønnsmodenhet, topping, kullfilter, huske på stiklinger, ha eget rom\skap for stiklinger med eget lys, fuktighetsmåler osv... og det er mer enn dette.
Takk for kjappe og gode svar men stusser litt på "på en 30-40liters potte" tror ikke sånne potter får plass i skapet mitt for å si det sånn... kommer til å legge ut noen bilder av opsettet jeg bruker akkurat nå, ser faktisk utrolig bra ut må jeg si.

Men dere nevner HPS lamper, jeg bruker 2x http://tinyurl.com/bwkwfn8 akkurat nå, vil disse fungere gjennom hele dyrkingen eller burde jeg bytte ut senere/med en gang?

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg har opplevd på dette forumet og ellers på nettet at ting kan overkomplisere seg noe helt fryktelig, aldri kommer noen med en helt basic guide til hvordan man gjør ting greit og simpelt
Sist endret av Growgrowl; 16. november 2012 kl. 23:28.
Jeg har dyrket i en helt vanlig potte i vinduskarmen. Funker bra om sommeren, ikke så bra om vinteren. Gjødslet og vannet som med vanlige planter. Så er det litt ekstra med lys og mørke og sånt når man skal "høste", men det finnes det mange oppskrifter på der ute.

Bodde forresten i høy første etasje midt i byen da jeg dyrket. Var sldri noen som reagerte på planten i vinduskarmen!
Pottestørrelse kommer jo helt an på, men husk at en plante er like stor over jorden som under. Og en stor plante trekker fort veldig mye næring fra jorda med alle røttene spredd rundt. Jeg skal selvfølgelig ikke tvinge på deg noe, men det er enklere å gjødsle en gang i blant enn å kjøre kun jord. Om du dyrker noen medium-sized planter så trenger du kanskje bare en 12liter på pottene om du bestemmer deg for å gjødsle i stedet.

Du kan jo kjøre de pærene der, men de vil ikke gi deg noe utbytte. Du får vel kanskje en 5g om du gjør alt annet riktig. Husk at det er lyset som gir avlingen; mer watt - mer produkt.

Jeg ga deg et helt enkelt oppsett i stad, om det ikke er enkelt nok så vet jeg ikke ass. Du kan jo gjøre det mindre og spinklere på alle måter; men hva i all verden er vitsen med å dyrke om man ikke får noe ut av det?
Jeg så ikke hvor mange lumen de pærene gav, det er viktig. Disse High Intensity Discharge-lampene avgir veldig mye lumen i forhold til watt. Lumen betyr lysstyrke.

Riktig kelvin er like viktig. Bør være 4500-5000 (metallhalogen) ved vekstfase og 2500-3000(høytrykksnatrium) ved blomstringsfase.

Har blitt anbefalt mange ganger å bruke en pære fra philips som heter Son-T Agro, det er en hps-pære som visstnok kan brukes til hele dyrkefasen bortsett fra stiklingsfasen, hvor det bør brukes lysrør.. Det blir ditt eget valg om du vil bruke den eller èn av hver pære til hver fase..
Ser at pærene mine ikke var så populære, tok bare det jeg fant på clas ohlson. Men tror dere at denne: http://www.hydroponics.eu/easy-kit-2...250w~4811.html

Vil fungere på 4-6 planter?
Slik utførte jeg min enkleste, og mest primitive grow:

- hadde 3 planter i en 80*80180 cm kasse


Snekkeret sammen kassen av brede plater

Borret hull nede til høyre, og på motsatt side av kassen boret jeg oppe til venstre, og monterte noen elektroniske baderomsvifter fra Clas Ohlson.http://www.clasohlson.com/no/Flexit-...te/Pr364561000. Disse sørger for en konstant luft-sirkulering i kassen.

- en enkel, vanlig vifte som står inne i kassen for å blåse på plantene.

- innvendig dekket jeg kassen med reflekterende mylar duk (kjøpt metervis hos designbelysning i rull, veldig billig), som jeg spikret fast inni boksen.

I toppen monterte jeg 2 stk reflektorer med E40 sokkel, og festet 2 stk 300Wt CFL lamper til.http://www.designbelysning.no/vekstl...lyskilder.html. Disse kobler man til en nettkabel for strøm :http://biltema.no/no/Kontor---Teknik...ttkabel-84552/

Jeg kjøpte en timer for hver lampe, og stilte den inn på 18/6. Denne kjøpte jeg også hos Clas Ohlson for en billig penge. http://www.clasohlson.com/no/b/elektro/timere-brytere

Pottene jeg brukte var på 25 liter: http://www.hydrohagen.no/potter-vann...5x33-5-cm.html

Jordmixen:
Først tok jeg og fylte bunnen med Leca stener, for så å fylle på med en god jordblanding blandet inn med litt blodmel, benmel, sand, og litt Lecakuler.

Vann når du kjenner at potten er lett å løfte, og gi den næring en gang i uken. Du trenger ikke å kjøpe disse snobbete næringsmiddlene som er beregnet på Cannabis dyrking, det holder med en som har høye nivåer av N.P.K.
N (Nitrogen) skal ha høyest verdi, oppmot 15 i vekstfasen. I tillegg kan du bruke blodmel og benmel for å gi plantene dine en sunn, økologisk og sterk næring.

Budsjettet på alt dette her (untenom materialkostnadene) kommer på rundt 3000-3500.

Ellers kan du ta den enkle veien: http://www.designbelysning.no/vekstl...m-telt-80.html

Men, det hadde hjulpet oss mye om du kunne si hva budsjett planene er. Da vet vi litt mer hva vi kan anbefale.

Gleder meg til å se oppsettet! :-)

Uansett, å dyrke er veldig enkelt! Er bare å kaste seg i det, og ta erfaringer fra grow til grow. Uansett hvor mye du leser deg opp, så vil ekte erfaring veie mye mer opp. For du kommer kanskje til å gjøre alt helt riktig den første gangen, men neste gangen vet du hva som gikk evt. feil forrige gang.

Lykke til!
Sitat av random71455 Vis innlegg
Jeg bruker to sparepærer på 23w=100w fra chlas ohlson på rundt 7 kattemynte, funker fint det.
Vis hele sitatet...
Litt forskjell på et par kattemynter og cannabis da....

Sitat av Growgrowl Vis innlegg
Ser at pærene mine ikke var så populære, tok bare det jeg fant på clas ohlson. Men tror dere at denne: http://www.hydroponics.eu/easy-kit-2...250w~4811.html

Vil fungere på 4-6 planter?
Vis hele sitatet...
Nei, den vil ikke funke på 4-6 planter....
her:
http://www.designbelysning.no/vekstl...reflektor.html

Det er vel den minste lampen du kan dra på 4 planter. 65w per kvadratfot er en flott regel. På en 400watter dekker du omtrent 1kvm: det holder akkurat til 4 planter om du gror smått.
skyter inn et spørsmål fra en som ikke har peiling, meg.

Ser dere linker til norske sider med dyre priser, og det er hps lys det går i.
Har det ikke kommet nyere teknologi til dette markedet også ? led feks ?
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
skyter inn et spørsmål fra en som ikke har peiling, meg.

Ser dere linker til norske sider med dyre priser, og det er hps lys det går i.
Har det ikke kommet nyere teknologi til dette markedet også ? led feks ?
Vis hele sitatet...
Prisen på effektiv LED er mye høyere enn HPS. enda....
Den eneste LED-lampa jeg kunne tenkt meg koster fortsatt mange tusen kroner, som er litt mer enn det jeg ønsker å betale; ihvertfall når jeg engang har HPS tilgjengelig.
Jeg kjøpte ei LED-lampe til nesten 4000 kr, og en annen liten LED til bruk til stiklinger (ca. 1000 kr). Seks måneder senere så var halvparten av diodene slukket på den rimeligste lampen, mens 30% var slukket på den dyreste. Det var også tidlig ganske klart for meg at LED ikke kan måle seg med HPS. Til vekstfasen fungerte den utmerket, men jeg vil aldri anbefale kun LED i blomstfasen. Man har visse fordeler slik som lavere temperatur og strømforbruk, men man får da også lavere kvalitet og yield enn med HPS. Skal man ha gode LED-lamper i dag, så må man nok en del høyere opp i pris enn de 4000 jeg betalte.
Sitat av moret Vis innlegg
Litt forskjell på et par kattemynter og cannabis da....



Nei, den vil ikke funke på 4-6 planter....
her:
http://www.designbelysning.no/vekstl...reflektor.html

Det er vel den minste lampen du kan dra på 4 planter. 65w per kvadratfot er en flott regel. På en 400watter dekker du omtrent 1kvm: det holder akkurat til 4 planter om du gror smått.
Vis hele sitatet...
Vel 4-6 planter var vel litt å ta i, det er bare spirer nå og jeg har ikke klart å finne ut av hvilket kjønn plantene er, og når jeg eventuelt finner det ut flytter jeg bare ut hannplantene. Jeg går nok for: http://www.designbelysning.no/600w-h...reflektor.html

Koster ikke veldig mye mer, og som du tidligere sa jo høyere W jo mer yield.
Men har du noe billig og bra oppsett av jord/potter jeg får plass til på 1-2kvm?

Jeg har koblet om to 12V adapter som jeg bruker til 2 pc vifter hvor jeg har inntak i bunn og uttak i toppen, har ordnet varmevifte hvis temperaturen blir for lav osv, holder de alltid på 22-24 grader. Men jeg tror lampen jeg tidligere linket til dere er feil, lampen min ligner utrolig mye på en CFL lampe, bare den har litt færre rør.

Dere nevner mylar, når jeg monterte kassen så hadde jeg ikke annet en aluminiumsfolie så tror ikke det ble optimalt, vet dere om hva slags butikker som kanskje selger mylar til en billig penge?
Sitat av Growgrowl Vis innlegg
Koster ikke veldig mye mer, og som du tidligere sa jo høyere W jo mer yield.
Men har du noe billig og bra oppsett av jord/potter jeg får plass til på 1-2kvm?
Vis hele sitatet...
Det beste er å kjøpe plastbeholdere hos clas ohlson. Om du kjøper firkantede beholdere så er det enklere å stable inn i firkantet skap/boks/noe. Om du også kjøper høye i forhold til brede så er det en fordel. Du vil helst ha røtter nedover og ikke bortover; det får du av høye potter.
Ellers så har jeg noe erfaring ved 10litersbøtter. De er noe små, men passer veldig bra til stiklinger som er klare for å blomstre. Om du har en liten strain så holder de sikkert bra.

Jord er jord... om du kjøper plantejord på plantasjen eller noe så er det gull. Men, hold deg unna plantejord fra Floriss; den var ikke bra for cannabis, og så kom det alt for mange fluer ut av den.
Sitat av Growgrowl Vis innlegg
Dere nevner mylar, når jeg monterte kassen så hadde jeg ikke annet en aluminiumsfolie så tror ikke det ble optimalt, vet dere om hva slags butikker som kanskje selger mylar til en billig penge?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut cropshop sin nettbutikk, under mylar og plast. Bestillte nettopp derfra.


Heisann, halvannet år etter mitt første og seneste innlegg er jeg tilbake.

For dere som fortsatt er her og som husker eller ikke husker meg: http://freak.no/forum/showthread.php?t=193571

Til deres informasjon ble det ikke noe av den gangen, og når det gjelder helsa så gikk den drastisk nedover - men jeg er i en god rehabiliteringsprossess fra ME og er nå betydelig bedre. Fastlegen min skrev ut 300 (!!) Rivotril til meg som jeg liksom skulle sove på, fjerne kramper og som skulle få kroppen til å hvile seg, synes det var ganske sprøtt, så jeg bestemte meg for å bytte ut Rivotril med cannabis.

Situasjonen: Jeg har nå to planter som har vokst siden september, i et skap med en 270w LED UFO - lampe. De er nettopp omplassert i growboxen jeg har investert i, med kullfilter, 600w HPS, ekstraksjonsvifte, hygrostat osv. Jeg har virkelig overskridet budsjettet, og har så langt brukt ca 13000 kr på dette. Plantene gikk for ca en måned siden fra å være mørkegrønne til å bli lysegrønne og med gule blader nederst som ser ut til å smitte oppover. De blir gule, tørker inn og visner. Jeg har matet med Hesi starter Soil pakka, det har jeg gjort i en måneds tid. Ble litt bedre, men nå er det ille igjen, såpass at halvparten av bladene er gule og visner. Jeg veit desverre ikke hva slags planter det er. I forrigårs satte jeg den ene i blomst og beholder den andre som morplante. Den som er satt til blomstring måler 38,5 cm på målestokken og har vokst 1,5 cm det siste døgnet. Jeg oppdaget i går at det er bittebitte små svarte partikler på hårene og på under - og oversiden av noen blader. Det ser også ut til å ha kommet krystaller her og der på nodene? Skal det være sånn? Kan det være jordpartiklinger som har festa seg etter ompotting eller er det mugg? Tidlig stadie av spinnmidd?
2 ganger har jeg forsøkt å ta stiklinger, begge ganger med rothormon, har gjort akkurat som det står i dyrkerguidene, bare at jeg har satt dem direkte i jord (venter på å få tilsendt stiklingsmedie), de begynner å henge og dør. Tok stikling sist i går og den ser nå ut til å dø. Da hadde jeg vanna mora med root complex et par dager først. Men neida.

Jeg har noen frø fra tidligere kjøpt weed, de har jeg forsøkt å få til å spire, ved å legge dem imellom fuktig dopapir i 30 timer i mørket, skjedde ingenting så sådde dem i fuktig jord, satte dem i minidrivhus sprayet med vann og inn i growboxen, men plassert unna HPs'en. Ingenting skjedd.

Jeg har begynt å nære med bloom complex på damen som er til blomsting.
Hun er selvsagt i 12 timer lyssyklus.

Hva pokker gjør jeg galt? Siden jeg verken får til spire frøene, ta stiklinger eller holde de grønne normalt grønne? Jeg har lest meg til bloksberg og tilbake på dyrkerguider, investert masse penger og ikke minst tid. Nå er jeg redd for at alt raser her, også sitter jeg med et helt growroom og masse utsyr uten noen plante. Vil dere ha bilder så kan jeg ta det.

Når klaginga er unnagjort og spørsmålene stilt, så skal det sies at jeg har styra en del med temperatur og luftfuktighet og det har vært en del svingninger de siste dagene.

Lurer også på om plantene har begynt med autoblomstring for ca 2 uker siden, synes det er vrient å finne ut av. Hvor går grensa mellom førblomstring og autoblomstring?

Takknemmlig for svar, da jeg synes dette var mer komplisert enn jeg hadde forestilt meg.

Sist endret av Dodecha; 17. november 2012 kl. 16:53. Grunn: Fikset quote m.m.
Bærtur: Her er en link til growguide

http://norcan.org/filbibliotek/files...ehandboken.pdf

Side 54 står det om nitrogenmangel, noe som virker som det du har problemer med.

Men det kan være andre ting, jeg tror det er viktig å se på symptomene helt fra starten av da bladene blir gule. Altså, blir de gule fra tuppen og innover, er venene grønne eller blir de gule fra midten av bladet og utover ..

Mye mulig du har lest det partiet.

Jeg har nesten ikke irl erfaring selv, men kan tenke meg at ditt beste alternativ er å skylle jorda og begynne på nytt med næring og jord. Det kan virke som overgjødsling. Bilder ville nok vært en fordel.

Vi må også vite hvilken jordblanding du har, hvor stor potte i forhold til plante, vanningssyklus. Kanskje det har samlet seg vann i bunn av potta som forråtner jorda og røttene? Da er min erfaring at bladene fort blir gule og visner, siden planta mistrives.
Sist endret av Taurean; 17. november 2012 kl. 16:38.
Takk Taurean, men jeg har fulgt den dyrkerguiden der til punkt og prikke så langt det har latt seg gjøre, har lest det avsnittet ja..

De ble nettopp omplassert i 11 L potter, med lecakuler i bunn og med plagron all mix jord. Så det er ikke vannansamling.
Stiklingene har lecakuler i bunn og står i plagron lightmix jord.

Ang. vanning, så vanner jeg med Hesi starter soil, der jeg har blanda sammen all næringa i 10 liters kanner. Hver sin plante har hver sin kanne med nøye tilpassa næring.

Jeg tror de begynte å bli lysegrønne og gule da de fortsatt stod i 2 liters potter og førblomstringa starta, jeg hadde ikke næring eller større potter akkurat da, så jeg tror de var underernært og at de hadde vokst seg ut av potta som inneholdt svært lite næringsrik jord. Jeg vanner ca 7, 5 dl til hun i blomstring: vanner litt først, venter, vanner litt til - helt til det har rent litt vann ut av potta. Så vanner jeg igjen neste gang når 1-2 cm av det øverste jordlageret er tørt, eller når planten begynner å henge litt.

Kan det være oksygenmangel? Jeg har dårlig med frisk luft inn i growboxen da jeg ikke har prioritert noen løsning på dette enda. Da må jeg i tilfelle fjerne et vindu, sette inn en treplate hvor det er borret hull, viftegitter eller avtrekk og så koble til slange. Og det er litt risk med tanke på lyden kullfilter og vifte lager. Erfaring med Co2 tabletter?

Går å tar bilder
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bærtur: Forklar hvordan du tar og hva slags klima stiklingene får etter de er tatt.

Stiklingene er sarte sjeler, man må gi de MYE fuktighet, jeg har selv satt stiklinger både i jordpellets, jord, growcubes.
Kjøp en oppbevaringsboks fra clas ohlson e.l., samt en sprayflaske som du har helt vanlig vann på.

Det er viktig at snittet på stiklingen er i kontakt med vått medium, jeg har selv opplevd at stiklinger dør pga dette, de fleste har jeg klart å redde ved å gjøre jorden enda mer kompakt og så stikke stiklingen ned i mediumet på nytt.

Mediumet bør være bløtt konstant, i motsetning til planter som har utviklet rotsystem, omgivelsene bør være så fuktige som mulig, derav den lufttette oppbevaringsboksen, åpne den en gang om dagen og spray en fin dæsj med vann, tykk stråle mot mediumet og diffus stråle (spredt, små dråper) på innsiden av boksen.

Jeg har også opplevd stiklinger som tok to uker før de våknet til live etter å ha hengt med hodet, mirakler kan skje.
Dodecha:

Jeg tar av de nederste bladstilkene til morplanten, har klart rootex (eller hva det heter), et glass eller liten bolle med vann, sterilt skalepell, rene hender, kutter av inntil noden (?), fort med stilken i vann, kutter en gang til i 45 graders vinkel, kutter av nederste småblader ol. evnt. klipper av tuppen på stiklingsbladene, fort oppi rothormonet og ruller der noen sekunder,og fort oppi jorda. sprayer med romtemperert vann, og putter inn i minidrivhus som også sprayes, eller som i går, tar en litt tykkere plast og surrer rundt potta med åpning ( lagd som en tipi) øverst og sprayer også denne.
I går tok jeg å kuttet stilken på midten for å hjelpe røttene i gang,for tidlig å si hvordan det gikk. Men jeg har tatt bilder nå, av stiklingen også. Må bare finne ut hvordan jeg laster opp bilder her inne

Jeg har bestilt både root riot medium og rockcubes som kommer til uka.
Ang frøspiring så sådde jeg et frø i en sånn jiffy-dings for en stund siden og det spiret som bare det, men da hadde jeg ikke lys i orden og glemte å vanne, så den strøyk med. Men da vet jeg iallefall at et' av de frøene jeg har har spiret, så kanskje jeg får bedre lykke med frø neste gang, eller kanskje de bare bruker lang til på å spire.

PS luftfuktighetenpå første stikling som døde var ca 50%,, og 23 grader. Stiklingen fra igår er jeg usikker på luftfuktigheten da den ikke har fått hygrostat, men temp.er 19 grader. og den står under LED UFO 270w med rødt,blått,hvitt lysspekter 24 timer.

Link til bilder av plantene mine: http://s1307.beta.photobucket.com/us...rlene/library/

Jeg kommer ikke til å la bildene ligge ute lenge. Det ligger 48 bilder i albumet, prøvde å slette mesteparten men nettleseren min jobber ikke bra med photobucket så det gikk ikke. Noen som kan gjennkjenne hva slags plante det er?
Hva feiler det dem? Det er to planter, en i blomst, en mor, også er det en stikling. Det er tatt med og uten blitz, og på blitzbildene så ser plantene friskere ut enn dem er så ikke la dere lure

Og kan dere si noe om blomstringa på plantene?

Kan jeg vanne stiklingene med Hesi Root complex, eller blir det for voldsomt det også?

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg kjøpte ei LED-lampe til nesten 4000 kr, og en annen liten LED til bruk til stiklinger (ca. 1000 kr). Seks måneder senere så var halvparten av diodene slukket på den rimeligste lampen, mens 30% var slukket på den dyreste. Det var også tidlig ganske klart for meg at LED ikke kan måle seg med HPS. Til vekstfasen fungerte den utmerket, men jeg vil aldri anbefale kun LED i blomstfasen. Man har visse fordeler slik som lavere temperatur og strømforbruk, men man får da også lavere kvalitet og yield enn med HPS. Skal man ha gode LED-lamper i dag, så må man nok en del høyere opp i pris enn de 4000 jeg betalte.
Vis hele sitatet...

Hva slags LED lamper var dette? Jeg betalte 1600 for min fra Oslo lysdesign, den var bare 135w.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
bærtur: Nederste bladstilkene, du mener skudd da, altså at de har topper som utvikler seg?
Jeg holder meg faktisk unna de nederste stilkene, de får ofte ikke lys og ser ut til å nedprioriteres av planten.

Jeg vet flere guider sier at stilker nærere røttene utvikler seg fortere, men jeg tar stiklinger fra både midten og toppen av planten uten problemer, disse stilkene er ofte mye friskere og grønnere enn stilkene lengre nede på planten.

50% fuktighet er for lite, flere guider anbefaler opp i 90% fuktighet i stikligsfasen, men det er viktig at du bytter ut luften minst en gang i døgnet, ellers kan du ende opp med mugg. Temperaturen er bra.
Vil denne funke til å plante med?

http://www.jula.no/sparepare-e27-4000-lm-421184

Men hva er best av

denne

eller

denne?
Sist endret av random71455; 20. november 2012 kl. 14:28.
Sitat av bærtur Vis innlegg
Hva slags LED lamper var dette? Jeg betalte 1600 for min fra Oslo lysdesign, den var bare 135w.
Vis hele sitatet...
LED (vet ikke produsenten. Kjøpt på cropshop. Finnes ikke der lenger) 45w og Sonlight 120w

Hvilken lampe kjøpte du?
Sist endret av caperno; 20. november 2012 kl. 14:52.
hei jeg lurer på om det er mulig å handle gjødsel til en cannabis plante på feks plantasjen? og i så fall hvilken type? merke osv noen som vet?D

eller er det nødvenig å kjøpe gjødsel egnet for cannabis planter?


Sitat av Green_Matter Vis innlegg
hei jeg lurer på om det er mulig å handle gjødsel til en cannabis plante på feks plantasjen? og i så fall hvilken type? merke osv noen som vet?D

eller er det nødvenig å kjøpe gjødsel egnet for cannabis planter?


Vis hele sitatet...
Gjødsel for vanlige planter har som regel ikke optimal fordeling av næringsstoffer. Så, det kan jo absolutt hjelpe på veksten, men totalt sett så er det vanskeligere å gi planten det den egentlig vil ha(pluttselig ender du opp med nitrogenmangel samtidig som fosfor-overdose...)
Det er jo null stress å handle riktig type på nettet: http://weedshop.no/dyrkeutstyr-gjdsel-c-25_39.html
Du får jo en liter eller whatever det er i de Terra-kannene for under 200,- stk; hvorfor ikke gjøre det bra når du først skal dyrke? Så himla dyrt er det faktisk ikke, og tror ikke plantasjen gjør det så mye billigere heller. En slik kanne holder til en goood del planter og.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kort og godt så har plantegjødsel N-P-K verdier, som viser forholdet mellom stoffene i blandingen.
Cannabis trenger en annerledes blanding enn det man finner i vanlige plantebutikker, les denne, det er dyrkehåndboken som forklarer mer.
hei der

rett etter jeg satt frøet som hadde fått en hvit rot ut av frøet i jord begynte den å vokse relatift fort men nå er den skrumpa inn og virker død :S

satte den under lys når det var rett frø frøet datt av stilken. det er slik jeg har gjort tidligere.
problemet er at den en natt sto i 18-19* siden det var veldig kaldt ute. og i går sto deg hele dagen 2cm fra en halogenpære i 8timer fordi jeg måtte fikse på fyrkeskapet.. jorden var blit helt knusk tørr

nå er den blitt mye tynnere og har falt sammen.

http://tinypic.com/view.php?pic=280mys6&s=6

er det mulig å redde den?

En kimplante er en ung cannabis plante.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Temperatur på 18-19 grader er ikke så ille, under 14 grader derimot, kan være skadelig for planten.

Hvorfor brukte du halogen? De gir ikke ut lys i riktig spekter for dyrking, CFL (sparepærer på 6500K), MH eller HPS er det som må til. Førstnevnte er selvfølgelig billigst og enklest å skaffe.

Planten din ser nok død ut, tviler på at du kan vekke den til live.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Temperatur på 18-19 grader er ikke så ille, under 14 grader derimot, kan være skadelig for planten.

Hvorfor brukte du halogen? De gir ikke ut lys i riktig spekter for dyrking, CFL (sparepærer på 6500K), MH eller HPS er det som må til. Førstnevnte er selvfølgelig billigst og enklest å skaffe.

Planten din ser nok død ut, tviler på at du kan vekke den til live.
Vis hele sitatet...
okei. jo fordi jeg skulle gnome litt i dyrke-skapet så jeg satte den bare under en vanlig halogen pære midlertidig men glemte å sette den tilbake. + den var veldig nerme så jorden tørka helt ut, frøet var enda på tuppen så tror all fuktigheten fordampet ut av planten xD



har en spare-åære som gir 475lumen jeg tenkte og bruke til den er blitt 5cm ca. har en hps pære på 250w jeg tenkte å bruke litt senere.
kan man vente til den har reist seg og bladene er klare med å sette på lys?
Noen som kan gi en valid link til dyrkerhåndboken eller laste den opp er dere sååe snille?
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Noen som kan gi en valid link til dyrkerhåndboken eller laste den opp er dere sååe snille?
Vis hele sitatet...
Les innlegget 4 poster over ditt eget.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Les innlegget 4 poster over ditt eget.
Vis hele sitatet...
Hea klisje, jeg er litt sløv atm Men takk, hater når jeg glemmer å bakke opp ting og formaterer
Sist endret av Tafattt; 25. november 2012 kl. 19:27.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Tafattt Vis innlegg
Hea klisje, jeg er litt sløv atm Men takk, hater når jeg glemmer å bakke opp ting og formaterer
Vis hele sitatet...
Linken i første posten funker fint den også
hei. bladene har veldig rare former og krøller seg i tuppen. har brukt gjødsel men er ganske sikker på at jeg ikke har brukt for mye.

noen som har erfaringer?
http://i45.tinypic.com/2ur44zb.jpg
Det er alt for tildig å gjødsle plantene dine nå.
Vent 3-4uker med det.